במותה ציוותה לו את חייו? הילד שהצילה חנה סנש 

אחת העובדות מכמירות הלב בסיפור מותה של המשוררת-הצנחנית בגיל צעיר כל כך, היא שהיא אפילו לא הספיקה לבצע את המשימה לשמה יצאה. היא למדה לצנוח כדי להצטרף לפרטיזנים ולהציל יהודים מציפורני הנאצים, אבל נתפסה בגבול, נכלאה ובסופו של דבר הוצאה להורג. האומנם מותה היה לשווא? סיפורם של ילד אחד ואמו חושף בפנינו טפח מאישיותה המיוחדת, וגם מגלה לנו על אלה שהצליחה להציל, למרות הכל

832 629 Blog

בתמונה הגדולה: חנה סנש, בגיל 17 או 18. התמונה מתוך ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן. בתמונה הקטנה: ברוך גלטשטיין, הילד שנולד בזכותה. התמונה באדיבות המשפחה.

בגבול בין סלובקיה להונגריה יש יער עבות, יער אירופאי סבוך כזה שכשנכנסים אליו מבינים את המקור לאגדות האחים גרים, כזה שהשמש נעלמת בו, גם באמצע היום. 

בשנת 1942 נכנסה אל היער הזה חבורה קטנה שהייתה מורכבת בעיקר מיהודים שניסו לברוח מסלובקיה הכבושה על ידי הנאצים, ממנה יצא זה לא מכבר המשלוח הראשון לאושוויץ. הם ניסו להימלט להונגריה, שהייתה אז עדיין חופשייה באופן יחסי.

זה לא היה הניסיון הראשון שלהם, כמה ימים קודם לכן הם הגיעו לאזור בהדרכתם של מבריחים מקצועיים שהסגירו אותם לידי החיילים בגבול. רוב חברי הקבוצה נהרגו או נתפסו על ידי הנאצים, אבל בחשכת הלילה ותחת מעטה הכאוס שנוצר כשכולם ניסו לברוח יחד, כמה מהם הצליחו להסתתר. עכשיו, הם ניסו שוב. 

בין הנמלטים על נפשם היו מטילדה ואליעזר גלטשטיין, יחד עם בתם הקטנה טובה, בת השנתיים, ועם אחותה של מטילדה, הִילְדה. ברוך בנם, שעוד יהיה לאחד מגיבורי הסיפור ושיחלוק עימנו, יותר מ-80 שנה מאוחר יותר, את סיפורה המופלא של משפחתו, עדיין לא נולד.

עיצוב ללא שם (1)
מימין: ההורים, אליעזר ומטילדה, ביום חתונתם. משמאל: טובה, בגיל חמש. התמונות באדיבות המשפחה

הפעם הם הספיקו להגיע לתוך היער לפני שהתחילו היריות, אבל האפלה וסבך העצים התגלו כחרב פיפיות: היריות פזרו אותם לכל עבר, איש לנפשו, וכאשר הם התאספו בסופו של דבר במעמקי היער הם גילו לחרדתם שטובה לא נמצאת עם אף אחד מהם. מהם סיכויה של ילדה, עדיין לא בת שלוש, לשרוד בודדה ביער מעורר האימה ושורץ האויבים הזה?

שלושה ימים הם הסתובבו ביער, קוראים בשמה של בתם הפעוטה בלחישות ובצעקות לסירוגין, כשייאושם הולך וגובר. ואז הם מצאו אותה, מפוחדת וחלושה אבל בריאה ושלמה, מחכה להם לרגלי אחד העצים. 

האם הנס הזה היה הקץ תלאותיהם? לא ממש. 

הם הגיעו לבודפשט בעזרת מסמכיהם המזוייפים, אבלים על כל מה ומי שאיבדו (הוריהן של מטילדה והילדה נשלחו לאושוויץ ונרצחו שם באותו יום שהגיעו), ומלאי פחד ממה שיביא בכנפיו העתיד. במשך שנתיים הם חיו בעיר בביטחון יחסי, אבל אז הגיע הדבר מפניו חששו יותר מכל: ב-19 במרץ, 1944 נכנסו הכוחות הגרמניים להונגריה, מביאים יחד איתם את מלוא אימתה וזוועתה של שואת יהודי אירופה.

