כמו פטריות אחרי הגשם, כך צומחות לנו סיסמאות אחרי המלחמה. היום זה "יחד ננצח", אבל אחרי מלחמת יום כיפור רק רצינו "להתגבר". אז למה זה הפריע לכל כך הרבה אנשים?
"מה שלומכם?", שואלים אותנו חברינו, מכרינו ובני משפחתנו במציאות הלא אפשרית של אחרי ה-7 באוקטובר.
מה עונים לזה? "בסדר"? "יהיה בסדר"? יש בכלל תשובה מתאימה?
אריק אדמס, ראש עיריית ניו יורק, היטיב לנסח את הכאב, חוסר האונים והבלבול שחשנו אחרי המתקפה הרצחנית, כשאמר בסרטון עוצמתי ומרגש "אנחנו לא בסדר!".
האמת שזה בסדר גמור לא להיות בסדר.
אבל פתאום, בלי שמישהו החליט על זה בדיוק, נולד לו הביטוי "יחד ננצח!". צמד מילים שתפס מדינה שלמה וניסה להעביר אותה בבת אחת מטראומת האסון לחתירה לניצחון.
לא כולם מתלהבים מהסיסמה הזו. האם בכלל אפשר לדבר על ניצחון בימים אלה? אבל תאהבו את זה או לא, הסיסמה החדשה תפסה. כמעט כל פרסומת שאנחנו רואים או שומעים מלווה בצמד המילים הללו. כך גם בשלטים, במודעות ובערך בכל מקום.
עכשיו, ברשותכם, בואו נחזור אחורה 50 שנה.
7 באוקטובר 1973. יום קודם לכן פלשו סוריה ומצרים אל מדינת ישראל במטרה להשמידה. אף אחד לא באמת ידע עד כמה קשה מצבנו.
והנה עמודו הראשון של "מעריב" מאותו יום בדיוק:
רואים את הקריקטורה שם משמאל? זוהי קריקטורה של קריאל גרדוש, הלוא הוא "דוש", קריקטוריסט הבית של "מעריב" ובמידה מסוימת של מדינת ישראל. גם הוא הבין את גודל השעה וצייר את דמותו "שרוליק", הצבר האולטימטיבי, נלחמת במצרים וסוריה שפלשו לשטחה.
בתוך ערפל הקרב, החליט עורך "מעריב" לשים את הקריקטורה הזו בעמודו הראשון של העיתון, במקום הכי בולט שיש, לצד הידיעה על "קרבות הבלימה הכבדים בסיני ובגולן".
הרבה עבר על "שרוליק" של דוש במהלך השנים.
בשנים הראשונות הוא היה ארץ ישראל התמימה, היפה והנכונה.
אך כמו שישראל השתנתה במהלך השנים, כך גם שרוליק השתנה. הוא נהיה ציני יותר, ביקורתי יותר כלפי העולם כולו וגם כלפי ישראל עצמה. כדרכה של סאטירה, גם שרוליק למד לבעוט בפוליטיקאים, בקובעי המדיניות, במפלגות וגם בחברה הישראלית. אבל גם שרוליק הבין שרגע אחרי המשבר הגדול של אוקטובר 1973, העם זקוק לנחמה. העם צריך לקבל אישור מחדש לצדקת דרכנו. שרוליק של דוש חזר במידה רבה לדמותו המקורית, הצבר התמים המייצג את ישראל הנלחמת על קיומה.
נקפוץ שלושה חודשים קדימה.
ינואר 1974. שלושה חודשים חלפו מאז פרצה מלחמת יום כיפור, ואמנם זהות המנצחת הייתה ברורה אז (כזכור המלחמה הסתיימה בניצחון גדול לישראל ששמרה על שטחה והכריעה את אויביה), אבל המחיר היה כבד. כבד מאוד. אלפי הרוגים ואלפי פצועים. למדינה שרק חגגה כמה שנים קודם לכן את הניצחון המוחץ של ששת הימים, היה קשה מאוד להתמודד עם השבר הזה.
גם ב-1974 מצב הרוח של ישראל היה שפוף. גם אז, כמו היום היה קשה לענות על השאלה "מה שלומך?".
וגם אז, כמו היום, היה צורך בתשובה. תשובה שתעלה את המורל הלאומי. תשובה שתאפשר לישראל להמשיך הלאה.
מי שהחליט לעשות מעשה היה "האיגוד הישראלי לפרסום" שמצא תשובה לשאלת ה"מה יהיה" בשתי מילים: "אנו נתגבר".
הסיסמה נבחרה, ולצידה דימוי כל כך ברור ומתאים: דמותו של "שרוליק" המביטה אלינו במבט חודר ונחוש.
"מה יהיה", תשאלו?
"אנו נתגבר!", נענה.
"תוחדר לתודעת הציבור", קראה הכותרת, וכך באמת נעשה. בעיתונים, בלוחות המודעות, ואפילו אצל הפוליטיקאים "אנו נתגבר", נכנס ללקסיקון.
אך כמו "יחד ננצח", לא כולם התלהבו. שרוליק הפך פתאום למטרה.
העיתונאי אריה פלגי מ"על המשמר" כיוון את חיציו ישר אל לבו של שרוליק בטור שזכה לכותרת "שטיפת מוח לעצמנו?":
הסיסמה השאולה מעוטרת בסמל של הישראלי מאת דוש, הקרקטוריסט הנושא באחריות ראשית בתחומו לשבר הנפשי אשר גרם לירידת המורל שפקד את הציבור. ישראל של דוש היא ישראל שחצנית, לאומנית... אני רק רואה את הסמל ומיד מקבל מצב רוח"
כן כן, לא טעיתם. מי שאחראי למחדל יום כיפור הוא לא אחר מאשר שרוליק שלנו!
"האם רואים את העם בצורה כה מסולפת, כעדה אינפנטילית, הזקוקים לאיזו סיסמה קולעת כדי להחזיק מעמד?"
