גדולה מהחיים: זוכרים את עדן בן רובי

עדן בן רובי הייתה בעלת כישרון אמנותי טבעי וניצוץ ייחודי שאפשר לה לבטא את אישיותה ביצירותיה. היא צבעה את העולם בצבעים בהירים וחלמה להותיר בו חותם. החלום נקטע עם הירצחה ב-7 באוקטובר, בעת שניסתה להימלט מפסטיבל הנובה. בכל רחבי העולם, הוריה ומכריה של עדן מגשימים את חזונה ומנציחים אותה באמצעות היצירות שלה. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10 Heb

הפיל הצבעוני מביט קדימה מתוך ציור התלוי על קיר בקומת הקרקע של בניין עיריית ראשון לציון. גופו כחול, ירוק, כתום, צהוב ואדום, והוא מצויר במשיכות מכחול רחבות. אולי הוא לא מתאים לנופי הסוואנה האפריקאית, אך בעיני עדן בן רובי, האמנית המקומית שציירה אותו, הוא נראה טבעי לחלוטין.

Eden Ben Rubi's Elephant Painting
ציור הפיל של עדן

הציור שבה את ליבה של מירב בן רובי, עד כדי כך שהיא הדפיסה אותו על חולצה שלבשה בזמן שהתראיינה לסרט קצר על חייה של בתה, בת ה-23. עדן בן רובי נרצחה עם בן זוגה, אריאל ביטון, על ידי מחבלי חמאס לאחר שנמלטה מפסטיבל המוזיקה נובה והסתתרה במיגונית ב-7 באוקטובר 2023.

עדן ציירה את הפיל במהלך סדנת אמנות בת שבועיים בהודו, שם ביקרה בקיץ האחרון לחייה. מכיוון שהבד לא התייבש עדיין כשעדן עזבה את הודו, מנהל הסדנה לקח על עצמו לשלוח אותו בדואר מאוחר יותר. הציור הגיע אל עדן שבוע לפני הירצחה.

Eden's Sketch Of The Taj Mahal, Which She Visited In Summer 2023.
רישום של עדן, הטאג' מהאל בו ביקרה בקיץ 2023

כשתיסגר התערוכה בעירייה — המציגה יצירות של שישה תושבי ראשון לציון שנהרגו בפסטיבל הנובה ובמלחמה מאז — הציור יחזור לבית משפחת בן רובי, שם הוא היצירה היחידה של עדן שמוצגת. זה לא שעדן אהבה פילים במיוחד, הסבירה מירב האם. אלא שבתה התרשמה במיוחד מפוסט באנגלית שקראה:

עצות מפיל
תעשה רושם ראשוני גדול.
אל תעבוד עבור בוטנים.
היה קשוב
דע מתי לדרוך במקום הנכון.
היה עדין, לא משנה מה גודלך.
תחשוב בגדול.
הסתער קדימה.


"זו הייתה עדן: היא האמינה שלא משנה מה הגודל שלך — תביא רעיונות גדולים," אמרה. "תשאיר רושם, כזה שלא ישכחו."

Some Of Eden Ben Rubis Works At Rlz City Hall Pic By Keren Weisshaus 1
חלק מיצירותיה של עדן בן רובי מוצגות בתערוכה בבניין עיריית ראשון לציון (צילום: קרן ויסהוז)

עדן, בעלת הצמות הבלונדיניות, אהבה ליצור. "גלריה בניו יורק" הייתה אחת המטרות שכתבה ברשימה במחברת שנמצאה מתחת לכרית שלה. עדן לא הספיקה לפתוח גלריה, אך מירב הגשימה עבורה את הדבר הקרוב ביותר לכך – היא אירגנה תערוכה ודאגה שעבודותיה של עדן, יחד עם עבודות של קורבנות נוספים מפסטיבל הנובה, יוצגו בשכונת צ'לסי במנהטן בחודש אפריל.

"מה שנגע בי ביצירות של עדן היה הכנות שבהן. אפשר להרגיש את הרגשות שלה ואת החיבור שלה לאנשים, למקומות ולדברים שהיו חשובים לה," אמרה ג'וליה לוין, שותפה לארגון האירוע בניו יורק שבדירתה תלוי עותק של ציור פיל נוסף של עדן, הפעם בסגנון הודי.

Meirav Above Her Daughters Picture At Exhibition Dedication Event In Rishon Photo Credit Meirav B.r 1
מירב, מעל תמונת בתה, באירוע פתיחת התערוכה בראשון לציון (צילום באדיבות מירב בן רובי)

עדן הייתה מציירת, רושמת ויוצרת. היא עשתה קעקועים לחברים. נראה היה שהיא חברה של כולם, מישהי שמשמחת, מעודדת ומרוממת את הרוח, מישהי שמחמיאה לאחרים בחופשיות. היא אהבה לרקוד ולשיר ולחייך. זה הקונצנזוס שעולה מתוך הסרט שנעשה על חייה, "After Eden".

הסרט נוצר על ידי צעירים יהודים מיוון, ארץ מוצאם של בני משפחתו של אביה של עדן, עוזי. במהלך חודשי הקיץ, נהגה עדן לנסוע ליוון על מנת להשתתף במחנה קיץ יהודי, שם עבדה מאוחר יותר כיועצת. כשמירב ועוזי ביקרו באקרופוליס בפסח האחרון, קופאית מקומית זיהתה את מירב כאמא של עדן.

"אני לא כמו כולם. זה די ברור. זו גם הסיבה שאני אצליח", אומרת עדן בקטע שנכלל בסרט.

Eden At Work (photo By Meirav Ben Rubi)
עדן בעבודה. צילום: מירב בן רובי

קרן וייסהאוס, אוצרת התערוכה בראשון לציון, סיפרה שהיא נפעמת מתנועת משיכות המכחול של עדן, מהשימוש הרב בצבעים ומהעליזות שמשתקפת ביצירותיה. בתערוכה מוצגות כתריסר מיצירותיה, כולן סקיצות ורישומים למעט ציור הפיל.

