סיפור מלחמה: הספרים שמרפאים אותנו

"הצורך לארגן את התוהו ובוהו של המציאות סביב סיפורים הוא צורך אנושי שמתעורר ביתר שאת גם בעת הזו". אילה דקל מספרת על מקומם ותפקידם של ספרים וסיפורים בימים של מציאות שבורה וכאוטית

אביתר, תבור ובארי - ילדיה של אילה דקל, בעולמו של הארי פוטר. עולם סיפורי מסודר עם סוף טוב בצילה של מציאות מסוכסכת וכאוטית.

בשבעה באוקטובר, כשאזעקות התחילו להישמע במרחב והאימה מילאה את האוויר, בן הזוג שלי מיד עלה על מדים ויצא למילואים. אני הייתי דבוקה למסך הפלאפון כדי לשמוע עדכונים מאנשים אהובים וכדי לנסות לחלוב מידע מהחדשות. הבן שלי בחר בדרך אחרת, הוא הרים מהמדף את הספר הראשון בסדרת פרסי ג'קסון ולא עזב את גיבור הספר יומם וליל. הוא קרא בין חמש מאות לאלף עמודים ביום, והתעמק במיתולוגיה היוונית שהיא כה שונה ממה שמתרחש במרחב סביבנו.

"אמא, המלחמות שהיו פעם יותר הוגנות" הוא הסביר לי בין ספר לספר, "להילחם בחרבות זה יותר הוגן מרובים, יש לצד השני יותר יכולת להתגונן כשכל אחד מחזיק חרב".

ילדים קוראים. צילום: נדב מן, ביתמונה. מאוסף יוסף דרנגר. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

המלחמה מאיימת על הסדר של חיינו, וכשהחרדה נכנסה אל הלב, הוא חזר אל העולם המסודר שנמצא בין הספרים – שעל אף שיש בו מלחמות, על אף שיש בו רעים, ורבים עלולים לחשוב שהוא יכול להוות טריגר – הוא עולם מסודר. יש בו עלילה שמתקדמת בקצב הנכון. יש בו התחלה, אמצע וסוף ויש בו את הידיעה הברורה והעמוקה שהטובים ינצחו בסוף.

"המציאות היא תמיד לא אחידה, מסוכסכת, מלאת סתירות. הדרך היחידה לארגן אותה לתבנית משמעותית אחידה היא לנסות לספר סיפור" כותב ויליאם פוקנר. במידה רבה הוא מתאר את מה שאנחנו רואים סביבנו מאז אותה שבת שחורה. המציאות היא כאוטית, אין בה שום סדר או כוונה. אנחנו מנסים לסדר אותה בתבנית סיפורית כי אנחנו זקוקים וזקוקות לסיפור.

בני אדם זקוקים למזון, לביטחון, לאהבה. ובני אדם זקוקים גם לסיפור. הצורך לארגן את התוהו ובוהו של המציאות סביב סיפורים הוא צורך אנושי שמתעורר ביתר שאת גם בעת הזו.

בארי מתמודד בדרכו שלו. צילום: אילה דקל.

הסיפור בימים האלה יכול לנחם, לנרמל, להרגיע ולתמוך. אף אחד מאיתנו לא יודע בדיוק איך נראית המציאות, אנחנו מפעילים את הדמיון מתוך מה שאנחנו רואים ויודעים. הסיפורים עוזרים לנו להושיב חלקי דמיון במקום טוב יותר, הם עוזרים לנו להרגיע את הנפש.

בימים של חג החנוכה, כשהקרבות עוד משתוללים, אנחנו עדים להדלקת נרות וחנוכיות גם במקומות לא שגרתיים – בכיכר החטופים בתל אביב ובלב עזה ממש. אל מול הנרות הדולקים מסופר שוב ושוב סיפורם של המכבים, והגבורה אז מחזקת את הלב גם היום. ואותו אור שמאיר דרך סיפור המכבים כבר אלפי שנים מעודד את כולנו ומנחם אותנו. מספר לנו שעוד נצליח לצאת מאפילה לאורה. מזכיר שהעם היהודי כבר ניצח את החושך בעבר ומספר לנו שנצליח גם הפעם.

כשהסתובבה השמועה על אישה שילדה בשבי החמאס, חזרתי בתוך ראשי שוב ושוב אל שתי סצנות ספרותיות. האחת מתוך ספרה של ויקטוריה היסלופ על אישה שילדה במחנה עבודה ביוון בזמן מלחמת העולם השנייה, והשניה מתוך ספרה של ג'וג'ו מויס "מתנת כוכבים", שבה מתרחשת לידה בין כתלי בית הסוהר בדרום ארצות הברית בראשית המאה העשרים. בשתי הסצנות, על אף הקושי הנוראי שיש בסיטואציה, נולדת ברגעים הקשים האלה גם חמלה אנושית. השומרים והקלגסים מתרחקים קצת כדי לתת מקום לחיים להיוולד. אמנם הסופים לאו דווקא טובים בשתי הסצנות, אבל יש איזה רגע, איזה זיק של תקווה כשאמא פוגשת את התינוק שבוקע מתוכה. ובאותם רגעים קשים, כשחשבתי על אישה שילדה בשבי, קיוויתי וייחלתי שגם שם יש רגע כזה, בתוך המציאות הנוראית. הסיפורים שהכרתי בין הדפים והמילים עזרו רגע להחזיק את המציאות.

סיפורים עוזרים להחזיק מציאות. עטיפות הספרים "האנשים שאהבנו" ו"מתנת הכוכבים".

כשהבן שלי שמע על כך שיש ילדים חטופים הוא נחרד עד עמקי נשמתו, והיה קשה מאד להרגיע אותו. המילים הרגועות הראשונות שלו היו – "אני מקווה שבשבי של החמאס יש מישהו שדואג לילדים כמו שגברת בלום דאגה לויש ואוליבר".

בתוך החרדה לילדים שבשבי הוא חזר לסצנה ספרותית שהוא מכיר מתוך הספר כראמל, בה נחטף התינוק אוליבר (ובסדרה הטלוויזיונית נחטף הילד ויש). בסיפור, בין החוטפים יש אישה אחת, שעל אף שהיא מרשעת איומה, היא מצליחה לדאוג לו ולוודא שלא יהרגו אותו – גברת בלום. כדי להרגיע את נפשו, הבן שלי שאב כוחות מסצנה של שבי שהוא מכיר, מגברת בלום והטיפול שלה בילד החטוף בסדרת כראמל.

