ד"ר חיים כצמן: המרצה המבריק שעבד במוסך

הוא בחר לעצמו קריירה אקדמאית, אך סירב לחיות במגדל השן ואת לימודיו מימן דווקא באמצעות עבודה במוסך, ולאחר מכן - בגינון ותקלוט. הוא גדל בבית דתי בפתח תקווה, אך בחר להקדיש את חייו למקום היחיד שרצה לקרוא לו בית: קיבוץ חולית בנגב. ד"ר חיים כצמן היה איש מבריק, מיוחד ורחב לב, שחייו הצעירים הגיעו לסופם באותה שבת שחורה. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10.2

חיים כצמן מתקלט, צילום: נעמה כספי, ואחד המאמרים האקדמיים שפירסם בו הוא מספר כיצד עבודתו במוסך הובילה אותו למחקר על הרב יצחק גינצבורג.

אם הייתם נכנסים לשיעורים של ד"ר חיים כצמן במדע המדינה, הייתם מגלים שאת שתי הדקות הראשונות של כל שיעור שהעביר הקדיש למדיטציה. העולם בחוץ מלא רעשים, הסחות דעת ומטרדים, נהג לומר לתלמידיו. לכן היה חשוב לו ששתי הדקות הראשונות של שיעוריו יעברו יחד במדיטציה, ליצור חיץ בין העולם שם בחוץ לשיעורים בכיתה. 

הפתיחה המדיטטיבית של השיעורים לא הייתה הדבר היחיד שהפך את ד"ר כצמן לנוף חריג בין כותלי האקדמיה. ספק אם יש עוד מרצה בארץ שבחר מיוזמתו לממן את לימודיו באמצעות עבודה במוסך או בגינון. כל מי שהכיר את כצמן סיפר שהוא היה אדם שעקרונותיו היו נר לרגליו – ואם האמין משהו, דבק בו ויהיה מה. ואם היה משהו שכצמן האמין בו זה שילוב של עבודת ידיים לצד עבודת רוח – וככה עשה. פרופסור דורון שולצינר, ממכללת הדסה בירושלים, סיפר שהכיר את כצמן לראשונה כשהאחרון היה המתרגל שלו בקורס "מבוא ליחסים בינלאומיים": "הוא היה מגיע למשרד והידיים שלו היו מלאות בגריז, שזה מראה מאוד לא מוכר באוניברסיטה. ככה גיליתי שהוא עובד גם במוסך", סיפר שולצינר. 

***

חיים כצמן נולד למשפחה אקדמאית דתית-לאומית מפתח תקווה. כבר בילדותו הוא הוגדר כמחונן, אך למרות זאת העדיף לבלות את זמנו דווקא עם חבריו במקום להתמקד בלימודים. על אף שהוא וחבריו נהגו לשחק כדורגל מדי שבוע, הוא לא תמיד היה השחקן המצטיין. למעשה, אחד מחברי ילדותו התוודה שהוא נהג להתפלל בבקשה שכצמן לא ייבחר לקבוצתו – כדי שלא ייפגעו סיכוייו לנצח. 

אבל כצמן נודע כמי שלא מפחד ממשימות מפרכות, ומילא אותם בהתמדה וחריצות מעוררי הערצה. כשהציב לעצמו מטרה הוא דבק בה, ככה היה למשל עם העבודה במוסך. אביעד בשארי, חברו, מספר: "היו לו שתי ידיים שמאליות, אבל למנהל המוסך היה המון סבלנות והוא נתן לו להשתפשף בעבודה. הוא נתן לו ללמוד את כולה, ולאט לאט כצמן למד". 

Whatsapp Image 2024 08 29 At 17.12.48
מימין – ד"ר חיים כצמן ז"ל, לצד חברו הטוב, אביעד בשארי, ביום חתונתו. צילום מתוך אלבום פרטי.

"דברים תמיד היו מתחילים אצלו מתחושה פנימית של 'יש פה אתגר'", מספר לנו בשארי. "האתגר היה מדליק אותו והוא היה נכנס למוד שבו הוא מתחיל לעבוד ונכנס לאיזה שהיא שגרה. הוא היה מגדיר לעצמו כללים כאלה, למשל, 'עכשיו אני קם בבוקר ויושב שעה וכותב, לא משנה מה'. ואז לאט לאט זה היה מגיע לנקודה שבה הדברים הגיעו לו בקלות וזה הפך להיות יותר יצירה מאשר עבודה. אבל הוא עבד קשה בשביל להשיג את הדברים, אז כן, קל לבוא ולהגיד איזה בן אדם מוכשר הוא היה – אבל זה היה כישרון שהיה משולב בהמון של עבודה קשה, עד להצלחה", אומר בשארי.

לצד העבודה הפיזית, לווה את כצמן גם עולם הרוח. מוזיקה למשל, תמיד הייתה חלק מהחיים שלו. כמתבגר החליט שהוא רוצה ללמוד לנגן על גיטרה, הוא מצא לעצמו מורה, קנה גיטרה, והתחיל ללמוד. 

"היו לו בבית רמקולים ענקיים כמו שיש במסיבות, ותמיד משהו נוגן ברקע." מספר בשארי. "זה הגיע למצב שאני הפסקתי לשים מוזיקה בבית שלי, פשוט הייתי פותח חלון ושומע מה מגיע מהבית של כצמן. הוא היה אחד כזה שמגלה אלבומים ואז 'חורש' עליהם מההתחלה ועד הסוף". 

בשנים האחרונות כצמן החליט להפוך את אהבתו למוזיקה גם לתחביב והחל לתקלט. כמו בכל דבר שעשה, גם כאן היה מדובר בבחירה מודעות לשלב אומנות עם תפיסות ערכיות: הוא החליט להפוך לדי.ג'יי שמתמחה במוזיקה ערבית כדי לחשוף את הציבור בישראל למוזיקה הזו. את המוזיקה הערבית גילה ד"ר חיים כצמן כשלמד את השפה, התאהב במוזיקה והחליט שהוא רוצה להנגיש אותה לקהל הישראלי.

