איך מסדרים את הבלגן בארון הספרים היהודי?

ארון הספרים היהודי הוא בכלל לא ארון, הוא 100K ארונות. ולמתחילים גמורים קשה מאוד להתמצא. המזל הוא שעם כמה עקרונות בסיסיים אפשר להגיע לתכנים שמעניינים אותנו

832 629 Blog

קורא מעיין בספר באולם הקריאה בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, בניין טרה סנטה, 1960. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

הבעיה עם ארון הספרים היהודי זה שהוא בכלל לא ארון. הוא 100K ארונות.

ובלתי אפשרי להתמצא בכל השפע הזה. 

כשאני התחלתי להתעניין ביהדות לא היה לי מושג מאיפה להתחיל.

הכל היה נראה לי אותו דבר, אף פעם לא מצאתי את סוג הדברים שחיפשתי וגם אם מצאתי, הרגשתי שאין לי מספיק קונטקסט בשביל להבין.

עברו מאז 15 שנה, בינתיים גמעתי 1,500,000+ מילים ואני חושבת שמצאתי שיטה.

כמו כל שיטה אין בה מספיק ניואנסים, ואני יכולה להעיד רק על עצמי, אבל אם אתן מתחילות גמורות שווה לנסות. 

Dedupmrg812032836 Ie36639110 Fl36650871
אולם הקריאה בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, בניין טרה סנטה. שנות ה-30-40. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אבל רגע לפני שניגשים לספרים, בואו נשאל 'מה אני רוצה להשיג?'

האם המטרה היא לפתוח את המחשבה באופן כללי? לשנות משהו בחשיבה או בהתנהגות שלי? לקבל מושג על מה כולם מדברים? או להבין איך עובדים המנגנונים שמעצבים את היהדות?

כל אזור בארון הספרים היהודי עונה על צורך אחר. אם אני רוצה לחשוב בצורה מופשטת ולהגג, אני לא אפתח ספר חוקים ישיר ורציונלי. ואם אני רוצה להבין עקרונות תשתיתיים ביהדות אני לא אפתח ספר איזוטרי ש-2.5 אנשים מחזיקים ממנו.

אז איך יודעים איפה למצוא את מה שמחפשים?

לי עוזר לחשוב על זה ככה:

גרף 1

הגרף הזה מחלק את הדברים בצורה בוטה מאוד. הוא עובד רק ברזולוציה נמוכה אבל בתור התחלה זה עוזר.

בואו נסתכל על הציר המאוזן, או 'האם הספר הזה אומר לי מה לעשות עם חיי?'

יש ספרים שעוסקים ברעיונות בצורה רחבה ויש ספרים שנכתבו מנקודת הנחה שאת מה שאת קוראת את תיישמי בפועל.

גרף 3

ספרות המוסר, הלכה, חסידות – כולן נועדו לעזור ללומד לשנות משהו באיך שהוא פועל בעולם. הן יהיו בקצה הימני של הציר.

לעומת זאת גמרא, מדרש ולדעתי גם תנ"ך עסוקים הרבה יותר בבירור כללי של רעיונות. הם יהיו לכיוון הקצה השמאלי.

הלאה –

הציר המאונך או 'עד כמה הספר הזה רוחני'

יש איזו הנחה שכל טקסט דתי סובב סביב אלוהים וגם אם לא כתוב במפורש ברור שאמורים להפיק ממנו משמעות רוחנית. 

יש ספרים כאלה – ליקוטי מוהר"ן של רבי נחמן מברסלב, שפת אמת של האדמו"ר מגור, אש קודש של הרבי מפיאסצנה. אלה ספרי חסידות שעוסקים ברעיונות מופשטים שמנסים לגעת בנשגב. 

גם ספרות הקבלה היא כזו – זוהר, ספר יצירה וכו'

גרף 2

באופן אישי אני לא מסוגלת ללמוד דברים רוחניים. השפה הזו זרה לי. אני לא מצליחה להבין את ההיגיון הפנימי שלה ואני מוצאת את עצמי נבוכה או משועממת מול אנשים שמנסים להסביר לי. הרבה מהם גם גורמים לי להרגיש שהם בכלל מלמדים ניו אייג' באצטלה של ספרות עתיקה.

אז מה לא רוחני?

ספרות ההלכה למשל עוסקת במערכת חוקים שבאופן מפורש נוצרה בידי אדם. הפוקוס הוא העולם הגשמי, מעשים וחפצים. נכון, המחברים מנסים לכוון למה שהם תופסים כאמת יסודית אבל בדיון עצמו אלוהים הוא לא באמת פקטור.

גם גמרא היא מאוד לא רוחנית בסגנון שלה.

אז נסדר את זה רגע –

גרף 4

כשמסתכלים יותר מקרוב רואים שרוב הספרים בעצם יושבים בכל מיני נקודות ביניים. ספרי חסידות של חב"ד אמנם עוסקים בדרך שבה אמורים לעבוד את אלוהים, אבל הם מדברים על זה בשפה רציונלית להחריד. יש הלכה שנושקת לקבלה, ספרי מוסר שמדברים רק על רעיונות וכולי.

זו הסְכֵמָה הכללית, והיא עוזרת להבין איפה כדאי להתמקם.

אבל יש עוד עקרון, משמעותי מאוד שלא כלול פה –

יש ספרים שאם קראת אותם הבנת את הרעיון שהמחבר ניסה להעביר וזהו. זה מצוין לטיסה, ללפני השינה…

לעומת זאת יש טקסטים שאפשר להבין בהרבה דרכים, כאלה שממש דורשים ממך לפרש אותם בצורה אקטיבית.

תנ"ך, מדרש, משנה, גמרא – את כולם אפשר לקרוא בהרבה מאוד דרכים. 

במקרה כולם גם מאוד עתיקים, ואולי זה סוד ההישרדות שלהם. 

באופן אישי אני מעדיפה את הסוג השני. אם אני כבר טורחת להקדיש זמן ללימוד בא לי להזיע. אלה גם ספרים שכיף לדון בהם בחברותא.

Dedupmrg811269889 Ie36639678 Fl36651485
אולם הקריאה בבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, בניין טרה סנטה, 1960. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

חבר מוזיקאי פעם סיפר לי שהוא משתדל לנגן רק בכינורות בני 300-400 שנה. לעץ יש תכונה כזו שככל שהוא סופג יותר צלילים הוא מפיק צליל נקי יותר. כינור טוב הוא כזה שעבר הרבה ידיים.

התכונה הזו קיימת גם בטקסטים. טקסט עתיק לא סופג צלילים אבל הוא סופג משמעות. 

אם הרבה אנשים למדו אותו זה אומר שגם הרבה אנשים הקדישו תשומת לב לבעיות שבו. זה אומר שהפרשנות תהיה עשירה ומעניינת יותר. ואם כבר מתעסקים בכל זה, כדאי מאוד שיהיה עשיר ומעניין.

ומילה אחרונה אישית – מבחינתי ספר טוב הוא כזה שמעורר אותי לחשוב לעומק על העולם סביבי. הוא לא אומר לי מה לעשות, לא כופה עלי להרגיש דברים שאני לא רוצה ולא קובע לי מה לחשוב. בשבילי להבין שספרות המופת היהודית כוללת כאלה והם אפילו מרכזיים, זה היה גילוי מרעיש. אבל בכל זאת אנחנו בספרייה, אז לא מרעיש מדי… ששש…

מה שעושים לא כתוב, מה שכתוב לא עושים: הסיפור של התורה שבעל פה

התנ"ך הוא אמנם ספר הספרים, אבל כשמסתכלים מקרוב אפשר לראות שיש פער רדיקלי בין מה שכתוב למה שיהודים בפועל עשו. הפער הזה הוא חלק ממנגנון ההפעלה הבסיסי של היהדות. איך בדיוק זה עובד?

832 629 Blog

שבת השבתות. אפרים משה ליליין

רואים את הטבלה הזו?

אלה כל הדברים שלפי ההלכה אסור לעשות בשבת. 

39+melacho
קרדיט: anshie kagan anshie.com

כלומר, אלה לא כל האיסורים, אלה רק *הכותרות* של 39 קטגוריות שכוללות בתוכן עוד אינספור איסורים.

אבל בתורה בסך הכל כתוב דברים כלליים כמו "שָׁמוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ". איך מפסוק כל כך פשוט הגענו לערימת חוקים ענקית ובלתי סבירה?

ככה:

הסיפור מתחיל פה –

Lilien Sinai
הר סיני. ציור מאת אפרים משה ליליין


מדבר. חול מתעופף על פני המרחבים. מתחת להר קטן וסתמי מתמקמקת קבוצה רועשת של אנשים, ילדים וצאן. אלו הם בני ישראל, שמסתובבים במדבר כבר קרוב לחודשיים.

בזמן שכולם עסוקים בהתארגנות למטה, משה עולה להר. 

עננים, ברקים, אש, דרמה!

לא לגמרי ברור מה קורה שם אבל כשמשה יורד הוא מחזיק את התורה.

סליחה, את התורות. שתיהן.

חז"ל מספרים לנו שבהר סיני ירדו התורה שבכתב, זו שאנחנו מכירים משיעורי תנ"ך, וכרוכה יחד איתה – התורה שבעל פה.

הם מתארים אותן כמו חתן וכלה, מלח ופלפל, חיטה וקמח, פשתן ובגד…

במילים אחרות – שני דברים שמשלימים, או לחילופין חומר גלם והדבר שאפשר להפיק ממנו.

אבל מה רע בתורה שבכתב? למה צריך עוד אחת?

ובכן, התורה כמו שהיא לבד היא לא לגמרי ישימה ולא לגמרי ברורה.

התורה שבעל פה – היא באה לגשר על הפערים האלה.

Lilien Moses
משה. אפרים משה ליליין

בואו נראה את זה בפסוק מוכר:

עַיִן תַּחַת עַיִן שֵׁן תַּחַת שֵׁן יָד תַּחַת יָד רֶגֶל תַּחַת רָגֶל

כדי להבין מה התורה שבעל פה עושה צריך לעשות תרגיל מחשבתי קטן: 

זו שאלה מוזרה לשאול אבל נסו לחשוב מה היתרונות של עין תחת עין?

יתרונות אפשריים מבחינתי: בעין תחת עין יש מן הצדק, נקמה זה רגש אנושי חזק ועדיף למסד אותו ופרקטיקה כזו כנראה עשויה לייצר הרתעה.

ומה החסרונות? 

בעיני הצדק שלכאורה משיגים הוא לא באמת צדק, מי שאיבד עכשיו עין לא מרוויח כלום מלהוציא עין לפוגע ובכלל נקמה זה לא דבר שמוביל לחברה טובה יותר.

אז אולי עדיף…לשנות את הציווי הספציפי הזה? 

אולי, אבל אם אתם מסתכלים על התורה מנקודת מבט מסורתית אתם בבעיה. 

כל מה שנכתב בתורה הוא הרי קדוש ולפי כללי המשחק אי אפשר לעשות שינויים.

מה כן אפשר לעשות? אפשר לפרש לפסוק הזה ת'צורה. 

וזה בדיוק מה שעושה התורה שבעל פה.

מאז שהפסוק הזה נכתב בתורה אין אצל היהודים פרקטיקה של "עין תחת עין". אין. לא קיים. לא במציאות ולא בהלכה הכתובה.

המעבר ככל הנראה קורה במשנה – שהיא מעין צילום מסך של התורה שבעל פה ברגע מסוים בהיסטוריה. חכמי המשנה קובעים שאם הוצאת למישהו עין, הוא לא יוציא לך בחזרה. המחויבות שלך, המזיק, היא לשלם *פיצוי כספי* למי שהזקת לו. או במילים של חז"ל "עין תחת עין – ממון".

זו אחת הדוגמאות היותר חריפות לפער בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה. אבל יש גם הרבה מקרים פשוטים יותר של דברים שהם סתם לא מובנים. בואו נחזור לסיפור הזה של שמירת שבת.

בסך הכל יש לנו כמה פסוקים די פשוטים שמדברים על שבת. אבל כשבוחנים אותם מקרוב אפשר לראות שהם לא באמת ברורים כל כך.

מה זה בכלל אומר "לשמור את השבת"? כאילו, ברצינות – מה זה?

לנו כאנשים מודרניים יש איזה רעיון כללי של מה זה אומר, אבל היה רגע בהיסטוריה שבו זה לא היה כל כך ברור.

כדי לענות על השאלה הזו חז"ל עושים מהלך שנקרא "דבר הלמד מעניינו". הם מסתכלים על הפסוקים שעוסקים בשמירת שבת וכשהם לא מבינים מה הקטע הם עושים מה שכל תלמיד עם קצת שכל יעשה. הם מנסים להבין מההקשר. 

רואים את הפסוקים האלה? 

שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיהוָה כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת

לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת

הם יושבים בתוך פרשה שעוסקת כולה בעניינים של המשכן, הגרסה הקדומה והניידת של בית המקדש.

אז חז"ל מסתכלים על הפסוקים מסביב ואומרים "היי! אולי לא ברור מה זה שמירת שבת אבל זה בטח קשור איכשהו למשכן". 

איך זה קשור? בציווי על שבת משתמשים דווקא במילה 'מלאכה'. לא עבודה, לא מאמץ, מלאכה.

גם בפסוקים על המשכן המילה 'מלאכה' מופיעה. שם היא מתייחסת לכל הדברים שעושים כדי לתפעל את המשכן. מלאכות כמו זריעה, תפירה, כתיבה, הדלקת אש וכולי. חז"ל מגיעים למסקנה שהמלאכה היא אותה מלאכה ומה שעושים במשכן – אלה בדיוק הדברים ש*אסור* לעשות בשבת.

Das Stiftszelt
המשכן. אפרים משה ליליין

נשמע אמין? אממ…לא יודעת. אבל בעולמם מהלך כזה הוא קביל.

נשמע מוגזם? גם הם חושבים ככה. ברגע של מודעות עצמית הם אומרים "הלכות שבת – הרי הם כהררים התלויים בשערה, שהן מקרא מועט והלכות מרובות"

כלומר, באמת לא כתוב פה הרבה ובאמת יצאה מזה כמות גדולה מאוד של הלכות. 

אז מה היה לנו פה? פסוקים לא ברורים או לא ישימים, ולצידם תורה שבעל פה שמבררת את מה שלא ברור, מתאימה את מה שצריך ושומרת על דינמיות. ואת כל זה היא עושה בלי לשבור את הכללים.

הספרים שתיעדו אותה הם המשנה, התוספתא, התלמוד הבבלי והירושלמי, ספרי מדרש כמו המכילתא, הספרי, מדרש רבה ומדרש תנחומא. אפשר לומר שגם ספרות השו"ת, שממשיכה להיכתב עד היום, היא חלק מהתורה שבעל פה.

שטיינזלץ פינת שוטנשטיין: איך המאבק לפתוח את הידע היהודי כמעט נכשל?

במשך אלפי שנים הידע היהודי נשמר סגור בפני מי שלא שייך לבית המדרש. בשנות ה-60, תרגום אחד של התלמוד פרץ את הסכר. אבל המאבק המכוער בין אנשי הידע הפתוח לאנשי הידע הסגור כמעט הוביל לגניזה שלו

832 629 Blog

צילום: עליזה אורבך

אם היה לי שקל על כל פעם שפתחתי ספר יהודי ואחרי כמה דקות סגרתי כי לא הבנתי כלום, היה לי מספיק כסף כדי להיות היהודי בקריקטורה אנטישמית.  

רק אחרי 10 שנות לימוד הבנתי שהבעיה היא לא בי. היא בספרים. וזה מכוון.

מאחורי הקלעים יש מאבק די מכוער על השאלה מי יכול לקרוא את הספרות היהודית.

הנה הסיפור של פירוש שטיינזלץ על התלמוד והסערה העסיסית שהוא עורר.

Bsp08875
לומדים משטיינזלץ. צילום: מיכה ישראלי

אוקי, תסתכלו רגע על הגמרא הזו:

2841 1
פרק החובל במהדורת וילנא

בהנחה שאתם לא גבר דתי, אני מניחה שזה נראה לכם כמו סינית.

זו גמרא וילנא מסורתית. עם המהדורה הזו לומדים בישיבות כבר קרוב ל-200 שנה.

ועכשיו תסתכלו על הגמרא הזו:

המניח את הכד זום 1660
פרק החובל במהדורת שטיינזלץ

טיפה יותר ברור?

יופי, הרגע הייתם שותפים למעשה מהפכני. הרגע שבו ידע סגור הופך לידע פתוח.

העמוד הברור יותר, זה שמנוקד ומפוסק יצא בשנות ה-60.

מי שלקח את הגמרא הישנה והטובה וסידר אותה ככה שגם אנחנו נוכל להבין הוא עדין שטיינזלץ.

שטיינזלץ גדל בבית חילוני בירושלים ובגיל העשרה התחיל להתעניין בתלמוד. בגיל 30, אחרי שחזר בתשובה ובילה אי אילו שנים בישיבה ובאוניברסיטה הוא לקח את התלמוד, תירגם אותו, פיסק, ניקד והוסיף הסברים זואולוגיים, בוטניים והיסטוריים בשוליים. 

כדי להכניס את כל התוספות החדשות האלה הוא היה צריך לשנות את העימוד הישן של הגמרא.

ופה התחילו הצרות.

הסידור הקלאסי של הטקסט בגמרא? זה שראינו בגמרא וילנא? זה לא משהו שאפשר פשוט לשנות. זה נקרא צורת הדף ולאורך השנים הוא קיבל מעמד של קדושה כמעט. זה העימוד שלפיו לומדים בישיבות. כולם מכירים אותו. למדנים מנוסים מזהים עמודים לפי הצורה שבה מלבני הטקסט גולשים.

כששטיינזלץ הוציא את הכרכים הראשונים של הגמרא עם העימוד השונה, באגף החרדי כעסו מאוד.

ראש למתנגדים היה הרב שך – מנהיג הליטאים הבלתי מעורער. הוא הוציא פסק דין שבו הוא אוסר על הקריאה של הספרים. הוא אפילו הורה לגנוז אותם לגמרי. כאילו, פיזית לקבור אותם באדמה.

הוא גם הקפיד לכנות אותם בכינוי המעליב "בוך" (כלומר ספר) ולא "סייפר" (כלומר ספר קודש).

אבל מה כל כך הכעיס אותו?

השינוי בצורת הדף כמובן, אבל זו הבעיה הקטנה. מאחורי ההתנגדות עמדה בעיה קצת יותר גדולה.

הרב שך הזדעזע מהדרך שבה שטיינזלץ התייחס לחכמי הגמרא. שטיינזלץ לא חשב שהם מלאכים, אלא אנשים בשר ודם. כששטיינזלץ מוסיף בהערות הסבר בוטני שמאשש את הדברים של אחד החכמים – הרב שך רואה את זה כזלזול באותו חכם. כאילו שהוא צריך שהמדע יוכיח את דבריו.

הוא לא היה היחיד שכעס. גם הרבי מסאטמר כתב שהפירוש של שטיינזלץ הוא "דברי מינות, ניאוץ וכפירה" ושראוי לברוח ממנו ומהחיבורים שלו כמו שבורחים מאריה. עוד הרבה אחרים אסרו לקרוא את הגמרות, להחזיק אותן בחנויות, להכניס אותם לבית המדרש ואפילו לקרוא את דברי הביקורת שהעיתונים כתבו נגדן.

וזה לא נגמר במאמרים ופסקי דין. מני, הבן של עדין, סיפר שבתקופה הזו הם היו מקבלים לבית גם טלפונים איומים מכל מיני טיפוסים מפוקפקים.

תגובה קצת קיצונית למישהו שבסך הכל מתייחס טיפה אחרת לטקסט, לא?

הרבנים דיברו על כל מיני בעיות כאלה ואחרות, אבל אני חושדת שסערה בקנה מידה כזה מתעוררת רק כשמישהו נוגע בנקודה באמת כואבת. ושטיינזלץ נגע באחד הפחדים הכי עמוקים של המתנגדים שלו.

מה שהפירוש של שטיינזלץ עשה היה להפוך את הגמרא מידע סגור לידע פתוח.

ידע סגור = מוגבל לקבוצה מסוימת, מלא בז'רגון פנימי, מועבר בצורה מבוקרת

ידע פתוח = בדיוק ההפך

הראשון – בשליטה. השני – עלול להיות מסוכן. כשהידע פתוח אנשים יכולים לקחת אותו ולהשתמש בו איך שהם רוצים בעצם. ולמי שמתאמץ לשמר מבני כוח ישנים, זו בעיה.

אפשר להתנגד לידע פתוח מתוך תאוות כוח, אבל האמת היא שיש גם נקודות טובות נגד הפתיחה הזו.

כשאין בקרה, האיכות של המידע בקלות מתדרדרת. אם אין מורה שמוודא שבאמת הבנת כמו שצריך, עלולות להיות בעיות בסיסיות בהבנה. וקצת כמו עם באג בשורה בסיסית של הקוד, זה מוביל לאינספור בעיות נוספות.

וחוץ מזה, אם אני יכולה לפרש טקסט איך שאני רוצה, ובסוף להגיד "אבל ככה כתוב בתורה!" (ולכן אתם חייבים לעשות את זה או להקשיב לזה) זה פתח לכל מיני צרות.

אבל הרב שך לא דיבר על אף אחד מאלה. בפסק דין שהוא הוציא נגד פירוש שטיינזלץ הוא כותב: 

"ובאמת שעל ידי לימוד זה סר כל זיק של קדושה ואמונה שמעמיד הש"ס" 

כלומר שבלימוד עם פירוש שטיינזלץ אין קדושה או אמונה (חילונים, היי).

והוא פונה למי שחושב שאולי בכל זאת עדיף שהגמרא תהיה פתוחה ומבהיר:

"מחובתנו לשמור על פך השמן הטהור"

כלומר יש פך שמן טהור, וכמו בסיפור של חנוכה הוא נשאר טהור בזכות שהוא סגור. אם נפתח את החותם, פך השמן יטמא.

אחרי הדברים האלה שטיינזלץ הוציא סוג של "מכתב כניעה" לרבנים החרדים אבל זה כבר לא הועיל. החרדים הוקיעו את הפירוש לגמרי.

ועדיין משהו בציבור החרדי זז. תוך כמה שנים התחילו לצאת חיקויים של שטיינזלץ. כאלה שפחות מאתגרים את הקונצנזוס החרדי, אבל עדיין נועדו להנגיש את הגמרא. פירוש שוטנשטיין למשל הוא כזה. שוטנשטיין שומר על צורת הדף המקורית, יש לו הסכמות מהרבנים הנכונים וקהל היעד שלו הוא 'בעלבתים' חרדים שרוצים ללמוד דף יומי על הכורסא בסוף היום. הרעיון של גמרא יותר נגישה כבר לא היה נראה כל כך חתרני.

ועל זה שטיינזלץ הגיב בעוקצנות אופיינית "יש כל כך הרבה חיקויים, אז מסתבר שהרעיון בכל זאת היה רעיון טוב"

והגמרא של שטיינזלץ? פמיניסטיות, חילונים ודתיים לאומיים אימצו אותה בשתי ידיים. הביאור שלו הצליח לפתוח את הגמרא, הספר המכונן של היהודים, גם למי שאין לו מקום בבית המדרש הישן.

איך ספר לא ברור ולא שמיש הפך לרב-המכר הגדול של היהודים?

עורכי הגמרא השאירו בתוכה אינספור דיונים בלתי-מוכרעים. גם כשיש הכרעה, הם לא גונזים את הרעיונות שנדחו. ובכל זאת, היצירה הסבוכה הזו הפכה לספר הכי נלמד בתולדות היהודים. איך זה קרה? 

832 629 Blog

צילום: עליזה אורבך

כשהייתי בכיתה י"ב מצאתי די במקרה את סט הגמרא הישן של סבא שלי. 

אבל כשפתחתי את הספרים לא הבנתי מילה אחת. אחת!

זה היה מביך לגלות כזה חור בהשכלה.

את 15 השנה האחרונות ביליתי בלסגור אותו. למדתי עם כל מי שיכל ללמד אותי משהו, ממרצים באקדמיה ועד תלמידי ותלמידות חכמים.

אז מה זה בעצם גמרא, למה היא כל כך מסובכת ואיך לעזאזל היא נהייתה כזה רב-מכר?

נתחיל מהבהרה: גמרא זה תלמוד

תחזרו אחרי – 

גמרא ותלמוד זה אותו ספר. 

גמרא ותלמוד זה אותו ספר. 

גמרא ותלמוד זה אותו ספר. 

רק שגמרא זה השם הארמי. הוא נכנס לשימוש מסיבי בימי הביניים בעקבות צנזורה של הכנסייה על המילה תלמוד. 'תלמוד' יותר נפוץ בעולם האקדמי ו'גמרא' הוא נחלת הלמדנים המסורתיים.

שער תלמוד פרטים 1

אבל מה זה בפועל?

טוב, זה פשוט. הגמרא היא תיעוד של דיונים שחכמים בבבל ערכו החל מהמאה ה-3 ועד סוף המאה ה-5. הם דנים בשלל נושאים שמעסיקים את היהודים בחיי היומיום וגם בנושאים איזוטריים יותר.

אבל מה המטרה של היצירה הזו? מה הגמרא מנסה לעשות?

אה, גם זה פשוט. הגמרא בסך הכל מנסה לקחת את העולם היהודי שהיה קיים בארץ ישראל ולהקים אותו מחדש במקום שונה לגמרי.

איך היא עושה את זה? בעזרת המשנה.

*צליל של נבל ונצנצים על המסך*

השנה היא ~200 לספירה. בכפר שקט בגליל, בוילה עם רצפת פסיפס וקירות קרירים יושב יהודי אמיד בשם רבי יהודה הנשיא. איתו יושבים כל החכמים החשובים של התקופה. הם עסוקים בלהוציא החוצה מהראש את כל מה שהם יודעים על צורת החיים היהודית. התורה אמנם עמוסה בחוקים, אבל החוקים האלה לא באמת כל כך ברורים ולאו דווקא ישימים. במקביל לתורה, מתפתחת תורה דינמית יותר, שנוצרת בידי אנשים ועוברת מפה לאוזן. וזה מה שהחכמים מחזיקים בראש.

רבי יהודה הנשיא לוקח את דברי החכמים, מסדר לפני נושאים, עורך החוצה מה שלא צריך ויוצר בסופו של דבר את המשנה.

האירוע הזה של חתימת המשנה קורה לא סתם. זה ניסיון להציל את מה שנשאר מבתי המדרש. היהודים נמצאים בתקופה אפלה מאוד בהיסטוריה שלהם. אחרי הכישלון המדמם של מרד בר-כוכבא המצב בארץ כל כך גרוע, שהמוני יהודים פשוט עוזבים. הרבה מהם מגיעים לבבל, ושם הם צריכים להקים מחדש את המרכז היהודי.

יש להם את המשנה, אבל היא בעברית ולא לגמרי ברורה בפני עצמה.

אז חכמי הגמרא, שנקראים גם אמוראים, לוקחים את המשנה ושואלים עליה אינסוף שאלות. שאלות תמימות וקושיות מתחכמות. השאלות האלה הן המנוע של הדיון התלמודי.

ואיך זה תכל'ס נראה?

הנה למשל סוגיה קלאסית מתוך פרק השותפין במסכת בבא בתרא. במרכז העמוד זו הגמרא עצמה, ומסביב פרשנים שונים.

תחילת פרק השותפין 1
התחלה של סוגיה מתוך מסכת בבא בתרא בתלמוד הבבלי

אם תלמדו את הסוגיה הזו בעיון תשימו לב שאין לה ממש שורה תחתונה. הסוגיה מתחילה ממשנה לא לגמרי ברורה, ממשיכה עם 5 פרשנויות שונות על מה קורה במשנה ואז ממשיכה לסיפור. אבל הסיפור לא נותן את השורה התחתונה אלא רק מעמיק את הדילמה הפרשנית.

יש דעות לכאן ודעות לשם אבל לא מכריעים ביניהן. זה מוזר.

וגם בסוגיות שבהן כן מכריעים לטובת דעה כזו או אחרת, עדיין משאירים בפנים את כל הדעות והרעיונות שלא התקבלו. גם זה מוזר.

זה הופך את הגמרא לספר מאוד לא פרקטי. אי אפשר פשוט לפתוח אותה ולהבין מה צריך לעשות. 

ועדיין, הגמרא היא הספר הכי נלמד בתולדות היהודים.

אז איך דווקא הגמרא, הסבוכה והלא פרקטית העפילה להיות רב-המכר הגדול של היהודים?

כששאלתי בחורי ישיבה, שמבלים את רוב זמנם בלימוד גמרא, הרוב דיברו על 'לימוד לשמו'. כלומר לומדים את הגמרא לא כדי להשיג מטרה מסוימת, אלא פשוט לשם הלימוד [הכניסו כאן דעה נוקבת על גיוס בחורי ישיבה].

זה אולי רעיון יפה, אבל זה עדיין לא מסביר למה דווקא גמרא. 

ככל שאני לומדת הולך ומתחזק אצלי החשד שהדעות האלה שלא מתקבלות ונשארות על הדף – הן חלק מסוד ההצלחה של הגמרא.

שער תלמוד פרטים 8

כשעורכי הגמרא משאירים בפנים את הדעות שנדחות הם עושים שני דברים –

דבר ראשון הם משאירים פתח לפוסקי הלכה להשתמש בדעות הדחויות האלה כחומרי גלם בעתיד.

ודבר שני, הם מאפשרים ללומד להבין איך הדיון הגיע למסקנות שאליו הוא הגיע. וזו נקודה חשובה.

לחכמי הגמרא אין באמת סמכות לכפות על מישהו לקיים את החוק שהם קובעים. הם לא מדינה ולא אפיפיור ואפילו לא סנהדרין. כדי שאנשים יקבלו את הכללים הם צריכים שיהיה להם אמון. ואם הם רואים את התהליך הם יכולים להבין למה החוק נקבע כפי שהוא נקבע, ואולי לחוש יותר אמון.

אבל מעבר לזה, אני חושבת שהסיבה האמיתית שעורכי הגמרא לא נותנים שורות תחתונות היא שמבחינתם, הגמרא היא לא ספר הלכה. היא לא נועדה להיות ספר שקוראים כדי לדעת מה לעשות. הגמרא נועדה להיות ספר לימוד. ספר שפותחים כדי לדעת איך לחשוב.

שער פנימי וילנא
עמוד השער של מסכת עירובין בתלמוד הבבלי, דפוס ווילנא

ספר שמכריח את מי שפותח אותו להפעיל את הראש, להיטלטל בין דעות סותרות ובעיות בלתי פתירות. במובן מסוים, עורכי הגמרא מתייחסים אל הלומד כמו אל שוליה. בנגריה השוליה עוקב אחרי הנגר, לומד את התהליכים ומבין ממה הוא צריך להיזהר – ורק אז מרים בעצמו את הכלים ומתחיל לבנות שולחנות.

גם פה, הלומד האידאלי אמור בסופו של דבר להיות מסוגל לפסוק בעצמו את ההלכה. וכדי לעשות את זה היטב, הוא חייב להתלוות אל החכמים ולראות אותם בעבודה. לעבור יחד איתם את התהליך המחשבתי, מתסכל ובלתי ברור ככל שיהיה.