מאימת השואה אל לב הישראליות: סיפורו של פאול קור

פאול בן ה-15 רדף אחרי אביו בניסיון להזהירו מפני הנאצים. האם הצליח להציל את אביו מידי הגרמנים? איך ידיעה בעיתון גרמה לו לעלות לארץ? איזו יצירה שלו הייתה מונחת כמעט בכל כיס של ישראלי וישראלית? ואיך נוצרה יצירתו האהובה "כספיון, הדג הקטון"?

פאול קור בסטודיו בתל-אביב

פאול קורנובסקי בן ה-15 שעט על אופניו בניסיון נואש להשיג את אבא שלו. כחצי שעה עברה מאז שאביו נפרד מהמשפחה ורכב על אופניו לכיוון פריז, ופאול ידע שהוא חייב, אבל ממש חייב, להשיג אותו.

כמדי שנה בילו פאול, אחיו הנרי, והוריהם יצחק-ז'ק וחיה-הלן, בבית נופש כפרי. הילדים ואימם שהו בכפר כל ימי הקיץ, וז'ק, שעבד כחייט, הצטרף אליהם בסופי השבוע. כך היה גם בסוף השבוע הזה. זה היה חודש אוגוסט של שנת 1941 ופריז כבר הייתה תחת אימת המלחמה והגרמנים, הרכבות לא עבדו, אך בכפר עוד הייתה שלווה מתעתעת.

זמן קצר אחרי שז'ק יצא לדרכו, הגיע אל הבית מכר לא-יהודי ולאימת בני המשפחה סיפר שהגרמנים הציבו מחסומים מסביב לפריז וכל יהודי שמגיע לשם נעצר. פאול זינק על האופניים ודהר במהירות כדי לעצור את אבא שלו. פתאום הגיע לצומת דרכים, באיזו מהן בחר אביו? לא היה הרבה זמן להתמהמה. פאול בחר בדרך שנראתה לו סבירה יותר.

הוא טעה.

ז'ק הגיע לפריז, נעצר על ידי הגרמנים, ומצא את מותו באושוויץ.

את הנער הזה, פאול קורנובסקי, אתם מכירים בתור פאול קור, אביו של כספיון. קור הוא מאייר וסופר שרבים טועים לראות בו יוצר בינלאומי שספריו תורגמו לעברית משפה זרה, אבל למעשה סיפורו יהודי וישראלי מאין כמוהו. הוא וכולל, בנוסף לשואה, גם את מלחמת העצמאות, כרזות אייקוניות, בולי ארץ ישראל ושטרות של לירה.

"הילדות המאושרת שלי מקבלת ביטוי בכל מה שאני עושה. הדמיון והבריחה מהמציאות הם בעצם החזרה שלי אל ההתחלה, אל שנות חיי הראשונות שהיו כה טובות ומספקות"

[מתוך כתבה של שירי לב-ארי, הארץ, 25 במאי 2001]

פאול נולד בפריז ב-1 באוגוסט 1926, שני הוריו היגרו אליה מפולין ובפריז נפגשו והקימו יחד בית חילוני, בו גידלו באהבה וברווחה יחסית את שני בניהם, פאול והנרי. את רוב ילדותו העביר פאול בציור, והמתנות שקיבל מהוריו וממכרים היו בדרך כלל כלי ציור, דפי ציור וצבעים. גם בחופשות הקיץ בכפר, אליהן נסעו מדי שנה, נהג לרקוח דיו מפרחים צבעוניים ולצייר איתו. בשאר הזמן בילה בשדה או על שפת הנהר, רוקם חלומות בדמיונו ונהנה בחיק משפחתו הקטנה והאוהבת.

מלחמת העולם השנייה ערערה את חיי המשפחה המאושרים עוד לפני שהחריבה אותם כליל. עם פרוץ המלחמה גויס ז'ק לצבא והלן נותרה בפריז עם שני הבנים. כשהנאצים החלו להתקרב לצרפת ברחו שלושתם לכפר בנורמנדי, שם שהו עד שחרורו של האב. כשחזרו לפריז, פגשו שם מציאות שונה מאד מזו שהכירו. חוקי הגזע גרמו להפסקת לימודיו של פאול והוא החל לעבוד כשוליית חייט אצל אביו. על ראשם ריחפו גזירות כלכליות חדשות ופיקוח גרמני צמוד הוצב על החנות. אך גם בצל המצב הקשה, כשהגיע חודש יולי של שנת 1941, החליטו בני המשפחה לא לוותר על החופשה שהייתה כל כך משמעותית עבורם. היו אלה כמה שבועות חסד אחרונים לפני אותו יום בחודש אוגוסט שהביא לפירוקה של המשפחה. לאחר מעצרו של האב, נמלטו הלן וילדיה לצרפת החופשית. משם הוברחו הילדים לשוויץ והלן מצאה מסתור בצרפת. האם וילדיה, שהיו כה קרובים זה לזה, לא יתראו קרוב לשש שנים.

