דן הדני: מפעל התיעוד של ישראל

איך איש אחד מצליח להרים חברת צילום משגשגת שהיא גם מפעל תיעוד מקיף של החיים בישראל, כזה שליווה את חיינו במשך עשרות שנים? ולמה הוא מחליט להשמיד אותו? דן הדני חוגג מאה שנים של ניצחון אישי, ומספר לנו על המסע שבסופו העניק לכולנו מתנה ענקית של תיעוד מצולם שלא יסולא בפז. זה היה הבייבי שלו, עכשיו זה הסיפור של כולנו

832 629 Blog 2

מימין: דן הדני בעת ביקור במצרים של שיחות שלום, 1977, מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית. משמאל: דן הדני, 2024, בביקורו בספרייה הלאומית, צילום: דוד פרץ.

צפו בראיון המיוחד שערכנו עם דן הדני

ב-24 באוגוסט 2024 יציין דן הדני את יום הולדתו ה-100. יומיים קודם לכן יחגוג את המאורע המשמח במסיבה, שכמו התריסה בפני החיים עצמם, בפני כל מה שעבר בילדותו בפולין, ב-76 שנות מדינת ישראל, ובפני שנה אחת של אסון גדול – אני עדיין כאן!

הוא מתהלך עם הליכון ומתעייף מהר אבל מוחו צלול וחד וזכרונו מבטיח לנו סיפור מרתק, שנפרש על פני מאה שנים, כזה שגם אלף תמונות לא יספיקו כדי לעשות עימו חסד.

במאה השנים שעברו מאז נולד הוא הספיק להמציא את עצמו מחדש כמה וכמה פעמים, לחיות כמה וכמה גלגולי חיים, בתושייה של חתול בעל תשע נשמות. בגלגול המרכזי שלו, בישראל, הוא הקים במו ידיו את אחד מפרויקטי הארכיון הויזואלי החשובים ביותר שנאספו פה, מפעל חיים מונומנטלי של איש אחד. 

ב-2016 מפעל החיים שלו עמד בפני סכנת השמדה. מי שעמד למחוק אותו היה היוצר עצמו. אחרי עשרות שנים של התמסרות לצילום ולתיעוד, הדני החליט: שני מיליון נגטיבים ממויינים בסדר מופתי, עדות מצולמת של מה שקרה בישראל משנת 1965 ועד שנת 2000, יושמד.

***

דן הדני נולד בשם דן [מבוטא דּוֹן] זלוצבסקי, בלודז' שבפולין.

את חייו התחיל כפולני-יהודי ממשפחה ציונית. כילד ראה איך הוריו גאים במלאכתם ובאומנותם והשאיפה למצוינות מקצועית נטמעה בעורו. מאביו למד על הקושי שבחיים כיהודי במדינה שאינה שלו, על ההתמודדות עם האנטישמיות המבעבעת ועל החשיבות של עזרה הדדית ועשיית חסד.

את נעוריו בילה בהישרדות בגטו לודז' ואז באושוויץ, שם הצליח להסתדר עם מנהלי עבודה נאציים ואפילו עם ד"ר מנגלה, כדי לשרוד בעצמו וכדי לתמוך באחרים שגורלם היה גרוע משלו. הוא ניצל את כל מה שהיה לו: ידע בשפות, מהירות קליטה ומיומנויות טכניות, כדי להראות את נחיצותו מול אנשי האס.אס. במקביל שימש כעוזר לרופא הגטו וניסה לעשות כל שביכולתו כדי לעזור לחבריו לצרה.

ב-1945 השתחרר הדני לחופשי. הוא שרד, אבל הוריו ואחותו היחידה נרצחו בשואה. למרות שהיו בידיו אפשרויות אחרות, להדני היה ברור שהוא ממשיך את צוואתם הלא כתובה של הוריו, מגשים את חלומם הציוני ועולה לישראל.

בשנה שלאחר מכן יצא הדני ללמוד ימאות באיטליה, בלי שידע מילה באיטלקית. הוא עבר את הקורס בהצטיינות ומיד נסע ארצה: "עליתי בעליה ד' – 3,000 איש הגיעו עם פספורטים מזוייפים. לי היה פספורט של הולנדי, יהודי שגר בארץ." 

יום לאחר שהגיע ארצה כבר גוייס לחיל הים של המדינה שזה עתה נולדה:"לא ידעתי מילה בעברית, פה ושמה 'שלום' או מילים כאלה." הוא מספר, "אבל באוניה הפקודות היו בעברית. לא פעם אחת שאלתי 'מה זו המילה הזו?' ותרגמו לי. ככה למדתי. על הספינה היו מאה עשרים חיילים, רוב רובם עולים חדשים. ובצורה כזאת נתנו לנו פקודות. ככה למדתי עברית."

זו לא הייתה הפעם הראשונה שהדני הושלך לתוך סיטואציה בודד וללא ידע בסיסי. כמו בשנות חייו הראשונות הוא השתמש בתושייה וביכולת הישרדות מופלאה והתפתח בתוך חיל הים, מעולה חדש שאינו דובר את השפה, לקצין ששירת שם כ-15 שנים וטיפס בסולם הדרגות.

Independence Day 1973
צילום של דן הדני את דוד בן גוריון ביום העצמאות ה-25 של מדינת ישראל, 7 במאי 1973. מתוך
ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

ואז, מעט בהפתעה, בתפקידו האחרון בצה"ל, הוא מונה לקצין עיתונות בדובר צה"ל. לשינוי הייתה השפעה דרמטית על הדני: "בדובר צה"ל אני קיבלתי את שוק חיי. נפגשתי עם עיתונאים בבית סוקולוב, פתאום אני שומע את כל הסיפורים" במקום להסתיר פעילות מבצעית סודית, הדני נדרש לחשיבה אחרת. בתור קצין עיתונות, היה אחראי לנהל, ללוות ולתדרך עיתונאים וצלמים מהארץ ומהעולם לכיסוי אירועים הקשורים בצה"ל. זה, הוא מודה, היה בית הספר המעשי שלו לעיתונות.

כשהשתחרר מצה"ל שנה לאחר מכן, כבר ידע מה הוא רוצה לעשות בפרק החדש בחייו. הוא היא אז בן 41: "ברגע שהשתחררתי מהצבא חשבתי מה לעשות. רציתי להקים אגודה, קבוצה של צלמים ולפתוח חברה, קואופרטיב של צלמי עיתונות, ולארגן את זה כמו מה שעשיתי בזמן שהייתי בדובר צה"ל."

כשהיה בדובר צה"ל הדני זיהה את הצורך בסוכנות מקצועית לצילום ועיתונות, שתוכל לכסות במהירות אירועים ברחבי הארץ: "רציתי להקים קואופרטיב גדול ולדאוג לאנשים לפרנסה. ראיתי שחסר איזה גוף מסוים בארץ, שאין קשר יוזמתי עם חוצלארץ, עם עיתונות חוץ." כל מי ששמע על הרעיון ריפה את ידיו ואמר לו שזה פרויקט שגדול על מידותיו, שהוא ייכשל עוד לפני שהתחיל.

למרות זאת הוא כינס כמה צלמים שהכיר כדי להציע להם את הרעיון: "באו איזה עשרה, 12 צלמים, ואני מספר להם מה אני רוצה לעשות. ואז קם צלם אחד באמצע ושואל: 'תגיד לי, אתה רוצה שאנחנו נרוץ ונצלם ואתה תשב במשרד? אתה תרוץ ותקבל כסף בשביל לשבת? אני אשלם לך את המשכורת?'

כתבה של דן מעריב 20 בםברואר 1976
כתבה שכתב וצילם דן הדני, עיתון "מעריב", 20 בפברואר 1976. מתוך ארכיון העיתונות שבספרייה הלאומית.
כתבה על משפחה בעוני מעריב 11 באפריל 1969
כתבה על משפחה בעוני, הצלם – דן הדני, עיתון "מעריב", 11 באפריל 1969, מתוך ארכיון העיתונות שבספרייה הלאומית.

מהמפגש הזה לא יצא כלום, אבל הדני לא ויתר. הוא החליט לצאת לדרך לבדו. במשך חודשים ארוכים הוא שימש כעיתונאי עצמאי, דולה הזדמנויות לכתיבה גם מעיתונים בחו"ל: "אם הייתי צריך צלם, הזמנתי צלם תמורת תשלום – בתנאי אחד – שהנגטיבים הם שלי." אמר. כשגם צלם לא היה בנמצא, קנה מצלמה והתחיל לצלם בעצמו.

לאט לאט צבר הדני הצלחה ולקוחות, ולבסוף הגשים את החלום שחלם כשהשתחרר מצה"ל והקים סוכנות צילומים ועיתונות בשם IPPA – Israel Press & Photo Agency. הוא עבד עם צלמים שכירים ועם פרילנסרים, בארץ ובעולם, וב-45 שנות פעילות סיקר כמעט כל אירוע חשוב בישראל, בין אם זה פסטיבל זמר, ישיבת ממשלה או פיגוע – הצלמים של הדני היו שם. למעשה, אם הייתם בין קוראי העיתונים בשנים האלו, נתקלתם בוודאי באלפים מצילומיו.

מתוך עיתון דבר 3 ביולי 1980
צילום של דן הדני בכתבה על הגעת מטוסי אף-16 חדשים לישראל, עיתון "דבר", 3 ביולי 1980. מתוך ארכיון העיתונות בספרייה הלאומית.