למען הישרדותם החליטו אליעזר ומטילדה לפרק באופן זמני את המשפחה הקטנה שלהם. טובה, שהייתה עכשיו כבר כמעט בת חמש, נמסרה למנזר ששימש גם כבית יתומים ואליעזר ומטילדה חיו כל אחד במקום מסתור אחר. מדי פעם היו נפגשים במקום מפגש שקבעו מראש באחד מהגנים הציבוריים בעיר. 

יום אחד, ביולי 1944, מטילדה לא הגיעה לנקודת המפגש. רק מאוחר יותר נודע לאליעזר כי היא נעצרה מספר ימים קודם לכן. מסמכיה המזויפים, בשילוב ההונגרית הקלוקלת שבפיה, תייגו אותה כזרה שניסתה להסתיר את זהותה, ולכן – מרגלת. 

היא הושלכה לכלא והייתה בטוחה שגורלה וגורל העובר שבבטנה  נחרץ. אלא שהיא לא הביאה בחשבון את האסירה שתהיה חברתה לתא. 

Dedupmrg865277192 Ie207618888 Fl207618899
חנה סנש עם גיורא אחיה בתל אביב, רגע לפני יציאתה למשימה ממנה לא שבה. התמונה שמורה בספרייה הלאומית בארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן.
Dedupmrg865277192 Ie207618888 Fl207618900
הכיתוב מאחורי התמונה. מתוך ארכיון משפחת סנש שבספרייה הלאומית, באדיבות אורי ומירית אייזן

הצעירה היהודייה בת ה-23 שקידמה את פניה, הציגה את עצמה כ"אניקו, או חנה". היא אמנם הייתה צעירה ממטילדה, אבל הייתה ותיקה ממנה בכלא (היא נכלאה כחודש וחצי לפניה) ועברה אימון טוב יותר להתמודדות במצבים שכאלה. היא הושיטה יד למטילדה, ובן רגע הפכה למשען עבורה. 

שמה המלא של הצעירה, כפי שכבר ודאי ניחשתם, היה חנה סנש. הכותבת המוכשרת שנולדה בהונגריה, עלתה לארץ ישראל ואז התנדבה לצבא הבריטי והצטרפה לקבוצת צנחנים-מתנדבים שהוצנחו על אדמת אירופה הכבושה. ב-15 במרץ, 1944 היא צנחה, יחד עם חבריה ראובן דפני, יונה רוזן ואבא ברדיצ'ב, מאחורי קווי הגרמנים ביוגוסלביה. בתחילה הם הצטרפו לקבוצת פרטיזנים מקומית, אבל ביוני העריכו שבשלה העת למשימתה העיקרית שהייתה אמורה להיות על אדמת הונגריה. היא ניסתה לחצות את הגבול ונתפסה על ידי חיילים הונגריים. היא הועברה לכלא בבודפשט, שם הואשמה בבגידה במולדת ההונגרית ועברה עינויים רבים על מנת שתסגיר את חבריה שפעלו יחד איתה. 

היא לא הסגירה אותם. 

סנש חלקה עם מטילדה את אמונתה היוקדת בצדקת דרכן, ואת ניסיונה בהתמודדות מול חוקרי הגסטאפו. היא הקשיבה לה, עודדה אותה ונסכה בה כוחות, בעיקר אחרי סבבי העינויים הבלתי פוסקים שעברה מטילדה. היא ייעצה לה לגנוב ולהשמיד את תעודת הזהות המזויפת שלה, על מנת שלא תהיה לשלטונות הוכחה פיזית נגדה. 

"בסופו של דבר, זה לא באמת שינה משהו", סיפר לנו ברוך, בנה של מטילדה, "למקה [מפקד הגסטפו שהיה אחראי על בית המעצר] היה אומר לה כל הזמן 'אני לא צריך את התעודה הזו כדי להוציא אותך להורג, אני אוציא אותך להורג בכל מקרה'."  

האם אכן האמינה חנה סנש בשלב זה באפשרות שהן תזכנה למשפט צודק? קשה לדעת, אבל כשמטילדה סיפרה לה על הריונה, היה ברור לסנש שאין לחכות לתוצאות הסופיות של מאסרה של מטילדה, אלא להציל אותה, ומהר. 

