דן הדני, ניצול השואה בן ה-100, עדיין זוכר הכל

דון זלוצבסקי איבד את כל שהיה לו בשואה: את שגרת חייו, את כל משפחתו ואת אמונתו באדם. בדרך הוא שרד, בחוכמה ותושיה, את אושוויץ, סלקציה של מנגלה, עבודות פרך וצעדת מוות ובנה לעצמו חיים חדשים בארץ כדן הדני - צלם ועיתונאי לו תפקיד חשוב בתיעוד המתרחש במדינה היהודית אליה זכה לעלות. את זיכרונותיו מהתופת הדחיק במשך עשרות שנים ורק בגיל 92 החל לספר על השואה והתקומה שלו

832 629 Blog

מימין, דן הדני בביקורו בספרייה הלאומית, 2024. צילום: דויד פרץ. משמאל דון זלצבסקי בנעורותו בגטו לודז', סביבות 1941.

לפני חודשים ספורים הגיע העיתונאי והצלם דן הדני לביקור בספרייה הלאומית שאך נחנכה בירושלים, הבית החדש של אוסף הצילומים האדיר שאצר בקריירה הארוכה שלו. זהו ארכיון צילומים שמקיף כמעט כל אירוע בתולדות המדינה, מסוף שנות השישים ועד שנת 2000, שנמסר אל הספרייה בסדר ובארגון מופתי. זו הייתה עבודת חייו, וכדי כשהיא תישמר היטב ותמשיך להיות רלוונטית, בחר הדני להעביר את הארכיון המלא של צילומיו לידי הספרייה הלאומית, שם חלקו הגדול נגיש דיגיטלית באתר הספרייה. 

באוגוסט 2024 ימלאו להדני 100 שנים. הוא צלול, סיפוריו מרתקים ויש לו הרבה לספר. מעבר לקריירה שלו כצלם ועיתונאי, סיפור חייו יוצא דופן, ושוזר בין ילדות מאושרת, התבגרות בגטו, במחנה השמדה ובמחנות עבודה וחיים חדשים ומאתגרים במדינת ישראל, שבמהלכם המציא את עצמו מחדש, יותר מפעם אחת. הדני הוא איש מיוחד, 100 שנותיו לא ניכרות עליו בחדות מחשבתו ודיבורו הרהוט. הסתכלותו על החיים ממרום שנותיו וניסיונו, מפוכחת והוא אינו עסוק בחרטות או בשאלות על העבר.

Whatsapp Image 2024 03 05 At 15.45.52
דן הדני בביקורו בספרייה הלאומית, 2024. צילום: דויד פרץ.

מה היה קורה אילו?

פעמיים היו בני משפחתו של דן הדני בדרכם לישראל עם הסרטיפיקט המיוחל לארץ ישראל. בשנת 1925, כשהדני היה עוד תינוק, הייתה משפחתו כבר בדרך לאונייה שתיקח אותם לישראל. בנמל פגשו במקרה חבר טוב של אב המשפחה שברח מפלסטינה וסיפר על פוגרומים של ערבים ביהודים שמתחוללים בארץ המובטחת. הוא השביע אותם שיחזרו לפולין ולא יסכנו את חייהם בארץ, וכך עשו. הפעם השנייה הייתה ב-1936. כשכבר ארזו את כל מיטלטליהם, אב המשפחה, קלמן, לקה בדלקת קשה בכיס המרה ונסיעתם בוטלה.

שאלנו את הדני כיצד הוא מרגיש בנוגע לכך שמשפחתו כמעט וניצלה מהגורל הידוע של יהודי אירופה במלחמה, האם חש עצב או כעס על הפספוס הזה? "זה היה הגורל שלנו", הוא ענה בהחלטיות.

19341209 Fam
התמונה המשפחתית היחידה ברשותו של דן הדני עם הוריו ואחותו. התמונה לקוחה מתוך עותק של הסרטיפיקט שניתן להם לעלייה לארץ ישראל אותו שלחה אימו לחברה שלה בארץ וכך ניצלה התמונה והגיעה לידיו של דן הדני שנים לאחר מכן בדרך לא דרך.

דן הדני נולד לפני מאה שנה, בשנת 1924, בשם דן [מבוטא דּוֹן] זלוצבסקי, בלודז' שבפולין. משפחתו הגרעינית כללה בסך הכל ארבעה אנשים – הוא, אחותו והוריו. אביו היה חייט במקצועו ואמו תופרת. "גדלתי בבית יהודי מאוד ציוני. אבי, קלמן, היה פעיל במפלגת "פועלי ציון" וכילד הייתי מגיע הרבה פעמים להכשרות של קבוצות שעמדו לנסוע לישראל", הוא נזכר. האם, לאה, הגיעה ממשפחה דוברת גרמנית. זו השפה שדן וסבינה, אחותו הגדולה ממנו ב-3 שנים, ידעו על בוריה, מה שהציל אותם לא פעם בהמשך. ההורים היו אומנים של ממש בעבודתם והבית כולו סבב סביב שולחן התפירה הגדול שעליו היו עובדים. מהם ספג הדני את היושרה, המקצועיות והאהבה שהיו חלק מהעשייה והאווירה בבית בו גדל. יחד חיו בבית שוקק חיים ומלא חום ואהבה. כשהוא מעלה זיכרונות מלפני המלחמה הוא רואה לנגד עיניו את אימו, מחכה לו בבית בכל יום כשחזר מבית הספר העממי. יחד הכינו את ארוחת הצהריים. הוא צפה בזמן שבישלה, וכך למד לבשל. מאז, בכל פעם שהדני בישל, הוא נשא חלק מאמו איתו.

אביו, קלמן, היה אדם מיוחד: איש מקצוע מהמדרגה הראשונה, ציוני פעיל, חבר בבית כנסת שבו גם היו משרדי הארגון בו התנדב – "לינת הצדק" – ארגון למתן עזרה ראשונה רפואית לנזקקים, בעיקר בשעות הלילה. הדני ואביו אספו יחד בולים וטיפחו אוסף בולים נרחב, ובו בולים מכל רחבי אירופה, כולל מגרמניה הנאצית. האוסף המפואר נותר נטוש באושוויץ יחד עם כל חפצי המשפחה שנארזו במזוודות ונלקחו איתם כשנלקחו מהגטו ב-1944 אל מותם או שיעבודם לעבודות פרך.

האנטישמיות והפוגרומים היו רק ההתחלה

כשהדני מגולל את סיפור ילדותו בפולין, האנטישמיות היא חלק בלתי נפרד ממנה, דוגמא אחת זכורה לו במיוחד. בשבת אחת, בזמן טיול משפחתי קבוע לפארק עירוני גדול בו נהג לשחק שח, פרץ פוגרום של חוליגאנים פולנים ביהודים. רבים מאלו שלא נפצעו או נהרגו על ידי הפורעים נמחצו בדרך לשערי היציאה בדרך החוצה מהפארק. הדני ומשפחתו לא זוהו כיהודים בגלל מראם המודרני אך כמעט ונדרסו על ידי ההמון המפוחד וניצלו משם בשן ועין.

"הייתה אנטישמיות רבה בכל מקום" הוא מספר. "לא פעם הטיחו בי את האשמה – 'אתה הרגת את ישו', כאילו לא עברו אלפי שנים", אבל מוסיף – "ואני יכול להבין גם למה, וזה ממש לא לטובת העם היהודי". כילד וכנער שביתו היה מקום מפגש חברתי, עסקי ופוליטי, הוא שמע על עושק ורמאויות שיהודים התרברבו בהם. הוא זוכר סיפור אחד של חייט אחר שהתפאר כיצד הצליח למכור לפולני חליפה שרצה להיפטר ממנה, ושהיתה גדולה על האיש בכמה מידות. בכל פעם שהפולני הסתכל במראה, החייט משך את החליפה לכיוון אחר. הוריו גינו התנהגויות כאלה מכל וכל והדני פיתח סלידה מכל חוסר יושר.

