ביקורת | בובה מתנפחת ושְמה נוח

"וולפיילר מספרת סיפור משפחתי לכאורה טרגי, אבל גם מתריסה נגד הצורך של רובנו לא לחרוג מהתלם, לנהוג כפי שמצופה מאיתנו, למלא ציפיות של דורות קודמים". דפנה לוי על "את המוות את רוצה לראות בעיניים" מאת אורית וולפיילר

bikoret_51-715x537

ליאור שטיינר, תמיד יש אחד שסוטה, שמן על בד, 110X90 ס"מ, 2012

.

על "את המוות את רוצה לראות בעיניים" מאת אורית וולפיילר

דפנה לוי

 

נאום ה"כך מת החתלתול שלי", כך כינה הבמאי דייוויד מאמט את הרגע שבו גיבור הספר – ולעיתים קרובות יותר הסרט – חושף את עצמו פתאום באורח דרמטי, משחזר את ההתפוררות הנפשית שלו ומספר על האירועים שהביאו אותו להרוג את האני הקודם שלו ולהתחיל מחדש. זהו שלב חיוני להרגעת הקהל ביצירות שבהן העלילה טעונה וההתנהלות של הגיבורים אינה נורמטיבית. מין מחווה שמעניקה לכל התנהגות חריגה הסבר, כדי שניתן יהיה להרחיק אותה, לתייג, ולאפסן במקום רחוק מהעין.

אורית וולפיילר אינה מספקת את הרגע הזה. לדמויות ברומן החדש שלה אין רגע יחיד המסביר כיצד ירדו מהפסים, אותם פסים שנועדו להוביל אותן לחיים מסודרים, ברורים, מקובלים. הן חיות בתוך זיכרונות משפחתיים חנוקים וחונקים והן נסדקות, קמות ונשברות שוב ושוב, כאילו הן לכודות ברשת רב־דורית סבוכה. הניסיון להבחין מי מהדמויות אינה מוצאת מפלט מן הרשת הזו ומי, להפך, מתענגת על הניתוק – ובסופו של דבר השחרור – מן הצורך להיות כמו כולם, הופך את הקריאה באת המוות את רוצה לראות בעיניים למרתקת.

הסיפור נפתח במקום שהוא לכאורה רגוע ומהוגן מאין כמותו: בספרייה. מירי, אחת מארבע ספרניות במחלקת העיון וההשאלה למבוגרים, נהנית לעבוד "מה שנקרא מפוצל", כפי שמכנה זאת וולפיילר, לא צמודה מדי לאנשים אבל גם לא לגמרי לבדה. היא היחידה שאינה מביאה עוגיות למפגשי הספרניות, "גם לא קנוי", והן אינן כועסות עליה, משום שאין לה בעל וילדים, משום "שכשיש אותם אז העניינים האלה באים לבן אדם ככה, טבעי." מהמקום הזה שנתפס בעיני מירי כגן עדן היא נאלצת להיפרד כשמתברר שהוריה הקשישים אינם יכולים עוד להסתפק בעזרתה של המטפלת המגיעה לביתם מטעם הביטוח הלאומי, והם זקוקים לסיוע אינטנסיבי יותר. היא עוברת לגור בביתם, ו"בשביל המצפון", כפי שמגדירה זאת וולפיילר, היא מקווה שתצליח לטפל בהם בעצמה. היא מגלה שהיא אכן מסוגלת לכך, "אבל כן קשה לה ההיצמדות", ועל כן היא מביאה עימה אחות רחמנייה.

האחות היא למעשה בובת מין מתנפחת הנרכשת מקטלוג מקוון תחת השם "קונצ'יטה אריבדרצ'י", וכמתבקש, עם עלייתה ארצה והיקלטותה במשפחתה החדשה היא זוכה לשם העברי הנאה "נוח". מירי, שנולדה למשפחה של שורדי שואה ולכן ריחפה מעליה מאז ומתמיד חובת המשכיות העם, בילתה את ילדותה בדקירת הבובות שלה במסרגה בתקווה ש"ככה, דרך הכאב, תיכנס בהן הנשמה." היא אינה יולדת ילד משלה, אבל כאן, באמצעות פמפום אוויר ממשאבה, היא מנפחת את הבובה ונותנת לה חיים. בפעולה המתוארת כתובענית, מאומצת ומלווה במסירות עמוקה, היא מבצעת מעשה החייאה, השני במעלתו להולדה של ממש. היא מביאה את הבובה לחייהם של הוריה ואלה מקבלים אותה מבלי לשאול שאלות מיותרות, מאמצים אותה ושואבים ממנה נחמה, כל אחד בדרכו.

לרגע מפתה לראות בזיק החיים הזה שמירי מעניקה לבובה המתנפחת מעשה פרנקנשטייני, שסופו להמיט אסון על כל הסובבים. אלא שהסיפור של וולפיילר מתוחכם יותר. נוח מתגלה כמאזינה מצוינת במשפחה שבה כולם מתקשים לבטא את רגשותיהם, ואת מקומן של מילים פשוטות וגלויות תופסים דוקרנים מושחזים והתחשבנויות שלא קהו עם השנים. היא אמנם שותקת, אבל נוכחותה ממתנת את העלבונות שהאם נוהגת להטיח בבעלה, מנחמת את האב ההולך ושוקע בדמדומי דמנציה, ומאפשרת למירי להעניק סוג של קרבה מרחוק כי "גומי או לא גומי, מה שהיא בעצם יצרה כאן זה במאה אחוז חיבוק." וכמובן, להבדיל מן המפלצת של ד"ר פרנקנשטיין, העשויה טלאֵי־אנוֹש, נוח נפוחה בכל המקומות הנכונים ועל כן גם מפתה את כל רואיה להתקרב ולהתחנחן, וכשהיא יוצאת מתחומי הבית לביקורי קרובים רחוקים, היא אפילו משלהבת מבושים.