הדני הקפיד לשמור תיעוד מדויק של כל התמונות שקיבל ואת הזכויות על מה שרכש. בפדנטיות ראויה להערצה קיטלג ושמר תשלילים מכל הצילומים שהגיעו לסוכנות, ובמקביל לסוכנות המצליחה טיפח בחשאי ארכיון תמונות שתיעד בגובה העיניים הרבה מהמתרחש במדינת ישראל.

הדני מתגאה, ובצדק, ברשימת הישגיו העיתונאיים: הצילום של אביו של סירחאן סירחאן, רוצחו של הסנטור רוברט קנדי, קורא את העיתון בו הידיעה על הרצח, פורסם ברחבי העולם; ולהבדיל, זכתה לחשיפה דומה התמונה המחוייכת בה רואים את מנחם בגין משתופף בפני סאדאת וקרטר (הוא התכופף כדי להרים משהו) בשיחות השלום בקמפ דיוויד, תמונה שהייתה הפוגה מבורכת מממלכתיות מעיקה. לצידם מככבת גם כתבה ותמונות ראשונות של רב המרגלים הסובייטי-יהודי, ליאופולד טרפר, שהשתקע בישראל בשנות הפנסיה שלו, וכן מאות אלפי תמונות, פילמים על גבי פילמים מאירועי תרבות מרכזיים, מאירועים פוליטיים, הפגנות, וגם מפיגועים ואסונות.

Peace Agreement Egypt
צילום של דן הדני, בו מנחם בגין מתכופף בפני אנואר סעדאת, ולידם ג'ימי קרטר, במעמד החתימה על הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל למצרים, 25 למרץ 1979. מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

כשהחליט לסגור את הסוכנות ו"לצאת לפנסיה", לא ידע מה יעלה בגורלו של האוצר הארכיוני שבידיו: "יצרתי דבר שלא קיים בארץ. זה סתם ג׳וק שלי. לי היום קשה להבין איך הגעתי לזה. אתה מטפח את זה. אתה עושה את זה שזה יהיה מושלם. וזה קשה. זה קשה להיפרד.."

הוא ניסה למצוא מקום שייקח את עבודת חייו בשלמותה, ויבין את הערך הגדול הגלום בה. אחרי כמה שנים של חיפושים עקרים ועסקאות שלא צלחו, החליט בעצב להשמיד את מפעל חייו: "עמדתי לקנות שתי מגרסות ולהתחיל להשמיד את הנגטיבים. בכיתי. להרוס דבר כזה? ידעתי שיש פה אוצר."

למרבה המזל, שיתף הדני את כלתו, בתיה קלדרון, בכוונותיו, והיא מיהרה ופנתה אל ד"ר חזי עמיאור, אוצר אוסף ישראל בספרייה הלאומית. עמיאור הבין מיד שמדובר באוצר ארכיוני והצליח לשכנע את הדני להעביר אותו בשלמותו אל הספרייה הלאומית, שם יוכל לשמש את הציבור הרחב. למרות הקושי הרב שבפרידה מהפרויקט המפואר שטיפח עשרות שנים, הדני מצא בית לאוסף הפנומנלי שלו: "אני שמח ואני מאושר" אמר, "אני ממש גאה בזה שזה נמצא בידיים הטובות ביותר שיכולתי לחלום."

***

גם בגיל מאה הדני לא נח על זרי הדפנה. בשנה שעברה בנה בעצמו אתר בפלטפורמת וויקס, שמגולל את סיפור חייו והישגיו העיתונאיים, וגם מספר על אתגרים אחרים בחייו שצלח. הוא עדיין נוהג במכונית ומקפיד להיות סקרן ונוקב, גם עכשיו: "אני מצפה ומחכה שאני אהנה מהעתיד. ואנוח קצת, כי אני עובד קשה מאוד." 

במבט מפוכח וידען, צופה עבר ועתיד הוא מבקש בקשה ספציפית לכבוד יום הולדתו: "רוצה לראות עתיד טוב. אני רוצה לראות את המדינה שבניתי, היום אני לא רואה אותה."

דן הדני, ניצול השואה בן ה-100, עדיין זוכר הכל

דון זלוצבסקי איבד את כל שהיה לו בשואה: את שגרת חייו, את כל משפחתו ואת אמונתו באדם. בדרך הוא שרד, בחוכמה ותושיה, את אושוויץ, סלקציה של מנגלה, עבודות פרך וצעדת מוות ובנה לעצמו חיים חדשים בארץ כדן הדני - צלם ועיתונאי לו תפקיד חשוב בתיעוד המתרחש במדינה היהודית אליה זכה לעלות. את זיכרונותיו מהתופת הדחיק במשך עשרות שנים ורק בגיל 92 החל לספר על השואה והתקומה שלו

832 629 Blog

מימין, דן הדני בביקורו בספרייה הלאומית, 2024. צילום: דויד פרץ. משמאל דון זלצבסקי בנעורותו בגטו לודז', סביבות 1941.

לפני חודשים ספורים הגיע העיתונאי והצלם דן הדני לביקור בספרייה הלאומית שאך נחנכה בירושלים, הבית החדש של אוסף הצילומים האדיר שאצר בקריירה הארוכה שלו. זהו ארכיון צילומים שמקיף כמעט כל אירוע בתולדות המדינה, מסוף שנות השישים ועד שנת 2000, שנמסר אל הספרייה בסדר ובארגון מופתי. זו הייתה עבודת חייו, וכדי כשהיא תישמר היטב ותמשיך להיות רלוונטית, בחר הדני להעביר את הארכיון המלא של צילומיו לידי הספרייה הלאומית, שם חלקו הגדול נגיש דיגיטלית באתר הספרייה. 

באוגוסט 2024 ימלאו להדני 100 שנים. הוא צלול, סיפוריו מרתקים ויש לו הרבה לספר. מעבר לקריירה שלו כצלם ועיתונאי, סיפור חייו יוצא דופן, ושוזר בין ילדות מאושרת, התבגרות בגטו, במחנה השמדה ובמחנות עבודה וחיים חדשים ומאתגרים במדינת ישראל, שבמהלכם המציא את עצמו מחדש, יותר מפעם אחת. הדני הוא איש מיוחד, 100 שנותיו לא ניכרות עליו בחדות מחשבתו ודיבורו הרהוט. הסתכלותו על החיים ממרום שנותיו וניסיונו, מפוכחת והוא אינו עסוק בחרטות או בשאלות על העבר.

Whatsapp Image 2024 03 05 At 15.45.52
דן הדני בביקורו בספרייה הלאומית, 2024. צילום: דויד פרץ.

מה היה קורה אילו?

פעמיים היו בני משפחתו של דן הדני בדרכם לישראל עם הסרטיפיקט המיוחל לארץ ישראל. בשנת 1925, כשהדני היה עוד תינוק, הייתה משפחתו כבר בדרך לאונייה שתיקח אותם לישראל. בנמל פגשו במקרה חבר טוב של אב המשפחה שברח מפלסטינה וסיפר על פוגרומים של ערבים ביהודים שמתחוללים בארץ המובטחת. הוא השביע אותם שיחזרו לפולין ולא יסכנו את חייהם בארץ, וכך עשו. הפעם השנייה הייתה ב-1936. כשכבר ארזו את כל מיטלטליהם, אב המשפחה, קלמן, לקה בדלקת קשה בכיס המרה ונסיעתם בוטלה.

שאלנו את הדני כיצד הוא מרגיש בנוגע לכך שמשפחתו כמעט וניצלה מהגורל הידוע של יהודי אירופה במלחמה, האם חש עצב או כעס על הפספוס הזה? "זה היה הגורל שלנו", הוא ענה בהחלטיות.

19341209 Fam
התמונה המשפחתית היחידה ברשותו של דן הדני עם הוריו ואחותו. התמונה לקוחה מתוך עותק של הסרטיפיקט שניתן להם לעלייה לארץ ישראל אותו שלחה אימו לחברה שלה בארץ וכך ניצלה התמונה והגיעה לידיו של דן הדני שנים לאחר מכן בדרך לא דרך.

דן הדני נולד לפני מאה שנה, בשנת 1924, בשם דן [מבוטא דּוֹן] זלוצבסקי, בלודז' שבפולין. משפחתו הגרעינית כללה בסך הכל ארבעה אנשים – הוא, אחותו והוריו. אביו היה חייט במקצועו ואמו תופרת. "גדלתי בבית יהודי מאוד ציוני. אבי, קלמן, היה פעיל במפלגת "פועלי ציון" וכילד הייתי מגיע הרבה פעמים להכשרות של קבוצות שעמדו לנסוע לישראל", הוא נזכר. האם, לאה, הגיעה ממשפחה דוברת גרמנית. זו השפה שדן וסבינה, אחותו הגדולה ממנו ב-3 שנים, ידעו על בוריה, מה שהציל אותם לא פעם בהמשך. ההורים היו אומנים של ממש בעבודתם והבית כולו סבב סביב שולחן התפירה הגדול שעליו היו עובדים. מהם ספג הדני את היושרה, המקצועיות והאהבה שהיו חלק מהעשייה והאווירה בבית בו גדל. יחד חיו בבית שוקק חיים ומלא חום ואהבה. כשהוא מעלה זיכרונות מלפני המלחמה הוא רואה לנגד עיניו את אימו, מחכה לו בבית בכל יום כשחזר מבית הספר העממי. יחד הכינו את ארוחת הצהריים. הוא צפה בזמן שבישלה, וכך למד לבשל. מאז, בכל פעם שהדני בישל, הוא נשא חלק מאמו איתו.