בכתביה של חנה סנש, השמורים ברובם בספרייה הלאומית בארכיון משפחת סנש (באדיבות אורי ומירית אייזן) – בשירים, ביומנים ובמכתבים, ניתן לראות את מערכת היחסים העמוקה שהייתה לסנש עם אמה שלה, קטרינה, אבל גם את יחסה המיוחד לאמהות בכלל: 

לוּ נִמְצָא בָּעוֹלָם אוֹת הוֹקָרָה וְכָבוֹד,
זֵר אֱמוּנִים, אַהֲבָה,
אַחַת, רַק אַחַת הָרְאוּיָה לוֹ:
רַק אִמְּכֶם הַטּוֹבָה!
רַחַשׁ-תּוֹדה בְּלִבְּכֶם נָא יִשְׁכֹּן,
וּתְפִלָּה בְּפִיכֶם תִּתְנַגֵּן,
שִׁמְעוּ-נָא הַיָּפָה בְּמִלּוֹת הָעוֹלָם:
אֵם!

(חנה סנש, "אמא", 1933)

"הייתי רוצה להציב פסל לאמא, אמא שמילדותי עד היום, אמא שהניחה לשנינו, לי ולאחי, להפליג לעולם, לחפש את דרכינו שלנו וּויתרה על זכותה לעכב אותנו בצעדינו. אין זאת דמותה של אמא שלי בלבד. כל האמהות היהודיות בדורנו, או רבות מהן, שותפות לגורל זה." (מתוך יומנה של חנה סנש, 14.12.1940)

כשסנש הסבירה את תכנית הבריחה למטילדה, נבהלה האחרונה. המסלול נשמע לה מורכב מדי, והסיכויים היו נמוכים מדי. אבל סנש התעקשה, ועודדה אותה לעשות את זה – אם לא למענה, לפחות למען הילד שברחמה. 

האם הייתה זו תוכנית בריחה שהוכנה עבור סנש עצמה? האם חנה הצעירה, שהייתה אתלטית הרבה יותר מהאישה ההרה שחיה כבר שנתיים בתנאים לא תנאים, יכולה הייתה להשתמש בנתיב זה בעצמה? כנראה שלעולם לא נדע, אבל רבים גורסים שסנש לא ניסתה לברוח מאחר והייתה בטוחה שבסופו של דבר ישחררו אותה. זה, כידוע, לא קרה. 

Dedupmrg843473396 Ie189905046 Fl189905052
פתק הפרידה שכתבה חנה סנש לאמה, ככל הנראה ממש ביום הוצאתה להורג. הפתק נמצא בכיס שמלתה שנמסרה לאמה אחרי מותה. מתוך ארכיון משפחת סנש שבספרייה הלאומית, באדיבות אורי ומירית אייזן

מטילדה ביצעה את כל שלבי התוכנית, צעד אחרי צעד: כשבאו לקחת אותה (שוב) לחקירה, היא ביימה נפילה במדרגות. היא הייתה צריכה לדייק בעוצמת הנפילה – לא חזקה מדי, כדי לא לפגוע בעובר, אבל חזקה מספיק כדי לשלוח אותה למרפאה. 

המרפאה שכנה בקומה השלישית של הבניין. היא הייתה שקטה הרבה יותר משאר אגפי בית המעצר, והחלונות לא היו מסורגים. מטילדה חיכתה לכך שהאחות תצא מהחדר. כשהשטח היה פנוי, היא קשרה מספר סדינים זה לזה ובעזרתם הטילה את עצמה מעבר לחלון וירדה בזהירות למטה, אל הרחוב שעדיין שררה בו מלחמה אבל בכל זאת היה מקום בטוח יותר מזרועות הגסטאפו. 

חנה סנש הוצאה להורג זמן לא רב אחר כך, ב-7 בנובמבר, 1944, כ"א בחשוון ה'תש"ה.

ב-13 בפברואר, 1945 שוחררה בודפשט מידי הצבא הנאצי על ידי הצבא האדום. מיד עם השחרור פנתה מטילדה למנזר שבו הפקידה את הדבר היקר לה מכל – בתה, טובה. נאמר לה שאין אצלם ילדה כזו.

אלא שעכשיו מטילדה הכירה יפה את יתרונות השימוש בחלונות, וכשהיא בהריון מתקדם היא טיפסה על הקיר האחורי של המנזר ופרצה אליו דרך החלון. היא זיהתה מיד את טובה, ש מצידה גם זיהתה את אימה והן יצאו משם יחד, לפגוש את אבא אליעזר שעבר בינתיים בין עשרות מקומות מסתור שונים בחודשים האחרונים. 