וולפיילר משתמשת בבובה בצורה יוצאת דופן ושונה משימושים דומים בספרות שיכולנו לקרוא עד כה: זו אינה עוד בובה שמאפשרת לגבר בודד, תימהוני וחסר כישורים חברתיים לפנטז על אהבה ומין מבלי להסתכן בדחייה, כמו בובת חלון הראווה שאיאן מקיואן מניח במיטתו של גיבור Dead as They Come (סיפור קצר מתוך קובץ שלו שראה אור ב־1978 ולא תורגם לעברית), והיא מביאה אותו לשיאים של התרגשות מינית. היא גם שונה מאוד מבובת הברבי של אחותו הגדולה של הנער גיבור הספר The Safety of Objects, ספרה הנפלא של א"מ הומס (שגם הוא עדיין לא תורגם), בובה שהוא מנסה לנהל איתה רומן ובסופו של דבר אונס אותה. והיא גם אינה חפץ מקודש, תחליף נערץ לאישה נעדרת כמו שהייתה – בחיים, ולא בספרות – הבובה בדמותה של אלמה מאהלר שבנה לעצמו מאהבהּ הזנוח אוסקר קוקושקה, והיא ליוותה אותו שנים אחדות עד שהשמיד אותה בפרץ של תסכול. נוח של וולפיילר נעדרת זדוניות ואימה שבדרך כלל מלוות את הופעתה של בובה כמותה במצבים אינטימיים. וולפיילר הופכת אותו לחלק טבעי מן המשפחה, לחפץ ניחומים, למתווכת המגשרת על פערים בין הורים ובתם, למשחררת. ואת מוזרותו של המצב היא מגייסת כדי להעניק לגיבוריה רשות להיות אחרים, לא מובנים, חריגים, על סף הטירוף. ואין במעמד הזה אף לא רגע של התנצלות.

ברקע סיפורם של מירי, הבובה נוח והוריה הקשישים, אלקסטיס ואניסים, עומדות כמובן חוויות השואה של דור הסבים. את הפרקים העוסקים ישירות בהתרחשויות הללו וולפיילר כותבת בלשון תנ"כית. זו מאפשרת לה לבטא את עוצמת האירועים שהיא מתארת בדרמטיות, ומבלי להזדקק לתיאורים גרפיים. השפה הזאת כאילו מעבירה את ההתרחשויות לעולם אחר, ובוודאי לעידן אחר, עצום וגדול משלנו. אותן התרחשויות גם מחלחלות אל ההווה, למשל בתיאור הדרישות יוצאות הדופן המפורטות בכתובַּת הזוג, הקובעות כי מאחר שגלוי וידוע הוא כי אֵם הכלה מצולקת קשות בנפשה ובגופה בשל המלחמה, צרכיה ודרישותיה יהיו בעלי חשיבות ראשונה בעיני הכלה, והחתן לא יוכל לגרשה בשל כך. מירי, המצוּוה ללא אומר לאותה התמסרות מלאה לאמהּ שלה, אינה מסוגלת לשום מידה של קרבה, אפילו לא ללטף את ידה הצמוקה, אבל בזכות נוח היא מסוגלת להסתובב בשכונה זקופת קומה ולקבל בענווה את מבטיהם המעריצים של השכנים המשוכנעים כי היא ממלאת את תפקיד הבת המסורה כהלכה, והנה גם במשפחתה התרחשו חילופי התפקידים המצופים מכל תא משפחתי מתפקד: ההורים הפכו לילדים קטנים וילדתם קיבלה על עצמם להיות ההורה האחראי.

בחמש השנים שחלפו בין אוסף הסיפורים הקצרים של וולפיילר, שוויצריה זה כאן, לבין את המוות את רוצה לראות בעיניים, נדמה שוולפיילר המשיכה והעמיקה את מה שהחלה בו אז. היא מספרת את סיפורם של מי שמסרבים ליישר קו, מתעקשים על זכותם לחיות בשוליים ומוצאים פתרונות יצירתיים לתהומות של צרכים רגשיים שלא נענו. אלא שהיא שכללה מאוד את היכולת שלה לדחוס מטעני רגש בשפה המטעה בפשטותה, וגם את היכולת ללקט פצעים, שריטות וחבלות שסביבם בנוי הסיפור. וזה אולי קסמו המרכזי של הסיפור הזה: וולפיילר מספרת סיפור משפחתי לכאורה טרגי, אבל גם מתריסה נגד הצורך של רובנו לא לחרוג מהתלם, לנהוג כפי שמצופה מאיתנו, למלא ציפיות של דורות קודמים. הדמויות החריגות שלה מוצאות נחמה בדרכן שלהן בזכות החופש, בזכות העובדה שהן לא מכפיפות את עצמן לרצונו של איש. האחרוּת, המוזרות, הפראות הכמעט מופרעת שהן הכוח המשחרר, ולכן אין דרך ללעוג להן, אין צורך לחמול עליהן, ואין אלא להתמלא מולן בקנאה.

 

אורית וולפיילר, "את המוות את רוצה לראות בעיניים", הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2018. 

 

Image result for ‫את המוות את רוצה לראות בעיניים‬‎

 

 

» במדור ביקורת בגיליון המוסך הקודם: מרב פיטון על הספר "מפת חצי האי" ליעל גלוברמן

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita-51_420-315

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

בעבודה | נדודי שינה על שפת חור שחור

"כשחלפנו לידה נשמטה ידה של אמא מהאלונקה והתנדנדה קדימה ואחורה ונדמה היה כאילו הנפטרת מבקשת ללחוץ את ידה של השכנה לפרידה או להפקיד בידה צ'ק המיועד לוועד הבית." קטע מרומן בכתובים מאת שמעון צימר

baavoda_51-715x537

מרגו גראן, ירח במרפסת, שמן על דיקט, 60X40 ס"מ, 2010

.

מאת שמעון צימר

 

ארבע לפנות בוקר שעה מהגיהינום. שעה שכבר איננה לילה ועדיין לא יום.

וגם בלילה הזה אני מתעורר בארבע, כאילו כבר נוצק בתוכי מנגנון של שינה מופרעת, משובשת, ועם היקיצה נשאב החלום שבמהלכו הייתי אל תוך חור שחור של שכחה, מותיר בי רק את הידיעה העמומה (שבטח תשמח את הפסיכיאטר שלי) שחלמתי על הזמרת השמנה, מאמא קס, מ"האמהות והאבות", שאת המוזיקה שלהם אני בקושי מכיר ובכלל, נדמה לי, לא אוהב.

שמי לא יגיד לכם דבר, אבל זה אני, הבן של סמדר גרינברג, ממודעת האבל המתקלפת שבכניסה לבניין, שגר בדירת הפרטר עם התריס השבור, הפונה לרחוב, הדירה שמדי בוקר נשמעו מתוכה בפול ווליום צלילי הרקוויאם מהסרט "חייה הכפולים של ורוניק", של קישלובסקי, שאמא אהבה לפתוח איתם את היום, כאילו היו נבואה קודרת שהיא מתעקשת להקשיב לה, הדירה אשר בוקר אחד הוציאו מתוכה שני פרמדיקים גופת אישה מכוסה בשמיכת צמר, והובילו אותה אל אמבולנס פרטי שלמרבה האירוניה היה כתוב עליו "אמבולנס נועם", כאילו יש שמות פרטיים לאמבולנסים או כאילו יש משהו נעים במוות.

