כשילדי ישראל למדו במשמרות

ילד אחד למד בבוקר, וילדה אחרת הלכה לבית הספר רק אחרי הצהריים. איך קרה שתלמידי ישראל נאלצו ללמוד בקפסולות, עוד הרבה לפני הקורונה?

1

תלמידים בבית ספר באשקלון. צילום: בוריס כרמי, מתוך אוסף מיתר, אוסף התצלומים הלאומי ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

הילדים חולקו לקבוצות נפרדות שכמעט ולא נפגשו. כל קבוצה התייצבה בבית הספר בשעה היעודה לה. היו ילדים שנאלצו לקום מוקדם בבוקר, כמו תמיד. אבל היו גם את בני המזל – האמנם? – שיכולים היו להתעורר בניחותא בשעות הצהריים, ורק לאחר מכן להגיע אל ספסל הלימודים. למה נדרשו ילדי ישראל להתחלק לקפסולות בשנותיה הראשונות של המדינה?

כידוע לכל, מרגע שהוקמה מדינת ישראל, אוכלוסייתה גדלה במהירות. לא בשל גידול טבעי, אלא בעקבות גלי העלייה ההמוניים שהגיעו לכאן מכל גלויות ישראל. מדינת ישראל נאלצה להיערך במהירות לשיכון אותם עולים, ליצירת מקומות עבודה, ולא פחות מזה – לדאוג לחינוך הילדים ובני הנוער. לגידול העצום באוכלוסייה נוסף עוד שינוי משמעותי. בסוף שנת הלימודים תש"ט, 1949, חוקקה הכנסת את חוק לימוד חובה – אחד מהחוקים הראשונים שחוקקה הכנסת הראשונה. החוק חייב את הורי ישראל לשלוח את ילדיהם לבית הספר, והזניק באחת את מספר התלמידים בישראל.

משרד החינוך הצעיר מצא את עצמו בבעיה. התלמידים רבים ויש להכניסם בסוד החינוך הממלכתי (ובכלל) כמה שיותר מהר. אך לצד זאת חסרו בנייני בתי ספר, חסרו כיתות, חסרו מורים וחסרו אמצעי לימוד. בעיריות ניסו להכשיר מבנים מאולתרים ושיכנו תלמידים בצריפים ובפחונים. בתי קפה הפכו לפתע לכיתות לימוד לכמה שעות. משרד החינוך גייס מורים שלא סיימו את הכשרתם או לעיתים גם כאלה שלא הוסמכו כלל.

1
תלמידים בבית ספר באשקלון, 1964. צילום: בוריס כרמי, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

לצד זאת נשלף פתרון שהונהג בעבר גם בשנות המנדט הבריטי כאשר הצפיפות בכיתות לא אפשרה לימודים בתנאים סבירים: שיטת המשמרות. תלמידי בית הספר חולקו לשניים, כיתות מסוימות למדו בבוקר וכיתות אחרות למדו אחרי הצהריים, או אפילו בשעות הערב. 

בעיית הצפיפות והמחסור במורים תקפה בכל מקום – גם בערים הגדולות וגם בעיירות הפיתוח, אם כי בתוך הערים ניתן היה לאתר מקרים של חוסר שוויון. בשכונות מסוימות התנהלו הלימודים בכיתות קטנות, בזמן שבשכונות אחרות נעשו מאמצים גדולים כדי לאפשר לכל הילדים לממש את זכותם ללמוד בבית הספר.

ולמרות המאמצים הרבים והפתרונות המקוריים, לא תמיד הצליחו האלתורים להקל על הצפיפות הקשה או לאפשר לכולם ללמוד כראוי. 

1
תלמידים בבית ספר באשקלון, 1964. צילום: בוריס כרמי, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

שרה, בת 69, הייתה תלמידת יסודי בשנות ה-60 בעיירת פיתוח. היא סיפרה לנו על חוויותיה: "בכיתות ד'-ה' למדנו לפרקי זמן קצרים בשעות אחר הצהריים, בגלל מחסור בכיתות. בהתחלה הורידו את כיתתי ללמוד במקלט, אבל כיוון שהתנאים שם היו גרועים ללמידה, למדנו בחודשי החורף במשמרות אחר הצהריים. זה היה מאוד  לא נעים. זו לא הייתה אווירה של "בית ספר", עם הפסקות ואינטרקאציה בין ילדים ומשחקיהם. באנו רק כדי להספיק את החומר הנלמד וזהו.  