בשוויץ שהו פאול והנרי בבית מחסה לילדים יהודים. אם הבית הייתה אישה רחבת לב שהפגינה כלפי פאול ידידות וחום, והקשר ביניהם נמשך גם עשרות שנים לאחר מכן. בבית הספר בו למד התגלה כשרונו יוצא הדופן לציור והוא נשלח לבית ספר לאמנויות שימושיות שם התמחה בציור ובגרפיקה. המשימה הראשונה שקיבל במסגרת לימודיו הייתה לכתוב באופן מעוצב את שם המשפחה שלו. השם קורנובסקי האריך מאד את משך המשימה, וזה היה הרגע בו החליט שכשיהיה גרפיקאי יקצר את שמו לקור. בהמשך באמת הפך את השם קור לשמו האמנותי, אך בחייו הפרטיים שמר על שם משפחתו המלא.

כשנתיים לאחר תום המלחמה, במרץ 1947 סיים פאול את לימודיו וחזר לפריז, שם התאחד עם אימו והחל ללמוד גזירה כדי לעזור בפרנסה, אבל אימו רצתה שיממש את כשרונו והתעקשה שלא יזנח את הציור. פאול נרשם לבית הספר לאומנויות יפות בפאריז, ובמקביל השתלם בעיצוב כרזות.

באחד הימים, כשהיה בדרכו ללימודים, קרא בעיתון "לה מונד" על כוונתם של צבאות ערב לתקוף את מדינת ישראל. הוא החליט לעזוב את משפחתו ואת לימודיו ולסייע למדינה הצעירה. קור התנדב למח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) והצטרף להגנה. ביולי 1948, אחרי תקופת אימונים, הגיע לארץ, וכאן גויס לחטיבת שריון בפיקוד צפון. מהר מאד הבינו בחטיבה שהוא יביא יותר תועלת כצייר. הוא הועבר לפיקוד ההדרכה ואייר את ספרי ההדרכה הראשונים של צה"ל. בצבא גם הכיר את חברתו-אהובתו פנינה, שבהמשך תינשא לו ויחד יהפכו להורים לשני בנים.

מתוך החוברת "זהירות מוקשים", הוצ' אגף ההדרכה במטכ"ל, נובמבר 1948

בזמן שירותו עיצב קור את הכרזה הראשונה מיני רבות שעוד יגיעו. זו הייתה כרזת "מלווה מלחמה מלווה ניצחון". הוא קיבל עבורה 25 לירות וקנה בהן את זוג מכנסיו הישראלי הראשון.

כרזה בעיצוב של פאול קור העוסקת במלוה מלחמה, מס שהוטל על היישוב היהודי במסגרת מגבית כופר הישוב למימון מלחמת העצמאות, 1949. כרזה: מרכז שנקר לחקר העיצוב בישראל

אחריה הגיעו כרזות רבות – עבור משרד התיירות, נגד השוק השחור, כרזות ליום העצמאות, לחברות מסחריות ועוד.

כרזה של פאול קור. יום העצמאות תשכ"ג. אוסף האפמרה – הספרייה הלאומית

עבודותיו זיכו אותו בלמעלה מ-40 פרסים בינלאומיים.

כרזה ליריד המזרח, 1966. זכתה במקום הראשון בתחרות כרזות במילאנו. אוסף האפמרה – הספרייה הלאומית

גם השירות הבולאי שכר את שירותיו וכמה בולים מוכרים של רשות הדואר הם מעשה ידיו

בול עשור לתעופה האזרחית בישראל, 1959

 

בול לכבוד חנוכת הכור האטומי הישראלי הראשון, 1960

 

בול יעור, 1961

אבל בתחילת שנות ה-70 הגיעה הזמנת העבודה שהכניסה את עבודותיו לכל בית (ולכל כיס) בישראל. קור היה זה שצייר ועיצב את הסדרה האחרונה של שטרות הלירה הישראלית

"עיסוקי העיקרי הוא הציור. מדי פעם אני לוקח פסק זמן ומוליד ספר"

(טקסט לקראת הרצאה, צוטט ע"י דרורית גור אריה, אוצרת התערוכה פאול קור מצייר, 2010)

למרות הצלחתו המקומית והבינלאומית, הן כמעצב גרפי והן כצייר, ההיכרות של הציבור הרחב עם שמו החלה בעיקר ב-1974, אז החל לאייר ולכתוב ספרי ילדים והכניס לארון הספרים הילדי ספרים כמו "הילד שאהב את הירח", "הצבע הכי יפה בעולם", "לפעמים", "הפיל שרצה להיות הכי" (ספר שנחשב היום שנוי במחלוקת, אך אין ספק לגבי הפופולריות העצומה שלו לאורך השנים), "גן החיות הקסום" (ספר שמבוסס על ספרו המאויר Tete a queue שזכה בפרס "הספר היפה" בצרפת), "הילד שאהב את הירח" וכמובן, את ספרו הידוע ביותר, "כספיון הדג הקטון".

