כמה חודשים אחרי שחנהל'ה קריצמן, מספרת הסיפורים האגדית של קיבוץ בארי, העלתה את סיפור חייה על הכתב והוציאה אותו לאור בחגיגה גדולה, נאלצו בני משפחתה להוסיף לו את ההקדמה הבאה:
חנהל'ה קריצמן, נורתה בקיבוץ בארי על ידי מחבלי החמאס בשבת הארורה של ה-7/10/2023.
נפטרה מפצעיה האנושים בשבת ה-21/10/23.
בת 88 בהירצחה
***
חנהל'ה קריצמן בת ה-88 הייתה בין הנפגעות המבוגרות של אותו יום ארור באוקטובר 2023.
נחמה מסוימת שאבו בני משפחתה מהידיעה שחנהל'ה חיה חיים מלאים. כמה חודשים קודם לכן הם אף הספיקו להפיק עבורה ספר זכרונות ביוגרפי שחוגג את חייה: "סיפורה של מספרת הסיפורים" שמו. "אני כל כך שמח שהספקנו את הפרויקט עוד בחייה". מספר בנה, צפריר קרן. "היא שמחה עליו והתגאתה בו. ארגנו אירוע חגיגי מיוחד לכל בני המשפחה, בו היא חילקה עותק עם הקדשה לכל אחד מהילדים והנכדים."
הספר, שנכתב ביוזמת ילדיה ומגולל את סיפור חייה, נותר כמזכרת מהאישה המיוחדת שהייתה שכל כך אהבה ספרים וסיפורים. הם הציעו לשני ההורים לכתוב את סיפור חייהם עבור הדורות הבאים. אביהם סירב, אך חנהל'ה, התמסרה לתהליך ובמשך כמה חודשים הייתה יושבת בסלון ביתה שבקיבוץ בארי ומתמסרת לכותב הספר, אלי חליפה, שטווה יחד איתה את סיפור חייה על הכתב.
***
הנערה המרדנית שהפכה למחנכת
חנהל'ה העבירה את שנות חייה הראשונות במקום מאוד שונה מזה שבו סיימה את חייה. היא הייתה בכורה מבין 5 אחים ואחיות, ממשפחה דלת אמצעים בשכונת פלורנטין בתל אביב. משפחתה בת 7 הנפשות חלקה את דירתם הצנועה בת 2 החדרים עם משפחה אחרת. את האהבה לסיפורים ינקה מהוריה שהיו מספרים לילדיהם סיפורים בעודם מצטופפים על המיטה אחת בדירתם. אבל לחנהל'ה לא היה באמת זמן להתענג על ספר טוב באותה תקופה. כנערה נאלצה לעבור ללימודי ערב בכדי לסייע בכלכלת המשפחה. במפגשי תנועת הנוער, "הנוער העובד" שמעה על קריאתו של בן גוריון ליישב את הנגב, ועל קיבוץ חדש בשם בארי שעומד לקום שם.
"על גופתי המתה" הייתה התגובה של אביה כשחנהל'ה סיפרה לו על כוונתה ליישב את השממה, ועוד במוסד "משוקץ" כמו קיבוץ. "אם תלכי, לא יהיה לך לאן לחזור" איימו עליה בתחינה נואשת של הורים שחוששים לאבד את בכורתם. השנה הייתה 1950, והם לא ידעו מה זה בדיוק קיבוץ, והשמועות ששמעו ("חולקים שם אפילו את הילדים") לא עזרו להפיס את דעתם.
אבל חנהל'ה לא ויתרה. בעוז נעורים היא ברחה מהבית, תפסה אוטובוס עד קיבוץ סעד שנמצא קילומטרים ספורים צפונית לבארי ואת חלקת הדרך האחרונה עשתה ברגל, עם שני נערים בני גילה שעל כתפיהם הצעירות הכבידו רובים שקיבלו מאחר ובאיזור הסתובבו "פדאיונים". קבלת הפנים החמה של מקימי בארי שישבו ושרו סביב המדורה, היתה הרגע בו חנהל'ה התאהבה בקיבוץ, אהבה שמעולם לא דעכה.