"התצוגה מעידה על האישיות של עדן, על כך שראתה את האור בכל דבר," אמרה וייסהאוס. "רואים כמה היא הייתה תוססת, כמו מים מבעבעים. בדיוק כמו שלכל אחד יש סגנון כתב יד ייחודי, כך גם אצל אמנית – אפשר ללמוד על האישיות והסגנון שלה. רואים מהיצירות שלה שהיא מלאת אנרגיה, חיובית ואופטימית. אפשר לראות דרך הנושאים שבחרה ביצירותיה שהיא רואה את היופי בעולם ובאנשים."

Eden Ben Rubi
עדן בן רובי

זה בולט גם בציורים של עדן שווייסהאוס לא כללה בתערוכה — " הם מאוד צבעוניים, רוויים בצבעים, כמו כשציירה שקיעות," היא אמרה. "רואים את התשוקה שלה לחיים."

הדבר המדהים ביותר ביצירות ובתערוכות הוא שעדן מעולם לא למדה אמנות. "הכל הגיע מהראש שלה, מהדמיון שלה," אמרה מירב.

אנשים ממשיכים לחלוק לעדן כבוד. אירוע יוגה מתקיים לזכרה במיאמי, וערב טעימות יין נערך בישראל. השף הידוע משה שגב הוסיף קוקטייל "שקיעות של עדן" לתפריטי המסעדות שלו בפתח תקווה ובהוד השרון על שמה.

"כל מי שעושה משהו לזכרה של עדן מחזק ומרגש אותנו מאוד. הכאב תמיד שם, אבל זה עוזר. זה מבחינתי אומר, 'תראו, אנחנו לא שוכחים אותה'," אמרה מירב.

"בכל פעם שאני מנציחה אותה בדרך כלשהי, אני מרגישה אותה קרוב ללב שלי."

***

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

על ענן ורוד: זוכרים את ענבר הימן

ענבר הימן, אמנית גרפיטי סקרנית ופורצת דרך שהייתה מוכרת בשמה האמנותי "פינק", צבעה את רחבי ישראל בגרפיטי ורוד וחדשני, ויצרה אמנות בועטת כבר מגיל צעיר. ב-7 באוקטובר השתתפה בפסטיבל נובה וצולמה כשהיא נחטפת לעזה על אופנוע. ב-16 בדצמבר הודיעו למשפחתה על הירצחה בשבי החמאס וגופתה עדיין מוחזקת בעזה. קרוביה ואמנים שונים ברחבי הארץ בחרו להנציח אותה בורוד, ולהעלות את המודעות למאבק להשבת גופתה עם הכיתוב "Free Pink". פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10 Heb

ענבר הימן ז"ל

מחזיק המפתחות שהכינה ענבר הימן כמתנה לשותפתה למעונות במכללה, נעמי גולדשטיין, כלל אלמנטים סטנדרטיים, כמו שרשרת המשלבת מתכת וחוט. בקצה השרשרת ישנו כפתור פלסטיק בצבע ירוק-ליים, שככל הנראה הימן לחצה עליו מאות פעמים כדי ליצור בעזרתו אמנות. זו הייתה פייה ממיכל ספריי צבע, הכלי המועדף בעבודתה. הימן השתמשה בספריי צבע כדי לעטר פריטים שמצאה, כמו חלקי צעצועים שנזרקו, ולאחר מכן מיחזרה אותם ליצירות אמנות שמכרה – מסגרות לתמונות, עגילים או מחזיקי מפתחות.

Keychain Inbar Made For Her Roommate Naomi Goldstein Photo By Naomi Goldstein
מחזיק מפתחות שהכינה ענבר לשותפתה לחדר במעונות, נעמי גולדשטיין. צילום: נעמי גולדשטיין.

הימן השתמשה במיכלי ספריי צבע גם בצורה קונבנציונלית יותר, אם אפשר להשתמש בתואר כזה בהקשר של אמנות גרפיטי. הז'אנר משך את הימן משום שכפי שסיפרה לקרוביה ולחבריה, הוא נגיש לכולם בחוץ, במרחב הציבורי, ולא רק למי שמשלם כדי להיכנס למוזיאון.

"היא גם התרגשה מהסיכון שביצירת גרפיטי על רכוש ציבורי," אמרה גולדשטיין. "היא אהבה שבגרפיטי אפשר להיות מוערך ואנונימי בו זמנית."

Inbar2
ענבר הימן עושה את מה שהיא הכי אוהבת. התמונה באדיבות משפחת הימן.

הימן כינתה את עצמה "השאלה הורודה" (Pink Question) בשל צבעה האהוב וסקרנותה — כינוי שקיצרה ל"Pink" (ורודה). בשם זה היא נצרבה בתודעה והפכה מוכרת. הימן בת ה27 הייתה אחת ממאות האנשים שנרצחו בידי החמאס במתקפה האכזרית ב-7 באוקטובר 2023, בפסטיבל המוזיקה נובה בקיבוץ רעים, כחלק מטבח שנמשך יום שלם וגרם למותם של יותר מ-1,200 בני אדם בצפון מערב הנגב בישראל. המחבלים חטפו את גופתה של ענבר ועדיין מחזיקים בה בשבי.

Friends Sign Near Petach Tikva Photo By Naomi Goldstein
שלט שהכינו חבריה של הימן ליד פתח תקווה. צילום: נעמי גולדשטיין.

קרוביה של הימן ממשיכים לפעול בישראל ומחוצה לה להשבת גופתה. המאמצים שלהם כוללים את הפצת הבשורה והמסר בדרך שהיא כנראה הייתה מעריכה. "Free Pink" (שחררו את הורודה), הוא המסר שנכתב בגרפיטי באנגלית — על סלעים לצד מסילות הרכבת בצפון הארץ, על קיר כביש מהיר, באותיות באנגלית ובעברית, בכביש 471, לא רחוק מבית הוריה של הימן בפתח תקווה. גם בין כניסות לחנויות ברחוב העצמאות העמוס בחיפה מופיע מסר שנראה כי נכתב על ידי חבריה לספסל הלימודים במכללת ויצו לעיצוב וחינוך: "RIP Pink: Rest in Paint" (נוחי בשלום ורודה: נוחי בצבע). והמסר מופיע במקומות רבים נוספים.