אבא שלי אומר שמאז ומתמיד אני מתגורר איתו בבית הזה (מלבד השנה שבה התגוררנו בברלין). שכאן, ליד הקיר, עמדה מיטת התינוק שלי, שעל הרצפה הזו זחלתי, שעל הקירות האלה ציירתי וכתבתי בצבעי גואש את המלים הראשונות בחיי (לדברי אבא אלה היו המילים המגמגמות נ… נחמ… נחמן… מאומן, שנתקלנו בהן במהלך הנסיעות במכונית), וכולם התלהבו מכישרוני ומהחינוך הפתוח והנאור של הוריי שאפשרו לי להתייחס לקירות כמו אל מחברת ציור. עד שהתברר מתישהו שאני דיסלקטי, דפוק במוח, וגדודי המילים השחורות שבספרי הלימוד הפכו לאויבים שהתישו ותסכלו אותי, ועשו אותי לנער אלים ולתלמיד רע שמאוים מדי שנה להישאר כיתה או להיות מסולק לחינוך המיוחד.

יש לי בחדר כל מה שאני צריך. מחשב, מגבר, שני רמקולים ישנים ואיכותיים, אוסף תקליטים קטן, שירשתי מאמי, מהתקופה הפרנקופילית בחייה: אדית פיאף, מונטאן, אזנאבור, ברל, אדאמו, ג'וני הולידיי, הנחשב לאלביס הצרפתי, ומייק ברנט. וחוץ מזה, יש לי בחדר: מיטה, מנורת קריאה, ארון בגדים, קוצץ ציפורניים, פוסטר של ניק דרייק, עשרים־שלושים ספרי ילדים, שסבא משה, אבא של אבא, הביא לי לימי הולדת, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שאני לא קורא ספרים, דבר ששיגע את אבא, ואטלס של כל העולם, גדול וכבד, שמשמש לרוב כמשקולת לניירות, ולאחרונה, כתומך לרגל הקצרה והצולעת של שידת המחשב, אבל כשהייתי קטן, כך סיפר לי אבא, תיירתי באצבעותיי ובדמיוני על פני חמש היבשות שבו.

אני אוהב את החדר שלי ואם היו לי בתוכו גם שירותים יכולתי להישאר בו כל הזמן. כדי להבטיח את פרטיותי הדפסתי במדפסת שלט: "נא לא להיכנס לחדר בלי לבקש רשות", והדבקתי על הדלת.

מדי פעם אבא שלי נוקש בדלת החדר, אומר שהוא מכין לעצמו כוס תה או קפה ושואל אם גם אני רוצה. ולפעמים הוא מצרף לתה צלחת עוגיות, או טוסט שרוף מדי ולידו מלפפון פרוס, שם את המגש על השולחן, ליד המחשב, בדיוק כמו שאמא לא סבלה ולא הרשתה, ויוצא בהבעה נרגשת ומתחסדת של גוי צדיק, שמאכיל את אנה פרנק שלו בחדר המסתור.

כמו כל הזקנים, אבא שלי מודאג מהשעות הרבות שאני יושב מול המחשב, ואני לא אתפלא אם הוא רואה במחשב את האחראי לכל מה שמשובש בעולם. מלחמות, רעידות אדמה, שיטפונות, הפשרת הקטבים, התחזקות האסלאם הרצחני, רעב ומגפות. הוא בטח רואה אותי בדמיונו מסתובב באתרים של פורנו אלים, או באתרים אפלים אחרים שמדריכים נערים מלנכוליים יתר על המידה, כמוני, איך לבחור ולבצע את ההתאבדות המתאימה להם. בין השאר הוא גם פוחד שמחבלת ערבייה מתחזה תפתה אותי בצ'ט להיפגש איתה בירושלים המזרחית ותשחט אותי בסכין כמו שקרה פעם לאיזה נער אומלל. לכן, מדי פעם, הוא שואל אותי בצחוק "נו, מה שלום פאטמה?" ושנינו צוחקים, למרות ששנינו יודעים שלא רק יהודים וערבים רוצחים זה את זה, ושהעולם מלא בסוטים ובחולי נפש, כמו אותו חרמן זקן בעל חברת אבטחה למחשבים, לדבריו, שמדי לילה, בחצות, מבקש ממני שאתאר לו איך אני נראה ומה אני לובש בזמן שידו הימנית או השמאלית המרוחה בווזלין או בשמן תינוקות מתנועעת מתחת לשולחן המחשב, מאונן, ממלא בשפיך של זרע חבילת טישו או את תחתוני החוטיני של אשתו – ולמרות זאת, ואולי דווקא בגלל זה, אני משוחח איתו.

קיץ עכשיו, חם. נדמה לי שהקירות מזיעים, שהם מצמיחים שלפוחיות, נדמה לי שפרצה שריפה בבניין, שחדר המדרגות והפיר של המעלית בוערים, ובעוד רגע הם ימיסו את הקירות ונהר של אש יפרוץ פנימה ויהפוך אותי לגוש פחם לא מזוהה שלשם זיהויו יצטרכו להתייעץ בד"ר סיקולר, רופא השיניים שלי.

על תקרת החדר מוטל מלבן אור לא מוכר לי. אולי זה השכן מהבניין הסמוך שהחליף סוף־סוף את הנורה השרופה במרפסת הפונה לדירה שלנו? ולעומת זאת נדמה לי שהחושך מחק את דלת החדר ואני כלוא בו בלי יכולת לצאת.

את קוצר הראייה ירשתי מאמא שלי. אני מגשש אחר המשקפיים שעל השידה ומרכיב אותם. עכשיו מתבהרים תווי החדר ואיתם שבים הרציפות והזיכרון. אני שומע קולות דיבור רם וחגיגי ונזכר שהשארתי את הטלוויזיה פתוחה ואת המזגן סגור. על פי השאגות אני מבין שמשדרים בשידור חוזר את התיקו המאכזב בדרבי של מנצ'סטר. זו פעם ראשונה שצפיתי בדרבי בלי אבא. נהגנו להיערך למשחקים האלה כמו לקראת הפנינג ענק או מופע רוק בפארק. אבא לבש את החולצה מספר שבע של קנטונה ואני את מספר שתיים של גארי נוויל. על צוואר הטלוויזיה כרכנו צעיף אדום ועל קדקודה חבשנו כובע צמר שעליו סמלי הקבוצה. על השולחן שמנו צלחות עם כמה מיני פיצוחים ובקבוקי בירה קרים, שהגירו זיעה ירוקה. אבא גלגל סיגריה עם גראס באצבעות מיומנות והעביר מיד ליד.