גברת בלום. גם נבלים יכולים לשמור. צילום מסך מתוך הסדרה "כראמל" בכאן לחינוכית.

סצנה נוספת שעזרה להתמודדות עם השבי נמצאת בסדרת הארי פוטר. שם מוחזקים במרתף חשוך ואיום לונה לאבגוד ואדון אוליבנדר. כשהם משתחררים מכלאם אומר אדון אוליבנדר כי לונה, הילדה, היתה נקודת האור שלו במקום הנורא ההוא. היא עזרה לו להיזכר שכדאי להמשיך לחיות. אנחנו מתחילים לשמוע סיפורים על השבי הנורא שעברו החטופים, בהם נקודת האור היא רגעי החמלה.  איתן יהלומי, ילד בן 12, וויתר על המזרון שלו עבור אישה מבוגרת יותר. ילד אחר אמר לאוהד מונדר מזל טוב ליום הולדתו, וסיפר לו שראה בטלויזיה איך המאמן של נבחרת הפועל באר שבע מברך אותו. רגעים קטנים של דאגה אנושית בשבי. של עזרה בתוך סיטואציה בלתי אפשרית.

באחד מרגעי השבירה שלי במלחמה, הרגשתי שהכל אבוד. שאין יותר תקווה ואנחנו לא נצליח לצאת מהמצב הזה לעולם. לא ראיתי אופק. בכיתי ללא הפסקה ואפילו עברתי התקף חרדה. כשהתכתבתי עם חברה היא בחוכמתה שלחה אותי למילותיה של לונה לאבגוד בספר השביעי בסדרת הארי פוטר. הם נמצאים באמצע קרב נוראי מול אדון האופל, נראה שהכל אבוד, פרד מת, ההגנות של הוגוורטס נפרצו, נראה שכולם הולכים למות. באמצע הקרב, הארי מרגיש שהוא לא יכול יותר, שאין לו תקווה. ואז לונה מציעה לו משהו טוב שהוא יכול לחשוב עליו: העובדה שהם עדיין נלחמים, שיש סביבו אנשים שלא ויתרו, שהם נאבקים ולא נכנעים לרוע.

אנחנו עדיין נלחמים. שלושת המילים האלה הלכו איתי במשך ימים ועזרו ללב להתגבר. הידיעה שאנחנו לא מוותרים. שעל אף הרוע, האלימות והאבדות הבלתי נסבלות, אנחנו ממשיכים להילחם. לא התייאשנו.

לונה לאבגוד. אנחנו ממשיכים להילחם.

החיים הם לא ספר לצערנו, הטובים לא תמיד מנצחים. וגם אם כן, הכאב והאימה שיש בדרך בלתי ניתנים לשיעור. אבל כדי להכיל את האימה שסביבנו אנחנו זקוקים לסיפור. הזדקקות אמיתית.

הצורך בסיפור פושט ולובש צורה לאורך החיים ואנחנו משתמשים בו בדרכים שונות. אבל תמיד, אנחנו זקוקים לו.

כשבן הזוג שלי יצא לאפטר מעזה, הוא הקדיש את היום הראשון שלו בבית לביקור פצועים ואבלים. בהתחלה ניסיתי לשכנע אותו שינוח, אבל הוא התעקש, ואני שחררתי והצטרפתי אליו.

הוא עבר מפצוע לפצוע ומבית אבלים אחד למשנהו ועזר להם להשלים את חלקי הפאזל לסיפור שלם. כל חייל יודע רק מה קרה לו ברגעי הקרב והוא עזר להם לאסוף את כל הרגעים לסיפור אחד כדי לסגור מעגל.

אחר כך הוא הסביר לי שכשהוא היה חייל צעיר לא אספו עבורם את הסיפורים, הקצוות נשארו פרומים ורבים מהחברים שלו סוחבים שאלות עד היום. כחלק מתהליך הריפוי, כחלק מהיכולת להמשיך בחיים, אנחנו זקוקים לכמה שיותר חלקים בסיפור. אנחנו זקוקים וזקוקות לסיפור מיטיב. כזה שיש לו התחלה אמצע וסוף. כזה שמכיל בתוכו משמעות וסיבה. שיש לו דרך לתמוך בנו כדי להגיע חזקים יותר אל יום המחר.

סיפור לפני השינה בצל מלחמה, קיבוץ נירים. צילום: משה פרידן. מתוך אוסף התצלומים הלאומי, לשכת העיתונות הממשלית.

239 בתים וגעגוע – המיצג למען החטופים בספרייה הלאומית

כמו כולם, הרגשנו צורך לעשות משהו שיעזור להפוך את המספרים והשמות מאחורי מאות החטופים שמוחזקים בעזה לאנשים ממשיים, כאלה עם אהבות, תחביבים ותקוות לעתיד. משהו שימחיש עד כמה כל אחד מהנשים, הגברים והילדים האלה הוא עולם ומלואו. הדרך שלנו לעשות זאת היא בעזרת הספרים שממלאים את הספרייה שלנו. טור של דורית גני, אוצרת המיצג "לכל חטוף יש סיפור משלו, לכל חטופה יש סיפור משלה"

צילום: לירון הלברייך

פינוקי חמוד שלי איפה אתה? 

אלפי הורים בארץ ובעולם קראו את המשפט הזה לילדיהם, לילה אחרי לילה, כשהם חבוקים יחד במיטה חמה ובבית בטוח. 

כעת, שני עותקים זהים של ״איפה פינוקי״ מונחים על כסאותיהן הקטנים של התאומות יולי ואמה קוניו, רק בנות 3, והמשפט הזה מקבל משמעות שוברת לב. 

מאז ה-7 באוקטובר כולנו מוצפים בעצב ובחוסר אונים אל מול הטרגדיה הבלתי נתפסת שפקדה כל כך הרבה משפחות ישראליות. כמו כולם, הרגשנו צורך לעשות משהו. משהו שיעזור להפוך את המספרים והשמות לאנשים ממשים, כאלה עם אהבות, תחביבים, תקוות לעתיד. משהו שימחיש עד כמה כל אחד מהנשים, הגברים והילדים האלה הוא עולם ומלואו. הדרך שלנו לעשות זאת היא בעזרת הספרים שממלאים את הספרייה שלנו.