הנתק בין חנהל'ה ומשפחתה בתל אביב נמשך חודשים שנדמו ארוכים, והגעגועים שלה להוריה ולאחיה קרעו את ליבה של הצעירה החלוצית. לבסוף הלכה אמה להתייעץ עם רב השכונה שענה: "אם היא הלכה לקיבוץ בנגב זו מצווה גדולה שכן מצווים אנו ליישב את הארץ". תשובתו של הרבה ריככה את ליבו של האב שהתרצה והקשר ביניהם חודש. עם פטירתו בשיבה טובה, ביקש האב, כבמעין בקשת סליחה מבתו להיקבר באדמת הקיבוץ. בקשתו נענתה.
בתחילה עבדה חנהל'ה בגן הירק, אך לא הצטיינה כחקלאית, או כפי שאמר לה אחד מחברי הקיבוץ: "אם את עובדת או לא – זה אותו דבר". היא נעלבה עד עמקי נשמתה אבל זעמה רק דירבן אותה להוכיח את עצמה. היא החליטה להתמקצע כרפתנית ובמשך תקופה עבדה ברפת, בחליבות הארוכות בשעות המשונות של היום והלילה, כשווה בין שווים. יחד עם כל בני גילה מהקיבוץ שירתה חנהל'ה בגרעין נח"ל, 'במעלה'. לאחר שנישאה מצאה סוף סוף את ייעודה. הנערה שלמדה לימודי ערב הפכה לגננת, וגידלה את היבול החשוב ביותר של הקיבוץ.
***
דורות של ילדים בבארי גדלו על ברכיה של חנהל'ה קריצמן. למרות שמעולם לא למדה חינוך באופן רשמי, הגישה החינוכית המגובשת והמיטיבה שלה הייתה טבעית עבורה והיא נשאבה לעולם הזה ולא עזבה אותו עד יציאתה לפנסיה.
"הייחוד בחינוך שלה היה שהיא לא ויתרה על אף ילד" מספר בנה. "באותה תקופה לא ידעו מה זה הפרעות קשב, אבל היא הבינה את זה אינטואיטיבית: כשהיה ילד שלא יכול היה לשבת ורצה לצאת לתפוס זרזירים – היא יצאה איתו לחפש אותם". חנהל'ה הבינה לנפשו של הילד. היא ידעה לרתום, לחבר, להראות שיחד מצליחים יותר. תמיד צעדה לצד הילדים שחינכה, איתם ולא נגדם, אף פעם לא בצעקות, לא בכוח. "גם עם הנכדים כשהם היו למשל צריכים ללכת להתקלח בערב לא היה מצב שהיא תריב, תכריח או תשחד אותם. היא ידעה ליצור מצב שהילד בעצמו רוצה להיכנס להתקלח, במשחק או בדיבור בגובה העיניים – ותמיד בהבטחה המפתה: 'אם תתקלח מהר יהיה לנו זמן להקריא סיפור'".
כשיותם קרן, אחד מנכדיה, החליט להתמחות ברפואת ילדים, היא הציעה את עזרתה – לפני תחילת ההתמחות היא תיפגש איתו ועם חבריו וחברותיו הרופאים לעתיד ותלמד אותם איך לגשת לילדים ככה שלא יפחדו מהם. היה לה ברור שבתחום הזה יש לה מה לתרום.
"אלה חוויות שילדים לא שוכחים"
ספרים היו כלי חינוכי בו השתמשה חנהל'ה בצורה חכמה במיוחד. "כשבגן ילד היה מפריע כשהיא עמדה להקריא ספר היא הייתה אומרת לו 'בוא אתה תהיה אחראי, תחזיק לי את הספר ותעביר את הדפים'. היה הייתה מרתקת וממגנטת את כולם, גם את הגננות!", אמר צפריר, בנה.
אהבתה העצומה של חנהל'ה לספרים ליוותה אותה כגננת, אך היא חיפשה דרכים נוספות לקרב ילדים לעולם הקריאה.
