לאן נעלם הפסנתר של בן-גוריון?

כשעברו דוד ופולה בן-גוריון ל״שכונת הפועלים״ בשולי העיר הצעירה תל אביב, היה ברור שבסלון ביתם החדש יעמוד פסנתר, אף שלא היה בידם הכסף לקנות אותו. מסמכים בארכיונים מעידים כיצד השיגה המשפחה את הפסנתר היקר, מי ניגן בו, לאן התגלגל מהבית שנתרם למדינה ואת עלילת השבתו בחלוף שנים רבות בעלילה בלשית שכללה עיון בצוואה המרגשת שכתבה פולה

832 629 Blog

דוד בן-גוריון (נדב מן, ביתמונה. מאוסף דגני. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית) והפסנתר (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

״שלושת השטרות אשר לא שולמו מצערים אותי מאוד. אצלנו לא משלמים עכשיו משכורת והכסף לא הגיע לידי. על פי החוזה יש לך הרשות הגמורה לבוא בכל עת ולקבל בחזרה את הפסנתר באין מפריע. בכבוד רב, ד׳ בן-גוריון״

Piano4
״יש לך הרשות הגמורה לבוא ולקבל בחזרה את הפסנתר״ בן-גוריון מתנצל על הצ׳קים שחזרו (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

הימים ימי חורף, חודש דצמבר שנת 1931 בפלשתינה-א״י. משפחת בן-גוריון הצעירה, אבא דוד, אמא פולה והילדים: גאולה בת ה-13, עמוס בן ה-11 ורננה הקטנה בת השש, עברו זה לא מכבר לגור בביתם החדש ב״שכונת הפועלים״, לא רחוק מ״בית החינוך – בית הספר לילדי עובדים״ במערב המתפתח של העיר העברית החדשה – תל אביב.

יו״ר מפא״י ומנהיג תנועת הפועלים שבעת הזו מתעצם כוחה מאוד בקונגרס הציוני, המוסד הפוליטי החשוב ביותר של העם היהודי, מסכם בדייקנות ביומנו את הוצאותיו. בהן ההוצאות על הקמת ביתו, בית מספר 17 בשדרות קק״ל שנהפכו לימים לשדרות בן-גוריון, והיום הוא המוזיאון המשחזר את המגורים ושגרת חייה של משפחת ראש הממשלה הראשון.

וכך הוא כותב: ״תשלום לאדריכל 11,9 לירות ישראליות, קנייה של ארונות ב-20 לירות ומזנון בחמש. הובלה והעברת החפצים 8 לירות, שולחן בלירה וחצי, 4 כסאות גבוהים ו-6 כסאות נמוכים 2,80 לירות, וגם כסא לפסנתר – לירה אחת בלבד״.

Piano1
"כסא לפנסתר. לירה ישראלית אחת״. בן-גוריון מסכם את הוצאות בניית הבית בתל אביב (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

אז כסא לפסנתר פולה ודוד קונים בעצמם, אך את הפסנתר שהוא רהיט יקר הם שוכרים מאדון הופנקו מתל אביב, תמורת דמי שימוש חודשיים. נותנים בידיו שטרי חוב עתידיים (צ׳קים), שבצוק העתים ולמרבה הצער – לא כובדו.

״לבן-גוריון לא היתה חיבה או רגישות מיוחדת למוזיקה״, אומר מיכאל בר זוהר, מחבר הביוגרפיה המקיפה על בן-גוריון. ״הוא לא התעניין ולא העריך יצירות ולא היתה לו אוזן מוזיקלית. פעם, אחרי מלחמת ששת הימים, השמיעו לו את ׳ירושלים של זהב׳. בן-גוריון התרגש מהמילים וניסה להצטרף בקולו וזה לא כל כך הצליח…״, צוחק בר זוהר. הוא מסביר שביקוריו המתועדים של בן-גוריון בקונצרטים נועדו לצרכים פוליטיים. ״הוא אירח נגנים ומנצחים נודעים, כי זה היה טוב לשם הטוב. ובפרמיירה לאופרה בתל אביב, לבן-גוריון היה מאוד חשוב להגיע ולהתיישב בכסאות השמורים למכובדים בין השגריר האמריקאי דאז ג׳יימס מקדונלד והשגריר הסובייטי סרגי ירשוב. לא האופרה סיקרנה אותו, נוכחותו הפומבית לצד שני השגרירים של המעצמות המתקוטטות היתה המניע והעיקר – הצהרה כי שתי המדינות החשובות מכירות במדינת ישראל הצעירה. יותר דחוף ומעניין מבחינת בן-גוריון מכל הסצנות והשירה על הבמה״.

ריי צ'ארלס מנגן את "הבה נגילה" במהלך ביקורו בישראל. דוד בן-גוריון מצטרף במחיאות כפיים

ולמרות זאת, וחרף שקצרה ידם מלשלם את דמי השכירות בראשית שנות ה-30, השיגה לבסוף המשפחה פסנתר וזה הוצב בבית. גאולה הבכורה קיבלה ציון ״מצויין״ בתעודה הגמר של שיעורי חובה בפסנתר בכיתה ב׳, אך ככל הנראה לא המשיכה לנגן.

Piano7
גאולה בן-גוריון הבת הבכורה מסיימת בהצטיינות את שיעורי החובה בפסנתר (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

לעומתה, רננה בת הזקונים, כותבת בגיל 9 לאבא שבחו״ל: ״אני אנגן בקרוב בקונצרט, בעוד ימים מספר ובבחינה שתתקיים בקרוב״. אגב כך מבטיחה הקטנה שלא תחלל את קדושת חג הפועלים החשוב: ״שעורי [בפסנתר] היה צריך להיות באחד למאי, ולכן החלפתי אותו ליום שלוש במאי…״.

Piano6
שעורי בפסנתר היה צריך להיות ב-1 במאי ולכן החלפתי לאותו לשלוש במאי״. רננה בת הזקונים מדווחת לאבא (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

הילדה רננה מתמידה בתרגול ובאימוני הנגינה. הנה היא כבר בת מצווה ואבא המבקר בציריך קונה לה באירופה תווים של בטהובן, וספר תולדות המוסיקה, ושמלה. ביומנו הוא מציין את המחירים ומסכם את ההוצאות: ״רננה, כספי ב״ג, מתנות״.

Piano3
"בטהובן, תולדות המוזיקה, שמלה לרננה״. אבא בן-גוריון מסכם קניות בציריך (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

שנה חולפת, ספטמבר 1938, שוב ההורים נעדרים מהארץ לזמן ממושך ורננה בת ה-13 משגרת מכתב: ״שלום לכם אמא ואבא.. ביקרתי בבית. הגנן גזז את העשב [דשא] ועקר את כל העשבים לכבוד ראש השנה… ביום ד׳ אני מתחילה ללמוד בגמנסיה. מכיוון שהצטרכתי לקחת תווים [לנגינה] הייתי אצל שרה ולקחתי את מפתח הבית. הארונות סגורים ולכן אבקשך לכתוב לי איה המפתחות כי אני צריכה מעיל גשם ושמלות. ירד גשם בתל אביב! ובחיפה ירד כבר היורה״.

Piano5
רננה עוברת בבית לאסוף תווים ומדווחת לאבא ואמא: ״הגנן קצר את העשב לכבוד ראש השנה״ (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

לאן יכול פסנתר להיעלם?

מוזיאון בן-גוריון בתל אביב משחזר את מראה הבית בימים שגרו בו ראש הממשלה עם משפחתו. צוות המוזיאון התגייס לפני כשלוש שנים לטיפול באוספי התצלומים והאלבומים. תוך כדי סידור וארגון נמצאה מעטפה לא מתוארכת ובתוכה צרור תמונות שתיעדו את פנים הבית. באחת התמונות נראה הסלון: הכורסאות, השטיח, שולחן הקפה, התמונות על הקירות, פסלים וקישוטים – כל הרהוט והחפצים שנמצאים בו גם היום. למרבה ההפתעה והפלא בתמונה הישנה נראה גם פסנתר כנף: ניצב מלוא הודו והדרו במרכז סלון הבית.

Piano2
הפנסתר מתגלה בתמונה ישנה (באדיבות: בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

מכאן משתלשלת עלילה בלשית: מצד אחד תצלום המעיד על קיומו של פסנתר, ולפי חפצים נוספים בתמונה מתוארך לתקופות מאוחרות. מנגד – הפסנתר איננו. לאן ואיך יכול להיעלם פסנתר?

התחיל פשפוש במסמכים. בצוואה שכתב בן-גוריון כחצי שנה לפני מותו הוא ציין בפירוש: ״אני מצווה למדינת ישראל את ביתי בתל אביב, [את] הספריה והנכסים שבו למעט חפצים וכלים אישיים, על מנת שישמשו מוסד לקריאה, לעיון ולמחקר״.

צוואה פולה
״אני מצווה לבתי רננה את שכמת החורפנים ואת פסנתר הכנף שלי״. הצוואה של פולה (באדיבות בית בן-גוריון וארכיון בן-גוריון)

כלומר אם היה פסנתר בבית, הוא היה אמור להישאר. פשפוש נוסף הוביל לצוואתה של פולה. מסתבר שלגברת בן-גוריון היו תוכניות אחרות לגבי נכסי המשפחה: ״אני מצווה ומשאירה לבתי רננה בן-גוריון את פסנתר הכנף שלי וכן את שכמיית החרפנים שלי״, הורתה בצוואה שנכתבה באביב 1956. פולה הלכה לעולמה חמש שנים לפני בן-גוריון, כשהזוג התגורר בשני המעונות במקביל: בבית בתל אביב ובצריף שבקיבוץ שדה בוקר.

כשצוות המוזיאון מגלה את הפסנתר בתצלום, רננה אינה בין החיים למעלה מעשור. בנה יחידה אורי, אשר לא הקים משפחה משלו, מתגורר בגפו בתל אביב וגם הוא כבר אינו איש צעיר. מנכ״לית מוזיאון בית בן-גוריון, נילי מרקמן, מתקשרת עם אורי ומבקשת לבקרו ובליבה תקווה – אורי גר בדירה שבה גרה לפניכן רננה אימו, אולי שם תימצא האבידה? ואמנם תקוותה מתגשמת, היא מזהה את הפסנתר מהתמונה אצל אורי בסלון.

אורי אינו מנגן, מעולם לא ניגן בכל כלי נגינה. מודע לכך שבבוא יומו שלו, הפסנתר עלול להתגלגל למקומות שונים ומשונים, אורי מסכים ואף מביע רצון להחזיר את הפסנתר לבית סבו וסבתו, מזכרת ומורשת לדורות הבאים. יתרה מכך, הפסנתר הגדול תופס מקום רב ואם יוחזר, ירווח מעט המקום בסלון דירתו הקטן.

הו אז צצה בעיה חדשה, ואותה באמת לא יכלו לצפות מראש: כשרננה לקחה אליה את הפסנתר כמצוות אמה, אי אפשר היה להעביר אותו בחדר מדרגות בית הקומות המשותף, ולכן הכניסו אותו לדירתה דרך המרפסת. ברבות הימים המרפסת נסגרה בקיר בנוי וכך נסתם המוצא לפסנתר. מה עושים? מקישים על דלת השכן הצמוד ומבקשים בזהירות: התסכימו להעביר אצלכם פסנתר ולשחרר אותו מהבניין דרך המרפסת שלכם? קצת מופתעים מהבקשה המוזרה, שמעו השכנים את תולדותיו וייחוסו של כלי הנגינה המדובר והסכימו להיכנס מתחת לאלונקה.

אז אחרי כמעט 50 שנים, הפסנתר של רננה, בתו של דוד בן-גוריון, חזר להאיר את סלון הבית. מוזמנים לראות את תהליך ההרכבה המקוצר, ולקפוץ לבקר כמובן 🙂

פורסם על ידי ‏בית בן-גוריון בתל אביב‏ ב- יום רביעי, 21 ביולי 2021

כך, פחות או יותר בשלהי הקורונה, במבצע שחייב סגירת רחוב עירוני בתל אביב, כלל גיוס של דיירי בית משותף בשתי דירות שונות ומנוף אחד גדול, הובל הפסנתר של רננה בן-גוריון חזרה לבית הוריה, והוצב בו מחדש למשמרת עולם, לשיחזור שלם ומלא של סלון בית ראש הממשלה הראשון בישראל.

סיוון פייבל
הפסנתר שב למקומו בבית בן-גוריון המשוחזר (קרדיט צילום: סיוון פייבל)

דוד בן-גוריון: תביאו עשרה ילדים

ילדים זה שמחה? דוד בן גוריון רצה שיהיו לנו הרבה ילדים. כמה שיותר. אז חוץ מלהצטלם עם בערך כל תינוק שנולד בארץ ישראל הוא גם הגה את "פרס הילודה": תביאו עשרה ילדים ותקבלו 100 לירות היישר מממשלת ישראל

בן גוריון ותינוק. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון בית בן-גוריון, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

תָּבִיאוּ שְׁנַיִם תָּבִיאוּ שְׁלוֹשָׁה
תָּבִיאוּ אַרְבָּעָה יְלָדִים,
תְּקַבְּלוּ שִׁכּוּנִים עִם כְּנִיסָה וּמִטְבָּח
וּשְׁנֵי חֲדָרִים קְטַנִּים.
תָּבִיאוּ אַרְבָּעָה תָּבִיאוּ חֲמִשָּׁה
תָּבִיאוּ שִׁשָּׁה יְלָדִים,
תְּקַבְּלוּ הֲנָאָה וְכָבוֹד מִקְּרוֹבִים
אַתֶּם אוֹהֲבִים יְלָדִים.

יְלָדִים זֶה שִׂמְחָה
יְלָדִים זֶה בְּרָכָה
וְלָכֶם יֵשׁ לֵב שֶׁל זָהָב
כָּתוּב בַּתּוֹרָה
אוּלַי בִּגְמָרָא
לְכוּ תִּשְׁאֲלוּ אֶת הָרַב.

("ילדים זה שמחה". מילים: יהושע סובול: לחן: שלמה בר)

"ילדים זה שמחה", נאנח האבא הסחוט אחרי עוד לילה בלי שינה. הוא מנסה לפייס את עצמו, שאמנם קשה עכשיו, אך בסופו של דבר, כמילות השיר, "ילדים זה ברכה".

ראש הממשלה דוד בן גוריון צופה בהופעת ריקוד של ילדים, מחוץ למשרדו בקריה בתל אביב. יולי, 1949. דוד אלדן, לע"מ

הביטוי השגור כל כך בפי כולנו, בכלל לא חשב שהוא כזה. את השיר כתב יהושע סובול במחאה על עידוד הילודה המכוון של ממשלת ישראל והעומד בראשה, בעיקר בשנותיה הראשונות של המדינה, ובעיקר כלפי עדות המזרח. כאילו "הרחם היהודי" הוא הדרך הטובה והנכונה שבה גם נדכאי החברה יכולים לתרום למדינה הצעירה.

את הכתבה הזו נלווה בעיקר בצילומים של דוד בן גוריון בבריתות. פשוט כי יש הרבה כאלו. נראה כאילו בן גוריון קיבל מודיעין צבאי מכל אם הריונית, וידע להיות נוכח בעשרות שמחות בן ובת כי "הארץ צריכה הרבה צעירים נחמדים".

בן גוריון ותינוק. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון בית בן-גוריון, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

השיא, כך נראה, היה ביוזמה בן-גוריונית מקורית במיוחד: "פרס הילודה". ממשלת ישראל שלחה צ'ק של מאה לירות לכל מי שהוכיחה כי ילדה לא פחות מעשרה ילדים. זה אולי לא נשמע הרבה, אבל בשנים הללו, ובטח באוכלוסיות קשות היום, היה זה סכום לא מבוטל בכלל.

זה החל אי שם ב-11 בספטמבר 1949, אז התפרסמה בעיתון "קול העם" המודעה הבאה:

מכיוון שלא היה אינטרנט, היה על האימהות למלא טופס פשוט שמוכיח כי אכן הן ילדו עשרה ילדים. הנה דוגמה שמצאנו לטופס שכזה:

המסמך מתוך ארכיון המדינה

זה לקח כמה שבועות, לעיתים חודשים, אך בסופו של דבר אל האם המאושרת הגיע צ'ק של 100 לירות עם מכתב תודה אישי מראש הממשלה (בן גוריון ובהמשך גם משה שרת):

לעיתים ארגנה הרשות המקומית גם טקס קטן כדי לחגוג את האירוע.

משפחת אברהם זוכה בפרס הילודה. אב המשפחה מחזיק את הצ'ק והמכתב. מחנה העולים בית ליד, ינואר, 1951. צילום: דוד אלדן, לע"מ

העיתונות דיווחה חדשות לבקרים על עוד ועוד זוכים בפרס הנכסף, כשפה ושם נתגלעו כמה "פנצ'רים". למשל לא כולם אהבו את העובדה שכן ערבים/מוסלמים זכו בפרס:

מכתב למערכת שפורסם מ"הצפה" ב-14 בפברואר, 1951

והיו גם דרכים "להתחכם". למשל מה עושים כאשר יש לאב המשפחה יותר מ-10 ילדים, אבל הם נולדו מיותר מאישה אחת?

ידיעה שפורסמה ב"על המשמר". 5 באפריל, 1955

ובסופו של יום התחילה להגיע גם ביקורת מעולם הרפואה. לדברי אנשי הרפואה, הבאה של כמות גדולה של ילדים, בטח כשההורים במצב סוציו-אקונומי נמוך, עלולה להוביל לתמותה ולהתפתחות לא תקינה אצל הילדים.

בן גוריון ותינוק. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון בית בן-גוריון, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

בן גוריון עצמו ניסה להסביר ש-100 הלירות אינם בגדר "עידוד ילודה" אלא "תעודת הוקרה" לאם שהצליחה לגדל בהצלחה עשרה ילדים.

מכתב שכתב בן גוריון במענה לקריאה לבטל את "פרס הילודה". ארכיון בן גוריון

ילדים זה שמחה? תלוי את מי שואלים. בכל מקרה "פרס הילודה" שרד עד 1959, אז התחלף הפרס במונח אחר שמעורר מחלוקת עד היום: קצבאות הילדים.

בן גוריון ותינוק. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון בית בן-גוריון, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

11 שנים אחרי שהפסיקו לחלק את הפרס, בשנת 1970, מצאנו בארכיון בן גוריון מכתב מרגש שנשלח אליו, ובו הזמנה לראש הממשלה בדימוס לבוא ליום ההולדת של הבת העשירית של המשפחה. בהזמנה מבקשים בני המשפחה לקבל מאה לירות בשל מצבם הקשה.

ונסיים בדברים שאמר שלמה בר, "סולן הברירה הטבעית" שהלחין וביצע את "ילדים של שמחה":

"אני פעם נסעתי במונית והיה איזה נהג מונית שאמר לי: 'אתה יודע, התחתנתי. שנים לא היו לי ילדים. ואני כל הזמן הייתי שומע את השיר הזה, הייתי בוכה. עכשיו יש לי ילד, אחרי חמש שנים של ניסיונות. ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה'. זה שימח אותו כל כך. אז מי אני שאגיד לו את הבעייתיות שיש בשיר?".

 

לקריאה נוספת

שלמה בר – מחזמר דוקומנטרי | כאן דוקו

זה קרה בספטמבר 1949 / על הדמוגרפיה היהודית בשנות המנדט ו-'פרס הילודה' של דוד בן-גוריון

"על זאת": דוד בן גוריון ונתן אלתרמן לא מפחדים להסתכל במראה

כיצד הגיב דוד בן גוריון לשירו של נתן אלתרמן על פשעי המלחמה של עם הסגולה?

נתן אלתרמן במלחמת העצמאות והשיר "על זאת" שחולק לחיילי צה"ל

נתן אלתרמן אהב את החיילים. אהב את סיפורי הגבורה והאמין בצדקת הדרך.

כולנו מכירים את "מגש הכסף", וטורי שיריו שפורסמו מדי שבוע ב"טור השביעי" משקפים זאת היטב.

אבל יום אחד החליט אלתרמן כי לא הכל נופת צופים. וב-19 בנובמבר, 1948 הוא מפרסם ב"טור השביעי" בעיתון "דבר" את הטור מעורר המחלוקת "על זאת", המתאר פשע מלחמה של לא אחרים מאשר בנינו. חיילנו.

תחשבו על זה. הימים הם ימי מלחמת העצמאות. העם היהודי נלחם על קיומו, ועדיין אלתרמן מוצא לנכון לפרסם טור שכזה. טור שכולו אצבע מאשימה על "פשעי מלחמה" שעשה עם הסגולה.

לא ברור האם מדובר היה באירוע ספציפי שקרה באמת או על מעשים ברוח מה שכתוב בשיר. החוקרים עצמם מתלבטים, ומנסים "להלביש" לאירועים ספציפיים במלחמת העצמאות את נסיבות כתיבת השיר.

אחת הסברות היא שמדובר באירוע שהתרחש בכפר דווימה בסוף אוקטובר 1948. לפי הדיווחים, במהלך מבצע "יואב", גדוד 89 של חטיבה 8 הרג כמה עשרות עד מאה תושבים מן הכפר שלא היו מעורבים במלחמה. עוד נטען כי יצחק שדה שהיה מפקד החטיבה הזדעזע מהמקרה ושיתף את אלתרמן במקרה. ואלתרמן – לאחר ששמע על הפרשיה – חיבר עליו את השיר. נזכיר שאלתרמן עצמו לחם גם כן במלחמת העצמאות ואף לקח חלק באותו "מבצע יואב".

בארכיונו של השר לשעבר יוסי שריד מצאנו הערות שמאששות גם כן את הסברה הזו:

הערות על השיר בכתב ידו של יוסי שריד. ארכיון יוסף שריד זמין דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון מכון גנזים – אגודת הסופרים העבריים במדינת ישראל (ע"ר), משרד ירושלים ומורשת ותכנית ציוני דרך, חטיבת היודאיקה בספריית הרווארד והספרייה הלאומית של ישראל

ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון, היה בקשרי ידידות עם נתן אלתרמן. השניים התכתבו ביניהם מספר פעמים ואף נפגשו פעמים אחדות. בן גוריון התרגל לקרוא מאלתרמן טורים המהללים את המדינה הצעירה וחייליה, ולפתע פתאום הוא קורא בעיתון את כתב האישום הנחרץ מ"על זאת".

נתן אלתרמן (במרכז) עם דוד בן-גוריון. באדיבות ארכיון אלתרמן, מרכז קיפ, אוניברסיטת תל אביב

בין אימוץ לגינוי, בחר דוד בן גוריון באימוץ מלא ואוהב של הטור. וכך הוא כותב לאלתרמן יומיים אחרי פרסום השיר:

בן גוריון כותב לאלתרמן. מקור: ארכיון בן גוריון

במכתב בן גוריון מבקש רשות להדפיס ולחלק את השיר לחיילי צה"ל. וכך עשה. "נתתי הוראה להדפיס שירו של אלתרמן מיום שישי ולחלקו לצבא", כתב בן גוריון ביומנו.

בארכיון הספרייה  מצאנו את השיר, כמו גם את דברי בן גוריון על השיר, כפי שחולק לחיילים:

האפיזודה של אלתרמן במלחמה העצמאות הייתה קצרה. אלתרמן לא היה ככל הנראה מהעזים שבלוחמים. אך מלחמתו הייתה גם מלחמת הרוח למען האנושיות וצדקת הדרך.

 

לקריאה נוספת

״הטור השביעי״ ו״טוהר הנשק״ – נתן אלתרמן על ביטחון, מוסר ומשפט – מנחם פינקלשטיין

משא התוכחה של נתן אלתרמן מנקודת תצפיתו של שופט – זיוה שמיר

או"ם שמום? בן-גוריון מול העולם כולו

למה התכוון דוד בן-גוריון כשצעק בפעם הראשונה "או"ם שמום"? האם צמד המילים הזה מבטא את השקפת עולמו המדינית? זהו סיפורם של האירועים שהולידו את מטבע הלשון השנויה במחלוקת, סיפור שהוא הצצה קטנה לשאלה גדולה

בן-גוריון נואם בקונגרס הציוני הכ"ה. התמונה מתוך ארכיון בית בן-גוריון.

בב' בניסן 1955 התקיימה חתונה במושב פטיש הסמוך לגבול עזה. המושב כולו לבש חג. "לוקסים" האירו את רחבת הריקודים המאולתרת בחצר משפחת קלימי, מטילים את אורם על פניהם הצעירות והיפות של החוגגים. 

אלא שאז הצטרפו לחגיגה אורחים לא קרואים. חוליית פדאיון מרצועת עזה פרצה לחתונה, השליכה רימונים לכל עבר ופתחה באש לעבר התושבים ואורחיהם. 

19 בני אדם נפגעו, וורדה פרידמן בת ה 22, צעירה שהגיעה לסייע לתושבי פטיש כעובדת סוציאלית, נרצחה.

ורדה פרידמן ז"ל

כשהגיע דוד בן-גוריון יומיים אחר כך לביקור תמיכה במושב, הוא הזדעזע לראות חלק מהתושבים אורזים את חפציהם, בכוונה ברורה לעזוב את ביתם שכבר לא הרגיש בטוח. 

הוא חזר אז משנתיים של פרישה מהחיים הפוליטיים לתפקיד שר הביטחון, ועדיין היה, בעיני עצמו כבעיני העם, מנהיגה של המדינה הצעירה. 

מול העולים החדשים שהיו תושבי פטיש הוא הרגיש אחראי, והוא ידע והבין שהמדינה אחראית.

"הבט על היהודים הללו." הוא אמר אז לעיתונאי משה זק,

"הם באים מעיראק, מכורדיסטן, מצפון-אפריקה… הם באים מארצות, שם היה דמם הפקר, שם מותר היה להתעלל בהם, לענותם, להכותם, להתאכזר אליהם. כבר התרגלו לכך כי הם קרבנות חסרי אונים של הגויים. כאן עלינו להוכיח להם כי דמם אינו עוד הפקר; כי יש מדינה ויש צבא לעם היהודי, אשר לא ירשו כי יעשו עוד בהם שפטים; כי יש מחיר לחייהם ולרכושם. עלינו לזקוף קומתם, לנטוע בהם הרגשת קוממיות וגאווה. עלינו להמחיש להם כי מי שקם עליהם לא יימלט מעונש, כי הם אזרחים במדינה ריבונית, האחראית לחייהם ולשלומם".

בסביבתו של בן-גוריון סיפרו כי הרצח הזה היה קו פרשת מים עבורו. האם היה זה הקש ששבר את גבו של "הזקן"? האם הייתה זו העובדה שהוא עצמו התגורר בשנתיים האחרונות בקיבוץ בנגב והבין טוב יותר את משמעות ההסתננויות הללו על חיי המתיישבים? או שהייתה זו ורדה פרידמן עצמה – הסמלת המוערכת שבחרה בעבודת המשק על פני קריירה צבאית, ולא היססה כשנקראה לבוא לעזרתם של העולים החדשים בפטיש, שמותה נגע לליבו? 

בן-גוריון בנגב, חבל הארץ שהוא האמין כי ההתיישבות בו קריטית לביטחונה של המדינה. התמונה מתוך ארכיון בית בן-גוריון (סימול IL-BTBG-PH-066)

כמה ימים אחר כך, בירושלים, הוא עבד במרץ לקדם תכנית שמבחינתו הייתה הפתרון ההגיוני היחיד למצב: כיבוש רצועת עזה על ידי ישראל, בלי להתחשב בדעת המעצמות או הארגונים הבינלאומים ובראשם האו"ם. לעזרתו התגייסו הרמטכ"ל, משה דיין, ורבים מחברי מפא"י. 

ראש הממשלה שרת, לעומתם, התנגד נחרצות. 

שרת, ועימו מרבית חברי הממשלה, חששו מזעם העולם. הם חששו מסנקציות כלכליות, מפגיעה בלגיטימיות המדינית של ישראל ומבידוד מדיני. הם האמינו כי בלעדי החלטת האו"ם, לא הייתה יכולה לקום מדינת ישראל כלל. 

בן-גוריון סבר אחרת. 

הוא לא היה בעד בידוד מדיני בשום שלב. כשהאו"ם שלח ב-1947 ועדת חקירה לאזור "לעניין הסוגיה הארצישראלית" – הוא התייצב לדבר מולם. במילותיו הביע כבוד והערכה לגוף הזה, לצד להט היסטורי ולאומי. 

יחד עם זאת, כשהאינטרסים הישראלים התנגשו באינטרסים הלאומים או הבינלאומיים של מעצמות אחרות, הוא גרס שעל הישראלים ללמוד לעבוד בשביל עצמם. אף אחד אחר לא יילחם עבורם. 

אף פעם לא רצה בבידוד מדיני, אבל לא היסס לעמוד על שלו כשהיה צריך. בן-גוריון סוקר את משמר כבוד בקריה לקראת הגשת כתב האמנה של השגריר האמריקאי גימס מקדונלד. התמונה מתוך ארכיון בית בן-גוריון (סימול IL-BTBG-PH-044)

לאחר הרצח בפטיש, בישיבת ממשלה שהתקיימה ב-29 לחודש, נטל בן גוריון את רשות הדיבור ופרש את משנתו בפירוט רב. אפשר להבין את הלך רוחו של שרת ואת רמת שביעות הרצון שלו משר הביטחון לפי הדברים שכתב ביומנו: 

"(בן-גוריון) דיבר כשעה. במידה שגולל יריעת ניתוחו כן גבר המתח מסביב עד שבהשמיעו את ההצעה לגרש את המצרים מרצועת עזה לא נפל כבר הדבר כפצצה אלא בא כפתרון חידה שרוב המסובים כבר ניחשוהו. הביסוס היה נוקב ועשה רושם רב אך אותי שוב הבהיל בצרותו – כאילו גמר אומר לנעוץ עיניו רק בנקודה אחת ולא לראות את רחבי השטח שמסביב – ובקוצר־ראותו – כאילו החליט לגרוס את המיבצע עצמו כמטרה סופית ולא להעמיק חדור לתוצאות המשתלשלות ממנו."

דוד בן-גוריון עם משה שרת. ויכוחים נוקבים. התמונה מתוך ארכיון בית בן גוריון (סימול IL-BTBG-PH-028)

לאחר נאומו של בן-גוריון התפתח ויכוח נוקב בין ראש הממשלה שרת ושר הביטחון שלו. ויכוח ששיקף לא רק את חילוקי הדעות על נושא הישיבה עצמה, אלא בעצם ייצג את הפער בין תפיסות העולם של חלקים רבים בציבור – האם מדינת ישראל, בהיותה כמעט "תינוקת" חסרת אונים מול מעצמות העולם, צריכה להיות אסירת תודה לעולם באופן כללי ולארגון האומות המאוחדות בפרט על הזכות שניתנה לה לחיות ולמשול בחבל הארץ הזה, או שעליה להתעלם מכל רעשי הרקע ולהשליך יהבה אך ורק על כוחה שלה? 

כעבור חודש בן-גוריון ינאם ברהיטות מול מצעד צה"ל, ויציע לנו ביטוי להשקפת עולמו שנשאר עימנו שנים אחר כך: 

"לא בזירה העולמית, אלא מבפנים יחזק ישראל ויעמוד… אלה הם הדברים שיקבעו גורלנו יותר מכל גורם חיצוני בעולם. עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים!"

בן-גוריון נואם בצעדת צהל, התמונה מתוך ארכיון בית בן-גוריון (סימול IL-BTBG-PH-110)

אבל עכשיו, באותה ישיבת ממשלה ארוכה ואמוציונלית, רגשותיו העזים טבעו עבורנו מטבע לשון אחר – אלגנטי מעט פחות, וקליט הרבה יותר: 

"לא ולא," הוא התפרץ כנגד שרת, שדיבר על חלקו של האו"ם בהקמת המדינה,

"רק העזת היהודים הקימה [את] המדינה ולא החלטת אותו 'אוּם-שמוּם'". 

יותר מזלזול, הוא ביטא במילים אלה את האכזבה הגדולה מארגון האומות המאוחדות. הוא האמין תמיד כי שיתוף פעולה בין הדמוקרטיות הגדולות הוא המפתח לשגשוג – ישראלי ועולמי גם יחד. 

"כבן העם היהודי אני אומר: כל הכבוד למוסדות או"ם וחברותיה, אבל כל עוד נבואת ישעיהו: "כי לא ישא גוי אל גוי חרב" לא נתקיימה, וכל עוד שכנינו זוממים לכלותינו – לא יכון בטחוננו, אלא על כוחנו אנו… אין עם אדוק יותר מאתנו בעקרונות המונחים ביסודו של או"ם – אבל או"ם שאנו רוצים ביקרו ובסמכותו הוא לפי-שעה רק אידיאל. ומועצת-הבטחון פועלת מתוך משוא-פנים והפליה בולטת… בתחומינו הולכים ומתמידים מעשי-רצח וחבלה, שוד והסגת-גבול על ידי שכנינו, ועלינו להפסיק אותם, – גם אם אחרים אינם רוצים או אינם יכולים לעשות זאת."

כמעט 70 שנה אחר כך, מילותיו של בן-גוריון מהדהדות את אותה שאלה שמלווה אותנו עד היום, ואולי אפילו ביתר שאת: כיצד אנחנו אמורים להגן באופן הטוב ביותר על בטחון המדינה שלנו ואזרחיה, ברקע הלחצים הדיפלומטיים הבינלאומיים. כשגם היום אנחנו ניצבים מול משוא פנים, הפליה ואנטישמיות במוסדות בינלאומיים, בקמפוסי האוניברסיטאות וברשתות החברתיות, תוך כדי שאנחנו נדרשים להגן על עצמנו גם מפני האיום המיידי של אוייבנו.

התמונות בכתבה נמצאות בארכיון בית בן-גוריון בתל אביב וזמינות דיגטלית במסגרת שיתוף פעולה בין הארכיון , משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.