אביו, קלמן, היה אדם מיוחד: איש מקצוע מהמדרגה הראשונה, ציוני פעיל, חבר בבית כנסת שבו גם היו משרדי הארגון בו התנדב – "לינת הצדק" – ארגון למתן עזרה ראשונה רפואית לנזקקים, בעיקר בשעות הלילה. הדני ואביו אספו יחד בולים וטיפחו אוסף בולים נרחב, ובו בולים מכל רחבי אירופה, כולל מגרמניה הנאצית. האוסף המפואר נותר נטוש באושוויץ יחד עם כל חפצי המשפחה שנארזו במזוודות ונלקחו איתם כשנלקחו מהגטו ב-1944 אל מותם או שיעבודם לעבודות פרך.

האנטישמיות והפוגרומים היו רק ההתחלה

כשהדני מגולל את סיפור ילדותו בפולין, האנטישמיות היא חלק בלתי נפרד ממנה, דוגמא אחת זכורה לו במיוחד. בשבת אחת, בזמן טיול משפחתי קבוע לפארק עירוני גדול בו נהג לשחק שח, פרץ פוגרום של חוליגאנים פולנים ביהודים. רבים מאלו שלא נפצעו או נהרגו על ידי הפורעים נמחצו בדרך לשערי היציאה בדרך החוצה מהפארק. הדני ומשפחתו לא זוהו כיהודים בגלל מראם המודרני אך כמעט ונדרסו על ידי ההמון המפוחד וניצלו משם בשן ועין.

"הייתה אנטישמיות רבה בכל מקום" הוא מספר. "לא פעם הטיחו בי את האשמה – 'אתה הרגת את ישו', כאילו לא עברו אלפי שנים", אבל מוסיף – "ואני יכול להבין גם למה, וזה ממש לא לטובת העם היהודי". כילד וכנער שביתו היה מקום מפגש חברתי, עסקי ופוליטי, הוא שמע על עושק ורמאויות שיהודים התרברבו בהם. הוא זוכר סיפור אחד של חייט אחר שהתפאר כיצד הצליח למכור לפולני חליפה שרצה להיפטר ממנה, ושהיתה גדולה על האיש בכמה מידות. בכל פעם שהפולני הסתכל במראה, החייט משך את החליפה לכיוון אחר. הוריו גינו התנהגויות כאלה מכל וכל והדני פיתח סלידה מכל חוסר יושר.

תחילת המלחמה

עשרה ימים אחרי שפולין נכבשה על ידי הצבא הנאצי, הגיעו הנאצים לעיר לודז' והודיעו שיהרגו את כל הגברים היהודים בגילאים מסוימים. היום הזה נצרב בזיכרונו של הדני. יחד עם משפחתו ניסה לברוח לכיוון ורשה, הוא ועוד מאות אלפי יהודים נוספים, אך ללא הועיל. הגרמנים השתלטו על נהר האנשים הבורחים בדרכם לוורשה. משפחתו של הדני לא התלבשה כיהודים ודיברה גרמנית מעולה ולכן הצליחה לחמוק מההתעללויות, אך שם לראשונה ראה הדני את האכזריות הנאצית, אכזריות שחוזרת אליו היום בסיוטיו: "הם הפשיטו יהודים מבוגרים, השאירו אותם רק עם ציצית והצליפו עם שוט על האיברים הצנועים שלהם. הם הרגו אנשים בסתמיות בצידי הדרכים", הוא נזכר. "אני רואה לנגד עיניי אירוע שהיה שם – קבוצה של שלושה גרמנים עומדת סביב יהודי אחד, ועם פינצטה מוציאים אחת אחת את השערות מהראש שלו כך שתישאר צורה של צלב קרס. זה היה סאדיזם טוטאלי ואני הבנתי – בני אדם הם חיות".

להוריו של הדני, שהעריצו את התרבות הגרמנית, היה קשה מאוד להתמודד עם מעשיהם של הגרמנים, אותם תפסו כאנשי תרבות ורוח. מה שראו באותם ימים שבר את ליבם. אבי המשפחה, קלמן, מעולם לא התאושש משברון ליבו. הוא מעולם לא חזר לעצמו והשבר הזה היה מה שהרג אותו בסופו של דבר, ב-1942, רעב וחולה בגטו לודז'. 

מארבעה שנים הארוכות של המשפחה בגטו לודז' הדני לא זוכר הרבה, למעט את גסיסתו ופטירתו של אביו. "היינו בהישרדות, כל אחד עם עצמו" הוא מספר. "כשעליתי לארץ שאלו אותי למה לא עשינו כלום, לך תסביר שאתה היית בתוך אי, אתה מנותק! הגרמנים לאט לאט מרגילים אותך לכך שזו המציאות".

הוא זוכר שסבל בגטו חרפת רעב, למרות שהמשפחה ניסתה לגדל בהיחבא מעט ירקות בעציצים במרפסת מאולתרת שהייתה להם. הקצבת האוכל הייתה זעירה – פרוסת לחם אחת בבוקר ואחת בערב: "אני בטוח שההורים תרמו ממנת האוכל המוקצבת שלהם עבורי ועבור אחותי. אין לי הוכחה לזה אבל אני הרגשתי". את המתאבדים על גדר הגטו המחושמלת הוא גם לא שוכח. כמו רוב תושבי גטו לודז', הוא ואחותו אולצו לעבוד עבור הצבא הנאצי. התמונות היחידות שיש לו מאותן שנים הן ממפעל המגפיים בו עבדו, שם יוצרו מגפיים ממולאות קש עבור החיילים הגרמנים.

Holocaust Ghetto Lodz
דון זלוצובסקי משמאל, במפעל ליצור מגפיים לצבא הגרמני בגטו לודז', סביבות 1941.
Holocaust Ghetto Lodz
תמונה שצולמה במפעל ליצור מגפים לצבא הגרמני בתוך גטו לודז', סביבות 1941. משמאל עם הטלאי הצהוב, מנהל משמרת הלילה של המפעל, מעליו סבינה זלוצבסקי, אחותו הגדולה של הדני, ומעליה דון סלוצבסקי (היום דן הדני).

בסלקציה של ד"ר מנגלה

על הנסיעה המסוייטת מהגטו לאושוויץ הוא כותב בהרחבה באתר האינטרנט שהקים: "לא רציתי לכתוב ספר כי אני חושב שיותר אנשים יקראו את זה ככה", הוא מסביר. עד לרגע ההוא, בכל שנות הגטו, אמו ואחותו לא נפרדו ממנו. בכאוס המוחלט של הגעת הרכבת לרציף, הוא הופרד מייד מאחותו ומאמו. אמו נרצחה באותו היום. אחותו, ככל שהצליח לברר, נרצחה כמה חודשים לאחר מכן באחד ממחנות העבודה. "אין יום שעובר שאני לא חושב על כל המשפחה ומתגעגע. מאחותי ואמא שלי אפילו לא הספקתי להיפרד" הוא נאנח. בניגוד למשפחתו, הדני עבר כמה מחנות עבודה שונים ושרד. בכל אחד, כך הוא מספר, ניסים, צירופי מקרים, מזל ושכל ישר עזרו לו לשמור על חייו.

לאחר שבועות ספורים באושוויץ התקיימה סלקציה של ד"ר מנגלה. כדי למנוע כל אפשרות להתמרדות האסירים, התחילו ההתעללויות בהם ימים קודם לכן. "היינו עירומים והיינו צריכים לקפוץ קפיצות צפרדע, במשך שעות. מי שזה לא היה בכוחותיו חטף מכות רצח", מספר הדני. הם הסתדרו בחמישיות לקראת בואו של מנגלה, שלא נהג לדבר, אלא רק להורות עם אצבעו על מי שעליו לצאת מהשורה ולהצטרף לקבוצת הנושרים, המיועדים למוות מיידי. כשהגיע להדני הצביע מנגלה לכיוונו. הדני שאל בגרמנית רהוטה: "אליי אתה מתכוון?" ומנגלה ענה "תמשיך לעמוד, כלב". האיש שמאחורי הדני, האחרון בחמישייה היה חסר המזל שנרצח באותה סלקציה. 

מי שעבר את הסלקציה נבחר לעבודות פרך במפעלי ביסיניג שבמחנה בראושנווייג, שהוסבו במלחמה לייצור טנקים גרמניים. הקור ששרר שם בחורף 1944 היה כה קיצוני עד כי לרבים קפאו אצבעות הרגליים. "היו שהתעוררו בלילות מנגיסות עכברושים שהתגלו רק כשהגיעו מהאיזור הקפוא לאזור בו היה עדיין בשר חי, אז היה האדם מתעורר בצרחות, זה היה נורא", מספר הדני, שבמזל ותושייה מצא חתיכות של שק מלט ריק, שעשוי מכמה שכבות נייר, ועטף בהן את כפות רגליו נגד הקור והעכברושים. 