אחרי כמה זמן בנו לנו מבנה חדש ובכיתה ז' וח' כבר קיבלנו צריף חם ומהביל בלי שום אמצעי אוורור. אנחנו, תלמידי הכיתה, יחד עם המחנך, צבענו אותו והפכנו אותו למקום ראוי ללימודים, אבל כל הקיץ סבלנו מהחום".

1
תלמידים בשיעור מתמטיקה, מאי 1950. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אז האלתורים לא הספיקו. המבנים המאולתרים לא סיפקו תנאים ראויים ללימודים. חסרו בהם אמצעי לימוד, או שלא אפשרו שהות ארוכה בתנאי מזג אוויר שונים. גם החלוקה למשמרות לא הצליחה לפתור לאורך זמן את הבעיה, וגם יצרה בעיות משלה. ילדי בית הספר העממי, היסודי, לא הצליחו ללמוד ביעילות בשעות הערב, כשהיו כבר עייפים ורק חלמו על ארוחת הערב.

1
כרזה הקוראת להורים להשתתף במלווה החינוך של עיריית חיפה. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

"בקיץ אני מתפללת, לפעמים, שאיזה ילד שובב יפריע בכיתה…הפרעה כזאת לפחות תפיג את השיממון ותעלה מעט את המתח בין הילדים המנמנמים", סיפרה מורה לכתב אריה נשר מעיתון "הארץ" שסיקר את מצב בתי הספר בחיפה. "משמרת שנייה זאת היא קללה שאינה כתובה ב[פרשת] תוכחה. היא הופכת סדרי בראשית, מייקרת את הוצאות החינוך, מפחיתה את יעילותו, מחבלת בסדרי הבית, והופכת חיי אמהות לסיוט. שאלו אֵם שיש לה ילד הלומד בשעות אחר הצהריים, ותיוודעו איזה סבל, דאגה, מריטת עצבים ומתיחות מתמדת כרוכים בהכנת הילדים לקראת הלימודים פעמיים ביום, מבחינת סדרי המטבח והתזונה ועוד. אֵם כזאת אין לה מנוח", כתב נשר.

משרד החינוך ואנשי השלטון המקומי הזדקקו לפתרון קבוע. טיכסו עצה והחליטו: בתחילת שנות ה-50 הטילו העיריות על ההורים "מילווה חינוך". ההורים נדרשו לשלם עוד כסף שהוקדש כולו לבניית בניינים נוספים ועוד חדרי כיתות. בחולון, בנתניה ובחיפה ביקשו העיריות תשלומי הורים לטובת הקמת מבני חינוך. המילווה לא היה מס חובה, בדומה למילווים אחרים בשעת חירום ובשעות מלחמה ששולמו בהתנדבות. אך העיריות פצחו במסעות פרסום והפעילו לחץ על מנת שההורים ישלמו את הסכומים הנדרשים. בעיתונות הופיעו ידיעות שאיימו בייסוד משמרת שלישית של לימודים, צעד שכמובן היה פוגע עוד יותר בשעות הלימוד של התלמידים הצעירים. כרזות הופצו ובין היתר הודגש עד כמה הלימוד אחר הצהריים מקשה על התלמידים שרק רוצים לישון. באמצע העשור כבר פרצו מאבקים נגד משמרות הלימודים בצורה שאנחנו מכירים – שביתות והפגנות.

1
כרזה לעידוד תשלום מלווה החינוך של עיריית תל אביב. מתוך אתר נוסטלגיה אונליין

הנושא היה בראש סדר היום. עיריות שהצליחו להנהיג משמרת אחת התגאו בכך ועשו מאמצים לשמר את ההישג. גולדה מאיר הבטיחה לחסל את המשמרת השנייה בנאומיה כשהתמודדה לתפקיד ראשת העיר תל אביב. נדרשו עוד שנים ארוכות עד שהצליחה מדינת ישראל להעמיד תקציב חינוך שיאפשר בניית מספיק כיתות לימוד וביטול המשמרת השנייה של הלימודים.