מעט לאחר מכן מטילדה ילדה את בנה, ברוך. גופו של הרך הנולד היה מכוסה בחבורות, "מתנות" שהשאירו לו העינויים שעברה האם, אבל מלבדן הוא היה בריא ושלם. אחר שנולד, משפחת גלטשטיין ידועת הסבל ולמודת הניסים, עלתה לארץ. כאן יכלו סוף סוף לגדל את ילדיהם בשמחה ובשלווה. 

תמונה5
משפחת גלטשטיין השלמה, בדירתם ברמת גן. התמונה באדיבות המשפחה

סיפור הצלתם של מטילדה וברוך בידי חנה סנש, ליווה את המשפחה כל הזמן, לצד החיים החדשים שבנו להם בארץ. 

"אמא הייתה מספרת את זה, שוב ושוב, לכל מי שרק היה מוכן לשמוע", מספר ברוך, ומוסיף גם שמדי שנה, ביום השנה העברי להוצאתה להורג, כ"א בחשוון, הוא אומר קדיש לעילוי נשמתה של הצעירה האמיצה והחכמה שנתנה לו את חייו במתנה. 

לפני מספר שנים נסע ברוך, יחד עם בני משפחה נוספים, למסע שורשים שעבר גם בעיר בודפשט. הם עמדו להצטלם בחזית בניין מטה הגסטאפו ממנו ברחה מטילדה כשהיא נושאת אותו ברחמה. 

מעליהם, התנוסס השלט שנתלה שם בסמוך לסיום המלחמה: 

"במבנה זה סבלו אלפים.

בזמנים הקודרים של 1944, בין 19 במרץ עד 31 בדצמבר, הם נעצרו על ידי הגסטפו הגרמני ורובם נשלחו למחנות המוות.

המעטים שנותרו בחיים זוכרים אותם.

בודפשט 1946."

הכלא בבודפשט
השלט על בניין מטה הגסטאפו לשעבר בבודפשט. התמונה באדיבות המשפחה

יותר מאלף מילים: הצילומים ששופכים אור נוסף על דמותה של חנה סנש 

חנה סנש ראתה את העולם במבט פואטי, אליו זכינו להציץ דרך מילותיה - בשיריה, ביומניה ובכתביה השונים. אבל הצנחנית הצעירה השאירה אחריה תיעוד נוסף, ידוע ומוכר הרבה פחות, של עולמה כפי שראתה אותו - מבעד לעדשת המצלמה

832 629 Blog 1

חנה סנש בת ה- 16, לצידה מצלמתה השמורה היום בארכיון משפחת סנש בספרייה הלאומית, באדיבות אורי ומירית אייזן

"אניקו, הסופרת הרצינית כותבת את הרומן המפורסם שלה". הכיתוב הכחול מאחורי הצילום בשחור לבן הוא בכתב יד, שיש מי שיזהה אותו בקלות מאינספור טקסטים אחרים שכתבה הצעירה – שירים, פתקים אישיים שנשתמרו, יומנים ועוד. 

הצעירה בתמונה, וזו שגם כתבה את זה, היא אניקו בעצמה, או בשמה העברי המוכר יותר: חנה סנש.  השנה היא 1936, חג המולד. סנש מצטלמת בבית המשפחה בבודפשט. היא ישובה לשולחן עבודה, מישירה מבט אל המצלמה,  לפניה מחברת ועט בידה. לצידה אפשר לראות את תמונתו של אביה, הסופר והמחזאי המוערך, בלה סנש, אותו איבדה כשהייתה בת 6 שנים בלבד. 

עיצוב ללא שם
חנה סנש יושבת בשולחן הכתיבה שלה, מתוך ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן 

בלה סנש, בדומה לבתו, הספיק ליצור לא מעט בחייו הקצרים, בין השאר יצירות שיועדו לילדים והוקראו קודם לחנה הקטנה ולגיורא אחיה. כשהייתה חנה בת 5 בלבד היא החלה כבר ללכת בדרכו של אביה ולכתוב. 

בגיל מאוחר יותר, בעקבות מותה של בת משפחה, כתבה כך:

"יֵשׁ כּוֹכָבִים שֶׁאוֹרָם מַגִיעַ אַרְצָה,

רַק כַּאֲשֶׁר הֶם עַצְמָם אָבְדוּ וְאֵינָם.

