מתי התחילה העלייה הראשונה? אם תתחילו לספר על "סופות בנגב" והביל"ויים – ייתכן שטעות בידכם. היו סיבות שונות ומשונות שהובילו היסטוריונים לקרוא לעלייה הזאת בשם העלייה הראשונה, כשלמעשה קבוצות של יהודים עלו לארץ ישראל טיפין טיפין עוד קודם, ממזרח וממערב. למעשה, כמה חודשים בלבד לפני שיהודים ממזרח אירופה נחתו בנמל יפו והחליטו להרחיב את היישוב היהודי המתחדש, הגיעה לכאן קבוצת יהודים אחרת, מדוברת פחות. יהודים מתימן, רובם מהעיר צנעא, פצחו במסע מפרך לארץ ישראל מעט אחרי חג השבועות תרמ"א, בחודש מאי 1881.
מה הביא אותם לעשות את הצעד הזה? הסיבות אינן ברורות עד הסוף. ככל הנראה היה זה רישיון עלייה שנתן המושל העות'מאני של תימן באותה תקופה שתרם להחלטה. באוגוסט 1881, אב תרמ"א, הגיעו לכאן ראשוני העולים. בחודשים שלאחר מכן, בשנת תרמ"ב, ולאורך שנת 1882, הגיעו עולים נוספים מתימן. בסך הכל הגיעו לכאן כ-200 נפשות באותם חודשים. לצורך העניין, קבוצת הביל"ויים שהגיעה כמה חודשים לאחר מכן מנתה רק כמה עשרות חברים. שנת העלייה, תרמ"ב, היא זו שנתנה לעלייה זו את שמה: עליית "אעלה בתמר". השם הוא אנגרמה של שנת תרמ"ב וגם ציטוט ישיר מתוך הפסוק "אמרתי אעלה בתמר" מתוך ספר שיר השירים.
תמונת מצב של היישוב היהודי באותה תקופה: פתח תקווה כבר הוקמה, ראש פינה ננטשה ותוקם בשנה שלאחר מכן מחדש, במקווה ישראל כבר החלו ללמוד, ורוב היהודים בארץ יושבים בארבע ערים קדושות: ירושלים, חברון, טבריה וצפת, מה שידוע בשם "היישוב הישן".
אבל פניהם של העולים החדשים מתימן היו מכוונות בעיקר אל היעד האולטימטיבי – ציון, עיר הקודש. מסעם של יהודי תימן היה ארוך ומלא תלאות. הנוסעים בדרכם לא נתקלו במארחים מסבירי פנים או בתחנות רענון וחנויות נוחות. הם נאלצו לעבור דרך חתחתים דרך מצרים ודרך הודו, עד שבסופו של דבר הגיעו אל ארץ הקודש שאליה נשאו עיניהם. גם אלו שיצאו עם רכוש מתימן, הגיעו לארץ ישראל כשכבר כלה ממונם.
כשהגיעו סוף סוף לארץ ישראל שמו פעמיהם אל ירושלים. אך כשהגיעו אל העיר היהודים שהגיעו מארץ רחוקה, לבושים בבגדיהם המיוחדים – או מה שנותר מהם – הם נתקלו ביחס עוין. יהודי תימן נראו שונים כל כך מהיהודים הספרדים והאשכנזים שכבר שכנו בעיר, ואחזו במסורות שונות, שהקשו על שילובם המהיר באוכלוסייה היהודית. יהודי העיר ירושלים אפילו הטילו ספק ביהדותם של העולים החדשים. ראוי אולי להזכיר כאן את האירוניה שבדבר, שהרי יהודים חיו בתימן עוד לפני התגבשות הקהילות הספרדיות והאשכנזיות של אירופה. לחשד ולספקנות היו גם השלכות פרקטיות. היישוב הישן בירושלים היה מאורגן ב"כוללים", שארגנו את התמיכה בתושבי העיר היהודים. אי התאמתם של יהודי תימן לתבניות העדתיות המוכרות גרמה לפרנסי היישוב לסרב לקבלם לכוללים הקיימים והם לא קיבלו את חלקם בכספי החלוקה שמימנו את יהודי העיר. בפועל נאסר על היהודים שאך הגיעו מתימן להתיישב בין חומות העיר העתיקה.
זרים וחסרי כל חיפשו יהודי תימן העולים פתרון מגורים אחר. הם לא ויתרו על ירושלים, עליה חלמו שנים ארוכות. בשלב ראשון, מחוסר ברירה, הם הקימו לעצמם סוכות סביב חומות העיר העתיקה ושם ישנו, תחת כיפת השמיים. חלק מעולי תימן נאלצו אפילו ללון במערות טבעיות, ברפתות ובמחסות מאולתרים אחרים באזור החומות.
העולים לא טמנו את ידם בצלחת ולא חיכו לגאולה. הצעירים שבהם פנו מיד לחפש עבודה בקרב הקבלנים הערבים של העיר, ולא בחלו בעבודות כפיים כמו ייצור טיט, סבלות ונשיאת אבני בניין או סלילת דרכים. העולים המבוגרים יותר עסקו במלאכות יד כמו רצענות או תיקון חרסים. אך משרות אלו לא הספיקו כדי לפרנס את הקהילה כולה, וממילא נושא המגורים לא בא על מקומו בשלום.
