הוליווד בארץ הקודש: הכירו את "מערבון המצה" הראשון (והאחרון)

תעשיית הקולנוע הישראלית ידעה הצלחות למרות הקשיים העצומים העומדים בפני יזמי הקולנוע. אבל לעומת זאת, החלום להקים כאן אולפני צילום בינלאומיים שימשכו הפקות הוליוודיות ארצה, נכשל כישלון חרוץ. מה עלה בגורלה של עיר הסרטים האילתית ואיך קשור אחד מגדולי שחקני הקולנוע מאז ומתמיד, גרגורי פק, ל"מערבון המצה" הראשון?

832 629 Blog

השחקן הישראלי זאב ברלינסקי מגלם אינדיאני בסרט "בילי שני כובעים", צילום מסך מתוך הסרט

המערבון "בילי שני כובעים" יצא לאקרנים בשנת 1974. כיכבו בו גרגורי פק וג'ק וורדן, שתי אגדות הוליוודיות, ולצידם דזי ארנז ג'וניור, בנם של השחקנים לוסיל בול ודזי ארנז, שהיה אז שחקן מתחיל ובזוגיות מתוקשרת עם ה-כוכבת של אותה תקופה, לייזה מינלי. קלקלן (ספויילר) לפניכם: כל אלו לא עזרו. "בילי שני כובעים" הוא מערבון זניח ונשכח בתולדות ימי הוליווד, אבל הוא חושף בפנינו פיסת היסטוריה מרתקת, שבה הוליווד ניסתה להעטיר מזוהרה על ארץ הקודש. 

כמו בכל מערבון קלאסי, גם "בילי שני כובעים" הציג את סיפורם של שני שודדי דרכים (פק וארנז ג'וניור), שנמלטים מפני השריף הקשוח והנחוש בגילומו של ג'ק וורדן, לאחר שוד שהפך לרצח. ארנז ג'וניור הוא בילי שני כובעים, נער שאמו אינדיאנית ואת אביו הלבן לא הכיר מעולם. הוא זוכה ליחס אבהי משותפו המבוגר ממנו בשנים רבות, ארץ' דינס, שודד סקוטי מחוספס וקשוח בגילומו של גרגורי פק. 

מעריב 22 באוגוסט 1972
ידיעה מעיתון מעריב מיום ה-22 באוגוסט, 1972. מתוך אוסף העיתונות של הספרייה הלאומית.

הסרט מגולל את מסע ההימלטות שלהם, כולל פציעתו של דינס בידי השריף וניסיון שוד של ארבעה אינדיאנים שחסים על דינס הפצוע וחברו בילי הצעיר, כשהאחרון מדבר איתם בשפתם ומזדהה כאחד מהם. וכמובן איך אפשר בלי רומן אסור בין בילי העדין והנאה ואסתר היפה, כלה שנקנתה על יד בעלה המתעלל. 

מתחת לעלילת המערבון הקלאסית, ומעבר לשריקות היריות, הסרט דן בגזענות וביחס המשפיל שהיה מנת חלקם של הילידים האמריקאים. 

למרות שהסרט כלל שחקנים מובילים, הפקה הוליוודית מהוקצעת ואפילו מסרים סובלניים וחיוביים הוא נכשל הן בקופות והן בקרב המבקרים.

לא היינו מבזבזים את זמננו לריק כדי לדון במערבון נשכח לולא היה מכונה "מערבון המצה הראשון". וכדי להבין בדיוק מה זה אומר, ניסע במנהרת הזמן הדמיונית שלנו לשנת 1972: אז, בשלהי חודש אוקטובר התקיימה במלון השרון מסיבת עיתונאים מיוחדת, עליה דיווח כתב "על המשמר" יעקב גרוס: "במסיבת עיתונאים חגיגית במלון השרון, אפשר היה לפגוש את כל 'המי ומי' בתעשיית הקולנוע הישראלית. אלה באו לקבל את פני הפקת הסרט בילי שני כובעים בכיכובו של גרגורי פק".

על המשמר 18 אוקטובר 1972
ידיעה העיתון על המשמר, מיום ה-18 באוקטובר 1972. מתוך אוסף העיתונות של הספרייה הלאומית.

כן, כן, "בילי שני כובעים" צולם כולו בישראל, למרות שהעלילה מתרחשת במדבריות ארצות הברית בימי המערב הפרוע. במובן זה הוא נשאר אחד הסרטים הבודדים שצולמו בארץ ללא זיקה עלילתית לאזור. 

כך, כשם שזכו המערבונים שהופקו באיטליה בשנות השישים לכינוי "מערבון ספגטי" , זכה "בילי שני כובעים" להיות המערבון הראשון שמצולם בארץ ובהפקתו מעורבים צוותים ישראלים למהדרין. הוא קיבל, כמתבקש, את הכינוי "מערבון מצה".

Nnl Archive Al11497134780005171 Ie202483652 Fl202483656
דזי ארנז ג'וניור וגרגורי פק על סט הצילומים סמוך לאילת. צילום: עליזה אורבך, מתוך הספרייה הלאומית, ארכיון עליזה אורבך.

