.
בית דפוס. דפוס בית: על "דפוס בית" והוצאת תרסט
מאת לילך נתנאל
.
הילדה הקטנה בבית רוצה להגיע גבוה ועומדת, לכן, על שלושה או ארבעה ספרים מסודרים בערמה גבוהה דייה: כל כתבי אחד־העם, קובץ סיפורים של קלריס ליספקטור, עיר היונה לאלתרמן, הכרך המתפרק של יומני קפקא. אומרים לה, אני אומרת לה: לא עומדים על ספרים. היא אומרת לי: את לא צריכה אותם. אני מתווכחת איתה כמה אני צריכה את הספרים האלה. היא שואלת בשביל מה. אני קוראת, אני אומרת לה. היא חותכת אותי: את לא קוראת אף־פעם. אני נכלמת.
באחת האידיליות של טשרניחובסקי, אני נזכרת עכשיו, קם רבי אליקים מכורסת הקריאה שלו, מקפל יפה־יפה גיליון של עיתון הצפירה ומניח אותו על הארון. וגם, עולה בדעתי פתאום הספרייה המעגלית של מונטן בבורדו, עם השדרה המוזהבת של הכרכים העתיקים. והסיפור הקצר ההוא, של בורחס, על פייר מנאר מעתיק את דון קישוט. ואני, שישבתי פעם על השטיח הישן בקומה ב של ספריית סוראסקי באוניברסיטת תל אביב ואהבתי את לאה גולדברג כמו מישהו שמחפשים את קרבתו. אבל עכשיו, ככלות כך וכך שנים, אמרתי לילדה שלי, הקטנה, נכון. אני כבר לא קוראת. אני לא צריכה אותם יותר. ובאיזו החלטה גורפת, התחלנו שתינו לערום יחד את הספרים. בהתחלה שלפנו אותם מן המדפים. לא עוד שלושה או ארבעה ספרים בלבד, אלא פירקנו, ממש, את הספרייה כולה. רוקנו אותה. אחר כך עמדנו בתוך עננה כבדה של אבק. אחר כך שיחקנו, כמו משחק קוביות למבוגרים, הנחנו ספר על ספר. הספרים לא התאימו, הם היו גדולים מדי או קטנים מדי, עבים או דקים ממש, כך שערמת הספרים שלנו נראתה לבסוף כמו מגדל ספרי הבטון של אנסלם קיפר: מגדל שמטיל צל של חורבה.
מה קורה לספרים שנותרו בבתים של אנשים. מה מתרחש שם עם כל היתרה של הדפוס. האם לספר יש בית? האם ניתן לחזור הביתה, כלומר האם ניתן למצוא את הדרך חזרה אל הספר? לא בתנועה מעוורת של נוסטלגיה, לא בפטישיזם של תשוקה, לא. השאלה היא האם ניתן לברוא התחלה ממשית חדשה לספרות? האם ניתן למצוא לבדיון צורה אחרת להתגלות דרכה?
לשאלות הללו מתנסחת לאחרונה תשובה חדשה. מעין גילוי דעת, או מוטב לומר "גילוי דפוס", לגבי העתיד המסתמן של הספר. שני מיזמים חדשים מציגים את התשובה הזאת: "דפוס בית: הוצאה לאור ודפוס זעיר" מייסודם של אורי יואלי וננה אריאל, והוצאת תרסט שהקים ועורך עודד מנדה־לוי. כל אחד מן הדפוסים הללו מציע בדרכו ספרות קטנת מידות (רשימה, נובלה קצרה, שירה, הגות), שנדפסת בצורת קונטרסים רכים מהודקים בנייר סיכות (תרסט) או תפורים בתפירה ידנית ("דפוס בית"), ומופצת בחנויות הפרטיות או בשיווק ישיר.
הספרות מוצאת את מקומה שוב בבית. הבית החדש של הספרות הוא היפוכם של השעתוק וההפצה ההמונית, של קהל המנויים ושל רשתות הספרים. אם לקחת בהשאלה את המונח שקבעו אריאל ויואלי, "הדפוסים הזעירים" של הספרות מתמקמים הרחק מחרושת הדפוס, הרחק מהפופולריזציה של הספרות, בנתק אידאולוגי מוצהר מן המוסדות שבהם הספרויות הלאומיות מצאו חסות, ובנתק כלכלי עקרוני מן ההגדרה של הספר כמוצר סחיר. המאפיינים הללו מזכירים את המורשת של התנועות המודרניסטיות מתחילת המאה שעברה, אבל ההקשר האקטואלי שונה לחלוטין: "הדפוסים הזעירים" של הספרות הם המענה היחיד, כרגע, לדיגיטציה של הספר. הם מציעים אפשרות להמשך קיומו של הספר המודפס.
.
סדר הדברים: קטלוג (דפוס בית, הדפסה רביעית, 2020)
תרבות הספר המודפס משנה את ייעודה: מתחשיב הכדאיות הכלכלית של דפוס חסכוני (ולאחרונה גם דיגיטציה של הדפוס) לשם מכירה המונית של עותקים, הספר שב להיות אובייקט אמנותי בפני עצמו. המיזם של יואלי ואריאל "מביית" את כל שלבי ההתקנה והייצור של הספר: דפוס, קיפול או חיתוך קונטרסים, תפירת הגיליונות וכריכה. האומנויות הללו, השייכות לבעלי־מלאכה מן העבר הרחוק, שבות ומופיעות כאן עם משחק של "טעות" יזומה, כזו הנלווית לכל מעשה מודע של שחזור: פועלי דפוס לא פרולטריים בעידן הדיגיטלי, המייצרים "לכלוך" של דיו במקום איקונוגרפיה "נקייה" המיוצגת על מסך.
הברית החדשה שמתחילה להתהוות עכשיו עם החומר נסמכת על עובדת דפוס פשוטה: הספרות הולכת ומתקצרת. הקונטרסים שנדפסו ב"דפוס בית" מונים כשלושים עד חמישים עמודים, בכל עמוד שדרה דקה של טקסט, משחקי דפוס (צבע, מחיקה, איורים, סימנים גרפיים) וקיפולי נייר. הקונטרס סדר הדברים: קטלוג מאת ננה אריאל (דפוס בית, 2020), מציג פרקי מחשבה על חלוקות וסיווגים של הדברים בעולם. למעשה, סדר הדברים מסגיר מחשבה על ההיתכנות שלו עצמו ושואל לא על סדר הדברים בעולם, אלא על סדר הדברים האלה כפי שהם נגלים בספר המודפס. כלומר, כיצד ניתן לסווג את תצורות ההתגלות של הספרות: דפוס וכתב, שחור על לבן, לבן על לבן, סימן מים.
הקונטרס סדר הדברים עשוי להיקרא כמבוא עקרוני למיזם של "דפוס בית" ולשאר הקונטרסים החדשים שנדפסו בו. אלה מציגים בפנינו אחד משני דברים: או שאנחנו קוראים התחלות חדשות לספרות אפשרית, או שאנחנו מקבלים את הסוף של הספרות, תרתי משמע. המשל הזה מתברר במיוחד באוסף האפיגרפים שערכו אריאל ויואלי, תחת הכותרת אפיגרף (דפוס בית, 2019). פנקס כיס קטן שבו נאספו אפיגרפים מארבעים ספרי מקור שהופיעו באותה שנה עברית (תשע"ט). "הזזנו אותם מהמקום", כותבים יואלי ואריאל בפתח הקובץ, "הוצאנו אותם מהקשר, והכנסנו אותם לשיחה חדשה: בינם לבין עצמם".
.
משירי פהמי נורין (הוצאת תרסט, 2020)
משום גודלם הקטן ואורכם הקצר, נראה כי הדפוסים הזעירים של הספרות הם פעולה זהירה של כפירה בגורלה העכשווי של הספרות. הם מתעצבים כנגד הדיכוי של הבדיון, שהחל עם הופעתם המחודשת של סוגות "הסיפור האמיתי" למיניהן – autofiction, true crime, ממואר, סיפורים "מציאותיים" מוצהרים או מרומזים. קשה להתקיים בתרבות שנגדע בה הכוח של בדיון, שבה האפשרי נסוג מפני העובדתי לכאורה. תרבות שבה הספרות הופכת להיות מסמך בעל תוקף, המשמש לשם שיפוט והוקעה, ביזוי וביוש (מלשון בושה) ברשתות החברתיות ובעיתונות הדיגיטלית. מעין מימוש מוזר ואלים של השם הפרטי (של הסופר, הדמויות וכו') ושל הקניין (הבעלות על הסיפור).
אני קוראת את הדפוסים הזעירים של הספרות כמעין אפשרות שכנגד. גזירי נייר דקים ובודדים המזכירים את האפשרות לבדיון, לאפשרי, לתעלומה היפה והבלתי גמורה של היקום הספרותי. כך קראתי בפרוזה הלירית של מורן שוב רובשוב, משירי פהמי נורין (תרסט, 2020). מחברת תכולה ודקה, מהודקת בנייר סיכות, המגוללת עדות מהוסה על אירוע של גירוש צבאי, אונס, אלימות והטרדה. סיפור האירוע הזה היה עשוי להתנסח ככתב אשמה כנגד העוולות ההומניטריות של הגירוש ההיסטורי בארבעים ושמונה, או של פינוי והריסת בתים בצידה "האחר" של ישראל היום. בבחירה מודעת, משירי פהמי נורין הוא חלק מתוך שלם עלום, שאינו ניתן לנו. זוהי פרוזה לירית קצרה, המלוקטת אולי מתוך שירים נוספים, או מתוך מחברת אחרת שאיננה ברשותנו. לא השלם, אפוא, אלא החלקי, ולא הארוך אלא הקצר. לקט של רשמים המגיע, דך ועני וזוהר, אל מעבר לחולין של השיפוט הפוליטי והעדות ההיסטורית, עד לקוטב הלירי, החושני והנוגה של האובדן. הלירי איננו עדות בעלת תוקף אובייקטיבי, אלא הוא מורכב מרשמי התבוננות מעובדים, חלקיים ומוטים, מחליקים במורדות הזיכרון ועולים. כמו, "ילד אחד כל הזמן חזר על אותו סיפור. וכל הזמן זה היה אחרת. אותו דבר אבל אחרת. הבנתי שזה הסיפור הנכון" (עמ' 25), וכמו "איך מתארים רעב? לא מתארים רעב. מי שיָדַע רעב ידע. למה לתאר למי שלא ידע? לפעמים לומר אמת זה לא לומר מילה" (עמ' 26).
מה שנכתב בלשון המשל הפוליטי משתמע גם כמשל על הספרות עצמה ועל האפשרות לביטוי: הסיפור הנכון יסופר בכל פעם אחרת. לפעמים לומר אמת זה לא לומר מילה.
לעומת העריצות של הציפייה העכשווית מן הספרות לספר "אמת" ולומר "צדק", הקונטרסים הקטנים האלה מזכירים שאפשר לספר מעבר לממשי. התשוקה לסיפור אינה צריכה לעבור בחיוב המציאות, אלא להפך, בשלילתה, בהכחשתה, בהלעגתה, במשחק עם המציאות, בסיבוך שלה, בשאלה ובפקפוק.
המַחברת משירי פהמי נורין מסתיימת כך: "פִּלְאִי הוא חסד המרחק". פלאי הוא המרחק בין אמנות הייצוג לבין המישור הצחיח של העובדות, ובין ה־rêverie של הביטוי הספרותי לבין הפרטים המפלילים של העולם הסובב. זה מה שהייתי צריכה לומר לילדה הקטנה שלי על הספרים ועל הקריאה, ולא אמרתי עדיין. אני מחכה שתגדל, שתתבגר, שתיפרד מבית הספרייה שלנו, אני מחכה לחסד המרחק בינינו, ואז נראה.
.
לילך נתנאל היא סופרת ומרצה לספרות עברית באוניברסיטת בר־אילן. בין ספריה: הרומן "העייפים" (כתר, 2017), ספר העיון "שניאור: מן החיים והמוות. מונוגרפיה ספרותית" (מוסד ביאליק, 2019). בקרוב יראה אור הרומן "עבודות וימים" בהוצאת אפיק.
.
ננה אריאל, "סדר הדברים: קטלוג", דפוס בית, 2019
מורן שוב רובשוב, "משירי פהמי נורין", תרסט, 2020
.
.
» במדור מסה בגיליון קודם של המוסך: במלאת 80 שנה למותה של וירג'יניה וולף, עינת יקיר חוזרת לרומן "בין המערכות"