המיצג שלנו נקרא "לכל חטוף יש סיפור משלו, לכל חטופה יש סיפור משלה". עשרות רבות, רבות מדי, של כיסאות שחורים מוצבים בלב אולם הקריאה החדש שלנו ועליהם תמונות החטופים. לצידם – כסאות צבעוניים של ילדי גן וילדי בית ספר וגם, מי יכול היה להעלות בדמיונו מצב כזה, כסא תינוק אחד.  

צילום: שי ניצן

על כל כסא מחכה לכל אחד מהחטופים והחטופות ספר. ספר שבחרנו עבורם. 

בתוך כל אחד מהספרים הכנו לכל אחד ואחת כרטיס קורא אישי, (כמו בספריות של פעם) ובכולם אותו תאריך החזרה – עכשיו.  

רצינו להמחיש את הכמות הבלתי נתפסת של החטופים והחטופות ובו זמנית לאפשר מבט אישי על כל אחד ואחת מהם, להזכיר שלכל אחד ואחת יש סיפור שטרם הושלם. מתוך סיפורי המשפחות והקרובים, למדנו להכיר קצת את האנשים מאחורי השמות והתמונות, ובחרנו עבורם ספר שחשבנו שיעזור לאחרים להכיר אותם טוב יותר ולהבין מי הם. בסתר ליבנו, מצאנו את עצמנו תוהים האם הם יאהבו את הספר שבחרנו? האם הבחירות שלנו עושות איתם חסד וצדק? מציגות אותם כפי שהם וכפי שהיו רוצים? 

צילום: שי ניצן

לאליקים ליבמן, בן ה-24, שלא יכול לשאת פגיעה בחלשים ומכונה על ידי משפחתו "רובין הוד" הנחנו על הכסא עותק של "הרפתקאות רובין הוד".

לליאת אצילי, בת ה-49, שלא מזמן סיימה קורס מדריכים ב"יד ושם", שמנו את "שואה שלנו" של אמיר גוטפרוינד.

לשגיא דקל חן בן ה-35, איש בעל ידי זהב שבנה צעצועים לילדיו, שמנו את הספר "אבא בונה עוגה" של ליעד שהם.

לחנה פרי בת ה-79, שאוהבת מאוד לטפח את הגינה שלה, שמנו את "גינת בר" של מאיר שלו.

לאלכס לובנוב שאוהב טיולי ג'יפים שמנו ספר עם מסלולי 4X4.

לאביגיל עידן בת ה-3, שבוודאי מתגעגעת מאוד לחיבוק ולנשיקה של הוריה סמדר ורועי, זכרונם לברכה, שמנו את "הנשיקה שהלכה לאיבוד" של דבורה עומר. 

ליובל ברודץ בן ה-8, שאוהב לשחק באקס בוקס, שמנו את "מסע ההצלה" מסדרת מיינקראפט.

לדורון שטיינברכר בת ה-30, אחות וטרינרית, שמנו את הספר "לחופש נולדה" על לביאה שיצאה לחופשי.   

לענבר הימן בת ה-27, שמנו את הספר "אומנות האהבה" של אריך פרום, לאחר שבן זוגה נועם אלון סיפר לנו שהם נהגו לקרוא את הספר הזה יחד. הם עדיין באמצע הספר והוא ממתין לה שתחזור לקרוא בו יחד איתו.

לאורי דנינו, שרק לאחרונה הציע נישואין לחברתו שניצלה ומחכה לשובו, שמנו את הספר "בקרוב אצלכם – הזמנות לחתונות בארץ ישראל".

למורן סטלה ינאי, שבמסיבה ברעים הגשימה את חלומה והקימה דוכן עם תכשיטים מעשי ידיה, שמנו קטלוג תערוכה מהודר על תכשיטים ישראליים.

לאוהד מונדר, שציין יום הולדת 9 בשבי, שמנו ספר מסדרה שרוב בני גילו קוראים בשקיקה – "מנהרת הזמן" של גלילה רון-פדר-עמית – ומתוכה בחרנו את הספר "השבת השחורה", ששמו מקבל כעת משמעות חדשה ושוברת-לב.

ולכפיר ביבס הקטנטן, שהיה רק בן 9 חודשים כשנחטף, שמנו את הספר שכל תינוק ותינוקת ישראלים מכירים – "איה פלוטו" של לאה גולדברג – גם בגלל המשפט לקראת סופו, שכל הורה צעיר מדקלם בעל-פה: "חזרת הביתה, איזו שמחה!"

אלה רק חלק מהספרים שהתאמנו באופן אישי, ובצידם ניתן למצוא ספרים שנבחרו כי הכותר שלהם או תוכנם מקבלים כעת משמעות חדשה: "אין מקום שהוא רחוק מדי", "כל החיים לפניו", "החתיכה החסרה", "רוץ ילד רוץ", "תקוות גדולות" ו"מי ינחם את קטנטן"? 

בנימה אישית, עלי להודות שנושא החטופים והחטופות היה עבורי הקשה ביותר. לא יכולתי לשאת את המחשבה על החטופים ולא את סבלם הנורא של המשפחות, התקשיתי לקרוא את הסיפורים עליהם ולהביט בתמונותיהם. זה היה כאב שלא יכולתי לשאת. והנה, מצאתי את עצמי מעבירה ימים ולילות שלמים בקריאה עליהם, בקריאה על מה שקרה להם באותו יום ובעיקר – על מי שהם, על הדברים שהם אוהבים לעשות ועל האנשים שהם אוהבים ושאוהבים אותם. עכשיו, כל שם וכל תמונה הפכו לשמות ולתמונות שלמדתי להכיר ולאהוב. יחד עם ההיכרות הזו גדלו גם הכאב על היעדרם והתקווה הגדולה לשוב לראות אותם כאן.

לסיפור הזה חייב להיות סוף טוב.

***


המיצג "לכל חטוף יש סיפור משלו, לכל חטופה יש סיפור משלה" מוצג בימים אלה באולם הקריאה (קומות 1-, 2-) של הספרייה הלאומית, ופתוח לקהל הרחב.

דורית גני, ספרנית יעוץ והדרכה בספרייה, היא אוצרת המיצג.