צילומי הסרט נמשכו חודשיים וכללו צוות ישראלי נרחב וגם שני שחקנים ישראלים: הראשון הוא זאב ברלינסקי, שחקן תיאטרון וקולנוע וממייסדי תיאטרון הקאמרי ותיאטרון הסמבטיון. על אישתו האהובה זהבה ברלינסקי כתב אברהם חלפי את השיר "עטור מצחך", שאף חקוק על קברה. בסט הצילומים אמר ברלינסקי לכתב ברוך מאירי: "עשרות פעמים נהרגתי בידי גרגורי פק. זה היה תענוג לא נורמלי להיהרג בידי השחקן הדגול הזה". 

Untitled
כתבה מורחבת של ברוך מאירי במעריב על צילומי הסרט "שני כובעים" בישראל, 27.11.1972. מתוך ארכיון העיתונות של ספרייה הלאומית.

גם כפילו של פק היה ישראלי. גדי כץ נשכר בתחילה כדי לשמש מורה דרך עבור ההפקה וכלל לא חלם לקחת חלק פעיל בצילומי הסרט, אבל בגלל דמיונו הבולט לשחקן הראשי הוקפץ מיד לטובת תפקיד כפילו של פק. ואגב, הוא לא היה מופתע כלל: "כשהייתי בארצות הברית, שם הכרתי את אישתי, כמה נערות עצרו אותי וביקשו ממני חתימה", סיפר לכתב מעריב ברוך מאירי.

מלבד השחקנים הראשיים בסרט, מהשחקנים הבולטים והמובילים בהוליווד של אותם שנים, הגיעה ארצה יחד עם הצוות גם אחת הכוכבות הגדולות בעולם באותה תקופה, כדי לתמוך בבן זוגה שמשחק בסרט. לייזה מינלי, אז כבר כוכבת שובר הקופות "קברט", עליו גם זכתה באוסקר, בילתה על סט הצילומים עם ארוסה הצעיר, דזי ארנז ג'וניור.

אבל מעבר לפן הרכילותי – איך ולמה החליטו בהוליווד לצלם מערבון אמריקאי בערבות ישראל?

מאז הומצאה מצלמת הקולנוע הייתה ישראל, שאז עוד כונתה פלשתינה, יעד נחשק לצילומים. אחד מסרטיהם הראשונים של האחים לומייר, ממציאי מצלמת הקולנוע מ-1897, מתעד את נופי הארץ ובעיקר את אלה המוזכרים בברית החדשה, מספר לנו מבקר הקולנוע והתסריטאי יאיר רווה. 

בעשור הראשון להקמת ישראל גם תעשיית הקולנוע הזעירה ניסתה לעשות את צעדיה הראשונים, ככל תעשייה אחרת במדינה הצעירה. בשנת 1955 הצטלם בארץ הסרט "גבעה 24 אינה עונה" בהפקה משותפת ישראלית ובריטית, אבל נקודת המפנה הגיעה איך לא, עם הסרט "אקסודוס" שצולם בישראל בשנת 1959. הסרט, בכיכובו של פול ניומן, יצא בשנת 1960 ומגולל את סיפור התנועה הציונית ותקומת מדינת ישראל, הוא מבוסס על רב המכר בעל אותו שם שכתב הסופר היהודי ליאון יוריס. אקסודוס צולם כמובן בישראל, "זאת הייתה הפעם הראשונה שתעשיית הקולנוע הישראלית הזעירה שהייתה כאן התמקצעה כמו שצריך בהפקה הוליוודית, ולא צילמה סרטי תעמולה, כפי שהיה מקובל", מספר רווה. 

Exodus
פול ניומן משמאל כארי בן כנען, מתוך הסרט "אקסודוס", 1960. צילום מסך.

צילומי הסרט הולידו את החלום הציוני לייסד בארץ תעשיית סרטים שתאפשר הפקות זולות יותר מהפקות אמריקאיות, כשהפוטנציאל לא גלום רק במחיר: "ישראל הציעה מגוון מאוד גדול של נופים בשטח מאוד קטן: גם מדבריות, גם הרים מושלגים, גם מבנים עתיקים והיסטוריים", מסביר רווה, ומכוון לדעתם של גדולים, שכן גרגורי פק עצמו – אחד מגדולי השחקנים בכל הזמנים – שהתראיין לעיתונות בישראל בזמן הצילומים, הכריז: "אילת היא מקום נפלא לתעשיית הסרטים. יש כאן שילוב של קולורדו, אריזונה ויומינג וקליפורניה. מי צריך יותר מזה?"