האמנות, במידה מסוימת, היא זו שהביאה את הימן לפסטיבל הגורלי. היא הביאה איתה לפסטיבל לפחות שלושה מציוריה כדי לנסות למכור אותם שם. גולדשטיין ואמה של הימן, יפעת, לא יודעות אם הצליחה בכך או אם היצירות שלה שרדו את הטבח. הימן גם נמשכה לפסטיבל הנובה בגלל המוזיקה, הריקודים — וההזדמנות לעזור. היא נשכרה לעבוד שם כ"הלפרית" (עוזרת): מי שמסייעת לאנשים במסיבה ששתו, עישנו או שאפו יותר מדי.

"היא אהבה אנשים ללא שיפוטיות. היא נגעה בכל כך הרבה אנשים. היא עזרה לאנשים," מספרת יפעת. הימן פעם עזרה להרגיע חברה שהיתה במצב אובדני ושקלה לפגוע בעצמה. בזמן שלמדה בויצו, היא התנדבה בבית ספר תיכון בחיפה והעבירה סדנאות לאמנות גרפיטי וכתיבה יצירתית. במהלך שירותה הצבאי, הימן ארגנה ערב שירה עם מיקרופון פתוח לנוער בירושלים; שם היא וגולדשטיין נפגשו לראשונה.

"ענבר פשוט חיה את האמנות כל יום," אמרה גולדשטיין.

יעל ברנע-גבעוני, מרצה של הימן במכללת ויצו התרשמה מאוד מפרויקט הגמר שלה בשנה השנייה ללימודיה. המטלה דרשה לספר סיפור בחמישה חלקים בתלת-ממד. הימן יצרה משפחה בת חמישה אנשים מפחיות צבע ספריי, כפתורים וחומרים נוספים. היא השתמשה בצבעים עזים לגופם ובעזרת חתכים ייחודיים ממתכת יצרה שיניים, כדי לתת מאפיינים מובהקים ל"שבט" המשפחתי שיצרה, אותם כינתה ברנע-גבעוני "מפלצות נחמדות". "הפרויקט ביטא את הדמיון והפראיות של ענבר", אמרה. "היא לא הייתה טיפוס שמרני. היא הייתה נועזת".

Inbar Hymans Class Project With Teacher Yael Barnea Givoni
פרויקט הגמר של ענבר הימן בשנה השנייה ללימודים. עם המרצה יעל ברנע-גבעוני.

יפעת, אמה של הימן, זוכרת שבתה החלה ליצור גרפיטי עם חברים כשהייתה בערך בת 15. כמה שנים לאחר מכן, היא ציירה סימן שאלה ורוד ליד קיר הבית. גם בחיפה, היא הייתה יוצרת גרפיטי בשעות הקטנות של הלילה, לבדה או עם מישהו שהגיע כדי "לשמור" ולבדוק שהשטח פנוי. "זה היה סוג של מרד, כמובן", אומרת יפעת.

Inbar3
ענבר הימן מציירת גרפיטי. התמונה באדיבות משפחת הימן.

הימן הכינה את עצמה לקריירה בעיצוב ומיתוג אמנותי, למשל עבור חברות היי-טק, מספרת יפעת. הימן ובן זוגה, שגם למד איתה במכללת ויצו, נועם אלון, תכננו לפתוח יחד סטודיו לאמנות. הם גם דיברו על חתונה. בעקבות הרצח של הימן, אלון נשר מהלימודים ונסע לטייל בחו"ל. 

יפעת מתגעגעת לשיחות העמוקות שלה עם ענבר. הן היו הולכות יחד לשתות קפה, מניחות בצד את הטלפונים ו"פשוט יושבות ומדברות, פותחות את הלב", יפעת מספרת. "היא לא הייתה רק הבת שלי. היא הייתה חברה שלי. היא סיפרה לי את הסודות שלה ולפעמים גם אני גיליתי לה את שלי. זה לא משהו שאני לוקחת מובן מאליו. היינו מדברות על הכל". 

יפעת לא ידעה הרבה על האמנות של בתה עד לאחר מותה של הימן, כאשר חברים ללימודים בויצו הביאו את ציוריה ויצירותיה מחיפה. חלק מהעבודות שלה הוצגו מאז ברחבי ישראל ואפילו באו"ם. כמה סטודנטים בויצו — וגם באוניברסיטת אריאל ובאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל — הקדישו את פרויקטי הגמר שלהם לזכרה של הימן.

"זה מעלה אותה למודעות ומחזיר את האור שלה," אמרה יפעת. "זה מחזק אותי."

***

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

חנהל'ה קריצמן: מספרת הסיפורים של בארי

חנהל'ה קריצמן ברחה בגיל 15 מבית הוריה כדי להצטרף למקימי קיבוץ בארי והפכה שם לגננת אהובה, זאת שכולם מתרפקים על "שעת סיפור" איתה, זו שמנחילה לדורות של פעוטות את אהבת הספרים. מאוחר יותר יזמה את הקמת ספריית הילדים של בארי. בגיל 88, אחרי שעות בהן הסתתרה עם המטפלת בממ"ד ביתה, בעת חילוצם, היא נורתה על ידי מחבל חמאס. אבל סיפור חייה, שהועלה על הכתב והפך לספר זכרונות, מגלה לנו קצת על האישה מופלאה שהייתה. פרויקט מיוחד 

832 629 Blog 7.10 Heb

כמה חודשים אחרי שחנהל'ה קריצמן, מספרת הסיפורים האגדית של קיבוץ בארי, העלתה את סיפור חייה על הכתב והוציאה אותו לאור בחגיגה גדולה, נאלצו בני משפחתה להוסיף לו את ההקדמה הבאה:

חנהל'ה קריצמן, נורתה בקיבוץ בארי על ידי מחבלי החמאס בשבת הארורה של ה-7/10/2023.

נפטרה מפצעיה האנושים בשבת ה-21/10/23.

בת 88 בהירצחה

***

חנהל'ה קריצמן בת ה-88 הייתה בין הנפגעות המבוגרות של אותו יום ארור באוקטובר 2023.

נחמה מסוימת שאבו בני משפחתה מהידיעה שחנהל'ה חיה חיים מלאים. כמה חודשים קודם לכן הם אף הספיקו להפיק עבורה ספר זכרונות ביוגרפי שחוגג את חייה: "סיפורה של מספרת הסיפורים" שמו. "אני כל כך שמח שהספקנו את הפרויקט עוד בחייה". מספר בנה, צפריר קרן. "היא שמחה עליו והתגאתה בו. ארגנו אירוע חגיגי מיוחד לכל בני המשפחה, בו היא חילקה עותק עם הקדשה לכל אחד מהילדים והנכדים."

עמוד ראשון
כריכת ספרה, הוצאת אות ועוד.
הקדמות 2
ההקדמה שהכניסו בני המשפחה לאחר אוקטובר 2023.

הספר, שנכתב ביוזמת ילדיה ומגולל את סיפור חייה, נותר כמזכרת מהאישה המיוחדת שהייתה שכל כך אהבה ספרים וסיפורים. הם הציעו לשני ההורים לכתוב את סיפור חייהם עבור הדורות הבאים. אביהם סירב, אך חנהל'ה, התמסרה לתהליך ובמשך כמה חודשים הייתה יושבת בסלון ביתה שבקיבוץ בארי ומתמסרת לכותב הספר, אלי חליפה, שטווה יחד איתה את סיפור חייה על הכתב. 

חנוכת הספר כל המשפחה המורחבת
אירוע השקת ספרה של חנהל'ה עם כל המשפחה המורחבת, מרץ 2022. מתוך אלבום פרטי.

***

הנערה המרדנית שהפכה למחנכת

חנהל'ה העבירה את שנות חייה הראשונות במקום מאוד שונה מזה שבו סיימה את חייה. היא הייתה בכורה מבין 5 אחים ואחיות, ממשפחה דלת אמצעים בשכונת פלורנטין בתל אביב. משפחתה בת 7 הנפשות חלקה את דירתם הצנועה בת 2 החדרים עם משפחה אחרת. את האהבה לסיפורים ינקה מהוריה שהיו מספרים לילדיהם סיפורים בעודם מצטופפים על המיטה אחת בדירתם. אבל לחנהל'ה לא היה באמת זמן להתענג על ספר טוב באותה תקופה. כנערה נאלצה לעבור ללימודי ערב בכדי לסייע בכלכלת המשפחה. במפגשי תנועת הנוער, "הנוער העובד" שמעה על קריאתו של בן גוריון ליישב את הנגב, ועל קיבוץ חדש בשם בארי שעומד לקום שם.

מתוך הספר שלה 3
חנהל'ה עם אופניים שקנו לה, מתוך ספרה ע"מ 39.

"על גופתי המתה" הייתה התגובה של אביה כשחנהל'ה סיפרה לו על כוונתה ליישב את השממה, ועוד במוסד "משוקץ" כמו קיבוץ. "אם תלכי, לא יהיה לך לאן לחזור" איימו עליה בתחינה נואשת של הורים שחוששים לאבד את בכורתם. השנה הייתה 1950, והם לא ידעו מה זה בדיוק קיבוץ, והשמועות ששמעו ("חולקים שם אפילו את הילדים") לא עזרו להפיס את דעתם.

מתוך הספר שלה 2
משפחת דוטסדינר, מתוך ספרה, ע"מ 33.

אבל חנהל'ה לא ויתרה. בעוז נעורים היא ברחה מהבית, תפסה אוטובוס עד קיבוץ סעד שנמצא קילומטרים ספורים צפונית לבארי ואת חלקת הדרך האחרונה עשתה ברגל, עם שני נערים בני גילה שעל כתפיהם הצעירות הכבידו רובים שקיבלו מאחר ובאיזור הסתובבו "פדאיונים". קבלת הפנים החמה של מקימי בארי שישבו ושרו סביב המדורה, היתה הרגע בו חנהל'ה התאהבה בקיבוץ, אהבה שמעולם לא דעכה. 

הנתק בין חנהל'ה ומשפחתה בתל אביב נמשך חודשים שנדמו ארוכים, והגעגועים שלה להוריה ולאחיה קרעו את ליבה של הצעירה החלוצית. לבסוף הלכה אמה להתייעץ עם רב השכונה שענה: "אם היא הלכה לקיבוץ בנגב זו מצווה גדולה שכן מצווים אנו ליישב את הארץ". תשובתו של הרבה ריככה את ליבו של האב שהתרצה והקשר ביניהם חודש. עם פטירתו בשיבה טובה, ביקש האב, כבמעין בקשת סליחה מבתו להיקבר באדמת הקיבוץ. בקשתו נענתה.

בתחילה עבדה חנהל'ה בגן הירק, אך לא הצטיינה כחקלאית, או כפי שאמר לה אחד מחברי הקיבוץ: "אם את עובדת או לא – זה אותו דבר". היא נעלבה עד עמקי נשמתה אבל זעמה רק דירבן אותה להוכיח את עצמה. היא החליטה להתמקצע כרפתנית ובמשך תקופה עבדה ברפת, בחליבות הארוכות בשעות המשונות של היום והלילה, כשווה בין שווים. יחד עם כל בני גילה מהקיבוץ שירתה חנהל'ה בגרעין נח"ל, 'במעלה'. לאחר שנישאה מצאה סוף סוף את ייעודה. הנערה שלמדה לימודי ערב הפכה לגננת, וגידלה את היבול החשוב ביותר של הקיבוץ.

מתוך הספר שלה 9
ציקי וחנהל'ה ביום חתונתם, עם הוריה של חנהל'ה, הדסה ושמחה, מתוך ספרה ע"מ 68.

 ***

דורות של ילדים בבארי גדלו על ברכיה של חנהל'ה קריצמן. למרות שמעולם לא למדה חינוך באופן רשמי, הגישה החינוכית המגובשת והמיטיבה שלה הייתה טבעית עבורה והיא נשאבה לעולם הזה ולא עזבה אותו עד יציאתה לפנסיה. 

"הייחוד בחינוך שלה היה שהיא לא ויתרה על אף ילד" מספר בנה. "באותה תקופה לא ידעו מה זה הפרעות קשב, אבל היא הבינה את זה אינטואיטיבית: כשהיה ילד שלא יכול היה לשבת ורצה לצאת לתפוס זרזירים – היא יצאה איתו לחפש אותם". חנהל'ה הבינה לנפשו של הילד. היא ידעה לרתום, לחבר, להראות שיחד מצליחים יותר. תמיד צעדה לצד הילדים שחינכה, איתם ולא נגדם, אף פעם לא בצעקות, לא בכוח. "גם עם הנכדים כשהם היו למשל צריכים ללכת להתקלח בערב לא היה מצב שהיא תריב, תכריח או תשחד אותם. היא ידעה ליצור מצב שהילד בעצמו רוצה להיכנס להתקלח, במשחק או בדיבור בגובה העיניים – ותמיד בהבטחה המפתה: 'אם תתקלח מהר יהיה לנו זמן להקריא סיפור'".  