"הוא רצה שאנשים יתחברו ושהתרבות הזו תונגש." מספר בשארי, "אבל עם הזמן הוא הבין שאם הוא רוצה שהמוזיקה שלו באמת תחבר בין אנשים – אז הוא צריך שקודם כל שהיא תהיה ממש טובה בפני עצמה, ורק אחרי זה כל השאר. הוא התחיל להפוך לדי.ג'יי טוב, והמסיבות שלו הפכו למקום שבו יש דוברי עברית ודוברי ערבית יחד במרחב. הוא יצר מרחב שבו רקדו איתנו גם בדואים – שזה משהו שעד אז אף פעם לא היה לנו. כמה זמן לפני ה-7 באוקטובר אמרתי לו 'תשמע, אתה כבר הופך להיות די.ג'יי שאנחנו באים למסיבות שלו לא רק בגלל שאתה חבר שלנו ואנחנו חייבים, אלא בגלל שאנחנו ממש נהנים גם מהמוזיקה'. המוזיקה עצמה הפכה להיות אחת מהמתנות שלו לעולם הזה", בשארי אומר. 

Whatsapp Image 2024 08 29 At 17.12.47 (1)
ד"ר חיים כצמן בעמדה האהובה עליו כדי.ג'יי. צילום: נעמה כספי.

לצד המוזיקה, גם ספרים תמיד ליוו את כצמן ולקחו חלק חשוב בעיצוב תפיסת עולמו. משפחתו וחבריו מעידים שהוא קרא מגיל צעיר – והרבה ("לפחות ספר אחד בשבוע אם לא יותר" אומר בשארי). כנער הוא החל לקרוא ספרים של ריצ'רד דוקינס שהיו בעלי השפעה מהותית בהחלטה שלו לחזור בשאלה בסופו של דבר. אמו חנה מספרת שבגיל 16 הוא התעמת איתה על כך שזה לא בסדר להכריח ילדים לצום. הוא ביסס את טענותיו על סמך אחד מספריו של דוקינס. מאז, חנה מספרת, למרות שהיא עצמה המשיכה לצום, היא דאגה שבכל צום, יהיה בבית אוכל שיהיה נגיש לילדים ושידעו שהם יכולים לקחת בלי לשאול או לעדכן אותה.

לצד ספרים של דוקינס, החל כצמן גם לקרוא ספרים על פילוסופיה. בגיל 16 הוא נזרק מהישיבה התיכונית שבה למד, לאחר שסירב לדרישת הנהלת הישיבה להצניע את ביקורתו הדתית. הוא נשלח ללימודי תיכון אקסטרניים ובמקביל ללימודים אקסטרניים, כשהיה בגיל 17, החל גם תואר ראשון בפילוסופיה באוניברסיטה הפתוחה. 

אחרי שירותו הצבאי הוא ביקש להשלים את לימודיו ולהרחיבם לתואר ראשון בפילוסופיה. מהר מאוד גילה שלא יוכל לעשות באוניברסיטה הפתוחה תואר רק בפילוסופיה, ונאלץ להירשם למסלול דו-חוגי. מבין האופציות השונות שהוצעו לו הוא בחר במדע המדינה. תוך כדי לימודיו, התאהב בתחום והחליט להמשיך לתואר שני – ולאחר מכן לדוקטורט – דווקא במדע המדינה. 

לנושא עליו בחר לכתוב את עבודת התזה שלו – הגותו הפוליטית של הרב גינזבורג – הגיע לגמרי במקרה. כשעבד במוסך, הוא נתקל בכמה מכוניות שהיו מודבקות עליהם סטיקרים ממשנתו של הרב גינזבורג. הסטיקרים משכו את תשומת ליבו של כצמן, ובסופו של דבר, נשאב לעבודת תזה על הגותו הפוליטית של הרב גינזבורג ומקומה בפוליטיקה של העולם הדתי-לאומי בימינו.

Whatsapp Image 2024 09 11 At 11.46.10 1

רבים מעמיתיו, כולל המנחה שלו, ד"ר יואל מגדל, תיארו אותו כחוקר מבריק עם חשיבה ייחודית וחדשנית. לאחר שסיים את התזה שלו, הוא החליט להמשיך ולחקור את העולם הדתי-לאומי של ימינו. הוא החל לחקור את עליית השמרנות, הניאו-ליברליזם והשפעת האמריקניזציה על התפיסות הפוליטיות בציבור הדתי-לאומי. הוא היה מהחוקרים הראשונים שחקרו את עלייתם של גופים כגון "פורום קהלת" – עוד לפני שהפורום הגיע לתודעה הציבורית בעקבות הרפורמה המשפטית. 

לצד התשוקה למחקר אקדמי הקדיש כצמן כמעט את כל זמנו ומרצו מחוץ לאקדמיה לקידום קיבוץ חולית, הקיבוץ הזעיר הממוקם קרוב לגבול עם רצועת עזה ומצרים, ובפרט לטיפוח הגינה הקהילתית של הקיבוץ. גם כשהחיים בקיבוץ המרוחק פגעו בסיכויי הקריירה שלו – הוא דבק בקיבוץ. גם כשהמשמעות היתה לעשות את הדרך מהקיבוץ למכללת הדסה בירושלים פעמיים בשבוע- יותר משעתיים של נסיעה לכל כיוון – הוא תמיד בחר להישאר בקיבוץ. 

Whatsapp Image 2024 08 29 At 17.12.46
חיים בקיבוצו האהוב. צילום: אליהו הרשקוביץ.

לקיבוץ חולית הוא הגיע בעקבות בשארי. הוא הצטרף לקיבוץ אחרי שחרורו מהצבא, שנה לאחר שבשארי הצטרף לקיבוץ. "תחילה הוא היה מהוסס ואמר שלא אצפה שיקח חלק בוועדות, אבל מהר מאוד הוא הפך לאחד הדמויות הכי פעילות בקיבוץ", מספר בשארי. מאז, למעט תקופה קצרה בה עשה דוקטורט בארצות הברית – לא עזב את הקיבוץ. 

בחודשים האחרונים לחייו כצמן התלבט לגבי המשך הקריירה האקדמית שלו. בין היתר, הוא שקל לטוס לפוסט-דוקטורט בחו"ל, אך הידיעה שייאלץ לעזוב את הקיבוץ שוב הקשתה עליו. 