יש אֲנָשִׁים שֶׁזִיו זִכְרָם מֵאִיר

כַּאֲשֶׁר הֵם עַצְמָם אֵינָם עוֹד בְּתוֹכֵנוּ.

אוֹרוֹת אֵלֶה הַמַּבְהִיקִים בְּחֶשְׁכַת הַלַיִל –

הֵם הֵם שֶׁמַּרְאִים לָאָדָם אֶת הַדֶּרֶךְ." (יומנים שירים עדויות עמ' 249) 

אבל לצד המחברות, היומנים, כלי הכתיבה ומכונת הכתיבה, "כלי העבודה" המתחברים באופן טבעי לדמותה של האישה המשוררת, החזיקה חנה גם במצלמה. 

הצעירה היצירתית, הציונית מלאת החיים שחלמה להשפיע ולהיזכר, השאירה מאחוריה את חותמה האישי ביותר מדרך אחת. 

בשנת 2022, באדיבות אורי ומירית אייזן, ארכיונה של חנה סנש הופקד בספרייה הלאומית כחלק מארכיון משפחת סנש. בין כתבי היד שמורים גם תמונות משפחתיות ותצלומים רבים שצילמה סנש בעצמה – בהונגריה, בחופשות משפחתיות ולאחר מכן עם עלייתה ארצה. לעיתים כתבה בגב התצלום, ולעיתים היו התצלומים מצורפים למכתב אשר שלחה לאמה או לאחיה גיורא. בארכיון שמורה גם מצלמתה של חנה, מצלמה מסוג אגפא (Agfa Box-Spezial) בתוך קופסה קטנה מעור, מדופנת בבד כחול עליו, בכתב ידה, רשמה את שמה. 

2
מצלמתה של חנה סנש, השמורה היום בארכיון משפחת סנש בספרייה הלאומית, באדיבות אורי ומירית אייזן

חלק מהתמונות מסודרות בתוך אלבומים אותם עיצבה ושמרה סנש. לחלקם אף  הוסיפה כותרות אותן הקלידה במכונת הכתיבה שלה. "עכשיו אלך לסדר את הצילומים והרפרודוקציות שלי. עיסוק זה גורם לי הנאה רבה", כתבה ביומנה. (יומנים שירים עדויות עמ' 43. סנש החזיקה באוסף גלויות ורפרודוקציות של עבודות אמנות, גם הוא שמור בארכיון.)  

מתוך האלבומים עולה תמונתה של נערה יוצרת שמביטה על העולם בפיוטיות ועם רצון חזק לשמור ולשמר, לזכור ולהזכיר.

"אני כותבת כעת מסאן פלאגרינו, ישובה על דשא, כשלפניי ומאחוריי הרים. פלג משכשך בעמק, מכלול מופלא של רגשות ותמונות. רשמים רבים נצטברו בי… אני משתדלת לרשום הכל, כדי להציל את זכרונות היומיים האלה למשמרת". (יומנים שירים עדויות עמ' 36)

בקיץ 1937 סנש בת ה-16 נוסעת ברכבת לאיטליה מצוידת במצלמה. מטרת הנסיעה היא טיול שבו תפגוש את קרוביה במנאג'יו הסמוכה לאגם קומו. על הדרך היא מבקרת גם במילאנו, בונציה, ובסן פלגרינו. "כולי אחוזת סקרנות ומצלמה ביד", היא כותבת ביומנה. 

Dedupmrg843650014 Ie207645980 Fl207645987
חנה סנש בחופשה באיטליה, מתוך ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן 

לביקור ב"דום" של מילאנו היא קוראת ביומנה "חווית היום", ותצלומיה של הקתדרלה ממלאים כשני עמודים באלבום התמונות שלה (יומנים שירים עדויות עמ' 36) 

"רבות שמעתי עליו, ואף את תמונתו ראיתי…כאילו ראיתיו בעיני רוחי. ובכל זאת, בעומדי עתה בקצה רחבתו העצומה, לנוכח הבניין המזדקר במלוא הדרו, הבטתי נפעמת, עצורת נשימה, על הכנסייה שכולה כיצירת הדמיון. התחלתי פוסעת לקראתה, ונכנסתי דרך שער הארד המשובץ תבליטים. ברגע הראשון הבחנתי באפלולית רק במיתארים של עמודי הענק… אט-אט נישאו עיניי על, לקמרונים הגותיים ולכותרות העמודים עטורי הפסלים. הממדים רחבי הידיים צופנים בתוכם גורלות אנוש, שתקוותיהם, ייסוריהם וחלומותיהם נוצקו בעמודים אלה". 

