בעבודה | נדודי שינה על שפת חור שחור

"כשחלפנו לידה נשמטה ידה של אמא מהאלונקה והתנדנדה קדימה ואחורה ונדמה היה כאילו הנפטרת מבקשת ללחוץ את ידה של השכנה לפרידה או להפקיד בידה צ'ק המיועד לוועד הבית." קטע מרומן בכתובים מאת שמעון צימר

baavoda_51-715x537

מרגו גראן, ירח במרפסת, שמן על דיקט, 60X40 ס"מ, 2010

.

מאת שמעון צימר

 

ארבע לפנות בוקר שעה מהגיהינום. שעה שכבר איננה לילה ועדיין לא יום.

וגם בלילה הזה אני מתעורר בארבע, כאילו כבר נוצק בתוכי מנגנון של שינה מופרעת, משובשת, ועם היקיצה נשאב החלום שבמהלכו הייתי אל תוך חור שחור של שכחה, מותיר בי רק את הידיעה העמומה (שבטח תשמח את הפסיכיאטר שלי) שחלמתי על הזמרת השמנה, מאמא קס, מ"האמהות והאבות", שאת המוזיקה שלהם אני בקושי מכיר ובכלל, נדמה לי, לא אוהב.

שמי לא יגיד לכם דבר, אבל זה אני, הבן של סמדר גרינברג, ממודעת האבל המתקלפת שבכניסה לבניין, שגר בדירת הפרטר עם התריס השבור, הפונה לרחוב, הדירה שמדי בוקר נשמעו מתוכה בפול ווליום צלילי הרקוויאם מהסרט "חייה הכפולים של ורוניק", של קישלובסקי, שאמא אהבה לפתוח איתם את היום, כאילו היו נבואה קודרת שהיא מתעקשת להקשיב לה, הדירה אשר בוקר אחד הוציאו מתוכה שני פרמדיקים גופת אישה מכוסה בשמיכת צמר, והובילו אותה אל אמבולנס פרטי שלמרבה האירוניה היה כתוב עליו "אמבולנס נועם", כאילו יש שמות פרטיים לאמבולנסים או כאילו יש משהו נעים במוות.

אבא שלי אומר שמאז ומתמיד אני מתגורר איתו בבית הזה (מלבד השנה שבה התגוררנו בברלין). שכאן, ליד הקיר, עמדה מיטת התינוק שלי, שעל הרצפה הזו זחלתי, שעל הקירות האלה ציירתי וכתבתי בצבעי גואש את המלים הראשונות בחיי (לדברי אבא אלה היו המילים המגמגמות נ… נחמ… נחמן… מאומן, שנתקלנו בהן במהלך הנסיעות במכונית), וכולם התלהבו מכישרוני ומהחינוך הפתוח והנאור של הוריי שאפשרו לי להתייחס לקירות כמו אל מחברת ציור. עד שהתברר מתישהו שאני דיסלקטי, דפוק במוח, וגדודי המילים השחורות שבספרי הלימוד הפכו לאויבים שהתישו ותסכלו אותי, ועשו אותי לנער אלים ולתלמיד רע שמאוים מדי שנה להישאר כיתה או להיות מסולק לחינוך המיוחד.

יש לי בחדר כל מה שאני צריך. מחשב, מגבר, שני רמקולים ישנים ואיכותיים, אוסף תקליטים קטן, שירשתי מאמי, מהתקופה הפרנקופילית בחייה: אדית פיאף, מונטאן, אזנאבור, ברל, אדאמו, ג'וני הולידיי, הנחשב לאלביס הצרפתי, ומייק ברנט. וחוץ מזה, יש לי בחדר: מיטה, מנורת קריאה, ארון בגדים, קוצץ ציפורניים, פוסטר של ניק דרייק, עשרים־שלושים ספרי ילדים, שסבא משה, אבא של אבא, הביא לי לימי הולדת, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שאני לא קורא ספרים, דבר ששיגע את אבא, ואטלס של כל העולם, גדול וכבד, שמשמש לרוב כמשקולת לניירות, ולאחרונה, כתומך לרגל הקצרה והצולעת של שידת המחשב, אבל כשהייתי קטן, כך סיפר לי אבא, תיירתי באצבעותיי ובדמיוני על פני חמש היבשות שבו.

אני אוהב את החדר שלי ואם היו לי בתוכו גם שירותים יכולתי להישאר בו כל הזמן. כדי להבטיח את פרטיותי הדפסתי במדפסת שלט: "נא לא להיכנס לחדר בלי לבקש רשות", והדבקתי על הדלת.

מדי פעם אבא שלי נוקש בדלת החדר, אומר שהוא מכין לעצמו כוס תה או קפה ושואל אם גם אני רוצה. ולפעמים הוא מצרף לתה צלחת עוגיות, או טוסט שרוף מדי ולידו מלפפון פרוס, שם את המגש על השולחן, ליד המחשב, בדיוק כמו שאמא לא סבלה ולא הרשתה, ויוצא בהבעה נרגשת ומתחסדת של גוי צדיק, שמאכיל את אנה פרנק שלו בחדר המסתור.

כמו כל הזקנים, אבא שלי מודאג מהשעות הרבות שאני יושב מול המחשב, ואני לא אתפלא אם הוא רואה במחשב את האחראי לכל מה שמשובש בעולם. מלחמות, רעידות אדמה, שיטפונות, הפשרת הקטבים, התחזקות האסלאם הרצחני, רעב ומגפות. הוא בטח רואה אותי בדמיונו מסתובב באתרים של פורנו אלים, או באתרים אפלים אחרים שמדריכים נערים מלנכוליים יתר על המידה, כמוני, איך לבחור ולבצע את ההתאבדות המתאימה להם. בין השאר הוא גם פוחד שמחבלת ערבייה מתחזה תפתה אותי בצ'ט להיפגש איתה בירושלים המזרחית ותשחט אותי בסכין כמו שקרה פעם לאיזה נער אומלל. לכן, מדי פעם, הוא שואל אותי בצחוק "נו, מה שלום פאטמה?" ושנינו צוחקים, למרות ששנינו יודעים שלא רק יהודים וערבים רוצחים זה את זה, ושהעולם מלא בסוטים ובחולי נפש, כמו אותו חרמן זקן בעל חברת אבטחה למחשבים, לדבריו, שמדי לילה, בחצות, מבקש ממני שאתאר לו איך אני נראה ומה אני לובש בזמן שידו הימנית או השמאלית המרוחה בווזלין או בשמן תינוקות מתנועעת מתחת לשולחן המחשב, מאונן, ממלא בשפיך של זרע חבילת טישו או את תחתוני החוטיני של אשתו – ולמרות זאת, ואולי דווקא בגלל זה, אני משוחח איתו.