מתוך הספר שלה 12
חנהל'ה מקריאה ספר לילדי הקיבוץ, מתוך אלבום פרטי.

כשיותם קרן, אחד מנכדיה, החליט להתמחות ברפואת ילדים, היא הציעה את עזרתה – לפני תחילת ההתמחות היא תיפגש איתו ועם חבריו וחברותיו הרופאים לעתיד ותלמד אותם איך לגשת לילדים ככה שלא יפחדו מהם. היה לה ברור שבתחום הזה יש לה מה לתרום.

"אלה חוויות שילדים לא שוכחים"

ספרים היו כלי חינוכי בו השתמשה חנהל'ה בצורה חכמה במיוחד. "כשבגן ילד היה מפריע כשהיא עמדה להקריא ספר היא הייתה אומרת לו 'בוא אתה תהיה אחראי, תחזיק לי את הספר ותעביר את הדפים'. היה הייתה מרתקת וממגנטת את כולם, גם את הגננות!", אמר צפריר, בנה. 

אהבתה העצומה של חנהל'ה לספרים ליוותה אותה כגננת, אך היא חיפשה דרכים נוספות לקרב ילדים לעולם הקריאה. 

כשיזמה את הקמת ספריית הילדים בבארי, היה לה חזון של מקום בו משפחות יכולות להתקרב ולחוות חוויות מגבשות יחד. הספרייה שכנה בבית ישן בו פעלה בעבר המעבדה של בית הספר היסודי וחנהל'ה ארגנה אותו כך שיהיה נעים ומזמין, עם שטיחים ופופים בצבעוניות נעימה. היא הייתה פותחת אותו אחרי הצהריים וממחיזה בו סיפורים. "היא לא רק מקריאה: אלא גם עושה קולות, ותנועות ומערבת את השומעים, שואלת שאלות." מספר בנה.

היא יזמה בספרייה המקומית אירועים ומפגשים עם סופרים וסופרות והספרייה הפכה למרכז תרבותי שוקק. בהמשך, לאחר שהייתה גם רכזת תרבות מוצלחת במיוחד בקיבוץ, מונתה למנהלת התרבות של התנועה הקיבוצית כולה, שם חנכה רכזי תרבות בקיבוצים רבים.  

גם לאחר פרישתה מעבודת חייה כגננת, המשיכה חנהל'ה להגיע לגנים בבארי, שם נוכחותה הייתה רצויה על גדולים וקטנים. גם בגיל 80 הייתה מגיעה בהתנדבות, פעמיים שלוש בשבוע, לספר לילדים סיפור, והם היו מיד מתקבצים סביבה במעגל. "זה אף פעם לא היה סתם 'לקרוא סיפור'." אומר בנה. "כשהקריאה את 'הבית של יעל' – הביאה איתה קופסא גדולה מקרטון, ונתנה לכל ילד בתורו להיכנס לתוכה. כשהקריאה את 'מעשה בחמישה בלונים' הייתה יוצאת איתם בסוף החוצה והם היו מפריחים את הבלון יחד. אלה חוויות שילדים לא שוכחים".

לא רק ילדים נפלו בקסמיה. כשהייתה בפנסיה נסעה פעמיים בשבוע לעיר השכנה, שדרות, למועדון של עמותת "אנוש", שם התנדבה בהקראת סיפורים לבעלי מוגבלויות שהיו מחכים ומצפים לה, כל פעם מחדש. "היא תמיד אמרה שהיא מרגישה שהיא מקבלת מהם יותר ממה שהיא נותנת ולא ויתרה על זה גם כשהייתה חולה", סיפר צפריר.

"מי יגיד לי לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב?"

בשבעה באוקטובר הייתה חנהל'ה בביתה עם בעלה ציקי ועם אביגל ריברו, המטפלת הפיליפינית הקבועה שלהם. עם הישמע אזעקות "צבע אדום" הראשונות, היא והמטפלת נכנסו מיד לממ"ד, ואילו ציקי, שסירב להיבהל, התעקש להישאר על הכורסא בסלון ולצפות בטלוויזיה.

באותה העת צפה צפריר באימה באביו יושב בסלון, בעוד ברקע נשמעים הקרבות הקשים המתחוללים בשבילי הקיבוץ. הוא ראה את המתרחש בבית בשידור חי ומקפיא דם, דרך מצלמות שהתקינו הילדים בבית ההורים המבוגרים, בעיקר כי חששו מנפילות או אירועים בריאותיים. בשלב מסוים המצלמות הפסיקו לעבוד. צפריר היה חסר אונים: "זו הייתה אימה משולבת בהקלה ענקית – מה שלא יקרה להורים, לטוב או לרע, אני לא אראה את זה בשידור חי."

בסופו של דבר שרדו שלושתם את השעות הארוכות של אותו יום נורא. המחבלים טבחו בבתים השכנים ורק במקרה פסחו על ביתם. 

מתוך הספר שלה 14
חנהל'ה וציקי, מתוך אלבום פרטי.

רק לפנות בוקר יום ראשון הגיע כוח מילואים להוציאם מהבית. בני הזוג המבוגרים נסעו בקלנועיות לכיוון היציאה מהקיבוץ, כשהחיילים מאבטחים אותם בהליכה סביבם, אבל מחבל שנותר בשטח הקיבוץ וחיכה על אחד הגגות בדרך ירה עליהם מטווח של כמה מטרים. חנהל'ה נפגעה בבטנה.

חנהל'ה קריצמן נורתה בזמן חילוצה מביתה שבקיבוץ בארי, פונתה לבית חולים מאיר שם שכבה מחוסרת הכרה במשך שבועיים, מורדמת ומונשמת. ימים ספורים לאחר מכן נולד באותו בית חולים, נינה העשירי. היא לא זכתה לראותו וב-21 לאוקטובר נפטרה מפצעיה.  

