קיבוץ עין חרוד חיפש ידיים עובדות, תל אביב לא סיפקה את הסחורה

כשקיבוץ עין חרוד נזקק נואשות לידיים עבודות שלחו אליו קבוצה של חניכי תנועת נוער מתל אביב. הביצועים החלשים של התל-אביבים אילצו את מזכירות התנועה לגייס שחקני חיזוק מהעיר השכנה

832 629 Blog

עין חרוד. נדב מן, ביתמונה. מאוסף חנן בהיר. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

דמיינו שמטילים עליכם משימה: גיוס בני נוער לביצוע עבודות כפיים חקלאיות בקיבוץ בעמק יזרעאל. לאיזו עיר בישראל הייתם יוצאים כדי לחפש מתנדבים? בימינו, ייתכן שתהיה זו משימה קשה למדי, אולם בשנות ה-40 של המאה ה-20 התשובה היתה חד משמעית: גבעתיים. באותן שנים למעשה היא עוד לא היתה עיר אלא אוסף שכונות אשר בקושי קיבלו מהשלטון הבריטי הכרה כמועצה מקומית. אך היתה שם כתובת ברורה לגיוס צעירים חרוצים חדורי שליחות ונחושי מטרה: "קן בורוכוב" – פנינת הכתר של תנועת הנוער העובד העברי (לימים תנועת ״הנוער העובד והלומד״). קן התנועה הראשון אשר פעל בשכונה שהוקמה על שם דב בורוכוב, והמקום שבו טופח דור צעיר וגאה לתנועת הפועלים, בניהם ובנותיהם, הנסיכים של אצולת מפא״י.

ומה לגבי תל אביב, העיר הגדולה השכנה, שגם בה פעלו קנים של תנועת הנוער והיו בה הרבה יותר נערים פוטנציאליים? ככל הנראה, ההיסטוריה מלפני 80 שנה לא שונה מאוד מהמציאות בת זמננו. בתל אביב החניכים הגיעו לפעולות וצייתו למדריכים ולצו התנועה, אך כשזה הגיע ליישום תורת העבודה בניר, בלול וברפת, ההתלהבות, איך לומר, לא בדיוק הרקיעה שחקים. כל עוד היה מדובר בהשתתפות בפעולות אחר הצהריים ליד הבית, ובדיונים תיאורטיים על העבודה כערך, קל להגיע ולקחת חלק. במעבר ליישום הערכים היפים – מה שכונה אז ״הגשמה״ בהצטרפות וסיוע למשק הקיבוץ – אצל התל אביבים הורגשו הפערים בין התורה התיאורטית לבין עבודת הכפיים למעשה.  

ביטוי אופייני לכך נמצא במכתב שהשתמר בארכיון עין חרוד מאוחד ונשלח ממזכירות "הנוער העובד העברי":

"השתדלנו להגדיל את הקבוצה בעין חרוד. נוספו עתה מספר חברים וחברות שאם כי אין הם מייצגים את הטיפוס השלם של הנוער-העובד… זהו ההרכב הממשי [האמיתי -ד.ב.] של הסניף. אלה הם ברובם חברים מסניף כתל אביב״, עולה הטון המתנצל.

המכתב נשלח בתקופה קריטית, בסוף קיץ 1942. בזמן הזה הידיעות על המתרחש באירופה כבר החלו לזרום לארץ ישראל. המידע התפשט במהירות ודחף גל של התגייסות בחורים ובחורות בגיל המתאים לצבא הבריטי. גם חברי הקיבוצים התגייסו, ובמשקים נזקקו נואשות לידיים עובדות שימלאו את מקומות החברים והחברות שיצאו לתת כתף במאמץ המלחמה בנאצים. כך המחסור בכוח עבודה בקיבוצים שנתפסו כחזית הכשרת הארץ לקליטת עלייה ולבניית המדינה שבדרך, נהפך לבעיה לאומית והועברה לטיפול במוסדות היישוב.

המענה היה הסכם סודי בין הסוכנות היהודית לבין הנהלות בתי הספר התיכוניים בארץ. לפי ההסכם, כפי שמספר חוקר הישוב מוקי צור, תלמידי התיכון היו אמנם צריכים להישאר וללמוד בבית הספר, אך תעודת הבגרות שלהם היתה תלויה בהשלמה של שנת שירות בקיבוץ לאחר סיום לימודיהם. המימוש של ההסכם היה נתון בידיהן של תנועות הנוער. הן נהפכו לאחראיות על גיוס בני הנוער וההתאמה של כוח העבודה הצעיר לצרכי הקיבוצים השונים ברחבי הארץ.

