היו שני דברים שליוו את תרי קיפניס כל חייו: אומנות ומים.
קיפניס נולד בקיבוץ מעגן מיכאל, מול הים, ומאז המים הפכו לחלק בלתי נפרד מחייו. בצבא שירת בחיל הים בחובלים, ולאחר שחרורו נהג לצאת להפלגות מסביב לעולם, שהובילו אותו לחוויות שנשמעות כאילו נלקחו מספרי הרפתקאות. הוא הגיע לכל קצוות תבל, גם למקומות שישראלים מעטים בלבד זכו לראות, כמו פפואה גינאה החדשה והאיים המלדיביים. הוא שילב בהצלחה בין התחביב לעבודה ואפילו עבד כסקיפר על יאכטה סינגפורית ששימשה למחקר על לוויתנים ושם למד לשחות לצידם.
באחת מהפלגותיו מסביב לעולם פגש קיפניס בלילך. כמוהו, גם היא נולדה וגדלה בקיבוץ – הוריה היו ממייסדי בארי – ומעולם לא עזבה אותו. בעקבותיה החליט תרי לעבור לקיבוץ בארי גם הוא – תחילה לתקופת ניסיון של שנה – ובסופו של דבר לכל חייו.
תרי ולילך קיפניס חיו, אהבו ויצרו בקיבוץ בארי. לילך היתה עובדת סוציאלית. היא עבדה ב"מרכז חוסן" בעוטף עזה, מרכז שנועד שנועד לטפל ולייעץ על התמודדות במצבי דחק ומשבר וגם לעזור למי שמתמודד עם טראומה, ברמה אישית, קבוצתית וקהילתית. מתוך העבודה במרכז ועם ילדי העוטף, היא גם כתבה את הספר "שירת הטריגר: על צלילים שמבהילים" ספר לילדים על התמודדות עם חרדות בעקבות המצב בעוטף עזה לאורך השנים, ספר שהפך בשנה האחרונה רלוונטי לכל ילדי ישראל. קיפניס עבד במגוון עבודות, בין היתר גם במפעל הדפוס המפורסם של הקיבוץ.
לצד הים, אומנות היתה חלק בלתי נפרד מחייו של קיפניס. הוא הגיע לבצלאל ושם נותב למחלקת הצורפות כי "הוא איש של ידיים". במסגרת פרויקט הגמר שלו הכין סדרת סכיני מטבח מיוחדות עבור השף ישראל אהרוני. במהלך השנים גם הפך לשען מומחה, וידע לתקן כמעט כל דבר בידיו.
בשנים האחרונות לחייו חלה קיפניס במחלת נוירולוגית דלקתית בשם CIPD , וגופו הלך ונחלש. גם זה לא מנע ממנו להמשיך וליצור. לאחר שחלה, אושפז לתקופה ממושכת בבית חולים "שיבא" לצורך שיקום. הוא הבין שמה שיעזור לו לחזור לתפקוד ולחייו, היה למצוא דרך חדשה שבה יוכל להמשיך וליצור. ב"שיבא" קיפניס גילה סוג חדש של אומנות לעסוק בו: ציור.
"בימי רביעי אחר הצהריים היו שיעורי ציור במחלקה לשיקום. אני זוכרת שאהבתי להתלוות אליו לשיעורים. המדריכה שם היתה עוזרת לכל אחד לפי הנכות והמצב הגופני שלו להצליח לצייר בהתאם ליכולתו. וככה תרי נחשף לעולם הציור ופיתח את יכולות הציור שלו", מספרת אחותו צפרא.
מאז האשפוז ב"שיבא" קיפניס לא הפסיק לצייר, והסכינים המושחזות והשעונים הוחלפו על ידי מברשות צבע ומכחולים.
קיפניס היה איש של עשייה – ושל תושייה. הוא מצא דרכים יצירתיות להמשיך ליצור, לתרום, ולשמור על אורח חייו הפעלתני – גם כשהלכו זרועותיו ורגליו ונחלשו מהמחלה הכרונית בה לקה. הוא יצר בעצמו אופניים מיוחדים שהתאימו לנכות שלו, שאיתם המשיך לצאת למסעות רכיבה באזור. כשידיו נחלשו ונעשה לו קשה להחזיק מכחולים ומברשות, הוא לימד את עצמו דרכים לעטוף את המברשות עם סמרטוטים, דרכים להוסיף עובי למכחולים ולמברשות על ידי ליפוף סמרטוטים ככה שיהיה לו קל יותר לאחוז בהם. גם כשנאלץ להתחיל להתנייד בכיסא גלגלים ולהיעזר במטפל הסיעודי שלו, פול, לא הפסיק קיפניס ליצור ולצייר.
כמה זמן לאחר שחלה, החליט קיפניס להגשים חלום נושן ולצאת למסע הפלגה דווקא לאנטארקטיקה. "אני חייב להוכיח לעצמי שאני יכול עדיין לעשות את זה", הסביר תרי את ההחלטה לצאת להפלגה האחרונה דווקא אז ודווקא לשם. צפרא חששה מההחלטה שלו לצאת להפלגה ליבשת הרחוקה לבדו. "הוא כבר היה חולה אבל בכל זאת החליט לנסוע לבד. במשלחת באמת היו מקומות שהוא לא ירד כי היה לו קשה וכי הוא לא היה יכול ללכת. אבל הוא חזר בהיי מטורף מהמסע הזה. גם מזה שהוא הגשים את החלום שלו, וגם מזה שהוא לא ויתר לעצמו", היא אומרת.
הטבע והחיים בקיבוצים – תחילה במעגן מיכאל ולאחר מכן בבארי – היו מוטיב חוזר בציוריו. טבע, צמחים, אדמות חרושות, טרקטורים – כולם מחזות נפוצים בקיבוצים – ובציוריו של קיפניס.
כשהיה קיפניס בן 13 פרצה מלחמת יום הכיפורים, וכמעט כל הגברים בקיבוץ גויסו ונשלחו להילחם. הדאגה להמשך קיומה של החקלאות בקיבוץ מעגן מיכאל נמסרה לבני הנוער בקיבוץ. קיפניס נשלח לעבוד בפלחה, בשדות הכותנה של הקיבוץ. במשך שעות כל יום קצר את הכותנה בשדות. אחדים מציוריו מתארים את העבודה בפלחה.
השריפות התכופות שפרצו בעוטף בעקבות הקסאמים ובלוני התבערה שינו את הנוף שקיפניס כל כך אהב לראות ולצייר. "הוא מאוד אהב לצאת לאסוף פטריות", מספרת צפרא. "ומאז שהתחילו בלוני התבערה והכל באזור נשרף, הבדואים כבר לא היו מביאים לשם את הכבשים והעיזים שלהם שיאכלו את העשב. כשהכל נשרף וכבר לא נשאר עשב עבורן לאכול אז כבר לא היו יותר פטריות שצמחו, כי הפטריות היו צריכות את הקקי של העיזים והכבשים בשביל דישון, ובלעדיו הן לא צמחו".
אבל לא רק אומנות העסיקה את חייו. כשקיפניס התעניין במשהו, הוא חקר אותו לעומק עד שצבר בהם מומחיות. כך קרה למשל עם קפה. קיפניס החל להתעניין בפולי קפה ובקלייתם, ובסופו של דבר שתל בביתו בקיבוץ כמה עצי קפה, אותם הצליח לגדל ואף להפיק מהם קפה של ממש. "הוא היה קונה קפה ירוק, מערבב כל מיני סוגים וקולה את הקפה שגידל. הוא היה מאוד מאוד גאה בעצים שגידל", אומרת צפרא. ב-7 באוקטובר עצי הקפה של קיפניס, כמו עצים ובתים אחרים בקיבוץ – נשרפו.
באותה שבת ארורה תרי קיפניס היה בביתו עם אשתו לילך ועם המטפל הפיליפיני שלו, פול. בשעה 8 בבוקר הם דיברו בטלפון עם בנם יותם – זו היתה השיחה האחרונה שלהם.
תרי, אשתו לילך והמטפל פול וינסנט קסטלבי, נרצחו שלושתם בביתם בקיבוץ. לאחר שנרצחו – הבית הועלה באש ונשרף כולו. הגופה של פול זוהתה מייד ובתחילה היה חשד שלילך ותרי נחטפו לעזה – אך לאחר תקופה גופותיהם זוהו.
המטפל פול, היה בעלה של ג'ובל קסטלב, מטפלת סיעודית שטיפלה בקשישה בקיבוץ אור הנר בעוטף, והיתה ב-7 באוקטובר בחודש ה-8 להריונה עם ילדם המשותף הראשון. היא שרדה את אירועי ה-7 באוקטובר ובנובמבר נולד בנם, ג'ייזן-פול, שלא זכה להכיר את האב שעל שמו נקרא.
***
כמה חודשים לאחר מכן, העתיקו בני משפחתו וחבריו מהקיבוץ את מקום מושבם של עצי הקפה ונטעו אותם מחדש בקיבוץ מעגן מיכאל. "עכשיו העצים ממש מלבלבלים יפה, הם הגיעו שרופים ויבשים, ועכשיו אמנם עוד לא יצאו עדיין פרחים אבל הם כבר התחילו ללבלב שוב", מספרת צפרא.
למרות (ואולי בגלל) מציאות החיים הלא פשוטה בעוטף עזה, תרי קיפניס היה איש שלום ואתאיסט – עקרונות שדבק בהם כל חייו. בני משפחתו בטוחים שלו היה שורד את הטבח ב-7 באוקטובר, היה ממשיך להיות איש שלום.
בהספד שנשא בנו יותם, הוא אמר:
"אל תגידו את קינת דוד לאבא – הגידו את ״על השחיטה״ של ביאליק,
בלי לשכוח למה התכוון כשכתב ש״נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן״"
כמה ימים לאחר ה-7 באוקטובר, כשהחלו צוותי מתנדבים לנקות את הקיבוץ, מצאו דף שרוף מאחד משיריו של ביאליק באחד מהבתים השרופים. אמנם לא "על השחיטה" שציטט יותם על קברו של תרי קיפניס, אך שיר הולם לא פחות:
אֲשֶׁר בְּנֵס הִתְמַלֵּט מִן־הָאֵשׁ הַגְּדוֹלָה
הֵאִירוּ אֲבוֹתֶיךָ עַל־מִזְבְּחָם תָּמִיד.
וּמִי יוֹדֵעַ אִם לֹא־נַחֲלֵי דִמְעוֹתֵיהֶם
הֶעֱבִירוּנוּ וַיְבִיאוּנוּ עַד־הֲלֹם
וּבִתְפִלָּתָם מֵאֵת אֲדֹנָי שְׁאֵלוּנוּ;
וּבְמוֹתָם צִוּוּ לָנוּ אֶת־הַחַיִּים –
הַחַיִּים עַד־הָעוֹלָם!
משפחתו של קיפניס איגדה את ציוריו לכדי ספר ותערוכה בשם "חתירה לרוח". התערוכה מוצגת בימים אלו בבית דניאל בתל אביב ותוצג עד ה-3.11.24. ב-24.9 יתקיים ערב השקה רשמי לתערוכה ולספר. הכניסה חופשית.