קיץ עכשיו, חם. נדמה לי שהקירות מזיעים, שהם מצמיחים שלפוחיות, נדמה לי שפרצה שריפה בבניין, שחדר המדרגות והפיר של המעלית בוערים, ובעוד רגע הם ימיסו את הקירות ונהר של אש יפרוץ פנימה ויהפוך אותי לגוש פחם לא מזוהה שלשם זיהויו יצטרכו להתייעץ בד"ר סיקולר, רופא השיניים שלי.

על תקרת החדר מוטל מלבן אור לא מוכר לי. אולי זה השכן מהבניין הסמוך שהחליף סוף־סוף את הנורה השרופה במרפסת הפונה לדירה שלנו? ולעומת זאת נדמה לי שהחושך מחק את דלת החדר ואני כלוא בו בלי יכולת לצאת.

את קוצר הראייה ירשתי מאמא שלי. אני מגשש אחר המשקפיים שעל השידה ומרכיב אותם. עכשיו מתבהרים תווי החדר ואיתם שבים הרציפות והזיכרון. אני שומע קולות דיבור רם וחגיגי ונזכר שהשארתי את הטלוויזיה פתוחה ואת המזגן סגור. על פי השאגות אני מבין שמשדרים בשידור חוזר את התיקו המאכזב בדרבי של מנצ'סטר. זו פעם ראשונה שצפיתי בדרבי בלי אבא. נהגנו להיערך למשחקים האלה כמו לקראת הפנינג ענק או מופע רוק בפארק. אבא לבש את החולצה מספר שבע של קנטונה ואני את מספר שתיים של גארי נוויל. על צוואר הטלוויזיה כרכנו צעיף אדום ועל קדקודה חבשנו כובע צמר שעליו סמלי הקבוצה. על השולחן שמנו צלחות עם כמה מיני פיצוחים ובקבוקי בירה קרים, שהגירו זיעה ירוקה. אבא גלגל סיגריה עם גראס באצבעות מיומנות והעביר מיד ליד.

דאגתי להזמין תמיד כמה מחבריי או מבני כיתתי כדי להתגאות באחווה החברית חסרת הגבולות שביני ובין אבא, לראות את החברים נצבטים מקנאה ומתמסטלים ממציצה או שתיים מהסיגריה.

פעם אפילו הרחקנו עד לפאב בהרצליה שמשמש כמועדון מעריצים של הקבוצה. הזמנו צ'יפס ובירה בקנקני ענק, שרנו שירי אוהדים עם האחרים וראינו את וויין רוני מבקיע במִספרת על שלושה מסכי ענק, וכשהסתיים הערב הארוך והמרגש לקחנו איתנו טרמפ, עד לתחנה המרכזית, אוהד קולני וססגוני בלבושו, שענה יותר על הסטריאוטיפ של אוהד בית״ר מזה של אוהד יונייטד, ושמדי משחק עושה את הדרך באוטובוסים או בטרמפים עד לבאר טוביה, ששם הוא גר.

אבל הערב אבא ישן אצל לינדה, החברה הכי טובה של אמא. לפני כשנה, אחרי שאמא מתה במפתיע, הפכה הידידות שבין אבא ללינדה לתלות מובנת, כאילו ראה אבא בלינדה המשך מסוים, דומה עד כמה שרק ניתן, של אמא. עם הזמן ראיתי איך מבצבצים ביניהם גילויי חיבה גופנית שבין גבר לאישה, ואחריה התשוקה הבלתי נמנעת, וכבר כמה חודשים שאבא ישן אצלה כמעט מדי לילה ואני חופשי לעשות בדירה כרצוני.

אבא לועג תמיד להורים המטומטמים שבמקום לסמוך על חושיהם נזקקים לספרי פסיכולוגיה כדי לדעת איך לגדל את הילדים שלהם, ונוהג מתוך התרסה לשתף אותי בתכנים בוגרים ואפלים, שמרבית ההורים מסתירים מילדיהם. כך למשל צפינו יחד, כשהייתי רק בן שתים־עשרה, באורגיית המין והאוכל שבסרט "הזלילה הגדולה" ובסרטים שבוחנים את מושגי האלימות של מיכאל הנקה, ולמרות זאת אבא לא דיבר איתי אף פעם על הזוגיות החדשה בחייו, אבל לינדה הזמינה אותי צהריים אחד למסעדת תבשילים אהובה עליה, הציגה אותי בפני בעלת המקום, הקיפה אותי במבטים מפלרטטים, חזרה ואמרה: "נכון שהוא חתיך?", הניחה את ידה על ידי, שתקה, גמגמה, נעצה בי עיניים דומעות, קינחה את האף, הציתה סיגריה, ולבסוף דיברה ברגש רב, והשקר הסריח מכל מילה, היא אמרה ששום דבר לא יכול לבוא במקום האהבה היפה והעמוקה שהייתה בין אבא לאמא, ושאבא והיא מחבבים מאוד זה את זה ומאוחדים באהבה גדולה לאמא ולי. פתאום גיליתי שיש לה וריד בצוואר שמתנפח כשהיא מדברת. עקבתי אחריו עד שהיא סיימה לדבר וחזרתי הביתה מדוכא.

אמא שלי מתה בשנתה. ללא שום מחלה ידועה או רמז מקדים להסתלקותה. גם התיק הרפואי שלה לא היה מגלה דבר. הוא היה בטח רגיל וטיפוסי לגילה. במהלך השנים שמעתי אותם מדברים זה עם זה על הבדיקות שלהם. כולסטרול גבוה, טריגליצרידים גבוהים, לחץ דם לא יציב, ולאמא גם אלרגיה לקרדית האבק ולחתולים. אמפיזמה, בשלביה הראשונים, בגלל הסיגריות. מעט ענייני נשים: רירית רחם הפוכה, מיומות לא מסוכנות ברחם, ושומה טרום־סרטנית בכף הרגל, שהוסרה בניתוח.