 

הרעיון לסיפור כספיון נולד מקופסת סיגריות פתוחה שהייתה מונחת על שולחנו של קור. קרן שמש שנצצה על נייר הכסף הולידה במוחו, בהבזק של רגע, את דמותו של דג הכסף הקטן. "כספיון" זכה בפרס האיור ע"ש בן יצחק באגף הנוער של מוזיאון ישראל בירושלים והפך בהמשך לסדרה בת שלושה ספרים (המשכיו: "כספיון בסכנה", "המסע הגדול של כספיון") ולסרטון אנימציה מצליח.

פאול קור, 20 באפריל 1960

קור לא הגדיר עצמו כסופר ילדים, וציין שבניגוד לסופר שבורא את הסיפור שלו דרך מילים, הוא רואה את הסיפור שלו בתמונות, ואכן, את הספר הראשון בספרי כספיון התווה קור באמצעות האיורים, והסופרת אבירמה גולן היא שכתבה את הטקסט עצמו. היא גם זו שכתבה את הטקסטים לספריו המאוחרים יותר, הילד שאהב את הירח וצפרדעון לך לישון. גם בספרים אחרים שלו, סופרות ילדים דוגמת חנה ליבנה (פרח פרח אל תבכה, המטפס הקטן והפרח הזוהר), פועה הרשלג (הדג שלא רצה להיות דג, סיפור הנץ) ועוד, שיכתבו ועיבדו את הטקסט על בסיס איוריו של קור או על בסיס הטקסט הראשוני שכתב. על יחסו עם הילדים הקוראים אמר:

"הידיעה שילדים נהנים מספריי גורמת לי אושר. אני מת על ילדים אבל פוחד מהם פחד מוות. הם פיקחים מדי והם עדיין לא התקלקלו. הפחד מילדים מקבל אצלי ביטוי פיזי. אני נעשה דומם, יש לי בלק-אאוט, ואני אפילו לא מוכן לחתום על ספרי בשבוע הספר. אני מעדיף להסתתר מאחורי המכחולים שלי"

(ראיון לדליה קרפל, הארץ, 21 ביוני 1996)

פאול קור נפטר מסרטן הריאות בשנת 2001, והוא בן 74. הילד שרקח דיו מפרחים, השאיר אחריו כ-30 ספרים מלאי צבע ואור, בנוסף ליצירות האמנות והגרפיקה שלו; הנער שאיבד את אביו ואת ילדותו, זכה להיות, במשך כ-3 עשורים (והיד עוד נטויה), חלק בלתי נפרד מחייהם של אלפי הורים וילדים, ברגעים היפים, האינטימיים והמאושרים של הקריאה המשותפת.

למידע נוסף מומלץ לעיין בספר פאול קור: מעצב, צייר ומחבר ספרי ילדים, עורך דוד טרטקובר, כנרת זמורה ביתן, 2005

חירות במצור: ליל הסדר האחרון בכפר עציון

איך חוגגים את חג החירות, בידיעה ברורה שבעוד ימים מספר תישלל מכם חירותכם או שתאבדו את חייכם? ליל הסדר תש"ח היה אחד מלילות החופש האחרונים בגוש עציון הנצור, אבל עובדה זו לא מנעה מקבוצת הגברים הבודדה לדאוג לאווירה החגיגית ביותר שאפשרו הנסיבות

שיירת נבי דניאל, השיירה האחרונה שיצאה לגוש עציון הנצור, על רקע סדר היום של ליל הסדר האחרון. באדיבות האכיון לתולדות גוש עציון ע"ש דב קנוהל

בט"ו בניסן, ערב פסח תש"ח, ידעו מגיני גוש עציון היטב כי גורלם נגזר, וכי אם יישארו בגוש עציון, ימותו. הם היו מוקפים בכפרים ערביים בהם חנה הלגיון הערבי שכוחו עלה על כוחם עשרת מונים. מזה זמן מה לא הצליחו להגיע תגבורות לגוש, ומטוס שהיה אמור לנחות בערב החג נאלץ לחזור כלעומת שבא בגלל ערפל סמיך. 