תחילת המלחמה

עשרה ימים אחרי שפולין נכבשה על ידי הצבא הנאצי, הגיעו הנאצים לעיר לודז' והודיעו שיהרגו את כל הגברים היהודים בגילאים מסוימים. היום הזה נצרב בזיכרונו של הדני. יחד עם משפחתו ניסה לברוח לכיוון ורשה, הוא ועוד מאות אלפי יהודים נוספים, אך ללא הועיל. הגרמנים השתלטו על נהר האנשים הבורחים בדרכם לוורשה. משפחתו של הדני לא התלבשה כיהודים ודיברה גרמנית מעולה ולכן הצליחה לחמוק מההתעללויות, אך שם לראשונה ראה הדני את האכזריות הנאצית, אכזריות שחוזרת אליו היום בסיוטיו: "הם הפשיטו יהודים מבוגרים, השאירו אותם רק עם ציצית והצליפו עם שוט על האיברים הצנועים שלהם. הם הרגו אנשים בסתמיות בצידי הדרכים", הוא נזכר. "אני רואה לנגד עיניי אירוע שהיה שם – קבוצה של שלושה גרמנים עומדת סביב יהודי אחד, ועם פינצטה מוציאים אחת אחת את השערות מהראש שלו כך שתישאר צורה של צלב קרס. זה היה סאדיזם טוטאלי ואני הבנתי – בני אדם הם חיות".

להוריו של הדני, שהעריצו את התרבות הגרמנית, היה קשה מאוד להתמודד עם מעשיהם של הגרמנים, אותם תפסו כאנשי תרבות ורוח. מה שראו באותם ימים שבר את ליבם. אבי המשפחה, קלמן, מעולם לא התאושש משברון ליבו. הוא מעולם לא חזר לעצמו והשבר הזה היה מה שהרג אותו בסופו של דבר, ב-1942, רעב וחולה בגטו לודז'. 

מארבעה שנים הארוכות של המשפחה בגטו לודז' הדני לא זוכר הרבה, למעט את גסיסתו ופטירתו של אביו. "היינו בהישרדות, כל אחד עם עצמו" הוא מספר. "כשעליתי לארץ שאלו אותי למה לא עשינו כלום, לך תסביר שאתה היית בתוך אי, אתה מנותק! הגרמנים לאט לאט מרגילים אותך לכך שזו המציאות".

הוא זוכר שסבל בגטו חרפת רעב, למרות שהמשפחה ניסתה לגדל בהיחבא מעט ירקות בעציצים במרפסת מאולתרת שהייתה להם. הקצבת האוכל הייתה זעירה – פרוסת לחם אחת בבוקר ואחת בערב: "אני בטוח שההורים תרמו ממנת האוכל המוקצבת שלהם עבורי ועבור אחותי. אין לי הוכחה לזה אבל אני הרגשתי". את המתאבדים על גדר הגטו המחושמלת הוא גם לא שוכח. כמו רוב תושבי גטו לודז', הוא ואחותו אולצו לעבוד עבור הצבא הנאצי. התמונות היחידות שיש לו מאותן שנים הן ממפעל המגפיים בו עבדו, שם יוצרו מגפיים ממולאות קש עבור החיילים הגרמנים.

Holocaust Ghetto Lodz
דון זלוצובסקי משמאל, במפעל ליצור מגפיים לצבא הגרמני בגטו לודז', סביבות 1941.
Holocaust Ghetto Lodz
תמונה שצולמה במפעל ליצור מגפים לצבא הגרמני בתוך גטו לודז', סביבות 1941. משמאל עם הטלאי הצהוב, מנהל משמרת הלילה של המפעל, מעליו סבינה זלוצבסקי, אחותו הגדולה של הדני, ומעליה דון סלוצבסקי (היום דן הדני).

בסלקציה של ד"ר מנגלה

על הנסיעה המסוייטת מהגטו לאושוויץ הוא כותב בהרחבה באתר האינטרנט שהקים: "לא רציתי לכתוב ספר כי אני חושב שיותר אנשים יקראו את זה ככה", הוא מסביר. עד לרגע ההוא, בכל שנות הגטו, אמו ואחותו לא נפרדו ממנו. בכאוס המוחלט של הגעת הרכבת לרציף, הוא הופרד מייד מאחותו ומאמו. אמו נרצחה באותו היום. אחותו, ככל שהצליח לברר, נרצחה כמה חודשים לאחר מכן באחד ממחנות העבודה. "אין יום שעובר שאני לא חושב על כל המשפחה ומתגעגע. מאחותי ואמא שלי אפילו לא הספקתי להיפרד" הוא נאנח. בניגוד למשפחתו, הדני עבר כמה מחנות עבודה שונים ושרד. בכל אחד, כך הוא מספר, ניסים, צירופי מקרים, מזל ושכל ישר עזרו לו לשמור על חייו.

לאחר שבועות ספורים באושוויץ התקיימה סלקציה של ד"ר מנגלה. כדי למנוע כל אפשרות להתמרדות האסירים, התחילו ההתעללויות בהם ימים קודם לכן. "היינו עירומים והיינו צריכים לקפוץ קפיצות צפרדע, במשך שעות. מי שזה לא היה בכוחותיו חטף מכות רצח", מספר הדני. הם הסתדרו בחמישיות לקראת בואו של מנגלה, שלא נהג לדבר, אלא רק להורות עם אצבעו על מי שעליו לצאת מהשורה ולהצטרף לקבוצת הנושרים, המיועדים למוות מיידי. כשהגיע להדני הצביע מנגלה לכיוונו. הדני שאל בגרמנית רהוטה: "אליי אתה מתכוון?" ומנגלה ענה "תמשיך לעמוד, כלב". האיש שמאחורי הדני, האחרון בחמישייה היה חסר המזל שנרצח באותה סלקציה. 

מי שעבר את הסלקציה נבחר לעבודות פרך במפעלי ביסיניג שבמחנה בראושנווייג, שהוסבו במלחמה לייצור טנקים גרמניים. הקור ששרר שם בחורף 1944 היה כה קיצוני עד כי לרבים קפאו אצבעות הרגליים. "היו שהתעוררו בלילות מנגיסות עכברושים שהתגלו רק כשהגיעו מהאיזור הקפוא לאזור בו היה עדיין בשר חי, אז היה האדם מתעורר בצרחות, זה היה נורא", מספר הדני, שבמזל ותושייה מצא חתיכות של שק מלט ריק, שעשוי מכמה שכבות נייר, ועטף בהן את כפות רגליו נגד הקור והעכברושים. 

לאחר כמה ימים הועבר למחנה עבודה בעיירה סמוכה, פשלדה. אחד ממנהלי המקום, מייסטר היילר, תחתיו עבד הדני, היה נציג המפלגה הנאצית. היילר היה ידוע באכזריותו ואפילו הגרמנים האחרים פחדו ממנו. "אני עבדתי במשמרת לילה – 6 בערב עד 6 בבוקר – כמו המייסטר הזה, והוא הראה לי מה אני צריך לעשות: איך להרים גוש ברזל במשקל 42 קילוגרם, לקרב אותו למחרטה בזווית מסוימת ולרתק אותו למקומו כך שהמחרטה תעבד אותו לגודל הרצוי. זכרתי שהוא החזיק את הברזל בזווית מיוחדת ועשיתי בדיוק אותו דבר כמוהו".

בזכות הקליטה המהירה שלו הבין הדני מה נדרש ממנו. למרות שמעולם לא עבד קודם במקצוע טכני, ובעצמו שקל באותם ימים בסביבות 40 קילוגרמים, הצליח תוך ימים ספורים להביא לתפוקה לא רעה. בזכות הגרמנית שבפיו יכלו השניים לשוחח, ובמשמרות הלילה הארוכות המייסטר היה מספר לו על חייו וכיצד התגלגל למפלגה הנאצית. "פעם אחת הוא הביא לי אפילו פרוסת לחם, מי שמע על דבר כזה? או אפילו מעט מתחליף קקאו שהיה להם בקנטינה, קראו לזה אלזץ-קקאו. זה היה לא יאומן בשבילי!" רגעים קטנים כאלה נתנו לו כוח ותקווה בימים הקשים ביותר. 