***
צילומי כיסאות: לירון הלברייך

חַיֶּלֶת מְטַיֶּלֶת: גרסת החטופים לספר הילדים הקלאסי

לימור אילן, בעלת משפחתון ופזמונאית, כתבה בעקבות ה-7 באוקטובר גרסה מיוחדת לספר הילדים האהוב "איילת מטיילת" של רינת הופר. בסיפור המקורי – איילת אוספת אליה שלל חיות ונושאת אותן איתה. בגרסה של לימור, החיילת המטיילת אוספת ומצילה את כל הילדים החטופים, ומחזירה אותם אלינו הביתה בשלום. זהירות – קריאת הטקסט עלולה לגרור אחריה התייפחות בלתי נשלטת

לימור אילן, בת 48 מתל-אביב, בעלת משפחתון לגיל הרך ופזמונאית, חרדה מאז ה-7 באוקטובר לשלום החטופות והחטופים שנלקחו לרצועת עזה.

כמו כולנו, היא חשה חסרת אונים ויש בה רצון עז לעזור. עבודתה במשפחתון העלתה בה רעיון: "אני מקריאה לילדים במשפחתון כל הזמן ספרים ובזמן האחרון כמעט כל ספר מעלה בי אסוציאציות למצב." סיפרה לנו. "הרגשתי צורך להציל את כל הילדים, ואני לא חיילת ולא יכולה לעשות את זה בעצמי, אז יכולתי לעשות את זה רק בדמיון. לא צריך להיות בעלת משפחתון או אימא בשביל לחשוב על זה, אבל לא יכולתי שלא לחשוב על זה שבמשפחתון שלי למשל, בתחילה השנה אני מקפידה על הסתגלות איטית והדרגתית, כי חשוב לי שהילדים לא ישארו איתי לבד ללא נוכחות ההורים, לפני שהם מרגישים שאני כבר לא בן אדם זר, ושירגישו שאני רואה אותם. אבל אביגיל הקטנה לא זכתה להסתגלות ב'גנון' של חמאס, ואני רואה אותה כל הזמן נגד עיניי וחושבת מה קורה איתה."

ברגע של השראה הפכה לימור את ספר ילדים הידוע "אַיֶּלֶת מְטַיֶּלֶת" שכתבה וציירה רינת הופֶר, לסיפור שהוא פסגת השאיפות של כל ישראלי וישראלית – הסיפור על חזרתם של הילדים והילדות החטופים הביתה. היא כתבה את הטקסט הארוך בסלולרי, ברגעים קטנים של הפוגה משגרת היום: "הילדים הפרטיים שלי לא הבינו למה אני כל היום עם הראש בתוך הנייד, וכשהם פנו אליי, אמרתי להם: 'רגע, אני לא יכולה עכשיו, אני עסוקה בחילוץ הילדים החטופים בעזה'".

כריכת הספר המקורי "אילת מטילת" של רינת הופר

לימור הקפידה לשלב את שמותיהם של כל הילדים החטופים, עד גיל 18, בטקסט היפה: "ישבתי עם רשימה [של הילדים-ל.ה], וסימנתי אחד אחד, כדי לוודא שאני לא שוכחת אף אחד." סיפרה לנו.

 

בפוסט שלה בפייסבוק, שם העלתה את השיר, כתבה: "סליחה על האורך, אבל הייתי חייבת להציל את כולם."

התגובות שקיבלה לימור לפוסט הפתיעו אותה: "אמרתי 'למי יש סבלנות לקרוא את זה? אבל אנשים מרגישים ממש מחוייבות לקרוא את זה, כאילו אם  הם לא יקראו את זה, מילה מילה, עד הסוף, הם ישאירו ילד מאחור. היו אנשים שכתבו לי שקראו הכל, בלי לדלג על החזרות ב'פזמון', למרות שידעו שהוא חוזר על עצמו, כי זה עוזר להם לשנן את השמות, כי חשוב להם לא לשכוח אותם. היו כאלה שכתבו שזה גרם להם פעם ראשונה לקלוט את הכמות העצומה של ילדים שנחטפו."

לימור מבקשת בפוסט וגם מאיתנו, לעדכן אותה אם ידוע על טעויות או אי-דיוקים בשמות החטופים, כדי שתשנה את הטקסט בהתאם. הטקסט שמופיע בפוסט המקורי עשוי עוד להתעדכן בשל הצורך להוסיף שמות או לתקן טעויות שקשורות בשמות הקיימים.

בתפילה לחזרת כולם כולם, קטנים ומבוגרים כאחד, במהרה ובשלום הביתה:

חַיֶּלֶת מְטַיֶּלֶת

שֶׁמֶשׁ מְצִיצָה בֵּין עַנְנֵי הָעוֹפֶרֶת
וּבַשְּׁבִיל צוֹעֶדֶת לָהּ חַיֶּלֶת.

פּוֹסַעַת לָהּ חַיֶּלֶת
עַל שְׁבִילֵי הַמֶּלֶט
לְפֶתַע הִיא שׁוֹמַעַת
יַלְדָּה מְמַלְמֶלֶת
מִי הַיַּלְדָּה שֶׁעַכְשָׁו מִלְמְלָה?
דַּפְנָה וְאִתָּהּ אֲחוֹתָהּ אֵלָה.

אוֹמֶרֶת אֵלָה,
אֲנַחְנוּ עֲיֵפוֹת מְאוֹד
יֵשׁ לָךְ מָקוֹם בְּכִיס הָאֵפוֹד?

צוֹעֶדֶת לָהּ חַיֶּלֶת
בְּלִבָּהּ מִתְפַּלֶּלֶת
עִם דַּפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם מִתּוֹךְ חוֹר בָּאֲדָמָה
נִשְׁמַע קוֹל בְּכִי וְאָז שׁוּב דְּמָמָה
מִי מִסְתַּתְּרִים פֹּה הַשֶּׁבַח לָאֵל?
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל.

אוֹמֵר אֲרִיאֵל צָנוּם וְיָחֵף
אֲנַחְנוּ רוֹצִים לַחֲזֹר לָעוֹטֵף
קְחִי אוֹתָנוּ אִתָּךְ עַל הַכָּתֵף.