רוב הנשים והילדים שהתגוררו בישובי גוש עציון ערב מלחמת יום העצמאות נשלחו לירושלים חודשים קודם לכן, והנשים האחרונות פונו זה לא מכבר. לגברים שנותרו במקום היו כל הסיבות שבעולם לשקוע בייאוש: מצבם האישי היה נטול תקווה והם התגעגעו לנשותיהם וילדיהם (את חלקם, שנולדו בירושלים, הם לא פגשו מעולם) ודאגו להם – ירושלים אליה הועברו הייתה נצורה אף היא, והייתה רחוקה מלהיות מקום מבטחים. 

משפחה בכפר עציון לפני המלחמה. התמונה באדיבות הארכיון לתולדות גוש עציון ע"ש דב קנוהל

שלום גרנק ז"ל שיתף את אשתו בתחושות המעורבות שליוו אותם: 

"מתכוננים פה לחג הפסח. אך לי חסרה ההרגשה של ערב חג. כשקבעו תכנית לשמירה בליל הסדר, אמרתי שלא איכפת לי אם אשמור משעה 6 או משעה 8 או משעה 10. אם את והילדים אינכם נמצאים פה – החגיגיות ממני והלאה. ובכל זאת עלינו להתגבר ולא לתת ליאוש ולהתמרמרות לשלוט בנו. ביחוד אסור לעורר תוגה ועצב בימי החג."

הם היו ערבוביה נהדרת של יהודי ארץ ישראל של אותה תקופה – שורדי שואה שרק עכשיו הגיעו לארץ המובטחת, צברים ישראלים שבחרו במודע להצטרף להקמת יישובים באחת הנקודות המסוכנות ביותר בארץ ומתנדבים שהגיעו במיוחד כדי לחזק את ידיהם. 

השקט שלפני הסערה: העצים מתחילים לצמוח בכפר עציון של לפני המלחמה. התמונה באדיבות הארכיון לתולדות גוש עציון ע"ש דב קנוהל

הבית, אותו התחילו לבנות רק לפני מספר שנים, הפך מול עיניהם למחנה צבאי: חורי פגזים עיטרו את קירות הבתים הלבנים, רפתות הפכו למחסני נשק, גני שעשועים לעמדות הגנה מבוצרות. 

ויכוחים אינסופיים ליוו את ההחלטה להישאר בגוש, שהיה מחוץ לגבולות החלק היהודי בתוכנית החלוקה של האו"ם. להילחם לא עבור עצמם, שכן את יישובי הגוש (כפר עציון, רבדים, משואות יצחק ועין צורים) היה ברור שלא ניתן להציל, אלא כדי לתת תקווה לירושלים הנצורה. להעסיק את הלגיון הערבי שבלעדיהם היה עולה על שכונותיה. 

ובתוך כל זה, הגיע החג. 

 

 

מתוך סדר היום שנכתב עבור ליל הסדר האחרון. באדיבות הארכיון לתולדות גוש עציון ע"ש דב קנוהל

בין משמרת בעמדות ההגנה למשמרות טיפול בפצועים, מצאו הגברים את הזמן לקשט את חדר האוכל בכפר עציון. תמונות נוף אביביות ניתלו וקופסאות פרחים פוזרו, כשפסוקים משיר השירים מעטרים אותן – "פרחה הגפן, פתח הסמדר", "הניצנים נראו בארץ". החצר, שהוזנחה מאז תחילת המצור, נוקתה וסודרה. מנהגי ערב החג קוימו במלואם, למרות החלל הריק שהותיר העדרם של הילדים. 

"הבוקר נערך סיום מסכת, בו השתתפו ה"בכורים". גם אני השתתפתי, בשם בננו הבכור. היו עוגות ומשקאות. הידיעות המשמחות עודדנו והלהיבונו עד שיצאנו בריקוד. ועכשיו נחפזים כולם לסיים את ארוחת החמץ האחרונה." (מתוך מכתב של עקיבא גלנדאואר ז"ל לאשתו בירושלים)

"כרגע גמרתי בדיקת חמץ. יאיר בני לא היה על ידי, ולא היה מי שיחזיק את הנר. בימים אלה אני מתגעגע אליכם ביותר. אך הידיעות המעודדות על נצחוננו בחיפה ממתיקות את יסורי הניתוק. אולי קרובים אנו לנצחון. אמנם אין לנו אשליות שהמלחמה תיגמר מהר. אבל ההכרה שכוחותינו איתנו להשיג את מדינתנו בעזרת השם, מחסנת אותנו בימים קודרים ואפורים אלה." (מתוך מכתב של שמואל ארזי ז"ל)

עם רדת הערב, תפילה חגיגית התקיימה ב"נווה עובדיה" – בית אבן מרשים בן פחות משנתיים ששימש כבית המדרש המרכזי בגוש, ולאחריה התאספו כולם לסדר הפסח – חברי הקבוצה הדתיים יחד עם נהגים ואנשי שיירת נבי דניאל שנשארו בגוש. 