אז מה אתן/ם הייתן/ם מעדיפות/ים? ללמוד בבוקר או אחרי הצהריים? אולי תספרו לנו עוד על חוויות מאותה תקופה? אם תרצו להוסיף על האמור בכתבה, להגיב, לתקן או להעיר, תוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.

הכירו את "הילד הרע" של "שמוליקיפוד"

מה הקשר בין הילד הרע לשמוליקיפוד? ואיך נכנס לסיפור מיץ פטל? עד עכשיו השם ט. כרמי אולי לא נשמע מוכר, אבל אחרי שתקראו את הכתבה הזאת, עוד תזכרו אותו

1

גד צ'רני. צילום: בוריס כרמי, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

יש ילדים בני מזל, שכתבו עליהם יצירה ספרותית אהובה אחת. למשל כריסטופר רובין מילן שהוא וצעצועיו לא יישכחו בקרוב, או אורן מאיר, שהצב שאבד לו מוכר כמעט לכל ילד בישראל. אבל יש גם ילדים שכתבו עליהם שתי יצירות ספרות נפלאות, אם לא יותר. אחד מהם הוא גד צ'רני, בנם של הסופר והמשורר כרמי צ'רני ואשתו הראשונה – הפסלת, הציירת והאמנית שושנה הימן.

1
המשורר ט. כרמי, אשתו הראשונה שושנה הימן, ובנם גד. צילום: בוריס כרמי, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

צ'רני הוא הילד גדי, גיבור הספר "שמוליקיפוד" שחיברו במשותף הוריו בעקבות ביקור של קיפוד בחצר ביתם הירושלמי. תקציר הסיפור הקצר: גדי החולה מרותק למיטתו. בדיוק בזמן שהוא מהרהר בבדידותו הכפויה, נשמע רחש בחלון, ואל החדר נכנס קיפוד. הקיפוד המופלא (והמדבר) מספר ששמו הוא שמוליק, מתחבר עם גדי ואף לן בחדרו. רגע האימה של הסיפור מתרחש כשתותי עץ נתקעים בקוציו של שמוליק אך גדי עוזר לו לפלות אותם, לפני שהשניים נפרדים ושמוליק חוזר לביתו.

את הסיפור הזה חיבר כרמי צ'רני, אביו של גד. אז הוא השתמש בשם העט ט. כרמי, שבשמו גם פרסם ספרי שירה. כמו ביצירות נוספות שלו, את האיורים – למעשה תחריטים – סיפקה אשתו דאז, האמנית שושנה הימן. השניים חתמו על הספר בשם "כוש", ראשי תיבות של שמותיהם, כרמי ושושנה.

1
כריכת הספר שמוליקיפוד, הוצאת ספריית פועלים, 1955

הספר הפך לקלאסיקת ילדים ישראלית, ובוודאי קשה למצוא ילד בן 4 בחינוך הממלכתי בישראל שלא שמע אותו לפחות פעם אחת. הוא עובד פעמים אין ספור להצגות ילדים, כולל אחת בולטת במיוחד בעברית ובערבית שעסקה ביכולתם של דוברי שפות שונות להתחבר ולתקשר. אבל כמו בסיפורים דומים אחרים, ההצלחה לא הייתה מיידית. בתחילה הביקורות קטלו. מרים רות, למשל, מי שכתבה כמה קלאסיקות ילדים נחשבות בעצמה, טענה שהספר מבלבל את הילדים עם המצאות על קיפודים מדברים. בדיעבד זה כנראה לא הפריע לפעוטות ישראל.

ומה חשב על הסיפור גדי, גד צ'רני בעצמו? צ'רני התראיין פעמים מספר על חוויותיו בעקבות פרסום הספר. הוא סיפר כיצד דווקא התבייש בילדותו כשזיהו אותו עם גדי בעל פיג'מת החמורים, ורק בבגרותו למד לאמץ לחיקו את העובדה שכיכב בספר שנחשב לקלאסיקה של ספרות ילדים בישראל. אך בזה לא תם סיפורו של גדי בעולם הילדים העברי. מתברר שגדי הוא ילד בר מזל במיוחד, שהופיע לפחות בעוד יצירת ילדים אהובה אחת נוספת.