לאחר כמה ימים הועבר למחנה עבודה בעיירה סמוכה, פשלדה. אחד ממנהלי המקום, מייסטר היילר, תחתיו עבד הדני, היה נציג המפלגה הנאצית. היילר היה ידוע באכזריותו ואפילו הגרמנים האחרים פחדו ממנו. "אני עבדתי במשמרת לילה – 6 בערב עד 6 בבוקר – כמו המייסטר הזה, והוא הראה לי מה אני צריך לעשות: איך להרים גוש ברזל במשקל 42 קילוגרם, לקרב אותו למחרטה בזווית מסוימת ולרתק אותו למקומו כך שהמחרטה תעבד אותו לגודל הרצוי. זכרתי שהוא החזיק את הברזל בזווית מיוחדת ועשיתי בדיוק אותו דבר כמוהו".

בזכות הקליטה המהירה שלו הבין הדני מה נדרש ממנו. למרות שמעולם לא עבד קודם במקצוע טכני, ובעצמו שקל באותם ימים בסביבות 40 קילוגרמים, הצליח תוך ימים ספורים להביא לתפוקה לא רעה. בזכות הגרמנית שבפיו יכלו השניים לשוחח, ובמשמרות הלילה הארוכות המייסטר היה מספר לו על חייו וכיצד התגלגל למפלגה הנאצית. "פעם אחת הוא הביא לי אפילו פרוסת לחם, מי שמע על דבר כזה? או אפילו מעט מתחליף קקאו שהיה להם בקנטינה, קראו לזה אלזץ-קקאו. זה היה לא יאומן בשבילי!" רגעים קטנים כאלה נתנו לו כוח ותקווה בימים הקשים ביותר. 

שמחתי, אבל לא ידעתי על מה אני שמח 

הדני הועבר לעבודת פרך בכמה מחנות שונים. בדרך לאחד מהם נאלץ לצעוד ב"צעדת מוות", גם אותה שרד. לקראת סוף המלחמה היה במחנה רוונסבריק, כחלק מקבוצה שנועדה להחלפה, אולי עם שבויי מלחמה גרמנים. קציני ה-SS דרשו מאנשי הקבוצה ללכת ביער ולהיכנס למחנה אחר. "הייתי בטוח ששם ירצחו אותנו" הוא מספר "אבל לא, אלה היו צריפים ששייכים לארגון אונר"א ושם חילקו לנו חבילות מזון – עם אוכל משומר וסיגריות". גם פה התגלתה חוכמת החיים של הדני הצעיר. "צריך לזכור – אנחנו מדברים על אנשים שהיו מורעבים במשך חודשים ושנים, לאכול אוכל כזה ולהתנפל עליו זה ממש מסוכן, את זה אני הבנתי, אני פשוט ידעתי מעצמי". רבים מאסירי המחנה המורעבים אחרים אכלו בבולמוס וסבלו משילשולים קשים. חלקם לא התאוששו מכך. "ידעתי שאני צריך להיפטר למשל מה"בוליביף", הבשר המשומר שהיה בחבילה, ולשמור על הביסקוויטים היבשים אותם אכלתי לאט לאט".

כשראה את החיילים האמריקאים נכנסים בשער המחנה כדי לשחררו היה מותש מדי מכדי לקום. "שמחתי, אבל לא ידעתי על מה אני שמח" הוא מספר. אחרי כמה ימים טובים של התחזקות הבין שהוא אדם חופשי שוב, אך עם ההבנה הזו, והמסע חזרה הביתה ללודז', ידע – לא נשאר לו אף אחד בעולם הזה. הוא לבדו.

בבית בו גרו בגטו לודז' היה מחסן קטן, בו מצא את התמונות המעטות שלו ושל משפחתו מתקופת שהותם בגטו. תמונות שצולמו בסתר, זיכרון מוחשי כמעט יחיד מהחיים שהיו לו עד אז. משם התגלגל למחנות העקורים. הוא לא יכול לשכוח את היריבות שראה אז בין הקבוצות השונות של הניצולים: "אם פה במחנות מישהו מפועלי ציון לא יכול ללכת לדבר עם בית"ר, ויש כאלה יריבות ומתח – וכולנו ניצולי שואה – איך ננהל ככה מדינה?"

למרות שהיו בידיו אפשרויות אחרות, להדני היה ברור שהוא ממשיך את צוואתם הלא כתובה של הוריו, מגשים את חלומם הציוני ועולה לישראל. הוא התקבל לקבוצה שיצאה ללמוד ימאות באיטליה, בלי שידע מילה באיטלקית ובלי שהכיר שם אף אחד. למרות זאת, הדני עבר את הקורס בהצטיינות ויום לאחר שנחת בארץ כבר התגייס לחיל הים הטרי. "הדבר הכי קשה היה היחס שאנחנו, ניצולי השואה, קיבלנו מהצברים. התייחסו אלינו כמו מטומטמים, 'איך לא התנגדתם', לך תסביר את זה לאנשים שבעים, מה זה שנים של הרעבה". 

מחברת של דן מלימודי הימאות באיטליה
מחברת מקורית בכתב ידו של הדני ששמר מלימודי הימאות באיטליה.

בישראל לקח לו זמן לבסס לעצמו חיים חדשים. "גם כשהייתי חייל בצבא הייתי רעב. הרי לא היה לי בית לצאת אליו, לא אף אחד בעולם הזה. הייתי נשאר בצבא גם בחופשים כדי שלפחות יהיה לי משהו לאכול ואיפה לישון." 

הדני שירת בצה"ל עד לפרישתו בגיל 40 בדרגת רב סרן, אז החל קריירה נוספת כצלם עיתונות והקים את סוכנות העיתונות IPPA, ואף כתב כתבות לעיתונות. כמי שמעולם לא למד עברית בצורה מסודרת זו הייתה תחושת גאווה וניצחון על הנסיבות הנוראיות של ראשית חייו.

990040417430205171
דן הדני במהלך שנותיו כקצין בחיל הים בצה"ל. מתוך אלבום פרטי.

אני מבין שאני חייב לדבר על זה ואני בין הבודדים שעדיין יכול

מה התחולל בנפשו בסיום מלחמת העולם השנייה, והוא בן 21 בלבד, כשגילה שנותר לבדו בעולם, ללא נפש אחת קרובה ששרדה את השואה? שלא נשארה לו כמעט אף מזכרת מלפני המלחמה? התמונות שיש בידיו של הדני מילדותו ונעוריו, ממשפחתו שנספתה כולה, הן ספורות. אולי גם בשל כך, הפך הדני עם השנים להיות מתעד ומקטלג סקרן, מאורגן ומוקפד שמנציח בדבקות את מה שמתרחש במדינה הצעירה. 

990040402620205171
דן הדני בעבודתו, במהלך ביקור במצרים לשיחות השלום, 1977. מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

במשך שנים לא דיבר הדני על מה שעבר עליו בשואה: "לא רציתי לגרד את הפצע, התעסקתי בלשרוד וגם התביישתי לדבר על זה, בגלל כל מה שספגתי מהצברים" הוא מסביר. רק בגיל 92 הסכים לראשונה לחזור לביקור בפולין ואז נפתח הסכר. מאז הוא מדבר ומספר ככל שמוכנים לשמוע אותו. הוא גם דאג להעלות באתר האינטרנט שלו (שהקים בעצמו בגיל 99) את סיפוריו מתקופת השואה. "אני מבין שאני חייב לדבר על זה ואני בין הבודדים שעדיין יכול! גם אם זה לא פשוט בשבילי. זה מחזיר אותי לעבר, יש לי סיוטים בלילות".

Whatsapp Image 2024 03 05 At 15.45.52 (1)
דן הדני בראיון בעת ביקורו בספרייה הלאומית, 1924. צילום: דויד פרץ.

כששואלים את הדני על השבעה באוקטובר הוא משיב: "זה היה מבחינתי יום של שואה, יום אחד! התעוררתי בבוקר והקשבתי לרדיו, שמעתי מה מספרים ומיד סגרתי, חשבתי שזה לא יכול להיות. אבל אז הסתקרנתי ופתחתי שוב ונזכרתי – ככה מרגישה שואה."

הדני הגיע לספר את סיפורו במסגרת אירוע "זיכרון בסלון" בספרייה הלאומית, הבית של ארכיון התמונות העשיר והחשוב שלו. שם הוא זמין לרווחת כולם: "יש לי מעט נחת מהידיעה שארכיון התמונות הענק שעבדתי עליו כל חיי שמור ובטוח בספרייה הלאומית. זה נותן לי גאווה לדעת שנשאר משהו אחריי." 

נדמה כי חייו העשירים של דן הדני מעניקים לנו יותר מסיפור חיים אחד, והוא מבקש רק לאחל שהמדינה שכה חלם עליה ושמח כל כך לשרת ולהיות חלק ממנה, שתמשיך להתקיים ולהיות נאמנה לאותם ערכים שהדריכו אותו בחייו.

הוליווד בארץ הקודש: הכירו את "מערבון המצה" הראשון (והאחרון)

תעשיית הקולנוע הישראלית ידעה הצלחות למרות הקשיים העצומים העומדים בפני יזמי הקולנוע. אבל לעומת זאת, החלום להקים כאן אולפני צילום בינלאומיים שימשכו הפקות הוליוודיות ארצה, נכשל כישלון חרוץ. מה עלה בגורלה של עיר הסרטים האילתית ואיך קשור אחד מגדולי שחקני הקולנוע מאז ומתמיד, גרגורי פק, ל"מערבון המצה" הראשון?