פק אגב, לא דיבר רק כדי להתחנף לישראלים. מאז צילומי הסרט ביקר פק בארץ עשרות פעמים בהזדמנויות שונות ואף צילם פה סרטים נוספים. למעשה, סרט תיעודי שהופץ בארצות הברית תיעד את ימי הצילומים של "בילי שני כובעים", במטרה למשוך הפקות נוספות ארצה, כשעל מלאכת הקריינות הופקד פק עצמו. גם ילדיו של פק הגיעו לארץ ברבות השנים ובתו, הבמאית והמפיקה ססיליה פק, יצרה את הסרט "מיס עולם האמיצה" המתעד את סיפור האונס של לינור אברג'יל ואת מאבקה המתוקשר לצדק.

אבל נחזור רגע אחורה. בשנות ה-60, אולי בזכות "אקסודוס" ואולי בזכות הישגיה הצבאיים והתרבותיים, ישראל נחשבה ברחבי העולם לנס מעורר השראה, מה שתרם בהחלט לפופולריות שלה גם בביצה ההוליוודית. ואולי היה זה דווקא הקשר היהודי, זה שחיבר בין הפרויקט הציוני של היהודים מישראל, ובין הפרויקט הקפיטליסטי של היהודים שהצליחו לגעת בחלום האמריקאי, בהוליווד. 

בשני העשורים הבאים צולמו בארץ סרטים בינלאומיים רבים בהם "האדומה הגדולה" למשל, אולם רובם ככולם היו קשורים קשר כזה או אחר לישראל עצמה, כמו "השגריר" ו"ישו כוכב עליון". במהלך צילומי "ישו כוכב עליון" גילה נורמן ג'ואיסון, במאי ומפיק הסרט, את הפוטנציאל של ישראל כאתר הצילום המדברי שהוא מחפש לסרט אחר, הוא "בילי שני כובעים" מיודענו.

Nnl Archive Al11497123990005171 Ie202483267 Fl202483271
גרגורי פק, דזי ארנז ג'וניור ולצידם השחקן דיוויד הדלסטון על סט הצילומים. צילום: עליזה אורבך, מתוך הספרייה הלאומית, ארכיון עליזה אורבך.

בשנת 1966, במקביל להתעוררות ההוליוודית, קיבל יזם קולנוע בשם אלכס הכהן אישור להקמת עיר סרטים בסגנון המערב הפרוע סמוך לאילת. המיזם נכשל. בחמש שנות קיומה הצטלמו בעיר רק שלושה סרטים ולרוב עמדה שוממה ומוזנחת. בשנת 1971 נשרפה העיר כליל והכהן נמלט מאימת החובות וההלוואות שקיבל מהמדינה לטובת הפרויקט. גם אולפני נווה אילן שהוקמו בשנות ה-80 על ידי מנחם גולן ויורם גלובוס, תוכננו בין היתר כדי למשוך לארץ הפקות מרשימות, אולם ללא הצלחה יתרה.

אם הגעתם לאילת בשנות ה-80, יכולתם להצטלם ליד הגיליוטינה של הטקסס ראנץ'. עוד אתר צילומים שהוקם במקור למען החלום הקולנועי, אבל הסתיים כאטרקציה תיירותית ולבסוף ננטש, נסגר ושנים אחר כך הפך לפארק מים. 

טקסס ראנץ
טקסס ראנץ', עיר הסרטים האילתית מהאייטיז. צילום מתוך פייסבוק.

 "בשנות ה-80 מנחם גולן ויורם גלובוס הביאו לפה המון הפקות הוליוודיות, 'סהרה' עם ברוק שילדס, 'מעבר לשיא', עם סילבסטר סטלון ו'מחץ הדלתא' עם צ'אק נוריס." מספר רווה. "רוב הסרטים לא היו איכותיים במיוחד אבל הם הצליחו מאוד והכניסו לארץ הרבה כסף. גולן וגלובוס מאוד הצליחו עם קאנון בהוליווד בשנים ההם"

Menahem Golan Awarded Kinor David 1964
פרס "כינור דוד" מוענק למנחם גולן על הסרט הטוב ביותר, 1964. צילום: פריץ כהן, לע"מ.

אבל כאן, בערך, מסתיים סיפורנו. בסוף שנות ה-80 האינתיפאדה ומה שהגיע אחריה, סתמו את הגולל תעשיית הסרטים ההוליוודית בישראל, "עלויות ההפקה הגבוהות, שבוודאי עלו עוד יותר אחרי האינפלציה באמצע האייטיז, בשילוב עם המצב הביטחוני, הפכו את ישראל ליעד לא כדאי. חברות הביטוח פשוט מסרבות לבטח את השחקנים. היום אנחנו כבר במצב שאפילו סרטים שעלילתם מתרחשת בארץ מצטלמים בחו"ל. ב'מינכן' של סטיבן ספילברג למשל, צולמו הסצינות המתרחשות בירושלים כביכול, במלטה".

בשנת 2000 שוב התעוררה תקווה זעירה להגעתה של הפקה יוקרתית לארץ, עם לא פחות מאשר בראד פיט. הכל כבר היה מוכן להגעתו של הכוכב וההתרגשות בארץ הייתה בשיאה. אלא שבדיוק אז החמיר המצב הביטחוני, שוב, והאינתיפאדה השנייה פרצה. הגעתו של פיט בוטלה מסיבה שהיום מקבלת משמעות מצמררת – חברת הביטוח סירבה לבטח אותו בארץ מחשש שארגוני טרור ינסו לחטוף אותו. 