בסופ"ש של ה-7 באוקטובר היה כצמן אמור לחגוג יום הולדת בקיבוץ, אבל כמה מחברי הקיבוץ נסעו לחופשות משפחתיות והוחלט לדחות את החגיגות. ב-7 באוקטובר בשש וחצי בבוקר, כשהחלו האזעקות, נכנס כצמן לממ"ד שלו. זמן קצר לאחר מכן, הוא יצר קשר עם השכנה שלו, אביטל אלג'ם. לאחר מכן, ניצל את אחת ההפוגות להגיע לביתה ולסייע לה. 

כשהבינו שמחבלים חדרו לקיבוץ – הם החליטו להסתתר בארון. המחבלים הצליחו להיכנס לבית בו שהו, מצאו את כצמן בארון – וירו בו מטווח קצר. אביטל נחטפה תחילה לעזה יחד עם שני ילדים של שכנה אחרת שנרצחה – אך בסופו של דבר הצליחו להשתחרר מהמחבלים כשהם כבר בתוך רצועת עזה. בסופו של דבר, אביטל ושני הילדים הצליחו לצעוד ברגל חזרה לתוך שטח ישראל. כצמן, נשאר מאחור, בארון, בקיבוץ שכל כך אהב. הוא היה בן 32 במותו. 

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

_________

מכללת הדסה הקימה קרן למלגות לסטודטים בחוג לממשל שבו לימד כצמן לזכרו. ניתן לתרום לקרן כאן. ביולי 2024 פרסמה אוניברסיטת תל אביב ספר אסופת מאמרים "האמריקניזציה של הימין הישראלי" – לזכרו של ד"ר חיים כצמן.

מרסל פרייליך קפלון: המדענית שהנגישה כימיה לתלמידי ישראל 

יש מורים, ויש מורים לחיים. כאלו שהתשוקה לחומר הנלמד, לידע ולהנגשה שלו פורטת על נימי נפשם והם מניעים את גלגלי הידע העצומים שלהם הלאה, במרץ שבוער בהם ובנחישות עצומה, מתוך תחושת שליחות. ד"ר מרסל פרייליך קפלון הייתה מורה כזו. היה בה שילוב נדיר של חוכמה, תשוקה ומסירות אינסופית. אותה חיות ואהבה שבערה בה, נגדעה באכזריות ב-7 באוקטובר. אבל הספרים, מעיינות הידע הכתובים שיצרו מרסל והקולגות שלה נשארו כאן, נחושים להמשיך את דרכה. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10.1

ד"ר מרסל פרייליך קפלון ז"ל, מתוך אלבום פרטי, וספר הלימוד לכיתה ט' שהייתה שותפה בכתיבתו ושמור בספרייה הלאומית: "חוקרים חומרי חיים".

"המפגש עם מרסל היה תמיד חוויה של השראה, ובין אם היה זה בכיתה, בפרויקט מדעי או בשיחה אישית, היא נגעה בלבבות והותירה חותם שאינו נשכח", כך מספרת ד"ר יעל שורץ ממכון ויצמן על הקולגה והחברה הטובה מרסל פרייליך קפלון ז"ל שנרצחה באותה שבת שחורה של ה-7 באוקטובר. משיחות עם מי שהיא נגעה בליבם גילינו כי מרסל הייתה לא רק מדענית וכותבת אלא גם אשת חינוך מסורה ומקצועית, שראתה לנגד עיניה מטרה נעלה של הנגשת הכימיה לתלמידי ישראל.

מרסל פרייליך קפלון עלתה לארץ ממרוקו בגיל שלוש עם הוריה חנה וניסים מדינה והייתה הבת ה-13 מתוך 14 אחים ואחיות. המשפחה שוכנה במעברה בבאר שבע, ובהמשך עברו לשכונה ד' בעיר. המקצוע האהוב על מרסל בתיכון היה כימיה והיא ממש התאהבה בו. לאחר שירות בצבא כמורה חיילת, סיימה תואר ראשון ושני בכימיה באוניברסיטת בן-גוריון והקדישה את חייה להוראת הכימיה לתלמידי תיכון. בסוף שנות ה-90 פגשה את ד"ר מירי קסנר ממכון ויצמן למדע, שהזמינה אותה להשתתף בפרויקטים של המכון. מירי מספרת שכבר מתחילת היכרותה עם מרסל התרשמה מאד מאופייה המיוחד ומיכולותיה: "הצעתי לה להיות מעורבת בפרויקטים שלנו לקידום לימודי הכימיה בבתי-הספר באזור הדרום. היא הייתה חכמה, מסורה, מאורגנת, בעלת רעיונות יצירתיים ונתנה אנרגיה חיובית לכל האחרים שעבדו אתה. היא הייתה מורה נהדרת לתלמידים וגם למורים. תמיד חיפשנו אנשים כאלה והייתי בטוחה שהיא תגיע רחוק".

בהמשך, נרשמה מרסל לדוקטורט במכון ויצמן למדע, והתמקדה במחקר פורץ דרך בתחום הוראת הכימיה באמצעות כלים אינטראקטיביים באינטרנט בהדרכת פרופ' אבי הופשטיין וד"ר מירי קסנר.  "מרסל עסקה בכל המרכיבים של הוראת המדעים – כמורה בתיכון, כמפתחת חומרי למידה, כחוקרת וכמדריכת מורים – מגוון כישורים שלעתים רחוקות משולבים באדם אחד", אומר פרופ' הופשטיין. לאחר שסיימה את לימודיה ב-2007, המשיכה לעבוד במכון ויצמן ובהמשך גם במכון דוידסון לחינוך מדעי. מירי מוסיפה ומספרת: "המשכנו להיות בקשר גם כשדרכנו נפרדו ובמשך השנים היינו שותפות לכתיבה אקדמית. העבודה אתה הייתה תמיד ממוקדת, יעילה ומהנה. הדבר האחרון שכתבנו יחד התפרסם בספטמבר 2023, מספר שבועות לפני הטבח הנורא".

