אחת ולתמיד: מדוע חוגגים את ל"ג בעומר?

בגלל הנצחונות במרד בר כוכבא או עקב פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי? ולמה מדליקים מדורות? התשובה לשאלה עלולה להפתיע אתכם. בעיקר בגלל שכנראה אין אחת כזאת

ל"ג בעומר בהר מירון, תמונות שניתנו לסופר שי עגנון על ידי צלם חובב בשנות השלושים של המאה העשרים. מתוך ארכיון שי עגנון

מקורם של מרבית החגים ידוע לנו – ובדרך כלל צידוקם עטוף בסיפור בנוסח "אויבינו באו עלינו לכלותינו, האל הושיענו מידם – בואו נאכל!". המקור ההיסטורי לל"ג בעומר מסובך קצת יותר, וכולנו מכירים את התשובה העממית שלמדנו בבית הספר לשאלה למה אנחנו מדליקים מדורות דווקא ביום זה? המדורות הן רמז למדורות הניצחון שהיו מדליקים חיילי צבאו של בר כוכבא במהלך המרד ברומאים.

אבל האם לא כשל המרד הזה? הרי חלק מרכזי בסיפור הציוני – ואולי הסיפור הציוני כולו – מושתת על הטענה ההיסטורית שיצאנו לגלות וחזרנו. ואכן, המרד של בר כוכבא, שבעקבותיו נספו כשליש מיושבי הארץ ובמהלכו אבדה סופית העצמאות העברית כאן עד 1948, נזכר במקורותינו בעיקר כאסון, עד כדי כך שמנהיגו של המרד נקרא לרוב בר כוזיבא: הכוזב, ולא הגיבור שקרא לדרור, זה שחידשה הציונות.

אז מאיפה בכל זאת הגיע אלינו ל"ג בעומר? והאם החג הזה, שהתחיל בכלל כיום טוב בגולה, קשור בגיבור אחר של המרד, הוא רבי שמעון בר יוחאי? כמו שנראה, גם כאן העניינים מעט מורכבים. ננסה להתיר את המסובך.

איש היה בישראל,
בר כוכבא שמו.
איש צעיר גבה קומה,
עיני זוהר לו.
הוא היה גיבור,
הוא קרא לדרור,
כל העם אהב אותו,
הוא היה גיבור!
גיבור!

[הבית הראשון של השיר בר כוכבא, מילים: לוין קיפניס, מנגינה: מרדכי זעירא]

הראשון לקשור את ל"ג בעומר עם העלייה להר מירון – מקום קבורתו של רבי שמעון בר יוחאי – הוא רבי חיים ויטאל, תלמידו של האר"י הקדוש (רבי יצחק בן שלמה לוריא). ויטאל סיפר שהוא, מורו ושאר בני חוגם נהגו לעלות להר מירון בל"ג בעומר לבקר את קבר הרשב"י. היות שהאר"י חי בארץ ישראל בסך הכל שנתיים לפני שנספה במגפת הדבר שפקדה את האזור, נוכל להעריך ביתר ביטחון שהמסורת החלה בשנת ה'ש"ל, 1570, או אולי שנה לאחר-מכן.

הילולת מירון משנת 2010, מתוך ארכיון הצלם דנצ'ו (דן) ארנון

בדומה לאליהו הנביא המבקר אותנו בליל הסדר, גם התנא בן המאה השנייה לספירה, ר' שמעון בר יוחאי, נזכר במקורותינו כמנהיג דתי קפדן ועיקש – מהסוג שאינו מתפשר לעולם על שום דבר. המסורות שנקשרו בשמו של מי שהיה תלמידו של רבי עקיבא (המורה הרוחני של בר כוכבא) מספרות על חכם ששם את לימוד התורה מעל הכל, והתגאה בכך שאת לימודיו הוא לא מפסיק אף פעם, אפילו לא בעבור קריאת שמע. ואכן, גם עם פרוץ המרד ברומאים מסופר שלא פסק רשב"י מלימודיו. הוא ובנו יצאו להסתתר 12 שנים ארוכות בתוך מערה בפקיעין. עץ החרוב שהצמיח אלוהים הוא שסיפק להם את מזונם.