למרות מאמצי החולמים, ערי הסרטים, הציונות המרגשת של גרגורי פק וצמרת הוליווד, הקשר היהודי ואפילו הסיוע הכספי של "מר בירגר ממחלקת סרט במשרד המסחר", לא קמה בישראל תעשיית משנה הוליוודית. יחד עם זאת, מתקיימת פה תעשיית סרטים מרתקת לא פחות שאינה ידועה לרבים, "בארץ מצטלמים לא מעט סרטים נוצריים שמספקים הרבה עבודה לתעשייה בארץ." אומר רווה. "אלה סרטים לא מוכרים, שיוצאים ישר להפצה ביתית או במסגרות דתיות". 

לפחות נשארנו עם מזכרת מלאת פירורים ממערבון המצה הראשון, והאחרון, ועם סדרה של מאות צילומים מאחורי הקלעים של "בילי שני כובעים", שצילמה הצלמת עליזה אורבך. עכשיו הם נגישים לכולם ולכולן בארכיון הדיגיטלי של הספרייה הלאומית.

עכשיו בקולנוע: בורקס עם חתיכה של גפילטע פיש

בין שנות השישים לשמונים צץ לצד ז'אנר סרטי הבורקס ז'אנר סרטים מקביל. חובבי התגיות ניסו להצמיד לסרטים האלה שמות משמות שונים כמו לאטקעס או קניידלעך. בסוף נמצא השם הקולע מכולם: סרטי גפילטע פיש. ולא חייבים לצפות בהם עם גזר על הראש

1

זאת המצווה החילונית החשובה ביותר של יום העצמאות. פעם אלו היו ערוצי השידור, היום שירותי הטלוויזיה וה-VOD, כולם כולם ממהרים להציע לנו לצפות בכל טוב מתוך תוצרת הקולנוע הישראלי, ובעיקר בסרטים מהז'אנר הישראלי מכל: סרטי "בורקס". הסרטים האלו הם בעיקר מצחיקים, לא מעט מלודרמטיים, ברובם יככבו יהודה בארקן ז"ל וזאב רווח, ואת הגדולים שבהם כולכן/ם יכולות למנות כבר: "צ'רלי וחצי", "חגיגה בסנוקר", "קזבלן", "סאלח שבתי", "משפחת צנעני", "אלכס חולה אהבה", ועוד רבים אחרים.

1
כרזת הסרט סאלח שבתי, שנחשב למבשר ז'אנר הבורקס ולאחד מהסרטים החשובים שעוסקים בקונפליקט האשכנזי- מזרחי בישראל. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

אבל אנחנו בחרנו לעסוק הפעם בתת-ז'אנר של סרטי ה"בורקס", או כאלו שבמידה מסוימת מנוגדים להם. בחרנו לעסוק בז'אנר שמכונה סרטי "גפילטע פיש".

מאפיין מרכזי אחד של סרטי הבורקס, שמעתה נשמיט את הגרשיים מסביבם, הוא העיסוק התכוף בקונפליקט האשכנזי-מזרחי בישראל. בין אם בדיון על קשיי העלייה מצפון אפריקה ("סאלח שבתי"), או הפערים המעמדיים ("קזבלן") או סתם התנגדות המשפחה האשכנזית לחתן מזרחי (בערך כולם), הקונפליקט הזה נוכח בז'אנר. בנוסף, נטו סרטי הבורקס להגחיך את דמותו של האשכנזי הישראלי, שבסרטים רבים תפס את מקום יריבו של הגיבור, או לפחות זה שמערים מכשולים בדרכו של הגיבור המזרחי. האשכנזי מתואר לרוב כקמצן ואף רודף בצע, אדם קר, חמוץ פנים, משעמם ולא מלהיב. במקרים קיצוניים יותר הוא גם חסר את "חוכמת הרחוב" של הגיבור, נופל קורבן לתעלוליו ומוצג בעליבותו. לעומתו, הגיבור המזרחי/הספרדי, הוא לרוב אמנם חסר השכלה פורמלית, אך מבריק בדרכו, בעל תושייה, יוזמה, יכולת תכנון וגם ביצוע. הוא חם, נעים, חייכן, מצחיק, ומתחת לפני השטח רגיש ואוהב. יש בתיאור הזה אולי מעין היפוך של יחסי הכוח בין האשכנזים למזרחים בישראל, כשברוב סרטי הבורקס יוצא הגיבור המזרחי כשידו על העליונה – או לפחות מסתיימים באיחוד מרגש וחתונה מעורבת.