מרסל נישאה לנוריאל ויחד גידלו שלושה ילדים: מור, זיו ועמית. המשפחה הגיעה לקיבוץ בארי והיא הפכה לקיבוצניקית לכל דבר – כך שאפילו הוצע לה לא אחת תפקיד מזכירת הקיבוץ. אבל מרסל העדיפה להעמיק את הידע ולהקדיש את עצמה לפרויקט חייה – הוראת הכימיה, פיתוח חומרים והכשרת מורים. לא רק שהעמיקה בהבנת המדע, אלא גם ידעה להנגיש אותו באהבה וברגישות לתלמידיה, לעמיתיה ולכל מי שהזדמן להיות בסביבתה. אחרי שמרסל ונוריאל החליטו להיפרד, היא הכירה את בן זוגה, דרור קפלון ז"ל בשידוך והשניים החלו את פרק ב' של הזוגיות בחייהם. הם היו זוג מאוהב מאוד, סקרנים, אוהבי טבע וטיולים. בשנותיהם האחרונות העמיקו בשיטת התזונה של הרמב"ם, ואורח חיים פעיל ובריא היה חשוב להם ביותר. 

מרסל עסקה בפיתוח חומרי לימוד, הייתה מעורבת בהקמת תחרות "יש לנו כימיה" לתלמידי תיכון, ופעלה רבות בתחום הכשרת המורים. היא הובילה פרויקטים רבים, ביניהם פיתוח קהילות למידה מקצועיות עבור מורים למדע וטכנולוגיה. ב-15 השנים האחרונות, הייתה שותפה לפיתוח ספרי לימוד במדע וטכנולוגיה, כלים דיגיטליים ופרויקטים שונים, כולל פרקים במדע החומרים במסגרת "מטמו"ן חדש". יחד עם עמיתיה, פרסמה מאמרים מדעיים וספרים, כשהאחרון בהם יצא לאור בספטמבר 2023. 

בספרייה הלאומית מצויים ספרים רבים שהייתה שותפה לכתיבתם, בהם: "חוקרים חומרי חיים", "מסע אל היסודות לכיתה ח'", "חוקרים חומר ואנרגיה". גם עבודת המחקר שלה לתואר שני באוניברסיטת בן גוריון בהנחיית ד"ר דני קוסט אצורה בספריה: "חישובים סמיאמפיריים לבדיקת השפעת שינוים גאומטריים על תכונות קומפלקסי מעבר מטען". הדוקטורט שלה עסק בנושא "הפעלה והערכה של שילוב פעילויות ממוחשבות בסביבה אינטרנטית בנושא מבנה וקישור בלימודי הכימיה בכיתה י'". כל אלו הם עדות לתרומה החשובה של מרסל להנגשת מקצוע הכימיה לתלמידים.

ד"ר יעל שורץ ממכון ויצמן מתארת את מרסל כ"פצצת אנרגיה", אישה המחויבת לתפקידה ברמה המקצועית והמסורה ביותר, דעתנית ו"ראש גדול" בכל מובן המילה. "הספרים האלה היו הפרויקט הראשון שהשתלבה בו בחטיבות הביניים. כל הרעיון היה להפוך את החומרים לאינטרקטיבים וזה מה שעשתה עד שנרצחה. הייתה תקופה קצרה שהיא עבדה במכון דוידסון לחינוך, שם הייתה מעורבת בפרויקט של סרטונים קצרים ומעניינים. זה היה פיתוח מחוץ לתכנית" מתארת שורץ. "לעבוד איתה היה עונג צרוף. היא הייתה מסוג הנשים שמעיפה אותך לגבהים. גם כשעבדנו יחד בהכשרת מורים, השתלמות מורים בקיץ. המורים עפו עליה. והיה לה גם תפקיד חשוב בקהילות. היא ניהלה פרויקט במדעים שעסק בשיח של מורים על הפרקטיקה".

שורץ ומרסל לא היו רק קולגות, אלא גם חברות טובות. שורץ מספרת שגם בשעותיה האחרונות, הביעה מרסל דאגה לבנה של שורץ שהוקפץ לעזה. באותה שבת בו קרה האסון, נחשפה שורץ למה שעבר על מרסל ודרור, שלב אחר שלב, בשידור חי. "יש לנו קבוצת וואטסאפ שלנו ושאלנו את מרסל מה קורה ואם היא בסדר", מתארת שורץ. "היא אמרה שהם סגורים בממ"ד, וככה זה התחיל. היינו איתה בקשר שוטף כל כמה דקות. היא סיפרה על היריות על החלון על הבית, על הצעקות מסביב. היא אמרה שהיא מפחדת ואז שהקשר נותק. הבנו שמשהו נורא קורה. קיוויתי כל כך שנגמרה לה הסוללה. קיוויתי שהצליחה לברוח. כל כמה דקות ניסיתי להתקשר ולכתוב לה שתיתן סימן. למחרת בבוקר חיפשתי את הילדים שלה ברשתות החברתיות. הגעתי לבנה זיו והוא סיפר שמניחים שמרסל ודרור נחטפו לעזה, אחרי כמה ימי המתנה, שמענו את הבשורה המרה מכל". 

בני הזוג שהו כארבע שעות בממ"ד עד שמחבלים פרצו לביתם. בנה של מרסל, זיו פרייליך, סיפר לנו כי עוד באותו היום הוא ואחיו נחשפו לסרטון שבו היא ובן זוגה מובלים קשורים מחוץ לביתם. יום למחרת, הגיע לידי האחים לסרטון נוסף שבו הם נראים מוטלים חסרי חיים. "בעזרתנו תהליך זיהוי הגופה של אמא שלי זורז ותוך כמה ימים הגיעו אלינו נציגים רשמיים מהצבא והודיעו לנו באופן רשמי. כאשר אנחנו כבר די בטוחים מה עלה בגורלה".

שורץ ראתה גם את אותם סרטונים קשים של חברתה האהובה: "הסרטון הזה, לא יצא לי מהראש. חודשים ניסיתי ללכת לישון והתמונה שלה, מובלת החוצה אל מותה, לא עזב אותי. הוא לא עוזב אותי עד היום" מספרת שורץ.