לאחר לחימה של כ-20 דקות הצליח הכוח להגיע עם בני הזוג לנקודת הכינוס בכניסה לקיבוץ שם הועלתה חנהל'ה על מסוק שלקח אותה לבית החולים סורוקה. פציעתה הייתה קשה, גם עבור אדם צעיר. מאחר ולא היה ניתן לקבור בבארי בגלל המלחמה שעדיין התחוללה באיזור, נקברו נרצחי בארי בקבורות זמניות ברחבי הארץ. חנהל'ה נקברה בתחילה בקיבוץ עינת ופעם נוספת בקיץ 2024 בקיבוצה האהוב, בארי. בני המשפחות של נרצחי בארי נאלצו לקבור את אהוביהם פעם נוספת, קבורה שנייה, קבועה הפעם, דבר שלא היה פשוט כלל וגבה מחיר נפשי – הספדים נכתבו ונקראו פעם נוספת. אולי הקלה הייתה רק במפגש החברתי המסורתי במועדון לחבר של הקיבוץ לאחר כל לוויה כזו. חנהל'ה נקברה לצד הוריה, ועם עם הספר האהוב עליה: "אי הילדים" של הסופרת היהודייה מירה לובה, לבקשתה. 

Whatsapp Image 2024 10 14 At 12.23.49
קברה של חנהל'ה בקיבוץ בארי בצמוד לקברי הוריה, שמחה והדסה גוטסדינר. צילום: צפריר קרן.

"האסון שלנו מתגמד" אומר צפריר. "האסון של קיבוץ בארי כולו הוא בלתי נתפס, ילדים, משפחות שלמות שנרצחו. איבדתי כל כך הרבה יותר מרק את אמא שלי. עדי דגן, החבר הכי טוב שלי מאז הפעוטון, שעברנו יחד את כל הילדות, נרצח. עוד התכתבתי איתו בבוקר והבטחתי לו שהצבא בדרך. הוא ענה לי 'אין פה אף אחד'". 

נכדה של חנהל'ה, עומר קרן, כתב לזכרה: "סבתא חנה הייתה האדם האופטימי ביותר בעולם. כשהמטפלת הפיליפינית המלאכית שלה, שהגנה עליה בגבורה 20 שעות בממ"ד הקטן, הגיעה להיפרד ממנה בבית החולים, היא פרצה בבכי: "מי יגיד לי לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב?". זאת סבתא שלי. אשת מילה שהמילים קטנות עליה. זה לא סוף הסיפור שמגיע לה, היא בחיים לא סיפרה לאף אחד סיפור עם סוף עצוב, וגם הסיפור שלה לא יכול להיות כזה.

סבתא הייתה אומרת שהתרופה היחידה היא לחייך, להמשיך ליצור, לאהוב, לבנות משהו חדש. כמו שהמשפחה הענקית והמאוחדת שהיא הקימה היא הנקמה האמיתית בנאצים שהשמידו את המשפחות של ההורים שלה. לחזור לבארי ולבנות אותה מחדש כמו הגן עדן שהיא עצמה בנתה."

מבנה הספרייה עצמו בבארי נפגע קשות במהלך המתקפה הרצחנית באוקטובר 2023. בזמן כתיבת הכתבה הזו קיבלתי חדשות מרגשות מעליזה גד, חברת קיבוץ בארי ומי שהחליפה את חנהל'ה כמנהלת הספרייה: מבנה הספרייה לא יהרס אלא ישופץ ויפתח בעתיד מחדש. 

***

בפתיחת סיפור חייה, כתבה חנהל'ה הקדשה כללית לקוראיה:

"בנאדם יוצא מהבית עם מזוודה. בתוכה מניח אהבה, אכפתיות, רגישות לזולת, חמלה, סקרנות ואז בכל פעם הוא יכול לפתוח אותה ללמוד מעצמו להעניק ממנה לאחרים. אבל כשהמזוודה מהבית ריקה, אין לו אפשרות להתפתח ולהעניק לסביבה. לכן עלינו כהורים לצייד אתה ילדים שלנו במזוודה שתהיה מלאה בדברים טובים".  

"לאחר לכתו של אדם מה נותר ממנו? לא רכושו, ולא כספו אלא סיפורו, אם כתב אותו או סיפר, ואני את סיפורי מעלה בפניכם".

הקדמות 1
ההקדמה שכתבה חנהל'ה לספרה.

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

מיכל אדמוני: הסופרת שכתבה חיים טובים יותר מתוך הקושי

מיכל אדמוני עברה הרבה סבל, אתגרים וקשיים בחייה, אחרי שהליך רפואי הותיר אותה נכה והכתיבה הייתה עבורה מפלט, הגשמה עצמית ומרפא למכאוביה. את התובנות והאהבה שלה היא העבירה הלאה - לקוראים וגם לשכניה בכפר עזה שהגיעו לשיחות עידוד ונחמה על מרפסת ביתה. בשבעה באוקטובר היא נרצחה יחד עם בנה גיא, רגע לפני שסיימה לכתוב את ספרה השלישי. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10

מיכל אדמוני לצד ספרה "רציתי צבעים בהירים"

“אנחנו לא אחראים לקלפים שמחלקים לנו אבל אנחנו בוחרים איך לשחק בהם, ואיך שנשחק איתם, כך יראו חיינו. החיים שלי הטלטלו כאילו היו סירת דייגים באמצע צונאמי. הם התפרקו, ואני הרכבתי אותם מחדש כך שיתאימו לי במדויק. זה לא היה פשוט ולא קרה ברגע. לקח לי ארבע שנים להבין לאן אני רוצה ללכת. להביא את האופטימיות ואת הכוחות שבי לידי ביטוי ולתת לאחרים  כוחות להמשיך הלאה, באומץ". 