"אנו נתגבר" הפך, לפחות בעיני חלקים מהציבוריות הישראלית, לבדיחה של ממש, ול"אורח" בטורי ההומור בעיתונים:
אבל את הביקורת החריפה ביותר אולי, מצאנו אצל יוסף (טומי) לפיד. די מפתיע בהתחשב בעובדה שהעיתון בו עבד ("מעריב") היה הרי ביתו של דוש:
מה אומר לכם, חברים, עצוב לשוב הביתה לישראל, ולמצוא כאן אותה האווירה השחצנית, שכבר המיטה עלינו אסון במלחמת יום הכיפורים.
על כל צעד ושעל אתה נתקל בפרצופו השוביניסטי של ישראלצ'יק ובסיסמה היהירה, המגעילה והריקה מתוכן: 'אנחנו נתגבר'.
בא לי להקיא, חברים. האם בסיסמאות שדופות כאלה, חסרות טעם ומשמעות, אנחנו מבקשים לתקן את העוול הנורא שבעצם קיומנו כאן? ואם כבר רצו הלאומנים למיניהם לתקן מה שהם מכנים 'מורל', האם לא יכלו למצוא להם סיסמה קצת יותר חכמה, קצת יותר מביעה, מן הקריאה האווילית הזו 'אנחנו נתגבר'?
אני שואל אותם, עם כל הכבוד, את חמומי המוח הללו: מי יתגבר, מה יתגבר איפה יתגבר?!"
רק בקריאה שנייה ושלישית, ניכר שטומי עשה לנו פה "הפוך על הפוך". טומי, בדרכו השנונה והמושחזרת, למעשה מלגלג על המבקרים את הסיסמה, ומחבק אותה בשתי ידיים. כמה מחבק?
ו"דוש"? הוא שתק. שמע את הביקורת ושתק, עד שלא יכול היה לשתוק יותר.
שלוש שנים אחרי המלחמה ההיא, לכבוד יום כיפור של שנת 1976, פרסם דוש מאמר נוקב תחת הכותרת "על חטא שלא חטאנו". דוש תוקף שם את מקטרגיו, את הביקורת העולמית ואת הביקורת הפנימית, את הניסיון לחפש אשמים ואת האובדן של "הרוח הישראלית" הבוטחת בצדקת הדרך:
מדינת ישראל ניצבת מול אפשרות סבירה של אסון גדול. אנחנו משננים לעצמנו השכם והערב, שעיקר כוחנו וערובת קימונו אינם בחומר, אלא ברוחו של האדם. אין צורך בדמיון מפותח כדי לתאר מה צפוי לנו, אם נשק בלתי סוד זה נפגע, נחלש, מתפורר.
אנקדוטה לסיום:
בשנת 1974 הוציא יגאל בשן ז"ל את אלבומו "קפה אצל ברטה". באלבום הזה מצאנו גם שיר בשם "אנו נתגבר"!
אבל הפעם השיר לא נכתב על מלחמת יום כיפור, אלא על ירידת הליגה של קבוצתו האהובה של יגאל שמשון ת"א.
ובנימה אישית
אינני בטוח מה מחשבותיי על "יחד ננצח" מודל 2023-2024.
האם באמת "יחד ננצח?". האם באמת אפשר לדבר על ניצחון אחרי מה שעברנו כולנו ב-7 באוקטובר?
הילד שגידל עכבישים ועקרבים במרפסת ביתו הירושלמי, שנבחן בנהלל על בקיאותו במיני צמחים, שחרש את ישראל לאורכה ורוחבה, דאג להעביר את אהבת הטבע שבתוכו אל הטקסטים הקאנוניים שכתב. מאיר שלו לא היה הופך לסופר האהוב והמוערך שהוא לולא גדל בסביבה שידעה לטפח את אהבתו לטבע מגיל צעיר
מאיר שלו (צילום מפסטיבל הספרים בלייפציג, 2015, מתוך ויקיפדיה) ופרט שאייר יוסי אבולעפיה מתוך הספר "קרמר החתול יוצא אל היער" שכתב שלו.
"כל גלגליו של הטבע תקתקו סביבי כמו בחנות של שען. המחוגים הקטנים של עונות-השנה הורו סוף-קיץ בצעקתן של ציקדות אחרונות, בריח הצחיח החמים של אבק השדות הנחרשים, בטפיחות כנף של חוגלות צעירות, שצבעיהן, תעוזתן וגודלן מנו מספר לימים שעברו משעת בקיעתן. המחוגים הגדולים הראו את שעת היום בשמש שהחלה להשפיל וברוח המערבית שלחשה כבר-ארבע-אחרי-הצהריים-ותיכף-אני-מתחזקת, ובצריחת הסיסים משחרים לציד ומבשרים קרבתה של ערבית."
("כימים אחדים" עמ' 97)
הטבע חי וצומח בכתיבתו מאיר שלו. מוזר לחשוב שיכול להיות שלא היינו זוכים לכך אלמלא גדל כשהוא מוקף בטבע ובאנשים שהכירו לעומק את כל גווניו ויצוריו. כששומעים איזה שחקן מרכזי היה הטבע בגידולו, אפשר להבין טוב יותר מדוע הוא השתקף בכל פסע מכתיבתו.
הכל עובר במשפחה
למשפחתו של שלו מצד אמו היה חיבור חזק מאוד לטבע. אמו בתיה הייתה ילידת מושב נהלל. היא גילתה בקיאות מדהימה – כמי שגדלה וחונכה במושב – בצמחיה ובחי של האזור, וספגה שם אהבה גדולה לטבע. שלו זוכר כילד פרחי בר מפוזרים לייבוש בין הספרים בבית ואת הכישרון של אימו לנקוב בשמה של כל ציפור רק על פי צליל ציוציה.
שני הוריו היו מורים ואהבו מאוד לטייל. אביו, יצחק שלו, היה גם סופר ומשורר ומשיריו ניכרת היכרותו עם הטבע והאהבה לחי ולצומח. שלו האב נהג להסתובב בטבע עם ספר תנ"ך, ובהשראתו טען מאיר שלו כי הן את מקצוע הטבע והן את מקצוע התנ"ך יש ללמוד אך ורק מחוץ לכותלי הכיתה, בטבע. זו הדרך הטובה, הנעימה והיעילה ביותר, אמר, לחנך את הנפשות הרכות של ילדים בגילאי בית הספר היסודי, ולהקנות להן ידע.