הפרישה למערה הרחיקה את רשב"י עוד יותר ממנהגי העולם, וכשיצאו הוא ובנו בפעם הראשונה מהמערה וחזו בחקלאים העובדים את השדות לאחר האסון הנורא שהתרחש בארץ, מסופר כי "כל מקום שנותנין עיניהן – מיד נשרף". האל, שראה את ההרס שהשיתו האב והבן על הארץ שרק החלה להתאושש מהחורבן הרומי הוציא בת קול שקראה להם לחזור למערה (מסכת שבת דף לג עמוד ב).

מכלוף דהן ואברהם נקבלי, יהודים מתושבי פקיעין, מדליקים מנורת שמן בפתח מערת רבי שמעון בר יוחאי. התמונה מופיעה בספרו של יצחק בן-צבי "הישוב היהודי בכפר פקיעין", עמוד 21 (הוצאת ספרים 'אחדות העבודה', תל אביב, תרפ"ב). מתוך יד יצחק בן צבי

אפשר שבזכות הפרישות והדבקות הקיצונית בלימוד, זכה רשב"י לשמש כדמות הראשית והגיבור של ספר הזוהר, שם הוא מכונה פעמים מספר בתור הנר הקדוש (בוצינא קדישא).

איך קשור כל זה לל"ג בעומר?

השתטחות על קברי צדיקים היא חידוש של מקובלי צפת. מקובלים אלו וביניהם ר' יוסף קארו, ר' משה קורדוברו (הרמ"ק) והאר"י הסתמכו על ספר הזוהר שטען מפורשות כי בשעה שזקוק העולם לרחמים, הולכים החיים ומודיעים על כך לצדיקים שנפטרו, בוכים על קבריהם ו"אז מתעוררות נפשות הצדיקים ומתאספות ומשוטטות לישני חברון ומודיעות להם על צער העולם" (זוהר ח"ג, ע ע"ב-ע"א ע"א). וכי אצל מי ראוי יותר להשתטח ולבקש מזור לצער וסגולה לרחמים מאשר גיבור ספר הזוהר ומי שלפי המסורת הוא גם מחברו, רבי שמעון בר יוחאי?

ליתוגרפיה ובה ציור דיוקנו של רבי שמעון בר יוחאי. מתוך ארכיון שבדרון

המסורת מסמנת את הר מירון בתור מקום קבורתו של הרשב"י, ויחד איתו גם את קבריהם של ברי הפלוגתא האגדיים שמאי והלל. כבר מהמאה ה-11 נמצאות עדויות של יהודים העולים לרגל במירון כדי לבקר – לא את קבר הרשב"י, אלא את קברם של הלל ושמאי. גם התאריך שבו עלו לרגל לקברם לא היה ל"ג בעומר, אלא תאריך קרוב – פסח שני, ארבעה ימים לפני ל"ג בעומר. החידוש של ל"ג בעומר הוא כנראה של בני חוגו של האר"י, שלא זיהו את ל"ג בעומר כפטירתו של הרשב"י אלא דווקא כיום שמחת רשב"י. הזיהוי עם פטירת הרשב"י מקורו ככל הנראה בטעות כתיב – "שמחת הרשב"י" שעליה כתב ר' ויטאל הפכה ברבות השנים ל"שמת הרשב"י". זה קרה רק בדורות הבאים, אז התקבע ל"ג בעומר כיום עזיבתו של התנא האגדי את העולם.

מסורת חדשה זו קבעה את יום ההילולה כיום פטירתו של הרשב"י, שבו, לפי ספר הזוהר, גילה לתלמידיו את סודות ה"קבלה" טרם הסתלקותו. לשמחת ההילולה הצטרפה הדלקת המדורה כזכר לאש שאפפה, על פי המסורת, את ביתו של רשב"י ביום פטירתו. ידוע גם כי במאה ה-16 יוחס ל"ג בעומר לתאריך הסמכתו של הרשב"י על ידי רבי עקיבא.

