בואו לבקר באחוזת דוברובין בחג החנוכה במסגרת "שבוע המורשת בישראל 2021"
לקראת סוף המאה ה-19 התגלה בכפר קטן בסמוך לעיר הרוסית סרטוב מחזה יוצא דופן: גדוד של קוזאקים, שהתכוון לפשוט על הכפר ולתקוף כמה משפחות של "מתייהדים" רוסיים, עוצר את דהירתו הפרועה. מנגד הלכו תושבי הכפר, שכונו " סוּבּוֹטניקים", ובראשם אדם מבוגר, לבן זקן, ובידו ספר תורה גדול. אחריו הלכו בני ביתו ושכניו, וכולם יחדיו מזמרים בחרדת-קודש מזמורי תהילים. הקוזאקים, שנחשבו לנועזים ביותר מבין החיילים הרוסיים, עמדו ובהו בהם, קפואים, במקום לתקוף. לבסוף קרא המפקד בקול גדול "שק נזד" (רוסית: לסגת), והגדוד פנה עורף ודהר משם, מותיר את היהודים ללא פגע.
סיפור זה סופר ודובר ברוסיה שנים רבות, כיצד קבוצת איכרים רוסיים שהחליטו להמיר דתם ליהדות, הצליחו לחמוק מתקיפה של גדוד קוזאקים בזכות אלוהי ישראל ששמר עליהם. אותה משפחה שהובילה את התהלוכה, היא משפחת דוברובין, הגיעה בשנת 1909 ליסוד-המעלה בעמק החולה, ובראשה אב המשפחה, יואב דוברובין (לשעבר אנדריי). חמורי סבר ורציניים הגיעו הדוברובינים לאדמות שרכשו בסמוך למושבה, ויחד איתם הביאו ציוד חקלאי, ידע בהקמת משק ובעבודה חקלאית לסוגיה, וספר תורה אחד, אותו ספר שהחזיק בידיו יואב בתהלוכה מאגדת הקוזאקים. הספר נמצא עד היום בבית הכנסת ביסוד המעלה. בין אם האגדה נכונה ובין אם לא, היא הפכה לחלק מהפולקלור שליווה את הגעת משפחות הרוסים היהודים לישראל.
משפחת דוברובין הייתה אחת הדוגמאות הבולטות לעלייתם של גרי הצדק הרוסים (שכונו בטעות "סובוטניקים") למושבות הגליל בארץ-ישראל. גרי הצדק היו למעשה חלק מתוך קבוצה מגוונת של איכרים רוסים-נוצריים, שעברו תהליך של התקרבות ליהדות והחלו לקיים מנהגים יהודיים שונים, וכונו בשם עממי "סובוטניקים". מקור המילה ברוסית: "סובוטה", שמשמעה "שבת", והכינוי הוצמד לקבוצות של נוצרים שהחלו בשמירת מצוות שונות, בראשן שמירת שבת. רוב משפחות גרי-הצדק שעלו לארץ עברו תהליך "הפוך" של גיור: קודם כל החלו לשמור מצוות יהודיות ולקיים מנהגים שונים, ורק לאחר תקופה בה אימצו לעצמם אורח חיים יהודי בקנה מידה זה או אחר, עברו גיור "כהלכה".
סובוטניקים? לא, גרי צדק
משפחת דוברובין הייתה אחת המשפחות המייצגות והבולטות בין משפחות גרי-הצדק שעלו לארץ. יואב אורני, נינו של יואב דוברובין (שנקרא על שמו), מספר שהעלייה לארץ-ישראל נעשתה מסיבות דתיות גרידא, במקביל למפעל הציוני ושליחיו שעסקו בקידום העלייה לארץ ישראל באותן שנים. יואב דוברובין עבר גיור כהלכתו עוד לפני שעלה לארץ, והוא ומשפחתו חיו כיהודים בשנותיהם האחרונות ברוסיה. תהליך ההמרה ליהדות היה מורכב עבור כל הצדדים באותה תקופה: מצד אחד, הבחירה של רוסי נוצרי להמיר דתו לזו של היהודים הנרדפים הייתה החלטה לא פשוטה ואמיצה. מהצד השני, עמדו היהודים וחששו שמא יראו אותם השלטונות הנוצריים כמגיירי רוסים, ועלולים להגיב בפוגרום והגבלות קשות. הייתה זו אחת הסיבות שהסובוטניקים לסוגיהם, כולל גרי-הצדק כמשפחת דוברובין, החלו לקיים מצוות עוד בטרם עברו גיור.