אביה של אימו בתיה, אהרון בן-ברק, היה הסב האהוב מן המושב ואל ביתו היה שלו הילד מגיע מירושלים בכל חופשה. אהרון היה נוטע מומחה, ושלו נהג להתלוות אליו כשטיפל בעצים:
"אהבתי לראותו גוזם ומדלה את הגפנים בכרמו. תנועות ידיו הקסימו אותי. הייתי ילד קטן ולא ידעתי לנסח זאת במילים אבל הרגשתי שתנועותיו של בעל מקצוע הן התנועות היפות ביותר שצפונות בגוף האדם".
("גינת בר", עמ' 12)
למרות ששלו התגורר רק שנתיים מילדותו בנהלל (בנוסף לחופשים שאהב לבלות עם משפחתו המורחבת בכפר), השנים הללו היו צרובות בו ושימשו לו השראה ברבים מספריו.
השכן שהפך למורה
שלו בילה את רוב ילדותו דווקא בעיר – בירושלים, אבל גם שם היה מוקף טבע וספרים. "לא היה משהו טוב יותר לעשות" היה נוהג לומר. האם זו הייתה אמת לאמיתה או הגזמה ספרותית? בדבר אחד אין ספק: השילוב של שני אלה ליווה אותו כל חייו, ואהבתו העצומה לחי ולצומח השתקפה כמעט בכל הספרים שכתב. התיאורים החיים, המפורטים והמרתקים של הצמחים, החרקים והחיות הכניסו אותנו לעולמם המופלא של גיבוריו, בין אם היו אלה חתולים שמנמנים ועצלנים, או מושבניקים מיובלי ידיים.
כבר כילד רך, בן 5 או 6, מצא לעצמו מאיר שלו מדריך מושלם לעולמות הטבע. בשיכון בו גר בשכונת קרית משה בירושלים, התגורר גם איש שקט מאוד, לבן שיער ועיניו כחולות ביותר, שעורר את תשומת ליבו. כל יום ראה אותו יוצא לשדה הפתוח, מרים אבנים, צופה בסבלנות במתרחש תחתן ורושם לאיטו בפנקס שבידו. שמו היה אמוץ כהן. אביו של שלו, יצחק, היה תלמיד של כהן בשיעורי טבע בגימנסיה. הוא שאל את מורהו לשעבר אם מאיר הצעיר יוכל להצטרף אליו להליכותיו בשדה. שלו הפך לנושא כליו של כהן, ועולם שלם ומרתק נפתח בפניו.
לא רק ידיעת הטבע של כהן הייתה מרשימה. שלו גם ספג ממנו את העברית העשירה שלו, ושמר איתו על קשר חם כל חייו.
כילד שהפך לחובב חרקים מושבע, שלו לא היה מעוניין בכלב או חתול כחיית מחמד. הוא רצה להרשים את אמוץ כהן, שחנך אותו, וחלם לגדל רצה חיות בר, כאלו שיוכל לעקוב אחריהן ולהכירן מקרוב. שלו ידע שהוריו לא יסכימו בקלות שיגדל חיה מסוכנת, לכן החיה הראשונה שהביא הביתה הייתה בלתי מזיקה – זחל זנב הסנונית, שאחרי שהתגלם הפך לפרפר יפהפה. רק לאחר מכן התחיל להביא אל הבית הירושלמי את היצורים בהם באמת היה מעוניין – עכבישים, עקרבים וכל מיני זוחלים שהוריו פחות חיבבו.
לכן לא פלא ששלו חלם כילד להיות זואולוג. כשהוציא בגיל 40 "המופלג" את רומן הביכורים שלו, גמל למורה האהוב אמוץ כהן והכניס כבר ל"רומן רוסי" את דמותו של פינס, מורה נערץ לטבע ומחנך ואיש קרוב ויקר לנפשותיהם של הילדים, שהיה מבוסס על זכרונותיו מכהן:
"פינס הראה לנו את תחנות-הריח של הצבאים, את מלכודות ההפריה של הדבורנית ואת רשתותיו הדביקות של עכביש-הצלב פרושות בין שיחי הלוטם. שליחיו הקטנים אספו שרידי חרסים בתל, ביצי חומטים בשדות מאובנים בסלעי הגיר של הגבעות. בלילות הוציא אותנו לשדות אל מתחת לשמים המכוכבים, להשמיענו את "זמרת הקרפדים" ולהראותנו את "גרמי השמים"."
("רומן רוסי", עמ' 177)
חשיבותם של החרקים
לאחר כמה שנים כנושא כליו של כהן, התבקש שלו לצאת לבדו על מנת לערוך תצפית על קן של צרעות מזרחיות שמצאו השניים בשדות. עם עפרון ופנקס ישב ורשם – מי הגיעה, מי יצאה, ומה נשאו בפיהן. לאחר כמה שעות השתעמם, ובמשובת ילדות החליט לעשות ניסוי – הוא הניח סמרטוט על פתח הקן וחיכה לראות מה יקרה. הצרעות הכועסות המו תחת המחסום הלא צפוי. רחמיו נכמרו עליהם בסופו של דבר וכשהניף את הסמרטוט חטף כמה עקיצות כואבות בפניו שבעקבותיהן נאלץ לשכב שבוע בבית ולהחלים.
הוא בא איתן חשבון שנים מאוחר יותר ב"רומן רוסי":
"בעונת האביב יצאו מלכות הצרעה המזרחית ממחבואי החורף שלהן. קפואות וחלושות תרו אחר מקום להקים בו את קנן החדש. בתוך שבועות מספר הולידה כל אחת מהן גדוד של שודדים. הוועד שילם לילדים כמה פרוטות בשביל כל דבור מת וכל אביב הוציא פינס את הילדים אל השדות והחצרות ללכוד את המלכות בטרם יקימו דור חדש של "מדיינים שוסים"."