אפשר שבתפוצות, ועם החיבור בין רשב"י לל"ג בעומר, נוצר הקישור האחרון. יש בידינו עדויות לכך שמאז ימי-הביניים נחשב ל"ג בעומר ליום מיוחד עבור מספר קהילות יהודיות באירופה, בייחוד בצרפת, למרות שהסיבה לכך אינה ברורה. מה שברור הוא שהפסקת תענית ספירת העומר ביום הל"ג היא מסורת עתיקה, ששורשיה אמנם לא מגיעים עד תקופת המקרא או התלמוד, אך אנחנו שומעים עליה כבר בימי הביניים באירופה. ל"ג בעומר נחשב אז ליום טוב, שבו מפסיקים זמנית את ספירת העומר. מדוע? לא ממש ברור. עם הפצת קבלת האר"י והקישור שעשתה בין ל"ג בעומר לר' שמעון בר יוחאי מצאו יהודים בכל העולם סיבה ברורה להפסיק את האבל ובמקומו לצאת ולחגוג את חייו ומשנתו של אחד מגדולי חכמינו.

אם נסכם את ממצאינו עד עתה: הציונות אומרת – מרד בר-כוכבא, המסורת הקבלית טוענת – יום פטירתו של ר' שמעון בר יוחאי, וההיסטוריונים כהרגלם מסרבים להתחייב. ואנחנו מצדנו – נאחל לכם חג שמח ובטוח, באיזו צורה ובכל מקום שתחגגו.

ערב ל"ג בעומר, י"ז באייר תשכ"ט, מתכוננים להדלקת המדורות. מתוך ארכיון דן הדני

לקריאה נוספת

בועז הוס, מקום קדוש, זמן קדוש, ספר קדוש: השפעת ספר הזוהר על מנהגי העלייה לרגל למירון וחגיגות ל"ג בעומר, קבלה 7, 237-256.

יום טוב לוינסקי, ספר המועדים ו, אגודת עונג שבת, 323-480.

למה בעצם אליהו הנביא מבקר אותנו בליל הסדר?

סיפור הפיכתו של הקנאי והקשוח שבנביאי המקרא לאורח החביב שמבקר אצלנו בפסח. קווים לדמותו המסתורית של אליהו הנביא

אליהו עולה השמיימה במרכבת אש. ציור מתוך ספר העברונות שנכתב וצויר (ברובו) בשנת תע"ו (1716)

הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְהוָה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא (מלאכי ג, כג)

הוא מוכר לנו בתור האורח הנסתר והמסתורי של ליל הסדר. חלק בטוחים שהוא חוגג את הסדר עם המסובים, אבל במעמד של רואה ואינו נראה. ואילו אחרים נשבעים שהוא מגיע בכלל בחשכת הלילה, וכשכולם כבר ישנים אחרי ששתו ארבע כוסות בסדר הפסח, לוגם מכוס היין שנותרה. זהו אליהו הנביא, המכונה גם אליהו התשבי ואליהו הגלעדי. ובאמת, אין מתאים ממנו לתפקיד האורח מכיוון שכבר במקרא נזכר אליהו בתור מבשר הגאולה, כמו שמעיד הציטוט בתחילת הכתבה. ויש לו גם הכבוד להיות מדמויות המקרא היחידות שלא תוארה מיתתן. כמו חנוך בן ירד (בראשית ה), גם הוא עולה השמיימה בטרם נפטר. עוד סגולות חשובות מיוחסות לאליהו הנביא, אבל לפני שנצלול לדמותו נתחיל במערכה הראשונה.

הוא עולה על במת המקרא באותה דרמטיות שבה יעזוב: אליהו מופיע לראשונה בהכרזה נבואית שבשנים הבאות לא ירד גשם אלא על־פי דברו (מלכים א יז, א). ההכרזה כתובה מייד אחרי פירוט חטאי אחאב מלך ישראל. שלוש שנים אורכת הבצורת הקשה שהטיל אליהו על ישראל. וכשהמלך אחאב מנסה לבטלה, אליהו קורא תיגר, מנצח ואף הורג את נביאי הבעל וגורם למלך אחאב לחזור בתשובה ולזנוח את עבודת האלילים.