שמחתי, אבל לא ידעתי על מה אני שמח 

הדני הועבר לעבודת פרך בכמה מחנות שונים. בדרך לאחד מהם נאלץ לצעוד ב"צעדת מוות", גם אותה שרד. לקראת סוף המלחמה היה במחנה רוונסבריק, כחלק מקבוצה שנועדה להחלפה, אולי עם שבויי מלחמה גרמנים. קציני ה-SS דרשו מאנשי הקבוצה ללכת ביער ולהיכנס למחנה אחר. "הייתי בטוח ששם ירצחו אותנו" הוא מספר "אבל לא, אלה היו צריפים ששייכים לארגון אונר"א ושם חילקו לנו חבילות מזון – עם אוכל משומר וסיגריות". גם פה התגלתה חוכמת החיים של הדני הצעיר. "צריך לזכור – אנחנו מדברים על אנשים שהיו מורעבים במשך חודשים ושנים, לאכול אוכל כזה ולהתנפל עליו זה ממש מסוכן, את זה אני הבנתי, אני פשוט ידעתי מעצמי". רבים מאסירי המחנה המורעבים אחרים אכלו בבולמוס וסבלו משילשולים קשים. חלקם לא התאוששו מכך. "ידעתי שאני צריך להיפטר למשל מה"בוליביף", הבשר המשומר שהיה בחבילה, ולשמור על הביסקוויטים היבשים אותם אכלתי לאט לאט".

כשראה את החיילים האמריקאים נכנסים בשער המחנה כדי לשחררו היה מותש מדי מכדי לקום. "שמחתי, אבל לא ידעתי על מה אני שמח" הוא מספר. אחרי כמה ימים טובים של התחזקות הבין שהוא אדם חופשי שוב, אך עם ההבנה הזו, והמסע חזרה הביתה ללודז', ידע – לא נשאר לו אף אחד בעולם הזה. הוא לבדו.

בבית בו גרו בגטו לודז' היה מחסן קטן, בו מצא את התמונות המעטות שלו ושל משפחתו מתקופת שהותם בגטו. תמונות שצולמו בסתר, זיכרון מוחשי כמעט יחיד מהחיים שהיו לו עד אז. משם התגלגל למחנות העקורים. הוא לא יכול לשכוח את היריבות שראה אז בין הקבוצות השונות של הניצולים: "אם פה במחנות מישהו מפועלי ציון לא יכול ללכת לדבר עם בית"ר, ויש כאלה יריבות ומתח – וכולנו ניצולי שואה – איך ננהל ככה מדינה?"

למרות שהיו בידיו אפשרויות אחרות, להדני היה ברור שהוא ממשיך את צוואתם הלא כתובה של הוריו, מגשים את חלומם הציוני ועולה לישראל. הוא התקבל לקבוצה שיצאה ללמוד ימאות באיטליה, בלי שידע מילה באיטלקית ובלי שהכיר שם אף אחד. למרות זאת, הדני עבר את הקורס בהצטיינות ויום לאחר שנחת בארץ כבר התגייס לחיל הים הטרי. "הדבר הכי קשה היה היחס שאנחנו, ניצולי השואה, קיבלנו מהצברים. התייחסו אלינו כמו מטומטמים, 'איך לא התנגדתם', לך תסביר את זה לאנשים שבעים, מה זה שנים של הרעבה". 

מחברת של דן מלימודי הימאות באיטליה
מחברת מקורית בכתב ידו של הדני ששמר מלימודי הימאות באיטליה.

בישראל לקח לו זמן לבסס לעצמו חיים חדשים. "גם כשהייתי חייל בצבא הייתי רעב. הרי לא היה לי בית לצאת אליו, לא אף אחד בעולם הזה. הייתי נשאר בצבא גם בחופשים כדי שלפחות יהיה לי משהו לאכול ואיפה לישון." 

הדני שירת בצה"ל עד לפרישתו בגיל 40 בדרגת רב סרן, אז החל קריירה נוספת כצלם עיתונות והקים את סוכנות העיתונות IPPA, ואף כתב כתבות לעיתונות. כמי שמעולם לא למד עברית בצורה מסודרת זו הייתה תחושת גאווה וניצחון על הנסיבות הנוראיות של ראשית חייו.

990040417430205171
דן הדני במהלך שנותיו כקצין בחיל הים בצה"ל. מתוך אלבום פרטי.

אני מבין שאני חייב לדבר על זה ואני בין הבודדים שעדיין יכול

מה התחולל בנפשו בסיום מלחמת העולם השנייה, והוא בן 21 בלבד, כשגילה שנותר לבדו בעולם, ללא נפש אחת קרובה ששרדה את השואה? שלא נשארה לו כמעט אף מזכרת מלפני המלחמה? התמונות שיש בידיו של הדני מילדותו ונעוריו, ממשפחתו שנספתה כולה, הן ספורות. אולי גם בשל כך, הפך הדני עם השנים להיות מתעד ומקטלג סקרן, מאורגן ומוקפד שמנציח בדבקות את מה שמתרחש במדינה הצעירה. 

990040402620205171
דן הדני בעבודתו, במהלך ביקור במצרים לשיחות השלום, 1977. מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

במשך שנים לא דיבר הדני על מה שעבר עליו בשואה: "לא רציתי לגרד את הפצע, התעסקתי בלשרוד וגם התביישתי לדבר על זה, בגלל כל מה שספגתי מהצברים" הוא מסביר. רק בגיל 92 הסכים לראשונה לחזור לביקור בפולין ואז נפתח הסכר. מאז הוא מדבר ומספר ככל שמוכנים לשמוע אותו. הוא גם דאג להעלות באתר האינטרנט שלו (שהקים בעצמו בגיל 99) את סיפוריו מתקופת השואה. "אני מבין שאני חייב לדבר על זה ואני בין הבודדים שעדיין יכול! גם אם זה לא פשוט בשבילי. זה מחזיר אותי לעבר, יש לי סיוטים בלילות".

Whatsapp Image 2024 03 05 At 15.45.52 (1)
דן הדני בראיון בעת ביקורו בספרייה הלאומית, 1924. צילום: דויד פרץ.

כששואלים את הדני על השבעה באוקטובר הוא משיב: "זה היה מבחינתי יום של שואה, יום אחד! התעוררתי בבוקר והקשבתי לרדיו, שמעתי מה מספרים ומיד סגרתי, חשבתי שזה לא יכול להיות. אבל אז הסתקרנתי ופתחתי שוב ונזכרתי – ככה מרגישה שואה."

הדני הגיע לספר את סיפורו במסגרת אירוע "זיכרון בסלון" בספרייה הלאומית, הבית של ארכיון התמונות העשיר והחשוב שלו. שם הוא זמין לרווחת כולם: "יש לי מעט נחת מהידיעה שארכיון התמונות הענק שעבדתי עליו כל חיי שמור ובטוח בספרייה הלאומית. זה נותן לי גאווה לדעת שנשאר משהו אחריי." 

נדמה כי חייו העשירים של דן הדני מעניקים לנו יותר מסיפור חיים אחד, והוא מבקש רק לאחל שהמדינה שכה חלם עליה ושמח כל כך לשרת ולהיות חלק ממנה, שתמשיך להתקיים ולהיות נאמנה לאותם ערכים שהדריכו אותו בחייו.

מאחורי חומות הגטו: גבורת הרוח בצל המוות

תמונות נדירות שאנחנו חושפים לראשונה מתעדות את החיים התרבותיים בגטו וילנה

וולף דורמאשקין בחברת התזמורת הסימפונית של הגטו, גטו וילנה, 5 בספטמבר 1942. (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית)

מזוודת המתכת שהכילה את אוסף התיעוד מגטו וילנה, אותו הפקיד בספרייה הלאומית המשורר אברהם סוצקבר, הכילה גם קבוצה קטנה אך מרתקת של תצלומים נדירים. אך האם תצלומים אותנטיים אלה משקפים את כל האמת באשר לחיים מאחורי חומות הגטו, ומה ניתן ללמוד מהם על הדימוי שביקשו ליצור?