כשיזמה את הקמת ספריית הילדים בבארי, היה לה חזון של מקום בו משפחות יכולות להתקרב ולחוות חוויות מגבשות יחד. הספרייה שכנה בבית ישן בו פעלה בעבר המעבדה של בית הספר היסודי וחנהל'ה ארגנה אותו כך שיהיה נעים ומזמין, עם שטיחים ופופים בצבעוניות נעימה. היא הייתה פותחת אותו אחרי הצהריים וממחיזה בו סיפורים. "היא לא רק מקריאה: אלא גם עושה קולות, ותנועות ומערבת את השומעים, שואלת שאלות." מספר בנה.
היא יזמה בספרייה המקומית אירועים ומפגשים עם סופרים וסופרות והספרייה הפכה למרכז תרבותי שוקק. בהמשך, לאחר שהייתה גם רכזת תרבות מוצלחת במיוחד בקיבוץ, מונתה למנהלת התרבות של התנועה הקיבוצית כולה, שם חנכה רכזי תרבות בקיבוצים רבים.
גם לאחר פרישתה מעבודת חייה כגננת, המשיכה חנהל'ה להגיע לגנים בבארי, שם נוכחותה הייתה רצויה על גדולים וקטנים. גם בגיל 80 הייתה מגיעה בהתנדבות, פעמיים שלוש בשבוע, לספר לילדים סיפור, והם היו מיד מתקבצים סביבה במעגל. "זה אף פעם לא היה סתם 'לקרוא סיפור'." אומר בנה. "כשהקריאה את 'הבית של יעל' – הביאה איתה קופסא גדולה מקרטון, ונתנה לכל ילד בתורו להיכנס לתוכה. כשהקריאה את 'מעשה בחמישה בלונים' הייתה יוצאת איתם בסוף החוצה והם היו מפריחים את הבלון יחד. אלה חוויות שילדים לא שוכחים".
לא רק ילדים נפלו בקסמיה. כשהייתה בפנסיה נסעה פעמיים בשבוע לעיר השכנה, שדרות, למועדון של עמותת "אנוש", שם התנדבה בהקראת סיפורים לבעלי מוגבלויות שהיו מחכים ומצפים לה, כל פעם מחדש. "היא תמיד אמרה שהיא מרגישה שהיא מקבלת מהם יותר ממה שהיא נותנת ולא ויתרה על זה גם כשהייתה חולה", סיפר צפריר.
"מי יגיד לי לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב?"
בשבעה באוקטובר הייתה חנהל'ה בביתה עם בעלה ציקי ועם אביגל ריברו, המטפלת הפיליפינית הקבועה שלהם. עם הישמע אזעקות "צבע אדום" הראשונות, היא והמטפלת נכנסו מיד לממ"ד, ואילו ציקי, שסירב להיבהל, התעקש להישאר על הכורסא בסלון ולצפות בטלוויזיה.
באותה העת צפה צפריר באימה באביו יושב בסלון, בעוד ברקע נשמעים הקרבות הקשים המתחוללים בשבילי הקיבוץ. הוא ראה את המתרחש בבית בשידור חי ומקפיא דם, דרך מצלמות שהתקינו הילדים בבית ההורים המבוגרים, בעיקר כי חששו מנפילות או אירועים בריאותיים. בשלב מסוים המצלמות הפסיקו לעבוד. צפריר היה חסר אונים: "זו הייתה אימה משולבת בהקלה ענקית – מה שלא יקרה להורים, לטוב או לרע, אני לא אראה את זה בשידור חי."
בסופו של דבר שרדו שלושתם את השעות הארוכות של אותו יום נורא. המחבלים טבחו בבתים השכנים ורק במקרה פסחו על ביתם.
רק לפנות בוקר יום ראשון הגיע כוח מילואים להוציאם מהבית. בני הזוג המבוגרים נסעו בקלנועיות לכיוון היציאה מהקיבוץ, כשהחיילים מאבטחים אותם בהליכה סביבם, אבל מחבל שנותר בשטח הקיבוץ וחיכה על אחד הגגות בדרך ירה עליהם מטווח של כמה מטרים. חנהל'ה נפגעה בבטנה.
חנהל'ה קריצמן נורתה בזמן חילוצה מביתה שבקיבוץ בארי, פונתה לבית חולים מאיר שם שכבה מחוסרת הכרה במשך שבועיים, מורדמת ומונשמת. ימים ספורים לאחר מכן נולד באותו בית חולים, נינה העשירי. היא לא זכתה לראותו וב-21 לאוקטובר נפטרה מפצעיה.