("רומן רוסי", עמ' 116-7)
ספר הביכורים של שלו מלא בתיאורי חרקים מפעימים. כתיבתו המדויקת והיצירתית אודות חיות נשכחות אלו הרשימו גם את אנשי המדע. אלה בחרו בו כזוכה בפרס השנתי של אגודת האנטמולוגים (חקר החרקים) ב-1990, פרס בו שלו היה גאה במיוחד, מאחר ולא היה איש מקצוע בתחום אלא חובב. את כספי הפרס, 5,000 ש"ח, תרם חזרה לאגודה לשם המשך המחקר על החרקים האהובים עליו.
חג שהפך למלחיץ
"ט"ו בשבט הוא חג נפלא. הוא לא כרוך בחשבונות נפש, פוגרומים ומלחמות. יש לו ניחוח פגאני-נורמלי דק ונעים, הוא אופטימי מעצם הגדרתו ועל אף המנהג המוזר לאכול בו פירות יבשים, הוא החג הרענן ביותר בלוח השנה היהודי". כתב שלו על טו בשבט באחד מטוריו השבועיים ב"בידיעות אחרונות". זכרונות ילדותו מאותו החג עיצבו את מי שהוא, אך לא היו נעימים בהכרח.
כשעבר עם משפחתו מירושלים לנהלל בעקבות לימודיה של אמו, היה שלו בכיתה ד'. הוא נאלץ להיכנס לכיתה מגובשת היטב ולה מסורות ידועות שהיו קשורות בקשרים עבותים לציונות החקלאית-חלוצית שנהלל היתה בין סמליה הבולטים. אחת מאותן מסורות נקשרה לט"ו בשבט – שבנהלל נקרא יום האילן – ובו היה נערך כל שנה חידון אימתני בנושאי ידיעת הטבע. הדבר היה ככה: בחדר הטבע של בית הספר פוזרו ענפים משלל שיחים ועצים וצמחים שגדלו באיזור. כל ילד קיבל דף ובו נתבקש לרשום את שמותיהם של אותם צמחים. ילד בכיתה א' נדרש להכיר 10 שמות, ילד בכיתה ב' – 20 שמות – וכן הלאה. הצלחה בחידון הייתה סמל סטטוס נחשב – לא רק למעמדו של הילד בכפר אלא למעמדה של משפחתו כולה. לכן לא פלא שאמו הכינה אותו בקדחתנות ליום הגדול, וישבה איתו על שמות הצמחים בסביבתם ימים ארוכים לפני החג.
הגיע ט"ו בשבט. שלו מספר איך מילא את הדף שם אחר שם, באיטיות שסבל רב לצידה. בסופו של דבר הצליח לקושש 39 שמות של צמחים, אחד פחות מהמינימום הנדרש לגילו. התגובה של המורה שלו בנהלל, יעקב מתתיה, הייתה מעודדת: "לפעם ראשונה זה טוב מאוד, בשנה הבאה תצליח יותר". אמו לעומת זאת, לא הייתה מרוצה וכבר יום לאחר מכן התחילה לאמן אותו לקראת השנה הבאה. לא תופתעו לגלות ששנה לאחר מכן שהוא הצליח הרבה יותר, אבל זכרון "מבחן הצמחים" רדף אותו שנים ארוכות לאחר מכן.
הפרח שהוציא את שלו מהבית
"עם בואה של עונה חדשה הוא היה נתקף בחוסר המנוחה של אוהבי הטבע", מספרת אילת שדה, מי שהייתה בת זוגו של מאיר שלו. החיים לצידו של חובב טבע אדוק שכמותו היו מרתקים ומלאי פעילות: "בשבילו לא היה דבר כזה יותר מידי טבע. הוא היה גורר אותי מיום עבודה לראות את המים השוצפים בגעתון, את פריחת החלמוניות, את מרבדי הפרגים בנגב או את מה שהכי אהבתי – מעופי הלפני-שינה המרהיבים של הזרזירים בחורף. אבל לפעמים לא עמדתי בקצב שלו", היא מודה בחיוך.
הטבע היה בנפשו של שלו האדם, ולכן אך טבעי שהופיע בכל פינה בבכתיבתו של שלו הסופר. נדמה היה שהוא מסוגל למצוא לכל אירוע בחיים מקבילה בטבע ולהאניש כל יצור חי:
"האם זוכרת הציקדה את ארבע השנים מתחת לאדמה?" תהה פינס מתחת לעץ התפוח, "וזנב הסנונית היפהפה? היזכור את ימי היותו זחל מגושם על עלי הפיגם?"
"תקופת הגולם" הסביר לי, "אינה רק תקופה של בישול והכנה שקטה, אלא גם תקופה של נשייה ושכחה, מחסום אטום בין תקופת הזחל ותקופת החרק, בין שני ביטויי חיים כה מנוגדים של נפש אחת"."
("רומן רוסי", עמ' 334)
"גינת בר", הספר שהקדיש שלו לחי ולצומח שהרחיבו את ליבו, התחיל בכלל מהביטויים הספורדיים שאהבתו לטבע מצאה בטורים שכתב לעיתון "ידיעות אחרונות" מידי שבוע. בין הרשימות הפוליטיות והחברתיות שכתב מעל דפי העיתון – השתחלו לעיתים פסקאות על צמחים יוצאי דופן שנדמה היה שבאו להקליל מעט את האוירה באותו הטור.
למעשה, היחיד שהצליח אי פעם "להוציא" את שלו מחדר העבודה שלו בעשרות שנות כתיבה פובליצסטית היה לא אחר מאשר החצב, כך העיד אביב הברון, מי שהיה עורך "המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", שם כתב שלו באופן קבוע. "הוא אמר לי שהוא המציא את התחרות הזו כדי שיהיה לו תירוץ לטייל בכל הארץ" מספרת אילת. לכבוד רשימתו על החצב, הם הסתובבו, פגשו את מי שטענו שדווקא בחצרם צומח החצב הגבוה ביותר בישראל, מדדו גבעולים ופריחות לבנות וארוכות וצילמו את החצבים שטענו לכתר. חצב אחד גבוה במיוחד עליו כתב עורר את מחאתם של קוראים שביקשו לטעון לכתר "החצב הגבוה ביותר", והטור הצנוע על חצבי ארצנו בהמשך לתחרות כלל ארצית ולטור כפול (!) בעיתון. אבל הפרסום שנתן שלו לפרח המבשר את הסתיו הייתה בעוכריו. חמתו של שלו עלתה כשגילה שהחצב הראשון עליו כתב נעקר ממקומו. מאז התמיד לטשטש את מקומם המדויק של המועמדים הנוספים לתואר "החצב הגבוה ביותר" כדי שלא יחבלו בהם.