1
כרזת הסרט "קזבלן" בכיכובו של יהורם גאון. קרדיט: מנחם גולן – סרטי נוח, מתוך ויקיפדיה

סרטי "הגפילטע פיש" לעומת זאת, מסופרים מנקודת המבט האשכנזית. הם מתמקדים בחיי קהילה אשכנזיים, או מספרים את סיפוריהם של גיבורים אשכנזיים. חלקם מתרחשים באותו מקום וזמן כמו סרטי בורקס מקבילים, לדוגמא ישראל של שנות החמישים או ישראל של שנות השבעים. חלק אחר חוזר אחורה לחיי העיירה האשכנזית, השטעטל, עוד באירופה.

גם בסרטים שנחשבים בשר מבשרו של ז'אנר הבורקס קיים לעיתים מבט על המשפחה האשכנזית. זכור במיוחד הסרט "אלכס חולה אהבה", שביים בועז דוידזון, מנושאי הדגל של ז'אנר הבורקס. גיבוריו של הסרט אשכנזיים והעלילה עצמה סובבת סביב יחסו של אלכס הצבר-ממוצא-פולני אל אימי השואה שעברה על קרובי משפחתו שנותרו בפולין. משפחה אשכנזית אחרת שהופיעה על מסך הבורקס היא זו של בנצי (יפתח קצור) מסדרת סרטי "אסקימו לימון" – גם אותם ביים דוידזון – ובואו נראה אתכן/ם מבדילות/ים בין תפקידה של חנה רוט ב"אלכס" לזה של דבורה קידר ב"אסקימו".

1
כרזת הסרט "אסקימו לימון", בבימויו של בועז דוידזון. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

שיאם של הסרטים שנקראים סרטי "גפילטע פיש" מגיע בשתי סדרות: סרטי "לופו" וסרטי "קונילמל".

במוקד סרטי לופו עומד סיפורו של לופו העגלון האשכנזי המזדקן. לופו, בגילומו של יהודה בארקן, שריד לחברה נעלמת שבאופן הולם מתפרנס מרוכלות, "אלטע זאכן", מקצוע שמזוהה עם ההוויה היהודית המזרח אירופית. בסרט הראשון מתמודד לופו גם עם מערכת היחסים של בתו היחידה, ובעיקר עם איום הפינוי של שכונתו. המוטיב הבולט הוא היעלמותו של העולם שלופו הכיר ושלופו מייצג. אם הסרט הראשון היה, כמיטב המלודרמות של הבורקס, שילוב של צחוק ודמע, סרט ההמשך כבר פוסע היישר אל המחוזות הקומיים הקיצוניים יותר של להציב את לופו בניו יורק. לופו, העגלון הקשיש, נוסע לבקר את בתו ובעלה שירדו מהארץ והשתקעו בתפוח הגדול. מעניין שבארקן, גיבורו הגדול של ז'אנר הבורקס, נע בטבעיות בין תפקידים "מזרחיים" ל"אשכנזיים" – אם כי תמיד באופן חם ולבבי.

1
כרזת הסרט "לופו", בבימויו של מנחם גולן. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

הסרט "שני קונילמל", שפתח את הסדרה בה הופיעה דמותו של החסיד המגמגם, לוקח את המושג "גפילטע פיש" אפילו עוד יותר רחוק. הסרט הראשון, שהציג לקהל הישראלי דובר העברית את מייק בורשטיין הצעיר, הוא מעשייה עממית שמתרחשת בעיירה יהודית בסוף המאה ה-19. הוא מציג את הוויי השטעטל ואת חיי היהודים במזרח אירופה באותה תקופה – כל זאת בשילוב שירים שהפכו מהר מאוד ללהיטים בלתי נשכחים. קונילמל הוא חסיד שתום עין, צולע ומגמגם שמשתדך לבתו של הגביר. מתברר שלקונילמל יש בן דוד שדומה לו בכל: מלבד שאינו לוקה בכל המומים שהוזכרו לעיל, ושהוא סטודנט משכיל, חוזר בשאלה. בן הדוד, מקס, מתאהב בבת הגביר המשודכת לקונילמל, והיא מתאהבת בו בחזרה, וכך מתפתחת קומדיה של טעויות במהלכה מתחזה בן הדוד לקונילמל הצולע והמגמגם. לא נפרט את כל מהלכי העלילה, אך נגלה שהסוף טוב, כמיטב המסורת של ז'אנר הבורקס הקלאסי. מעניין גם להשוות את קווי העלילה המרכזיים של "שני קונילמל" לאלו של "חגיגה בסנוקר", שגם במרכזו עומדים שני תאומים שונים באופיים.

1
כרזת הסרט המוזיקלי "שני קונילמל". מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

סרטי ההמשך של קונילמל כבר היו פחות קוהרנטיים, התבססו בלעדית על קומדיית הטעויות וההתחלפות בין שני התאומים הזהים, ואף הרחיקו לכת ושתלו את קונילמל – חסיד מזרח אירופי – בתחילה בתל אביב ואז אפילו בקהיר. פירות השלום – "קונילמל בקהיר" היה הסרט הישראלי הראשון שצולם במצרים.