כשיורש אחזיה בן אחאב את אביו בכתר המלכות, ממהר המלך החדש להחזיר את הפולחן האלילי. שתי משלחות צבאיות ששולח אחזיה כדי להרוג את אליהו מסתיימות באסון – פעמיים מוריד אליהו אש מהשמיים ושורף את החיילים למוות. המשלחת השלישית כבר כורעת ברך ומתחננת שיחוס עליה. כתוצאה מכך מת המלך החוטא, ואחיו יורם יורש אותו.

אז מגיע הרגע הדרמטי ביותר בחיי אליהו – עלייתו השמיימה בנוכחות אלישע תלמידו:

וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְּעָרָה הַשָּׁמָיִם (מלכים ב ב, יא)

אליהו הנביא בכתב יד "הגדת יהודה", מוזיאון ישראל

 

אפילו בהשוואה לנבחרת של נביאי ישראל מתייחד אליהו בתור נביא קפדן ועקשן שלא פוחד להוכיח לא את מלכי ישראל ולא את אלוהי ישראל, הנביא היחיד המבקש עונש ממשי וחמור לעם ישראל החוטא. אז עם רקע קשוח כזה, איך התפתחה תדמית הנביא הזקן והחביב שמבקר אותנו בליל הסדר ושאנחנו שומרים עבורו כיסא בטקס ברית המילה? ולמה נבחר דווקא אליהו לתפקידים המכובדים הללו?

נראה שקנאותו הדתית לחוקי האל ולשמירתם היא שמיצבה את אליהו בתור הנביא המבקר והשומר. ומה הקשר לפסח ולברית המילה? תכף נסביר.

האיור הראשון של כיסא אליהו בכתב יד עברי, המאה ה־16. ספר התפילות שמור בספריית המוזיאון הלאומי הגרמני, נירנברג, גרמניה

 

מסורת הצבת כיסא אליהו במעמד ברית המילה החלה בימי הביניים בהשראת המדרש על הסכם בין האל לאליהו הקנאי, ולפיו לא ימולו תינוק יהודי בלא נוכחותו של הנביא. במדרש נכתב שלאחר שאליהו התלונן בפני האל שעם ישראל עזב את בריתו, הרגיע אותו האל: "חייך שאין ישראל עושין ברית מילה עד שאתה רואה בעיניך. מכאן התקינו חכמים שיהיו עושין מושב כבוד למלאך הברית" (פרקי דרבי אליעזר, עמ' רמד-רמו, ירושלים תשס"ה).

אם כן הקנאי שבנביאים, המבקש מהאל להכות את ישראל החוטא (בשונה ממרבית הנביאים, המכריזים על רצון האל), נחשב מטבע הדברים גם לקפדן שבנביאים. לכן זכה לפקח שברית המילה תתבצע כדת וכדין.

כיסא אליהו לברית מילה, בית הכנסת בעיר גנואה, איטליה. מתוך אוסף יד יצחק בן־צבי

 

ואיך הפך מלאך הברית גם לאורח הכבוד בליל הסדר, מהאירועים הקדושים במעגל השנה היהודית? הרי אליהו נחשב למבשר הגאולה, חג הפסח הוא חג הגאולה, ולכן מבשר הגאולה נתפס כאורח המתאים ביותר. וכך אליהו, שקפדנותו וקנאותו הדתית כבר הוכחו בטקס ברית המילה, גויס להתארח בליל הסדר.

בין שלל סגולותיו, אליהו נחשב גם למביא השלום. ועד שתגיע הגאולה, השלום שמביא אליהו בליל הסדר הוא קודם כול שלום לחוגגים, בהתאם למצב בכל דור ודור. בימי הביניים נקשר השלום ישירות לרדיפות הנוראיות שחוו יהודי אשכנז. אם הגאולה הנכספת לא תגיע, קיוו החוגגים, לפחות ישמור עליהם אליהו מרדיפות הנוצרים סביב ההאשמה האנטישמית על רצח ילדים נוצרים ושימוש בדמם לאפיית המצות.