"יצחק, בנו השני של יואב דוברובין, גויס לצבא הצאר. היה חשש כבד שיצחק לא יוכל לשמור כשרות בצבא. זה היה הקש האחרון מבחינת יואב דוברובין, שהחליט לעלות לארץ ישראל עם כל משפחתו כדי לחיות חיים יהודיים", מספר הנין יואב אורני. אורני מספר כיצד הגיע יואב דוברובין לקסרקטין בו שירת בנו, שיחד את המפקד, ולקח איתו את בנו על-מנת להמשיך יחד לארץ-ישראל. "בדרך לארץ פגשו הדוברובינים כמה יהודים שניסו לעלות לארץ וחזרו, והם הזהירו מפני התנאים הקשים בארץ. בתגובה אמר יואב לבני משפחתו, "עזבו את היהודים האלה, אנחנו נעלה לארץ ישראל ושם יהיה ביתנו". הם היו חקלאים מנוסים ואמידים, שעלו לארץ כדי להמשיך באורח חייהם היהודי בכל מחיר.
חקלאים קשוחים בדרכם לארץ-ישראל
סיפור העלייה של משפחת דוברובין מאפיין את הגישה עמה הגיעו בני המשפחה לארץ ישראל: הם לא הגיעו לחפש נוחות ופינוק, אלא לבנות לעצמם בית בטוח, ודבר לא יסיט אותם ממטרתם. באותה תקופה, ימי העלייה הראשונה, התקשו העולים והחלוצים הציוניים להתמודד עם התנאים הקשים בארץ ועם דרישות החיים החקלאיים, כמו גם עם התחרות וההתנגשויות עם הערבים המקומיים. "רובם אינם מסוגלים להיות איכרים פשוטים, לעבוד עבודה קשה ולהסתפק במועט", כתב בזמנו אחד העם על אנשי העלייה הראשונה. גם משה לייב ליליינבלום החזיק בדעות דומות, והצביע על בעיה נוספת: אנשי העלייה הראשונה לא החזיקו במספיק ידע במלאכות הנדרשות לחיי חקלאי – חרישה, זריעה ועבודות אדמה שונות. לתוך הפער הזה נכנסו גרי הצדק שעלו לארץ מרוסיה, וגם אם לא הגיעו למען המפעל הציוני, הפכה נוכחותם למבורכת עבור חקלאי ארץ-ישראל. בתחילה גם נתקלו בהרמת גבה ואף התנשאות מצד היהודים השורשיים, שהתקשו להתמודד עם הנוצרים-לשעבר שהמירו את דתם. גרי-הצדק התפללו במקרים מסוימים ברוסית לצד העברית, והביאו עמם כמה מנהגים שהתייחדו מול המסורות בארץ; אולם עם השנים גם הבדל זה היטשטש או התקבל.
שנים ספורות לאחר שהגיע לארץ לראשונה, חזר יואב דוברובין לביקור-מולדת ברוסיה, וכשחזר הביא איתו ציוד חקלאי רב, שהצטרף לידע הגדול שלו בעבודות השדה. שלא כמו רוב אנשי העלייה הראשונה, היה דוברובין איכר ותיק, רגיל בעבודה קשה ובתנאי מחסור. בשנת 1909 ולאחר כמה שנים במושבות שונות בארץ-ישראל, רכש דוברובין שטח הסמוך ליסוד-המעלה (השטח הוצע לו בחינם אולם הוא סירב לקבלו כמתנה) ובו הקים את אחוזת דוברובין, אחת מהדוגמאות היפות והמייצגות למשק חקלאי ארצישראלי באותה התקופה ובכלל. האחוזה נבנתה בסגנון אירופאי ישן, כמו מצודה; מבניה מקיפים חצר פנימית ומחוברים ביניהם כמו חומה, כך שהחצר מוגנת מכל פלישה. בפנים הקימו בני דוברובין את אחד המשקים החקלאים המפוארים והמשגשגים ביותר בארץ ישראל דאז. שוורים, פרות, אווזים, סוסים ועופות חיו בבית דוברובין, בו גידלו גם תבואה וחיטה, עצי פרי וגידולים חקלאיים שונים. באחוזת דוברובין חיה המשפחה המורחבת, לצד עובדים שהצטרפו למשק וקיבלו גם הם מגורים בשטח.
הטרגדיה
יואב דוברובין עלה לארץ בהיותו אדם מבוגר, מעל גיל 70, וזכה במידה רבה להגשים את חלומו. החווה שהקים הפכה למופת של משק מקומי וזכתה בפרסים מהשלטונות בארץ על הישגיה. דוברובין עצמו חי עד לגיל המופלג של 104 שנים, אולם משפחתו נפגעה קשות ממחלות שונות לאחר שעלתה לארץ ישראל והוא נאלץ לקבור רבים מצאצאיו. באותה תקופה, שלהי השלטון העות'מאני בארץ, התגוררו רוב המקומיים רחוק-רחוק מהאזורים מוכי המלריה. אולם המתיישבים הציוניים הקימו את יישוביהם בלית ברירה בתוך תחומי ההשפעה של המחלה, וכמוהם – גם גרי הצדק שהגיעו להתיישב בגליל. וכך, לצד קשיי קליטה אחרים כמו זרות לחברה היהודית-ישראלית המקומית ושורשים דתיים שונים, נאלצו גרי הצדק גם להיאבק על בריאותם.
מחלת המלריה, שהועברה על-ידי יתושי אנופלס שהתרבו בביצות הגליל, הכתה קשות במשפחת דוברובין. בסמוך לאחוזתם הייתה ביצה קטנה שחוקרי המלריה באזור כינו "ביצת דוברובין" וממנה הגיעו היתושים והמחלה לאחוזה. בתחילה נפל למשכב ומת בנו של יואב, יעקב, ואחריו נפטר גם בנו הבכור אברהם. גם שלושה מנכדיו של יואב דוברובין נקברו בעודם צעירים לאחר שחלו ומתו. דוברובין, שהתמודד ביד חזקה ובאומץ רב עם המחלה, לצד ניסיונות גניבה ופריצה לתוך אחוזתו, נאלץ לבסוף לוותר. בלית ברירה עזב את אחוזתו ועבר לגור בראש פינה, בעוד בנו יצחק נשאר לשמור על המשק. יואב דוברובין קיבל, יחד עם אשתו, חלקת אדמה והקים בה משק קטן נוסף, אולם גם שם הכתה בהם המלריה. טרגדיה גדולה זעזעה את המשפחה כשצעיר בניו של יואב, אפרים, חלה ומת. אחריו נפטרה גם כלתו של דוברובין ולבסוף גם אשתו, רחל. דוברובין עצמו נאסף אל אבותיו בשנת 1935, בגיל 104.
אחרית דבר
משפחת דוברובין, כמו שאר משפחות גרי-הצדק שעלו לישראל בתחילת המאה ה-20, התמזגה לתוך החברה היהודית בארץ. יצחק דוברובין, בנו של יואב שנשאר בחווה אחרי עזיבת אביו, המשיך להתגורר בה עד שנות ה-60. בשנת 1968 עזב לבסוף את האחוזה והוריש חלקים ממנה לקרן הקיימת לישראל. לאחר כ-20 שנה הוקמה עמותה מיוחדת שעסקה בשחזור החווה המפוארת והחיים שהיו בה, והוקם באחוזה מוזיאון שמשחזר את אורח החיים, העבודה החקלאית וצורת ההתיישבות החלוצית של משפחת דוברובין. במסגרת פרויקט השחזור שוקמו מבני האחוזה, הבאר, הבוסתן, הריהוט והציוד החקלאי המקומיים, ושוכנו במקום חיות משק. כמו כן הפך המקום למרכז תיעוד ושימור עבור מושבת יסוד המעלה הסמוכה. מרכז המבקרים פתוח כבר משנת 1986, ונחשב לאחד מאתרי השימור המושקעים והמצליחים בארץ.