1
מייק בורשטיין על כרזת "קונילמל בקהיר". מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

חלקם הגדול של סרטי הגפילטע פיש היו הצלחה קופתית מרשימה, בדומה לסרטי הבורקס (ולפעמים יותר מחלקם שקיבלו מעמד קאלט רק מאוחר יותר). "שני קונילמל", למשל, נהנה גם מתמיכת הממסד, כשבעיתונים התפעלו מהישגי ההפקה הקולנועית (בצבע ובמצלמה רחבה) עוד לפני שהסרט יצא לאקרנים. אפילו ראש הממשלה לוי אשכול ורעייתו הגיעו לבכורה.

סרטי הגפילטע פיש נותנים, אם כן, זווית אחרת על הקונפליקט המזרחי אשכנזי שנוכח כל כך בז'אנר הבורקס. נראה, שהקונפליקט הזה הוא אפילו יסודו של הז'אנר. בועז דוידזון, מהבמאים הבולטים של הז'אנר כאמור, אמר בריאיון פעם: "[הבורקס הוא] ז'אנר שלא היה ממנו מנוס. בארץ הזו, הקהל הפוטנציאלי שבא לראות סרטים מורכב מחתך של אנשים שבא מכל מיני ארצות. כל אדם בא מתרבות שונה, עם מסורת אחרת, עם שפה ספציפית ועם ערכים משלו…בשביל להגיע לכל הקהל הזה…אתה חייב להגיע לאיזשהו מכנה משותף, כדי למשוך אותו לקולנוע…סרטי בורקס הם סרטים שעיסוקם בפולקלור המקומי שלנו על כל גווניו. יאמרו, שעדתי זה רע. למה זה רע? למה לעסוק בעדות ובעדתיות זה רע? הרי אנחנו מורכבים מזה שיש אשכנזים ופרענקים. ואלה לא אוהבים את אלה, נקודה. זו עובדה קיימת ואין מה לעשות נגד זה" (הציטוט מתוך ספרה של אלה שוחט, "הקולנוע הישראלי היסטוריה ואידיאולוגיה").

נראה שדוידזון לא טעה. כולם רוצים לראות את עצמם בסרטים, וכולם רוצים ייצוג בסרטים ובצדק. עם זאת, מעניין שרוב כוכבי סרטי הבורקס, ובוודאי הבמאים והמפיקים הגדולים של הז'אנר, היו כולם כולם – אשכנזים.

הכתבה מבוססת, בין היתר, על ספרה של אלה שוחט, "הקולנוע הישראלי היסטוריה ואידיאולוגיה", הוצאת ברירות, 1991.

מרבית הכרזות שמופיעות בכתבה שמורות באוסף האפמרה של הספרייה הלאומית. אם יש ברשותכם כרזות, עלונים, מדבקות, הזמנות ופריטים דומים, תוכלו להפקידם בספרייה הלאומית. לתיאום ניתן ליצור קשר עם אריאל ויטרבו ממחלקת הארכיונים, בכתובת הדוא"ל: Ariel.Viterbo@nli.org.il.

הצצה ל"מציצים": תמונות נדירות מאחורי הקלעים

היום כמעט כל סרט יוצא יחד עם סרטון של שעה על "מאחורי הקלעים" או "גרסת הבמאי". אבל לא תמיד זה היה כך, ובטח לא בישראל הקטנה. בזכות כמה צירופי מקרים ומעט זמן פנוי של עוזר צלם על הסט, התגלגל לספרייה הלאומית סרט צילום אחד שמתעד את יצירתה של אחת הקלאסיקות הקולנועיות הגדולות שלנו: הסרט "מציצים"

1

אריק איינשטיין על הסט של "מציצים". מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

אין כמעט סרט קולנוע שיוצא היום ולא מלווה בסרטון "מאחורי הקלעים": קצת צילומים של צילומים, איך נראה הסט, ובין לבין מושיבים את השחקנים לספר על החוויות שלהם מימי הצילומים המתישים. אבל מעטים הסרטים שבאמת גורמים לך לתהות איך היה שם באמת. הסרט "מציצים" (אורי זוהר, 1972) הוא בוודאי כזה. כיכבו בו גיבורי התרבות הצעירה של אותה שעה, ובראשם אריק איינשטיין – כוכב על מקומי ואליל נוער.

בתקופה שחלפה מאז שיצא לאקרנים קיבל הסרט – שנכשל בהתחלה – מעמד מיתי כמעט בעולם הקולנוע הישראלי. וכמו כל מיתוס, הספקנו גם לנסות לשבור אותו. יש מי שרואים בו ייצוג נוסטלגי חמים של חבורה אהודה, של אווירה חופשית ומשוחררת ושל ישראליות חצופה ונועזת שמתגעגעים אליה; ויש מי שסבורים שמדובר בסרט שאסור להקרין יותר, שמנציח תרבות שוביניסטית, מיזוגינית ומטרידה, שטוב שחלפה מן העולם (או שאנחנו לפחות בדרך לשם).