1
כריכת הספר "הילד הרע" מאת לאה גולדברג, שאייר דני קרמן. הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2005

כאמור, צ'רני נולד לסופר ומשורר, ולאמנית ומאיירת, מקצועות שהפכו אותם לאנשי בוהמה די מוכרים בירושלים. אחת מחברותיהם הייתה לא אחרת מלאה גולדברג. וכך התגלגל גדי אל אחד משיריה המוכרים לילדים, "הילד הרע".

"הייתי אתמול בבית הדודה,

אמרתי 'שלום' ואמרתי 'תודה',

אמרתי 'סליחה' ו-'בבקשה',

שאלתי תמיד: 'זה מותר? את מרשה?'

ואינני יודע, כיצד זה קרה –

לפתע נכנס בי הילד הרע

ואמרתי: 'את טיפשה!'

ואמא הסמיקה מאוד ואמרה:

'גד, תתבייש! זה איום ונורא!'

ואבא אמר: 'באמת זה לא צחוק!

תלמיד כיתה אל"ף נוהג כתינוק!'

איך אסביר להם שזה לא אני?

זה הילד הרע, שניכנס לי בפנים –

תמיד הוא ניכנס בי בלי שום אזהרה,

הילד הרע".

אביו של גד, כרמי צ'רני, סיפר כיצד נולד השיר בריאיון לעיתון "כותרת ראשית" מה-22 ביולי 1987. וכך הוא סיפר:

"גדי היה אז בן שלוש…לאה גולדברג שהייתה חברה שלנו הייתה קוראת לו 'החתן שלי', ולנו הייתה קוראת 'החותנים שלי', והיא גם כתבה לו שירי ילדים, למשל השיר 'הילד הרע'…הסיפור היה שפעם אחת היא באה לבקר את גדי ומעל המיטה שלו היה חור בקיר. הוא כמובן נבר ונבר בקיר עד שנהיה חור, אבל כששאלתי אותו איך זה קרה אז הוא אמר: 'זה לא אני, זה ילד אחר', וזאת, היא אמרה, הייתה ההשראה שלה".

1
תמונתו של גד צ'רני, מתוך ראיון עם נרי לבנה בעיתון "כותרת ראשית", 22 ביולי 1987.

אז יש לנו זוג שכתב ביחד ספר וילד שכיכב בלפחות שתי יצירות קלאסיות לילדים בעברית, אבל האם משפחתו של כרמי הסתפקה בזאת? לא ולא! ט. כרמי התגרש משושנה הימן ונישא בשנית, הפעם לאמנית תמרה ריקמן. ריקמן היא אמנית רב-תחומית שממשיכה לעבוד ולהציג גם היום. היא עסקה בציור ובפיסול, ומלבד תערוכות בגלריות, עבודותיה מוצבות במקומות שונים בארץ. היא גם לימדה בשלל מוסדות אמנות בארץ, כולל בצלאל וקמרה אובסקורה, ובמקביל לכל זה גם ציירה – כך היא מעדיפה לקרוא לזה – ציורים עבור ספרים של בעלה ט. כרמי וגם כמה ספרי ילדים. ריקמן ציירה למשל את הציורים המלווים את ספרה של נורית זרחי "שלושה אגסים וחד קרן", אבל עבודתה הידועה ביותר בתחום היא גם זו שלאמנית בת ה-87 נמאס שמזכירים.