הכול התחיל בשפעת רגילה. כשחלפו סימני השפעת היא נותרה עם שיעול יבש וטורדני. היא המתינה בסבלנות שיעבור. כשראתה שהשיעול לא עובר הלכה לרופאת המשפחה. הרופאה הקשיבה לריאות ופסקה שהן נקיות והוסיפה שהווירוסים של היום עמידים ועקשניים יותר מהוריהם בני הדור הקודם, וליתר ביטחון המליצה על סירופ מכייח. ואז, פתאום, ללא שום היגיון, החום שלה שוב עלה ואיתו הופיעו קוצר נשימה וסחרחורת עזה, שאמא החליטה שהיא על רקע חרדתי. היא לקחה קסנקס ומיד לאחר מכן שני אקמול ונכנסה למיטה. מכיוון שהתקשתה להירדם לקחה גם כדור שינה, אולי שניים, ואולי בעצם יותר. אף אחד מאיתנו לא ראה וידע. אבא ישב עד שעה מאוחרת על ענייני העבודה שלו באוניברסיטה. לפנות בוקר, כשנכנס למיטה, ראה שאמא קפואה ולא נושמת והוא מיהר נבעת להזעיק אמבולנס. אחר כך העיר אותי. אני לא אשכח את מראה פניו.

גוחן מעליי, מלטף את לחיי, לוחש את שמי, בעדינות ובחמלה, כאילו חזרתי להיות ילד והזעקתי אותו אל מיטתי בגלל חלום רע, פניו חיוורות, פיו פעור, על מצחו אגלי זיעה, שערו וזיפי פניו לבנים כולם, כאילו הלבין במהלך שנתו או כאילו אני מביט בתשליל של תמונתו.

בארבע לפנות בוקר נקשו בדלת שני פרמדיקים. אחד מהם מיהר להניח סטטוסקופ על החזה של אמי, אחר כך האיר בפנס אל תוך אישוניה, הפטיר משהו לחברו, שפרק מכתפו מכשיר לעיסוי לב אוטומטי, הוציא מתיקו מזרק אדרנלין, קילף את הכיסוי ונעץ אותו בחזה של אמא והחל להנשים אותה. הוליווד גבתה את ליטרת האשליה. ציפיתי שהחזה של אמא ינתר, ששיעול דמי יפרוץ מפיה, שהיא תתחיל לחרחר ושוב לנשום, אבל הגוף של אמא נותר דומם. אימה הכתה בשנינו. אחד הפרמדיקים עשה בידיו תנועה של חוסר אונים וצער, הביט בשעונו, והתיישב לכתוב דוח פטירה. אור בוקר אפרורי פשט בחדר. הזמן והכאב קפאו ונדחסו אל תוך כמוסת זיכרון. מישהו הזעיק את המשטרה, מתברר שככה עושים תמיד כשהמת מת בבית. נכנסו שני שוטרים. אחד שאל את אבא כמה שאלות והתיישב גם הוא למלא איזה טופס, והשני בחן את הרהיטים ואת הבית כמו מי שבא לשכור או לקנות את הדירה. הפרמדיקים השכיבו את אמא על אלונקה והוליכו אותה בחדר המדרגות. הלכתי איתם גם אני. ריק ומרוחק, זר, צופה במעמד שאני חלק ממנו. במישורת שבין הקומות באה מולנו השכנה המבוגרת המופקדת על ועד הבית. היא הקדימה לצאת לסוּפּר לקניות, כי מתוך תיק רשת בצבצו קרטון חלב וכמה לחמניות ריחניות. מבטה הנבעת של השכנה ריצד על פני האלונקה ושפתיה נעו מבלי להפיק מילים למראה פני אמא המכוסות בסדין. היא הצטדדה כדי לאפשר לנו לעבור. כשחלפנו לידה נשמטה ידה של אמא מהאלונקה והתנדנדה קדימה ואחורה ונדמה היה כאילו הנפטרת מבקשת ללחוץ את ידה של השכנה לפרידה או להפקיד בידה צ'ק המיועד לוועד הבית.

ברחוב ניצב אמבולנס בחנייה כפולה. כמה שכנים כבר הסתובבו סביבו ורחרחו לדעת מה קרה. על האמבולנס היה כתוב "אמבולנס נועם" ונדמה היה לי כאילו יש בכך רמז אירוני לכתובתה החדשה של אמא ואולי גם לטיב החיים שמצפים לה שם.

 

שמעון צימר הוא סופר, משורר ומחזאי. מחזותיו הוצגו בין השאר על במות הקאמרי והבימה. פעמיים היה מועמד לפרס ספיר, ובשנת 2006 זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים. קטע זה לקוח מתוך הרומן השמיני שלו, "נדודי שינה על שפת חור שחור" (שם זמני), שיראה אור במהלך 2019 בסדרה "רוח צד" של הוצאת כנרת זמורה ביתן.

 

» במדור בעבודה בגיליון הקודם של המוסך: קטע מרומן בכתובים מאת מעין רוגל

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita-51_420-315

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

הדרמה החלה בשעה 5:25 בדיוק: הפיגוע במעלות – תמונה אחר תמונה

פרוייקט מיוחד של הספרייה הלאומית מגולל את אחד האירועים הטראומטיים בתולדות המדינה וחוזר לרגעי האימה כפי שחוותה אותם המדינה דרך עיני התקשורת. טרור במעלות: תמונה אחר תמונה

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded tenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows IDF carrying a wounded child. 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-011-03 Photo by IPPA Staff

הפיגוע במעלות, 1974. צילום: אוסף דן הדני

זעקות רמות מילאו את הרי הגליל ב-15 במאי 1974, כשאחת הדרמות הטראגיות הגדולות בישראל התרחשו דווקא באחת העיירות הקטנות בצפון הארץ. המחבלים שנכנסו לאיזור זרעית מכיוון לבנון הצליחו להחזיק 85 ילדים עם מדינה שלמה, כבני ערובה. במלאת 45 שנים לפיגוע הנורא בבית הספר במעלות, אנו חוזרים אל אש הקרב במעלות דקה אחר דקה, בעזרת כותרות העיתונים ותמונות נדירות מארכיוני הספרייה הלאומית.

 

שני לפנות בוקר | 13 במאי 1974

"יומיים לפני האסון עזבה יחידת האבטחה של צה"ל את המקום. מדוע?"

יחידת אבטחה צבאית של צה"ל עוזבת את העיירה מעלות.