 

מזוודתו המיוחדת של אברהם סוצקבר (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו על מנת להגדיל
מזוודתו המיוחדת של אברהם סוצקבר (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו כדי להגדיל

 

חלקים מהאוסף שאצר אברהם סוצקבר השתמרו דיגיטלית על-ידי הספרייה הלאומית

 

כישלון מלחמת הבזק (ה"בליצקריג") הגרמנית על ברית המועצות וכינונו של מצב מלחמה מתמשך העמידו את הכלכלה הנאצית נוכח בעיות ממשיות, לרבות מחסור בידיים עובדות. מבחינתם של הכובשים הגרמנים, אלפי היהודים שחיו בגטו וילנה ובגטאות אחרים היוו מקור חשוב של כוח אדם. לפיכך, המשטר הנאצי בחר שלא לרצוח את היהודים שנותרו אחרי האקציות שבוצעו בחודשי הכיבוש הראשונים, ותחת זאת לשעבד אותם. כך זכו יהודי גטו וילנה מראשית 1942 ועד אביב 1943 במראית עין מסוימת של יציבות ושל שלווה. במהלך פרק זמן זה לא בוצע עוד הרג המוני, אף שפעולות רצח בודדות המשיכו. מרבית היהודים עבדו במפעלים ובבתי מלאכה למיניהם בתוך הגטו עצמו ובסביבותיו. הדבר הוביל גם לפיתוח הארגון הפנימי של הגטו, ולהקמת מוסדות תרבות, חינוך, בריאות ורווחה.

אברהם סוצקבר, שברח לתקופת-מה והסתתר בביתה של איכרה ליטאית, שב אל הגטו עם הרגיעה. המשורר הצעיר בן ה-28, שב והתאחד עם רעייתו בגטו והצטרף לרבים מידידיו היוצרים ואנשי הרוח, שעדיין נותרו בחיים. המאורעות הנוראים שהוא חווה בגטו, ובהם מותה של אמו האהובה ומות בנו הבכור, מייד עם לידתו, לא השתיקו את קולו, אלא להיפך: הם באו לידי ביטוי עז בשירה שהמשיך וכתב כמעט מדי יום ביומו, בהשראת חוויותיו המחרידות. בליבו פיעמה אמונה כמעט מיסטית: כל זמן שהוא כותב ויוצר שירים, למוות לא תהיה שליטה עליו. "כל זמן שאחיה חיי משורר בגיא צלמוות", כתב לימים, "אגאל מייסוריי". שירו הידוע ביותר של סוצקבר מתקופה זו הוא "אונטער דיינע ווייסע שטערן" ("תחת זיו כוכבי שמיים") שהולחן עוד בגטו והושר לראשונה באחת מהצגות הבידור שנערכו שם. סוצקבר היה מנהלו האמנותי של תאטרון הגטו, ועסק בתרגום ובעיבוד של מגוון יצירות לבמה. גם לשירתו, שנכתבה בגטו, נודע מקום מרכזי בערבי הקריאה הפופולריים שנערכו במקום. העשייה התרבותית הוסיפה ושגשגה בקרב תושביו של גטו וילנה עם היווסדם של בתי ספר, תאטרון, מקהלות בעברית וביידיש, תזמורת, אופרה, בלט, תאטרון בובות לילדים, ספרייה פעילה, עיתון ואפילו תחרויות ספורט. הרצאות ואירועים ספרותיים היו גם הם דבר שבשגרה. "ירושלים דליטא", אחת מן הקהילות החשובות במזרח אירופה שהצמיחה מתוכה בתי הוצאה לאור נודעים, מלומדים ומוסדות חינוך ותרבות יהודיים מפוארים, שבה לתחייה בצל המוות.

 

כרזה בכתב יד המפרסמת את לוח הופעות בתאטרון גטו וילנה לשבוע האחרון של אוקטובר 1942. בין היתר שובצו קונצרטים סימפוניים והופעת ג'ז של "השישה" (אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית. לחצו על מנת להגדיל
כרזה בכתב יד המפרסמת את לוח הופעות בתאטרון גטו וילנה לשבוע האחרון של אוקטובר 1942. בין היתר שובצו קונצרטים סימפוניים והופעת ג'ז של "השישה" (אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית. לחצו כדי להגדיל

 

סוצקבר עסק בפעילות תרבותית חשובה לא רק בתוך חומות הגטו: הוא פעל גם להצלת אוצרות תרבות חשובים מציפורני הנאצים. יחד עם חברו הקרוב, המשורר שמרקה קצ'רגינסקי, הוא הצטרף ל"בריגדת הנייר" בראשותם של זליג קלמנוביץ', ד"ר הרמן קרוק והספרן הנודע חייקל לונסקי. סיפורה של הקבוצה, שהתמסרה לשימור נכסי הרוח היהודיים, תואר בספרו החשוב של ההיסטוריון דייויד פישמן, The Book Smugglers, שיש לקוות כי יתורגם במהרה גם לעברית.

 

אברהם סוצקבר (מימין) ושמרקה קצ'רגינסקי בגטו וילנה. תמונתם של צמד החברים צולמה בידי ברל קצ'רג'ינסקי במרפסת דירתם ברחוב שטרָאשוּן, ביום 20 ביולי, 1943. (ארכיון אברהם סוצקבר, הספרייה הלאומית.) לחצו על מנת להגדיל
אברהם סוצקבר (מימין) ושמרקה קצ'רגינסקי בגטו וילנה. תמונתם של צמד החברים צולמה בידי ברל קצ'רג'ינסקי במרפסת דירתם ברחוב שטרָאשוּן, ביום 20 ביולי, 1943. (ארכיון אברהם סוצקבר, הספרייה הלאומית.) לחצו כדי להגדיל

 

בין החומרים המגוונים שעלה בידו של סוצקבר לאסוף, התצלומים מהווים קבוצה מיוחדת במינה. לידי הספרייה הלאומית הגיעו רק מעטים מהם, אך העוצמה של רוח היהודים בגטו, עולה מהם במלוא עוזה. למרבה הפלא, היו בגטו וילנה מספר יהודים שעסקו בצילום. התצלומים המעטים שהגיעו לידינו מתוך הגטו, מעידים כי, קרוב לוודאי, אף אחד מאותם אלה שהסתכנו בצילום (פעולה שנאסרה על ידי הגרמנים באופן מפורש) לא היה צלם מקצועי. לרוב, התצלומים מטושטשים ובאיכות טכנית ירודה, ומזוויות הצילום אפשר להתרשם כי הם נעשו בידי צלמים חובבים, ופותחו בתנאי לא-תנאים. ובכל זאת: סוצקבר הצליח לשים את ידו גם על תצלומים אלה, ולצרפם לתיעוד יקר הערך שצבר. בסך הכל, ידועים לנו תצלומים לא רבים מגטו וילנה; מרביתם נעשו דווקא בידי החיילים הנאצים, בעת אקציות או פעולות דרמטיות אחרות שחייבו את כניסתם לאיזור זה. התצלומים שבאוסף סוצקבר הם, אפוא, תיעוד נדיר ביותר לחיי היום-יום בגטו, שנעשה בידי יושביו. רק בגב אחד מהתצלומים רשם סוצקבר את שם הצלם, "ב. קצ'רגינסקי" – זהו, כנראה, ברל קצ'רגינסקי, שהיה שוטר במשטרת הגטו והיתה ברשותו מצלמה. העובדה שמרבית התצלומים נעשו בידי אותו שוטר, עשוייה להסביר גם את הקבוצה הגדולה, יחסית, של תצלומים המתעדים את משטרת הגטו ואת ראש הגטו, יעקב גֶנְס.

מסדר של שוטרי הגטו, תצלום קבוצתי של משמר השער ותצלומים של מפקד משמר השער, משה לוואס, עם שוטריו, נותנים לנו תמונה מוחשית של אחד מן המוסדות המושמצים והשנואים ביותר על יושבי הגטו, אך מאידך, אלה שהיו מבעלי בריתם של סוצקבר וחברי "בריגדת הנייר", בהיותם משתפי פעולה נאמנים עם פעולות ההברחה של חומרי ארכיון, ספרים ויצירות אמנות לתוך הגטו. משה לֶוואס היה מודע היטב לפעילותם של סוצקבר וחבריו, והוא איפשר את הכנסתם של אותם אוצרות תרבות, בתחבולות שונות שהקלו על הנכנסים ומנעו ביקורת גרמנית מהם.

 

תצלום קבוצתי של שוטרי "משמר הגטו", 1942-1943 בערך
תצלום קבוצתי של שוטרי "משמר הגטו", 1943-1942 בערך. לחצו כדי להגדיל

 

חלק מתצלומים אלה מבויימים, וניכר היטב כי המצולמים היו מודעים היטב לנוכחותו של הצלם: בתצלומים אחדים הם אף מישירים מבט אל עדשת המצלמה. האם הם חשו גם בחשיבותו של התיעוד המצולם לחייהם הנוראים תחת הכיבוש הנאצי?

תצלום אחר, של יעקב גנס במִסדר חגיגי כלשהו, מעורר פליאה נוספת: כמו האיסור על החזקת מצלמות וצילום בידי יהודים, התקיים גם האיסור על הכנסת פרחים לגטו, והנה, אנו רואים בבירור כי גנס אוחז בידיו זר פרחים טרי, שהוגש לו על ידי אחד מן הנוכחים. זהו, ללא ספק, אחד מרגעי השיא של תקופת הרגיעה והיציבות בגטו, שבמהלכה אף הורשו היהודים, מספר פעמים, לצאת מן הגטו ולהתרחץ בנהר הוויליה.

 

יעקב גנס (במרכז), ראש גטו וילנה, 1943 (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו על מנת להגדיל
יעקב גנס (במרכז), ראש גטו וילנה, 1943 (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו כדי להגדיל

סוצקבר הצליח לאסוף תצלומים המתעדים את חיי היום-יום בגטו מצדדיהם השונים: הכליאה מאחורי גדרות והמשמר, אך גם תמונת רחוב פשוטה (שבה נראה השעון ברחוב הראשי), מודעות אבל על אחד מקירות הגטו (ובהם מודעת אבל על "מותו הטראגי" של מפקד הכלא בגטו, פרדיננד בייגל, שנרצח בידי קצין אס.אס.)

 

השעון בגטו. לחצו כדי להגדיל
השעון ברחוב הראשי של הגטו. לחצו כדי להגדיל

 

ובעיקר: תצלומים של מוסדות חינוך ותרבות. ואולם, התצלום המרגש ביותר הוא אולי זה של תזמורת הגטו, עם המנצח, זאב-וולף דורמאשקין (מי שהיה "ילד פלא" ומנצח התזמורת הסימפונית של וילנה לפני המלחמה).

 

וולף דורמאשקין בחברת התזמורת הסימפונית של הגטו, גטו וילנה, 5 בספטמבר 1942. (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו על מנת להגדיל
וולף דורמאשקין בחברת התזמורת הסימפונית של הגטו, גטו וילנה, 5 בספטמבר 1942. (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו כדי להגדיל

 

דורמאשקין נראה כאן לבוש במיטב מחלצותיו, בפראק ובעניבת פרפר, עומד עמידה איתנה ובטוחה בעצמו. הנגנים שסביבו, גם הם לבושים היטב, מחייכים למצלמה. נעליה המבריקות של הכנרת הראשונה, מעוררות השתאות. תצלום זה מוכיח את עוצמתה של רוח האדם, גם בעתות משבר קשות: בה במידה שסוצקבר לא פסק מלכתוב שירים, מנצח התזמורת ונגניו לא חדלו מלנגן וליצור מוסיקה, ולשמור על כבודם האנושי. חצי שנה לפני שצולמה תמונה זו, נערכה הופעת הבכורה של התזמורת, אשר זכתה למאמר ביקורת נלהב בעתון הגטו. באותה הופעה ראשונה, השתתפו 17 נגנים, ומספרם גדל והלך והגיע לארבעים סמוך לחיסול הגטו. פסנתר התזמורת הוברח חלקים-חלקים והורכב מחדש בידי מומחה. שאר כלי הנגינה הובאו בהדרגה ממחבואים שונים בעיר. נוסף על קונצרטים של התזמורת הסימפונית, נערכו גם קונצרטים קאמריים ואפילו שתי הופעות של מוסיקת ג'ז, שנענו בהתלהבות הקהל.

אחדים מן התצלומים נראים מבויימים, וניכר בבירור שהמצולמים מוּדעים למצלמה שניצבת מולם. לעתים, הם אף מישירים את מבטם אל העדשה. מסדר של 'משמר השער', תמונה קבוצתית של השומרים ותמונות של מפקדם, משה לוואס, מאפשרים לנו מבט חטוף באחד המוסדות השנואים ביותר על האסירים בגטו. יחד עם זאת, יש לציין כי שומרי הגטו הם אלה שאיפשרו לסוצקבר ולחבריו ב"בריגדת הנייר" להבריח אל הגטו ספרים, חומרים ארכיוניים ומגוון יצירות אמנות.

 

מסדר שומרי 'משמר השער', משה לוואס במרכז התמונה (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו על מנת להגדיל
מסדר שומרי 'משמר השער', משה לוואס במרכז התמונה (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). לחצו כדי להגדיל

 

סוצקבר הצליח לאסוף תצלומים ששיקפו את חיי היום-יום בגטו במגוון היבטים: סצנות רחוב פשוטות, לוחות מודעות ותצלומים של מוסדות תרבות וחינוך.

 

טקס הפתיחה של מגרש הספורט של הגטו, 10 ביולי 1942 (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). "אם אחרי שנים יחפש מישהו את עקבות חיינו בגטו, ולא ימצא מסמך כלשהו שיעיד עליהם, הרי מגרש זה יהווה עדות נאמנה לחיוניות הבלתי נלאית וליצר החיים שאין לו גבול הפועמים בנו". גריגורי גוכמן, וילנה 10.7.1942. לחצו על מנת להגדיל
טקס הפתיחה של מגרש הספורט של הגטו, 10 ביולי 1942 (תמונה: אוסף גטו וילנה, הספרייה הלאומית). "אם אחרי שנים יחפש מישהו את עקבות חיינו בגטו, ולא ימצא מסמך כלשהו שיעיד עליהם, הרי מגרש זה יהווה עדות נאמנה לחיוניות הבלתי נלאית וליצר החיים שאין לו גבול הפועמים בנו". גריגורי גוכמן, וילנה 10.7.1942. לחצו כדי להגדיל

 

כפאראפרזה על הניסוח השנוי במחלוקת של חנה ארנדט, בדבר "הבנאליות של הרוע", אפשר לומר שהתמונות הללו משקפות את ניסיונם של אסירי הגטו להיאחז נואשות ב"בנאליות של החיים בצל הרוע" ולהעמיד פנים שהם מסוגלים להמשיך ולחיות באופן נורמלי, חרף המוות והאומללות שאפפו את חייהם. הצלמים היו שותפים מלאים ביצירת אשליה זו. מאחר והיה צורך בשיתוף פעולה בין הצלם לבין המצולמים, אפשר להניח שיוצר התמונות ביקש גם הוא להעביר תמונת חיים בנאלית ונורמלית, אותה יצר באמצעות פעולה פשוטה ותמימה לכאורה, פעולת הצילום.

בשונה מתצלומים שנעשו בגטאות אחרים, לרבות בליטא עצמה, התמונות שבאוסף סוצקבר אינן מסגירות דבר מזוועותיה האמיתיות של השואה בווילנה. אין בהן זכר לילדים גוססים ברחובות, לאנשים גוועים ברעב ובכלל, לסבלותיהם של אסירי הגטו. המציאות הנוראה, אותה תיאר סוצקבר לפרטי פרטים בספר העדות שכתב, אינה באה כלל לידי ביטוי בתמונות שליקט. נראה כי אסירי הגטו ביקשו להתרחק ככל האפשר מהנסיבות הבלתי-נורמליות שבתוכן חיו וניסו לשקף חיים רגילים ויציבים – דבר שלא היה, כמובן, אלא אשליה. לפיכך, תצלומים אלו אינם מתעדים את חיי הגטו כפי שהיו באמת, אלא את האופן שבו ביקשו לחיות ולהיזכר אלה שנגזר עליהם המוות.

 

כתבות נוספות

כששערי הגיהינום נפתחו: עדות ראשונה מבוכנוואלד

כך חמסה האנטישמיות את כתרה של מלכת היופי היהודיה של אירופה

ההגדה שהחליפה את המצרים בנאצים

השואה: מסמכים, מאמרים, תמונות, ספרים ועוד תוכלו למצוא פה


משואה לתקומה: ניצולי ברגן-בלזן חוגגים עצמאות

מבט נדיר אל העיתונים שהוציאו יושבי מחנה הריכוז לאחר שחרורם.

חלוצים מברגן-בלזן עולים לארץ ישראל. תמונה מתוך האלבום, חורבן ותקומה: ברגן-בלזן 1965-1945

מחנה ברגן-בלזן הוקם בגרמניה בשנות ה-30 במטרה לשכן את הפועלים שעבדו על בניית המחנה הצבאי הקרוב ליד הכפר בלזן. בתחילת מלחמת העולם השנייה הגיעו לשם שבויי מלחמה פולנים, צרפתים, הולנדים ובלגים וב-1941 אלפיי שבויי מלחמה רוסיים. משרד החוץ הגרמני העלה דרישה לאסוף יהודים בעלי אזרחות כפולה או אזרחות של מדינות ניטרליות במטרה להחליף אותם באזרחים גרמנים ששהו ואחר כך נשבו בארצות בעלות הברית, דוגמת הגרמנים של קהילות הטמפלרים בארץ ישראל. ב-1943 הורה מפקד הס"ס היינריך הימלר לשמור את "יהודי החליפין" (Austauschjuden) הללו במחנה בגרמניה ולא בפולין. מחנה ברגן בלזן נבחר לשמש מחנה ריכוז ליהודים אלו. במקרים מעטים אכן ניצלו חייהם של יהודים בעלי אזרחות זרה שנשלחו מברגן בלזן אל ארץ מוצאם. מרבית היהודים במחנה לא היו כה ברי מזל.

תוך זמן לא רב נשלחו למחנה יהודים נוספים שלא ענו לקריטריונים שנקבעו. באביב 1944 הגיעו משלוחים של יהודים חולים ממחנות אחרים. הטיפול הירוד שסופק להם העלה את אחוזי התמותה במחנה. בהמשך הגיעו משלוחים ממחנות אחרים שהיו קרובים מדי לחזית המזרחית, ביניהם גם אלו ששרדו את מצעדי המוות. הנהלת המחנה לא יכלה להשתלט על כמות כה גדולה של שבויים ומחנה ברגן בלזן הפך במהרה למקום מוכה רעב, טיפוס, דיזנטריה, סבל ומוות.

ב-15 באפריל הגיעו ראשוני כוחות הצבא הבריטי למקום, שחררו את המחנה ואסרו את מנהליה הנאצים.

הבריטים הזדעזעו ממה שראו עיניהם. אחד הקצינים הראשונים שהגיע היה קצין הרפואה הראשי של הארמיה ה-2, גלין היוס. הוא מתאר צפיפות נוראית בצריפים בהם החיים והמתים שכבו זה ליד זה. במחנה התגלו מעל ל-40,000 אסירים, כאשר 28,000 מהם נזקקו לטיפול רפואי מידי, בין האסירים החיים מצאו הבריטים בנוסף גם 10,000 גופות. אלפי גופות נוספות נמצאו עמוסות בקברים המוניים בשולי המחנה שעדיין לא כוסו.

 

ניצולות המחנה יושבות בצפיפות מזעזעת. תמונה מתוך האלבום, חורבן ותקומה: ברגן-בלזן 1965-1945

 

הצבא הבריטי, הצלב האדום ולאחר מכן גם ארגוני הסיוע היהודיים כמו ה-Joint , ה-Jewish Relief Unit, הסוכנות היהודית וארגונים אחרים שלחו מזון, ביגוד, תרופות ונציגים מטעמם. זה לא תמיד עזר לאסירים מוכי הרעב והמחלות. בשבועות לאחר השחרור, מתו עוד 15,000 בני אדם. אך הרצון לחיות גבר על הכל. התמונות בספרי ההיסטוריה מתחלפות להן במהירות מפתיעה. בעמודים הראשונים, תמונות זוועה של ערימות הגופות ושל שלדי אדם הממתינים בייאוש ליומם האחרון. בעמודים הבאים תמונות קבוצתיות של פרצופים בריאים מחייכים ושל ילדים לבושים היטב משחקים בכדור.

תוך זמן קצר השורדים התחילו לבנות את חייהם מחדש. שלושה ימים לאחר השחרור בתאריך ה' באייר, התאריך בו יכריז דוד בן-גוריון שלוש שנים מאוחר יותר על הקמת המדינה, כבר הוקם ועד יהודי במחנה. יושב ראש הוועד עד לסגירה הסופית של המחנה היה יוסף רוזנזפט.

ב-21 במאי, לאחר שכל האסירים הועברו לבסיס הצבאי הקרוב, הבריטים שרפו את המחנה במטרה לחסל את מחלת הטיפוס המשתוללת באזור. עם הזמן הוקמו במיקום בו עמד מחנה הריכוז שורה של אנדרטאות ומצבות לזכר ההרוגים הרבים.

 

המונים צופים בלהבות אש ותמרות עשן בסביבות המחנה לאחר כניסת הכוחות הבריטים

 

החיים היהודיים התפתחו במהירות במחנה ברגן בלזן המחודש וכבר בחודש יוני 1945 נערכה בה החתונה הראשונה של ניצולים. הדור החדש של בני הניצולים נולד במחנה, ביניהם שלמה גולדברג, מי שלימים יקדיש קרוב ל-50 שנות עבודה בספרייה הלאומית בירושלים.

תוך זמן קצר הוקמו במחנה בית ספר תיכון ויסודי, תאטרון יידיש, בית חולים, קבוצות ספורט והחלה פעילות פוליטית ציונית. רבים באו לבקר את העקורים ולסייע בכל הניתן. כפי שהיה לפני המלחמה הניצולים הצטרפו לארגונים הציוניים השונים והתקיימה פעילות ציונית ענפה במקום.

במחנה יצאו לאור פרסומים רבים בעיקר ביידיש. בחוברת ביבליוגרפיה שעותקים ממנה נמצאים בספרייה, ניתן לראות תמונות של 58 כתבי עת, ספרים אוספי שירים ועוד, שהודפסו בברגן בלזן.

 

החוברת הביבליוגרפית שיצאה במחנה

 

כתב העת הקבוע הראשון של יהודי שארית הפליטה יצא לאור ב-12 ביולי 1945 בעיירה צלה הסמוכה לברגן בלזן באזור הבריטי. הגיליון השני כבר יצא בברגן בלזן עצמה. שמו של כתב העת היה "אונדזער שטימע" ("הקול שלנו" בעברית).

בגיליון הראשון, שנפתח בתפילת יזכור, כתב דוד רוזנטל מדוע החליטו לפרסם כתב עת זה. רוזנטל הסביר: "תישמע נא המילה היהודית בארצו של אויב הדמים שלנו". עוד הוסיף כי מטרת העיתון הוא "לשקף את חיינו היום יומיים וליצור מגע עם אחינו במחנות האחרים." עיקר תפקידו של העיתון היה במישור החינוכי, חינוך הנוער וחינוך לצביון ציוני ולאומי. העיתון זעק את סבלה של הניצולים במחנה ורעם על סגירת שערי ארץ ישראל על ידי הבריטים. הופיעו בו מאמרים על תולדות עם ישראל, מועדי ישראל, ציונות והתיישבות והוא פרסם מידע על הנעשה במחנה, חדשות מארץ ישראל, סקירות על משפטי הנאצים ועוד.

מכיוון שלא הייתה מכונת כתיבה עם אותיות עבריות, ארבעת הגיליונות הראשונים נכתבו בכתב יד ושוכפלו. גיליון מס' 5 כבר הודפס במכונת כתיבה. המערכת קיבלה מכונה אחת מחיילי הבריגדה היהודית שהגיעו לגרמניה מאיטליה ומכונה נוספת מחייל יהודי מקנדה. לקראת גיליון מס' 12 כבר הצליחו חברי המערכת להשיג מכונת דפוס מקצועית יותר.

ה"אונדזער שטימע" היה דו-שבועון אך לא יצא תמיד באופן מסודר. במשך השנתיים בו התקיים, יצאו לאור 24 גליונות. הגיליון האחרון יצא ב-30 באוקטובר 1947. שלושת העורכים – רפאל אולבסקי, פאול טרפמן ודוד רוזנטל, השתייכו למפלגות ציוניות שונות, דבר שסייע לניטרליות ולגישה אל-מפלגתית של העיתון.

 

חברת מערכת "אונדזער שטימע". משמאל: דוד רוזנטל, פאול טרפמן ורפאל אולבסקי. תמונה מתוך "הדמעה", ספרו של רפאל אולבסקי

 

עיתון ה"וואכנבלאט" (עיתון שבועי בעברית) התחיל להופיע בברגן בלזן ב-5 בדצמבר 1947, שבוע לאחר החלטת האו"ם על הקמת מדינה יהודית. כותרת המאמר הראשי בגיליון הראשון הייתה "הסוף לחוסר בית, הסוף לנדודינו, האו"ם נחוש לייסד מדינה יהודית בארץ ישראל". כמו קודמו, יצא גם עיתון זה מטעם הוועד המרכזי ליהודים המשוחררים באזור הבריטי בברגן בלזן. חברי המערכת היו אותם חברים ששימשו במערכת עיתון "אונדזער שטימע" ועם הזמן, כשעזבו העורכים את גרמניה, הוחלפו בעורכים אחרים.

לאחר כחודשיים הפך העיתון לדו-שבועון, ומאוחר יותר המשיך לצאת לאור בצורה ספורדית. הוא דמה בפורמט שלו לעיתון לכל דבר. העיתון הקפיד לספק חדשות לקוראיו אך בדומה לעיתון "אונדזער שטימע" הכיל לא מעט כתבות על חיי המחנה, ידיעות מהעולם היהודי, מדורי חיפוש קרובים, ספורט ותרבות. ה"וואכנבלאט" נאבק על זכויות היהודים, הזהיר מפני אנטישמיות בגרמניה, והודיע על משוחררי ברגן בלזן שנפלו במערכה בארץ ישראל. העיתון קרא ליהודים לעזוב את גרמניה, דבר שניתן היה לעשות ביתר קלות עם הקמת מדינת ישראל.

ביום שישי ה-14 במאי 1948 התפרסמה ידיעה גדולה בעיתון בכותרת "ערב מדינה יהודית". למרות שהיו ציפיות, לא הייתה לעורכים דרך לדעת שבהמשך היום, בארץ ישראל, יכריז בן גוריון על הקמת המדינה. מידע חשוב זה הגיע במשך הלילה דרך ידיעות ברדיו.

 

"ערב מדינה יהודית".  גיליון מס' 19 מתאריך ה-14 במאי 1948

 

למחרת בבוקר התעוררו יושבי המחנה לשירה אדירה וקריאות שמחה על לידתה של מדינת ישראל. היהודים רקדו ברחובות ובבתי הכנסת נאמרו תפילות מיוחדות. ביום ראשון הפיצו בני הנוער במחנה כרוז הקורא לכל התושבים לחגוג את הקמת המדינה ולהשתתף בעצרת חגיגית שתתקיים בהמשך היום. בעצרת הודיע יו"ר הועד המרכזי יוסף רוזנזפט על מגויסים מהמחנה שעתידים בקרוב להגיע לשרת בארץ. קבוצת המגויסים עלתה לבמה והתקבלה במחיאות כפיים. בעצרת דיברו גם נציגי ועד המרכזי נוספים והיא ננעלה בשירת התקווה.

הגיליון הבא של ה "וואכנבלאט" שיצא שבוע לאחר מכן כבר הודיע בכותרתו: "עצמאות יהודית –מציאות".

 

"עצמאות יהודית – מציאות". גיליון מס' 19 מתאריך ה-21 במאי 1948

 

בגיליון 79 כותב יוסף רוזנזפט, כי מחנה ברגן בלזן נמצא בשלבי סגירה וכי היהודים האחרונים במחנה עוברים למחנה יוור. במחנה יוור יצא גיליון ה-80 והאחרון של ה"וואכנבלאט" ב-18 באוגוסט 1950 והכיל ידיעה על סיום פעילותה של הסוכנות היהודית בגרמניה. מחנה יוור נסגרה שנה לאחר מכן.

בספטמבר 2010 הוציא לאור ארגון שארית הפליטה של ברגן-בלזן בישראל את הידיעון "הקול שלנו – אונדזער שטימע". הפעם לא הודפס העיתון במחנה העקורים ברגן בלזן בשפה היידיש, אלא בתל אביב החופשית בשפה העברית.

 

"הקול שלנו", ידיעון שהוציא ארגון שארית הפליטה ברגן-בלזן בישראל

 

כתבות, מסמכים וספרים על השואה

 

כתבות נוספות:

הסקיצות הראשוניות וההצעות שלא הגיעו לקו הגמר: כך נבחר "סמל המדינה"

צפו: מגילת העצמאות המרהיבה של ארתור שיק

משירי ארץ אהבתי – רשימת השמעה מיוחדת ליום העצמאות – האזינו

1969: וודסטוק ציוני בניו יורק

מכריזים עצמאות עם 150 לירות בכיס

 

את מאגר העיתונות היהודית ההיסטורית המקוון שלנו אתם כבר מכירים?

עיתונות יהודית היסטורית

 

אברהם סוצקבר: המשורר שחולץ במטוס מיערות הפרטיזנים

חייו של אברהם סוצקבר, גדול משוררי היידיש בישראל, הקיפו כמעט מאה שלמה. זו המאה ה-20 הסוערת, רבת התהפוכות והמלחמות

אברהם סוצקבר

סוצקבר, המשורר הרגיש, חווה על בשרו, במלוא עוצמתם, את ימי השואה ואת תקומת מדינת ישראל. הוא ידע לתמצת רגשות, תחושות לב ומחשבות ולזקקם לכדי שורות שיר קצרות. את כל זאת עשה סוצקבר בשפתו, שפת אמו ושפת אבותיו בליטא, היא היידיש.

ערב מלחמת העולם השנייה היה אברהם סוצקבר משורר שכבר פרסם והתפרסם, מהצעירים המבריקים והמבטיחים במרכז הספרותי שצמח בווילנה. בזמן המלחמה צעד סוצקבר בדרך הייסורים של יהודי וילנה והיה עד למעצרים, להוצאות להורג ולגירוש לגטאות ולפונאר. תוך כדי מאבק הישרדות יומיומי הוא המשיך לכתוב ולקח חלק בתיאטרון בגטו. את עיקר זמנו הקדיש לתעד את חיי היהודים, את התרבות היהודית ואת פשעי הנאצים כנגד היהודים. סוצקבר וחבריו אספו כל פתק, כל רשימה, כל פיסת עדות, והחביאו או הבריחו אותם. המשורר הצטרף למחתרת הגטו וכתב על הדברים הנוראים שקרו לו ושראו עיניו: אמו שנרצחה בפונאר. התינוק שנולד לו ונרצח בבית החולים של הגטו.

 

"הַאֲנִי הַמְשׁוֹרֵר הָאַחְרוֹן בְּאֵירוֹפָּה?
הֶאָשִׁיר לַמֵּתִים, אִם אָשִׁיר לָעוֹרְבִים?
שֶׁטָּבַעְתִּי בְּאֵשׁ, בְּבִצוֹת, בְּמֻגְלָה,
שְׁבוּי שָׁעוֹת וּרְגָעִים מֻטְלָאִים, צְהֻבִּים."

(מתוך "שירו של משורר יהודי ב-1943". גטו וילנה. תרגם: בנימין הרשב. כינוס דומיות, עם עובד וכרמל, 2005)

 

בספטמבר 1943, ימים ספורים לפני חיסול גטו וילנה, כשסוצקבר תשוש ומיואש, אשתו פריידקה שכנעה אותו לברוח מהגטו ולהצטרף לפרטיזנים. פריידקה, סוצקבר ורעהו הטוב והקרוב שמרקה קאצ'רגינסקי, צעדו יחד עם הפרטיזנים מאה קילומטרים. הם צעדו בסתר בין הכפרים הגויים והצבא הגרמני עד שהגיעו לאזור אגם נארוץ' והצטרפו למחנה הפרטיזנים "נקמה".

המשורר הפרטיזן אברהם סוצקבר אוחז בתת מקלע, ארכיון סוצקבר בספרייה הלאומית

 

 

בזמן שלחמו בשורות הפרטיזנים, התגלגלה לרוסיה הפואמה "כל נדרי" שכתב סוצקבר כשהיה בגטו. הפואמה סיפרה על האקציות של יום כיפור תש"ב, כאשר 4,000 מיהודי גטאות וילנה הובלו לפונאר. הפואמה תורגמה לרוסית ונקראה ב-1944 בבית הסופרים במוסקבה. הרושם שעוררה היה עז. הקהל נדהם מעוצמת מילותיו של סוצקבר שגילו את זוועות הפתרון הסופי.

קמה קריאה ציבורית להצילו ובעקבותיה התקבלה הוראה רשמית מטעם השלטונות הסובייטים להביא את המשורר הפרטיזן אל מוסקבה.

מטוס ראשון ששלחו הסובייטים ליערות כדי לחלץ את המשורר התרסק, ומקרעי כנף-המטוס העשוייה פח, הכינו לסוצקבר מזוודה שלתוכה אסף את כל שיריו ותיעוד מהמלחמה שהיו בידיו. במרץ 1944 מטוס שני נשלח ונחת בהצלחה על אגם קפוא. זה היה מטוס דו-מושבי וסוצקבר עלה עליו, ישב בפתחו עם אשתו פריידקה קשורה לברכיו, ושני פרטיזנים פצועים שנדחפו מאחור. הוא לא שכח לקחת איתו את המזוודה. למרות האש שנורתה עליו מהגרמנים, הצליח המטוס להמריא ולטוס עד שהגיע בשלום לצד הסובייטי.

 

מזוודתו של המשורר אברהם סוצקבר שהוכנה משברי כנף המטוס שנשלח להצילו.
ארכיון סוצקבר בספרייה הלאומית

 

באותו חודש הגיעה משפחת סוצקבר למוסקבה, שם קיבלו את פניה אנשי סטלין. המשורר פתח לפניהם את המזוודה והראה להם את התיעוד שאסף ושמר בתוכה. במוסקבה ערכו לכבודו אסיפה ענקית בנוכחות אלפי אנשים והוא התקבל שם כגיבור לאומי.

עשרות מיליונים בברית המועצות קראו ב"פראוודה" את הסיפור על סוצקבר, על גטו וילנה ועל הפרטיזנים היהודים שלחמו נגד הנאצים. סוצקבר קיבל מכתבים מכל רחבי ברית המועצות, ונסע לאסוף עדויות מפי ניצולים מהשטחים הכבושים ששיחררו הסובייטים. סיפורו היה כה ידוע ודמותו כה מוכרת עד שב-1946, בחרו בו שלטונות ברית המועצות להיות היהודי היחיד שיופיע במשפט נירנברג – עד מטעם המשלחת הסובייטית. מיליוני יהודים בברית המועצות העריצו את האיש שהעיד באומץ בפני הנאצים על השמדת העם היהודי.

 

העד היהודי הראשון

"נירנברג, בבית המשפט. רבע לשתים-עשרה בצהריים. יום רביעי, 27 בפברואר 1946
התובע הסובייטי והחוקר שלי, דיבר איתי עוד קודם לכן על האחריות הגדולה של דברי בבית המשפט. 'אתה העד היהודי הראשון. אתה צריך לדבר בשם מיליוני נרצחים. עליך לספר לעולם איך שחט הפאשיזם הגרמני את אחֶיך.'

כל תא ותא בתודעתי הרגיש באחריות הגדולה הזאת. שני לילות לפני הופעתי לא יכולתי לעצום עין. לנגד עיני ראיתי את אמי, רצה עירומה בשדה מושלג – והדם החם המטפטף מלבהּ הירוי מתחיל לנזול בחדרי ולכתר אותי כמו בטבעת. (…) פעמיים סירבתי לבקשת המרשל לשבת, כנהוג, ודיברתי בעודי עומד, כאילו אני אומר קדיש על הנופלים. דיברתי רק על וילנה. על מה שראיתי וחוויתי בעצמי."

(מתוך "חרוזים שחורים" הקיבוץ המאוחד 2015, תרגם בני מר)

 

הנה קטע מצולם מתוך עדותו של אברהם סוצקבר במשפטי נירנברג:

 

אחרוני משוררי היידיש במוסקבה

בשהותו במוסקבה פגש סוצקבר את משוררי וסופרי היידיש הנערצים עליו, אלה שחלם להכיר מאז היה נער משורר בווילנה. לאחר מלחמת העולם השנייה היו משוררים אלה בשיא תהילתם וזכו לאהדת השלטונות הסובייטים.

 

סופרי יידיש במוסקבה, לאחר מלחמת העולם השנייה. עומד, ראשון משמאל: אברהם סוצקבר. ארכיון סוצקבר בספרייה הלאומית. עוד בתמונהמימין לשמאל: [?], חיים גראדה, אהרן קושנירוב, דוד ברגלסון, בן ציון גולדברג, איציק פעפער, שמואל האלקין, פרץ מרקיש.  קושנירוב, ברגלסון, פעפער ומרקיש נרצחו בהוראת סטלין.

ב-1946 כשהוא נערץ על מיליונים וחביבם של השלטונות הסובייטים, החליטו סוצקבר ופריידקה אשתו לעזוב הכול ולעלות ארצה יחד עם בתם רינה שנולדה ברוסיה.

סוצקבר חש, מה שנעלם מחושי המשוררים היהודים האחרים, שהקרקע בוערת תחת רגליו ושגם ברית המועצות היא לא מקום בטוח בעבור יהודים.

אילו היה סוצקבר נשאר ברוסיה, יש להניח שגורלו היה כזה: הוא היה נאסר, נחקר ומוצא להורג יחד עם פרץ מרקיש, איציק פעפער, דוד ברגלסון וסופרים יהודים אחרים שנרצחו ב-1952 בהוראת סטלין.

בעוזבו את ברית המועצות לקח איתו המשורר את כל הרשימות והניירות, את כל התיעוד שאסף – את הארכיון של גטו וילנה, את העדויות שרשם מניצולים אחרי המלחמה. את השירים והיומנים שכתב. ואת המזוודה. הוא הביא אותם ארצה איתו כשעלה ב-1947. כעבור שנים הפקיד אותם בספרייה הלאומית למשמרת עולמים.

בארץ המשיך אברהם סוצקבר לכתוב עוד שנים ארוכות. האיש שפחד שיהיה המשורר האחרון באירופה, זכה בפרס ישראל והיה לגדול משוררי היידיש בישראל. הוא נפטר ב-20.1.2010.

 

סוצקבר בחדר עבודתו בישראל.  צילם: הנריק ברודר – Henrik Broder – 1992

 

תודה לד"ר גיל וייסבלאי ממחלקת הארכיונים על הסיוע בתחקיר ובהכנת הכתבה. החומרים והתמונות הם מתוך ארכיון אברהם סוצקבר בספרייה הלאומית.

 

השואה: מסמכים, מאמרים, תמונות, ספרים ועוד

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם:

הכישרון לידידות: הקשר המיוחד שנרקם בין אברהם סוצקבר למארק שאגאל

המכתב האחרון ששלחה חנה סנש נחשף

ממצבות לבריכת שחייה: האלבום שתיעד את חורבן בית העלמין היהודי בסלוניקי

הכדור שנורה במיכאל וייכרט בגטו קראקוב

כשהמחיצה בין "קרבנות השואה" ל"מורדי הגטאות" קרסה

היומן מגטו לודז' שנכתב בשוליו של סידור

סיפורה של קהילה גוועת: יומן מיהדות אמסטרדם של סוף מלחמת העולם השנייה

 

רוצים לגלות את כל הסיפורים שמאחורי השירים האהובים?
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "הסיפור מאחורי":