צוֹעֶדֶת לָהּ חַיֶּלֶת
לֹא מְוַותֶּרֶת
עִם כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם הִיא רוֹאָה מֵאֲחוֹרֵי הַשִּׂיחִים
שְׁלוֹשָׁה יְלָדִים שֶׁנִּרְאִים כְּמוֹ אַחִים
מִי מִסְתַּתֵּר פֹּה – כָּזוֹ שְׁלִישִׁיָּה?
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה.

אוֹמֵר יוּבָל שֶׁמְּחַבֵּק אֶת אוּרִיָּה
נִבְהַלְנוּ מְאוֹד כִּי הָיְתָה יְרִיָּה
יֵשׁ לְךָ מָקוֹם עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה?

צוֹעֶדֶת חַיֶּלֶת
מְאוֹד מִשְׁתַּדֶּלֶת
עִם כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם מְצִיצִים מִתּוֹךְ הַחוֹרִים
בַּחוּרָה אַחַת וּשְׁנֵי בַּחוּרִים
מִי זֶה מְצִיצִים מִתּוֹךְ הַפִּיר?
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר.

זוֹעֲקִים הַשְּׁלוֹשָׁה
תּוֹדָה! תּוֹדָה! תּוֹדָה!
יֵשׁ לָךְ מָקוֹם עַל הַקַּסְדָּה?
גַּם יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
פִּתְאוֹם מוֹפִיעוֹת וְיוֹשְׁבוֹת עַל הָרֹאשׁ.

צוֹעֶדֶת לָהּ חַיֶּלֶת
קְצָת מְסֻרְבֶּלֶת
עִם מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
לְיָדָם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם הִיא רוֹאָה רֶכֶב נָטוּשׁ
שׁוֹמַעַת מִלָּה בְּעִבְרִית וְלִחְשׁוּשׁ
מִי מִסְתַּתֵּר בְּתוֹךְ הַמְּכוֹנִית?
נוֹעַם הַבֵּן וְעָמִית.

שׁוֹאֲלִים בְּיַחַד נוֹעַם וְעָמִית
חִכִּינוּ הָמוֹן, אֵיפֹה הָיִיתְ?
יֵשׁ לָךְ מָקוֹם עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית?

צוֹעֶדֶת לָהּ חַיֶּלֶת
כִּמְעַט נוֹפֶלֶת
עִם נוֹעַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
לְיָדָם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

מוֹצֵאת הַחַיֶּלֶת עַד מְהֵרָה
אֶת יָגִיל וְאוֹר בִּקְצֵה מִנְהָרָה
וּמִי נִמְצָא לְיָדָם קְצָת מְפֻחָד?
אוֹהַד.

שׁוֹאֵל אוֹהַד
בְּטוֹן מְפֻחָד
יֵשׁ לָךְ מָקוֹם בְּתוֹךְ כַּף הַיָּד?

דְּרוּכָה הַחַיֶּלֶת
מְחַבֵּל מְחַסֶּלֶת
וּמַמְשִׁיכָה בְּדַרְכָּהּ הַמְּפֻתֶּלֶת
עִם יָגִיל אוֹר וְאוֹהַד
עַל כַּף הַיָּד
נוֹעַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
לְיָדָם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

לְפֶתַע פִּתְאוֹם בֵּין פִּיצּוּץ לְפִיצוּץ
מַתְחִילוֹת שְׁתֵּי דְּמוּיוֹת מֵהַקַּרְקַע לָצוּץ
מִי מַגִּיחוֹת פֹּה מִתּוֹךְ מְחִילָה?
גַּלִּי וְהִילָּה.

אוֹמֶרֶת הִילָּה
הִתְגַּשְּׁמָה הַתְּפִילָּה
אִם נִשְׁאַר מָקוֹם, נִשְׂמַח
לְהִכָּנֵס לְכִיסֵי הַדַּגְמָ"ח.

הוֹלֶכֶת חַיֶּלֶת
גֵּאָה וּמְתֻלְתֶּלֶת
עִם גַּלִּי וְהִילָּה שְׂמֵחוֹת כָּל-כָּךְ
בְּכִיסֵי הַדַּגְמָ"ח
יָגִיל אוֹר וְאוֹהַד
עַל כַּף הַיָּד
נוֹעַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
לְיָדָם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם בְּחַלּוֹן מַבָּט מְקַוֶּוה
זוֹ בֶּטַח יָהֵל וְאִתָּהּ גַּם נָוֶוה
וּמִי עוֹד אִתָּם בַּכּוּךְ הַקָּטָן?
אֵיתָן.

אוֹמֵר אֵיתָן בְּטוֹן מְשֻׁלְהָב
בְּבַקָּשָׁה קְחִי אוֹתָנוּ אִתָּךְ עַל הַגַּב.

הוֹלֶכֶת חַיֶּלֶת
וְלֹא מִתְבַּטֶּלֶת
עִם יָהֵל, נָוֶוה וְאֵיתָן מְשֻׁלְהָב
עַל הַגַּב
גַּלִּי וְהִילָּה שְׂמֵחוֹת כָּל-כָּךְ
בְּכִיסֵי הַדַּגְמָ"ח
יָגִיל אוֹר וְאוֹהַד
עַל כַּף הַיָּד
נוֹעַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
לְיָדָם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם הִיא רוֹאָה בְּתוֹךְ גַּל הֲרִיסוֹת
שְׁתֵּי יְלָדוֹת קְטַנּוֹת מִתְכַּסּוֹת
מִי שׁוֹכֵב שָׁם מְכֻרְבָּל?
מִיקָה וְיוּבָל.

שׁוֹאֶלֶת מִיקָה, הַגְּדוֹלָה מִבֵּין הַשְּׁתַּיִם
עִם זִיק שֶׁל תִּקְוָה בָּעֵינַיִם
אֶפְשָׁר לְהִתְחַפֵּר לָךְ בְּתוֹךְ הַגַּרְבַּיִם?

צוֹעֶדֶת חַיֶּלֶת
קְצָת מִשְׁתַּעֶלֶת
עִם יוּבָל וּמִיקָה עִם תִּקְוָה בָּעֵינַיִם
בְּתוֹךְ הַגַּרְבַּיִם
יָהֵל, נָוֶוה וְאֵיתָן מְשֻׁלְהָב
עַל הַגַּב
גַּלִּי וְהִילָּה שְׂמֵחוֹת כָּל-כָּךְ
בְּכִיסֵי הַדַּגְמָ"ח
יָגִיל אוֹר וְאוֹהַד
עַל כַּף הַיָּד
נועַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
אִתָּם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה רְעֵבוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם מֵאֲחוֹרֵי דֶּלֶת שְׁבוּרָה
יוֹצְאִים שְׁלוֹשָׁה יְלָדִים בְּשׁוּרָה
מָה הֵם אוֹמְרִים לָהּ בְּקוֹל מְגֻמְגָּם?
זֶה אֲנַחְנוּ טַל, גַּל וַאֲגַם.

אוֹמֶרֶת אֲגַם הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר
יָדַעְנוּ שֶׁצַּהַ"ל לֹא יְוַתֵּר
יֵשׁ לָךְ מָקוֹם עַל הַסַּנְטֵר?

צוֹעֶדֶת חַיֶּלֶת
עוֹדָהּ מְסֻגֶּלֶת
עִם טַל, גַּל וַאֲגַם הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר
עַל הַסַּנְטֵר
יוּבָל וּמִיקָה עִם תִּקְוָה בָּעֵינַיִם
בְּתוֹךְ הַגַּרְבַּיִם
יָהֵל, נָוֶוה וְאֵיתָן מְשֻׁלְהָב
עַל הַגַּב
גַּלִּי וְהִילָּה שְׂמֵחוֹת כָּל-כָּךְ
בְּכִיסֵי הַדַּגְמָ"ח
יָגִיל אוֹר וְאוֹהַד
עַל כַּף הַיָּד
נוֹעַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
אִתָּם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

פִּתְאוֹם בַּשֶּׁטַח מְסֻכָּן
קוֹל קוֹרֵא: אֲנַחְנוּ כָּאן
מִי זֶה קוֹרֵא לָהּ בְּאֵזוֹר בְּמֻפְגָּז?
אָבִיב וְרָז.

אוֹמֶרֶת אָבִיב בְּטוֹן מְעֻלָּף
יֵשׁ לָךְ מָקוֹם עַל קְצֵה הָאַף?

צוֹעֶדֶת חַיֶּלֶת
קְצָת מְסֻרְבֶּלֶת
עִם רָז וְאָבִיב בִּמְשֻׁתָּף
עַל קְצֵה הָאַף
טַל, גַּל וַאֲגַם הַגְּדוֹלָה בְּיוֹתֵר
עַל הַסַּנְטֵר
יוּבָל וּמִיקָה עִם תִּקְוָה בָּעֵינַיִם
בְּתוֹךְ הַגַּרְבַּיִם
יָהֵל, נָוֶוה וְאֵיתָן מְשֻׁלְהָב
עַל הַגַּב
גַּלִּי וְהִילָּה שְׂמֵחוֹת כָּל-כָּךְ
בְּכִיסֵי הַדַּגְמָ"ח
יָגִיל אוֹר וְאוֹהַד
עַל כַּף הַיָּד
נֹעַם וְעָמִית
עַל הַנַּעַל הַצְּבָאִית
מייה, תָּמִיר וְאוֹפִיר
מוֹקִירֵי הַתּוֹדָה
עַל הַקַּסְדָּה
יוּלִי וְאֵמָּהּ בְּנוֹת הַשָּׁלוֹשׁ
אִתָּם עַל הָרֹאשׁ
כְּפִיר וַאֲרִיאֵל הַיָּחֵף
עַל הַכָּתֵף
יוּבָל, עָפְרִי וְאוּרִיָּה
עַל הַכָּתֵף הַשְּׁנִיָּה
וְדַפְנָה וְאֵלָה עֲיֵפוֹת מְאוֹד
בְּכִיס הָאֵפוֹד.

מְשַׂמֵּחַ מְאוֹד!

צוֹעֶדֶת לָהּ חַיֶּלֶת שַׁעַל שַׁעַל
וּפִתְאוֹם מֵאֲחוֹרֶיהָ טַנְק שֶׁל צַהַ"ל
בְּתוֹכוֹ יוֹשְׁבוֹת עַלְמָה ונוֹעַם הַיַּלְדָּה
גַּם לִיאָם וְנֹגַהּ יוֹשְׁבִים עַל יָדָהּ
סַהַר וְאֶרֶז מְדַבְּרִים בַּפִּינָּה
וְאִיתַי מְזַמְזֵם לְעַצְמוֹ מַנְגִּינָה
לִירִי וְאֶמִילְיַה מִתְנַקּוֹת מֵהַפִּיחַ
וַאֲבִיגַיִל וְאֶמִילִי יוֹשְׁבוֹת בַּצְּרִיחַ!

קֶרֶן שֶׁמֶשׁ מְבַצְבֶּצֶת בָּרָקִיעַ הַסַּגְרִיר
וּמָטוֹס אֶחָד שֶׁל צַהַ"ל מְגַבֶּה מֵהָאֲוִיר
בְּתוֹךְ תָּא הַטַּיָּס עוֹד גִּבּוֹר מְהֻלָּל
לְיָדוֹ מִצְטוֹפְפִים לָהֶם עיישאה וּבלאל.

הַדֶּרֶךְ אֲרֻכָּה, פִּתּוּל וְעוֹד פִּתּוּל
וּבְסוֹפָהּ נִרְאֶה סוֹף סוֹף הַגְּבוּל
מִי מְחַכֶּה בְּסוֹף הַשְּׁבִיל הַמִּתְפַּתֵּל?

עַם יִשְׂרָאֵל!

רָצִים בְּהִתְרַגְּשׁוּת כָּל קְרוֹבֵי הַמִּשְׁפָּחָה
מֵאֲחוֹרֵיהֶם כָּל הָעָם שׁוֹאֵג בְּשִׂמְחָה:
הִכָּנְסוּ מְתוּקִים
כְּבָר כֻּלָּם מְחַכִּים
נִתֵּן לָכֶם עוּגִיּוֹת שֶׁל רָחֵל מֵאוֹפָקִים
וְאֵין סוֹף נְשִׁיקוֹת וְחִבּוּקִים.

גַּם שְׁאַר הַחֲטוּפִים וְהַשְּׁבוּיִים שָׁבִים לְשָׁלוֹם
וְסוֹף סוֹף כֻּלָּנוּ יְכוֹלִים שׁוּב לִנְשׁוֹם.