1
כריכת הספר "מיץ פטל", הוצאת עם עובד, 1970. ציורים: תמרה ריקמן

הורים שאוהבים לקרוא קרדיטים, יידעו שריקמן היא זו שציירה את הציורים של הקלאסיקה "מיץ פטל", שכתבה חיה שנהב. גם "מיץ פטל" הוא ספר שבמרכזו חיות: הפעם אריה וג'ירפה שנורא סקרנים לגלות איזו חיה הוא השכן החדש בעל השם האקזוטי מיץ פטל. לא נהרוס את ההפתעה למי שלא מכיר. מעבר לתוכן שעוסק בסקרנות בריאה יותר או פחות, ביחסי שכנות ובזיהוי חיות, הספר מפורסם לא פחות בזכות הציורים של ריקמן. את כוחם של ציורי הספר אפשר להדגים אפילו באנקדוטה קטנה, ידועה ליודעי חן: אם גוזרים את דלת הבית של מיץ פטל בציור אחד, מופיעה דמותו מהעמוד הבא. הסוד הזה מעיד כיצד ציורי הספר כולו הם יצירה אחת. על כל פנים, לציורים של ריקמן ב"מיץ פטל" קשה להישאר אדישים, ונראה שציבור ההורים בישראל מתחלק למי שאוהבים אותם או שונאים אותם. מה שבטוח, אם ראית את הציורים האלה, הם לא יישכחו.

כמה עוד משפחות כאלה ששמן חרות על כל כך הרבה קלאסיקות לילדים יש? ספרו לנו על עוד כאלה אם תוכלו. ואם תרצו להוסיף עוד פרטים על האמור בכתבה תוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.

הפאם פאטאל מהירקון

אישה צעירה, בעל מבוגר שנרצח, כספי ירושה, דרכונים מזויפים ונזירה מחופשת: בסיפור הזה יש את כל המרכיבים לרומן בלשי של אגאתה כריסטי, רק שהוא סיפור אמיתי שקרה כאן בישראל. תעלומת הרצח באגם

1

צילום: מאיר כפיר, מתוך אוסף דן הדני, אוסף התצלומים הלאומי ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

היה זה יום חורף בראשית שנת 1986 כשעוברי אורח הבחינו במכונית כחולה בתוך מימי האגם בפארק הירקון. בתוכה נמצאה גופתו של אדם בשם יוסי איזראלוב, נהג אוטובוס בחברת "דן" וחבר הקואופרטיב. בתחילה סבורים השוטרים שמדובר בהתאבדות. עם זאת, מתעוררים גם סימני שאלה: כיצד הגיע אל המושב האחורי דווקא? וכיצד התאבד וגם דאג שהמכונית תגיע למים? כיצד הגיעו למכונית מגפי נשים גבוהים? בני משפחתו גם הם מסרבים להאמין שאיזראלוב התאבד ודורשים חקירה ונתיחה שלאחר המוות, ואכן ממצאי הבדיקה כבר מעידים שמדובר פה בסיפור אחר לגמרי.

תוצאות הנתיחה הצביעו על כך שמישהו השקה את יוסי ביין וסיפק לו סמים מרדימים לפני שדחף אותו לאגם שבפארק הירקון. כעת, נפנו השוטרים לחפש חשודים, והחשד נפל – באופן טבעי אם תשאלו את גיבורת ספריה של אגאתה כריסטי, גברת מארפל – על אשתו הצעירה ממנו, גיתית איזראלוב. 

1
המכונית שנמשתה מהאגם בפארק הירקון. צילום: ישראל סימיונסקי. מתוך ארכיון דן הדני, אוסף התצלומים הלאומי ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

זמן מה קודם לכן ביקש יוסי להתגרש מגיתית. הוא חשד שנישאה לו רק בגלל כספו. כשהמשיכו השוטרים לחקור עוד, גילו שחודשים ספורים לאחר נישואיהם פנתה גיתית למוסדות הקואופרטיב וביקשה לברר מהן זכויותיה של אלמנת חבר "דן". תשובת החברה הייתה שהאלמנה תזכה לפנסיה, אך רק לאחר שנתיים של נישואין. באורח פלא נרצח איזראלוב כחודש בלבד אחרי שהשניים ציינו שנתיים לנישואיהם. לא זאת אף זאת, דיון בבית הדין למשפחה בעניין גירושיהם נקבע ליום שלמחרת היום בו נתגלתה גופתו של יזראלוב.