כשמיכל אדמוני ז"ל כתבה את המילים הללו, היא לא הייתה מודעת לאופן האכזרי בו יסתיימו חייה. יחד עם זאת, לא מדובר במכבסת מילים. מיכל טרפה את החיים במלואם גם לאחר שנפגעה והפכה לנכה, הגשימה חלומות ועשתה כל שביכולתה להיאחז בחיים ולעזור לאחרים במצבים דומים להתמודד עם אתגרי הנכות והכאב. היא עשתה זאת בספרים שלה, בהרצאות שהעבירה, בעזרה לזולת ואפילו ב"מרפסת הטיפולית" (כך היא קראה לה) המרפסת בביתה, ששימשה כתובת לתושבי כפר עזה להגיע ולשוחח איתה על כל דבר שבעולם, לקבל חיבוק או עצה חמה ואוהבת. "אנחנו משפחה שקמה ממשברים, אנחנו תמיד מחפשים את האור בצורה אמיתית ולא בתיאוריה" מספר דורון אדמוני, אלמנה של מיכל. "אני יודע שזה מה שמיכל הייתה רוצה". 

מיכל נולדה ב-5 במאי 1966 בקיבוץ בית קשת, וכשהייתה בת חמש עברה עם משפחתה למושב עין ורד. בצבא שירתה בגרעין נח"ל. בהמשך הגיעה לעבוד במערכת החינוך של קיבוץ כפר עזה, שם הכירה את דורון. אלו היו נישואיו השניים של דורון והשניים גידלו יחד ארבעה ילדים, שניים מהם מנישואיו הקודמים, ושניים שנולדו לשניהם. 

Img 20240922 Wa0003
מיכל וילדיה, משמאל גיא שנרצח יחד איתה. מתוך אלבום פרטי.

הרבה לפני ה-7 באוקטובר התמודדה אדמוני עם קושי וכאב ששינו את חייה: "לפני 20 שנה מיכל עברה הליך רפואי שהסתבך. הוא הותיר אותה חבולה ונכה, סובלת מכאבי תופת ברמת היום יום. היא עברה שיקום במשך חצי שנה בבית לוינשטיין. אחרי חצי שנה אמרתי לה די בואי נלך הביתה". הם חזרו לביתם שבכפר עזה והמשיכו את השיקום שם – הם התקינו בבית אמצעים שיעזרו למיכל והיא מצידה, לא ויתרה. בהתחלה הייתה עם כסא גלגלים ובהמשך עם קביים. "עשינו הכל", מספר דורון שמאותו רגע הקדיש את חייו לסיוע ושיקום של מיכל, ואליו הצטרפה כל המשפחה. "היא למדה לאט לעשות הכל ועבדה קשה מאוד בשיקום. אחרי כמעט שנה מצבה הרפואי שוב הסתבך והיא עברה תסחיף ריאתי. במשך שלושה ימים הייתה מתה וניצלה גם מזה. כל משבר כזה חיזק את המשפחה ולמדנו להתמודד". מספר דורון. אחרי הליך שיקומי נוסף חזרה מיכל לביתה.

מיכל לא ויתרה לעצמה מעולם, אבל כתושבת העוטף המתמודדת עם מוגבלות היה לה קשה, אובייקטיבית, להתמודד ההתקפות הבלתי פוסקות, בהם נדרשים התושבים להגיע במהירות לממ"ד. הפגיעה והשיקום הביאו לאדמוני גם מתנה יוצאת דופן: היא תמיד אהבה לכתוב, ואחרים אף החמיאו לה על כישרון הכתיבה שלה. היא החלה לכתוב פוסטים בעמוד הפייסבוק שלה, כמעט מידי יום. בגלל מצבה הרפואי היא סבלה מכאבים כל הזמן והמקלדת שימשה לה כמפלט. בהמשך, נאמר למיכל שיש במילים שלה סיפורים של ממש ועלה בה הרעיון להפוך אותם לספר. "מכיוון שמיכל סבלה מאוד מכאבים היה לה קשה לישון. היא הייתה מתעוררת כל בוקר בארבע בבוקר, וכותבת במרפסת. היא התחברה לעורכת לשונית וספרותית והתהליך של הספר הראשון לקח שנתיים של כתיבה עד שיצא לאור. היא הייתה מאושרת מאוד. פשוט הייתה בעננים". דורון מספר בהתרגשות מהולה בעצב.

הוא מדגיש שמרגע יציאת הספר "רציתי צבעים בהירים" לאור, מיכל הייתה אחרת. דווקא התקופה שאחרי התלאות הרפואיות הקשות והנכות, הפכה אותה, לדבריה, לאדם שהולך עד הסוף ומגשים חלומות. "היא הייתה קוראת לי 'מגשים החלומות שלי' והייתה מאוד פעילה, מלאת תעוזה. אפשר לומר שהיא המציאה את עצמה מחדש. היא הלכה ללמוד אימון רפואי (קואצ'ינג). היא התחילה לטפל באנשים שחוו משברים. היא התחילה להדריך בעמותות וביטוח לאומי, הסתובבה בכל הארץ עם הסיפור שלה ושמחת החיים שלה, משמשת השראה לאנשים אחרים ומדריכת קבוצות. לא עניין אותה בכלל הכסף בסיפור, היא לא הרוויחה מזה. היא רצתה לעזור לאנשים", הוא אומר. כשיצא הספר החלה מיכל לערוך הרצאות בעקבותיו. אנשים מכל קצוות הארץ הגיעו לשמוע את הסיפור שלה. היא הקפידה להעביר את משנתה בהרצאות הללו – לא לשקוע, לצמוח מהכאב.

Img 20240922 Wa0002
מיכל וגיא. מתוך אלבום פרטי.

"תרגמנו את הספר לאנגלית והוא נמכר באמזון. אין לתאר את האושר שלה מזה, זו הייתה ההגשמה שלה. ואז היא חשבה על הספר השני". מספר לנו דורון. "רציתי צבעים בהירים" יצא בשנת 2018. "באת אליי" ראה אור אחריו בשנת 2021. 

הספרים של מיכל לא היו אוטוביוגרפים, אך כמובן עסקו בנושאים שקרובים אליה ובהתמודדות עם משברים ונכות. הספר "רציתי צבעים בהירים" מביא את סיפורה של אלה, אישה צעירה שעברה תאונת דרכים ומאושפזת במחלקת נפגעי עמוד השדרה בבית חולים שיקומי. כעת עליה ללמוד מחדש את החיים ואת גופה. אלה מרגישה כמו אסירה במחלקה ובתוך גופה. אלה שרוצה שוב להיות נחשקת והייתה בחורה מינית ותוססת מתחילה להיפתח שוב לעולם בעקבות אהבה שצצה. "באת אליי" ספרה השני של מיכל, עוסק בחייה של מיקה, אם גרושה לשתי בנות שהנכות אינה חדשה לה באופן יחסי. עלילת הספר מתרחשת כשלוש שנים לאחר שעברה תאונת סקי והליך רפואי שכשל והותיר אותה בקביים. מיקה מתמקדת באמהות, עבודה וחברים ולחלוטין מרחיקה ממנה כל מי שמנסה להתקרב מבחוץ. הזמנה לפגישת מחזור עם מי שלמדו איתה בתיכון אליה מיקה מסרבת בנחישות, מביאה אותה להתכתבות סוערת ומפתיעה. 