דאגתי להזמין תמיד כמה מחבריי או מבני כיתתי כדי להתגאות באחווה החברית חסרת הגבולות שביני ובין אבא, לראות את החברים נצבטים מקנאה ומתמסטלים ממציצה או שתיים מהסיגריה.

פעם אפילו הרחקנו עד לפאב בהרצליה שמשמש כמועדון מעריצים של הקבוצה. הזמנו צ'יפס ובירה בקנקני ענק, שרנו שירי אוהדים עם האחרים וראינו את וויין רוני מבקיע במִספרת על שלושה מסכי ענק, וכשהסתיים הערב הארוך והמרגש לקחנו איתנו טרמפ, עד לתחנה המרכזית, אוהד קולני וססגוני בלבושו, שענה יותר על הסטריאוטיפ של אוהד בית״ר מזה של אוהד יונייטד, ושמדי משחק עושה את הדרך באוטובוסים או בטרמפים עד לבאר טוביה, ששם הוא גר.

אבל הערב אבא ישן אצל לינדה, החברה הכי טובה של אמא. לפני כשנה, אחרי שאמא מתה במפתיע, הפכה הידידות שבין אבא ללינדה לתלות מובנת, כאילו ראה אבא בלינדה המשך מסוים, דומה עד כמה שרק ניתן, של אמא. עם הזמן ראיתי איך מבצבצים ביניהם גילויי חיבה גופנית שבין גבר לאישה, ואחריה התשוקה הבלתי נמנעת, וכבר כמה חודשים שאבא ישן אצלה כמעט מדי לילה ואני חופשי לעשות בדירה כרצוני.

אבא לועג תמיד להורים המטומטמים שבמקום לסמוך על חושיהם נזקקים לספרי פסיכולוגיה כדי לדעת איך לגדל את הילדים שלהם, ונוהג מתוך התרסה לשתף אותי בתכנים בוגרים ואפלים, שמרבית ההורים מסתירים מילדיהם. כך למשל צפינו יחד, כשהייתי רק בן שתים־עשרה, באורגיית המין והאוכל שבסרט "הזלילה הגדולה" ובסרטים שבוחנים את מושגי האלימות של מיכאל הנקה, ולמרות זאת אבא לא דיבר איתי אף פעם על הזוגיות החדשה בחייו, אבל לינדה הזמינה אותי צהריים אחד למסעדת תבשילים אהובה עליה, הציגה אותי בפני בעלת המקום, הקיפה אותי במבטים מפלרטטים, חזרה ואמרה: "נכון שהוא חתיך?", הניחה את ידה על ידי, שתקה, גמגמה, נעצה בי עיניים דומעות, קינחה את האף, הציתה סיגריה, ולבסוף דיברה ברגש רב, והשקר הסריח מכל מילה, היא אמרה ששום דבר לא יכול לבוא במקום האהבה היפה והעמוקה שהייתה בין אבא לאמא, ושאבא והיא מחבבים מאוד זה את זה ומאוחדים באהבה גדולה לאמא ולי. פתאום גיליתי שיש לה וריד בצוואר שמתנפח כשהיא מדברת. עקבתי אחריו עד שהיא סיימה לדבר וחזרתי הביתה מדוכא.

אמא שלי מתה בשנתה. ללא שום מחלה ידועה או רמז מקדים להסתלקותה. גם התיק הרפואי שלה לא היה מגלה דבר. הוא היה בטח רגיל וטיפוסי לגילה. במהלך השנים שמעתי אותם מדברים זה עם זה על הבדיקות שלהם. כולסטרול גבוה, טריגליצרידים גבוהים, לחץ דם לא יציב, ולאמא גם אלרגיה לקרדית האבק ולחתולים. אמפיזמה, בשלביה הראשונים, בגלל הסיגריות. מעט ענייני נשים: רירית רחם הפוכה, מיומות לא מסוכנות ברחם, ושומה טרום־סרטנית בכף הרגל, שהוסרה בניתוח.

הכול התחיל בשפעת רגילה. כשחלפו סימני השפעת היא נותרה עם שיעול יבש וטורדני. היא המתינה בסבלנות שיעבור. כשראתה שהשיעול לא עובר הלכה לרופאת המשפחה. הרופאה הקשיבה לריאות ופסקה שהן נקיות והוסיפה שהווירוסים של היום עמידים ועקשניים יותר מהוריהם בני הדור הקודם, וליתר ביטחון המליצה על סירופ מכייח. ואז, פתאום, ללא שום היגיון, החום שלה שוב עלה ואיתו הופיעו קוצר נשימה וסחרחורת עזה, שאמא החליטה שהיא על רקע חרדתי. היא לקחה קסנקס ומיד לאחר מכן שני אקמול ונכנסה למיטה. מכיוון שהתקשתה להירדם לקחה גם כדור שינה, אולי שניים, ואולי בעצם יותר. אף אחד מאיתנו לא ראה וידע. אבא ישב עד שעה מאוחרת על ענייני העבודה שלו באוניברסיטה. לפנות בוקר, כשנכנס למיטה, ראה שאמא קפואה ולא נושמת והוא מיהר נבעת להזעיק אמבולנס. אחר כך העיר אותי. אני לא אשכח את מראה פניו.

גוחן מעליי, מלטף את לחיי, לוחש את שמי, בעדינות ובחמלה, כאילו חזרתי להיות ילד והזעקתי אותו אל מיטתי בגלל חלום רע, פניו חיוורות, פיו פעור, על מצחו אגלי זיעה, שערו וזיפי פניו לבנים כולם, כאילו הלבין במהלך שנתו או כאילו אני מביט בתשליל של תמונתו.