לאחר לחימה של כ-20 דקות הצליח הכוח להגיע עם בני הזוג לנקודת הכינוס בכניסה לקיבוץ שם הועלתה חנהל'ה על מסוק שלקח אותה לבית החולים סורוקה. פציעתה הייתה קשה, גם עבור אדם צעיר. מאחר ולא היה ניתן לקבור בבארי בגלל המלחמה שעדיין התחוללה באיזור, נקברו נרצחי בארי בקבורות זמניות ברחבי הארץ. חנהל'ה נקברה בתחילה בקיבוץ עינת ופעם נוספת בקיץ 2024 בקיבוצה האהוב, בארי. בני המשפחות של נרצחי בארי נאלצו לקבור את אהוביהם פעם נוספת, קבורה שנייה, קבועה הפעם, דבר שלא היה פשוט כלל וגבה מחיר נפשי – הספדים נכתבו ונקראו פעם נוספת. אולי הקלה הייתה רק במפגש החברתי המסורתי במועדון לחבר של הקיבוץ לאחר כל לוויה כזו. חנהל'ה נקברה לצד הוריה, ועם עם הספר האהוב עליה: "אי הילדים" של הסופרת היהודייה מירה לובה, לבקשתה.
"האסון שלנו מתגמד" אומר צפריר. "האסון של קיבוץ בארי כולו הוא בלתי נתפס, ילדים, משפחות שלמות שנרצחו. איבדתי כל כך הרבה יותר מרק את אמא שלי. עדי דגן, החבר הכי טוב שלי מאז הפעוטון, שעברנו יחד את כל הילדות, נרצח. עוד התכתבתי איתו בבוקר והבטחתי לו שהצבא בדרך. הוא ענה לי 'אין פה אף אחד'".
נכדה של חנהל'ה, עומר קרן, כתב לזכרה: "סבתא חנה הייתה האדם האופטימי ביותר בעולם. כשהמטפלת הפיליפינית המלאכית שלה, שהגנה עליה בגבורה 20 שעות בממ"ד הקטן, הגיעה להיפרד ממנה בבית החולים, היא פרצה בבכי: "מי יגיד לי לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב?". זאת סבתא שלי. אשת מילה שהמילים קטנות עליה. זה לא סוף הסיפור שמגיע לה, היא בחיים לא סיפרה לאף אחד סיפור עם סוף עצוב, וגם הסיפור שלה לא יכול להיות כזה.
סבתא הייתה אומרת שהתרופה היחידה היא לחייך, להמשיך ליצור, לאהוב, לבנות משהו חדש. כמו שהמשפחה הענקית והמאוחדת שהיא הקימה היא הנקמה האמיתית בנאצים שהשמידו את המשפחות של ההורים שלה. לחזור לבארי ולבנות אותה מחדש כמו הגן עדן שהיא עצמה בנתה."
מבנה הספרייה עצמו בבארי נפגע קשות במהלך המתקפה הרצחנית באוקטובר 2023. בזמן כתיבת הכתבה הזו קיבלתי חדשות מרגשות מעליזה גד, חברת קיבוץ בארי ומי שהחליפה את חנהל'ה כמנהלת הספרייה: מבנה הספרייה לא יהרס אלא ישופץ ויפתח בעתיד מחדש.
***
בפתיחת סיפור חייה, כתבה חנהל'ה הקדשה כללית לקוראיה:
"בנאדם יוצא מהבית עם מזוודה. בתוכה מניח אהבה, אכפתיות, רגישות לזולת, חמלה, סקרנות ואז בכל פעם הוא יכול לפתוח אותה ללמוד מעצמו להעניק ממנה לאחרים. אבל כשהמזוודה מהבית ריקה, אין לו אפשרות להתפתח ולהעניק לסביבה. לכן עלינו כהורים לצייד אתה ילדים שלנו במזוודה שתהיה מלאה בדברים טובים".
"לאחר לכתו של אדם מה נותר ממנו? לא רכושו, ולא כספו אלא סיפורו, אם כתב אותו או סיפר, ואני את סיפורי מעלה בפניכם".