אחד האוצרות שבאוסף גרשם שלום הוא בלי ספק "אוסף ההקדשות", קרוב לאלף ספרים שיש בהם הקדשות מעניינות ומגוונות מחוקרים ואנשי רוח, אומנים, אנשי ספרות והגות. מטבע הדברים רובן ככולן אלו הקדשות שנכתבו לגרשם שלום ממחבר אחר, כמו ההקדשה הזאת ממרטין בובר:
עוד קטגוריה, נדירה למדי, הן הקדשות שנרשמו על ידי שלום בספריו, לאנשים אחרים, ומסיבות שונות ומשונות, נשארו בבעלותו. לדוגמה, ספר שהקדיש לקארל פרייזנדז (1883-1968), פילולוג וספרן גרמני (בעל עבר חשוד בתקופה הנאצית), שנפטר לפני ששלום הספיק להעביר לו את הספר!
וקיימת עוד קטגוריה שלישית, הכי נדירה, של ספרים שיש בהן הקדשות, לא משלום, וגם לא לשלום, אלא בין אנשים אחרים, שאיכשהו נכנסו לאוסף הספרים של גרשם שלום. דוגמה מאלפת, היא הספר "אבות דרבי נתן" מהדורת הרב פרופ' שניאור זלמן שכטר (1847-1915), חוקר הגניזה הקהירית הידוע, ולימים ראשו של בית המדרש לרבנים (JTS) שבניו יורק.
הספר יצא לאור בווינה בשנת תרמ"ז, ונחשב למהדורה ביקורתית מוקדמת בתחום הספרות הרבנית. בטופס שהשתמר באוסף שלום טרח גרשם שלום לרשום, "אחד הטפסים המעטים שנדפסו על נייר משובח".
רש"ז שכטר הקדיש את הטופס הזה לרב אחר, וגם הוא חוקר חשוב ופעיל ציוני; הרב פרופ' משה גסטר (1856-1939), ששימש באותם השנים כרב הראשי ("חכם") לקהילת הספרדים שבאנגליה. מן הראוי לציין שגם שכטר וגם גסטר נולדו וגדלו ברומניה. וכך רשם רש"ז שכטר לר"מ גסטר:
"מנחה מזכרת אהבה לכבוד הרב החכם הכולל והמבקר הנפלא, כמוהר"ר משה גאסטיר נר"ו אב"ד דק"ק ספרדים בק"ק לאנדאן יע"א, מאת ידידו המו"ל והמעיר. אוהבו מוקירו ומכבדו ז. שעכטער”
מול עמוד השער חתם הרב גסטר בחותמת; "M. Gaster".
לצערי, אין לי מושג איך הספר הזה הגיע לידיו של גרשם שלום. שלום אסף הרבה מהדורות ביקורתיות של מדרשי חז"ל. כאספן אין ספק שספר שמהווה עדות למערכת היחסים בין שניים מגדולי החוקרים של מדעי היהדות היה קורץ לו. ועוד כשנדפס "על נייר משובח"!
ד"ר צבי לשם מנהל את אוסף גרשם שלום לקבלה וחסידות בספרייה הלאומית
דם מהזרת, תפוז אדום ושן של כלב: לחשים וקמעות במאגיה היהודית
מה אפשר לעשות עם קרן עז שרופה? איך מתחמקים מהפקקים? פרופ' גידי בוהק הגיע להסכת הספרנים כדי לספר על שדים וקמעות ועל גלגולי המאגיה היהודית. "דווקא בשנתיים האחרונות קל לנו יותר להזדהות עם אנשים שחשים שעולמם מלא ביצורים מפחידים שמסכנים אותם"
הנה כמה לחשים וסגולות שהיו נפוצים ומוכרים במסורת היהודית בימי הביניים. הבעיות והצרות שלהם לא היו שונות משלנו כך שאתם בהחלט מוזמנים ומוזמנות לנסות. ההוראות הן כלשונן וככתבן:
גבר שרוצה לגרום לאשתו לאהוב אותו, עליו לסחוט תפוז אדום, להוסיף ג' טיפות מדם אצבעו הקטן – הזרת – ויתן לאשתו לשתות – ותאהב אותו.