בני משפחתו של יוסי איזראלוב היו בטוחים שגיתית היא האחראית ודרשו מהמשטרה לחקור אותה. הם העידו שבעבר כבר סיממה את איזראלוב וגנבה ממנו רכוש. אך גיתית הציגה לשוטרים אליבי כמעט מושלם – היא בכלל שהתה בלונדון, לשם הגיעה עוד לפני שנרצח בעלה. גם רישומי היציאה מהארץ אישרו שבזמן הרצח לא הייתה בישראל.

1
גיתית איזראלוב בזמן המשפט. צילום: שאול רחמים. מתוך ארכיון דן הדני, אוסף התצלומים הלאומי ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בינתיים התקשורת חגגה. תמונותיה של גיתית נפרשו במשך חודשים ארוכים מעל דפי מגזינים כדוגמת "העולם הזה" בליווית מעשיות שונות על פועלה. לקח זמן עד שהמשטרה איתרה את גיתית באירופה, ובינתיים חשפו  העיתונים עוד ועוד פרטים על הפאם פאטאל המסתורית. בדיווחים שמידת אמינותם אינה ברורה סיפרו עליה שהייתה נשואה שלוש או ארבע פעמים, שהיא שדדה יהלומים בהונג קונג ושהייתה מאהבתו של במאי הקולנוע אקירה קורסאווה. היא עצמה סיפקה לכתבים הלהוטים ציטוטים מרהיבים שנמרחו בעיתונים בכותרות ענק. היא הכחישה חלק מהשמועות עליה וליבתה אחרות, כשסיפרה למשל על אוסף הפאות העצום שלה. בינתיים, בדקו השוטרים האם שלחה שליח לבצע את הרצח, וביקשו את הסגרתה לצורך חקירה.

1
שלל כותרות מהעיתונים "חדשות" ו"מעריב" בחודשי הפרשה. מתוך אוסף העיתונות היהודית ההיסטורית של הספרייה הלאומית ואוניברסיטת ת"א

לבסוף הצליחו השוטרים לגלות פרט חשוב: גיתית דווקא כן הייתה בארץ ביום הרצח. היא נכנסה לארץ בדרכון מזויף, מחופשת לנזירה. היא יצאה מהארץ זמן קצר אחרי הרצח בדרכון מזויף אחר. בין לבין החליפה בגדיה, יצרה קשר עם בעלה בנפרד, הזמינה אותו לדייט בפארק הירקון, ושם – על פי החשד – השקתה אותו ביין, סיממה ורצחה אותו. לאחר מכן, מלונדון ובזהותה האמיתית, הביעה צער על מותו של יוסי, אך לא מיהרה לחזור ולעמוד בפני החוקרים.

בסופו של דבר הוסגרה גיתית לישראל. בעיתונים התפעלו מהופעתה הזוהרת ומהתכשיטים הנוצצים שענדה כאילו הגיעה לפרימיירה של סרט בכיכובה. בחקירה הכחישה גיתית כל קשר למעשה ומעולם לא הודתה ברצח. היא היתלה בשוטרים ואף ניסתה לחמוק מהם בעת מעצרה. היא שינתה גרסאות אך לא קשרה את עצמה למעשה עצמו. במקביל, לא פסקה מניסיונותיה לתבוע את זכויותיה על כספי הפנסיה והביטוח שהגיעו ליוסי איזראלוב מתוקף היותו חבר קואופרטיב "דן". משפחתו של איזראלוב נאבקה בה בבית המשפט והצליחה לנצח.

1
גיתית איזראלוב מיד לאחר הסגרתה ונחיתתה בארץ. צילום: יוסי אלוני. מתוך ארכיון דן הדני, אוסף התצלומים הלאומי ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

החקירה והמשפט היו גם הם חגיגה תקשורתית. המשטרה ניסתה שלל תרגילי חקירה בניסיון לחלץ מגיתית הודאה. המוני סקרנים הגיעו לדיוני בית המשפט בניסיון להעיף מבט בחשודה ברצח. לאורך כל הזמן הזה גיתית כפרה בכל ההאשמות. היא טענה שבעלה הוריד אותה בקולנוע בליל הרצח, האשימה אותו שהתעלל בילדתה מנישואים קודמים והמשיכה לטעון בלהט שאינה הרוצחת, אבל טענותיה לא שכנעו את בית המשפט. עד שראה אותה בפארק הירקון והנסיבות המחמירות של כניסתה ויציאתה מהארץ תרמו להרשעתה ברצח. היא נידונה למאסר עולם ונשלחה לכלא "נווה תרצה". אף על פי כן, נותרו עוד שאלות פתוחות: האם פעלה לבדה? האם באמת יכולה הייתה לדרדר לבד את המכונית לאגם? האם תכננה הכל מראש? היא רוצחת או חפה מפשע?

1
רוצחת או חפה מפשע? גיתית איזראלוב עם עורך דינה במהלך המשפט. צילום: יוסי אלוני, מתוך ארכיון דן הדני, אוסף התצלומים הלאומי ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בשנת 2000 שוחררה גיתית איזראלוב מהכלא לאחר שעונשה נקצב. היא ריצתה 14 שנות מאסר. מאז הספיקה להינשא שוב לאדם מבוגר ממנה בהרבה, לשנות את שמה, ועל פי כתבה של איילה חסון בערוץ רשת 13 להשתרבב לפרשת רצח אחרת. פרשת רצח יוסי איזראלוב היא בוודאי אחת מפרשיות הרצח המורכבות והמסתוריות ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. קשה שלא להסתחרר מעודף הפרטים בפרשה המסובכת הזאת, שלמרות הכל אינה סרט בכיכובן של מרלן דיטריך או ברברה סטנוויק, אלא קרתה באמת, כאן בישראל.

אם תרצו להוסיף על האמור בכתבה, לתקן פרט או להגיב, כתבו לנו כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.

התחייה הפמיניסטית של ט"ו באב

האם מייסדת תנועה לחינוך חרדי של בנות היא האחראית לתחייתו של חג האהבה העתיק ביערות פולין?

"חג ששייך לנו, לנשים יהודיות צעירות..." (צילום: ארכיון יד יצחק בן צבי, מתוך האוסף הדיגיטלי של הספרייה הלאומית)

נסו לחפש מידע באינטרנט על ט"ו באב ותקבלו ככל הנראה שני סוגי תוצאות. הסוג הראשון יספר על חג מהעת העתיקה שבו, על פי מסכת תענית, ד', ח': "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין, שלא לבייש את מי שאין לו…ובנות ירושלים יוצאות וחולות בכרמים. ומה היו אומרות? בחור, שא נא עיניך וראה, מה אתה בורר לך".

נערות רוקדות בט"ו באב בחדרה, תחילת המאה ה-20. מתוך ארכיון מוזיאון החאן חדרה (צילום: סוניה קולודני / CC BY 2.5)

לצד חג השידוכים הקדום, תוצאות החיפוש יובילו אותנו גם לגלגול המודרני של החג, ט"ו באב כפי שהוא נחגג במדינת ישראל, מעין ולנטיינז דיי יהודי, יום האהבה. המגזר היהודי האורתודוקסי, בישראל ובכל קהילות העולם, גם אימץ את היום הזה כ"יום השידוכים העולמי", שבו רבנים מתפללים – ללא תשלום – לטובתם של רווקים ורווקות ועל מנת שימצאו זיווג.

אף על פי כן, נראה שהקרדיט לחידוש חגיגות ט"ו באב המודרניות לא מגיע לציונים המודרניים שחוגגים את הרומנטיקה, וגם לא לחוגים האורתודוקסיים שמתפללים לשידוכים. ככל הנראה, לא אלו הן הקבוצות האחראיות לתחייתו של החג, אלא גוף אחר.

בית יעקב

תנועת בית יעקב ידועה כיום כרשת בתי הספר החרדיים לבנות הגדולה בעולם. מתברר שבראשית ימיה של התנועה, היא הייתה פחות שמרנית ואפילו מהפכנית.

ב-1917, תופרת שסיימה שמונה שנות לימוד בלבד בשם שרה שנירר החליטה לפתוח בית ספר לבנות בעיר קרקוב שבפולין. היא קיוותה לעצור את זרם הנערות האורתודוקסיות שנטשו בתקופה זו את המסורת ועברו תהליכי חילון.