Img 20240922 Wa0000
מיכל חותמת על ספרה הראשון "רציתי צבעים בהירים". מתוך אלבום פרטי.

למרות הנושאים הלא פשוטים שמועלים בהם, ספריה של מיכל מלאים בהומור, אהבה ותשוקה. מה שמייחד אותם ואולי הופך אותם לבולטים וחדשניים בנוף הספרות הישראלי, הוא שהם מתייחסים לשבר הגוף והנפש מנקודת מבט אחרת – של צמיחה, חיות וגם מיניות. התשוקה מבעבעת מתוך הדפים ואינה מבודדת אנשים בעלי מוגבלויות מהנאה, תאווה ומיניות. "הסיפורים שלה בסופו של דבר הם סיפורים של אהבה שלומדים בהם לחיות ולהיות נחשקת גם אם אתה לא אדם רגיל עם מגבלה כזו או אחרת" מסכם דורון. מיכל עצמה טענה שהמילים הללו בערו בה וברגע שהעט התחבר לדף – נרגעה. 

חודש לפני שנרצחה בטבח ה-7 באוקטובר מיכל סיפרה לדורון שסיימה את מלאכת הכתיבה על ספרה השלישי. היא לא הספיקה לראות אותו יוצא לאור. "אני אתחיל לעבוד על הספר" אומר דורון בכאב. "אני עוד לא בשלב הזה כרגע, אני עוד לא מסוגל להביא את עצמי לכך נפשית אבל כמובן שאוציא את הספר לאור בעתיד".

ב-7 באוקטובר דורון שהה בארה"ב עם בתו. הוא התכתב עם מיכל וברגע שלא ענתה, טס לארץ כשהוא בטוח מה קרה – מיכל וגיא נרצחו. "הרגשתי משהו שאי אפשר להסביר. אלוהים שלח לי תחושה כזו.  נחתתי בארץ והודיעו לי באופן לא רשמי. הכל צפיתי מראש ולא טעיתי. אם נגזר עליהם להרצח לפחות היו זה עם זו". לאחר הטבח המחריד מצאו כוחות ההצלה את מיכל וגיא יחד, מחובקים וללא רוח חיים. לבקשתו של דורון הם נטמנו יחד בבית העלמין בחלקה הצבאית שבתל מונד.

אחרי מותם, התגייס דורון כדי להמשיך את המורשת של מיכל וגיא. "זו השליחות שלנו. אני שכרתי דירה בהרצליה עם הבת הקטנה. הבת הגדולה גרה בשפיים והבן השני שלי גר בארה"ב. אנחנו מנסים להיות בעשייה. מעבר לספר של מיכל, היא התאהבה במקום ביוון וחלמה שיהיה לה שם בית קיט בו תוכל לכתוב, מול הים. קנינו את הבית לא מזמן. עכשיו אני משפץ אותו והוא הולך להיות מקום מיוחד, הבית של מיכל וגיא".

Img 20240922 Wa0004
גיא ומיכל והקביים בצד. מתוך אלבום פרטי.

דורון הוא אדם ביישן שלא אוהב להיות בפרונט, אבל העזרה והאנרגיה המהפנטת של מיכל סחפה אותו, ולאחר מותה, רבים ניגשו אליו לדבר איתו על הספרים שכתבה. "באיזשהו מקום הספרים מספרים גם את הסיפור שלנו. סיפור שאינו מובן מאליו. לא התחתנתי עם אישה נכה. בהתחלה, כשהתגלתה המגבלה שלה, לא ידעתי מה יעזור  לה. אבל לאט לאט למדתי. האהבה ביני ובין מיכל תמיד פרחה. הבן שלנו גיא, שנרצח יחד איתה בידי מחבלי חמאס, תמיד אמר שלימדנו אותו מה זו זוגיות ומה זו אהבה". 

Img 20240922 Wa0006
גיא אדמוני. מתוך אלבום פרטי.

המשפחתיות מורגשת גם היא בין דפים הספרים. משפחת אדמוני המורחבת אהבה לטייל, ללכת למשחקים של הפועל תל אביב – כל בני המשפחה אדומים בנשמה – והם דגלו בהרחבת אופקים והגשמת חלומות. הקשר של מיכל עם בנה גיא היה קרוב במיוחד. "מהרגע שנולד, הם היו מחוברים כאחד, תמיד, לא עזבו אחד את השנייה". החיבור העמוק בין גיא למיכל הודגש בכל הטקסטים שנכתבו לכבודם ובכל ההספדים. גיא, קצין צעיר בצה"ל, התגלה כבר מגיל צעיר כילד רגיש, אמיץ ונחוש, שידע לתת מענה לרבים מהאתגרים שעמדו בפני משפחתו. הקשר החזק שלו עם אמו נבנה מתוך הערכה הדדית ומחויבות עמוקה זה לזה. הוא עבד שנים רבות עם ילדים ובוגרים עם מוגבלויות. הוא הדריך בתנועת הנוער עמיח”י בסניף הוד השרון, וגם במועדונית לילדים עם צרכים מיוחדים בגן לימ”ן בכפר סבא. 

שישה ימים לפני שנרצחה כתבה מיכל בעמוד הפייסבוק שלה: "אני אוהבת ללכת אחרי הלב שלי. כי הלב שלי מביא אותי למקומות מופלאים". הלב הענק של מיכל עדיין פועם ברוחו, דרך הספרים שכתבה, האנשים שאהבו אותה וכמובן הקשר והחיבור המדהים עם בנה גיא. בחייה ובמותה מיכל אדמוני היא סמל לכוחה של תקווה ואמונה, וליכולת למצוא אור גם ברגעים האפלים ביותר.

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד