מודל 2024 | אישה בעלת כישרונות מבוזבזים

"לא די גם בכך שיש זיכרונות, קראתי בספר של נסיך המשוררים. צריך לדעת לשכחם, שכן הזיכרונות כשלעצמם עדיין אינם שירה." פרק מתוך הספר "קודם תסתרקי" מאת נעמה צפרוני

832 629 Blog

אנה לוקשבסקי, סטזי (אולה חדשה), שמן על בד, 100X80 ס"מ, 2014

כישרונות מבוזבזים 

נעמה צפרוני

(מתוך הספר "קודם תסתרקי")

.

משחר נעוריי יועדתי להיות אישה בעלת כישרונות מבוזבזים. אם הייתי טובה בחשבון, ייתכן שהיו מייעדים לי קריירה של אדריכלית; ואם הייתה ניכרת בי תשוקה עזה וחסרת פשרות לאמנות, זה היה עשוי להתקבל בסופו של דבר. אבל מאחר שלא גיליתי כישרון במקצועות הריאליים ואף לא משהו שאפשר לקרוא לו דחף בלתי מתפשר לאמנות, נידונתי להיות בחורה מעניינת ובעלת כישרונות מבוזבזים.

כאשר אני אומרת יועדתי וכו', מתבקש שאפרט את ההיסטוריה המשפחתית שלי וכיצד עוצבתי על ידי המיזוגניות של אבי ועל ידי השנאה של אמא שלי לחיי אמנים. אעשה זאת בעזרת שתי דוגמאות קצרות. אבא שלי ציטט פעם בלעג אישה אחת שאמרה שהיא ״רוצה למצוא את עצמה.״ אני חושבת שאותה אישה עזבה בסופו של דבר את בעלה. כשאבא שלי התיז את המילים ״רוצה למצוא את עצמה״, פניו התעוותו בבוז והיה ברור שאין דבר כזה ״עצמה״ שאחריו אפשר לחפש. היה ברור שאותה סכלה סובלת מיומרות שיובילו אותה לאבדון. אמא שלי, לעומת זאת, סיפרה לי שפעם אחת בנעוריה — באותה תקופה היא גרה עם אבא שלה בתל אביב ואמא שלה גרה בירושלים עם אחותה – הלכה ברחוב הרצל (נדמה לי) וראתה אישה תמירה מאחור. היא ראתה שהאישה לובשת מעיל עם צווארון פרווה והרגליים היפות שלה עטופות בגרבי משי. לאחר רגע היא הבינה שזו אמא שלה, והנה היא כאן בתל אביב ואפילו לא באה לבקר אותה. אולי לא ניתן להבין מהדוגמה הזאת שכאשר לאמא שלי עוד לא מלאו שנתיים, אמא שלה נסעה לווינה ללמוד אמנות, וכשאמא שלי הייתה בת עשר ואחותה הצעירה אורה הייתה בת חמש נסעה שוב, הפעם לארצות הברית, ושתיהן התגוררו עם אבא שלהן בבית אמו האלמנה, עם אחיותיו ואחיו הצעירים, כמו שתי יתומות קטנות.

כשאורה הייתה בת חמש-עשרה בערך ולמדה בגימנסיה רחביה, היא הלכה שלובת זרוע עם בת כיתתה בהפסקה בחצר, כאשר החברה הצביעה על אישה שעברה לה ברחוב, מעבר לגדר, ואמרה: ״תראי את האישה המשוגעת הזאת.״ אורה הביטה באישה החבושה כובע קש גדול שנשאה מזוודונת, כן ציורים ושרפרף קטן לישיבה. אורה סיפרה לי שהיא לא אמרה מילה, אך הובילה את החברה לכיוון אחר. זו הייתה אמא שלה, צועדת בדרכה לעמק המצלבה, לצייר נוף – גבעה עם עצי זית.

כך שאני לא יכולה לבוא לאף אחד בטענות. אמנם בעיני אמי כישרון בולט פירושו ״אגואיזמוס״ שמוביל להזנחת הילדים, ועל כן מותר לך להיות אמן רק בתנאי שאתה גאון; ובעיני אבי אישה בעלת משאלות היא מגוחכת, אלא אם כן היא אלמה מאהלר, למשל. בסופו של דבר אני עצמי ייעדתי את עצמי להיות אישה בעלת כישרונות מבוזבזים. בניסוח הזה שמצאתי הדגש מוסט אל המילה הקשה והלא נעימה, ״מבוזבזים״, אבל יש לשים לב היטב דווקא למילים ״אישה בעלת כישרונות״.

הו, אישה חזקה בעלת כשרונות! איזה עונג ניתן להפיק ממנה. היא יכולה לברוא עולמות שלמים, כמו למשל בית. שולחן וכיסאות מתחת לעץ התות. גזר שנזרע בערוגת הגינה. ילדים בקיץ בגיגיות מלאות מים. מדורה בחורשה בסוף האביב והגשם יורד עלינו דק מבעד למחטי האורן. זו הייתה האמנות שלי: אורז וירקות. הולכים לחורשה בערב לראות את הכוכב מתחת לירח. אומרים: ״הכוכב בזווית הזו רק פעם בעשרים שנה.״ תופרת כנפי בת היער לפנות בוקר בפורים. הניירות הגדולים הפרוסים על המרצפות, צבעי הגואש והמכחולים, ההצגה על השועלים שעשינו על פי חלום שתמר סיפרה. הפתקים שהטמנו בכיסים של בגדי החורף כדי שנמצא שם עוד כמה חודשים ״מכתבים משנה שעברה״. זו הייתה הממלכה שלי. לא הייתה לי תחושה של הזמן העובר, כלומר של חיי הצועדים בסך. בקיץ – ניסע לים! ניסע לים! את הילדים המנומנמים עדיין נישא על כפינו אל תוך המכונית, וכמו אמא שלי, אכין מבעוד מועד סנדוויציים, ביצים קשות ומלפפונים מקולפים. בחורף נשאף ללכת אל הוואדיות במדבר.

ובכן, לא הייתה לי ראייה לטווח רחוק. כך, למשל, שחמט אף פעם לא הצלחתי ללמוד. כללי המהלכים של הרץ, המבצר, המלך והמלכה או הסוס לא נחרתו בראשי. גם בדמקה בדרך כלל הפסדתי. הלוח על ארבע פאותיו ועל כל ריבועיו לא נרשם במוחי כתבנית אחת ואף פעם לא יכולתי לתכנן כמה צעדים קדימה, בהתאם לפעולות אלו או אחרות של היריב. וגם עצם קיומו של יריב היה מהלך בלתי נסבל של המחשבה.

אמא שלי חינכה אותי לסדר העדיפויות הבא: קודם תסתרקי, אחר כך תקראי ספר, אחר כך תסדרי את החדר, אחר כך תעשי שיעורי בית ותשחקי עם חברות, אחר כך תגהצי את המפות ואת הסדינים שמונחים במרפסת של המטבח, ואחר כך, אם נותר לך זמן, תכתבי שיר. הזמן עבר בציפייה נסתרת. כי כאשר הייתי בת שש-עשרה בערך קניתי בשבוע הספר את רשימותיו של מלטה לאורידס בריגה של רילקה. ספר משעמם; אבל בעמוד 14 מצאתי קטע ששבה את לבי. בשירים, כותב רילקה, מצליחים מעט מאוד, אם כותבים אותם בגיל צעיר. צריך לחכות עם אלה ולאגור דעה ומתיקות במשך חיים ארוכים ככל האפשר, ולאחר מכן, לפני סיומם כבר, ייתכן אולי לכתוב עשר שורות שתהיינה טובות. כי למען שיר אחד – זכרתי את מצוות רילקה היטב – הכרחי לראות הרבה ערים, אנשים וחפצים, נחוץ לחוש איך עפות הציפורים וכו' וכו'. ועוד הוא אומר שצריך שיהיו זיכרונות על לילות אהבה רבים – ובכן, חיכיתי. הזמן לא נחשב בעיניי. הזיכרון שלי חד כשל אבי, והוא עומד לרשותי בכל רגע. לא די גם בכך שיש זיכרונות, קראתי בספר של נסיך המשוררים. צריך לדעת לשכחם, שכן הזיכרונות כשלעצמם עדיין אינם שירה. רק שעה שהם הופכים להיות דם בתוכנו, מבט ומחווה, אלמוניים ובלתי נפרדים עוד מעצמנו, רק אז ייתכן כי יקרה ובשעה נדירה מאוד תיווצר ותעלה מתוכם המילה הראשונה מבית של שיר. התפתיתי לשקרים של רילקה. האמנתי שעליי להתנסות, לנצור את הזיכרונות ואף להיפטר מהם, ואז, בשעה נדירה מאוד, תיווצר מאליה המילה הראשונה וכו'. מאליה תיווצר. ובכן, הבטתי. את מה שראיתי ברחוב לא ראה איש. את זה ידעתי. להביט למדתי מאמא שלי; גם זאת ידעתי היטב. ובכן, חיכיתי.

אני לא יכולה שלא לשים לב עד כמה אני נסערת. אולי בגלל ההתרגשות הזו, בעצם, לא יכולתי לכתוב. זה לא רק כי פחדתי שהכתיבה לא תהיה מוצלחת ולא משום שלא יכולתי להחזיק את שדרת הסיפור לאורך זמן, אלא בשל ההתרגשות שמקימה אותי לסדר את המיטה ההפוכה, למשל. תוך כדי קיפול הכביסה אולי אירגע. מדוע אני נרגשת כל כך? אקום ואעשה דבר מה, שהרי אפילו אם צדתי רגע אחד או שניים, את הסיפור כולו – את העולם שירשנו מאמא – לעולם לא אוכל להעמיד כראוי. ובכן, אסלק מעליי את המצוקה על ידי מילוי חובות כלשהן.

.

נעמה צפרוני, קודם תסתרקי, הקיבוץ המאוחד, סדרת קו אדום, 2024

מודל 2024 עטיפה 660

.

» במדור מודל 2024 בגיליון הקודם של המוסך: סיפור מאת צבי אייזנמן, מתוך האסופה "שמים נושקים לים: סיפורים ישראליים ביידיש"

.

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

832 629

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מה עושה עזה במגילה עברית עתיקה? 

ירושלים, חברון, צפת, קברי צדיקים בגליל ו.. עזה? מגילות יהודיות מהמאות ה-16 וה-17 מציגות מבחר מעניין של מקומות קדושים בארץ ישראל, מדוע ואיך השתרבבה לרשימה הזו העיר עזה?

Gaza828

איור העיר עזה במגילת ייחוס אבות מהמאה ה-17 השמורה בספרייה הלאומית

אטלס הדרכים השלם של המקומות הקדושים בארץ ישראל, עלון פרסומת או ספר מסעות? מימי הביניים ועד המאות ה-16 וה-17 נפוצו בארץ ישראל ובגולה חיבורים שהתיימרו לתאר או להציג לתושבי חו"ל את המקומות הקדושים ליהדות בארץ ישראל. שלושה מהם, שהועתקו כמגילות מאוירות, שמורים בספרייה הלאומית.

זוהי מגילת "ייחוס אבות", או בשמה המלא כפי שמופיע בחלקו הראשון של כתב היד: "יחוס האבות והנביאים והצדיקים ותנאים ואמוראים, עליהם השלום, בארץ ישראל ובחוצה לארץ, השם יעמיד לנו זכותם אמן". 

כפי ששמה מעיד עליה, עיקר עניינה של המגילה הוא קבריהם של אבותינו הקדושים – החל מקברי האבות במערת המכפלה ועד לקבריהם המאוחרים יותר של האמוראים שהתפרשו ברחבי הארץ, ולעיתים אף מחוצה לה (כמו קברי מרדכי ואסתר, דניאל ועוד). 

אבל אז, באחד העותקים, מעל איור המתאר עיר מוקפת בחומה מופיע הכיתוב הבא: 

"כפר עזה, היא עיר שמשון, מדינה יפה" 

העותק הספציפי הזה של "ייחוס אבות" הועתק ואויר בקסאל מונפיראטו (Casale Monferrato) שבצפון איטליה, בשנת 1598. באיור, כאמור, נראית עיר בצורה, רבת מגדלים מקורים בכיפות, חלקם רומזים למעמדם כמסגדים, חלקם מזכירים דווקא כנסיות. העיר כולה מוקפת בחומה, ושער גדול (מאד), חסר דלתות, עם כיפה מעליו מסמל את הכניסה לעיר.

990000927110205171
מגילת יחוס אבות. 1598

איור נוסף דומה מאוד במאפייניו, שבו מוגדרת עזה "שהיא ארץ שמשון מדינה יפה", מופיע במגילת ייחוס אבות נוספת המתוארכת למאה ה־17, השמורה באוסף הספרייה הלאומית. כאן המאייר,מדמיין את עזה כעיר ירוקה וצבעונית עוד יותר, ומעמדם של המסגדים ברור יותר. שער העיר עדיין מרשים ורחב, חסר דלתות וחשוף לרווחה.

Capturegaza
"עזה היא ארץ שמשון מדינה יפה" איור העיר עזה במגילת ייחוס אבות השמורה בספרייה.

שלמה צוקר, עובד מחלקת כתבי היד בספרייה הלאומית שחקר את החיבור, תאר זאת במילים אלה: 

"הציורים מרהיבים; ירוק ואדום לאילנות ולפרחים, זהב לכיפות ולמקצת עמודי הבניינים […] אולם הבניינים – בעלי קמרונות, גמלונים, עמודים וכותרות עמודים בסגנון קלאסי – דמיוניים לגמרי, ודבר אין להם עם הצורה הממשית של האתרים המתוארים בטקסט." (ש' צוקר, "יחוס האבות" או "אלה מסעי", אריאל, 123-122, תשנ"ז, עמ' 206)

האם אכן נראתה עזה כך באותם ימים? 

עדויות כתובות, ממצאים ארכיאולוגיים ואזכורים בספרי מסעות שונים מציגים תמונה שונה של העיר. 

אבל עצם העובדה שהתיאורים והאיורים במגילת "ייחוס האבות" מדומיינים, איננה דבר מפתיע או יוצא דופן. דיוק מדעי או גאורפי לא בהכרח היה בראש מעייניהם של הכותבים והיוצרים באותה תקופה. מפות ואיורים מבוססי דמיון או רעיונות גרפיים שונים המנותקים מהמציאות היו די נפוצים. 

אחת הדוגמאות המעניינות היא "מפת התלתן" של היינריך בינטינג שעותק מקורי אחד שלה שמור באוסף המפות על שם ערן לאור, בספרייה הלאומית. 

המפה מתארת את העולם הישן בדמות עלה תלתן שעליו מייצגים את שלושת היבשות: אסיה, אירופה ואפריקה. ירושלים, אגב, ממוקמת במרכז העולם לפי מפה זו. 

על המפה עצמה מסביר בינטינג את הסיבה לבחירתו האומנותית: "העולם כולו בצורת עלה תלתן, שהוא סמלה של העיר הנובר, מולדתי האהובה".

Dedupmrg71540295 Ie6882732 Fl7074006
מפת התלתן. מתוך אוסף המפות על שם ערן לאור, הספרייה הלאומית

כמו מפת התלתן המפורסמת גם מגילות "ייחוס האבות" לא ניסו להיות ראליות או לשקף את הגיאוגרפיה ואת הטופוגרפיה המציאותיים. המגילות והאיורים שבהן ניסו לבטא מרחב חזותי-מדומיין, רגשי בבסיסו, שאִיפשר למעיין בהם לחוש כמי שצועד במסעי האבות, כמי שנאמן וקשור ל"ייחוס האבות".

העובדה המפתיעה הרבה יותר היא שעזה התווספה בזמן לא ידוע למפת ה"מקומות הקדושים". 

בנוסחים קודמים ועתיקים יותר של "מגילת ייחוס אבות" עזה לא מופיעה כלל. מדוע פתאום במאה ה־16 וה־17 זוכה עזה להיכלל במפת המקומות הקדושים? מדוע היא מתוארת כ"מדינה יפה", ומדוע העיר ששמשון הגיבור מצא בה את מותו נקראת פתאום על שמו – "עיר שמשון"?

עזה, חשוב לציין, לא הייתה אחת מארבע ערי הקודש היהודיות בארץ ישראל. יותר מכך, בדיונים הלכתיים שונים אף עלתה השאלה אם עזה היא חלק מארץ ישראל, והאם יש לקיים בה את המצוות התלויות בארץ. לפי רוב הדעות התשובה היא לא.

אז מה השתנה פתאום בשלהי המאה ה-16? 

התנודות במעמדה של עזה כעיר חשובה או נידחת נגזרו לאורך השנים ממיקומה על דרך החוף בציר שבין ארץ ישראל למצרים. כאשר כבשו הצלבנים את ארץ ישראל, לא התקיימו קשרי מסחר בין הממלכה הצלבנית למצרים המוסלמית, ועזה הייתה עיר חרבה ועזובה. אבל אז כבשו הממלוכים את הארץ, ועם התגברות הביטחון באזור עלה מעמדה של עזה, שזכתה לעדנה והפכה לעיר מסחר חשובה היושבת על הדרך בין ארץ ישראל למצרים.

לקראת סוף התקופה הממלוכית, בשנת 1481, ביקר בעזה ר' משולם מוולטורה, בנקאי יהודי מפירנצה, ותיאוריו מתחברים עם התיאור המילולי ב"מגילת יחוס האבות" המציין כי עזה היא "מדינה יפה". 

לדבריו של ר' משולם, עזה היא ארץ טובה ושמנה, ויש בה קהילה יהודית קטנה המייצרת יין. אבל בשונה מהאיורים ב"מגילת יחוס האבות", לפי תיאוריו של רבי משולם עזה כל כך בטוחה בעצמה, עד שאין בה חומה כלל: 

"עזה קורין אותה הישמעאלים גאזה, והיא ארץ טובה ושמנה, ופירותיה משובחים מאד. ולשם נמצא לחם ויין טוב, אף כי היינות אינם עושים אלא היהודים. והיא מקפת ד' מילין ואין לה חומות […] ויש בה עם רב כחול אשר על שפת הים. וכמו ס' (שישים) בעלי בתים יהודים […]" 

Captureshimshon
שמשון נושא את שערי העיר עזה, פסיפס מבית הכנסת בחוקוק, התקופה הביזנטית/ צילום: ג׳ים הברמן, באדיבות ג׳ודי מגנס

ר' משולם מתייחס גם לפיסת ההיסטוריה היהודית שקשורה לעיר עזה: היא העיר שבה התגורר חלק מהזמן השופט שמשון הגיבור, יחד עם אשתו (שהביאה עליו את סופו בשל בצע כסף) – דלילה. היא גם העיר שבה נכלא שמשון ונהרג, ושאותה הרס:

"ובראש הייודיקה (תל) הבית מדלילה והיה דר בתוכה שמשון הגיבור. וסמוך לשם, מעט […] ראיתי החצר הגדול אשר הפיל בחוזקו ובתוקפו" (אברהם יערי, מסע משולם מוולטרה, מוסד ביאליק, תש"ט, עמ' 64).

כשלושים שנה לאחר ביקורו של רבי משולם, בשנת 1517, התרחש מאורע שהשפיע עוד יותר על מעמדה של עזה במאות השנים הבאות: המלחמה בין הממלוכים לעות'מאנים הסתיימה בניצחון העות'מאנים. הסולטן העות'מאני סלים הראשון כבש את האזור כולו, כולל את ארץ ישראל, חופי ים סוף, מכה ומדינה, וכן את החיבור הדרומי ליבשת אפריקה – מצרים. ניצחון העות'מאנים גרם לחיזוק מעמדה של עזה. מעיר גבול היא הפכה לעיר שנמצאת במרכז האימפריה העצומה.

לניצחון העות'מאני הייתה גם משמעות נוספת. כל המקומות הקדושים לאסלאם וליהדות ומרבית המקומות הקדושים לנצרות, היו עתה תחת שלטון אחד. האימפריה העות'מאנית פיתחה, שיפרה את דרכי הגישה ודאגה לביטחונם של עולי הרגל המוסלמים לחאג' למכה, והעניקה, בדרך אגב, ביטחון אישי גם לעולי הרגל היהודים והנוצרים. הביטחון הביא לצמיחה כלכלית ולשיפור הדרכים, מה שתרם לגידול משמעותי בנפח העלייה לרגל.

Samson In Dagontemple
שמשון ממוטט את מקדש דגון על כל החוגגים וקורא "תמות נפשי עם פלשתים", גוסטב דורה

ככל הנראה, למרות שעזה לא הייתה אחת מארבע ערי הקודש היהודיות בארץ ישראל, היא הפכה להיות מקום שיש לבקר בו כאשר עורכים את המסע הארוך לארץ האבות. למה? 

העולים לרגל מסיבות דתיות התעניינו במקומות הקדושים דווקא, ובעיקר בקברי אבות, שעזה לא יכלה לטעון לקיומם בשטחה. אבל שמשון הגיבור "בא לעזרתה". 

זאת אולי הסיבה שעזה מתוארת באיורים כעיר מוקפת בחומות ששעריה האדירים פתוחים. מאיירי המגילה לא איירו את עזה עיר המסחר המשגשגת נטולת החומה, אלא את העיר ששמשון הגיבור עקר את דלתותיה והותיר אותה עם שערים רחבים ופתוחים. לכן הם גם קוראים לה "ארץ שמשון". 

מאייריהן של מגילות "יחוס האבות", ידעו שרבים מהעולים, במיוחד מאיטליה, יעברו ממילא בעיר עזה בדרכם למצרים או ממצרים. משכך הם רמזו לעולה הרגל שאומנם בעזה אין קברי אבות, אבל קיימת בה היסטוריה של גבורה יהודית.

הכתבה מבוססת על מאמרו של ד"ר חיים מאיר נריה, אוצר אוסף היהדות ע"ש חיים וחנה סלומון בספרייה הלאומית שהתפרסם בכתב העת "עתמול", גיליון 286 פברואר 2024

הגלגול הציוני של פרנץ קפקא

כיצד תיאר קפקא את האד"מור מבעלז? במה רצה לעבוד בארץ ישראל? למה הוא השתעמם בקונגרס הציוני? ואיך נראו מחברות לימוד העברית שלו? האזינו לשיחה מרתקת עם ד"ר שטפן ליט על הצדדים הפחות מוכרים וידועים בחייו של הסופר הנערץ ויחסו ליהדות, לציונות ולשפה העברית

זמן שמיעה 62 דק'
832 629 Blog Podcast

מגישה ועורכת ראשית: ורד ליון-ירושלמי
אורח: ד"ר שטפן ליט, אוצר אוסף מדעי הרוח בספרייה הלאומית
הפקה: KeyPod הפקות הסכתים
עריכה: הספרייה הלאומית

לכל פרקי הסכת הספרנים – לחצו כאן

לאן נעלם הפסנתר של בן-גוריון?

כשעברו דוד ופולה בן-גוריון ל״שכונת הפועלים״ בשולי העיר הצעירה תל אביב, היה ברור שבסלון ביתם החדש יעמוד פסנתר, אף שלא היה בידם הכסף לקנות אותו. מסמכים בארכיונים מעידים כיצד השיגה המשפחה את הפסנתר היקר, מי ניגן בו, לאן התגלגל מהבית שנתרם למדינה ואת עלילת השבתו בחלוף שנים רבות בעלילה בלשית שכללה עיון בצוואה המרגשת שכתבה פולה

832 629 Blog

דוד בן-גוריון (נדב מן, ביתמונה. מאוסף דגני. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית) והפסנתר (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

״שלושת השטרות אשר לא שולמו מצערים אותי מאוד. אצלנו לא משלמים עכשיו משכורת והכסף לא הגיע לידי. על פי החוזה יש לך הרשות הגמורה לבוא בכל עת ולקבל בחזרה את הפסנתר באין מפריע. בכבוד רב, ד׳ בן-גוריון״

Piano4
״יש לך הרשות הגמורה לבוא ולקבל בחזרה את הפסנתר״ בן-גוריון מתנצל על הצ׳קים שחזרו (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

הימים ימי חורף, חודש דצמבר שנת 1931 בפלשתינה-א״י. משפחת בן-גוריון הצעירה, אבא דוד, אמא פולה והילדים: גאולה בת ה-13, עמוס בן ה-11 ורננה הקטנה בת השש, עברו זה לא מכבר לגור בביתם החדש ב״שכונת הפועלים״, לא רחוק מ״בית החינוך – בית הספר לילדי עובדים״ במערב המתפתח של העיר העברית החדשה – תל אביב.

יו״ר מפא״י ומנהיג תנועת הפועלים שבעת הזו מתעצם כוחה מאוד בקונגרס הציוני, המוסד הפוליטי החשוב ביותר של העם היהודי, מסכם בדייקנות ביומנו את הוצאותיו. בהן ההוצאות על הקמת ביתו, בית מספר 17 בשדרות קק״ל שנהפכו לימים לשדרות בן-גוריון, והיום הוא המוזיאון המשחזר את המגורים ושגרת חייה של משפחת ראש הממשלה הראשון.

וכך הוא כותב: ״תשלום לאדריכל 11,9 לירות ישראליות, קנייה של ארונות ב-20 לירות ומזנון בחמש. הובלה והעברת החפצים 8 לירות, שולחן בלירה וחצי, 4 כסאות גבוהים ו-6 כסאות נמוכים 2,80 לירות, וגם כסא לפסנתר – לירה אחת בלבד״.

Piano1
"כסא לפנסתר. לירה ישראלית אחת״. בן-גוריון מסכם את הוצאות בניית הבית בתל אביב (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

אז כסא לפסנתר פולה ודוד קונים בעצמם, אך את הפסנתר שהוא רהיט יקר הם שוכרים מאדון הופנקו מתל אביב, תמורת דמי שימוש חודשיים. נותנים בידיו שטרי חוב עתידיים (צ׳קים), שבצוק העתים ולמרבה הצער – לא כובדו.

״לבן-גוריון לא היתה חיבה או רגישות מיוחדת למוזיקה״, אומר מיכאל בר זוהר, מחבר הביוגרפיה המקיפה על בן-גוריון. ״הוא לא התעניין ולא העריך יצירות ולא היתה לו אוזן מוזיקלית. פעם, אחרי מלחמת ששת הימים, השמיעו לו את ׳ירושלים של זהב׳. בן-גוריון התרגש מהמילים וניסה להצטרף בקולו וזה לא כל כך הצליח…״, צוחק בר זוהר. הוא מסביר שביקוריו המתועדים של בן-גוריון בקונצרטים נועדו לצרכים פוליטיים. ״הוא אירח נגנים ומנצחים נודעים, כי זה היה טוב לשם הטוב. ובפרמיירה לאופרה בתל אביב, לבן-גוריון היה מאוד חשוב להגיע ולהתיישב בכסאות השמורים למכובדים בין השגריר האמריקאי דאז ג׳יימס מקדונלד והשגריר הסובייטי סרגי ירשוב. לא האופרה סיקרנה אותו, נוכחותו הפומבית לצד שני השגרירים של המעצמות המתקוטטות היתה המניע והעיקר – הצהרה כי שתי המדינות החשובות מכירות במדינת ישראל הצעירה. יותר דחוף ומעניין מבחינת בן-גוריון מכל הסצנות והשירה על הבמה״.

ריי צ'ארלס מנגן את "הבה נגילה" במהלך ביקורו בישראל. דוד בן-גוריון מצטרף במחיאות כפיים

ולמרות זאת, וחרף שקצרה ידם מלשלם את דמי השכירות בראשית שנות ה-30, השיגה לבסוף המשפחה פסנתר וזה הוצב בבית. גאולה הבכורה קיבלה ציון ״מצויין״ בתעודה הגמר של שיעורי חובה בפסנתר בכיתה ב׳, אך ככל הנראה לא המשיכה לנגן.

Piano7
גאולה בן-גוריון הבת הבכורה מסיימת בהצטיינות את שיעורי החובה בפסנתר (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

לעומתה, רננה בת הזקונים, כותבת בגיל 9 לאבא שבחו״ל: ״אני אנגן בקרוב בקונצרט, בעוד ימים מספר ובבחינה שתתקיים בקרוב״. אגב כך מבטיחה הקטנה שלא תחלל את קדושת חג הפועלים החשוב: ״שעורי [בפסנתר] היה צריך להיות באחד למאי, ולכן החלפתי אותו ליום שלוש במאי…״.

Piano6
שעורי בפסנתר היה צריך להיות ב-1 במאי ולכן החלפתי לאותו לשלוש במאי״. רננה בת הזקונים מדווחת לאבא (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

הילדה רננה מתמידה בתרגול ובאימוני הנגינה. הנה היא כבר בת מצווה ואבא המבקר בציריך קונה לה באירופה תווים של בטהובן, וספר תולדות המוסיקה, ושמלה. ביומנו הוא מציין את המחירים ומסכם את ההוצאות: ״רננה, כספי ב״ג, מתנות״.

Piano3
"בטהובן, תולדות המוזיקה, שמלה לרננה״. אבא בן-גוריון מסכם קניות בציריך (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

שנה חולפת, ספטמבר 1938, שוב ההורים נעדרים מהארץ לזמן ממושך ורננה בת ה-13 משגרת מכתב: ״שלום לכם אמא ואבא.. ביקרתי בבית. הגנן גזז את העשב [דשא] ועקר את כל העשבים לכבוד ראש השנה… ביום ד׳ אני מתחילה ללמוד בגמנסיה. מכיוון שהצטרכתי לקחת תווים [לנגינה] הייתי אצל שרה ולקחתי את מפתח הבית. הארונות סגורים ולכן אבקשך לכתוב לי איה המפתחות כי אני צריכה מעיל גשם ושמלות. ירד גשם בתל אביב! ובחיפה ירד כבר היורה״.

Piano5
רננה עוברת בבית לאסוף תווים ומדווחת לאבא ואמא: ״הגנן קצר את העשב לכבוד ראש השנה״ (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

לאן יכול פסנתר להיעלם?

מוזיאון בן-גוריון בתל אביב משחזר את מראה הבית בימים שגרו בו ראש הממשלה עם משפחתו. צוות המוזיאון התגייס לפני כשלוש שנים לטיפול באוספי התצלומים והאלבומים. תוך כדי סידור וארגון נמצאה מעטפה לא מתוארכת ובתוכה צרור תמונות שתיעדו את פנים הבית. באחת התמונות נראה הסלון: הכורסאות, השטיח, שולחן הקפה, התמונות על הקירות, פסלים וקישוטים – כל הרהוט והחפצים שנמצאים בו גם היום. למרבה ההפתעה והפלא בתמונה הישנה נראה גם פסנתר כנף: ניצב מלוא הודו והדרו במרכז סלון הבית.

Piano2
הפנסתר מתגלה בתמונה ישנה (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

מכאן משתלשלת עלילה בלשית: מצד אחד תצלום המעיד על קיומו של פסנתר, ולפי חפצים נוספים בתמונה מתוארך לתקופות מאוחרות. מנגד – הפסנתר איננו. לאן ואיך יכול להיעלם פסנתר?

התחיל פשפוש במסמכים. בצוואה שכתב בן-גוריון כחצי שנה לפני מותו הוא ציין בפירוש: ״אני מצווה למדינת ישראל את ביתי בתל אביב, [את] הספריה והנכסים שבו למעט חפצים וכלים אישיים, על מנת שישמשו מוסד לקריאה, לעיון ולמחקר״.

צוואה פולה
״אני מצווה לבתי רננה את שכמת החורפנים ואת פסנתר הכנף שלי״. הצוואה של פולה (באדיבות בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

כלומר אם היה פסנתר בבית, הוא היה אמור להישאר. פשפוש נוסף הוביל לצוואתה של פולה. מסתבר שלגברת בן-גוריון היו תוכניות אחרות לגבי נכסי המשפחה: ״אני מצווה ומשאירה לבתי רננה בן-גוריון את פסנתר הכנף שלי וכן את שכמיית החרפנים שלי״, הורתה בצוואה שנכתבה באביב 1956. פולה הלכה לעולמה חמש שנים לפני בן-גוריון, כשהזוג התגורר בשני המעונות במקביל: בבית בתל אביב ובצריף שבקיבוץ שדה בוקר.

כשצוות המוזיאון מגלה את הפסנתר בתצלום, רננה אינה בין החיים למעלה מעשור. בנה יחידה אורי, אשר לא הקים משפחה משלו, מתגורר בגפו בתל אביב וגם הוא כבר אינו איש צעיר. מנכ״לית מוזיאון בית בן-גוריון, נילי מרקמן, מתקשרת עם אורי ומבקשת לבקרו ובליבה תקווה – אורי גר בדירה שבה גרה לפניכן רננה אימו, אולי שם תימצא האבידה? ואמנם תקוותה מתגשמת, היא מזהה את הפסנתר מהתמונה אצל אורי בסלון.

אורי אינו מנגן, מעולם לא ניגן בכל כלי נגינה. מודע לכך שבבוא יומו שלו, הפסנתר עלול להתגלגל למקומות שונים ומשונים, אורי מסכים ואף מביע רצון להחזיר את הפסנתר לבית סבו וסבתו, מזכרת ומורשת לדורות הבאים. יתרה מכך, הפסנתר הגדול תופס מקום רב ואם יוחזר, ירווח מעט המקום בסלון דירתו הקטן.

הו אז צצה בעיה חדשה, ואותה באמת לא יכלו לצפות מראש: כשרננה לקחה אליה את הפסנתר כמצוות אמה, אי אפשר היה להעביר אותו בחדר מדרגות בית הקומות המשותף, ולכן הכניסו אותו לדירתה דרך המרפסת. ברבות הימים המרפסת נסגרה בקיר בנוי וכך נסתם המוצא לפסנתר. מה עושים? מקישים על דלת השכן הצמוד ומבקשים בזהירות: התסכימו להעביר אצלכם פסנתר ולשחרר אותו מהבניין דרך המרפסת שלכם? קצת מופתעים מהבקשה המוזרה, שמעו השכנים את תולדותיו וייחוסו של כלי הנגינה המדובר והסכימו להיכנס מתחת לאלונקה.

אז אחרי כמעט 50 שנים, הפסנתר של רננה, בתו של דוד בן-גוריון, חזר להאיר את סלון הבית. מוזמנים לראות את תהליך ההרכבה המקוצר, ולקפוץ לבקר כמובן 🙂

פורסם על ידי ‏בית בן-גוריון בתל אביב‏ ב- יום רביעי, 21 ביולי 2021

כך, פחות או יותר בשלהי הקורונה, במבצע שחייב סגירת רחוב עירוני בתל אביב, כלל גיוס של דיירי בית משותף בשתי דירות שונות ומנוף אחד גדול, הובל הפסנתר של רננה בן-גוריון חזרה לבית הוריה, והוצב בו מחדש למשמרת עולם, לשיחזור שלם ומלא של סלון בית ראש הממשלה הראשון בישראל.

סיוון פייבל
הפסנתר שב למקומו בבית בן-גוריון המשוחזר (קרדיט צילום: סיוון פייבל)

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בבית בן גוריון וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.