1
מצלמים בשפך הירקון. מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

ומתוקף הוויכוח הנוקב סביב הסרט האיקוני, גולת הכותרת של חבורת "לול", נכתבו כבר הררי מילים ופרשנויות על הסרט ועל אורח החיים שהוא מתאר. אנחנו מבקשים לתת זווית קצת אחרת. לגמרי במקרה, נחשף כעת סרט צילום עם תצלומים מאחורי הקלעים של הפקת הסרט "מציצים". אם נזכור שתמונה שווה אלף מילים, נוכל אולי לראות איך הסרט מנציח את ההווי ואת החיים של גיבוריו גם מאחורי המצלמה.

1
מונה זילברשטיין על הסט של "מציצים". מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

כל התמונות שמופיעות בכתבה זו צולמו על ידי הצלם גבי לרון שאחרי כ-30 שנות צילום עבור המכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית, פרש לגמלאות והפקיד את ארכיון התצלומים שלו בספרייה הלאומית. והנה, מתברר שלפני הקריירה הארוכה בשירות המדע, לרון עבד גם כצלם קולנוע יחד עם כמה מחשובי הקולנוענים בארץ. הוא עבד עם משה מזרחי על הסט של "אני אוהב אותך רוזה" (1972), שהיה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר; הוא עבד על עוד תוכנית של חבורת "לול" וגם על מספר פרויקטים עם צבי שיסל, יוצא החבורה ששיחק גם הוא ב"מציצים"; ובתווך הוא גם שימש כעוזר צלם שני בסרט שעליו אנחנו מספרים היום.

1
צבי שיסל על הסט. מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

"זה היה סרט של החבר'ה, שדיבר בשפה של החבר'ה", סיפר לנו לרון כששאלנו אותו מה לדעתו רצה אורי זוהר להעביר כשיצר את הסרט. "הם ניסו לעשות משהו שידבר לאנשים הצעירים באותה תקופה", הוא אומר.

1
אורי זוהר יושב על החוף. מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

התיעוד הנדיר מאחורי הקלעים של אחת הקלאסיקות הקולנועיות הגדולות נוצר כמעט במקרה. את "מציצים" צילם הצלם הישראלי-אמריקני אדם גרינברג במקומו של דוד גורפינקל, צלם הקולנוע שאיתו נהג לעבוד אורי זוהר עד אז. "כנראה שגורפינקל היה עסוק במשהו אחר", משער לרון. אחרי סיום לימודיו במגמת הקולנוע בבית הספר "בית צבי", עבד לרון בחברת הצילום של גרינברג, וכך התגלגל לסט של "מציצים".

1
מצלמים בתוך המים. מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

"הייתי עוזר צלם שני באותה תקופה", משחזר לרון. "התפקיד הזה כולל למלא את הסרטים ולדאוג שהציוד יהיה תמיד נקי. עמדתי ליד המצלמה וכתבתי בקלסר אם להדפיס במעבדה את הסצינה הזאת וזאת והמספר הזה וזה, כמו פקיד". הוא זוכר שהאווירה על הסט הייתה חברית ונעימה. "לפעמים אורי זוהר התעצבן על כל מיני דברים, אבל לא עליי", הוא צוחק.

1
אורי זוהר נח במהלך הצילומים. מתוך ארכיון גבי לרון, הספרייה הלאומית

גם התמונות שאנחנו רואים כאן צולמו כמעט במקרה, מתוך יוזמה עצמאית של לרון ולא במסגרת מהלך קידום של הסרט. "הבאתי איתי את המצלמה שלי. בזמן שלא היו לחוצים והיה לי פנאי צילמתי. בסצינה בשפך ירקון יכולתי לצלם את זה כי יום לפני זה נפצעתי על הסט וככה נשארתי על החוף".

לא נוכל להכריע כאן בוויכוח ארוך השנים על מורשתו של הסרט הזה, שרק כמה שנים אחרי שיצא החל יוצרו בתהליך חזרה בתשובה והפך לרב. אם כך ואם כך, "מציצים" חרוט בדברי ימי הקולנוע הישראלי, וכעת אנחנו זוכים להצצה אל התמונות שמנציחות אותו.

כשאינגריד ברגמן אכלה סעודה א-לה-גולאג

כוכבת הקולנוע המפורסמת גויסה למאבק למען יהדות ברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה

אינגריד ברגמן. כוכבת הקולנוע האייקונית כיכבה בסרטים אמריקניים ואירופאים לאורך קריירה שנמשכה מעל ארבעים שנה

"האם אני באמת חייבת לאכול את זה?" שואלת הסמל הנשי, האישה שמייצגת את כל הנשים שידעו אהבה. היא דבקה בעקרונותיה כנגד כל הסיכויים, מה שגרם להרחקתה מארץ הולדתה, אך היא לא נתנה לעובדה הזו לשבור את רוחה ואת אומץ לבה. הסתכלתי בפרצוף המופלא  עם העיניים המפתות שבהן התברך מסך הכסף, ושהמיסו  לבבות בסרט 'קזבלנקה' המעוות בזמן אך נצחי, ועניתי: "כן. את חייבת".

אינגריד ברגמן נוגסת באוכל הלא-אטרקטיבי שהוגש לאסירי ציון בברית המועצות

ואז, אינגריד ברגמן גמעה ממרק הכרוב המימי, שהוגש לצד לחם שחור קשה ויבש, תפוח אדמה קטנטן, קמצוץ דג בקלה יבש, שבעה גרם סוכר וחתיכת מרגרינה. ארוחה זו הייתה לצריכה היומית של סילבה זלמנסון, אסירת ציון במחנה עבודה סובייטי. למענה טסה אינגריד ללונדון. "זה נורא" אמרה קודם על גורלה של סילבה. אבל הפעם התכוונה לאוכל.

 

סרטון: אינגריד ברגמן אוכלת ארוחה של מחנה עבודה סובייטי (0:18). המרכז למורשת המודיעין 

אינגריד הגיעה ללונדון במרץ 1973. היא הוזמנה על ידי "קבוצת ה-35", שנקראה גם "מאבק הנשים למען יהדות ברית המועצות", כדי להעלות את המודעות למצוקה של סילבה זלמנסון. סילבה הייתה אחת הנשים היהודיות היחידות שנכלאו אי פעם בברית המועצות. בחנוכה 1970 הגיעה הבשורה ללונדון, ש-12 יהודים מסורבי עלייה מלנינגרד נעצרו ונאשמו בניסיון "לחטוף" מטוס. כתוצאה מכך, בעלה של סילבה, הטייס אדוארד קוזנצוב,  וטייס המשנה  – נידונו למוות.

באותה תקופה לא היה אף סדק במסך הברזל.

כששמעה אינגריד את סיפורה של סילבה, היא נענתה לאתגר. ז'ורז' וייל, מעצב על בתחום התכשיטים, עיצב מדליון שעליו חרוט השם סילבה זלמנסון בתוך מגן דוד. מאות מדליונים יוצרו מכסף טהור, לצד מספר פריטים יחידים בזהב. מדליון זהב הוענק לאינגריד ברגמן באותו יום על הירתמותה למאבק.

אסירת ציון סילווה זלמנסון לאחר שחרורה מהכלא הסובייטי בהגיעה לארץ. סילווה יורדת מהמטוס יחד עם שר החוץ יגאל אלון. ישראל, 1974. צלם: עקיבא נוף, אוסף דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

כולם היו עסוקים. אני הייתי אחת מהנשים בשחור שהפגינו מטעם קבוצת ה-35 מחוץ למלון האימפריאל בלב לונדון שם היא שהתה. לפתע, קראה לי מנהיגת הקבוצה ואמרה: "היא אמורה להתראיין על ידי ה-BBC. הם יהיו כאן בכל רגע! האם את יכולה לעלות איתה לחדרה ולהישאר אתה בזמן הריאיון?" – מי תגיד לא?

ברגע שנכנסנו לסוויטה המפוארת שלה, היא קרסה לתוך כורסת כנף ברוקדה עתיקה ורודה.  האצילות שלה, בשילוב ההערצה וההערכה של הציבור כלפיה, לא יכלו לאזן את החוויה המסעירה והמזעזעת שהיא עברה כעת.

מזגתי לה כוס ברנדי קטנה והגשתי גם כוס גדולה של מים. היא חייכה ונרגעה. באותו רגע דפקו בדלת. עיתונאית נכנסה, המיקרופון בידה.

בסוף הריאיון נשאלה אינגריד: "האם ההזדהות שלך עם סילבה נובעת מהסבל האישי שלך?" [בשנות החמישים, כתוצאה מפרשיית אהבה לוהטת וסוערת עם הבמאי האיטלקי רוברטו רוסליני והולדת בנם בעקבות הפרשה, אינגריד הוקעה בארצות הברית ובשוודיה הפוריטניות של אותה עת.] עיניה היפות התרחבו. "ממש לא" היא ענתה. "הסבל שלי, כפי שאת מכנה אותו, היה תוצאה של מעשיי, של בחירתי. מסילבה נשללו זכויות אדם בסיסיות על ידי משטר אכזר ורודני".

אהבתי את האמירה המעמיקה הזו.

ב-7 בנובמבר 2019 יתקיים במרכז למורשת המודיעין בגלילות אירוע הוקרה ל"קבוצת ה-35" בשיתוף פעולה בין "נתיב – משרד ראש הממשלה" והארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי. האירוע, שבמהלכו תתקיים השקה לאוספי "קבוצת ה-35", יספר את סיפורה של קבוצת נשים יהודיות בריטיות שלחמו למען מסורבות ומסורבי עלייה בברית המועצות בשנות ה-70 וה-80.

 

כתבות נוספות

כשמרילין מונרו בעטה בכדור למען ישראל (וסיימה בנקע ברגל)

כשהקומיקאי ה(חצי) אלמוני סיינפלד עשה חלטורות למכביה