למרסל היו עוד חלומות שלא הספיקה להגשים. תזונת הרמב"ם ריתקה אותה והיא תכננה להוציא ספר על תזונת ורפואת הרמב"ם מנקודת מבט מודרנית של המדע, ולצאת להרצאות מלמדות על הנושא. חברי הצוות שלה ממכון ויצמן שעודם שבורים מהאסון, משתמשים בתוכניות ובתכנים שטוותה שלה וממשיכים לפתח אותם ואת מורשתה. "למדתי ממנה הרבה על טוטאליות. על מה זה להיות בן אדם טוטאלי" אומרת שורץ בעצב. "טוטאליות בעבודה, בחברות, במשפחה. נאמנות שלא ניתן לתאר. אבל זה כל כך הרבה יותר מזה – אי אפשר היה לפספס את מרסל. היא הייתה חברה שלי, ואני מתגעגעת אליה. היא חסרה לי כל יום". 

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

יונתן (שפיק) ריכטר: ההייטקיסט שתרגם מדריך רוחני

יצאנו למסע בעקבות יונתן (שפיק) ריכטר, וגילינו אדם יוצא דופן ולו עולם עשיר של רוח ועשייה גם יחד, אדם שחייו יכולים לשמש השראה לכל אחד מאיתנו. הוא היה איש משפחה בעל קריירה משגשגת שחיפש את המשמעות לחייו, וניסה להפיץ את התובנות שמצא הלאה. ב-7 באוקטובר התנדב כתומך נפשי במסיבת הנובה, ושם מצא את מותו. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10.1

יונתן (שפיק) ריכטר, בצילום מתוך אלבום משפחתי, ועטיפת הספר שתרגם: "הנדסה פנימית - מדריך של יוגי לאושר" מאת סדגורו.

"ברגע זה אתה מחזיק ספר. איפה אתה רואה את הספר?… האור נופל על הספר, מוחזר, פוגע בעדשת העיניים שלך ומוקרן כדמות מהופכת על הרשתית.. אם כך, אתה למעשה רואה את הספר בתוכך.

איפה אתה רואה את העולם כולו?

בתוכך.

כל החוויה האנושית היא במאת האחוזים יצירה עצמית. ..

זה השינוי הבסיסי שחייב לקרות. אל תחפש דרך החוצה מאומללות. אל תחפש דרך החוצה מסבל. יש רק דרך אחרת – והיא פנימה.

[מתוך: "הנדסה פנימית – מדריך של יוגי לאושר" מאת סדגורו, ע"מ 40-41].

"כולנו נמות בסוף, פשוט אף אחד לא יודע מתי. השאלה היא איך חיינו ומה עשינו בַּזמן שניתן לנו." אומר לנו אחמד דיאב, חבר קרוב של יונתן (שפיק) ריכטר ז"ל, שנרצח במתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. ריכטר התנדב במתן עזרה נפשית במסיבת הנובה, כשהחלה המתקפה. "שפיק השפיע מאוד על חיינו, גם בזכות הספר הזה." 

"הספר הזה" הוא "הנדסה פנימית – מדריך של יוגי לאושר", שתורגם על ידי ריכטר. בחיפושינו בספרייה הלאומית אחר יצירות של מי שנרצחו בשבת השחורה הופתענו למצוא ספר שכתב מנהיג רוחני מהודו בשם סדגורו (Sadhguru), ויצא לאור בעברית ב-2023. הספר שתירגם ריכטר עוסק בדרכים בהן אנחנו יכולים לעזור לעצמנו ולהגיע לאושר ולרווחה תוך אימוץ הבנות רוחניות ופרקטיות פשוטות. 

Whatsapp Image 2024 08 29 At 13.50.25 (1)

מיהו אותו אדם שהיה עסוק בפרויקט כה גדול כמו תרגום ספר הדרכה לחיים, ונרצח כל כך קרוב לזמן צאתו לאור?

יצאנו למסע בעקבות יונתן (שפיק) ריכטר, וגילינו אדם יוצא דופן ולו עולם עשיר של רוח ועשייה גם יחד, אדם שחייו יכולים לשמש השראה לכל אחד מאיתנו. נדמה שכל דבר שקשור לשפיק הוא ייחודי. אימו ואלמנתו, המו"ל שלו וחבר טוב – כולם מדברים עליו במעין רוגע ומתוך תחושה עמוקה של הודיה על שזכו לזמן משותף איתו. 

יונתן (שפיק) ריכטר נולד גדל וחי בכפר האמנים עין הוד, שהוריו היו ממייסדיו. שפיק (מבוטא Shafik) הוא כינוי שדבק בו עוד מילדות, כך מספרת אימו, אלי בן צבי, לכן נקרא לו ככה גם אנחנו.

"כילד שפיק היה מצד אחד מאוד פיזי, שובב, קופץ, מטפס ורץ ומצד שני מאוזן וקשוב", אומרת אמו. "לא פעם היו פונים אליי אנשים זרים ושואלים: 'את אמא של שפיק? תדעי שיש לך את הילד הכי מדהים בעולם'" היא מספרת ומוסיפה, "שמעתי את זה עוד מהמון אנשים בהמשך החיים". 

בתקופת השירות הצבאי שלו ביחידת ממר"ם הכיר שפיק את אשתו, דורון. שפיק הפך לאבא בגיל צעיר, לשתי בנות – גאיה, בת 21, וסול בת ה-17 – איתן היה לו קשר מיוחד. "הוא היא אבא מדהים, נוכח בכל הרבדים של החיים שלהן ונהנה מאוד מהאבהות – גם כמחליף חיתולים וגם כחונך לחיים" מספרת דורון.

כדי להתפרנס ניהל שפיק קריירה מצליחה בהייטק, תחילה בתחום הגיימינג ולאחר מכן כעצמאי בתחום, רחוק מאוד מהעולם הרוחני העשיר שמופיע בספר שתרגם, אז איך מגיע איש הייטק בן 45 לתרגום של ספר הנחיה רוחנית?

ההייטקיסט שהפך למתרגם

"יום אחד שלחתי לו סרטון שראיתי ביוטיוב שחשבתי שיעניין אותו", מספרת אלי בן צבי אמו. הסרטון היה של אותו מנהיג רוחני, סדגורו. שפיק התאהב בו מייד והחל להקשיב להרצאותיו ולקרוא כל מה שהיה יכול אודותיו. כבר באותו יום הזמין את הספר שכתב סדגורו והחל לקרוא בו. בעקבות העניין הרב שלו בכתביו נסע שפיק להודו, לאשראם של סדגורו והשתתף בסמינר שנערך שם. ההתעמקות בפילוסופיה של סדגורו שינתה את ההסתכלות של שפיק על המציאות; הוא התחבר לדרך הרוחנית של סדגורו שכללה גם תרגולים יומיומיים של יוגה. 