נווה עובדיה, המבנה שימש כמרכז דתי וקהילתי של כפר עציון ובו התקיימו תפילות החג. התמונה באדיבות הארכיון לתולדות גוש עציון ע"ש דב קנוהל

ההגדה המסורתית, שקיבלה משמעות מחודשת ואקטואלית, תובלה בטקסטים ציוניים חדשים. 

"פעם בפעם קם חבר וקרא מיצירות תקופתנו, דברים הקשורים למפעל שאנו מגינים עליו. הציבור כולו שר בחדווה קטעי שירה המקובלים בפסחי עציון." (מתוך יומנו של חבר כפר עציון, יעקב אדלשטיין)

בין שירת "והיא שעמדה" לניגון "בצאת ישראל ממצרים" הוקראו קטעים משיריהם של למדן ("מצפה ביהודה") וא.צ. גרינברג ("היקר מכל יקר"). כשהגיעו לפסוק "ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך, ואומר לך בדמייך חיי" קראו קטעים ממאמרו של שלום קרניאל – "בדמיך חיי".

צבי ליפשיץ, אחד מהמשתתפים מתאר: "התרגשות מה הייתה כשנפתחה הדלת וכל הקהל קם וקרא ברגש "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך" – כל ההיסוסים ההומניים שנתלוו בשנים קודמות לקריאת פסוקים אלה נדחו כעת. דמם של חברינו היקרים, שנפלו על הגנת הגוש ובמלחמת השחרור בכל הארץ, תבע נקמה". 

בהמשך, כשהגיעו לשירת "לשנה הבאה בירושלים הבנויה", פרצו רוב החברים בריקוד סוער. אבל חלקם נשארו לשבת בראש מורכן מסביב לשולחן – הם לא יכלו לרקוד בזכרם את חבריהם ואת חברי השיירות שבאו להצלתם, ולא זכו לשבת עימם עתה מסביב לשולחן הסדר. 

השקט היחסי שאפשר את חגיגת הסדר הזו, לא החזיק מעמד זמן רב. ההתקפות על הגוש חודשו עוד בימי הפסח, ובכ"ה בניסן התחולל אחד הקרבות הקשים בגוש. ב ד' באייר, יום לפני הכרזת המדינה, נכנעו המגינים האחרונים. חלקם נטבחו במקום על ידי הלגיונרים הערביים, וחלקם נלקחו בשבי לירדן.

לימים, קבעה הכנסת את יום נפילת גוש עציון כיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל.

״מערכת גוש עציון- זה האפוס הגדול נורא ההוד של מלחמת היהודים. עמידת אנשים ללא תקווה במשך חודשים רבים; ארבע נקודות בלב שטח האויב, לא נתנו לו לגשת לשערי העיר. אם קיימת ירושלים עברית, אם מכת המוות ליישוב שהיתה מונחת בקופסתו של האויב לא ניתנה, אזי התודה הראשונה של ההיסטוריה הישראלית ושל העם כולו נתונה בראש וראשונה ללוחמי גוש עציון״ (מתוך נאום של ראש הממשלה דוד בן גוריון, 1949)

שירים במקום רובים: הלהקה הצבאית שהייתה הרוח הגבית של לוחמי תש"ח

איך זה היה להיות טאלנט בתש"ח? מה היה חלקם של האמנים במלחמה על הבית? ביומן שחציו אישי וחציו תיעוד מקצועי מתאר שמוליק סגל את חווית השירות בלהקה הצבאית הראשית אותה ניהל בימים הכאוטיים של תחילת מלחמת תש"ח, רגע לפני ורגע אחרי הכרזת העצמאות.

שמוליק סגל, על רקע קטע מתוך היומן

רובנו מכירים את הלהקות הצבאיות מהימים שבהם להיות חבר בהן היה סמל סטטוס. חבר'ה צעירים כמו שלמה ארצי, דיוויד ברוזה ואחרים התפרסמו כזמרים-במדים והפכו לכוכבי ענק כמעט בן לילה.

אבל לפני כן היו פה גם ימים אחרים, ימים שבהם להיות חבר בלהקה צבאית היה לשיר או לשחק לקול הפגזות קרובות, לפעמים קרובות מדי. זה היה להסתובב בדרכים, בין מוצבים, קיבוצים ושכונות שהיו החזית עצמה. לפעמים 20 שעות, שלוש וארבע הופעות ביום.

ויותר מהכל זה היה גם להיות קצת שנוי במחלוקת. זה היה לעלות לבמות המאולתרות במדים מאובקים לקול תהיות של חלקים מהציבור למה חבר'ה צעירים ובריאים לא לוקחים לידיהם רובים ויוצאים למלחמה הפעילה יחד עם שאר בני גילם.

שמוליק סגל היה שם, בימים הראשונים, הסוערים והמפחידים ההם. לא רק כחבר בלהקה הצבאית הראשונה אלא כמנהלה הארגוני. 

בארכיונו, המופקד במרכז הישראלי לאומנויות הבמה ומונגש דיגיטלית לציבור במסגרת שיתוף פעולה עם הספריה הלאומית נמצא יומן שחור קטן. במשפטים קצרים, כמעט יבשים, הוא מתאר את פעילותם ההירואית של מי שהיו בעצם למעין צוות הווי ובידור של המלחמה הצה"לית הראשונה – מלחמת תש"ח, ועבדו כדי להעלות חיוך על פניהם היגעות של הלוחמים, הפצועים ואלה שחיכו מאחורי שקי חול להפגזות שאולי יחריבו את ביתם. 

בעיצומו של החלק הראשון של מלחמת העצמאות, עוד לפני התאריך הרשמי של הקמת המדינה, הוחלט במחת"ר (מחלקת התרבות של הצבא המתארגן) לאגד את כל צוותי הבידור ולהקות השירה שפעלו במסגרת גופי הביטחון השונים ללהקה אחת שתשרת את צה"ל בצורה מאורגנת. לא עוד צ'יזבטרון לפלמחניקים בלבד אלא גוף אחד מאוגד שיענה על צרכיו הבידוריים של הצבא הצעיר כולו. 

כך נולדה "הלהקה הצבאית הארצית" (או "הראשית" בגרסאות אחרות), שהייתה בעצם הלהקה הצבאית הרשמית הראשונה של מדינת ישראל. היא הורכבה מחברי הצ'יזבטרון של הפלמ"ח, להקת המשמרת הצעירה (לימים להקת איילון) וקבוצה של צעירי הבימה. 

רשימת חברי ההרכב הראשון של הלהקה הצבאית הראשית, כפי שנרשמו באחת ממחברויות של שמוליק סגל השמורות בארכיונו המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-003)

ללהקה יועד במאי צעיר ומבטיח – יוסף ("פפו") מילוא, מי שבסופו של דבר יקים את תיאטרון הקאמרי. אבל פפו פרש עוד לפני ההופעה הראשונה ובמקומו נבחרו שניים מ"החבר'ה של הבימה": שרגא פרידמן מונה לבמאי ולמנהל האומנותי, ואילו שמוליק סגל מונה למנהל הארגוני. שניהם גדלו בחיפה, למדו אצל צבי פרידלנד במחזור הראשון של הבימה והיו בני 24 בלבד. 

מבט חטוף אחורה, להיסטוריה המשפחתית של שמוליק סגל, מגלה שהוא בכלל לא היה אמור להיות שם: לא בצבא ובוודאי שלא בצוות השחקנים של הבימה. 

הוא נולד למשפחה חרדית שעלתה לארץ מפולין והתיישבה בחיפה. כמצופה ממנו, הוא החל ללמוד בישיבה, אבל משהו אחר בער בו. בתחילת שנות העשרים שלו הוא בחר במשחק על פני אורח החיים הדתי והצטרף לחוג הדרמטי בעיר מגוריו – חיפה. פחות משנה אחר כך הוא התקבל לבית הספר הדרמטי שליד הבימה והחל לצבור לעצמו מוניטין וחברים בעולם המשחק. 

הזמנה למפגש הראשון של החוג הדרמטי בחיפה, מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-002-001-004)

כשמלחמת העצמאות פרצה, הוא נקרא לשרת את העם והארץ שכל כך אהב. ומכיוון שהחל כבר להתבסס מבחינה מקצועית, הוא בחר בשרות בו הוא הרגיש שיביא את התועלת הרבה ביותר. 

בהעדר זמן להתארגנות, ותוך כדי שצה"ל מתמודד כבר בקרבות עם ערביי הארץ, הוא ופרידמן אלתרו תכנית שהתבססה על ניסיון העבר ומופעים שהשתתפו בהם חברי הלהקה. מופע הבכורה עלה כשבוע לפני הכרזת המדינה, ב – 7 במאי, 1948. 

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

בדפים הראשונים של היומן, נראה שמדובר בסבב הופעות רגיל ויבש למדי. תאריכים, מקומות, שמות של שירים ומערכונים שבוצעו. כמויות של צופים. מספר חברי הלהקה המשתתפים. לוגיסטיקה. 

אבל לאט לאט העניינים מתחילים להתחמם. הצופים לא היו חיילים בחופשה או כאלה שאיישו מחנות צבא שקטים, הם היו לוחמים בשירות פעיל, דקות לפני שנקראו לקרב או דקות אחרי שחזרו ממנו. 

ב 15 למאי, לדוגמא, מתוארת ביומן הופעה אותה נאלצו לעזוב חלק מהחיילים לטובת פעולה קרבית: 

"ברגע שהחבלנים מהמקום יצאו מהאולם על תחמושתם לפעולה חשובה בסביבה ערבית, ליווינו אותם בשיר החבלנים" 

(את השיר הזה אפשר לשמוע באתר הספרייה, כאן

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

חיילי קומנדו צפו בהופעות כשפניהם צבועים בצבעי הסוואה, יחידה שכבשה את זרעין השתתפה בהופעה אחת כשגופיהם ומדיהם עדיין מטונפים מהקרב. למקלחות היה זמן רק מאוחר יותר. 

אבל העניין האמיתי שעולה מקריאת היומן הוא לא הסיפורים הקטנים-גדולים האלה, אלא ההבנה עד כמה הייתה קריטית פעילותם של חברי הלהקות הצבאיות, דווקא בזמנים של קרבות קשים ונואשים. 

החוויות מהופעות שהופרעו מהדי פיצוצי תותחים בג'נין או הנסיעה המפרכת בכביש בורמה בואכה ירושלים הנצורה, כבודן במקומן מונח. אבל הסיפור האמיתי הוא תגובותיהם של הלוחמים המנסים להחביא את פחדם לפני הקרב, חיוכיהם של הפצועים הכואבים ששכבו בבתי החולים הצבאיים והאזרחיים או של תושבי ירושלים הנצורים שאינם יודעים מה ילד יום. 

משהו קרה שם, בחם הקיץ הישראלי, בחולות, באולמות החולים או על הבמות המאולתרות בגגות רכבים צבאיים. שם אף אחד לא ראה את מה שדימו לראות יושבי משרדים שהיו רחוקים מהחזית, שם לאף אחד לא היה ספק בנחיצותם של האמנים בשטח.

בדרך לירושלים הנצורה, מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-009)

"יש הרגשה שזה ה"מפעל" הגדול ביותר שעשינו עד כה" כותב שמוליק ביומן אחרי הופעה בבית החולים בטבריה. והוא ממשיך לתאר את תגובת הפצועים: 

"בהכנסנו פנימה, ראינו והנה שני חולים נאבקים בכאבים איומים. בהמשך התכנית, נשתנו פניהם ובהדרגה שיטתית פרצו בסוף בצחוק ובשמחה ולא נתנו לנו לעזוב את בית החולים לפני שנמשיך בעוד כמה קטעים"

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

גם בירושלים ההפוגה הקומית שסיפקה ההופעה התקבלה בברכה גדולה: 

"ההופעה הראשונה בירושלים עברה יפה. בירושלים כנראה לא צחקו כבר כמה חודשים, וישנה הרגשה שהג'וב שלנו הוא גדול ותהיה הצלחה! אגב, אנו בתור אמנים – הננו הראשונים שמבקרים בירושלים מאז המצור". 

בדור שבו עדיין לא הבינו מספיק את הפגיעה הנפשית המתמשכת שהותירו מראות וקולות המלחמה אצל החיילים והאזרחים, הגיעו חברי הלהקות הצבאיות, כמעט ילדים בעצמם, נטולי כל הכשרה פסיכולוגית, וסיפקו לקהלם מה שאף תרופת מרשם לא יכלה לספק – רגעים של נחת ושפיות בתוך הכאוס. רגעים שבהם אפשר לחשוב על משהו אחר מלבד הפחד ממה שיאבד והאבל על מה שכבר אבד. 

הם עשו זאת ברגישות גדולה, תוך הבנה ונסיון להכיל את המצב אותו הם מלווים. בתאור של ההופעה ברמת רחל, שמוליק סגל מספר על התחושה הקשה שליוותה אותם: 

"ההופעה כאן נתקבלה יפה, אבל לא הייתה לנו הרגשה טובה, האנשים מאד "קשים" אבל כנראה שהם נהנו ואנו לא הרגשנו בזאת. תופעה מוזרה אבל טבעית ביותר בתנאים אלה".

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

הם עבדו קשה. היומן מתאר ימים שלמים של הופעות רצופות בלי הפסקה, ונסיעות מפרכות למקומות מסוכנים שאיש לא רצה להגיע אליהם אם לא היה חייב. התמונות בארכיון משלימות את הסיפור כשהן מציגות במות עשויות חול, רכבים צבאיים או כסאות פלסטיק, וחיוכים מותשים. 

