את יום הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, ה' באייר תש"ח, אין צורך לתאר – הקראת מגילת העצמאות על ידי בן גוריון בתל אביב, החתימה עליה והאלפים שיצאו בריקודים לרחובות, הם חלק בלתי נפרד מהזיכרון הקולקטיבי הישראלי. אבל מה שקרה ב-ו' באייר, יומה העצמאי הראשון של המדינה, היה אירוע שאולי עומד בצל ההכרזה ופרוץ מלחמת העצמאות, אך הוא בעל חשיבות היסטורית גם כן.
מאז פברואר 1944, אז התפרסם הכרוז הראשון שלו כמפקד האצ"ל, היה מנחם בגין במחתרת, תרתי משמע. לא רק שפיקד על מחתרת האצ"ל (מאז דצמבר 1943), הוא גם נאלץ להסתתר מפני הבריטים בעקבות הכרוז שקרא למלחמה חסרת פשרות בשלטון המנדט. עד ליומה העצמאי הראשון של המדינה, לא יצא בגין ממקום מסתורו. או אז הגיעו מוצאי שבת ה-15 במאי, ו' אייר תש"ח, ובגין נאם נאום מיוחד ברדיו המחתרת. ולא רק שהוא יצא מהמחתרת – הוא פירק אותה. טוב, למעט הפלג הירושלמי, אבל זה סיפור אחר. לצעד הזה הייתה חשיבות עצומה על רקע המצב, המלחמה וחוסר שיתוף הפעולה המופגן, שלא לומר העוינות המוצהרת בין האצ"ל והלח"י ובין ה"הגנה" והפלמ"ח.
הימים שלפני עזיבת הבריטים את ארץ-ישראל, עם סיום המנדט שפקע ב-15 במאי 1948, היו מלאי חוסר וודאות. אפילו מועד הכרזת המדינה הוטל בספק, לאחר שמארה"ב הועבר מסר ברור לפעול לשביתת נשק ולהיכנס לדיונים לגבי אופי השלטון בשטח. בתוך שטחי המדינה המיועדת הוטל ספק אפילו בכוחו הצבאי של היישוב העברי לנהל מלחמה לנוכח איומי מדינות ערב בפלישה והמלחמה בשטחי ארץ ישראל שכבר התנהלה בפועל. הצורך ביצירת צבא אחד למדינה החדשה, סדיר ומוסדר, שיהיה כפוף למרות הממשלה הזמנית, היה ברור. אך המצב מול האצ"ל והלח"י, כוחות חמושים בשטח המדינה, דרש הבהרות. לרוע המזל הקשרים בין מפקדי המחתרות וראשי היישוב היו מעורערים, והעימות גלש גם ללוחמים עצמם, משום שהשנאה שטופחה במשך שנים בין המחתרות הייתה עזה. כל אלה גרמו לחששות רבים לגבי היכולת להקים צבא מתפקד בזמן קצר ותחת כל כך הרבה לחצים, אף על פי שהתשתיות לצבא כבר היו מוכנות בדמות אנשי ה"הגנה" שהיו חלק בלתי נפרד מהאליטה השלטונית של אותה תקופה.
את הנאום הזה ברדיו "קול החרות" התחיל בגין כמפקד האצ"ל, אך סיים אותו למעשה כראש האופוזיציה, לפחות זמנית – בהנחה שעשרים ותשע שנים זה זמני. כיאה למעמד ולאור המלחמה הוא בחר בדרך הממלכתית – גיבה את הממשלה, קרא לאיחוד ונשבע אמונים למדינה.
בגין ידע שהמהלך עלול להחליש אותו פוליטית, אולם הבין את גודל השעה, ונוכח האיום הממשי על המדינה שאך הוקמה, הוא בחר בצעד אמיץ שהיום היה מכונה "ממלכתי". לכן גם חשוב היה לו להדגיש את פועלה של המחתרת שבראשה עמד: "היו דרושים עשרות דורות של נדודים מארץ שחיטות אחת למדינת פוגרומים שנייה; (…) היה דרוש עמל של דורות חלוצים ובונים; והיתה דרושה התקוממות מורדים, מוחצי אויב, עולי גרדום ונודדי ימים ומדבריות – כדי שנגיע עד הלום".