הנה כי כן, כנראה שלחבר'ה מתל אביב לא היו הרבה ברירות. הם היו חייבים להגיע לקיבוצים כמו עין חרוד כדי לעבוד ולהשלים את שנת השירות שבה היתה תלויה תעודת הבגרות וסיום התיכון. אך חובה לחוד וביצועים לחוד ובמזכירות הנוער העובד הבינו שככה לא בונים מדינה. כדי לשפר את כוח העבודה שנשלח לעין חרוד, הוסיפו לקבוצה המאכזבת "שחקני חיזוק" ממקורות מבטיחים ובטוחים: "נוסף חבר משפיה וחבר משכונת בורוכוב… כדאי לשים לב במיוחד לעמינדב נדל, שהיה במזכירות הסניף בשכונת בורוכוב… ביחסם אל העבודה יהיו אחרת מאשר יוצאי תל אביב….״, מבטיחים לפרומק׳ה מעין חרוד.

Img 8970.heic
מזכירות ההסתדרות הכללית של הנוער העובד העברי לפרומקה, 28.8.42. מתוך ארכיון עין חרוד, חטיבת קליטה ועליה 6.3.1

חניכי סניף תל אביב שלא עמדו בציפיות הגיעו לעין חרוד כקבוצה מגובשת. שחקן החיזוק מצטרף בגפו וזה לא עניין של מה בכך להשתלב. כדי למנוע אי נעימיות, מקדים את בואו מכתב שמבהיר את הציפיות: ״החבר עמינדב נדל מסניפנו בשכונת בורוכוב הביע את רצונו להצטרף… צירפנוהו אליכם ואנו מקווים כי תקלו עליו את ימי הקלטותו הראשונים ותכניסוהו לעולה של תורה ועבודה ולחיי החברה״.

Img 8963.heic
מזכירות ההסתדרות הכללית של הנוער העובר העברי לקבוצת ההכשרה. מתוך ארכיון עין חרוד 6.3.11

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי בקיבוץ עין חרוד מאוחד, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י):שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל

שלום חנוך בן ה-16 חוזר לשעות הלילה בבית הילדים

מדוע "בביתני התינוקות מיללים בהפסקות"? הסיפור מאחורי השיר "לילה"

ילדי קיבוץ והמטפלת חנה גלזר על רקע בית הילדים, שנת 1946. מתוך אוספי ביתמונה

בואו לגלות את הסיפורים מאחורי השירים האהובים: הצטרפו לקהילת "הסיפור מאחורי"

 

מֵעַל הַצַּמָּרוֹת עֵדִים הָעֲנָנִים
כְּשֶׁהַיָּרֵחַ אֶל הַגַּן מֵנִיד רֹאשׁוֹ, נוֹתֵן סִימָן
"אֶפְשָׁר לָשֶׁבֶת"
שָׁם בַּפִּנָּה אוֹתוֹ סַפְסָל
קָלַט אֶת כָּל כַּמּוּת הַטַּל
וְהִתְרַטֵּב
"תִּקַּח מַגֶּבֶת"
אוֹמֵר הַלַּיְלָה וְשׁוֹכֵב.

הַלַּיְלָה הַזֶּה,
שׁוּם סִימָן הוּא לֹא נוֹתֵן
הוּא מְעַוֵּר, הוּא מְכַוֵּן
אֶת הַתְּנוּעָה בִּשְׁלַל גַּחְלִילִיּוֹת.
הוּא מְסַפֵּר מַעֲשִׂיּוֹת
וְהוּא חוֹשֵׁב שֶׁיְלָדִים מַאֲמִינִים לָזֶה,
מִן לַיְלָה שֶׁכָּזֶה,
כָּזֶה.

בַּחַלּוֹנוֹת כָּבוּ מִזְּמַן כָּל הָאוֹרוֹת,
וּשְׁתֵּי עֵינַיִם יְרֻקּוֹת שׁוֹלְחוֹת סִימְפוֹנְיוֹת אֲנָקוֹת
סֻלָּם מִינוֹרִי.
בְּבִיתָנֵי הַתִּינוֹקוֹת
מְיַלְּלִים בְּהַפְסָקוֹת.
נִצְבָּט הַלֵּב
"הֵי אִמָּא, עוּרִי!"
אוֹמֵר הַלַּיְלָה וְשׁוֹכֵב.

הֵחֵלָּה רוּחַ שׁוֹרֶקֶת אֶלֶף מַנְגִּינוֹת
חָצֵר פָּנֶיהָ מְלִיטָה, עוֹצֶרֶת אֶת נְשִׁימָתָהּ
כִּי בָּא אוֹרֵחַ.
הַסַּהַר מְעַגֵּל אֶת פִּיו
בְּמִין חִיּוּךְ כָּל כָּךְ חָבִיב
וּמִסְתָּרֵק
"אַתָּה קֵרֵחַ!"
אוֹמֵר הַלַּיְלָה וְצוֹחֵק.

("לילה", שלום חנוך)

 

מאז ימי דגניה העליזים ועד קום המדינה לפחות, היה הקיבוץ ראשון המכשירים שבעזרתם ביקשה התנועה הציונית לעצב את היהודי החדש בארץ ישראל. השותפות המלאה בעוני, בגורל וברכוש; העבודה המאומצת בחקלאות חלוצית ביום והישיבות הליליות שנמשכו אל תוך הבוקר – כל אלו היו אמורים לסייע ביצירת אותו טיפוס עברי שורשי החף מכלל הנוירוזות והכניעות הכללית שייבאו, כביכול, היהודים מן הגולה.

קיומו הבלתי נמנע של הרכוש – הן החומרי הן האנושי – הקשה על המהלך הכללי. בתחילת הניסוי, כשהייתה הדלות בשפע, קל היה להתחלק שווה בשווה ברכוש החומרי. הרכוש האנושי היה האתגר הגדול יותר.

כבר בשנים הראשונות של הקיבוץ הועלו מספר שאלות גורליות הנוגעות לצעירי החברים בקיבוץ: למי שייכים הילדים והילדות שטרם הגיעו לגיל עבודה? האם להוריהם או לקיבוץ? מי צריך לגדל אותם? מה ילמדו? ולא פחות חשוב, היכן ילונו בלילה?

הפתרון שסיפקו מייסדי הקיבוץ נראה למרבית החברות והחברים הטוב ביותר: אם זו אכן אחריותו המלאה של הקולקטיב לדאוג לרכוש, כל רכוש, מדוע שהחינוך והדאגה לילדי הקיבוץ לא יופקדו בידי הקיבוץ כולו?

ההורים עסוקים בעבודתם, ואת החברה החדשה יש לבנות מן היסוד – על בסיס של שותפות קהילתית ולא על בסיס המשפחה הישנה. ולכן, ביום ילמדו מטפלות את ילדי הקיבוץ, בצהריים יעבדו הילדים לפי גילם ויכולתם, בשעות אחר-הצהריים יבלו שעות מספר עם הוריהם ולקראת הערב יחזרו אל בית הילדים להתכונן ללינה המשותפת.

במשך עשרות שנים התקשו ואף נמנעו אימהות ואבות חברי קיבוץ להתמודד עם המעמסה הרגשית שהלינה המשותפת גזרה על מרביתם. היה זה הרי צו התנועה שנקבע כבר בדור המייסדים, אחד מעמודי התווך שעליהם נשען הניסוי הקיבוצי כולו. בשונה מהם, ניגשו ילדות וילדי הקיבוץ אל הלינה המשותפת מכיוון אחר. במאבק בין האידיאלים עליהם חונכו ובין הגעגוע שפיעם בהם, ניצח הגעגוע. הם פשוט רצו לישון קרוב לאימא, ולשמוע סיפור לפני השינה מאבא.

 

ההבדל בגישות מצא ביטוי בשירי התקופה. שירים רבים נכתבו על הקיבוץ, את רובם המוחלט חיברו כותבים מבוגרים – חלקם אפילו לא קיבוצניקים. 'שיר העמק' לנתן אלתרמן התל-אביבי הוא דוגמה לשיר שכזה. השיר נכתב בשנת 1934 בתור שיר נוסף לפסקול הסרט הציוני 'הארץ המובטחת'.

בָּאָה מְנוּחָה לַיָּגֵעַ
וּמַרְגּוֹעַ לֶעָמֵל.
לַיְלָה חִוֵּר מִשְׂתָּרֵעַ
עַל שְׂדוֹת עֵמֶק יִזְרְעֶאל.
טַל מִלְּמַטָּה וּלְבָנָה מֵעַל,
מִבֵּית אַלְפָא עַד נַהֲלָל.

כיאה לרוח התקופה, מדובר בשיר אידיאולוגי, חלוצי וציורי שמטרתו לספק "מְנוּחָה לַיָּגֵעַ" עת "לַיְלָה חִוֵּר מִשְׂתָּרֵעַ".

מעטים בהרבה הם השירים שחיברו ילדים על הקיבוץ. המוכר והחשוב שבהם הוא השיר "לילה" שחיבר שלום חנוך בן ה-16 סביב שנת 1962. שלושה עשורים מפרידים בין השיר של אלתרמן לבין שירו של חנוך, שלושה עשורים ושתי נקודות מבט. השיר "לילה" מתאר את חוויות ילדותו בבית הילדים ונכתב מנקודת מבטו של בוגר המוסד המשונה הזה, ולכן לא מפתיע שהוא נכתב בערב אחד – מילים ולחן.

 

שלום חנוך בצעירותו

 

חנוך ביצע בחירה מעניינת בשיר: שירי הקיבוץ וההתיישבות של המבוגרים לא חששו להעניק קול לחלוצים, ולשים בפיהם אמרות שפר מלהיטות וקריאות פטריוטיות למען העם והמולדת, ואילו הדבר היחיד ששם חנוך בפיותיהם של החלוצים הצעירים הן יללות (בְּבִיתָנֵי הַתִּינוֹקוֹת מְיַלְּלִים בְּהַפְסָקוֹת).

גיבור השיר של חנוך הוא הלילה. עידוד הילדים שמתגעגעים לאימא היא המשימה הבלתי אפשרית שהוטלה על כתפיו העגולות, והוא עושה ככל שביכולתו לעמוד בה. הוא מעורר, מסנוור, מכוון, מספר מעשיות ובעיקר, נכשל נחרצות. רק בבית השלישי של השיר, כשכבר נצבט הלב, קורא הלילה לאימא, "עורי", ושוכב. הלילה (והטבע כולו) שנכבש והוכנע בשירי החלוצים, מנסה בשירו של חנוך לכבוש את לב הילדים המתגעגעים, עד שנכנע גם הוא בתורו.

"שנה טובה" מקיבוץ משמרות. אוסף הכרזות של הספרייה הלאומית

שנים ספורות לאחר כתיבת השיר, הלב הצבוט של אימהות קיבוץ משמרות הכניע גם אותן. הן השתכנעו שהזמן בשל לשנות כיוון, ומוסד הלינה המשותפת בקיבוץ משמרות הגיע לקיצו. בקיבוצים אחרים נמשכה הלינה המשותפת בבתי הילדים עוד עשורים מספר. כיום, ישנים כל ילדות וילדי הקיבוצים (אידיאלית לפחות) יחד עם הוריהם.

 

בואו לגלות את הסיפורים מאחורי השירים האהובים: הצטרפו לקהילת "הסיפור מאחורי"

 

כתבות נוספות

הסיפור מאחורי "עָטוּר מִצְחֵךְ"

אוֹמְרִים, אַהֲבָה יֵשׁ בָּעוֹלָם – מַה-זֹּאת אַהֲבָה?

הַכֹּל נִגְמַר – השיר האחרון של תרצה אתר

הטרקטור הזקן של קיבוץ יד מרדכי מבקש פטור מגיוס

מלחמת המוחות שהתנהלה בין קיבוץ יד מרדכי לצבא ההגנה לישראל כללה טרקטור ותיק ומטעי גויאבות

832 629 Blog

בתמונה: קטרפילר 22 ובו נוהג זליג פרופסט. ארכיון קיבוץ יד מרדכי

בסתיו 1956, נחת על שולחנה של מזכירות קיבוץ יד מרדכי מכתב יוצא דופן. המכתב כלל האשמה חריפה נגד הקיבוץ בגין מעשה גזל חמור. סעיפי המכתב הציגו איום ברור וחד-משמעי בפנייה למשטרה, במטרה שתנקוט לאלתר בצעדי אכיפה כנגד מעשי הפשע הפליליים המיוחסים לחברי הקיבוץ. המכתב נשלח בידי רץ מיוחד, נכתב עליו "מיידי", והוא יצא מלשכתו של רב-סרן מעוז יחזקאל, מפקד הגוש – ממונה הביטחון מטעם צה"ל באזור שבו נכלל יד מרדכי. המכתב הופץ לכל הנוגעים בדבר: פיקוד הדרום, ועד הביטחון של הקיבוץ הארצי (התנועה הקיבוצית שאליה השתייך קיבוץ יד מרדכי), וכמובן – מא"ז יד מרדכי, מפקד היישוב. זה היה אחד השיאים, שממרחק נראים מוזרים ואפילו קומיים, ביחסים המורכבים בין צה"ל לקיבוץ, יחסים שידעו עליות ומורדות לאורך השנים.

קיבוץ יד מרדכי באותם ימים היה יישוב ספר, סמוך לגבול עם מצרים, בקו הסכם שביתת הנשק של מלחמת השחרור. בשנים מתוחות אלו, במיוחד ביישובים הסמוכים לאזורי הסכסוך, הגבול בין רכוש הצבא לרכושם הפרטי של היישובים ושל תושביהם, היה מטושטש במקצת. ברוח זו, נשלחו צווי גיוס לא רק לאנשים, כי גם לכלי רכב פרטיים ואפילו לציוד חקלאי. באווירת הגיוס הכללי ששררה אז בארץ, סירוב או השתמטות משירות בצה"ל לא היו אופציה, גם כאשר מדובר היה בצו 8 לטרקטור. לבעלים המופתעים של הכלי החקלאי, נותר רק לגייס הרבה כישרון ולמצוא דרכים יצירתיות, להתחמק מההתנדבות בכפייה.

וכך אמנם היה כשנקרא הטרקטור די-4 עם דחפור של קיבוץ יד מרדכי להתייצב ולשרת את צה"ל. אחרי שיחת טלפון עם הקצין הנוגע לעניין שככל הנראה לא הצליח להסיר את רוע הגזרה, שלחה מזכירות הקיבוץ מכתב לקצין ההנדסה הראשי שביקש את הטרקטור לצרכי החיל. במכתב פירטו הקיבוצניקים הסברים כבדי משקל מדוע נבצר מהם, למרבה הצער, להיענות לדרישת הצבא.

הנימוק הראשון לדחייה היה שהטרקטור "יצא מכלל שימוש… המשאבות מקולקלות, והבולודזר לא מורכב… [ולכן] לעבודות הכרחיות הזמנו בולודזר מקיבוץ כרמיה השכן". הנימוק הבא לשחרור הטרקטור משירות, שנכתב מיד ובאותו מכתב, מבלי לתת את הדעת שהוא סותר את הנימוק הראשון, היה כי "הטרקטור עובד בענף הפלחה שבו מעבדים 7,000 דונמים והוא חיוני ביותר בעונת הקציר [הקרובה] ולכן עובד מספר שעות מלא ביממה ולא נוכל לשחררו״.

Traktor
מזכירות קיבוץ יד מרדכי לקצין הנדסה ראשי. 23 בחודש מאי 1956, י״ג בסיוון תשט״ז. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

מבצרים את מטע הגויאבות

צה"ל השתמש בשטח יד מרדכי ובמחסנים שבתוך הקיבוץ לאחסון ציוד צבאי. בין היתר, אוחסנו ביד מרדכי חומרי בנייה וגידור שנועדו לביצורים. מיקום הגיוני, ככל שאלה נועדו להגנה מפני תוקפנותם הצפויה של כוחות האויב שנמצא כה קרוב לקיבוץ.

באותן שנים, כאמור, עמלו חברי יד מרדכי על פיתוח פרנסתם בשדות ובמטעים שנזרעו ונטעו באדמות שהקיפו את חצר הקיבוץ ובתי החברים. המשק סבל באופן קבוע, שיטתי וגובר מגניבות של יבול, ציוד חקלאי ובעלי חיים, שנחטפו בידי השכנים והוברחו אל מעבר לגבול למצריים. מה עשו החברים? לקחו את חומרי הביצורים של הצבא והקיפו בהם את מטע הגויאבות הצעיר שנטעו זה לא מכבר.

כאשר התגלה השימוש היצירתי של חברי יד מרדכי ברכוש צה"ל, הגיע מפקד האזור, רס"ן יחזקאל, לקיבוץ, התייצב מול המזכיר ושוחח עמו בעניין. ״הובטח לי שהגדר תורד והחומרים יוחזרו למחסן״, הוא כותב, ומוסיף: "אך לא מילאתם את ההתחייבות הזו עד היום״.

"נראה לי מיותר להסביר לחברי יד מרדכי [את] הערך של חומרי ביצורים, ואני מתפלא על הפקרות זו", מעיר יחזקאל ורומז לפרשייה הטראגית של פינוי הקיבוץ ותושביו בקרבות מלחמת השחרור. הוא חותם בלשון חריפה: "אני מודיע לכם, באם הגדר לא תורד עד מחר… אמסור את העניין לטיפול פלילי של משטרת ישראל".

Guyavot
רב סרן מעוז יחזקאל מפקד הגוש למזכירות קיבוץ יד מרדכי. 2 באוקטובר 1956, [כ״ט] תשרי תשי״ז. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

האם צייתו חברי יד מרדכי לאיום המפורש? אין לדעת. בחלוף פחות מארבעה שבועות פרצה מלחמת סיני, היא "מבצע קדש", שנפתחה ב-29 באוקטובר 1956. קיבוץ יד מרדכי שוב היה בנקודה אסטרטגית, במיקומו הקרוב מאוד לגבול עם מצרים. הכניעה הכמעט מיידית של הגנרל המצרי שפיקד על עזה בבוקר ה-2 בנובמבר לא העמידה את ביצורי הקיבוץ במבחן פלישה של צבא האויב.

אנחת הרווחה של החברים הגיעה לפחות עד העיר רחובות, ששיגרה לקיבוץ יד מרדכי מברק ברכה מרטיט לב. בימים אלה שבהם מלאה שנה לטבח שמחת תורה שיד מרדכי היה בין נפגעיו, נושא מברק מרגש זה, שגילו כמעט 70 שנה, משמעות מיוחדת:

"עם שיחרור עזה וסביבותיה שלוחה לכם ברכת העיר… יש גמול לעמידתכם. יהיו חייכם שלום״.

Mivrak
עיריית רחובות למשק קיבוץ יד מרדכי. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

המסמכים הארכיונים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

האחיין של דוד בן-גוריון מגלה את המכתש הגדול

המסע שהחל כחיפוש אחר שטחי אימונים לפלמ"ח והסתיים כמסע שכולו אהבה עמוקה לארץ ישראל.

המסע הגדול למדבר

אלבום התצלומים של אריה בן גוריון באוספי ביתמונה, המצוי באוסף "מראה עיניים" של הספרייה הלאומית, מרתק במיוחד, וכולל מאות תמונות נהדרות ומסקרנות. פה ושם מציצה גם הבלורית הלבנה והמפורסמת של הדוד המפורסם קצת יותר, דוד בן גוריון.

אריה בן גוריון, יליד קרים שבדרום רוסיה (1916), עלה לארץ עם אמו ואחיו וגדל בחיפה. הוא ממקימי קבוצות "החוגים" של תנועת המחנות העולים, עימם הקים את קיבוץ בית השיטה, בו חי כל חייו הבוגרים. אריה פעל כמורה ומחנך בקיבוצו במשך עשרות שנים, ופיתח תכנית רעיונית-פילוסופית מקורית ומעמיקה המקשרת בין החינוך הקיבוצי החילוני ומנהגי השבת, החג וטקסי מעגל החיים הנהוגים ביהדות. אריה בן גוריון נפטר בשנת 1998.

אריה בן גוריון ומשפחתו

 

אנחנו מציצים לתמונה מהאלבום שצולמה ב"מסע הגדול" למדבר של חמשת הטיילנים הנמרצים: עזרא כדורי, מנשקה (בבאיוף) הראל, משה'לה הורביץ, אהוביה מלכין ואריה בן גוריון. חמשתם חברי "קבוצות החוגים" (מקימי הקיבוצים בית השיטה ומעוז חיים), בוגרי תנועת "המחנות העולים" ומדריכיה.

הם יצאו באביב 1942 לתור את מדבר יהודה, ובכיסם 15 לירות ארץ ישראליות אשר קיבלו מישראל גלילי, ממנהיגי "ההגנה". מטרתו המוצהרת של הסיור הייתה לבדוק האם מדבר יהודה מתאים לאימוני הפלמ"ח ולערוך מיפוי ראשוני של מערך השבילים, הנחלים ומקורות המים בו. למעשה – מדובר היה בהרפתקה, "מסע שחלקו רומנטי וחלקו דחף בלתי ניתן לריסון להכרת חבל ארץ חתום, דחף שמקורו בשיגעון הטיולים, באהבת הארץ השלמה ובאהבת התנ"ך", כפי שמוצע בביוגרפיה של אריה בן גוריון.

שביל הנחש, אוסף אריה בן גוריון

 

ראשיתו של המסע בירושלים, ממנה נסעו דרך חברון וחלחול ליאטה עם מונית ערבית. ביאטה שכרו בדואי עם שני גמלים, אשר נשאו על גבם את הציוד במסע רגלי עד למאהל של מכר בדואי בן שבט הג'אהלין שישב למרגלות המצדה. מאהל זה ישמש אותם כבסיס לסיוריהם בשבועיים הקרובים, וקשרים קרובים נקשרו בין החבורה לחסיין, מורה הדרך הבדואי.

מכאן יצאו הסיירים הצעירים לסרוק את הנחלים והשבילים שבין עין גדי וסדום: נחל צאלים, נחל משמר, נחל חבר, נחל דוד, נחל זוהר, נחל חימר, והגיעו אפילו עד המכתש הגדול. מטרת מסעם הייתה לעבור בכל שביל, לשתות ממי כל מעיין וגב מים ולסמן את כולם במפה. במדבר חגג עדיין האביב, מסופר בביוגרפיה של אריה בן גוריון: "הגבים היו מלאים מים טריים, פרחים רבים פרחו בכל מקום, לגמלים לא חסר עשב, ובכל מלוא העין שקקו חיים: עופות, צבאים, זוחלים וחרקים למיניהם." "כאן הבנתי לראשונה את משמעות ה'מדבר' התנכ"י" חוזר אריה, כדרכו, אל המקורות – "מקום התנהלות הבדווי להשקות צאנו ומקנהו."

כשהגיעו הסיירים למצדה, טיפסו במעלה המזרחי התלול, כשהם מחברים אליו יתדות וחבלים לטובת המטפסים שיבואו אחריהם, וכובשים מחדש את "שביל הנחש" עליו סיפר יוספוס פלביוס.

נחל ערוגות תצפית לעבר עין גדי
אוסף אריה בן גוריון

 

כך הגיעו גם למקום שלא שמעו עליו ואף חוקר מערבי לא כתב עליו לפניהם, ככל הנראה. "הם באו בחושך, עלו למעלה וראו את מה ש(לטענתם) המציאו את שמו בו במקום, "המכתש", אשר יקרא אחר כך "הגדול", כדי להבחין בינו לבין המכתש הקטן, שגם הוא עוד לא היה מוכר אז… וזו היתה חוויה אדירה, כי מי ראה עד אז אבן חול צבעונית? וכאן אתה לוקח גרזן, דופק בו על קיר אבן החול, ובכל מכה – נשפך חול בצבע אחר", סיפר מנשק'ה הראל.

לאט לאט הושלמה מפת מדבר יהודה שנשאו עימם החברים, שתהווה בסיס למפה מפורטת של 1:100,000 אשר תושלם לאחר חזרתם למרכז הארץ. המפה הזו גם תהווה להם אסמכתא לקבלת החזר הוצאות המסע מטעם מוסדות ההגנה, עניין שאין לזלזל בו כשמדובר בקיבוצניקים עניים.

לאחר שבועיים הסתיים הטיול. על בסיס סיפוריהם של הסיירים ועל סמך המפה שציירו החלו מסעות המדבר הגדולים של הפלמ"ח ושל תנועות הנוער, הנמשכים בצורה זו או אחרת עד היום, ושווים סיפור ותמונה נפרדים.

ולנו, שמדבר יהודה פרוש לפנינו ברשת שבילים מסומנים במפות מפורטות ועם מעקות מסודרים, נותר רק לקרוא ולקנא בחוויית הראשוניות והגילוי המפעימים להם זכו סיירי קבוצת "החוגים" הצעירים.

התמונה מהווה חלק מהתערוכה "עין גדי בעין ישראלית" אשר תוצג במבואת הכניסה לשמורת הטבע נחל דוד בעין גדי.

(מקור הסיפור: עמירה הגני, בגוף ראשון רבים, הקיבוץ המאוחד, תש"ע – 2010)

 

לאוסף התמונות של אריה בן גוריון

גלו עוד אלפי תמונות ב"מראה עיניים":