כפי שנוצקו בעמודי הכנסייה, נוצקו גם בעמודי אלבומה של סנש גורלות, תקוות, ייסורים וחלומות, שהדרך שבה שימרה אותם הפיחה חיים במה שהיה ואיננו עוד. בזה שאורו מגיע ארצה כשהוא כבר כוכב רחוק.

997012426170505171 0011
תצלומיה של חנה ממילאנו, 1937. מתוך ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

ב-1938, היא כותבת על כך שזכתה בפרס בתחרות לצילומים בבית הספר: "3 פילמים. זהו הפרס השני." (יומנים שירים עדויות עמ' 50) במרץ אותה שנה, סנש מוטרדת מהמצב השורר באירופה. היא כותבת לראשונה ביומנה על מאורעות פוליטיים ומתארת את כיבוש אוסטריה על ידי היטלר. במהלך שנה זו, סנש מצהירה ביומנה על היותה ציונית. 

כעבור שנה, במרץ 1939, היא כבר לא מתעניינת בדבר מלבד הציונות. "לא אפריז אם אכתוב שהדבר היחיד אשר עמו אני חיה ואשר מרתק אותי כולי הוא הציונות (…) אני נוטלת לי עכשיו את הזכות לראות רק את עצמנו, את היהדות, את ארץ ישראל ועתידה. המצב חמור מאוד". 

היתה זו שנתה האחרונה של סנש בבית הספר ובחינות הגמר התקרבו. היא כותבת "כמעט שאיני שמה לב אליהן ואינני מתכוננת". באתה תקופה היא כותבת מכתב בעברית לגב' חנה מייזל שוחט, מנהלת בית הספר החקלאי לצעירות בנהלל. היא משתוקקת לעלות ארצה ולסייע בבניה של היישוב היהודי, "מי יתן ויקבלוני!" היא כותבת ביומנה. 

והיא אכן, התקבלה. מיד לאחר יום הולדתה ה-18 קיבלה סנש את הסרטיפיקט המיוחל. היא נפרדה מאמה ויצאה לדרכה לבדה, יומיים ברכבת ואז חמישה ימים נוספים באוניה: "סוף סוף הגעתי הביתה לארץ ישראל". 

Dedupmrg842957468 Ie207596159 Fl207596172
חנה סנש ביום הגעתה לנמל חיפה, מתוך ארכיון משפחת סנש באדיבות אורי ומירית אייזן

היא הגיעה בתחילה לחיפה ואז לעמק יזרעאל, לבית הספר החקלאי לנערות בנהלל, שם עבדה במכבסה, במחלבה, במטבח, במחסן עצי פרי בבירור וסידור אשכוליות. היא למדה עברית וחקלאות, פיתחה קשרים ואף נסעה לטיולים, יחד עם המצלמה.

בהתכתבויות הרבות של סנש עם אמה קטרינה, שנותרה בהונגריה, היא ביקשה ממנה לשלוח עבורה כמה מצרכי בסיס להם היא זקוקה: "בקשר לבקשות האחרות שלי, באמת אני מסודרת טוב מאוד, ואני לא יודעת לאילו דברים אני עוד זקוקה. בקרוב ייגמרו לי הסבון, משחת השיניים וסרטי הצילום. תוכלי לשלוח לי? זה יהיה נהדר." (את לבדך תביני עמ' 151)

חנה לא נפרדה מהמצלמה בנהלל. "היום נחלתי הצלחה מרשימה בתחום הצילום. כמה בנות שהתלהבו מהתמונות של נהלל קנו סרטי צילום וביקשו ממני לצלם אותן. כל שמונה התמונות יצאו מוצלחות. עכשיו כולם רוצים שאני אצלם אותם, כאילו מינו אותי לצלמת החצר ." (את לבדך תביני עמ' 162)

Dedupmrg843682837 Ie207619148 Fl207619155
חנה סנש בטיול עם חבריה מנהלל, מתוך ארכיון משפחת סנש באדיבות אורי ומירית אייזן

סנש ממשיכה את דרכה בארץ ישראל. היא מחפשת קיבוץ אשר יתאים להלך הרוח שלה ומגיעה לבסוף אל שדות-ים, שם היא חיה כחברת הקיבוץ עד התגייסותה לצבא הבריטי ויציאתה למשימה ממנה לא תחזור. כאן היא אינה מצלמת עוד. מבטה פונה לאחור. היא כותבת: "אני מפחדת להביט אל מעמקי התהום" (יומנים שירים עדויות עמ' 99).