בארבע לפנות בוקר נקשו בדלת שני פרמדיקים. אחד מהם מיהר להניח סטטוסקופ על החזה של אמי, אחר כך האיר בפנס אל תוך אישוניה, הפטיר משהו לחברו, שפרק מכתפו מכשיר לעיסוי לב אוטומטי, הוציא מתיקו מזרק אדרנלין, קילף את הכיסוי ונעץ אותו בחזה של אמא והחל להנשים אותה. הוליווד גבתה את ליטרת האשליה. ציפיתי שהחזה של אמא ינתר, ששיעול דמי יפרוץ מפיה, שהיא תתחיל לחרחר ושוב לנשום, אבל הגוף של אמא נותר דומם. אימה הכתה בשנינו. אחד הפרמדיקים עשה בידיו תנועה של חוסר אונים וצער, הביט בשעונו, והתיישב לכתוב דוח פטירה. אור בוקר אפרורי פשט בחדר. הזמן והכאב קפאו ונדחסו אל תוך כמוסת זיכרון. מישהו הזעיק את המשטרה, מתברר שככה עושים תמיד כשהמת מת בבית. נכנסו שני שוטרים. אחד שאל את אבא כמה שאלות והתיישב גם הוא למלא איזה טופס, והשני בחן את הרהיטים ואת הבית כמו מי שבא לשכור או לקנות את הדירה. הפרמדיקים השכיבו את אמא על אלונקה והוליכו אותה בחדר המדרגות. הלכתי איתם גם אני. ריק ומרוחק, זר, צופה במעמד שאני חלק ממנו. במישורת שבין הקומות באה מולנו השכנה המבוגרת המופקדת על ועד הבית. היא הקדימה לצאת לסוּפּר לקניות, כי מתוך תיק רשת בצבצו קרטון חלב וכמה לחמניות ריחניות. מבטה הנבעת של השכנה ריצד על פני האלונקה ושפתיה נעו מבלי להפיק מילים למראה פני אמא המכוסות בסדין. היא הצטדדה כדי לאפשר לנו לעבור. כשחלפנו לידה נשמטה ידה של אמא מהאלונקה והתנדנדה קדימה ואחורה ונדמה היה כאילו הנפטרת מבקשת ללחוץ את ידה של השכנה לפרידה או להפקיד בידה צ'ק המיועד לוועד הבית.

ברחוב ניצב אמבולנס בחנייה כפולה. כמה שכנים כבר הסתובבו סביבו ורחרחו לדעת מה קרה. על האמבולנס היה כתוב "אמבולנס נועם" ונדמה היה לי כאילו יש בכך רמז אירוני לכתובתה החדשה של אמא ואולי גם לטיב החיים שמצפים לה שם.

 

שמעון צימר הוא סופר, משורר ומחזאי. מחזותיו הוצגו בין השאר על במות הקאמרי והבימה. פעמיים היה מועמד לפרס ספיר, ובשנת 2006 זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים. קטע זה לקוח מתוך הרומן השמיני שלו, "נדודי שינה על שפת חור שחור" (שם זמני), שיראה אור במהלך 2019 בסדרה "רוח צד" של הוצאת כנרת זמורה ביתן.

 

» במדור בעבודה בגיליון הקודם של המוסך: קטע מרומן בכתובים מאת מעין רוגל

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita-51_420-315

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ובעברית | זה מה שחברים עושים

"למחרת מיימיי אמרה לי שהיא שמה אותו בקערה בשירותים. מתברר שאין שום בעיה, היא אמרה. הדבר אהב לאכול אוכל לחתולים אז היא האכילה אותו כשהאכילה את החתולים". סיפור מאת ליליאן הוואן, בתרגום אורית וקסלר

uveivrit_51-715x537

מרב קמל וחליל בלבן, מדיטציה, בד, 63X17X32 ס"מ, 2018

.

סרירצ׳ה וטבסקו / ליליאן הוואן

מאנגלית: אורית וקסלר

 

מיימיי ואני מצאנו אותו ליד החוף בפֵּאֵיָה. בהתחלה חשבתי שזו חתיכת צדף מבצבצת מהבוץ. ציפינו שיהיה קל למשוך אותה החוצה אבל הדבר היה גדול יותר, יותר משדמיינו. היה לו ריח מוזר. חשבתי שזה רק הבוץ, הריח. לא ריח טוב בכלל.

אחרי שהוצאנו את זה הבנו שזה חי. משושים קטנים התנועעו על שפת הצדף.

אל תגעי בזה. הצבעתי על הכריות הדביקות למראה לצד המשושים, אי אפשר לדעת, הן עשויות לעקוץ אותך.

ניסיתי לשכנע את מיימיי להחזיר את זה לבוץ או לזרוק את זה לים. כבר באותו הרגע היה בו משהו מצמרר. לפני שהבוץ כיסה את הבור שממנו משכנו אותו ראיתי מין קורים ריריים. אבל כשהבטתי שוב הבוץ כבר מילא את הבור.

זה היה רעיון גרוע להביא אותו הביתה. זה מה שאמרתי למיימיי. היא רצתה להחזיק בו בתור חיית מחמד. בשום אופן, אמרתי. היו לה כבר פּלוּפּ וסרירצ׳ה, שני החתולים שלה.

למחרת מיימיי אמרה לי שהיא שמה אותו בקערה בשירותים. מתברר שאין שום בעיה, היא אמרה. הדבר אהב לאכול אוכל לחתולים אז היא האכילה אותו כשהאכילה את החתולים. הוא גם היה נקי. היא הצטרכה רק להחליף את המים פעם אחת ביום.

שאלתי: כמה הוא אוכל?

לא הרבה, מיימיי אמרה, קופסה ליום.

שבוע מאוחר יותר מיימיי הראתה לי אותו. הוא היה בקערת קרמיקה כחולה ליד הכיור. הוא ישב בתחתית מכוסה במים. לא חיית מחמד מעניינת במיוחד.

ואז פּלוּפּ נעלמה. הסעתי את מיימיי לווטרינר ותלינו מודעות במשרד שלה. נעלמה חתולה. אפורה מנומרת. פרס למוצא. אשה אחת התקשרה ומיימיי הלכה לראות אבל התברר שזו חתולה אחרת, לא פלופ.

זה השפיע על מיימיי, ההיעלמות הזו של פלופ. הרגשתי משום מה שהיא מאשימה אותי. למה? לא ידעתי, זה היה בלתי סביר.

כמה ימים מאוחר יותר מיימיי האשימה אותי בחוסר התייחסות מספקת לחיות המחמד שלה. איזה דבר מטורף לומר.

שאלתי אותה: מ'זתומרת?

לא אכפת לך מהחיות שלי. היא צפתה בטלוויזיה כשהיא אמרה את זה, עיניה לא זזו מהמסך.

לא טיפלתי בפלופ וסרירצ׳ה בשבוע שמיימיי נסעה לאיים הטומאטיים: לפקאראבה או שזה היה רנגיקואה?

מיימיי לא אמרה כלום. היא נהגה כאילו לא הייתי שם. אחרי כמה זמן קמתי והלכתי בלי לומר שלום.

זמן מועט לאחר מכן וָאִיאָה אחותה התקשרה אליי. היא אמרה: היי, לא נראה לך שאחותי מתנהגת מוזר?

לא רק שמיימיי התנהגה מוזר, היא נהייתה מרושעת. כבר לא הסתובבתי איתה יותר.

אתם לא חברים?

אמרתי לוואיאה את האמת: אין לי מושג.

איזו מין חברוּת זו?

אמרתי: את אחותה.

ואיאה התחילה לצעוק. היא אמרה: חברים אמיתיים היו נפטרים מהדבר הזה שבקערה. ואיאה לא הייתה צריכה להכביר מילים. ידענו על מה היא מדברת.

מתברר שזה היה יותר קל משחשבתי, לגרום למיימיי להזמין אותי. היא נשמעה אפילו חברותית בטלפון. אבל כשהגעתי היא המשיכה להביט במסך הטלוויזיה. זו הייתה תוכנית צרפתית מטופשת שבה אנשים התחפשו לאבירים. הסתכלתי בה זמן מה ואז הלכתי לחדר האמבטיה. הדבר היה עדיין בקערת הקרמיקה הכחולה. המים היו עכורים אבל חוץ מזה הוא נראה אותו הדבר.

כשסיפרתי לוואיאה היא התחילה שוב לצרוח: מה? פשוט השארת את זה שם?

מה יכולתי לעשות? לא יכולתי סתם לצאת החוצה עם הדבר בקערה.

ואיאה הייתה נחרצת: כן, בטח שיכולת. זה מה שחברים עושים.

ככה יצא שמצאתי את עצמי עם הקערה במושב הקדמי בדרך לים. פשוט לקחתי אותה מחדר האמבטיה של מיימיי. היא צפתה בטלוויזיה כרגיל ולא הרימה את העיניים אפילו. חשבתי שאסע לפָארָאיי־אוּטָאיי ואזרוק את זה לים שם, באזור שמכליות הדלק חונות בו. המים עמוקים מספיק. אבל כשעצרתי את המכונית ראיתי שהקערה ריקה. רק המים החלביים נותרו בה.

כשהבטתי אחורה ראיתי שהוא יושב בספסל האחורי. יכולתי להושיט יד אחורה ולהרים אותו אבל ידעתי שזה לא רעיון טוב. התקשרתי לוואיאה.

ואיאה הגיעה עם פטיש גדול וזוג מלקחיים, מאלה שמשתמשים בהם לברביקיו, כמו בימי ראשון עם כל הדודים והדודות. לפני שהצלחתי לומר משהו ואיאה הורידה עליו את הפטיש. נשמע קול פיצוח אבל אז התברר שהפטיש לא עיקם או סדק את הצדף. הדבר פשוט ישב שם כאילו כלום לא קרה.

ואיאה תפסה את המלקחיים, את אלה של הברבקיו של יום ראשון, אלה שמשתמשים בהם בשביל משהו רציני, והרימה אותו מהמושב האחורי. עכשיו הוא התחיל להשתולל. הוא התנער באלימות וניסה להשתחרר עד שוואיאה נאלצה לאחוז במלקחיים בשתי ידיה. ואיאה נזרקה כנגד המושב שלה מכוח ההשתוללות שלו אבל היא המשיכה לאחוז בו. אני צריכה עזרה, היא צעקה. תפסתי בגב שלה שהתנודד מצד אל צד אבל לא יכולתי להחזיק. ואיאה נדחפה אל מחוץ למכונית והמלקחיים נפלו לה מהיד. איכשהו היא הצליחה לצאת מהמכונית לפני שהיא איבדה שליטה.

הדלת! הדלת! היא צרחה וטרקתי את הדלת. הוא זינק לרוחב מגרש החניה. לא דמיינתי שהוא יכול לזוז, בטח לא מהר כל כך. ואיאה ואני רצנו אחרי הדבר. בקושי הצלחנו לרוץ מהר מספיק, הוא החליק על האספלט במהירות אדירה, מותיר אחריו ריח נוראי.

הים! ואיאה צעקה אבל הדבר כבר היה כמה מטרים לפנינו. הוא התקדם לעבר מגרש הגרוטאות של פאראיי־אוטאיי שהיה תחום בגדר מתכת וגדר תיל. הוא החליק מתחת לגדר ונעלם בין הצמיגים וחלקי המכונות החלודים. שמענו קרקושים ואחריהם רעשי לעיסה מתכתיים מרושעים ואז דממה.

מיימיי התקשרה למחרת, שאלה אם ארצה לראות סרט.

לא, אמרתי.

לאחר זמן אמרתי: אולי בסופשבוע הבא?

בטח, היא ענתה. היא נשמעה כאילו כלום לא קרה אבל ידעתי שהחברות שלנו, כפי שהייתה, נגמרה.

ואיאה עוד מתקשרת לפעמים. היא אומרת שמיימיי מסתובבת עם חבורה טובה יותר עכשיו. לא בטוח אם זה סוג של העלבה. ראיתי את מיימיי פעם, לפני שנה בערך ליד המָרשֶה. היא השמינה קצת ועשתה גוונים ירוקים בשיער. היא נראתה טוב, למרות שלא ממש אהבתי את צבע השיער החדש. היא אמרה שיש לה חתולה חדשה לארח לסרירצ׳ה לחברה. טבסקו, זה שמה של החתולה. מיימיי חשבה שזה מצחיק והתחילה לצחוק. טבסקו וסרירצ׳ה. צחקנו יחד כמה דקות לפני שנפרדנו לתמיד.

 

ליליאן הוואן (Lillian Howan) בילתה את ילדותה בטהיטי, ולאחר מכן למדה משפטים באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. ספרה The Charm Buyers ראה אור בשנת 2017, וסיפוריה פורסמו באנתולוגיות ובמבחר כתבי עת ספרותיים ברחבי עולם. היא גם ערכה את אוסף מחזותיה של ואקאקו יאמאוּצ'י, Rosebud and Other Stories.
דבר המתרגמת: לילאן הוואן היא בת להורים בני המיעוט הסיני ״האקה״, שמשפחותיהם חיו בטהיטי במשך דורות. הריאליזם הפנטסטי של סיפוריה ושל ספרה נטוע עמוק במסורות איי האוקיאנוס השקט. העיסוק במגדר של המספר משמעותי עבור הוואן, והיה לה חשוב שאשמור בתרגום על אי הבהירות בנוגע למגדר של המספר/ת.

.

אורית וקסלר, פסיכותרפיסטית, עוסקת בכתיבה, תרגום, תיאטרון וגינון. פרסמה סיפורים בעברית בכתבי העת הליקון ומטעם, ובאנגלית – סיפורים באנתולוגיה נשית ומאמרים פוליטיים באתר אלטר־נט.

 

» במדור ובעברית בגיליון המוסך הקודם: המהפכנית ואהבת האנושות – וירג'יניה וולף על מרי וולסטונקראפט

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita-51_420-315

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

הדרמה החלה בשעה 5:25 בדיוק: הפיגוע במעלות – תמונה אחר תמונה

פרוייקט מיוחד של הספרייה הלאומית מגולל את אחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה וחוזר לרגעי האימה כפי שחוותה אותם המדינה דרך עיני התקשורת. טרור במעלות: תמונה אחר תמונה

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded tenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows IDF carrying a wounded child. 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-011-03 Photo by IPPA Staff

הפיגוע במעלות, 1974. צילום: אוסף דן הדני

זעקות רמות מילאו את הרי הגליל ב-15 במאי 1974, כשאחת הדרמות הטראגיות הגדולות בישראל התרחשו דווקא באחת העיירות הקטנות בצפון הארץ. המחבלים שנכנסו לאיזור זרעית מכיוון לבנון הצליחו להחזיק 85 ילדים עם מדינה שלמה, כבני ערובה. במלאת 45 שנים לפיגוע הנורא בבית הספר במעלות, אנו חוזרים אל אש הקרב במעלות דקה אחר דקה, בעזרת כותרות העיתונים ותמונות נדירות מארכיוני הספרייה הלאומית.

 

שני לפנות בוקר | 13 במאי 1974

"יומיים לפני האסון עזבה יחידת האבטחה של צה"ל את המקום. מדוע?"

יחידת אבטחה צבאית של צה"ל עוזבת את העיירה מעלות.

בד בבד, חולייה של שלושה מחבלים מארגון "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין" מצליחה לחדור לישראל מכיוון לבנון, ופורצת את הקו באיזור היישוב זרעית. החדירה מזוהה בידי סיור של משמר הגבול באיזור, מה שמעלה את הכוננות במרחב. הכוחות מתחילים בסריקות לאיתור המחבלים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Medical team taking care of the wounded children from the school and soldiers who were wounded during the battle. 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-011-31 Photo by IPPA Staff

 

יום שלישי, 23:00 בלילה | 14 במאי 1974

המחבלים מסיירים ממזרח למעלות בכביש מספר 89. ליד המושב צוריאל הם מחליטים לבצע מארב. כשעובר לפניהם רכב המסיע נשים מקריית אתא, המחבלים פותחים עליו באש.

נוסעת אחת נהרגת מהירי והשאר נפצעים. הנהג שם פעמיו לעבר מושב אלקוש, שם דווח לרשויות על הירי. הסריקות אחר המפגעים באותו לילה לא מניבות ממצאים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-011-08 Photo by IPPA Staff

 

 

יום רביעי, 03:00 לפנות בוקר | 15 במאי 1974 – יום הפיגוע במעלות

חוליית המחבלים מגיעה ליישוב מעלות. אנשיה נכנסים בתואנת שווא לבית משפחת כהן המתגוררת בעיירה, רוצחים את בני הזוג (האישה, פורטונה, נשאה ברחמה ילד) ואת בנם בן הארבע. בתם בת החמש ניצלת בנס, והתינוק בן השנה וחצי מוחבא בידי אימו במעשה אחרון של חמלה.

לאחר מכן ממשיכים המחבלים ברגל, פוגשים בעובר אורח ושואלים אותו כיצד מגיעים לבית הספר. משנענים ומתרצים, הם יורים בפועל הניקיון יעקב קדוש.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists.Photo shows the classroom after the incident 1974/05/16 Copyright © IPPA 09240-001-31 Photo by IPPA Staff

 

04:00 לפנות בוקר | בה"ס 'נתיב מאיר'

"כל אחד מהמחבלים חגר חגורה ובה רימונים ומטעני נפץ. אחד מהם אמר לנו שיהודים הרגו את משפחתו, לכן הוא רוצה להתנקם ביהודים"

המחבלים מגיעים לבית הספר במחשבה שיארבו לתלמידים שיגיעו בבוקר, אך להפתעתם במבנה בית הספר לנים 102 תלמידים מצפת שנמצאים בטיול השנתי. המחבלים מתקרבים לביה"ס ושמים לב לשומר החמוש שישן בתוך אחת המכוניות בחוץ, לפי הנוהל. הם מעירים אותו, ומכריחים אותו באיומים לפתוח את דלתות בית הספר. המחבלים מעירים את המורים, התלמידים והתלמידות. צוות המורים נמלט מן הבניין ומשאיר את הילדים לחסדי המחבלים. הם מרכזים את כולם במסדרון שבקומה הראשונה בבית הספר.

במקביל, משחררים המחבלים ילד המוסר את דרישותיהם לכוחות הביטחון: שחרור 20 מחבריהם הכלואים בישראל. האולטימטום יפקע בשעה 18:00 באותו ערב.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-42 Photo by IPPA Staff

 

05:30 בבוקר | חצר הכניסה לביה"ס

אחת החובשות שהייתה לבת ערובה משוחררת בידי המחבלים אל כוחות הביטחון, לטובת העברת דרישות נוספות ובהן הדרישה למעורבות שגרירי צרפת ורומניה בישראל בעסקת שחרור האסירים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF cotra attacking the Arab Terrorist group who sized the school at Maalot 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-006-38 Photo by IPPA Staff

 

07:00 בבוקר | הרחובות הסובבים את בית הספר

שר הביטחון משה דיין מגיע למעלות בליווי סיירת מטכ"ל, ומנחה להתיש את המחבלים במשא ומתן ולא להיכנע לדרישותיהם. בתגובה למהלכיו של דיין, המחבלים מתחילים לירות באוויר ובתוך חדרים ריקים בבית הספר, כשהם מעמידים תלמידים לראווה בחלונות כדי לייצר לחץ להיכנע לדרישותיהם.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-05 Photo by IPPA Staff

 

11:45 בבוקר | הכנסת, ירושלים

"במעלות רועדת האדמה מפני שהאסון קרע את מגופות הביטחון"

ראש הממשלה גולדה מאיר מחליטה: אנו נקבל את דרישות המחבלים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-08 Photo by IPPA Staff

 

14:00 בצוהריים | גלי צה"ל, אולפן החדשות

"קול ישראל מירושלים שלום רב, השעה שתיים והינה החדשות"

על פי הוראת ראש הממשלה ובעקבות דרישת המחבלים, מודיעה ישראל במהדורת החדשות בשעה 14:00 כי ישראל הסכימה לקבל את התניות המחבלים לביצוע עסקת שחרור האסירים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue the wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-004-02 Photo by IPPA Staff

 

14:00 בצהריים | ביה"ס 'נתיב מאיר', מעלות

במקביל לתשדורות הרדיו בדבר ביצוע העסקה, צה"ל, בעזרת צלפים, מתחיל בכיתור הבניין ומתכונן לפריצה. סיירת מטכ"ל נערכים לביצוע פריצה לבית הספר בעצמם. ירי נורה על כוחותינו וחייל צה"ל נהרג בחילופי האש.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue the wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-004-14 Photo by IPPA Staff

 

16:15 | הכנסת, ירושלים

הממשלה מחליטה למנות את דיין וגור לניהול הפריצה, במקביל להמשך המשא ומתן.