בנאום שנפתח עם לא מעט פאתוס הוא מתאר בדרמטיות, גם במושגים של הימים ההם, את מצבה של ישראל שאך קמה. בחלקו השני של הנאום הוא מדבר על מה שנדרש על מנת שננצח – צבא חזק ומוח. בחלקו השלישי של הנאום הוא מתווה את יסודות מדיניות החוץ שעל ישראל לקיים, כולל קליטת עלייה נרחבת. בגין אינו פוסח על הקשיים אך משרטט אותם מתוך ביטחון שהמדינה החדשה תוכל להם. חלקו הבא של הנאום מוקדש לצדק שאליו צריכה המדינה לשאוף.
"אנחנו ירדנו למחתרת, אנחנו עלינו למחתרת" – רק אחרי שהונחו כל היסודות פונה בגין למטרת הנאום: פירוק האצ"ל בגבולות המדינה החדשה (כלומר למעט ירושלים). בגין הודיע על קבלת מרותו של החוק העברי תחת מדינה אחת וצבא אחד – תפישת שלטון החוק במיטבה, או כמו שבגין מסביר – כמו שצריך להיות בדמוקרטיה. ומה התמורה למוכנות לצאת לקרב בעיני בגין? ובכן, קיומה של מדינה עברית זקופה ובטוחה, בה גדלים ילדים עבריים במדינה עברית עצמאית, המחדשת את ימיה כקדם. הוא מסיים את נאומו בתפילה אישית, וראו בתמונה:
שבועיים אחרי הכרזת העצמאות הודיע בגין שחתם על הסכם לא רשמי עם בן גוריון וכינה את צה"ל בכינוי "הכוחות המאוחדים". ב-31 במאי הוקם צה"ל וב-1 ביוני 1948, חתם בגין על הסכם עם נציג הממשלה הזמנית, ישראל גלילי, ובכך החל פירוקו של אצ"ל והשתלבותו בצה"ל. ההסכם קבע כי ייפסקו פעולות אצ"ל "כחטיבה צבאית במדינת ישראל ובתחום ממשלת ישראל". כאמור, בירושלים הנצורה נשמר מעמדו העצמאי של הארגון משום שלא הייתה חלק ממדינת ישראל וההסכם התייחס לשטחה של המדינה בלבד.
פירוק המחתרת והקריאה לנאמנות למדינה ולצבאה היו אקט חשוב, אם כי ראשוני והצהרתי יותר מכל. בגין התכוון כמובן לכל מילה בדבריו, אך יישומן בפועל היה קשה ומסובך הרבה יותר. הנאום של בגין על פירוק המחתרת הוא תחילתו של פרק חדש בחייו – מנהיג פוליטי, שיהפוך אחרי 29 שנות אופוזיציה לראש הממשלה הראשון מטעם הליכוד.
הנאום המדובר לא רק שודר ברדיו "קול החרות" של האצ"ל, אלא הופץ גם בדפוס, בחוברת קטנה שחולקה ללוחמים. עותק כזה של "דבר המפקד העליון של הארגון הצבאי הלאומי לעם היושב בציון" שמור גם בספרייה הלאומית. לא ממש ידוע מהיכן הגיע העותק המסוים הזה, אבל הוא כן נראה אישי במיוחד: בסופו מופיעה בכתב יד רשימת של פריטים כמו מנורה, מעיל, כתונת, ספרים וניירות. מה מטרתם? לא נדע. אולי הכותב היה צריך לארוז או לקנות אותם, אולי כדי לרהט דירה חדשה, לראשונה מחוץ למחתרת.
אם תרצו להוסיף על האמור בכתבה, לתקן, להעיר או להאיר, תוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.