פליטים בארצם: ילדי יד מרדכי מפונים מביתם

לאחר שהייה של שעות ארוכות במרחבים המוגנים, כשמול חלונותיהם נלחמים בעוז חברי כיתת הכוננות ולוחמי מג"ב בודדים במחבלים חמושים שביקשו לפרוץ לקיבוץ, פונו תושבי יד מרדכי מבתיהם, לתקופה שאורכה עדיין אינו ידוע. לכאורה אפשר היה להניח שמדובר ב"חוויה" של פעם בחיים, אבל לא, עבור ותיקי הקיבוץ זו אינה הפעם הראשונה בה הם משאירים מאחור את בתיהם, בלי לדעת מתי, אם בכלל, ישובו

ילדים ליד משוריין "פרפר". ברכבים אלה חולצו הילדים מיד מרדכי.

"בת נולדה לנו, נקודת חיים חדשה, פינת תרבות בלב השממה" – במילים אלה נפתח היום הגדול של חברי קבוצת "מצפה הים" בשלהי דצמבר 1943 – יום העלייה לאדמות הקבע של הקיבוץ שלא יעבור זמן רב ויקבל את שמו החדש – "יד מרדכי". 

הם החלו את דרכם בשני גרעיני הכשרה נפרדים בפולין בתחילת שנות ה-30. כשהגיעו לארץ הם התיישבו בחלקת אדמה קטנטנה על מצוק הצופה אל הים ליד העיר נתניה. המצוק הזה נתן לקבוצה את שמה הראשון. 

עכשיו, כשקיבלו סוף סוף את אדמות הקבע שלהם הרחק בדרום הארץ, הסתתרה בין החיוכים ולחיצות הידיים הנרגשות התקווה הגדולה, הנהדרת – שהנה, המסע המפרך הסתיים – והם הגיעו הביתה. 

ילדים בשנותיו הראשונות של הקיבוץ. התמונה מארכיון קיבוץ יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-028-005)

האם מישהו מהם חשש מהעתיד לבוא? האם יכלו לראות בעיני רוחם מה הם עומדים לבנות, מה הם מסכנים, ומה הם עומדים לאבד? דברים שכתב חבר הקיבוץ באותם ימים, ושנשמרו בארכיון הקיבוץ שופכים אור על תחושותיהם בשנים הראשונות ההן: 

"על ברכי תנועת התנדבות חלוצית גדולה חונכנו, כשחזון תקומת ישראל ושחרור האדם העובד לנגד עיניה. כנאמנים לחזון זה ולדרכי הגשמתו, ייסדנו בשלהי 1943 את ישובנו, אשר תוך שנים מספר גדל ושגשג לתפארת בתוך ים של שנאת כפרים ערביים מסביב. ידענו כי שאלת הביטחון תהיה מהחמורות אצלנו, כי על כן על אם הדרך אנו יושבים – הדרך הראשית יפו-עזה-מצרים"

(יצחק ולדמן, יד מרדכי, 1950)

אבל לא שאלת הביטחון הכבדה ולא הצקות בלתי פוסקות של ערביי הסביבה מנעו מהם להקים יישוב וקהילה לתפארת. בשנים הראשונות נערכו מאמצים ניכרים לשמור על יחסי שכנות טובים עם הכפרים שסביבם – מונה "מוכתר" לקיבוץ שתפקידו כלל בין היתר קיום קשר רשמי עם אותם כפרים, רופא הקיבוץ סיפק שירותי רפואה לערביי הסביבה ובין שיעורי החובה בבית הספר הקטן היה גם שיעור ערבית. 

ילדים במשק, שנות ה 50. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-028-004)

עם פרסום תכנית החלוקה של האו"ם הסתבר מה שכבר חששו ממנו קודם – יד מרדכי אמור היה להיות בשטחי המדינה הערבית. המצב הבטחוני הלך והידרדר. הקיבוץ, שהיה מוקף כולו ביישובים ערביים נותק למעשה ממוקדי ההתיישבות היהודים העיקריים והדרך היחידה להגיע אליו או לצאת ממנו הייתה באמצעות שיירות מאובטחות שאורגנו על ידי חטיבת הנגב של הפלמ"ח. 

בתחילת אפריל 1948, כשהיה ברור לכולם שכך או אחרת הם עומדים בפני לחימה קשה, ביקשו חברי הקיבוץ לפנות את הילדים. במטה חטיבת הנגב התנגדו למהלך הזה, כשהם טוענים שפינוי מוקדם ייצור עומס מיותר על העורף ויביא לפגיעה במורל הלוחמים. 

הילדים נשארו בקיבוץ, כשהם חשופים להפגזות המצריות ומתיידדים עם לוחמי הפלמ"ח הצעירים שהגיעו לתגבר את מערך ההגנה, בפיקודו של גרשון דובנבוים שכונה בפי כל "דבמבם". 

מחלקת הפלמח תחת פיקודו של גרשון דובנבוים "דבמבם", 1948. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-008)

רק במחצית השניה של חודש מאי, אחרי הכרזת העצמאות ואחרי שהגיע מידע מודיעיני על תקיפה קרובה מאד של הצבא המצרי בכוחות גדולים, הוחלט סוף סוף לבצע את הפינוי בפועל. 

בלילה שבין ה-18 ל-19 במאי, נשלפו הילדים ממיטותיהם, נעטפו בשמיכות והובלו דרך תעלות המגן לחורשת האקליפטוסים ששימשה כשטח כינוס בו חיכו להם משורייני "פרפר" שהיו אמורים לקחת אותם למקום מבטחים. 

ההורים שלא היו במשמרת בעמדות ההגנה ליוו את ילדיהם, כשהם מנסים להראות להם פנים שוחקות ולצקת בהם אומץ לב, אבל חיבוקיהם החזקים קצת יותר מידי ודמעותיהם של הגברים גילו את אשר על ליבם. הם לא ידעו אם יראו את ילדיהם שוב. 

חיילי הפלמח והקיבוצניקים. הנשים נשארו להלחם כמו הגברים. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-008)

רוב האמהות נשארו בקיבוץ. הנשים היו חלק בלתי נפרד מתכנית ההגנה, וההחלטה של החברים הייתה להישאר ולהילחם כמשפחות – בידיעה שיכול להיות שמשמעות ההחלטה הזו היא שילדיהם יישארו יתומים עגולים ויאבדו את שני ההורים יחד. בין הנשים שנשארו בקיבוץ הייתה גם האחראית על העגלים ברפת שהייתה בהריון. ספוילר: היא שרדה, וילדה תינוק בריא. 

הנסיעה הייתה ארוכה, מתישה ובעיקר צפופה. כמאה ילדים נדחסו ברכבים המשוריינים שנסעו באיטיות מורטת עצבים בדרכי עפר וניסו לעקוף ככל הניתן את היישובים הערביים שבסביבה ולהימנע מהדרך הראשית שהייתה מטווחת. 

בבוקר, כשהגיעו לגברעם, נשמעה אזעקה. למעשה הייתה זו האזעקה שבישרה על תחילת המתקפה על יד מרדכי. הם הספיקו לצאת שעות ספורות בלבד לפני שכבר אי אפשר היה. 

מגברעם הם עברו לרוחמה, ואז התפצלו – חלק נשארו ברוחמה עוד יום יומיים וחלק המשיכו צפונה לכיוון גן שמואל. עברו עוד מספר ימים עד שכולם התאחדו, באופן זמני, במקום המגורים הראשון של הקבוצה שהקימה את יד מרדכי – מצפה הימים, ליד נתניה. 

לשם הגיעו גם המבוגרים הנותרים אחרי שנפל הקיבוץ. בקרב על יד מרדכי נפלו 26 לוחמים וכ – 40 נפצעו. הלוחמים עזבו את הקיבוץ לאחר שהבינו כי תגבורת לא עומדת להגיע. הם הודיעו על נסיגתם למרות שנדרשו על ידי מטה החטיבה והנהגת היישוב שלא לעשות זאת ללא אישור. אבל התחמושת אזלה, חבריהם הפצועים היו במצב קשה והם ידעו כי התקפה נוספת כבר לא יוכלו להדוף, לא משנה כמה הם מוכנים למות למען המטרה. 

הפצועים חולצו במשוריינים שלוו על ידי מחלקה של הפלמ"ח בראשות גרשון דובנבוים – מי שהיה אחרי גם על חילוץ הילדים. השאר – כל מי שיכל לעמוד על רגליו – יצאו רגלית, בדרכי עפר ארוכות וממוקשות, שורצות אויב. 

מותשים ואבלים הם הגיעו למצפה הימים לפגוש את הילדים, אלא שלא כל הילדים זכו לפגוש את הוריהם. "דעו לכם שמי שלא יורד מהאוטובוס, מי שלא מגיע, הוא גיבור" אמרו להם המטפלות כשהן מנסות לחנוק את דמעותיהן. 

"לא הבינו הפעוטות כי האב שנפל לא יחזור עוד. "מתי יגליד פצענו של אבא?", "מה זאת אומרת נפל?!", "מה זאת אומרת איננו?!", "הוא מוכרח לבוא כי הוא גיבור". כהנה וכהנה שמענו מפי הטף. מוחם הקטן לא קלט את דבר המוות והחידלון"

(יצחק ולדמן, יד מרדכי, 1950)

ואז יצאו חברי יד מרדכי לגלות שנמשכה זמן רב. בתחילה חלקו את הילדים: הגדולים עברו לקיבוץ גן שמואל ואילו התינוקות והאמהות שהו בקיבוץ מעברות. 

בגן שמואל ניסו להחזיר את הילדים לשגרה כלשהי. הוקם בית ספר, והוקצתה להם מורה במקום המורה הותיק שלהם שנפצע בקרב. הם התאהבו מהר במורה, אבל ילדי גן שמואל לא תמיד קיבלו אותם בסבר פנים יפות ונהגו להציק להם. בית ספר. קטטות ילדים. שגרה בצל המלחמה. 

מאוחר יותר, עברו כולם יחד לחוות עלי קאסם, שם החלו לשקם את ענפי המשק ולקיים שגרה קיבוצית חדשה. 

גדוד 55 של גבעתי מתמקם ביד מרדכי עם השחרור, 1948. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-005)

קיבוץ יד מרדכי שוחרר במסגרת "מבצע יואב", ולוחמי גדוד 55 של חטיבת גבעתי נכנסו ב 5 בנובמבר לשטח הקיבוץ ממנו נסוג הצבא המצרי.

החברים, ברגע ששמעו על השחרור, יצאו לדרך. הם היו חייבים לראות את מה שנותר מקיבוצם האהוב. את כברת הדרך האחרונה רובם עשו ברגל, אבל מראה בתיהם ההרוסים ומבני המשק החרבים זעזע אותם. הם קיבלו החלטה – כך לא מחזירים את הילדים. הם יבנו את המשק מחדש ורק אז, כשהכל יראה שוב כמקום מגורים שמח וביתי – יחזירו את הילדים והנשים.

החברים מתאספים יחד ביום השיבה לקיבוץ לאחר שחרורו. ברקע ניתן לראות את הבתים מחוררים מפגזים. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-001)

במאמץ משותף, שלא היה רק מאמץ פיזי, הם בנו את הקיבוץ מחדש, והפכו אותו ליפה אף יותר משהיה.

וגם הילדים חזרו, לבתים אדומי הגגות החדשים, שקיבלו בברכה כמעט את כל השבים, פרט לחללי הקרב שנשארו קבורים על הגבעה הצפונית.

75 שנים לאחר מכן נטרפו כל הקלפים מחדש. אירועי השבת של ה-7 באוקטובר, גם אם לא השאירו אצל חברי הקיבוץ אבדות בגוף, זעזעו את כל אנשי הקיבוץ עד עמקי נשמתם. לכל אחר שם יש חבר, קרוב ואהוב מתושבי העוטף שגורלם לא שפר עליהם. חברי הקיבוץ מרגישים היטב את הרעידות המשניות שלאחר רעידת האדמה הנוראית, ועתיד הקיבוץ מלא בסימני שאלה המחכים למענה.

התמונות המופיעות בכתבה שמורות בארכיון קיבוץ יד מרדכי וזמינות במסגרת שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

 

לכל הכתבות בסדרה "עוטפים את העוטף" – מחווה לישובי עוטף עזה