 

Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-37 Photo by IPPA Staff

 

17:15-16:15 | ביה"ס 'נתיב מאיר', מעלות

"עליכם להזדרז! בשעה שש תקבלו 85 ילדים מתים!"

משא ומתן מתקיים במגפונים בין צה"ל ברחבת בית הספר למחבלים הצועקים את דרישותיהם מחלונות הכיתות. דיין מנסה למשוך זמן, המחבלים נעשים חסרי סבלנות.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue the wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-004-26 Photo by IPPA Staff

 

17:15 | ביה"ס 'נתיב מאיר', מעלות

"בשעה חמש הם נהיו עצבניים. אחד מהם, זה שלבש חולצה אדומה נראה לא מרוצה מהעניין ואמר לחבריו "אתם לקחתם אותי הנה בכוח. לא הייתי צריך לבוא איתכם. הסוף יהיה שיהרגו אותנו, יותר טוב שאנחנו נהרוג עכשיו את עצמנו!"

ניתן לצה"ל האישור לפעול ולפרוץ לבית הספר. האישור יורד בדרגים אל השטח אך לא עובר בצורה ברורה ומוסדרת לכל הכוח.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-007-02 Photo by IPPA Staff

 

17:25 | תחילת הקרב בבית הספר

"השלב האחרון בדראמה החל בשעה 5:25 אחה"צ בדיוק… באותו רגע נשמעו שתי יריות בודדות ומיד אחריהן צרורות בזה אחר זה, וכמה התפוצצויות אדירות.

"זה מתחיל", אמר אחד המפקדים – והורה לנהגי האמבולנס הצבאיים להתניע את רכבם"

אש צלפים ראשונה נורת מרובה צה"ל לעבר כוח המחבלים. הכדור מחטיא את המחבל ורק פוצע אותו. הירייה מפתיעה את הלוחמים, ובתגובה הם מתחילים בפריצה לבית הספר ובהסתערות לתוך הבניין. כוחותינו משליכים רימון זרחן אל עבר המחבלים (למרות שלא ניתן אישור לכך), והעשן שנוצר חוסם את שדה הראייה ואת חדר המדרגות שהוביל לקומה הראשונה שבה הוחזקו בני הערובה. עקב הבלבול שהעשן יוצר בקרב הלוחמים הם ממשיכים ועולים קומה.

 

17:30 | הילדים נסים על נפשם מתוך בית הספר

"פתאום התחילו לפוצץ רימונים. אני הייתי עם עוד שלוש בנות בחוץ ורצתי אל המקלחת בקומה הראשונה. בפנים היה מחנק ועשן מהתפוצצות הרימונים. פתחנו את הברז ושברנו את החלון, שייכנס אוויר. חיכינו במקלחת עד שהחלטנו לקפוץ מהחלון הצר של המקלחת. לפתע – ראינו חיילים של צה"ל במסדרון"

המחבלים מנצלים את הטעות של לוחמי צה"ל ופותחים באש רובים ורימונים לתוך קהל התלמידים שהיו מרוכזים בחלל הכיתה. התלמידים קופצים החוצה דרך חלונות ביה"ס בניסיון להימלט בהמולה ולהצליח להגיע לכוחות הישראליים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-007-41 Photo by IPPA Staff

 

17:32 | הכוח מגיע לבני הערובה

"עוד בעיצומן של היריות החלו להגיע ראשוני הפצועים. הראשון – נער בן 17, כולו שותת דם. חלפו ארבע דקות ומובאת גופת נערה בת 16, שותתת דם מפגיעות רסיסי רימונים. פתאום התעוררה וקראה: "אני ניצלתי?" –והתעלפה בשנית"

לוחמי צה"ל עוקבים אחר קולות הירי ומגיעים לכיתה שבה מתבצע הטבח. לוחמי החוליה, בפיקודו של צביקה לבני, מנטרלים את שלושת המחבלים במקום. במקביל כוחות הצלה מתחילים לחלץ, למיין ולטפל בפצועים בשטח, תוך כדי המולת הקרב מסביב.

 

יום רביעי | 22 במאי 1974

"במעלות רועדת האדמה. אין חשים בדבר אפילו כשניצבים אצל בית הספר 'נתיב מאיר', שצוותי טייחים ובנאים משפצים את חדרי כיתותיו הפגועים, והעין נתקלת בכתמי-הדם היבשים שעדיין לא נמחו"

תוצאות הפיגוע היו קשות ביותר והכאיבו ללב האומה עד היום. נוסף על 21 התלמידים שנהרגו בהשתלטות על בניין בית הספר, נפצעו עוד 68 אזרחים ואנשי כוחות הביטחון.

למרות שבסופו של דבר ניצח צה"ל בקרב, עקב האובדן הכביר והאסון הכבד שנפל על קהילת מעלות נחשב מבצע החילוץ לאחד מכישלונות צה"ל הגדולים ביותר במלחמה כנגד הטרור. בעקבות המקרה הופקו לקחים חשובים לפעולות חילוץ עתידיות, והוקמו אגף הביטחון במשרד החינוך וישיבת ההסדר במעלות. העיירה השלווה מעלות מעולם לא התאוששה לגמרי מאותו בוקר שחור שנותר אחד הפיגועים הטראומטיים בתולדות המדינה גם 45 שנים אחרי, לצד הפיגוע בקריית שמונה (1974) והפיגוע בכביש החוף (1978).

 

כותרות העיתונים והראיונות המובאים בכתבה- מתוך ארכיון העיתונות Jpress

כל התמונות צולמו ב-15 במאי, 1974. צילום: צוות יפפ"א, מתוך ארכיון דן הדני. לתמונות נוספות מהאירוע

 

כתבות נוספות

"נלקחו להרג אחד-עשר כוכביא": זוכרים את י"א חללי אולימפיאדת מינכן בתמונות ובציטוטים

האמת על פיצוץ מלון "המלך דוד"