אגב, למרות קנאותו, דמותו של אליהו מחייבת פחות מדמות המשיח, המביא את הגאולה ולא רק מבשר. כלומר הפרופורציות חשובות: אם אליהו הנביא אכן ביקר בביתנו, זה לא אומר שהוכרז גן העדן עלי אדמות, אלא שגם השנה זכינו לשלום ולביטחון. רף נמוך יותר, ובכל זאת היינו שמחים לאמצו.

אליהו עולה השמיימה במרכבת אש. ציור מתוך ספר העברונות שנכתב וצויר (ברובו) בשנת תע"ו  (1716)

 

עם הזמן והתגברות תחושת הביטחון היהודית, בייחוד מאז הקמת המדינה, השלום שמביא אליהו מובן כשלום מקומי, בין אבות לבנים. ואנחנו נרחיב: בין הורים לילדיהם. כבר בספרות התלמודית ובתפקידו כמביא השלום, נחשב אליהו למיישב הסכסוכים והמחלוקות הגדול של היהדות. וכך מונה גם ליישוב המחלוקת הגדולה של הסדר, שהסעירה את חכמינו: כמה כוסות יין יש לשתות בליל הסדר? הוסכם שארבע, אבל היו שטענו שחמש. לכן הושגה פשרה, ולפיה מוזגים חמש כוסות ושותים רק ארבע. החמישית מוקדשת לאליהו, ובשובו יפתור את הקושיה.

במרוצת השנים הוזמן אליהו ליישב מחלוקות מגוונות, חמורות יותר או פחות. ישנה סברה (מגובה בהוכחות) שאליהו מכריע אפילו במשחקי כדורגל. בספרות התלמודית המונח "תיקו" מורה על סיום דיון באי־הכרעה בין חכמים. המילה מוסברת כראשי תיבות של המילים "תשבי יתרץ קושיות ובעיות", שמשמעותן כי השאלה תעמוד ותישאר עד לעתיד לבוא כשיגיע אליהו הנביא ויתרץ את הקושיה.

כוס של אליהו שהייתה שייכת לאדמו"ר מבנדר, מתוך אוסף ביל גרוס. תמונה של המרכז לאמנות יהודית באוניברסיטה העברית

 

הסבר מעניין נוסף ליכולות הביקור הפלאיות של אליהו הנביא קשור להיותו "קופץ הדרך" הטוב ביותר שלנו. בתלמוד המושג "קפיצת הדרך" מתאר דרך ניסית לקצר מסעות ארוכים במיוחד. כבר בספר מלכים בולט אליהו ביכולתו לג'נגל בין התגלויות במקומות שונים. כך היה בהתגלויותיו הפתאומיות לפני שעלה השמיימה. ובהזדמנות אחרת רגע הוא נמצא בצרפת (היא צרפנד שליד צידון בלבנון) וברגע הבא מתגלה לפני עובדיהו "אשר על הבית". גם אלו שאליהו מתגלה בפתאומיות בפניהם לא נרעשים מדי, כמו שאומר עובדיהו לנביא: "והיה אני אלך מאתך, ורוח ה' ישאך על אשר לא אדע…" (מלכים א יח, יב).

מסורות אליהו הנביא, שהחלו להשתרש באשכנז בימי הביניים, נשמרות עד ימינו בכל עדות ישראל. וכך רובנו משאירים לאליהו הנביא כוס מלאה בליל הסדר ומציבים כיסא מכובד בברית המילה, למקרה שיבוא. ואם יגיע הזמן שאליהו יבשר לנו על הגאולה ועל השלום – מי אנחנו שנתווכח?

 

תודה לד"ר חנה שחם־רוזבי על עזרתה בחיבור הכתבה.

 

לקריאה נוספת

חנה שחם־רוזבי, "על כפיו יביא: היזון חוזר של ידע ופרקטיקה דתית בחברה האשכנזית בימי הביניים", חידושים 23 (2021) עמ' 11-36

מסעות ותגליות על דרך המשי

חשבתם שמרקו פולו היה הראשון שתיעד את המסחר המשגשג על דרך המשי? אז לא. סוחרים יהודים פעלו ושלטו מאות שנים קודם לכן על דרכי המסחר בין המזרח והמערב. ובאחת מערי המסחר התגלתה אחת העדויות ההיסטוריות החשובות ביותר מאז ומעולם - הגניזה האפגנית. האזינו לסיפורם המרתק של היהודים שעקבותיהם נעלמו בפלישה המונוגלית והתגלו רק לאחרונה

קרוואן על דרך המשי, שנת 1375. ספריית הגאליקה הדיגיטלית


Listen on SpotifyListen on Apple Podcasts

לכל פרקי הסכת הספרנים

ההיסטוריה נכתבת על ידי המנצחים. היא נכתבת על ידי מי ששרדו ובעיקר על ידי מי שהיו להם אמצעי תיעוד שבאמצעותם יכלו לתאר ולפאר את ההישגים שלהם. ההיסטוריה היא לא תמיד באמת מה שקרה, אלא מה שאנשים קראו או למדו שקרה. אחת הדוגמאות לעיוות היסטורי שכזה היא הדעה הרווחת שלפיה מרקו פולו, בן המאה ה-13, אותו צעיר איטלקי בן למשפחת סוחרים שהפך לאגדה עוד בחייו היה הראשון שתיעד את דרך המשי. בספרו 'מסעותיו של מרקו פולו', ספר שנחשב לספר המסעות המפורסם ביותר בעולם והייתה לו השפעה עצומה על בני תקופתו, תיאר פולו את מסעותיו על דרך המשי ואפילו את פגישתו עם קיסר סין. גם בנימין מטודלה שכתב ספר מסעות מעורר השראה כמאה וחמישים שנים לפני מרקו פולו לא היה הראשון שתיעד את הסחר באזור אסיה התיכונה.

כי כמה מאות בודדות של שנים לפני מרקו פולו ובנימין מטודלה העלו על הכתב ותיעדו את חיי היומיום ודרכי המסחר שלהם יהודים חיו, פעלו וסחרו על דרך המשי. לרוע מזלם של אותם סוחרים יהודים שפעלו סביב האלף הראשון לספירה כתבי-היד שלהם, התעודות, הרשמים והמסמכים הושמדו, נבזזו ונשרפו כשהחלה פלישת המונגולים בתחילת המאה השלוש-עשרה. תחת שעטות סוסי הפורעים והצמאים מדם של חיילי האימפריה המונגולית נחרבו תרבויות, מסורות וגם אוצרות וכתבים של קהילות יהודיות על דרך המשי. ליתר דיוק, כמעט נכחדו לחלוטין. כי בשנות התשעים של המאה העשרים, פחות משלושים שנים נמצאו אי שם במערות עמק במיאן, 240 קילומטר צפון לקאבול אפגניסטן כמה מאות כתבי-יד המעידים על חיי המסחר התוססים והמצליחים של היהודים באזור. הנה סיפורה של הגניזה האפגנית וסיפורם של הקהילות היהודיות באסיה התיכונה שהייתה להן תרומה עצומה שהפכה את דרך המשי לעורק הכלכלי הראשי שחיבר בין המערב למזרח במשך מאות רבות של שנים.

מגישה: ורד ליון-ירושלמי

אורח: פרופ' אמריטוס חגי בן-שמאי, המכון ללימודי אסיה ואפריקה באוניברסיטה העברית בירושלים.

מפיק: דניאל גל

עורך: חן מלול

משכטר לגסטר: עותק "אבות דרבי נתן" שבאוסף גרשם שלום

הצצה לאוסף ההקדשות אל ומגרשם שלום

בתמונה: מרטין בובר משמאל, גרשם שלום מימין

אחד האוצרות שבאוסף גרשם שלום הוא בלי ספק "אוסף ההקדשות", קרוב לאלף ספרים שיש בהם הקדשות מעניינות ומגוונות מחוקרים ואנשי רוח, אומנים, אנשי ספרות והגות. מטבע הדברים רובן ככולן אלו הקדשות שנכתבו לגרשם שלום ממחבר אחר, כמו ההקדשה הזאת ממרטין בובר:

"לזכר כל השעות הבהירות והאפלות" – הקדשת מרטין בובר לגרשם שלום, "תורת הנביאים" תל-אביב תש"ב

 

עוד קטגוריה, נדירה למדי, הן הקדשות שנרשמו על ידי שלום בספריו, לאנשים אחרים, ומסיבות שונות ומשונות, נשארו בבעלותו. לדוגמה, ספר שהקדיש לקארל פרייזנדז (1883-1968), פילולוג וספרן גרמני (בעל עבר חשוד בתקופה הנאצית), שנפטר לפני ששלום הספיק להעביר לו את הספר!

"לא שלחתי כי הגיעה הידיעה על פטירתו" – הקדשה מגרשם שלום, "Jewish Gnosticism, Merkabah Mysticism and the Talmudic Tradition", ניו יורק תשכ"ה

 

וקיימת עוד קטגוריה שלישית, הכי נדירה, של ספרים שיש בהן הקדשות, לא משלום, וגם לא לשלום, אלא בין אנשים אחרים, שאיכשהו נכנסו לאוסף הספרים של גרשם שלום. דוגמה מאלפת, היא הספר "אבות דרבי נתן" מהדורת הרב פרופ' שניאור זלמן שכטר (1847-1915), חוקר הגניזה הקהירית הידוע, ולימים ראשו של בית המדרש לרבנים (JTS) שבניו יורק.

אבות דרבי נתן ווינה תרמ"ז

 

הספר יצא לאור בווינה בשנת תרמ"ז, ונחשב למהדורה ביקורתית מוקדמת בתחום הספרות הרבנית. בטופס שהשתמר באוסף שלום טרח גרשם שלום לרשום, "אחד הטפסים המעטים שנדפסו על נייר משובח".

"אחד הטפסים המעטים שנדפסו על נייר משובח"

 

רש"ז שכטר הקדיש את הטופס הזה לרב אחר, וגם הוא חוקר חשוב ופעיל ציוני; הרב פרופ' משה גסטר (1856-1939), ששימש באותם השנים כרב הראשי ("חכם") לקהילת הספרדים שבאנגליה. מן הראוי לציין שגם שכטר וגם גסטר נולדו וגדלו ברומניה. וכך רשם רש"ז שכטר לר"מ גסטר:

"מנחה מזכרת אהבה לכבוד הרב החכם הכולל והמבקר הנפלא, כמוהר"ר משה גאסטיר נר"ו אב"ד דק"ק ספרדים בק"ק לאנדאן יע"א, מאת ידידו המו"ל והמעיר. אוהבו מוקירו ומכבדו ז. שעכטער”

מנחה מזכרת אהבה לכבוד הרב החכם הכולל והמבקר הנפלא, כמוהר"ר משה גאסטיר נר"ו אב"ד דק"ק ספרדים בק"ק לאנדאן יע"א, מאת ידידו המו"ל והמעיר. אוהבו מוקירו ומכבדו ז. שעכטער

 

מול עמוד השער חתם הרב גסטר בחותמת; "M. Gaster".

 

לצערי, אין לי מושג איך הספר הזה הגיע לידיו של גרשם שלום. שלום אסף הרבה מהדורות ביקורתיות של מדרשי חז"ל. כאספן אין ספק שספר שמהווה עדות למערכת היחסים בין שניים מגדולי החוקרים של מדעי היהדות היה קורץ לו. ועוד כשנדפס "על נייר משובח"!

 

ד"ר צבי לשם מנהל את אוסף גרשם שלום לקבלה וחסידות בספרייה הלאומית

 

לקריאה נוספת

פוסט על עוד ספר של רש"ז שכטר באוסף שלום, כאן.

מאמר חדש עם גילוי מפתיע על הר"ם גסטר, כאן.