עולי תימן המשיכו גם לנסות ולהצטרף לאחד הכוללים שבעיר כדי לקבל בכל זאת את כספי החלוקה שהגיעו להם. באופן מפתיע אולי, היו תקופות בהן היו העולים חלק מהכולל האשכנזי. אולם בסופו של דבר הצטרפו אל הכולל הספרדי, שחברי קהילתו דיברו עברית וערבית בהגייה שהקלה על התקשורת עם יהודי תימן, בניגוד לאשכנזים שההגייה שבפיהם הייתה זרה ושונה משמעותית. שנים מאוחר יותר הקימו עולי תימן קהילה עצמאית, בין היתר משום שגם בקרב הספרדים סבלו מהתנשאות ומחלוקת כספים לא הוגנת.
כאשר לא התאפשר לעולי תימן לגור בתוך העיר ממש, הם העדיפו להתיישב במקום הכי קרוב. הישועה הגיעה ממקום בלתי צפוי. עורך העיתון "חבצלת", ישראל דב פרומקין היה זה שהשתדל עבור עולי תימן, הקפיד לכתוב על מצבם העגום בעיתונו, ויצר קשר עם נדבן בשם בועז בן יונתן מזרחי. אותו בועז תרם מחצית מהשטח שהחזיק בכפר סילואן, על מורדות הר הזיתים, בסמוך לנחל קידרון, עבור העולים מתימן. בעברית קראו הדיירים החדשים למקום כפר השילוח.
הקרבה לעיר העתיקה ולהר הבית – מהלך רבע שעה בלבד – יחד עם מקורות המים הסמוכים והשטחים החקלאיים הפתוחים שהיו באזור תרמו להחלטת יהודי תימן להתיישב במקום. הם לא היו לבד שם. כידוע, עד היום שוכן במקום כפר שרוב תושביו ערבים מקומיים. גם אז התגוררו עולי תימן בשכנות לתושבים הפלסטינים של המקום. תושבי המקום העידו שלמן ההתחלה יחסי השכנות היו טובים מאוד, והתושבים היהודים והערבים היו מבקרים זה אצל זה ומשתתפים בשמחות מכאן ומכאן. על פי העדויות התושבים הערבים אפילו למדו לשיר שירי חתונות תימניים.
לאט לאט גדל והתפתח היישוב במקום, עד שבשיאו מנה כפר השילוח היהודי 150 משפחות. ההתפתחות הזו נעצרה בשלב מסוים. הסכסוך היהודי-ערבי המתעצם בארץ ישראל החל לעורר תסיסה גם בין שכנים טובים כמו תושבי כפר השילוח וסילואן. כבר במאורעות תרפ"ט (1929) חוו תושבי כפר השילוח התנכלויות והתנועה בדרכים הפכה מסוכנת. אולם משהתגברו האיומים על יהודי הכפר התייצב מוכתר הכפר הערבי, חאג' מוחמד רוזלאן מול המסיתים וביקש להגן על התושבים עולי תימן. היהודים תושבי הכפר אף סירבו להצעת "ההגנה" לשלוח למקום לוחמים שיגנו עליהם כדי שלא להסלים את המצב. בסופו של דבר גילה מוכתר הכפר סילואן כי אין ביכולתו לעמוד נגד הצעירים המוסתים שהגיעו לאזור. יהודי כפר השילוח הותירו את חפציהם אצל שכניהם הערבים ועזבו זמנית אל העיר העתיקה, שם חיו כפליטים. בשוך הסערה חזרו היהודים לכפר, וסיפור עזרתו של מוכתר הכפר הערבי נחרט בליבם.
אף על פי כן, בסופו של דבר לא יכולים היו יחסי השכנות הטובה לעמוד בפניו של הסכסוך. המרד הערבי הגדול, הידוע גם בתור מאורעות 1936-1939 היה זה שהביא לסוף ההתיישבות היהודית בכפר השילוח. הפעם לא רק סכנה ביטחונית עמדה מעל ראשיהם של התושבים היהודים. החרם הערבי על תוצרת יהודית וסגירת שער האשפתות על ידי השלטונות גרמו לניתוקו של כפר השילוח מהעיר ולנזק כלכלי עצום למתיישבים. הם עצמם סבלו מהתנכלויות של כנופיות שהגיעו מחברון ומשכם, רכושם נבזז והדברים הגיעו אף לידי מקרי רצח. לאט לאט עזבו עוד ועוד משפחות את הכפר עד שתושביו היהודים האחרונים בהחלט פונו בחודש אב תרצ"ח – אוגוסט 1938. בדיוק 57 שנים אחרי שהגיעו לירושלים ראשוני העולים מצנעא, תימן, בעלייה שנקראה "אעלה בתמר".
בכתבה משולבות תמונות מתוך אוסף הצלם זאב אלכסנדרוביץ'. באתר הספרייה הלאומית תוכלו למצוא עוד תמונות רבות שצילם אלכסנדרוביץ' בכפר השילוח, יחד עם תמונות אחרות משם, והכל בקישור כאן.
האם משפחותיכן ומשפחותיכם הגיעו באותה עלייה? האם ידוע לכם ולכן על סיפורים משפחתיים מאותה עלייה ראשונה? האם זיהיתן או זיהיתם את מי מהמצולמים? האם תוכלו להוסיף מידע על האמור בכתבה, לתקן, להעיר או להאיר? נשמח לשמוע עוד ועוד סיפורים משפחתיים, ותוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.
תודה לד"ר רחל ידיד, מנהלת עמותת "אעלה בתמר" על הסיוע בהכנת כתבה זו.