832 629 Blog

השחקן הישראלי זאב ברלינסקי מגלם אינדיאני בסרט "בילי שני כובעים", צילום מסך מתוך הסרט

המערבון "בילי שני כובעים" יצא לאקרנים בשנת 1974. כיכבו בו גרגורי פק וג'ק וורדן, שתי אגדות הוליוודיות, ולצידם דזי ארנז ג'וניור, בנם של השחקנים לוסיל בול ודזי ארנז, שהיה אז שחקן מתחיל ובזוגיות מתוקשרת עם ה-כוכבת של אותה תקופה, לייזה מינלי. קלקלן (ספויילר) לפניכם: כל אלו לא עזרו. "בילי שני כובעים" הוא מערבון זניח ונשכח בתולדות ימי הוליווד, אבל הוא חושף בפנינו פיסת היסטוריה מרתקת, שבה הוליווד ניסתה להעטיר מזוהרה על ארץ הקודש. 

כמו בכל מערבון קלאסי, גם "בילי שני כובעים" הציג את סיפורם של שני שודדי דרכים (פק וארנז ג'וניור), שנמלטים מפני השריף הקשוח והנחוש בגילומו של ג'ק וורדן, לאחר שוד שהפך לרצח. ארנז ג'וניור הוא בילי שני כובעים, נער שאמו אינדיאנית ואת אביו הלבן לא הכיר מעולם. הוא זוכה ליחס אבהי משותפו המבוגר ממנו בשנים רבות, ארץ' דינס, שודד סקוטי מחוספס וקשוח בגילומו של גרגורי פק. 

מעריב 22 באוגוסט 1972
ידיעה מעיתון מעריב מיום ה-22 באוגוסט, 1972. מתוך אוסף העיתונות של הספרייה הלאומית.

הסרט מגולל את מסע ההימלטות שלהם, כולל פציעתו של דינס בידי השריף וניסיון שוד של ארבעה אינדיאנים שחסים על דינס הפצוע וחברו בילי הצעיר, כשהאחרון מדבר איתם בשפתם ומזדהה כאחד מהם. וכמובן איך אפשר בלי רומן אסור בין בילי העדין והנאה ואסתר היפה, כלה שנקנתה על יד בעלה המתעלל. 

מתחת לעלילת המערבון הקלאסית, ומעבר לשריקות היריות, הסרט דן בגזענות וביחס המשפיל שהיה מנת חלקם של הילידים האמריקאים. 

למרות שהסרט כלל שחקנים מובילים, הפקה הוליוודית מהוקצעת ואפילו מסרים סובלניים וחיוביים הוא נכשל הן בקופות והן בקרב המבקרים.

לא היינו מבזבזים את זמננו לריק כדי לדון במערבון נשכח לולא היה מכונה "מערבון המצה הראשון". וכדי להבין בדיוק מה זה אומר, ניסע במנהרת הזמן הדמיונית שלנו לשנת 1972: אז, בשלהי חודש אוקטובר התקיימה במלון השרון מסיבת עיתונאים מיוחדת, עליה דיווח כתב "על המשמר" יעקב גרוס: "במסיבת עיתונאים חגיגית במלון השרון, אפשר היה לפגוש את כל 'המי ומי' בתעשיית הקולנוע הישראלית. אלה באו לקבל את פני הפקת הסרט בילי שני כובעים בכיכובו של גרגורי פק".

על המשמר 18 אוקטובר 1972
ידיעה העיתון על המשמר, מיום ה-18 באוקטובר 1972. מתוך אוסף העיתונות של הספרייה הלאומית.

כן, כן, "בילי שני כובעים" צולם כולו בישראל, למרות שהעלילה מתרחשת במדבריות ארצות הברית בימי המערב הפרוע. במובן זה הוא נשאר אחד הסרטים הבודדים שצולמו בארץ ללא זיקה עלילתית לאזור. 

כך, כשם שזכו המערבונים שהופקו באיטליה בשנות השישים לכינוי "מערבון ספגטי" , זכה "בילי שני כובעים" להיות המערבון הראשון שמצולם בארץ ובהפקתו מעורבים צוותים ישראלים למהדרין. הוא קיבל, כמתבקש, את הכינוי "מערבון מצה".

Nnl Archive Al11497134780005171 Ie202483652 Fl202483656
דזי ארנז ג'וניור וגרגורי פק על סט הצילומים סמוך לאילת. צילום: עליזה אורבך, מתוך הספרייה הלאומית, ארכיון עליזה אורבך.

צילומי הסרט נמשכו חודשיים וכללו צוות ישראלי נרחב וגם שני שחקנים ישראלים: הראשון הוא זאב ברלינסקי, שחקן תיאטרון וקולנוע וממייסדי תיאטרון הקאמרי ותיאטרון הסמבטיון. על אישתו האהובה זהבה ברלינסקי כתב אברהם חלפי את השיר "עטור מצחך", שאף חקוק על קברה. בסט הצילומים אמר ברלינסקי לכתב ברוך מאירי: "עשרות פעמים נהרגתי בידי גרגורי פק. זה היה תענוג לא נורמלי להיהרג בידי השחקן הדגול הזה". 

Untitled
כתבה מורחבת של ברוך מאירי במעריב על צילומי הסרט "שני כובעים" בישראל, 27.11.1972. מתוך ארכיון העיתונות של ספרייה הלאומית.

גם כפילו של פק היה ישראלי. גדי כץ נשכר בתחילה כדי לשמש מורה דרך עבור ההפקה וכלל לא חלם לקחת חלק פעיל בצילומי הסרט, אבל בגלל דמיונו הבולט לשחקן הראשי הוקפץ מיד לטובת תפקיד כפילו של פק. ואגב, הוא לא היה מופתע כלל: "כשהייתי בארצות הברית, שם הכרתי את אישתי, כמה נערות עצרו אותי וביקשו ממני חתימה", סיפר לכתב מעריב ברוך מאירי.

מלבד השחקנים הראשיים בסרט, מהשחקנים הבולטים והמובילים בהוליווד של אותם שנים, הגיעה ארצה יחד עם הצוות גם אחת הכוכבות הגדולות בעולם באותה תקופה, כדי לתמוך בבן זוגה שמשחק בסרט. לייזה מינלי, אז כבר כוכבת שובר הקופות "קברט", עליו גם זכתה באוסקר, בילתה על סט הצילומים עם ארוסה הצעיר, דזי ארנז ג'וניור.

אבל מעבר לפן הרכילותי – איך ולמה החליטו בהוליווד לצלם מערבון אמריקאי בערבות ישראל?

מאז הומצאה מצלמת הקולנוע הייתה ישראל, שאז עוד כונתה פלשתינה, יעד נחשק לצילומים. אחד מסרטיהם הראשונים של האחים לומייר, ממציאי מצלמת הקולנוע מ-1897, מתעד את נופי הארץ ובעיקר את אלה המוזכרים בברית החדשה, מספר לנו מבקר הקולנוע והתסריטאי יאיר רווה. 

בעשור הראשון להקמת ישראל גם תעשיית הקולנוע הזעירה ניסתה לעשות את צעדיה הראשונים, ככל תעשייה אחרת במדינה הצעירה. בשנת 1955 הצטלם בארץ הסרט "גבעה 24 אינה עונה" בהפקה משותפת ישראלית ובריטית, אבל נקודת המפנה הגיעה איך לא, עם הסרט "אקסודוס" שצולם בישראל בשנת 1959. הסרט, בכיכובו של פול ניומן, יצא בשנת 1960 ומגולל את סיפור התנועה הציונית ותקומת מדינת ישראל, הוא מבוסס על רב המכר בעל אותו שם שכתב הסופר היהודי ליאון יוריס. אקסודוס צולם כמובן בישראל, "זאת הייתה הפעם הראשונה שתעשיית הקולנוע הישראלית הזעירה שהייתה כאן התמקצעה כמו שצריך בהפקה הוליוודית, ולא צילמה סרטי תעמולה, כפי שהיה מקובל", מספר רווה. 

Exodus
פול ניומן משמאל כארי בן כנען, מתוך הסרט "אקסודוס", 1960. צילום מסך.

צילומי הסרט הולידו את החלום הציוני לייסד בארץ תעשיית סרטים שתאפשר הפקות זולות יותר מהפקות אמריקאיות, כשהפוטנציאל לא גלום רק במחיר: "ישראל הציעה מגוון מאוד גדול של נופים בשטח מאוד קטן: גם מדבריות, גם הרים מושלגים, גם מבנים עתיקים והיסטוריים", מסביר רווה, ומכוון לדעתם של גדולים, שכן גרגורי פק עצמו – אחד מגדולי השחקנים בכל הזמנים – שהתראיין לעיתונות בישראל בזמן הצילומים, הכריז: "אילת היא מקום נפלא לתעשיית הסרטים. יש כאן שילוב של קולורדו, אריזונה ויומינג וקליפורניה. מי צריך יותר מזה?"