שרה שנירר, מתוך געזאמלטע שריפטן (אוסף כתבים) של שרה שנירר, הספרייה הלאומית.

בשנות ה-30 ל-"בית יעקב" כבר היו סניפים בשלוש יבשות ועשרות בתי ספר בעולם, כמו גם מכוני הכשרה מקצועית, מחנות קיץ, שלושה סמינרים למורות, ירחון ספרותי ושאר כתבי עת בהוצאת התנועה, בתי הוצאה לאור, תנועת נוער ועוד. אופי התנועה השתנה בצורה דרמטית אחרי השואה, ולפני זמן קצר נוסד "פרוייקט בית יעקב", במטרה לשמר ולחנך לאור המורשת וההיסטוריה הארוכה הזו.

חג של נשים

כחלק מ"פרוייקט בית יעקב" זמינים ברשת ארכיונים של תנועת "בית יעקב". בארכיון נמצא גיליון כתב העת "בית יעקב" משנת 1926, ובו דיווח על חגיגות ט"ו באב ברחבי פולין באותה השנה. כתב העת סיפר על דיווחים רבים שנתקבלו במשרד תנועת הנוער "בנות", שפעלה מטעם "בית יעקב" ו-"אגודת ישראל". בדיווחים נמסר כיצד נחוג ט"ו באב, והכותבים ביקשו לבטא את "שטף השמחה שהתעורר בעקבות תחייתו של חג הנשים המסורתי וההיסטורי".

פעילות של "בית יעקב" סמוך לראבקה, פולין, ב-1929. מתוך געזאמלטע שריפטן (אוסף כתבים) של שרה שנירר, הספרייה הלאומית.

מקורות נוספים מאפשרים להבין שהחגיגות ב-1926 לא היו חד פעמיות, אלא מרכיב קבוע בחיי חברות "בית יעקב" ותנועת הנוער "בנות". מקורות אלה, כמו למשל כתביה של שרה שנירר עצמה, מפרטים כיצד חגגו את החג, ומבהירים את משמעותו לתנועת "בית יעקב". אחת המשתתפות בטקס ט"ו באב שהובילה שנירר, תיארה בפרוטרוט את החגיגות של שנת 1932. חגיגות אלו נערכו ביערות הסמוכים לסקאווה, כפר הנמצא כ-50 קילומטר מדרום לקרקוב, בהם בילו תלמידות הסמינר למורים את הקיץ האחרון לפני שהחלו בעבודתן הקבועה.

חגיגת ט"ו באב, כפי שסיפרה הודו מובשוביץ', כללה צעדה ביער לאור הירח, כשכל 115 התלמידות והמדריכות פוסעות יד ביד מאחורי המנהיגה והמדריכה, שרה שנירר. אחרי קשיים מעטים, הדליקו מדורה, ואחת התלמידות נשאה דברים. אחריה דיברה שרה שנירר עצמה, ואז הנערות והנשים פצחו בשירה וריקודים, חוויה שמתוארת בסיפורה של מובשוביץ' כבעלת משמעות מיסטית עמוקה.

פעולת "בית יעקב" ליד סקאווה, 1929. מתוך געזאמלטע שריפטן (אוסף כתבים) של שרה שנירר, הספרייה הלאומית.

אם כן, ט"ו באב קם לתחייה על ידי "בית יעקב" כ"חג נשים מסורתי והיסטורי"; תלמידת הסמינר שנשאה דברים ליד המדורה הסבירה לנוכחות את משמעות החג, כך לפי התיאור של מובשוביץ', וטענה שזהו "חג ששייך לנו, לנשים יהודיות צעירות".

במסגרת גרסת החג של "בית יעקב", הדגישה מובשוביץ', ובניגוד לחג כפי שהוא מתואר במשנה, יכולות היו הנערות הצעירות לרקוד ללא מבטם החודר של גברים. ט"ו באב נחגג בפולין על ידי נערות ונשים יהודיות חרדיות, באמצע היער, לבד עם אלוהיהן, עם המדריכה שלהן, ועם כולן יחד.