בד בבד, חולייה של שלושה מחבלים מארגון "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין" מצליחה לחדור לישראל מכיוון לבנון, ופורצת את הקו באיזור היישוב זרעית. החדירה מזוהה בידי סיור של משמר הגבול באיזור, מה שמעלה את הכוננות במרחב. הכוחות מתחילים בסריקות לאיתור המחבלים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Medical team taking care of the wounded children from the school and soldiers who were wounded during the battle. 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-011-31 Photo by IPPA Staff

 

יום שלישי, 23:00 בלילה | 14 במאי 1974

המחבלים מסיירים ממזרח למעלות בכביש מספר 89. ליד המושב צוריאל הם מחליטים לבצע מארב. כשעובר לפניהם רכב המסיע נשים מקריית אתא, המחבלים פותחים עליו באש.

נוסעת אחת נהרגת מהירי והשאר נפצעים. הנהג שם פעמיו לעבר מושב אלקוש, שם דווח לרשויות על הירי. הסריקות אחר המפגעים באותו לילה לא מניבות ממצאים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-011-08 Photo by IPPA Staff

 

 

יום רביעי, 03:00 לפנות בוקר | 15 במאי 1974 – יום הפיגוע במעלות

חוליית המחבלים מגיעה ליישוב מעלות. אנשיה נכנסים בתואנת שווא לבית משפחת כהן המתגוררת בעיירה, רוצחים את בני הזוג (האישה, פורטונה, נשאה ברחמה ילד) ואת בנם בן הארבע. בתם בת החמש ניצלת בנס, והתינוק בן השנה וחצי מוחבא בידי אימו במעשה אחרון של חמלה.

לאחר מכן ממשיכים המחבלים ברגל, פוגשים בעובר אורח ושואלים אותו כיצד מגיעים לבית הספר. משנענים ומתרצים, הם יורים בפועל הניקיון יעקב קדוש.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists.Photo shows the classroom after the incident 1974/05/16 Copyright © IPPA 09240-001-31 Photo by IPPA Staff

 

04:00 לפנות בוקר | בה"ס 'נתיב מאיר'

"כל אחד מהמחבלים חגר חגורה ובה רימונים ומטעני נפץ. אחד מהם אמר לנו שיהודים הרגו את משפחתו, לכן הוא רוצה להתנקם ביהודים"

המחבלים מגיעים לבית הספר במחשבה שיארבו לתלמידים שיגיעו בבוקר, אך להפתעתם במבנה בית הספר לנים 102 תלמידים מצפת שנמצאים בטיול השנתי. המחבלים מתקרבים לביה"ס ושמים לב לשומר החמוש שישן בתוך אחת המכוניות בחוץ, לפי הנוהל. הם מעירים אותו, ומכריחים אותו באיומים לפתוח את דלתות בית הספר. המחבלים מעירים את המורים, התלמידים והתלמידות. צוות המורים נמלט מן הבניין ומשאיר את הילדים לחסדי המחבלים. הם מרכזים את כולם במסדרון שבקומה הראשונה בבית הספר.

במקביל, משחררים המחבלים ילד המוסר את דרישותיהם לכוחות הביטחון: שחרור 20 מחבריהם הכלואים בישראל. האולטימטום יפקע בשעה 18:00 באותו ערב.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-42 Photo by IPPA Staff

 

05:30 בבוקר | חצר הכניסה לביה"ס

אחת החובשות שהייתה לבת ערובה משוחררת בידי המחבלים אל כוחות הביטחון, לטובת העברת דרישות נוספות ובהן הדרישה למעורבות שגרירי צרפת ורומניה בישראל בעסקת שחרור האסירים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF cotra attacking the Arab Terrorist group who sized the school at Maalot 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-006-38 Photo by IPPA Staff

 

07:00 בבוקר | הרחובות הסובבים את בית הספר

שר הביטחון משה דיין מגיע למעלות בליווי סיירת מטכ"ל, ומנחה להתיש את המחבלים במשא ומתן ולא להיכנע לדרישותיהם. בתגובה למהלכיו של דיין, המחבלים מתחילים לירות באוויר ובתוך חדרים ריקים בבית הספר, כשהם מעמידים תלמידים לראווה בחלונות כדי לייצר לחץ להיכנע לדרישותיהם.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-05 Photo by IPPA Staff

 

11:45 בבוקר | הכנסת, ירושלים

"במעלות רועדת האדמה מפני שהאסון קרע את מגופות הביטחון"

ראש הממשלה גולדה מאיר מחליטה: אנו נקבל את דרישות המחבלים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-08 Photo by IPPA Staff

 

14:00 בצוהריים | גלי צה"ל, אולפן החדשות

"קול ישראל מירושלים שלום רב, השעה שתיים והינה החדשות"

על פי הוראת ראש הממשלה ובעקבות דרישת המחבלים, מודיעה ישראל במהדורת החדשות בשעה 14:00 כי ישראל הסכימה לקבל את התניות המחבלים לביצוע עסקת שחרור האסירים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue the wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-004-02 Photo by IPPA Staff

 

14:00 בצהריים | ביה"ס 'נתיב מאיר', מעלות

במקביל לתשדורות הרדיו בדבר ביצוע העסקה, צה"ל, בעזרת צלפים, מתחיל בכיתור הבניין ומתכונן לפריצה. סיירת מטכ"ל נערכים לביצוע פריצה לבית הספר בעצמם. ירי נורה על כוחותינו וחייל צה"ל נהרג בחילופי האש.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue the wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-004-14 Photo by IPPA Staff

 

16:15 | הכנסת, ירושלים

הממשלה מחליטה למנות את דיין וגור לניהול הפריצה, במקביל להמשך המשא ומתן.

 

Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: IDF carrying wounded children 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-010-37 Photo by IPPA Staff

 

17:15-16:15 | ביה"ס 'נתיב מאיר', מעלות

"עליכם להזדרז! בשעה שש תקבלו 85 ילדים מתים!"

משא ומתן מתקיים במגפונים בין צה"ל ברחבת בית הספר למחבלים הצועקים את דרישותיהם מחלונות הכיתות. דיין מנסה למשוך זמן, המחבלים נעשים חסרי סבלנות.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue the wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-004-26 Photo by IPPA Staff

 

17:15 | ביה"ס 'נתיב מאיר', מעלות

"בשעה חמש הם נהיו עצבניים. אחד מהם, זה שלבש חולצה אדומה נראה לא מרוצה מהעניין ואמר לחבריו "אתם לקחתם אותי הנה בכוח. לא הייתי צריך לבוא איתכם. הסוף יהיה שיהרגו אותנו, יותר טוב שאנחנו נהרוג עכשיו את עצמנו!"

ניתן לצה"ל האישור לפעול ולפרוץ לבית הספר. האישור יורד בדרגים אל השטח אך לא עובר בצורה ברורה ומוסדרת לכל הכוח.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-007-02 Photo by IPPA Staff

 

17:25 | תחילת הקרב בבית הספר

"השלב האחרון בדראמה החל בשעה 5:25 אחה"צ בדיוק… באותו רגע נשמעו שתי יריות בודדות ומיד אחריהן צרורות בזה אחר זה, וכמה התפוצצויות אדירות.

"זה מתחיל", אמר אחד המפקדים – והורה לנהגי האמבולנס הצבאיים להתניע את רכבם"

אש צלפים ראשונה נורת מרובה צה"ל לעבר כוח המחבלים. הכדור מחטיא את המחבל ורק פוצע אותו. הירייה מפתיעה את הלוחמים, ובתגובה הם מתחילים בפריצה לבית הספר ובהסתערות לתוך הבניין. כוחותינו משליכים רימון זרחן אל עבר המחבלים (למרות שלא ניתן אישור לכך), והעשן שנוצר חוסם את שדה הראייה ואת חדר המדרגות שהוביל לקומה הראשונה שבה הוחזקו בני הערובה. עקב הבלבול שהעשן יוצר בקרב הלוחמים הם ממשיכים ועולים קומה.

 

17:30 | הילדים נסים על נפשם מתוך בית הספר

"פתאום התחילו לפוצץ רימונים. אני הייתי עם עוד שלוש בנות בחוץ ורצתי אל המקלחת בקומה הראשונה. בפנים היה מחנק ועשן מהתפוצצות הרימונים. פתחנו את הברז ושברנו את החלון, שייכנס אוויר. חיכינו במקלחת עד שהחלטנו לקפוץ מהחלון הצר של המקלחת. לפתע – ראינו חיילים של צה"ל במסדרון"

המחבלים מנצלים את הטעות של לוחמי צה"ל ופותחים באש רובים ורימונים לתוך קהל התלמידים שהיו מרוכזים בחלל הכיתה. התלמידים קופצים החוצה דרך חלונות ביה"ס בניסיון להימלט בהמולה ולהצליח להגיע לכוחות הישראליים.

 

An Arab terrorist group attacked a school at Maalot killing several children and wounded thenth of them. IDF attacked the group killing the terrorists. Photo shows: Soldier rescue wounded children from the school 1974/05/15 Copyright © IPPA 09239-007-41 Photo by IPPA Staff

 

17:32 | הכוח מגיע לבני הערובה

"עוד בעיצומן של היריות החלו להגיע ראשוני הפצועים. הראשון – נער בן 17, כולו שותת דם. חלפו ארבע דקות ומובאת גופת נערה בת 16, שותתת דם מפגיעות רסיסי רימונים. פתאום התעוררה וקראה: "אני ניצלתי?" –והתעלפה בשנית"

לוחמי צה"ל עוקבים אחר קולות הירי ומגיעים לכיתה שבה מתבצע הטבח. לוחמי החוליה, בפיקודו של צביקה לבני, מנטרלים את שלושת המחבלים במקום. במקביל כוחות הצלה מתחילים לחלץ, למיין ולטפל בפצועים בשטח, תוך כדי המולת הקרב מסביב.

 

יום רביעי | 22 במאי 1974

"במעלות רועדת האדמה. אין חשים בדבר אפילו כשניצבים אצל בית הספר 'נתיב מאיר', שצוותי טייחים ובנאים משפצים את חדרי כיתותיו הפגועים, והעין נתקלת בכתמי-הדם היבשים שעדיין לא נמחו"

תוצאות הפיגוע היו קשות ביותר והכאיבו ללב האומה עד היום. נוסף על 21 התלמידים שנהרגו בהשתלטות על בניין בית הספר, נפצעו עוד 68 אזרחים ואנשי כוחות הביטחון.

למרות שבסופו של דבר ניצח צה"ל בקרב, עקב האובדן הכביר והאסון הכבד שנפל על קהילת מעלות נחשב מבצע החילוץ לאחד מכישלונות צה"ל הגדולים ביותר במלחמה כנגד הטרור. בעקבות המקרה הופקו לקחים חשובים לפעולות חילוץ עתידיות, והוקמו אגף הביטחון במשרד החינוך וישיבת ההסדר במעלות. העיירה השלווה מעלות מעולם לא התאוששה לגמרי מאותו בוקר שחור שנותר אחד הפיגועים הטראומטיים בתולדות המדינה גם 45 שנים אחרי, לצד הפיגוע בקריית שמונה (1974) והפיגוע בכביש החוף (1978).

 

כותרות העיתונים והראיונות המובאים בכתבה- מתוך ארכיון העיתונות Jpress

כל התמונות צולמו ב-15 במאי, 1974. צילום: צוות יפפ"א, מתוך ארכיון דן הדני. לתמונות נוספות מהאירוע

 

כתבות נוספות

"נלקחו להרג אחד-עשר כוכביא": זוכרים את י"א חללי אולימפיאדת מינכן בתמונות ובציטוטים

האמת על פיצוץ מלון "המלך דוד"

 

 

האדונית והרוכל – אלגוריה ופשרה

רוכל יהודי מסתובב בדרכים, ואדונית-ערפדית נוצרייה מתגוררת לבדה ביער וניזונה מדם בעליה הקודמים

עגנון בחדר עבודתו. מתןך אוספי הספריה הלאומית

רוכל יהודי מסתובב בדרכים, ואדונית-ערפדית נוצרייה מתגוררת לבדה ביער וניזונה מדם בעליה הקודמים. אלו שתי הדמויות היחידות המרכיבות את סיפורו של עגנון 'האדונית והרוכל'.

האווירה המסתורית של הסיפור מתרחשת בבית בודד ביער, שאין לדעת היכן הוא, ואין לדעת באיזה זמן מן הזמנים הוא עמד ביער. הסערה הנוראה, והרמזים הפזורים על פני הסיפור מאותתים לקורא שלפניו סיפור אימה.

העלילה מתחילה כאשר האדונית רוכשת מהרוכל המתדפק על דלתה סכין ציידים. על פי המוסכמה הצ'כובית, לסכין השחיטה המופיע במערכה הראשונה מזומן תפקיד במערכה האחרונה.

אמנם, סכין השחיטה לא שוחטת לבסוף את הרוכל, שניצל בעור שיניו, אך היא משמשת את האדונית כדי לפצוע את עצמה, ולמעשה להרוג את עצמה.

סיפורה של הלני הערפדית, ויוסף הרוכל, הוא לא רק סיפור אימה משובח. כידוע, הוא גם אלגוריה חשובה ומצמררת שכתב עגנון על  העם היהודי וקיומו בגלות.

 

בסער

את הסיפור 'האדונית והרוכל' פרסם עגנון לראשונה בשנת תש"ג (1943) בקובץ 'בסער' שיצא בעריכת יעקב פיכמן, ובהוצאת אגודת הסופרים העבריים. זהו קובץ אשר נועד למתנדבים העבריים שלחמו בשורות הצבא הבריטי כדי לחזקו במערכות מלחמת העולם השנייה.

 

שער המאסף "בסער" בעריכת יעקב פיכמן
שער המאסף "בסער" בעריכת יעקב פיכמן

 

בפתח המאסף המיוחד 'בסער' כתב עורכו יעקב פיכמן:

"עלים אלה, שסופרי ישראל מגישים שי לחיילת ולחייל העבריים, אינם עלים לתעמולה, אינם גם דברים ממצים את כל עומק הטרגיות הישראלית בשעת בלהות זו, כי אם ספר על גורל ישראל, ובראש ובראשונה אות אהבה ואות הודיה עמוקה לאלה ששמעו לקול לבבם וקידשו את שמנו והצילו את כבודנו, כבוד ישראל, וגוללו מעלינו, לוא גם במקצת, את חרפת המסתכלים, העומדים על הדם השפוך בידי אויב, שקם להשמידנו בכל מקום שתשיגנו ידו הארורה".

לאחר דברי הפתיחה של פיכמן, עורכו של המאסף, צורפו שלושה גילויי דעת  וקריאות. הקריאה האחת, מטעם אגודת הסופרים, מסבירה את מטרתו של המאסף:

גילוי הדעת של חברי אגודת הסופרים
גילוי הדעת של חברי אגודת הסופרים

"המאסף הזה אינו מתיימר לשמש ביטוי למוראים אלה. הוא אינו בא אלא לציין, כי רוח היוצר העברי מתיצבת גם היא על משמר המגן לעם ולאדם. המאסף הוא אות לאחדות הגורל של הסופר העברי ואחיו בצבא, הלוחמים למען פדות העולם ותשועת ישראל"

הקריאה השניה שבפתח הקובץ, מופנית מטעם הסופרים העבריים לסופרי העולם, בבקשה שגם הם לא יחרישו בעת הזאת. הקריאה השלישית היא דבר הסופרים העבריים אל היישוב ו"אל אחינו המעונים בגולה" והיא מכילה דברי עידוד לנוכח זוועות המלחמה שבשנת 1943 כבר החלו להיוודע בקרב אנשי הישוב העברי.

על מנת לממן את עלות הנייר למאסף ייחודי זה, מכרו העורכים, שטחי פרסום בעמודיו האחרונים, וגם מהם נשמעים הדי המלחמה:

פרסומות המתייחסות למלחמה מותך המאסף "בסער"
פרסומות המתייחסות למלחמה מותך המאסף "בסער"

 

בין היצירות הרבות שנאספו לעת החירום הקשה הזאת, אפשר למצוא את יצירותיהם של אברהם שלונסקי, לאה גולדברג, יהודה קרני, אביגדור המאירי, יצחק למדן, ש. שלום, נח שטרן, גרשון שופמן ואפילו כמה שירים ופרוזה שירית מוקדמת מאוד של המשוררת זלדה שעוד לא נודעה כלל ברבים בשלב זה.

שיריה של זלדה במאסף "בסער"
שיריה של זלדה במאסף "בסער"

 

 

שתי יצירות מתוך המאסף 'בסער' הפכו לנכסי צאן ברזל בספרות העברית ונזכרו לדורות. שתי היצירות הללו עסקו אמנם במוראות המלחמה ונשאו את הדי הימים הסוערים, אך שתיהן, כל אחת בדרכה, מנסחות את מאורעות הדמים ניסוח עקיף בלבד.

 

היצירה האחת, היא שירה המפורסם של לאה גולדברג המתחיל במילים "האמנם עוד יבואו ימים בסליחה ובחסד". שיר תקווה שמבטא בעקיפין את אימת המלחמה ואימתם של היהודים באירופה הבוערת. על שיר זה תוכלו לקרוא בבלוג הספרייה כאן: https://blog.nli.org.il/yamim/

"האמנם" בפרסום ראשון במאסף "בסער"
"האמנם" בפרסום ראשון במאסף "בסער"

היצירה השנייה שזכתה לפרסום ותהודה לאחר שנכללה בקובץ 'בסער', היא סיפורו של עגנון 'האדנית והרוכל'.

"האדונית והרוכל" הדפסה ראשונה בתוך מאסף "בסער"
"האדונית והרוכל" הדפסה ראשונה בתוך מאסף "בסער"

 

אלגוריה ופשרה

המאסף 'בסער' פורסם כאמור בשנת 1943, כשהידיעות על רצח היהודים באירופה החלו כבר להתפשט בעולם.

טיוטת האדונית והרוכל בכתב ידו של עגנון
טיוטת האדונית והרוכל בכתב ידו של עגנון
עגנון: מתוך אוספי הספריה הלאומית
עגנון: מתוך אוספי הספריה הלאומית

פרשנים רבים קראו את הסיפור קריאה היסטוריוסופית הרואה במערכת היחסים בין האדונית לרוכל אנלוגיה למערכת היחסים בין היהודים והנוצרים בגולה לאורך אלפיים שנות היסטוריה. יוסף היהודי תלוי בהלני הנוצרייה לחלוטין: היא מאכילה ומשקה אותו, מחליטה מתי יישן ואיפה. הסיפור חושף את יחסי הגומלין  הסימביוטיים שבין יהודים וגויים בגולה, יחסי גומלין שתחילתם בקרבה ואהבה אך סופם מסוכן ורצחני.

יש מן הפרשנים שנטו לראות בו סמל ליחסי היהודים והגרמנים בפרט ואף לשואה עצמה.

במאמרו של אברהם ביק שפורסם בעיתון "קול העם" בראשית שנות השישים הוא כותב:

"כוונתה של האלגוריה באה כאן לידי גילוי משתי בחינות. זוהי ההתבוללות היהודית בגרמניה…

הבחינה השנייה  – והיא החשובה ביותר – הוא המראה האלגורי אותו מכוון הסופר לאורך כל הסיפור לקראת ההתפתחות האיומה של השחיתות האנושית בתנאי קיום אלה: כבר בסימניה הקלושים של האדונית, הניזונה בבשר אדם, מתגלית האסוציאציה הרעיונית על סימנו המובהק של הגזע הארי שבזמננו: עיניה הכחולות הבהיקו כלהב סכין חדשה. היסטוריון גרמני מימי ביסמארק כתב: "אין הארי גדל אלא אם ליקק תחילה דם אדם…

איור בספר הילדים "הפטריה המורעלת" מבית היוצר של יוליוס שטרייכר, עורך העיתון האנטישמי "דר שטירמר".
איור בספר הילדים "הפטריה המורעלת" מבית היוצר של יוליוס שטרייכר, עורך העיתון האנטישמי "דר שטירמר".

 

 

וממשיך ביק ואומר:

"אם נרחיק לכת נמצא שגם האסוציאציה של כלי המיטה החתוכים וחפציו של יוסף המגואלים בדם, מעלה לפנינו את ליל הבדולח של אותו נובמבר. תמונת האימים של הגרמנים הטווטונים, המגולמת בדמותה השטנית של האדונית, מתעלה למדרגה של משל היסטורי ריאלי, בשעה שהיא פוצעת את עצמה".

האדונית, כפי שנרמז מכינוייה, היא השולטת במערכת היחסים, היא מקור הכוח בעלילה, והרוכל כלל אינו מנסה להתנגד לה, אלא להפך, הוא נותן לה לשלוט בו ברצון. אולם, כל טובות ההנאה שהאדונית מעניקה לרוכל הן תכסיס בלבד כדי לפטם את בשרו ולאכול אותו לבסוף.

חוקרת עגנון דינה שטרן זיהתה את האלגוריה של עגנון כאנטיתזה לאלגוריה מפורסמת אחרת: שיר השירים.

לטענתה, האלגוריה בשיר השירים, כפי שחז"ל ראו אותה, עוסקת באהבה בין הדוד לרעיה, שתי דמויות המייצגות את הברית הנצחית בין האל (הדוד), ועם ישראל (הרעיה), ואילו בסיפור האדונית והרוכל חל היפוך מגדרי לאלגוריה שבשיר השירים: הדמות הזכרית, יוסף הרוכל, מייצג את עם ישראל, והדמות הנשית המייצגת את הקודש ואת הדת, המקבילה לדוד האלוהי משיר השירים, היא דווקא האדונית.

בשיר השירים, טוענת שטרן, עיקר ההתרחשות הוא באביב, במרחבי הטבע ובשדות, ואילו הזירה הבלעדית של "האדונית והרוכל" היא הבית המבודד ביער, וזמן התרחשות העלילה הוא החורף הסוער והקר.

גם תיאור אהבתם של שני הגיבורים, ודימויי החיבה שהאדונית מרעיפה על הרוכל היהודי עומדים בניגוד גמור לתיאורי האהבה היפים והריחניים משיר השירים: כנגד פרי המגדים, הדבש והחלב, התאנים והרימונים, עומדים פגרים שמשמשים מזון לאדונית.

מגילת שיר השירים, אשר נקראת בימי ניסן, באווירת חג הגאולה והחירות, מוחלפת בסיפור "האדונית והרוכל" באווירה שונה בתכלית, אווירת פחד ואימה, ובניגוד לבשורת הגאולה של המגילה המקראית, מטרתה של האלגוריה העגנונית להתריע על הסכנה הנוראה שעתידה להתרגש על העם.

האם עגנון כתב סיפור ביקורתי, ובו העלה את עמדתו הציונית כנגד הקיום הבלתי אפשרי של יהודי הגולה בין הגויים? רבים ראו בסיפור ביקורת כלפי היהודים שבארצות גלותם נתלו בטוב הלב השקרי של הגויים, הלכו אחרי פטרוניהם ועזרו להם בתמורה לכך שהגויים נתנו להם מקום מחיה בקרבם, וזאת מבלי להכיר בפניהם האמיתיות של הגויים.

והיו מי שראו בסיפור ביקורת דתית הנוגעת בחוסר הנאמנות של היהודים לקיום המצוות והאמונה באל, ועל הליכתם אחרי 'אלוהים אחרים'. כך למשל כותבת שטרן:

"אם היער הוא דימוי הגולה, האדונית הקאניבליסטית, הפושטת צורה ולובשת צורה הרחק מן הישוב בשדה-יער, היא מכלול האלוהויות הזרות, להן משתעבד עמנו בהתרחקו באלוהי ישראל. קיים קשר ישיר בין מידת התפרקותו של הרוכל ממצוות התורה למידת רצחנותה של האדונית."

.

המרכז ללימודי רוח בשיתוף הפיקוח על הוראת הספרות יצר עבורכם, מורות ומורים לספרות, את ערוץ הבלוג הזה.
בכל שבוע יפורסם בלוג שמתמקד ביצירת ספרות או בנושא מתוך תכנית הלימודים.
בבלוג תמצאו רעיונות חדשים, פריטי ארכיון נדירים, סרטונים ותמונות שיאפשרו לכם להעשיר את ההוראה בכיתה ולהוסיף לה זוויות חדשות ומפתיעות.

רוצים לקבל את הבלוג השבועי בוואטסאפ? הצטרפו כאן

 

 

 

 

 

 

 

 

כתב הסתרים של נעמי פולני

עיון מדוקדק באוסף פולני שבספרייה הלאומית חושף היבט מפתיע בעשייתה של היוצרת הידועה.