תצלומים מהופעות שונות של הלהקה הצבאית. מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-009)

האם ההופעה אכן הייתה מוצלחת בפרמטרים מקצועיים? קשה לדעת. הלהקה התפרקה די מהר, כאשר הטענה העיקרית לא הייתה על איכות התכנית אלא על הקושי בשינוע להקה גדולה כל כך והצורך בפריסה רחבה יותר של הצוותים. אבל כך או כך, את התועלת שהפיקו הלוחמים והאזרחים הנצורים אי אפשר היה לכמת או לבחון באמצעים מקובלים. 

מכתב תודה ללהקה הצבאית הארצית, מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-003)

בין הכתבים הצבאיים לבין חברי הלהקה לא שררו יחסים חמים במיוחד, וחברי הלקה זעמו על היחס המחפיר לו הם זכו, לטענתם: 

"פגישה עם כתבים צבאיים בר יוסף ("דבר") (ו)שריה ("הבקר"). התעניינותו של בר יוסף ואדישותו של שריה לגבי הלהקה. הבטיחו להשתתף בהצגה – ולא באו!". 

למרבה המזל, אותם כתבים אכן דיווחו על התרשמותם מהלהקה (לא נלהבת) ומנהלה וה"קונפרנס" שלה (נלהבת הרבה יותר). 

"אך בעיקר יצוין לשבח הקונפראנס – שמואלי'ק, והעזר כנגדו מישקה. זה עידן ועידנים לא הירבה כל כך קונפראנס להשפיע אצלנו צחוק, מדקרות והרבצות ושאר נפלאות קונפראנס". (מתוך אחד הגיליונות הראשונים של "במחנה").

 

היומן מסתיים ב 7.7, עם חזרתם של חברי הלהקה לתל אביב בסיום סבב ההופעות (32 הופעות ב 12 יום!) ועם תקווה כי יינתן להם להמשיך במפעל החשוב הזה גם בהמשך. 

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

 

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון שמוליק סגל, המופקד במרכז הישראלי לתיעוד אמנויות הבמה (מילא"ה) שבאוניברסיטת ת"א, זמינים דיגיטלית באדיבות משפחת סגל ובמסגרת שיתוף פעולה בין משרד המורשת ותכנית ציוני דרך והספרייה הלאומית של ישראל.

 

יש גם לכם יומן מימי תש"ח? התחלנו באיסוף יומנים אישיים של בני ובנות דור קום המדינה למען הדורות הבאים! כל הפרטים כאן

מבגדד לירושלים: אלי עמיר קרוע בין מזרח ומערב

שיחה מרתקת עם הסופר אלי עמיר על נטישתם ההמונית של כ-120 אלף נפשות מקהילת יהודי עיראק את מולדתם, ועלייתם לארץ במסגרת מבצע 'עזרא ונחמיה'. מה היו עוצמות האירועים שטילטלו את יהדות עיראק בשנות ה-40' וה-50' של המאה הקודמת, וכיצד הקשיים שאיתם התמודדו העולים עיצבו את כתיבתו והשפיעו עליה

הסופר אלי עמיר

הירשמו לפודקאסט "הספרנים":

מגישה ועורכת ראשית: ורד ליון-ירושלמי

אורח: אלי עמיר

הפקה: KeyPod הפקות הסכתים

עריכה: חן מלול

שפיק עדס היה איש עסקים יהודי שחי בעיראק בתחילת המאה הקודמת. למרות שהיה איש ידוע ואמיד מאוד שרקם מערכת קשרים ענפה עם הצמרת הפוליטית של בגדד באותם הימים. בחודש ספטמבר 1948 הוא נעצר בידי השלטונות בטענה שרכש עודפי ציוד בריטי ממלחמת העולם השנייה ומכר אותם לכוחות הציונים בארץ ישראל שנעזרו בהם במהלך מלחמת העצמאות. משפחת הראווה שלו נמשך שלושה ימים בלבד. בלי עדים. בלי ראיות. ומבלי שניתנה לו הרשות להגן על עצמו.

ב-23 בספטמבר 1948 שפיק עדס הוצא להורג בתלייה באחד הרחובות הראשיים של העיר בצרה לעיני בני משפחתו ואלפי צופים. הוא היה עולה הגרדום היהודי הראשון אבל לא האחרון. הוצאתו להורג טלטלה את הקהילה היהודית בעיראק ועודדה את אחד האירועים יוצאי הדופן שהתרחש שלוש שנים לאחר-מכן. עקירת קהילה שלמה על שורשיה בני אלפי השנים מאדמתה. זהו סיפור של עליית עזרא ונחמיה.

ברוכות וברוכים להסכת הספרנים. את הפרק הזה נקדיש לסיפור עלייתה וקליטתה בארץ של קהילת יהודי עיראק דרך נקודת מבטו של אחד הסופרים האהובים, המצליחים והפוריים ביותר, יליד בגדד בעצמו, אלי עמיר.

לכל פרקי הסכת הספרנים – לחצו כאן