צריך להתחיל מוקדם
היכרותו העמוקה של שלו עם רזי הטבע עיצבה במובנים רבים את הסופר הגדול שהיה: סופר שמכיר לעומק כל תחום עליו הוא כותב, שמבין את מקומו הצנוע בתוך העולם, שמכיר בכוחות הגדולים שפועלים בו ובעיקר – רואה בעולמנו את היופי הגלום בו, ואת יכולתו של האדם להרוס את היופי הזה בקלות.
הוא לא רק הפליא בתיאוריו המדוייקים את הטבע. הוא מצא בו דימויים לכל תחום אחר בו עסק. העיסוק הנוקדני בטבע גם לימד אותו כיצד להעמיק ולחקור בכל תחום, כפי שעשה כשלמד על מקצועות שונים אותם תיאר בספריו: המספר האופה ב"עשו", אברהם הסתת ב"בביתו במדבר" ומגדל היונים ב"יונה ונער" ועוד רבים אחרים. כדי לתאר אותם ואת אורחות חייהם, הקפיד שלו ודקדק עד קוצו של יוד, ראיין בעלי מקצוע ותיקים בתחומם ודאג להכיר את כל כלי העבודה בהם נהגו להשתמש.
כיוון שרכש את אהבתו לטבע כבר כילד רך, הבין שלו מניסיונו כי אם האהבה וההיכרות עם הטבע ייקנו בגיל מוקדם, יש סיכוי גבוה הרבה יותר שהן ידבקו באותו ילד קורא ויישארו עימו לכל החיים. ברבים מספרי הילדים שכתב יש לטבע מקום של כבוד, בין אם מרכזי כמו ב"קרמר החתול יוצא אל היער" ו"פנדה יוצאת אל המרעה" ובין אם כחלק בלתי נפרד מהעלילה ובדמויות בדמויות המניעות את הסיפור כמו הארנבות והפרות בספר "הגשם של סבא אהרון", או השדות החקלאיים ב"הטרקטור בארגז החול". כתיבתו לפעוטות תואמת את תפיסתו הגורסת כי היכרות מעמיקה עם הטבע מגיל רך וצעיר מגדלת אנשים טובים יותר.
התחביב שהפך לאהבה
"צל האלה, כגודלו, בכיוונו ובצינתו אומר לי תשע בבוקר, העלעלים האדומים של הרימון מורים תחילת מרס, גודלם של עלי החצבים בקצה המדרון מזכיר לי לפני כמה שנים זרעתי אותם ממש כמו שעורי ושערי מונים את שנותיי שלי. וכיוון שמדובר כאן בי ובגינה שלי, המשמעות היא שגם בעוד כמה שנים אזרע בה חצבים, אבל כבר לא אראה אותם פורחים."
("גינת בר", עמ' 83)
מאיר שלו הלך לעולמו ב-11 באפריל 2023, באביב, העונה בה הטבע קם לתחיה במלוא הדרו. בספרו "גינת בר", שיצא 6 שנים קודם לכן, הוא מזכיר לנו שבטבע, כמו בחיים, יש מוות וסופיות שהם חלק ממשהו גדול יותר מאיתנו. הספר הזה שונה מהרומנים שלו; ספר שלא נכנס לאף קטגוריה מוכרת של סוגות ספרים, אך זהו שיר הלל אחד גדול לאהבה שליוותה אותו כל חייו – אהבה לטבע הפראי.
"הוא היה אספן כפייתי של זרעים ופקעות וגידל רקפות מזרעים קטנים ועד לפקעות עטירות פרחים שעד היום ממלאות את כל גינת-הבר הפרטית שלו. בכל הארץ הכירו את הנטייה הזו שלו וכשהיו מפנים שטח לקראת בנייה היו קוראים לו והוא היה מגיע לכל מקום. תמיד היו לו באוטו מכוש וכלי חפירה למקרה שיזדקק להם. הוא היה זוחל על הברכיים שעות ברחבי הגינה, לאסוף זרעים כדי שלא יברחו לו." מתארת שדה את הקשר של שלו לגינתו. בעשורים האחרונים לחייו, לאחר שעבר מירושלים למושבה צפונית, לבית שנדמה שהגינה עומדת במרכזו, טיפח במסירות ובאהבה גינת בר. מכתיבתו עליה עולה כי הייתה יותר מסתם תחביב אלא מעין חברה וותיקה שמלווה אותו מילדות. חברה נאמנה, כזו שנותנת מרגוע לנפש.
שלו גדל בדור של כותבים נוספים שהפליאו לכתוב, חלקם גדלו בקיבוצים ובמושבים, ונחשפו רבות לחי ולצומח. למעשה, הוא בן דורו של יהונתן גפן, שגדל לצידו בנהלל. אבל אף אחד לא הכיר את הטבע טוב כמוהו ולא היטיב לכתוב עליו באותו שילוב מרתק של אהבה, היכרות אינטימית ופליאה ילדית. איזו זכות היא להתענג על מילותיו, להתאהב מחדש בטבע שמקיף אותנו, וללמוד ממנו עליו ועל עצמנו גם כשהוא כבר לא כאן עימנו.
עם הכומתה האדומה עד כיסא הרמטכ"ל
המילים האחרונות שכתב הצנחן איתן נאוה, שמיהר לזנק מחוץ לתעלות ולהגן על חבריו בגבעת התחמושת, היו: "אנחנו הצנחנים לא נבייש את הפירמה". נאוה ז"ל הוא דוגמה אחת מני רבות לעוז הרוח ואומץ הלב של חטיבת הצנחנים. זהו סיפורה של החטיבה שנודעת בנעליה האדומות, בירכית, בכומתת הארגמן ובכך שלא פחות מעשרה רמטכ"לים צמחו מתוכה
"חברים יקרים! בים, ביבשה, באוויר, במלחמה ובשלום, אנחנו כולנו הולכים למטרה אחת. כל אחד מאתנו יעמוד על מקומו – אין הבדל בין תפקיד לתפקיד. אזכור אתכם הרבה, כי זה הדבר שייתן לי כח." כך כתבה הצנחנית חנה סנש לחברי קיבוץ שדות ים בטיסתה מאיטליה ליגוסלביה ממנה לא שבה. גבורתה של חנה סנש קנתה לה מקום של כבוד במדף המיתוסים הישראלי, מדף שעמוס עד להתפקע בגבורתם של צנחניות וצנחנים, מאז ועד היום.
סנש נמנתה על קבוצת הצנחנים הראשונה של היישוב העברי – "צנחני היישוב"- שהתגייסו באומץ רב למשימה כמעט בלתי אפשרית, לעזור לאחיהם באירופה הנאצית. בראשית שנות הארבעים היו יהודי ארץ ישראל אחוזי אימה ודאגה למשפחותיהם וליהודי אירופה. השמועות על השמדה שיטתית של יהודים הפכו לעובדות מוצקות כבר ב-1942, ורבים מתושבי הארץ איבדו קשר עם יקיריהם, לאחר תבוסת הנאצים במלחמה הבינו כי משפחות שלמות נרצחו באירופה.
בתגובה למעשי הנאצים ועוזריהם ניסו חברי ההנהגה הציונית העולמית והמקומית וכן יהודי א"י לייצר כוחות צבאיים ודיפלומטיים שישלחו לסייע לאחים היהודים באירופה הבוערת, כך הוקם ארגון הפלמ"ח שבו עסקנו בהרחבה בכתבה המספרת על חטיבת הנח"ל, וכך הוקמה גם יחידת הצנחנים היהודים שנקראה בפשטות "צנחני היישוב". מעל 200 צעירים וצעירות הגיעו למיונים אולם פחות ממחצית התקבלו להמשך הקורס. בסופו של דבר הוכשרו כ-37 צנחנים ציוניים ויהודים בידי הצבא הבריטי ונשלחו למגוון משימות כמו איסוף מודיעין ומידע אודות הנאצים ועוזריהם.
שניים עשר מצנחני היישוב שיצאו למשימה המסוכנת באירופה נפלו בשבי מדינות האויב ושבעה מתוכם נרצחו. הצנחנים הנופלים הפכו לסמלי המאבק הציוני של המדינה שבדרך והונצחו בדרכים שונות. המפורסמת ביותר היא כמובן חנה סנש, ולצידה גיבורי חייל נוספים כמו אנצו סרני וחביבה רייק.
בימי ראשית המדינה, כשישראל בעיצומה של מלחמת הקוממיות (כפי שהקפיד בן גוריון לקרוא לה), על אדמת הארץ, שוב הוקם כוח לוחם צונח. הפעם היה זה במסגרת צבא ההגנה לישראל ולא כחלק מהמחתרות או הארגונים הצבאיים שהתקיימו לפני קום המדינה. בשנים ההם היו הצנחנים ידועים כלוחמי הצבא המנוסים ביותר, ונשלחו אל משימות הקרב הנועזות ביותר, מצויידים בנשק הישראלי החדש והמסעיר "עוזי", תחת פיקודו של המח"ט האגדי אריאל שרון.
זה אולי יפתיע אתכם, אבל למרות שמם המחייב, על אף העובדה שבית הספר לצניחה הוקם בצה"ל עוד בשנת 1949, וחרף קורס הצניחה שעברו כל לוחמי הצנחנים (ואפילו חלק מאורזות המצנחים בראשית שנות ה-50), למרות כל אלה – מאז ועד ימינו אנו ביצעו הצנחנים שתי צניחות מבצעיות בלבד, שתיהן במבצע קדש.
ב-29.10.56 הופיעו בשמי סיני 16 מטוסי דקוטה מתוכם צנחו 395 חיילי צנחנים שזוהי צניחתם המבצעית הראשונה, ולמעשה הצניחה המבצעית הראשונה בצה"ל, מבצע קדש נפתח. ימים ספורים אחרי שצנחו סמוך לאזור המיתלה, צנחנים נוספים ביצעו צניחה מבצעית באזור א- טור. "עוד מהאוויר", סיפר אורי גץ שהיה לוחם סיירת שהשתתף בצניחה בשדה התעופה בא-טור, "ראינו את הכוחות המצרים בורחים מפנינו. לאחר שהוצנחנו, לא התפתח קרב במקום, ולמחרת עלינו בחזרה על מטוסי הדקוטה הצה"ליים שהונחתו בא-טור וסיימנו את משימתנו ללא הרוגים".
אבל גם כאשר הם אינם צונחים, ליחידת הצנחנים היה, ועודנו, תפקיד מרכזי וחשוב בהגנה על ישראל.
בגבעת התחמושת ובעיר העתיקה
"בשתיים, שתיים ושלושים
נכנסו דרך הטרשים
לשדה האש והמוקשים
של גבעת התחמושת.
מול בונקרים מבוצרים
ומרגמות מאה עשרים
מאה וכמה בחורים
על גבעת התחמושת"
(יורם טהרלב).
בספר "הצנחנים בירושלים"- ספור המלחמה שנכתב בשיתוף מוטה גור, מפקד גדוד 55, נכתב כך: "תוך חגיגות יום העצמאות תשכ"ז הגיעו ידיעות ראשונות על כניסת צבאות מצרים לסיני. אט אט התרוקן העורף. בבית נשארו נשים, ילדים ו…צנחנים! טלפונים עצבניים מחיילי היחידה – 'נו, מתי אנחנו?'. אולם הציבור ידע: אם לא קראו לצנחנים, לא חושבים ברצינות."
בקרב הצנחנים הצטבר תסכול של שבועות, טרם פרוץ המלחמה, הידועים כ"תקופת ההמתנה". ישראל המדינה הצעירה, שנהנתה משקט יחסי של עשור ללא מלחמות קשות, צפתה בנשימה עצורה בצבאות הענק של אויבותיה השכנות נערכים על הגבולות. לצד הצורך ההולך וגובר מצד הציבור והצבא לנקוט בפעולות מנע, ממשלתו של לוי אשכול התקשתה להורות על היציאה לקרבות. לאחר לחץ ציבורי והמשך הפרובוקציות והתוקפנות של צבאות מצרים וסוריה, הודיעה הממשלה על פרוץ המלחמה ששינתה את ישראל לנצח ב-5 ביוני 1967.
ביום זה חיילי הצנחנים כבר לא ישבו בביתם בהמתנה מורטת עצבים, אלא נלחמו בעוז מול שלושת צבאות הלגיון הערבי. הזירה הידועה ביותר הייתה העיר ירושלים, שלאחר קרבות עקובים מדם שוחררה מידי הירדנים ואוחדה לעיר אחת תחת ריבונות ישראלית.
"ב-5 ביוני היום הגדול הגיע. המלחמה החלה. ההתרגשות רבה, מנצלים רגע לכתוב הביתה. מכתב אחרון? השעות חולפות, משדה הקרב מגיעות ידיעות נהדרות. ב-14:30 מגיעה הפקודה. עולים לירושלים!!!.", נכתב ב"אחריי" ביטאון הצנחנים בעריכת שמעון גרא, "ירושלים עיר במלחמה, אנשי הג"א מתרוצצים בכל עבר ואמבולנסים מפנים את הפצועים. התושבים מקדמים את פנינו, פתחו דירותיהם, הוגשו מטעמים, הרגשת שמחה והקלה פרצה מהתושבים כשהם ראו את הצנחנים".
ערב המלחמה עוד היסס חוסיין מלך ירדן האם להורות לצבאו להילחם בישראל, אולם לאחר שהוטעה לחשוב כי המצרים נוחלים הצלחה מסחררת בקרבות סיני, החליט להורות לצבאו להשתלט על מבנה האו"ם בדרום העיר (הוא "ארמון הנציב" הסמוך לטיילת ארמון הנציב בירושלים), ולהצטרף למערכה. ישראל המופתעת נקטה בתחילה בגישה הגנתית ועל כן סומנה גבעת התחמושת כאחד היעדים הראשונים לכיבוש. הגבעה, המשקיפה אל הר הצופים, הפכה לבונקר צבאי בימי המנדט הבריטי ושימשה כמחסן התחמושת של בית הספר לשוטרים. בימי מלחמת העצמאות נכבשה הגבעה בידי הירדנים ונשארה תחת שליטת הממלכה עד ליום ה-8 ביוני 67'. הירדנים ביצרו את גבעת התחמושת והפכו אותה לעמדת תצפית שניתקה את הר הצופים מירושלים המערבית.
פלוגה 55 של הצנחנים בפיקודו של מוטה גור הוקפצה לעיר.
הגבעה הייתה מבוצרת וממולכדת, ושלוש תעלות קשר גדולות, מבוצרות ומוגנות בבטון ובאבנים ירושלמיות הקיפו אותה. על חיילי הצנחנים של גדוד 55 הוטלה המשימה לכבוש את הגבעה, כשתוכנית החדירה למבצר הייתה להיכנס דרך תעלות הקשר כאשר כל מחלקה תיכנס מתעלה אחרת.
אלא שבפועל בחסות החשכה ותחת הכאוס השורר בשדה הקרב, לא הצליחו הכוחות להתנהל לפי התכנית המקורית.תעלות הקשר היו צרות מאוד והחיילים עמוסי הציוד והנשק לא הצליחו לנוע בתוכן בחופשיות בטח לא לגבות ולחפות זה על רעהו. מתוך כך החליטו מפקדי הצוותים להוציא מחוץ לתעלות לוחמים אוחזי מקלעונים שיגבו ויחפו על החיילים שבתוך התעלות.
הראשון לצאת היה איתן נאוה, בן מושב מולדת, חבר היאחזות הנח"ל באלמגור ולוחם בצנחנים. בהיאחזות הכיר את רעייתו שלוה ובמושב מולדת נולד בנם הראשון דורון. ב-5 ביוני עוד הספיק איתן להתארח בביתם של אזרחים ירושלמים בבית הכרם ולשחק עם בנם שהיה בן גילו של דורון בנו.
במכתבו האחרון כתב לשלוה רעייתו , "אנחנו עומדים לצאת. אנחנו הצנחנים מוכנים לכל פקודה שתינתן לנו ומחכים לרגע המכריע. לא נבייש את הפירמה".
בליל הקרב היה זה איתן שמיהר לזנק מחוץ לתעלות. לאורך עשרות מטרים הוא גיבה את חבריו הלוחמים תוך שהוא רץ בשטחי האש ומפנה את הדרך לפניו, עד שנורה וצנח לתעלה, ימים ספורים אחרי שמלאו לו 23. על גבורתו העזה בקרב קיבל את עיטור הגבורה הבכיר מבין ציוני השבח בצה"ל.
כשהגיעו לוחמי הצנחנים אל לב הגבעה ואל הבונקר המרכזי הם נוכחו לגלות כי קשה לחדור את הקירות המזוינים של הבונקר. כעבור שעות, כשהכוח ששרד את הקרב מונה כשבעה חיילים סך הכל (!), הצליחו הכוחות לפוצץ את הבונקר ולהכריע את הקרב לטובת ישראל.
36 צנחנים נהרגו בקרבות גבעת התחמושת, חמישה עשר חיילים קיבלו ציוני שבח בדרגות שונות.
הקרב ההירואי על גבעת התחמושת, והאבדות הרבות של הצנחנים בעיר, משתלבים בזכרון הלאומי על חזרתו של הכותל המערבי לעם היהודי. ב-7 ביוני כבשו הצנחנים את הר הזיתים ומשם ההשתלטות על "העיר העתיקה" על רובעיה השונים הייתה קצרה. המערכה על ירושלים, שכלל לא הייתה מתוכננת בימי תקופת ההמתנה, הפכה לאחת החזיתות הבוערות והמדממות, מעל 180 חיילים נהרגו במהלכה ועוד רבים נפצעו. כ"ח באייר, היום בו כבשו הצנחנים את הכותל המערבי הפך ליום חג, "יום ירושלים", בו מציינים את איחודה של העיר ונכסיה הדתיים והתרבותיים של ישראל והעם היהודי.
כמובן ששום כתבה על הצנחנים בששת הימים אינה שלמה בלי התמונה הזאת:
התמונה, שצולמה על ידי דוד רובינגר מנציחה את שלושת הלוחמים: ציון כרסנטי (משמאל), יצחק יפעת (במרכז) וחיים אושרי (מימין), ומאחור בקטן הצנחן חיים כהן. "הצנחנים הבוכים", הייתה לאחת התמונות המפורסמות ביותר מהמלחמה ובכלל, התמונה פורסמה בין היתר גם ב"ניו יורק טיימס", ימים ספורים לאחר תום המלחמה וכן במגזין "לייף".
חטיבה קטנה עם שפם
קשה לנתק את מורשת הצנחנים מכיסא המפקד הבכיר בצה"ל. עשרה מרמטכ"לי צה"ל צמחו בחטיבה ביניהם: מוטה גור, בני גנץ, אביב כוכבי, משה 'בוגי' יעלון, דן שומרון, משה לוי ('מוישה וחצי') והרצי הלוי. חיילי הצנחנים שהיו לוחמי העילית של צה"ל מרגע היווסדה של החטיבה, הפכו עם השנים לחוד החנית של צה"ל. גדודי הלוחמים "אפעה", "פתן" ו"צפע" וכן סיירת הצנחנים והיחידות המיוחדות של החטיבה, מציבים סטנדרט לחימה ופיקוד שהצמיח את הטובים במפקדי צה"ל. במהלך מתקפת הפתע והטבח של חמאס בשבעה באוקטובר, פעלו סיירת הצנחנים וגדוד 890 לשחרור קיבוץ בארי וקיבוץ כפר עזה. בקרבות, שנמשכו כיומיים, טיהרו הלוחמים את הקיבוצים ושיחררו את המשפחות שהיו נצורות במקלטים שעות ארוכות. במהלך קרבות אלה איבדה החטיבה שישה עשר לוחמים.
עם הנעליים האדומות והמדים המשונים, עם פלאט טופ או נגב, לוחמי הצנחנים ממשיכים להיות מטובי הלוחמים של צה"ל, או במילותיו של הצנחן איתן נאוה ז"ל, "אנחנו הצנחנים, לא נבייש את הפירמה".
אני מתכוון למילים ראשונות שהתחברו לתחושה פנימית, למשהו שארצה לעשות בעתיד.
אלה שאלות שהקלטתי ברדיו טייפ דאבל קאסט שקיבלתי מהוריי כשהייתי ילד. ישבתי שעות מול הפלא הזה, מגיש שירים וביניהם מראיין את…אחותי הקטנה חנה. בגיל 4 היא התגלתה כמרואיינת נפלאה – מצחיקה, ספונטנית, סקרנית.
הרגעים הכי טובים היו כשהיא הייתה מגיעה לשיא של סיפור או בדיחה ושותקת. ופתאום הייתה בינינו הבנה כזאת – שקטה – שיכלה להתקיים רק בין שנינו. את התוכניות המשותפות האלה שלה ושלי היינו שומעים באוטו, בנסיעות משפחתיות בחו״ל.
מאז גדלתי. שאלתי שאלות בארץ ובעולם. הדלאי לאמה, אהרון ברק, נעמי שמר, יהודה עמיחי. את כולם זכיתי לפגוש, לשאול שאלות. מכולם השכלתי. עם השנים למדתי שהשאלות שלי פחות חשובות. מה שחשוב זה התשובות. ובעיקר הכמיהה לרגע הזה שבו קורה ביני ובין המרואיין משהו חדש, לא צפוי, רגע של אמת.
הרבה פעמים הרגע הזה שבו האמת סוף סוף יוצאת החוצה הוא רגע של שתיקה. של מבט. רגע של התרחשות. אתם יודעים מה – הרבה פעמים זה רגע ללא מילים. ככה זה, עוברים חיים שלמים רק כדי לחזור לרגעים ההם מול הטייפ עם אחותי כשנהננו לשתוק יחד. וכאילו אז כשהיינו ילדים היו בין שנינו כל האפשרויות, כל המילים שבעולם.
אני מזמין אתכם לחזור איתי למילים הראשונות של אבי נשר, שלמה ארצי, אתגר קרת ועוד דמויות מרתקות ומפתיעות (פרטים בהמשך)."
המפגש הראשון, עם איש הקולנוע אבי נשר, ייערך ב- 22 בינואר, בשעה 20:00, באודיטוריום הספרייה הלאומית בירושלים – נותרו כרטיסים אחרונים!
קצת על סדרת "מילים ראשונות":
זו סדרה בת 6 מפגשים, פעם בחודש, שייערכו כולם במשכן החדש של הספרייה הלאומית, מול מספר מוגבל של צופים. בכל מפגש חד-פעמי כזה, ישוחח רוני קובן עם דמות מרתקת ומוכרת ממרכז הציבוריות הישראלית ויחד איתו ישוב קובן אל המילים הראשונות שלו – בילדות, בכתיבה, ביצירה – ואל הסיפורים, הסודות והתובנות שמסתתרים מאחוריהן.
במהלך השיחה ידברו קובן ואורחיו גם על היצירות האחרונות שכתבו ויבחנו גם אותן בראי היצירות הראשונות.
במפגש הראשון ישוחח קובן עם הבימאי והתסריטאי המוערך, אבי נשר, שהשפיע על הקולנוע הישראלי בסרטים שכתב וביים וגם כמנטור ליוצרים ויוצרות צעירים. מה היה התסריט הראשון שכתב, מתי החליט להיות יוצר קולנוע ולמה ג'וליה רוברטס חייבת לו את הקריירה שלה? נשר מגיע לשיחה אינטימית עם רוני קובן ופותח בפנינו את המגירות בהן הוא שומר תסריטים ראשונים וזיכרונות.