פק אגב, לא דיבר רק כדי להתחנף לישראלים. מאז צילומי הסרט ביקר פק בארץ עשרות פעמים בהזדמנויות שונות ואף צילם פה סרטים נוספים. למעשה, סרט תיעודי שהופץ בארצות הברית תיעד את ימי הצילומים של "בילי שני כובעים", במטרה למשוך הפקות נוספות ארצה, כשעל מלאכת הקריינות הופקד פק עצמו. גם ילדיו של פק הגיעו לארץ ברבות השנים ובתו, הבמאית והמפיקה ססיליה פק, יצרה את הסרט "מיס עולם האמיצה" המתעד את סיפור האונס של לינור אברג'יל ואת מאבקה המתוקשר לצדק.

אבל נחזור רגע אחורה. בשנות ה-60, אולי בזכות "אקסודוס" ואולי בזכות הישגיה הצבאיים והתרבותיים, ישראל נחשבה ברחבי העולם לנס מעורר השראה, מה שתרם בהחלט לפופולריות שלה גם בביצה ההוליוודית. ואולי היה זה דווקא הקשר היהודי, זה שחיבר בין הפרויקט הציוני של היהודים מישראל, ובין הפרויקט הקפיטליסטי של היהודים שהצליחו לגעת בחלום האמריקאי, בהוליווד. 

בשני העשורים הבאים צולמו בארץ סרטים בינלאומיים רבים בהם "האדומה הגדולה" למשל, אולם רובם ככולם היו קשורים קשר כזה או אחר לישראל עצמה, כמו "השגריר" ו"ישו כוכב עליון". במהלך צילומי "ישו כוכב עליון" גילה נורמן ג'ואיסון, במאי ומפיק הסרט, את הפוטנציאל של ישראל כאתר הצילום המדברי שהוא מחפש לסרט אחר, הוא "בילי שני כובעים" מיודענו.

Nnl Archive Al11497123990005171 Ie202483267 Fl202483271
גרגורי פק, דזי ארנז ג'וניור ולצידם השחקן דיוויד הדלסטון על סט הצילומים. צילום: עליזה אורבך, מתוך הספרייה הלאומית, ארכיון עליזה אורבך.

בשנת 1966, במקביל להתעוררות ההוליוודית, קיבל יזם קולנוע בשם אלכס הכהן אישור להקמת עיר סרטים בסגנון המערב הפרוע סמוך לאילת. המיזם נכשל. בחמש שנות קיומה הצטלמו בעיר רק שלושה סרטים ולרוב עמדה שוממה ומוזנחת. בשנת 1971 נשרפה העיר כליל והכהן נמלט מאימת החובות וההלוואות שקיבל מהמדינה לטובת הפרויקט. גם אולפני נווה אילן שהוקמו בשנות ה-80 על ידי מנחם גולן ויורם גלובוס, תוכננו בין היתר כדי למשוך לארץ הפקות מרשימות, אולם ללא הצלחה יתרה.

אם הגעתם לאילת בשנות ה-80, יכולתם להצטלם ליד הגיליוטינה של הטקסס ראנץ'. עוד אתר צילומים שהוקם במקור למען החלום הקולנועי, אבל הסתיים כאטרקציה תיירותית ולבסוף ננטש, נסגר ושנים אחר כך הפך לפארק מים. 

טקסס ראנץ
טקסס ראנץ', עיר הסרטים האילתית מהאייטיז. צילום מתוך פייסבוק.

 "בשנות ה-80 מנחם גולן ויורם גלובוס הביאו לפה המון הפקות הוליוודיות, 'סהרה' עם ברוק שילדס, 'מעבר לשיא', עם סילבסטר סטלון ו'מחץ הדלתא' עם צ'אק נוריס." מספר רווה. "רוב הסרטים לא היו איכותיים במיוחד אבל הם הצליחו מאוד והכניסו לארץ הרבה כסף. גולן וגלובוס מאוד הצליחו עם קאנון בהוליווד בשנים ההם"

Menahem Golan Awarded Kinor David 1964
פרס "כינור דוד" מוענק למנחם גולן על הסרט הטוב ביותר, 1964. צילום: פריץ כהן, לע"מ.

אבל כאן, בערך, מסתיים סיפורנו. בסוף שנות ה-80 האינתיפאדה ומה שהגיע אחריה, סתמו את הגולל תעשיית הסרטים ההוליוודית בישראל, "עלויות ההפקה הגבוהות, שבוודאי עלו עוד יותר אחרי האינפלציה באמצע האייטיז, בשילוב עם המצב הביטחוני, הפכו את ישראל ליעד לא כדאי. חברות הביטוח פשוט מסרבות לבטח את השחקנים. היום אנחנו כבר במצב שאפילו סרטים שעלילתם מתרחשת בארץ מצטלמים בחו"ל. ב'מינכן' של סטיבן ספילברג למשל, צולמו הסצינות המתרחשות בירושלים כביכול, במלטה".

בשנת 2000 שוב התעוררה תקווה זעירה להגעתה של הפקה יוקרתית לארץ, עם לא פחות מאשר בראד פיט. הכל כבר היה מוכן להגעתו של הכוכב וההתרגשות בארץ הייתה בשיאה. אלא שבדיוק אז החמיר המצב הביטחוני, שוב, והאינתיפאדה השנייה פרצה. הגעתו של פיט בוטלה מסיבה שהיום מקבלת משמעות מצמררת – חברת הביטוח סירבה לבטח אותו בארץ מחשש שארגוני טרור ינסו לחטוף אותו. 

למרות מאמצי החולמים, ערי הסרטים, הציונות המרגשת של גרגורי פק וצמרת הוליווד, הקשר היהודי ואפילו הסיוע הכספי של "מר בירגר ממחלקת סרט במשרד המסחר", לא קמה בישראל תעשיית משנה הוליוודית. יחד עם זאת, מתקיימת פה תעשיית סרטים מרתקת לא פחות שאינה ידועה לרבים, "בארץ מצטלמים לא מעט סרטים נוצריים שמספקים הרבה עבודה לתעשייה בארץ." אומר רווה. "אלה סרטים לא מוכרים, שיוצאים ישר להפצה ביתית או במסגרות דתיות". 

לפחות נשארנו עם מזכרת מלאת פירורים ממערבון המצה הראשון, והאחרון, ועם סדרה של מאות צילומים מאחורי הקלעים של "בילי שני כובעים", שצילמה הצלמת עליזה אורבך. עכשיו הם נגישים לכולם ולכולן בארכיון הדיגיטלי של הספרייה הלאומית.

אמני המפות של דור המדינה

מפה יכולה להוות יותר ממסמך כרטוגרפי טכני. באוספי הספרייה מצויות מפות מראשית ימי המדינה שביצירתן השתתפו אמנים שונים. ההיבט הציורי בולט בהן ומושך את העין במקביל לתיאור גיאוגרפי של אזור מוגדר בנקודת זמן.

Map832b

מהדורה בעברית [1951] הספרייה הלאומית, אוסף המפות ע"ש ערן לאור

איורים במפות מאפיינים בעיקר מפות עתיקות, אך גם במפות ממחצית המאה העשרים ניתן למצוא אלמנטים אלו המותאמים לתקופה ולרוח הזמן. לעתים האמנות ממסגרת את המפה, ולעתים מופיעה בגוף המפה.

מפת "שנת שתים למדינת ישראל"  (במהדורות בעברית ובאנגלית בהוצאת יוסף שפירא) כוללת בשולייה איורים מאת האמן מיכאל קארה. האיורים ממחישים כיצד מדינת ישראל הצליחה להגיע לנקודת זמן זו של קיומה: איורי מעפילים, פועל באתר בניה, אשה אוחזת אלומת שיבולים,  חיילים, חיילת תולה את סמל המדינה, דמות תוקעת בשופר – כל אלו הינם היבטים של חלקים שונים בחברה הישראלית שבזכות מאמציהם קמה המדינה.

Map1 660
Map2 660

קארה היה מעצב גרפי, צייר ופסל יליד גליציה, אשר עלה לישראל בהיותו בן 60, בשנת 1946 והמשיך לפעול וליצור. פסליו ותבליטי קיר פרי עבודתו נמצאים ברחבי הארץ. רבים מהם הינם אנדרטאות לחללי מערכות ישראל.

דוגמאות לעבודותיו:

בול לרגל יום העצמאות השני, 1950
בול לרגל יום העצמאות השני, 1950
Map4 500
אנדרטה לחללי מערכות ישראל בעיר נשר. צילום: Hanya, ויקיפדיה

"מפת שנת שלש למדינת ישראל" (מהדורות בעברית ובאנגלית) בהוצאת יוסף שפירא.

מפה זו התפרסמה בפורמט דומה לקודמתה, אך הפעם האמן אחר – מאיר איזקמן –  ובשמו העברי – מאיר רונן.

המפה מתכתבת באופן ברור עם המפה של שנת שתים למדינה: מעל הכיתוב "ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי", מצוי איור נשר שכנפיו מכסות צללית דמות תוקעת בשופר המשמשת רקע למסלול צעידת דמויות אוחזות דגלים בנוסח "שאו ציונה נס ודגל", מתחתן – משפחות עולים צועדות בשורה בסמוך לדימוי מדחפי מטוס (בהקבלה לאניית המעפילים שבמפה הקודמת). הפעם נוספו איורי מיקרוסקופ ומבחנות – לציין את המדענים, טרקטור ושדה חרוש – לציון החקלאים, התיישבות עם מגדל מים ופועל הנושא מעדר על כתפו מדגיש את ההתיישבות העובדת. בשוליים מימין, חייל תוקע בחצוצרה, פועלי בנין, גלגלי שיניים לציון תחום התעשייה, יד כותבת בעפרון – לציון הלימוד והאקדמיה, כלי נגינה ופתכה של ציירים [=פלטה לערבוב צבעים] . למטה איור מטוסי חיל האויר עם סמל מגן דוד, וחייל ניצב על טנק בעוד שניים נוספים ברקע מאחוריו.

מאיר (מייק) רונן (1926 – 2009) היה עיתונאי ישראלי, קריקטוריסט פוליטי ומאייר. נולד במלבורן כמאיר איזקמן. אביו נולד בירושלים, ואמו בליברפול. למד אמנות ואדריכלות במכון הטכנולוגי המלכותי במלבורן. במהלך מלחמת העולם גויס לצבא אוסטרליה, ואחרי המלחמה הוצב ביפן הכבושה כאיש צוות בעיתון צבאי. בשנים 1945-1946 צייר דיוקנאות פושעי מלחמה יפניים בדיונים של בית הדין הצבאי הבינלאומי למזרח הרחוק בטוקיו. עם חזרתו לאוסטרליה עבד כקריקטוריסט ב- The Sunday Telegraph .  בשנת 1949 הגיע לישראל והצטרף לצוות העיתון היומי, "The Palestine Post", ששינה את שמו לג'רוזלם פוסט. משימתו הראשונה הייתה לצייר מפות, אך עד מהרה החל לאייר מאמרים ולצייר קריקטורות לעיתון על בסיס יומי. בשנת 1956 אימץ את השם העברי 'רונן' לאחר שמונה לשליח של הסוכנות היהודית לדרום אפריקה ולרודזיה. עם שובו לישראל בשנת 1958, התבקש להקים את המהדורה הבין-לאומית של הג'רוזלם פוסט ולהמשיך כקריקטוריסט ועורך אמנות. באמצע שנות השישים החל לפרסם קריקטורות גם ב"ידיעות אחרונות", תחילה במסגרת המדור הסאטירי "ציפור הנפש", ותוך זמן קצר – במדור משלו. תחת הכותרת "בעיניו של מייק" פרסם אלפי קריקטוריות פוליטיות במשך כשלושה עשורים.

מייק-מאיר רונן, ידיעות אחרונות 17.6.1986 [הקשר הקריקטורה: חרדים השחיתו תחנות אוטובוסים בגלל כרזות "תועבה". כתגמול, חילונים השחיתו ספרי קודש בישיבה]  אתר האחים שמיר
מייק-מאיר רונן, ידיעות אחרונות 17.6.1986 [הקשר הקריקטורה: חרדים השחיתו תחנות אוטובוסים בגלל כרזות "תועבה". כתגמול, חילונים השחיתו ספרי קודש בישיבה] אתר האחים שמיר

המעצבת הגרפית ואמנית הטיפוגרפיה פרנציסקה ברוך, תרמה לעיצוב מפת ישראל בארצו  ערוכה בידי א. אורל ומשה ברור. ברוך, ילידת המבורג, 1901,  למדה עיצוב ואיור בבית הספר שליד המוזיאון הממלכתי לאמנויות בהמבורג. את הכשרתה בעיצוב גרפי וקליגרפיה עשתה באקדמיה הלאומית לאמנויות בברלין. בתחילת דרכה עסקה בעיקר בעיצוב תעשייתי, ועבדה בעיצוב של צלחות פורצלן עבור בית חרושת מוביל שעם לקוחותיו נמנה גם בית המלוכה הגרמני. האמן יעקב שטיינהרדט פנה אליה בהצעה שתשתתף יחד עמו בעיצוב הגדה לפסח במהדורה ביבילופילית. שטיינהרדט ביקש ממנה לעצב את האותיות – בעברית ובגרמנית. ברוך, שלא ידעה עברית, נחשפה כך לתחום עיצוב האות העברית והחלה להתעניין בעיצוב גופנים עבריים ובעיצוב של כריכות ספרים באותיות עבריות. ההגדה, עם חיתוכי עץ של שטיינהרדט ואותיות פרי עיצובה, המבוססות על כתבי יד אשכנזיים, נדפסה ב-200 עותקים והיא פריט אספנות.  במהלך שנות ה-20 ועד לעלייתו של היטלר לשלטון עיצבה בין היתר עטיפות ספרים, מטבעות, צעצועי ילדים, תווי ספר ואת ספר שיריה הראשון (שירה סינית מתורגמת לגרמנית). בין השאר עיצבה את ה"אנציקלופדיה יודאיקה" וספרים עבריים נוספים מהוצאת "רימון". בשנת 1933 עלתה לארץ. 

                                           

פרנציסקה ברוך. צילום מתוך הקטלוג ״דפוסים משתנים״, מוזיאון ישראל
פרנציסקה ברוך. צילום מתוך הקטלוג ״דפוסים משתנים״, מוזיאון ישראל

עבדה כשרטטת מפות בעבור ממשלת המנדט וארגון ההגנה, אך הטביעה חותמה בעיקר בתחום עיצוב האות העברית: בראשית שנות ה-40  עיצבה מחדש את לוגו עיתון "הארץ", ופיתחה את גופן שוקן-ברוך עבור ספרי הוצאת 'שוקן'. עיצבה סמלים עבור ממשלת ישראל.

Map6 660
הדרכון הישראלי הראשון, בעיצוב פרנציסקה ברוך. צילום: אלי פוזנר / מוזיאון ישראל. כתבה בעתון הארץ, 28 בנובמבר 2015
מפת ישראל בארצו בעריכת אלכסנדר אורל ומשה ברור, בעיצובה של פרנצ'סקה ברוך. שנות ה-40 של המאה ה-20. אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
מפת ישראל בארצו בעריכת אלכסנדר אורל ומשה ברור, בעיצובה של פרנצ'סקה ברוך. שנות ה-40 של המאה ה-20. אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית

פרידל שטרן, מעצבת גרפית וקריקטוריסטית ילידת לייפציג, 1917, עבדה כשרטטת מפות כבר בממשלת המנדט. שטרן היתה מחלוצות תחום הקריקטורות בישראל, ונושאיהן היו בעיקר חיי היום יום (למשל החורף הישראלי).  בצעירותה למדה עיצוב בבצלאל החדש. במלחמת העולם השניה התנדבה לשירות בצבא הבריטי, ואף זכתה בצל"ש על שירותה.

פרידל שטרן
אוסף פרידל שטרן, המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס, חולון
פרידל שטרן אוסף פרידל שטרן, המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס, חולון

החל בשנות החמישים פרסמה שטרן כתבות עיתונאיות שדרכן בחנה את החברה הישראלית בצורה ביקורתית. עבור חלק מכתבות אלו "התחזתה" לטיפוסים שונים, בשנת  1958 פרסמה את ספרה "בקיצור: ישראל", שעסק בחוויות התיירות בישראל. שטרן אף עיצבה בולים.

הוציאה תחת ידה קובץ מפות מאוירות של ישראל – "מפות מדברות" –  שהתפרסם בשנים  1953 ו- 1958 בעברית ובאנגלית.  בקובץ, הכולל מפות של אזורי הארץ השונים,   מצוירים הארועים התנ"כיים וכן ההיסטוריים בצבע תכול בהיר כעין דמויות רפאים, והארועים הקיימים לזמן ההווה של היצירה מופיעים בצבעים מלאים.    

בגליון אזור הכנרת נזהה מספר דוגמאות לכך:  ציור אדם ניאנדרתלי באזור מערות האדם הקדמון בנחל עמוד, דמות בעלת האוב בעין דור, אלישע הנביא ונס החייאת בן האשה השונמית, נס הפיכת המים ליין בכפר כנא ע"י ישוע.

ודוגמאות למציאות ההווה: פרש צ'רקסי על סוס בכפר כמא, אדם כפוף וכאוב נכנס למרחצאות טבריה ויוצא זקוף ובריא, הטנק הסורי הניצב בדגניה זכר לעצירתו ע"י צה"ל במלחמת העצמאות.

קטע מגליון 'כנרת' מהספר 'ישראל מפות מדברות' 1958
קטע מגליון 'כנרת' מהספר 'ישראל מפות מדברות' 1958

תגלית קטנה הקשורה לעבודתה של שטרן: מפת ציורית של תל אביב עם ציון מסלולי התחבורה הציבורית משנת 1963 כוללת איורים הומוריסטיים בנושא כללי הנסיעה באוטובוס, ולמרות שחסרה חתימתה על העבודה, קשה לטעות בסגנון, וסביר לזהות את הקריקטורות – ואת המפה – כפרי עטה של פרידל שטרן.

Map11 660

רמז נוסף שמחזק את זיהוי פרידל שטרן כמאיירת המפה והקריקטורות הינו העובדה שפרסמה  ב- 1956, כחלק מסדרת פרסומים בעתון את חוויותיה ככרטיסנית באוטובוס:

 קריקטורה, 1956. אוסף פרידל שטרן, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון
קריקטורה, 1956. אוסף פרידל שטרן, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון
1956 -   אוסף פרידל שטרן, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון
1956 – אוסף פרידל שטרן, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס, חולון

ולא רק אמנים גרפיים נמנים עם יוצרי המפות, אלא גם אמן תאטרון –  גרשון פלוטקין  – יליד מוסקבה, 1917, שהיה כרטוגרף, שחקן ובמאי מוערך בתאטרון הקמארי. אחת מעבודותיו שפורסמה בשנת 1958 הינה מפת ישראל וסיני מאת ג.וג. פלוטקין – בני הזוג בחיים ובמקצוע –  גליליה וגרשון פלוטקין.

הזוג אשר הוזכר כבר בעבר במגזין הספרייה (בהקשר תצלומי אויר כחומר גלם למיפוי), חי ויצר יחד. גרשון פלוטקין אף שילב את כשרון המשחק שלו בעבודתו הכרטוגרפית, כפי שמוכיח הסיפור המתאר את התנסותו עוד טרם ימי המדינה, מול הבריטים:

(מתוך הבלוג של ציפורה דגן המבוסס על קטעים מתוך ריאיון שנערך עם גליליה פלוטקין-קטינקא ביום 18.7.2000  שמור בארכיון המרכזי של ההגנה, בבית אליהו גולומב בתל-אביב):

"בשנת 1944 הגיע הבמאי גרשון פלוטקין לקיבוץ, כדי לביים מחזה. מעבר להיותו במאי, היה גרשון פעיל בתחומים שונים בארגון ההגנה. באחד הימים  הודיע לגליליה להתכונן ל"טיול עם התינוק שלה", שהיה בן תשעה חודשים. הגיעו השלושה לשדה התעופה בלוד, שם המתין להם פיניה הטייס, שהסדיר את כל הסידורים הנדרשים לתאום עם שדה התעופה ועם האנגלים. כשנשאל הטייס על ידי המפקח הבריטי מהי מטרת הטיסה, הוסבר הדבר בכך:

"לתינוק ישנה 'אסטמה מיוחדת' וחשוב לקחתו מפעם לפעם לשאוף אוויר בגבהים"!!

בידיהם היו מפות בריטיות של הארץ, הטייס חתם על מסלול טיסה בו הורשה לטוס והחבורה הקטנה עלתה לאווירון והמריאה.

באווירון ישבו פיניה הטייס ועמו גרשון, גליליה והתינוק. גליליה הביאה עימה סלסלה, בה ארוזים היו בקבוקי האכלה לתינוק וחיתולים ובין החיתולים הוסתרה מצלמת לייקה וסרטי צילום. גם המימייה שימשה כ"סליק", כשבחלקה העליון היה תא קטן עם מעט חלב או מים. רק המריא האווירון, ותרדמה עמוקה נפלה על התינוק. כך היו גליליה וגרשון פנויים לעסוק בצילומים. גליליה צילמה כשראשה ומחצית גופה העליון מוטה אל מחוץ לאווירון ובשעת הטיסה היו גרשון וגליליה מחליפים בינהם תפקידים, כשהאחד מצלם והשני מנווט את הטיסה על פי המפות שהיו בידיהם.

מובן שהם טסו ליעדים שתוכננו בעבורם ב'הגנה' ולא במסלולים שנקבעו להם על ידי הבריטים.

באחד הימים, המפקח על ההמראות בשדה התעופה הציע לגרשון:

 "כדאי לך להחליף את הטייס, כי הטייס הזה אינו מכיר את הארץ". אך גרשון הסביר להם:  "שאינו יכול למצוא טייס אחר ובעבור התינוק חשוב הגובה והאוויר הצח שבגבהים"… ".

גרשון פלוטקין יחד עם אורנה פורת בעבודתו כבמאי במחזה 'בגלל חגורה' בתאטרון הקאמרי, 1958. תצלום מארכיון בוריס כרמי, אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית
גרשון פלוטקין יחד עם אורנה פורת בעבודתו כבמאי במחזה 'בגלל חגורה' בתאטרון הקאמרי, 1958. תצלום מארכיון בוריס כרמי, אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

שלמה בן-דוד מעצב גרפי  וצייר, 1968-1906. בוגר לימודי אמנות ב"באוהאוס" בגרמניה. השתתף בהכשרה של תנועת ה"חלוץ". בשנת 1926 עלה לארץ-ישראל. היה ממקימי קיבוץ גבעת ברנר. לאחר מכן גר בתל אביב ועבד כמעצב גרפי. בין היתר עיצב כריכות ספרים עבור הוצאת "הקיבוץ המאוחד", יצר סמלילים לחברות, וכן יצר צילום אמנותי.  

Map15 500

 בחלק מעבודותיו הכרטוגרפיות ניתן למצוא איורי מבנים ואתרים משובצים בגוף המפה:

"ירושלם העתיקה והחדשה", [שנות הארבעים של המאה העשרים] אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
"ירושלם העתיקה והחדשה", [שנות הארבעים של המאה העשרים] אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית

נוכל לזהות מימין לשמאל את מלון המלך דוד, בנין ימקא ואצטדיון הכדורגל שפעל מאחוריו, בנין המוסדות הלאומיים, בית הכנסת ישורון, מנזר רטיסבון, בית הספר לאמנות בצלאל.

מובלעת הר הצופים  מתוך מפת ירושלם העתיקה והחדשה, 1955 אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
מובלעת הר הצופים מתוך מפת ירושלם העתיקה והחדשה, 1955 אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית

במקטע מאויירים בית החולים אוגוסטה ויקטוריה ["הסנטוריון הגרמני"], האוניברסיטה העברית, אמפיתיאטרון הר הצופים,  בית הספרים הלאומי,  בית החולים הדסה, בית הקברות הצבאי הבריטי.

כרזה למפלגת אחדות העבודה – פועלי ציון, 1950.
מעצב: שלמה בן דוד. אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית
כרזה למפלגת אחדות העבודה – פועלי ציון, 1950. מעצב: שלמה בן דוד. אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית
Map19 300

המעצב הגרפי עמנואל בלאושילד, יליד לטביה, 1915, עסק בציור מילדותו ואף למד אמנות באופן מקצועי. לאחר הכשרה בתנועת נוער ציונית 'הרצליה', עלה לארץ ב-  1936. עבד בפרדסנות, גויס להגנה (שם הוגדר כמומחה לטופוגרפיה וסידור מפות אסטרטגיות) ושירת במשטרת הנוטרים שסופחה ליחידות הצבא הבריטי. מילא בו תפקידים שונים והשתחרר בשנת 1945. עסק בגרפיקה שימושית, ולאחר שוך קרבות מלחמת העצמאות המשיך לשרת כקצין בתפקיד גרפיקאי באכ"א. עיצב מספר סמלי יחידות, ביניהן סמל חיל המודיעין.

עמוד שער למגילת אסתר בהוצאת צה"ל,  בעיצובו של בלאושילד, 1951. מאוסף הספרייה הלאומית
עמוד שער למגילת אסתר בהוצאת צה"ל, בעיצובו של בלאושילד, 1951. מאוסף הספרייה הלאומית

באזרחות ניהל בלאושילד את הוצאת 'אמיר' עד פרישתו לגמלאות. בעשור החמישי לחייו הספיק להגשים את חלום ילדותו וזכה לעצב מגוון בולים. נפטר ב- 1998.

הוצאת 'אמיר' תחת ניהולו הוציאה לאור מגוון מפות ציוריות מ-1969 ועד 1988. המבנים המאויירים משובצים במפות בצבעוניות מושכת את העין. הנה מספר דוגמאות לעבודותיו:

אזור הקדרון והר הזיתים במפת ירושלים, 1969 בהוצאת אמיר. אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
אזור הקדרון והר הזיתים במפת ירושלים, 1969 בהוצאת אמיר. אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
מפת טבריה, 1972 הוצאת אמיר, אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
מפת טבריה, 1972 הוצאת אמיר, אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
אזור יפו מתוך מפת תל אביב – יפו, 1974 הוצאת אמיר, אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית
אזור יפו מתוך מפת תל אביב – יפו, 1974 הוצאת אמיר, אוסף המפות ע"ש ערן לאור, הספרייה הלאומית

לסיכום, בקורות חייהם של אמני המפות נוכל לזהות מספר מאפיינים משותפים: מחציתם  (שטרן, בן דוד ובלאושילד), היו בנערותם חלק מקבוצות הכשרה יהודיות באירופה (קבוצה יהודית של 'הצופים', תנועת 'החלוץ', והסתדרות הנוער הציוני 'הרצליה'). אצל ארבעה נמצא השתתפות במאבק מול מדינות הציר (קארה, שטרן, בלאושילד, ורונן).  שלושה עבדו בתחום המפות במסגרת ארגון 'ההגנה' (ברוך, פלוטקין ובלאושילד). ואצל שלושה אחרים  בלט נושא חיי היום יום בעבודתם האמנותית  –מיכאל קארה (כפי שמצויין בעיתון 'דבר', וכן תאור ה'מחכים בתור למרפאת קופת חולים');  עבודותיה של פרידל שטרן (לדוגמא חוויותיה מהשימוש בתחבורה הציבורית), ומאיר רונן.

המשותף לכל האמנים והאמניות הללו הינו שנולדו בחו"ל,  יצרו בישראל ובעברית יצירה מגוונת לאורך שנים, ותולדותיהם ועבודתם שזורות בהקמת מדינת ישראל, בגיבושה ובהתבססותה.