נעמי פולני

'טווסים'. כוריאוגרפיה: נועה אשכול. הרביעיה הקאמרית על בימת תיאטרון 'האוהל': נעמי פולני, מירה'לה שרון, ג'ון הריז ונועה אשכול (1954-1956). צלם: ירון מירלין

מאת: איריס לנה והילה זקסנברג

אנו שמחים לברך את נעמי פולני לרגל זכייתה בפרס ישראל לאמנויות הבמה, ושמחים לבשר שהארכיון האישי שלה ישמר ויונגש במסגרת פרויקט "האוסף הלאומי הדיגיטלי: אדריכלות, מחול, עיצוב ותיאטרון'.

באוסף פולני חומר תיעודי של תחומי פעילותה המוכרים והידועים כחברה בלהקת הצ'יזבטרון, בהיותה בימאית ה'תרנגולים' ו'החמציצים', ומעבדת של עשרות שירים ופזמונים בזמר העברי. אולם, בין המסמכים והתצלומים חיכתה לנו הפתעה: פולני מוכרת לרבים בתור יוצרת בתחומי הבידור והמוזיקה, אך באוסף קיים תיעוד מרשים בהיקפו להיבט פחות מוכר לציבור הרחב, הקושר את עשייתה לחוג יוצרים רדיקליים בתחום המחול.

 

נועה אשכול (מימין) ונעמי פולני; הרביעיה הקאמרית (האנסמבל הראשון), בימת תיאטרון 'האוהל; 'סתיו' 'מתוך: 'ארבע העונות', 1956-1954 כוריאוגרפית: נועה אשכול; צלם: ט. בראונר. באדיבות ארכיון נועה אשכול לכתב תנועה, נסרק במסגרת הפרויקט
'סתיו' מתוך: 'ארבע העונות', נועה אשכול (מימין) ונעמי פולני; בימת תיאטרון 'האוהל' (1956-1954), כוריאוגרפיה: נועה אשכול; צלם: ט. בראונר. באדיבות ארכיון נועה אשכול לכתב תנועה

בשנות ה-50 למדה נעמי פולני אצל נועה אשכול, כוריאוגרפית, ממציאת כתב התנועה ויוצרת בעלת שם.

פולני הייתה רקדנית ברביעיה הקאמרית – האנסמבל הראשון של הקבוצה הקאמרית. באותן שנים ניסחו נועה אשכול ואברהם וכמן את עקרונות כתב התנועה שהתפרסמו בשנת 1958 כ'כתב תנועה אשכול-וכמן'.

 

כרטיס החבר של נעמי פולני באגודה לכתב תנועה בחתימת נועה אשכול (1968)
כרטיס החבר של נעמי פולני באגודה לכתב תנועה בחתימת נועה אשכול (1968)

שנותיה המעצבות בקבוצת המחול של נועה אשכול, שעסקה במחקר ויצירה של מערכת סמלים המאפשרת להגדיר את תנועת הגוף האנושי באמצעות סימנים מופשטים, היו לבסיס הגישה של פולני בניתוח טקסטים ובעיבוד מוזיקלי.

נעמי פולני
מסמך עבודה בכתב ידה של נעמי פולני. בראש העמוד: ציור החלוקה המרחבית של המעגל. (ללא תאריך). כתב התנועה אשכול-וכמן מתבסס על מערכת כדורית המחלקת את המרחב לשמונה כיוונים, כשלכל נקודה במרחב יש מיקום במערכת

השפעותיהם של עקרונות העבודה של אשכול נוכחות גם בשפה הבימתית של הלהקות הצבאיות הראשונות שאותן ביימה פולני – להקת פיקוד צפון, להקת גייסות השיריון ולהקת הנח"ל. הן באו לכדי מיצוי בהמשך עבודתה, בבימוי הייחודי ללהקת 'התרנגולים'.

 

נעמי פולני
מסמך עבודה בתקופת 'החמציצים' , בכתב יד של נעמי פולני. המסמך ערוך לפי עקרונות כתב התנועה, ומשתמש בהם באופן חופשי

הרעיונות, או כפי שפולני מנסחת – "המשטר של המחשבה", והחשיבות המרכזית שניתנה ל"פיתוח תנועה", הניואנסים המדויקים, השימוש בתיווי המערכת המרחבית והניקיון הצורני והתנועתי שמתחייב מהפרדת תנועה של איברים כפי שהם מיוצגים על פני הנייר, מהווים את התשתית לחלק מרכזי ביצירתה.

נעמי פולני
'טיול'
נעמי פולני
'טווסים'
נעמי פולני
'אטיוד'
נעמי פולני
'טווסים'
נעמי פולני
'אטיוד'

תצלומי הרביעיה הקאמרית על בימת תיאטרון 'האוהל' (1956-1954)
נעמי פולני, מירה'לה שרון, ג'ון הריז ונועה אשכול
כוריאוגרפיה: נועה אשכול. צלם: ירון מירלין

פולני נודעה בגישתה הפרפקציוניסטית ובמתודות עבודה השואפות למחויבות טוטאלית. אלו ככל הנראה נעוצים עמוק בשנים שבהן עבדה עם נועה אשכול, וניבטים מתוך התצלומים ועשרות המסמכים של חבורת אמנים ומדענים שתרמה להמצאת שפה משוכללת ומהפכנית. כך נעשו הסמנטיקה והמתודות של כתב התנועה מנגנוני עיבוד טקסטים מוכרים, כפי שעשתה פולני לעשרות שירים ופזמונים בזמר העברי.

 

חיים חפר ונעמי פולני בתקופת הצ'יזבטרון (1948-1950), צלם לא ידוע
חיים חפר ונעמי פולני בתקופת הצ'יזבטרון (1948-1950), צלם לא ידוע

אוסף פולני חושף לראשונה את המסמכים והתצלומים שבהם ניכר הקשר העמוק והמהותי בין כוריאוגרפית וממציאה דגולה, לבין תלמידה ורקדנית שאימצה את עקרונות העבודה וייצרה איתם דבר מה חדש; שפה אישית ומובהקת, שנעשתה נדבך בתרבות הישראלית.

האוסף שיפתח בקרוב לעיון הציבור הרחב, יאפשר לחקור את הזיכרון הקולקטיבי ויהיה חלון עכשווי אל העבר של כולנו, כמו שאומרים: we are who we archive.

 

איריס לנה, מנהלת אשכול מחול
הילה זקסנברג, מנהלת פרויקט 'האוסף הלאומי דיגיטלי: אדריכלות, מחול, עיצוב ותיאטרון'