"רק דמות אחת מושכת לעבר – דמות אמא בתחנת הרכבת. ארבע שנים. לא האמנתי בשום אופן שהתהום המפרידה בינינו תהיה כל כך רחבה."

ארכיון משפחת סנש הופקד בספרייה הלאומית באדיבות אורי ומירית אייזן, והוא זמין דיגטלית באתר הספרייה.

מחברות לימוד העברית של חנה סנש

מחברות נדירות השמורות בספרייה הלאומית מתעדות את ניסיונותיה של הצנחנית המשוררת ללמוד עברית תנ"כית

חנה סנש וברקע מחברת ללימוד עברית

אני רוצה לקרא התנח (=התנ"ך) בעברית. אני יודעת שיהיה קשה מאד, אבל זות (=זאת) השפה האמת (=שפת האמת) והחכי (=והכי) יפה, ובזה רוח אמינו (=עמנו)

כך כתבה חנה סנש ביומנה סמוך לעלייתה ארצה בספטמבר 1939. שגיאות הכתיב הופיעו כך במקור. בכל זאת הייתה זו לסנש שפה חדשה וקשה.

אהבת התנ"ך ואהבת העברית היו בנפשה של חנה סנש. אך לא רק כאשר הגיעה לארץ ישראל. מתברר כי כבר משנת 1935, כשהיא נערה בת 14, השתתפה סנש בחוג תנ"ך בארץ מולדתה הונגריה. ארבע שנים לפני עלייתה ארצה.

מחברות נדירות השמורות בספרייה הלאומית, מאותו חוג תנ"ך, מספרות את "המאבק" היומיומי של חנה סנש בעברית התנ"כית הקשה.

במחברת הראשונה שלה מהשנים 1936-1935 ניתן לעקוב אחרי הפרקים בתנ"ך שלמדה סנש לצורך תרגול העברית.

למשל באחד העמודים חנה סנש מעתיקה את פרק קכ"ו בתהלים, ובו המילים "בשוב, שיבת, היינו, כחולמים" וכן הלאה ("שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב ה' אֶת־שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים"),

ובמקום אחר את פרק כ"ג בתהלים, ובו המילים "דשא, ירביצני, על, מי, מנוחות, ינהלי" ("מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי").

אבל לא רק תנ"ך ועברית למדה חנה סנש, אלא גם ערבית. עם הגיעה ארצה בספטמבר 1939 היא נכנסה לבית הספר החקלאי לבנות בנהלל, שם למדו הבנות גם ערבית. בארכיון של חנה סנש שמורים דפים בודדים מאותה תקופה בהם היא מתרגלת את לימודי ערבית.

 

ולסיום, מוזמנים להאזין לפרק מיוחד ב"הסכת הספרנים" על "חייה הסודיים של חנה סנש". האזנה נעימה!

העברת ארכיונה של חנה סנש לספרייה הלאומית נעשתה בעזרתם האדיבה של אורי ומירית אייזן

הפתק האחרון של חנה סנש

"אמא יקרה, איני יודעת מה לומר לך. אגיד רק זאת: אלפי תודות, וסלחי לי, אם תוכלי"

1

ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

כל מי שעוקב מעט אחר מסלול חייה של חנה סנש מגלה מהר מאוד את החוט ששזור לאורך הביוגרפיה שלה: חנה סנש לא הפסיקה לכתוב. היא כתבה בילדותה, וחיברה שירים וסיפורים אפילו עוד לפני שלמדה לכתוב בעצמה. היא כתבה בשנות נערותה, והתקבלה למועצה הספרותית של בית הספר היוקרתי שבו למדה (אך נאלצה לוותר על כך מסיבות אנטישמיות). היא כתבה מרגע שהגיעה לארץ ישראל – בתחילה בהונגרית ומהר מאוד גם בעברית – והיא כתבה גם על אדמת אירופה, לאחר שיצאה למשימת הצניחה שממנה לא שבה.

סנש כתבה עד הרגע האחרון ממש. היא כתבה למשל שיר אפילו בין כתלי הכלא. אך אוסף חנה סנש אוצר גם את השורות האחרונות שכתבה בחייה. לאחר שהוצאה להורג נמצא על שמלתה פתק קטן, קצרצר, כתוב הונגרית. הנמענת היא אמה של חנה, קטרינה, ובפתק מעריכה דווקא סנש – שכתבה כל חייה – את ערכה של השתיקה. בפתק כתוב כך: "אמא יקרה, איני יודעת מה לומר לך. אגיד רק זאת: אלפי תודות, וסלחי לי, אם תוכלי. הרי אין כמוך מבינה שמילים לא נחוצות כאן. באהבה גדולה, בתך". הפתק הזה שמור כעת באוסף חנה סנש בספרייה הלאומית.

1
הפתק האחרון שכתבה חנה סנש. נמצא על שמלתה לאחר הוצאתה להורג. ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

זה לא היה הפתק או המכתב היחיד שכתבה סנש בזמן שהותה באירופה. כידוע, עזבה סנש את הארץ בינואר 1944. במרץ הוטסה לאיטליה, וזמן קצר אחר כך כבר צנחה ביוגוסלביה, בלב כוחות האויב. היא הסתובבה בין כוחות הפרטיזנים במשך כשלושה חודשים, מחכה לשעת כושר להמשיך במשימה ולהסתנן להונגריה, ארץ מולדתה. בתחילת חודש יוני 1944 סברו כנראה כי הגיעה השעה – אך סנש נלכדה עוד באותו היום, שעות אחדות לאחר שחצתה את הגבול. היא הואשמה בריגול ונכלאה במשך כחמישה חודשים, עד ליום הוצאתה להורג.

1
חנה סנש בבית הספר החקלאי לבנות בנהלל. ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

לאורך השנים נודעו הסיפורים על מה שהספיקה לכתוב במהלך החודשים בקרב הפרטיזנים ואפילו במהלך תקופת מאסרה. כך למשל סיפורו של אחד מהשירים הידועים ביותר שכתבה סנש, "אשרי הגפרור". פעמים רבות סופר כיצד העבירה את הפתק שבו כתבה את ארבע השורות הבודדות של השיר לחברה הצנחן ראובן דפני, רגע לפני שעברה את הגבול להונגריה, שבה נלכדה. דפני סיפר כיצד ביקשה ממנו להחזיר את הפתק במקרה שהיא לא תחזור מן המשימה, וכיצד הוא השליך אותו באומרו שאין סיכוי שהיא לא תחזור. למרבה המזל, שב לחפש את הפתק ומצא אותו. כיצד בדיוק התגלגל לארץ ישראל – זאת לא יודעים – אך מדובר באחד מהשירים האחרונים שכתבה. הפתק המקורי בכתב ידה של סנש שמור כיום בקיבוץ לוחמי הגטאות.

1
"אשרי הגפרור" בכתב ידה של חנה סנש. ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

בנובמבר 2020 החליטה משפחת סנש להפקיד את אוסף חנה סנש בספרייה הלאומית, ואיתו הגיעו אל הספרייה עוד כמה פתקים ומכתבים שאותם כתבה סנש לאחר שעזבה את הארץ לטובת משימתה המסוכנת. בין עשרות הפריטים אפשר למצוא שני פתקים ששלחה סנש לאמה קטרינה ולאחיה גיורא ב-13 במרץ 1944, יומיים לפני צניחתה. שני פתקים קטנים, כתובים בעיפרון בשפה ההונגרית. סנש כתבה לאימה, שעוד שהתה אז בבודפשט: "אמי יקירתי, בעוד כמה ימים אהיה כה קרובה אליך, אך רחוקה כאחד. אנא סלחי לי ונסי להבין אותי. מיליון חיבוקים. אנה". בתחתית הפתק כתבה את התאריך. מאחור כתבה בעברית "לאמא" וחתמה בשמה המחתרתי, הגר.

1
הפתק ששלחה חנה סנש לאמה קטרינה, ימים ספורים לפני צניחתה באירופה. ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

הפתקים הללו ועוד מכתבים נוספים ששלחה סנש בעת ששהתה באירופה הם מעין שביל בו אפשר לצעוד בעקבותיה של סנש במהלך המשימה המסוכנת באירופה. דרישות שלום, בקשת סליחה, ואפילו כמה שירים: את כל אלה הספיקה סנש לכתוב בחודשים האחרונים לחייה, עד הרגע האחרון.