ואם האישה רוצה שבעלה יאהב אותה, תיקח מלוא כף יד מלח, ומעט סיד כתוש לחתיכות קטנות, ותשעה עשר פלפלים שחורים, ומעט כסף חי, ותניח כל זה בתוך חרס. אחר כך תשפוך על הכל מעט יין שרף, ותעמיד בתוך תנור אש ביום חמישי בבוקר, כאשר אנשי הבית עוד ישנים. וכאשר יתחיל להישרף תאמר לחש לאהבת הבעל את האישה: "כשם שזה הכסף מתהפך על גחלים, כך יתהפך לב בעלי באהבה עזה, ולא ינוח ולא ישקוט ולא יישן ולא יאכל ולא ישתה עד שיאהב אותי אהבה עזה, אהבה אמיתית ואהבה תמידית. אמן סלה".
ואחרי שהאהבה כבר שוררת בין בני הזוג, הנה סגולה ליכולתו של הגבר לקיים מצוות פרו ורבו: עליו לטגן ביחד שום, ביצים, בשר, שמן זית ופלפל, ולאכול כארוחה ראשונה במשך שבעה ימים רצופים. ואם זה לא עוזר, על הגבר לקום בימי הקיץ בשעה מוקדמת, ולשבת בגיגית המכילה מי באר קרים, כאשר כל פלג גופו התחתון שרוי במים קרים – עד שלא יוכל לסבול יותר.
מתקשים להירדם בלילה? צריך לקחת קרן של עז, לשרוף אותה, לשים בתוך בד ולהניח מתחת לכרית. אם אין לכם קרן של עז אפשר לעשות את אותו הדבר גם עם שן של איש מת.
טוב מה עם צרת הפקקים? הנה לחש לקפיצת הדרך: "תקרא בשם המלאכים בהת אביהם תדיר שמלאי קופץ ואומר משביע אני עליכם בשם שנאמר על הים ניקרע ועל תבל ונתקע ועל הצור ונבקע תוליכוני אל מחוז חפצי לשלום ותקפצו לי את הדרך".
ואם זה לא עובד אפשר לנסות גם לכתוב על קלף מעור צבי את שמות המלאכים מייאל מיפאל חסוניאל ולקשור את הכתוב תחת היד הימנית.
והכי חשוב: סגולה לאריכות ימים שבוודאות עובדת. להיזהר מדבר שקר, כי רוב השקרנים מתים בקצרות ימים.
על הדוגמאות האלה ועוד הגיע פרופ' גידי בוהק מהחוג לפילוסופיה יהודית ולתלמוד באוניברסיטת תל אביב, לשוחח בפרק של הסכת (פודקאסט) "הספרנים". שדים, מלאכים ומאגיה מסוגים שונים קיימים במסורת היהודית מקדמת דנא. "השדים הם מין תופעה טבעית בעולם של יהודים, זה משהו שעוזר להסביר הרבה תופעות כמו מחלות כמו סופות כמו בתים שמתמוטטים ודברים מהסוג הזה" מסביר בוהק. "המנוע לצמיחה של כל התופעות התרבותיות האלה, זה הפחד האנושי המוצדק מאירועים טראומתיים מחלה לידה מוות רעידות אדמה מגפות כמו הקורונה שכולנו חווים כרגע, דווקא בשנתיים האחרונות יותר קל לנו להזדהות עם אנשים שחשים שעולמם מלאים ביצורים מפחידים שאין להם הסבר והם רוצים להתמודד איתם בכל דרך אפשרית".
בפרק סוקר בוהק את השימוש בסוגים שונים של קמעות, ביניהם למשל קערות השבעה שרבות כמוהן שמורות בספרייה הלאומית: "הקערות האלה שימשו בעיקר להרחקת שדים מהבית. זה לא קמע שאתה נושא על גופך, כי הן שבירות. הפרקטיקה הייתה כנראה לקבור אותן הפוכות בפינות של חדרים או מתחת לרצפה והן שימשו כמלכודות שדים".
באילו עוד קמעות השתמשו יהודים לאורך השנים? באיזה שדים האמינו ובאיזה תופעות על טבעיות? תוכלו לשמוע עוד בפרק המלא של הסכת "הספרנים", פודקאסט הספרייה הלאומית. תוכלו להירשם לעדכונים שוטפים על פרקים חדשים ביישומוני ההסכתים של אפל, גוגל, וספוטיפיי. ואם אהבתם את הפרק, אל תשכחו לדרג בחמישה כוכבים!
האזנה נעימה!
מגישה: ורד ליון-ירושלמי
אורח: פרופ' גידי בוהק, החוג לפילוסופיה יהודית ולתלמוד באוניברסיטת תל אביב
מפיק: דניאל גל
עורך: עמית נאור
חשיפה: דפוס מוקדם של "ארבעה טורים" – מהנדירים בעולם
הספרייה רכשה 90 דפי אינקונבולה (ספרי הדפוס הראשונים בעולם) לא מוכרים של "ארבעה טורים" שחיבר יעקב בן אשר
הספרייה הלאומית חושפת אינקונבולה (דפוס ערש) מהנדירים ביותר בעולם. ״אינקונבולה״ הוא כינוי כללי לספרי הדפוס הראשונים באירופה שיצאו לאור בין המצאת הדפוס, באמצע המאה החמש-עשרה, ועד לשנת 1500. בתקופה זו הודפסו פחות מ-200 ספרים עבריים, שחלקם לא שרדו.
בשנת רנ"ב לערך (1492) הוציא יהושע שונצינו, ממובילי הדפוס העברי באיטליה במאה החמש-עשרה, מהדורת דפוס של ספר ההלכה החשוב והמשפיע ביותר בתקופה – "ארבעה טורים" של רבי יעקב בן אשר, שנולד ככל הנראה בשנת 1269 ונפטר בשנת 1343. בן אשר היה פוסק הלכה חשוב ומשפיע שכונה "בעל הטורים" על שם ספרו. אף עותק שלם של החיבור במהדורה זו לא שרד בשלמותו, אלא דפים בודדים בלבד. לאחרונה רכשה הספרייה הלאומית תשעים דפים מן החלקים ״יורה דעה״ ו״אורח חיים״ ממהדורה נדירה זו. דפים אלו אינם קיימים בשום ספרייה בעולם או באוסף פרטי כלשהו.
לדברי אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד"ר יואל פינקלמן, מדובר בדפים מן הקובץ ״ארבעה טורים״ (מכונה גם ״הטור״), שכתב רבי יעקב בן אשר, בנו של הרא״ש, המסכם את ההלכה שהייתה נהוגה לאחר החורבן. ״הטור״ מחולק לארבעה שערים: ״אורח חיים״, ״יורה דעה״, ״אבן העזר״ ו״חושן משפט״, ומקיף את כל תחומי ההלכה.
נוסף על הדפים שנרכשו לאחרונה, הספרייה הלאומית מחזיקה גם בחמישים ותשעה דפים נוספים מן החלק ״יורה דעה״, ובהם דינים הנוגעים להלכות איסור והיתר.
יצוין כי פריטי אינקונבולה הן מקור עשיר וייחודי לחקר תרבות הטקסט העברי, ויש להם גם ערך מוזיאלי וביבליוגרפי. "זהו מקרה נדיר של אינקונבולה של אחד מראשוני ספרי הקודש המודפסים הראשונים בעולם, שאומנם לא שרד במלואו, אך כמה דפים ממנו בכל זאת נשתמרו וכעת מגיעם למקום מבטחים – לספרייה הלאומית. דפים אלו יהוו עבור חוקרים ומלומדים כר פורה ומרתק להיכרות עם אחד מספרי הקודש החשובים ביותר", אומר ד"ר פינקלמן.
מהיכן יגיע סוף העולם? הצצה למפה של ניוטון
זהירות, ספוילר: הכירו את החזון של המדען הדגול אייזק ניוטון על סוף העולם. ואיך קשורה התיאוריה הזו לשיבת היהודים לארצם?
אם כן, ניתן למצוא את הסוד של תחייה מחודשת זו בכל הנביאים: מה שגורם לי לפליאה על שכה מעט מהנוצרים בימינו יכולים למצוא זאת שם. שהרי הם אינם מבינים שהשיבה הסופית של היהודים שהוגלו, כיבוש ארבע המלכויות בידיהם והקמת מלכות צדק פורחת ביום הדין היא היא נבואת הסוד.
(מתוך "על יום הדין והעולם הבא", אייזק ניוטון)
איך מגשרים בין מדע לאמונה? השנה היא 1795 והמשורר והאומן האנגלי ויליאם בלייק מצייר את אחת התמונות האייקוניות ביותר שלו. מושא הציור הוא הפיזיקאי והמתמטיקאי האנגלי אייזק ניוטון (1642–1727), מגדולי המדענים בכל הזמנים. בלייק הגדיר את ניוטון כאחד מאבות המחשבה הרציונלית. אבל שלא תטעו, זאת לא הייתה מחמאה. בציור המפורסם של בלייק נגלה לנו ניוטון בקרקעית האוקיינוס, שקוע במדידות ובחישובים ואפילו לא טורח להביט בעולם שסביבו.
ברוח יחסו הלעגני של בלייק, כך מצטייר ניוטון גם בדמיון המודרני: מדען רציונליסטי שעסוק כל כך בהגיגים התיאורטיים שלו עד שרק תפוח שנופל על ראשו מזכיר לו שיש עולם בחוץ, ושאת החוקים שלו הוא צריך לנסח. אך נראה שבלייק לא הכיר את יומניו של ניוטון ואת כתביו המיסטיים והאזוטריים. אותם כתבים אשר לימים, בשנת 1936, נרכשו בידי האספן אברהם שלום יהודה, וב־1969 הועברו עם האוסף שלו לספרייה הלאומית של ישראל. רבים מהכתבים נגישים לצפייה דיגיטלית דרך אתר הספרייה, ומהם נגלית תמונה אחרת לחלוטין על עולמו של ניוטון.
במסורת היהודית מיעטו לעסוק בסוף העולם. אומנם בכמה מהספרים החיצוניים (ספרים עתיקים שלא הוכנסו לתנ"ך) יום הדין מוזכר בקיצור ובלי פירוט, והנושא אף שב ועלה בתקופות חשוכות בתולדות עמנו שבהן ידענו התעוררות משיחית. אך למרות זאת האמונה בהרס העולם הקיים ובניית עולם חדש תחתיו אינה תופסת מקום מרכזי ביהדות. להפך, אנחנו מצווים לשמור על הקיים. בנצרות, לעומת זאת, נחתמו כתבי הקודש בחזון אפוקליפטי המתאר בדיוק מופלא ומצמרר את אחרית הימים. ב"חזון יוחנן" (הנקרא גם "ספר ההתגלות"), הספר האחרון בברית החדשה, נחשף בפנינו המיקום הגיאוגרפי המדויק שבו תתקיים המלחמה האחרונה והמכריעה בהיסטוריה – הר מגידו. ומתנצלים על הספוילר.
ניוטון האמין במקורו האלוהי הבלתי מעורער של התנ"ך. הוא הקדיש את זמנו לא רק לבירור חוקי הטבע, אלא גם לחיפוש המהות שמאחוריהם. המוטיביציה המדעית להבנה של העולם ושל השליטה בו היא שהניעה אותו גם לחשיפת הסודות האזוטריים והדתיים של המציאות. ואחד החשובים מבין הסודות הללו נגע לחישוב הזמן והמיקום של קץ העולם. בין פרקי התנ"ך והברית החדשה, המעורפלים לכאורה, חיפש ניוטון נבואות מדויקות לעתיד העולם ולגאולת נשמתה של האנושות החיה בתוכו. חשוב להבין שבתקופה שבה ניסח ניוטון את התיאוריות המדעיות הגדולות שלו, המדע המודרני טרם נטש לחלוטין את המקורות האזוטריים והדתיים שמהם צמח.
כבר בחיבוריו התיאולוגיים המוקדמים השקיע ניוטון אנרגיה פרשנית רבה בפענוח חזון יוחנן, בין היתר במטרה לאתר את המיקום המדויק שבו יתחילו המאורעות שיובילו אל סוף העולם. המדען האנגלי לא הסתפק במחקר תיאורטי ובפרשנות כתובה, אלא צירף לאחד מחיבוריו שעסקו ביום הדין מפה המצביעה במדויק על האזור הצפוי לעמוד במוקד ההתרחשות. אנחנו עוד נחזור למפה הזאת, שנוצרה לפני 300 שנה בערך, והעיון בה ובכיתובים הצפופים בשוליה חושף מידע רב־תחומי עשיר ומקורי.
בחזון יוחנן מסופר על שבעה שופרות שכל אחד מהם מבשר על התרחשות אפוקליפטית אחרת. כיוון שניוטון לא האמין שסוף העולם יגיע בימי חייו, לא הגדיר את מיקום השופר השביעי והאחרון. אז מה הוא כן זיהה וסימן על המפה? את האירועים המובילים לקץ העולם, כלומר תקיעות השופרות החמישי והשישי קודם לתקיעת השופר האחרון המכריז על תחילת הסוף (חזון יוחנן ט). את השופר החמישי הבין ניוטון בתור עליית האסלאם הערבי. ואת השופר השישי ייחס לעליית האימפריה העות'מאנית, שאותה שלח האל כדי להעניש את הנצרות הכופרת ולהחריב סופית את שרידי הקיסרות הרומית המושחתת – היא האימפריה הביזנטית.
והיכן מתחוללים אירועי סוף העולם לפי ניוטון? כאן אצלנו, בשכונה החמימה המוכרת בתור המזרח התיכון. ניוטון זיהה במדויק ארבעה מחוזות באסיה (העיר קוניה), סוריה (העיר דמשק), מוסול ומיאפרקין (העיר מרטירופוליס) ושייך אותם לארבעת מלאכי האפוקליפסה היוצאים לחופשי על נהר הפרת במהלך מאורעות השופר השישי (חזון יוחנן ט, יד). לפי חזון יוחנן, יציאתם של ארבעת מלאכי האפוקליפסה לזרוע הרס וחורבן בעולם מקדמת את עליית החיה המסתורית – המוזכרת בספר כאחת ממחוללות יום הדין – ומסמלת את הקרב האחרון.
מול סימון מקום יציאתם של מלאכי האפוקליפסה, אזור אחד בולט בהיעדרו מהמפה של ניוטון. זהו הר מגידו, אשר שיבוש שמו ביוונית הוליד את המושג ארמגדון, שהשתרש ככינוי לאירוע יום הדין על־פי הנצרות. וכן, בהשראת אווירת סוף העולם הפך ארמגדון גם לסרט קולנוע בלתי נשכח. מגידו נזכרת בתנ"ך מספר פעמים, לא פעם בהקשר של קרב חשוב (זוכרים את יעל וסיסרא והחלב? זה קרה שם ליד), אך רק בנצרות היא משולבת בחזון סוף העולם. בהר מגידו, נכתב בחזון יוחנן, ייערך הקרב הסופי בין כוחות הרוע המונהגים בידי החיה המסתורית ובין כוחות הטוב המונהגים בידי האל. בקרב הזה יוכרעו הרעים, ולאחריו תשכון מלכות השמיים על הארץ.
ניוטון מספק ביטוי היסטורי נוסף לקשר שבין כוחות הרוע להשגחה האלוהית. בכיתוב בשולי המפה ששרטט, דן ניוטון בשני מנהיגים צבאיים של כוחות הרוע: המנהיג והמצביא צלאח א־דין (1138–1193), שסילק את שרידי הצלבנים מארץ הקודש, והמנהיג המונגולי ג'ינגיס חאן (1162–1227), שהופיע מן המזרח כדי לזרוע הרס וחורבן בציביליזציה המוסלמית. עלייתם של שני הכובשים נתפסה בעיני ניוטון כהתערבות של השגחה עליונה.
כתבי היד של ניוטון השמורים בספרייה הלאומית מאפשרים הצצה מסקרנת אל צדדים שעדיין אינם ידועים לציבור הרחב. הגילויים הבולטים נוגעים לעיסוק האלכימי של אחד מגדולי המוחות המדעיים בהיסטוריה ולניסיון השיטתי שלו להשיב את הנבואה האלוהית שאבדה מאז ימי התנ"ך – ניסיון שהתמקד בהבנת הנבואות שהורישו לנו נביאי ישראל. אלברט איינשטיין תיאר זאת טוב מכולם במכתב שכתב ב־1940 לידידו האספן והמזרחן אברהם שלום יהודה. איינשטיין הבהיר ליהודה כי יהיה נפלא אם הכתבים התיאולוגיים והאלכימיים של ניוטון ירוכזו ויועמדו לרשות המחקר, בהדגישו כי דווקא הכתבים הללו הם שפותחים צוהר חסר תקדים לעבודת האיש. כך כתב איינשטיין:
בעוד שבתחום עבודתו הפיזיקלית של ניוטון, דרך ההתפתחות של מחשבתו תישאר עלומה, שכן הוא השמיד כנראה את הטיוטות לעבודתו, הרי שבתחום עבודתו על התנ"ך יש בידינו גרסות ראשוניות ושינויים חוזרים. לכן כתבים אלה, שברובם טרם פורסמו, מעניקים לנו מבט מרתק על הסדנה הרוחנית של הוגה זה, היחיד במינו.
מהכתבים התיאולוגיים השמורים בספרייה עולה בבירור שבדומה למספר פרשנים פרוטסטנטיים מהמאה ה־17, גם ניוטון האמין שקץ העולם מוצפן בתנ"ך. אלפי הדפים הכתובים בקפדנות שהקדיש ניוטון לפענוח חזון אחרית הימים הם עדות למסירותו של אחד מגדולי המוחות בהיסטוריה האנושית לפיצוח האתגר הזה. כפי שנרמז בציטוט הפותח את הכתבה, לשיבת היהודים לציון היה חלק מרכזי בחזון הניוטוני.