הספר "הנדסה פנימית" מאפשר צלילה וגילוי של עומקים ומשמעויות חדשות בחיי היומיום. הוא מומלץ לכל מי שרוצה להבין יותר את חייו ולחיות בצורה נעימה וטובה יותר. הוא קל לקריאה ולא פעם פסקה או שתיים סיפקו לי חומר למחשבה למשך שעות רבות. ב'דבר המתרגם' שבפתיחת הספר כותב שפיק: "לסדגורו התוודעתי לראשונה בשנת 2019. גיליתי אדם מרתק שפתח עבורי דלת לחיים טובים ושמחים יותר. כל פעם ששבתי וקראתי בטקסט נגלו בפניי היבטים חדשים ועומקים נוספים. זהו ספר שאפשר ואף מומלץ לקרוא יותר מפעם אחת".

Whatsapp Image 2024 08 29 At 13.45.11

שפיק ידע שרבים יתקשו לקרוא ולהבין את הגותו של סדגורו באנגלית ורצה להביא את הידע הזה גם לאחרים בישראל . לבסוף החליט שפיק שהוא יקח על עצמו לתרגם את הספר לעברית.

"זה לא היה פשוט" מספר יובל בן מרדכי, מי שהיה אז המו"ל של הוצאת ספרים אסטרולוג, שהוציאה לאור את הספר בשיתוף עם ידיעות ספרים. הפרויקט כולו לקח בערך שלוש שנים, מאחר ושפיק עשה הכל בהתנדבות, בזמנו החופשי. בן מרדכי לימד אותו את רזי המקצוע והצמיד לשפיק את עורכת התרגום המנוסה סיגל גפן.

גפן מספרת כמה הופתעה לגלות שהספר שהיא עורכת לא תורגם על ידי מתרגם ותיק ומנוסה: " זה היה מדהים. אי אפשר היה להרגיש שזה התרגום הראשון שלו. והרגשתי כמה הנושא היה קרוב לליבו". אמו, איתה התייעץ לעיתים לגבי התרגום, סיפרה: "כל משפט היה משמעותי לו, היינו דנים שעות, והוא היה הולך לישון ולמחרת היו לו תובנות על התרגום של אותו משפט. זה היה תהליך מרתק". 

כחלק מהתעמקותו בהגותו של סדגורו, שפיק נחשף לארגון בינלאומי של מתנדבים בשם Isha (מילה בסנסקריט שמשמעותה the formless divine) אותו הקים המנהיג הרוחני מהודו, סדגורו, שמטרתו לקדם את כל האנשים בעולם למקום בו הם ממצים את הפוטנציאל שלהם בחיים האלה, בהרמוניה עם עצמם ועם הסביבה. שפיק תרם לשלוחת הארגון בישראל באמצעות פעילותו בצוות התרגום של תכניו של סדגורו. בנוסף לתרגום הספר, הוא תרגם תכנים עבור רשתות החברתיות השונות, כדי להנגישם לכל. שם גם הכיר את אחמד דיאב, והם נהיו חברים טובים ואף נסעו יחד לתכנית נוספת של סדגורו באשראם שלו בהודו. "שפיק" כך מספר עליו דיאב, "היה ידוע בטוטאליות שלו, אם הוא נכנס למשהו – עשה אותו עד הסוף. הוא רצה להביא לשינוי בארץ, להביא את החברה להיות יותר מודעת וזו הייתה התרומה שלו, והוא השקיע בה אינסוף שעות".

עטיפת הספר

משהו שנשאר ממנו

הספר יצא לאור בקיץ 2023: "סוף סוף היה לנו, לכל המתנדבים ב-Isha איך להנגיש לחברים ולמשפחה את מה שכל כך נגע בנו, זה היה רגע מרגש לקהילה. אני זוכר ששפיק אמר לי: 'אחי, אני לא מאמין שזה קורה..'". מיד אחרי שסיים את עבודת התרגום של הספר הראשון התחיל שפיק לתרגם גם את הספר השני של סדגורו: "קארמה", אותו לא הספיק להשלים. 

"בכל בן-אדם יש משהו שלא אוהב גבולות, שמשתוקק להיהפך לחסר גבולות. .. לא משנה כמה נשיג, תמיד נרצה להיות יותר. לו רק היינו בוחנים זאת מקרוב, היינו מבינים שהכמיהה הזו איננה ליותר; הכמיהה הזו היא ל-הכול. כולנו מבקשים להיהפך לאינסופיים. ..

ברגע שהבנתי שהכמיהה האנושית איננה לדבר מסוים, אלא פשוט להתרחבות חסרת גבולות, התעוררה בי בהירות מסוימת. כשראיתי שכולם מסוגלים לזה, נראה לי אך טבעי לרצות לחלוק את זה. כל מטרתי מאז הייתה איכשהו להדביק אחרים בחוויה הזו, להעיר אותם לעובדה שהמצב הזה של אושר, של חופש, של חוסר גבולות, לא יוכל להימנע מהם אלא אם כן הם יעמדו בדרכה של התסיסה הטבעית של החיים.

[מתוך: "הנדסה פנימית – מדריך של יוגי לאושר" מאת סדגורו, ע"מ 33-34]
Whatsapp Image 2024 08 29 At 13.50.26

המתנדב האינסופי

התרגום היה דבר נוסף מיני רבים ששפיק עשה בהתנדבות, כחלק מהרצון שלו לתרום לעולם טוב יותר. 

בנוסף להשקעה של שפיק במיזמים של ISHA, הוא התנדב גם בחלוקת חבילות מזון לנזקקים, ובמהלך השנתיים האחרונות הוא מצא זמן להתנדבות נוספת: מיזם מיוחד של עמותת עלם שנקרא "אנשים טובים" ובמסגרתו מלווים שעברו הכשרה מגיעים למסיבות טראנס ומקימים בהן מתחם בטוח אליו יכולים המשתתפים להגיע, אם הם חשים שלא בטוב וזקוקים לסיוע רגשי ראשוני. הוא הגיע למסיבת הנובה כמתנדב הארגון. הוא נרצח שם, יחד עם שתי מתנדבות נוספות מאותו מיזם: סיגל וליאור. הוא היה בן 48 במותו.

תרגומו של שפיק לספר נגע ברבים גם מחוץ לקהילת ISHA. בן צבי מספרת על אחת מההודעות הרבות שקיבלה לאחר מותו של שפיק. מתן צ׳פניצקי, מוסיקאי, מנהל התוכנית האקדמית ללימודי ג'אז בשיתוף הניו-סקול ניו יורק, כתב לה: "יונתן תרגם את הספר של סדגורו בדיוק כמו שתרגמתי במוחי את השיחות הרבות איתו ששמעתי באנגלית. התרגום קולח, מדוייק, קליל, ושנון. כל מילה ופסיק קיבלו עולם של תשומת לב. מאסטרפיס."

בן צבי נמצאת כעת בשלבים הראשונים של יוזמה להקמת מרכז מוזיקה לזכרו של שפיק בעין הוד. בשיחה איתן ניכר שאלי ודורון רק מתחילות לעבד את האבל על האובדן העצום, את החלל העצום שהשאיר אחריו שפיק, כבעל, כבן וכאיש שהרבה לעשות טוב בעולם. "הוא היה מענטש, אדם עם שאר רוח, נדיב, מתחשב וחכם – וגם האיש הכי מצחיק בעולם – ועוד הרבה יותר" מוסיפה בן צבי, "הספר שתרגם הוא עוד הדהוד בעולם למי שהוא היה".

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

בלהה ינון: האישה שיצרה עולם חדש וטוב יותר, גם מגרוטאות

בלהה ינון, שנרצחה יחד עם בעלה בשבת השחורה של השבעה באוקטובר, הייתה אמנית אופטימית, מלאת חמלה וטוב לב, שרצתה להעביר לדור הצעיר את האהבה לטבע ולשמירה על כדור הארץ. כלב הגרוטאות שיצרה, וספרי הילדים שכתבה עליו, הם חלק ממורשתה. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10.1

בלהה ויעקבי ינון, צילום מתוך דף הפייסבוק של ביתם, והספר "פרפרית, גרוטי ואני" שכתבה בלהה ינון

גרוטי הוא כלב גרוטאות. הוא עשוי מפחית מיץ, איזולירבנד, חתיכות בד ובקבוקי פלסטיק. אבל עבור בלהה ינון, מחברת הספרים "גרוטי" ו"פרפרית, גרוטי ואני", גרוטי הוא כלב שמירה וחבר נאמן, שהיא יצרה כדי לחבר אותנו לטבע ולהזכיר לנו לשמור עליו. 

הספר "גרוטי", שיצא בשנת 1993, היה חלק מחזון ארוך שנים של ינון, ששאפה לחנך את הדור הצעיר לשמירה על הטבע, לפשטות המיחזור והיצירה. ינון הייתה אמנית, מורה ליצירה ואשת חינוך, וגם מנחת הורים מוסמכת מטעם "מכון אדלר", שהתגוררה במושב נתיב העשרה. בגיל 56 יצאה לפנסיה מוקדמת והקימה במושב סטודיו. שם יצרה, עבדה ולימדה – בעיקר סביב "דרך המנדלה" – אמנות המהווה תרגול מדיטטיבי, ואופן ביטוי של ערכים אנושיים אוניברסליים, ומחזקת את יכולות הריכוז והאיזון.

הסטודיו הוא החלק היחיד שנשאר שלם בביתה של בלהה ובן זוגה יעקב במושב "נתיב העשרה". השבת השחורה ב-7 באוקטובר גדעה את חייהם, אך לא את החלומות, היצירה והאהבה שהפיצה בלהה לתלמידיה, למשפחתה, לחמשת ילדיה להם הקדישה את הספרים, ולכל מי שהכיר אותה. 

Whatsapp Image 2024 08 25 At 12.30.38 (1)
ספרי הילדים שכתבה בלהה ינון, השמורים בספרייה הלאומית: "גרוטי", ו-"פריפרית, גרוטי ואני".

בלהה הוגדרה "הנעדרת האחרונה" של טבח ה-7 באוקטובר. בתחילת אוגוסט 2024 אישר צה"ל כי הצליח לזהות את גופתה. באותו בוקר ארור חדרו שלושה מחבלים למושב נתיב העשרה. יעקב נרצח בטבח וגופתו זוהתה. בלהה הוגדרה כנעדרת כיוון שלא היה סימן כי נחטפה לעזה וכי בתחילה לא אותרו שרידי גופתה. כיוון שהשניים היו יחד, המשפחה ציפתה לבשורה הקשה ואף החליטו לשבת שבעה על שני ההורים יחד, כבר ביום שלמחרת הטבח. על אף זאת, הידיעה הסופית הכאיבה והציפה את הרגשות הקשים והטראומה. 

בשיחה עמה, מספרת בתה, מעין ינון, על ספריה של בלהה שנמצאים בספרייה הלאומית, ועל תפיסת עולמה של אמה: "אבא שלי תמיד היה צוחק על אמא שהיא אוספת זבל. היא באמת הקדימה את זמנה בנושא המיחזור. היא הייתה עושה דברים מדהימים", אמרה לנו מעין. "אני זוכרת עבודות שלה תלויות עוד מאז שאני תינוקת. זה היה חלק מהתודעה שלה ושל אבא שלי, שהיה אגרונום. היה להם חיבור לטבע ולאדמה, והיא האמינה שכמה שפחות לקנות יותר טוב".

בספר "גרוטי", ילד בודד מרכיב לעצמו כלב מגרוטאות והכלב הופך להיות חבר שלו. הוא מציג את הכלב להוריו, שבהתחלה לא מתחברים לרעיון, אך בהמשך עוזרים לילדם להוסיף עוד אלמנטים לבובת הכלב. גרוטי שומר על הילד, הבית והגינה ומזכיר לבני המשפחה לשמור על הטבע. 

Whatsapp Image 2024 08 25 At 12.30.39
ההסברים ליצירת "גרוטי" משל עצמכם בסוף הספר.

בספר ההמשך, "פרפרית, גרוטי ואני", הילד וחברו הטוב גרוטי מוצאים שקית שמתגלגלת ברחוב. הם הופכים אותה לבובת פרפר בשם פרפרית. פרפרית מלמדת אותם לשמוח ולרקוד. שני הספרים מכילים תיאור מפורט לילדים בדפים האחרונים, המלמדים איך להכין גרוטי ופרפרית משלהם באמצעות בקבוקים, פקקים, שקיות ועוד. 

אצל מעין נמצאת בובת גרוטי המקורית מהספר: "במקור אמא שלי ומאוריציו המאייר הגישו את הטקסט והאיורים לספר לקרן מלגות וזכו במקום הראשון. כך היא פרסמה והוציאה אותו. אני זוכרת את ההתרגשות שלה ושלנו כשהספרים הגיעו. כל הנכדים עברו סדנה להכנת גרוטי וגם פרפרית. במסיבת יום הולדת 4 של הבת שלי, אמא והיא הכינו הצגה לגן לפי הסיפור של קיפניס, "שלושה פרפרים". אמא הכינה שלושה פרפרים בדיוק כמו פרפרית".

Whatsapp Image 2024 08 25 At 12.35.42
מתוך הספר "פרפרית, גרוטי ואני".

עולם הספר, היצירה ואומנות הקראת הסיפורים היו חלק יומיומי מחייה של בלהה. היא התגעגעה מאוד לנכדיה שמתגוררים בלונדון. בכל בוקר, הייתה קמה לקרוא להם סיפור בזום, והנכדים היו מתיישבים ומאזינים לסבתא בלהה. החיבור של בלהה לילדים ולנכדים, בארץ ובחו"ל, היה יוצא דופן, והיא בחרה לדבר אליהם בשפת החושים והיצירה. "היא האמינה שמותר להרגיש הכל ושהם צריכים לבטא את היצירתיות שבהם. הבית שלה היה כמעט בלי דברים שצריך 'לשמור' עליהם, אפשר היה להתנהג באופן משוחרר גם אם משהו נופל. מסביב הייתה הרבה יצירה, דפים וטושים וקוביות. תמיד היה אפשר למצוא משהו לעשות שהוא לא צפייה במסכים. זה בסיס האווירה שהייתה בבית", מספרת מעין. "בחצר הייתה 'פינת הזעם'. מי שממש כעס והיה צריך להוציא את הכעס שלו – זכה לעשות את זה שם. היא הייתה נותנת לילדים צלחות ואפשר היה לשבור ולהטיח בפינה הזו שיש בה המון שברים של כל מיני צלחות. אני מצטערת שלא הבנתי אז עד כמה היא הבינה לנפש הילדים והנוער, לקח לי זמן להבין, אבל הנכדים פשוט הרוויחו סבתא וסבא שמאוד רגישים אליהם, וממש מבינים לליבם. בלי לשפוט". 

מהמשפחה
בלהה מקריאה ספר לנכדיה שבלונדון. תמונה באדיבות ביתה, מעין.

בלהה ויעקב היו אנשים מיוחדים, מחוברים לטבע, עם הרבה הומור ואהבה. בלהה הייתה מגיעה בכל פעם עם רעיון יצירתי חדש ויעקב עודד אותה ותמך בה וברצון שלה לעשות מה שהיא אוהבת. היא השתמשה בחומרים שונים מחיי היום-יום ליצירותיה, ואפילו אספה אבנים מכל העולם איתן יצרה עבודות מלאות חיים. בספרים שהספיקה לפרסם, כתבה בלהה ינון סיפורים שמחיים עולמות קסומים. דרך הסיפורים הללו, היא הצליחה להעביר מסרים עמוקים של אהבה, חברות והתגברות על קשיים, כשהיא שוזרת את המציאות בחוטי דמיון. היום הם גם נושאים עימם את זיכרונה של יוצרת שנרצחה בידי מחבלי חמאס, והשאירה אחריה מורשת שממשיכה לגעת בלבבות.

"למדתי מאמא על חשיבותה של "תקשורת בגובה העיניים" עם ילדים ומבוגרים; על האפשרות ליצור בכל מצב כמעט; ששווה לחפש ולהשקיע בתרגול ולמידה, לצאת לצייר ביחד או לעשות משהו פשוט, בילוי נעים ביחד, זה מאוד חשוב", מספרת מעין. "היה חשוב לה לצבור חוויות טובות ביחד וללמד שהטבע הסובב אותנו הוא רגיש כמונו וחשוב לשמור עליו". 

Capture
הודעת האבל מדף הפייסבוק של מעוז ינון, בנם של בלהה ויעקבי, שפורסמה ב-8.10.2023.

ימים קשים מאוד עברו על בני המשפחה עם היוודע הבשורה על מותה הוודאי של ינון, על אף שידעו והניחו שכך יהיה. עם זאת, מעין, מטפלת גוף נפש במקצועה, מתמודדת בצורה מעוררת הערצה עם הכאב. "הימים מאוד מאתגרים. אנחנו בעצב מאוד גדול וכעס. אך אני רוצה להדגיש – קיבלנו אהבה שמלווה אותנו. קודם כל האהבה של ההורים שלי מאוד מורגשת גם עכשיו, וקיבלנו גם אהבה ותמיכה מהמון אנשים טובים בדרך. כל הזדמנות לספר עליהם ועל פרויקט שנעשה או יעשה לזכרם הוא בשבילי תקווה ואמונה שניתן להנכיח מציאות של עדינות, רגישות ויופי בעולם הזה אפילו בזמנים נוראים וקשים. זו מורשתה של אמא. היא הייתה מצליחה ליצור עולם קסום ומדהים ויפהפה בתוך מציאות מורכבת. היא הייתה מוצאת פתרונות יצירתיים להתחדשות מתוך הדיכאון. כך שאם אני בוחרת להיות כאן אז אני חושבת איך אני רוצה להרגיש. נכון שכרגע קשה מאוד. אני לא מרגישה שמחה, אולי רק לרגעים. אבל אני מצליחה לחוות תחושת הכרת תודה, על המשפחה שהייתה לי ויש לי, וההורים שהיו לי". 

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד