למה כולם רוצים חתיכה מפסלו של מרדכי אנילביץ'?

כך מצא עצמו פסלו של מפקד מרד גטו ורשה בחזית הקרב הפוליטי על זיכרון השואה

832 629 Blog

פסל אנילביץ' ביד מרדכי. צילום: משה פילברג, ארכיון יד מרדכי (חטיבת צילומים)

״מתפלא אני מאוד על חוסר העניין מצדכם בקשר לאנדרטת הזכרון… חודשים חלפו מאז העצרת… ואתם גיליתם אך מעט עניין ומעט פעילות לקראת הגשמת המשימה הגדולה, אשר מחובתכם לשאת בה, יחד עם התנועה, במלוא הרצון, ההבנה, והמרץ. הייתכן כי במרוצת הימים נשכח הרעיון מלבכם? והרי בזכר חבריכם ובזכרו של מפקד המרד בגטו ורשה אנו מדברים."

ההפצרה הנחושה שמקופל בה רמז עבה לגבי חובת הציות ל״צו התנועה״, נשלחה במכתב בדצמבר 1949 מהוועד הפועל של תנועת הקיבוץ הארצי-השומר הצעיר למזכירות הקיבוץ יד מרדכי.  המכתב התייחס להחלטה שקיבלה התנועה כחצי שנה לפני כן, לגבי הנצחת זיכרון מפקד המרד בגטו ורשה, מרדכי אנילביץ'. הוא הזכיר לחברי הקיבוץ את דין התנועה: עליהם לעמוד במשימה שהטילו עליהם ולקדם בניית אנדרטה לזכר גבורת אנילביץ' בשטח הקיבוץ.

1
משה זילברטל אל מזכירות קיבוץ יד מרדכי, 28 בדצמבר 1949, מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי. (חטיב 38ב׳ הנצחה)

בעוד שאנדרטת אנילביץ׳, מוכרת כיום כמעט לכל יהודי בעולם, תהליך הקמתה היה מורכב ועמוס בתלאות וקשיים. מלבד המאבק על מקורות המימון לפרויקט, גם צורתה שעוצבה לבסוף בידי האמן נתן רפופורט, חבר קיבוץ עין שמר, עברה כמה הצעות וגלגולים, עד שנבחר הדגם הסופי.

בשנות הדיונים על הקמת האנדרטה, עלו דילמות לגבי תנועת הגוף והידיים של אנילביץ׳ והוצעו כמה אופציות:

Elal
אנילביץ׳ מרים ידיו אלעל, דגם שלא התקבל לפסל ביד מרדכי. תצלום מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי (חטיבת תצלומים)
הצעה לאנדרטה
אנילביץ' מנופף במקבת. הצעה שלא התקבלה לדמותו של אנילביץ׳. תצלום מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי (חטיבת תצלומים)
דגם הגבס ראשוני
אנילביץ׳ – דגם הגבס  שקדם לפסל הברונזה המוכר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי (חטיבת תצלומים)

משנוצר הפסל של הנער לבוש בבגדים קרועים וידו אוחזת ברימון, פרצה מחלוקת לגבי הכיוון שאליו הדמות תצפה. אנשי קיבוץ יד מרדכי ביקשו להפנות את הפסל לכיוון הגבול עם מצרים, צופה על רצועת עזה: ממנה נשקפה סכנת הפלישה ומשם הגיעו הסתננויות של הפדאיון שעשו שמות ברכוש הקיבוץ. רפופורט התנגד לבקשה זו, בטענה כי אנילביץ' אינו חלק ממאבק זה. לבסוף, הוחלט להציב את האנדרטה בחזית המגדל, הפונה לגבעה הדרומית, מתוך כוונה ליצור דיאלוג בין פסל זה לבין פסל נוסף שתוכנן וינציח את חברי הקיבוץ שנפלו במלחמת השחרור.

קיבוץ יד מרדכי ספג אבידות כבדות במהלך הקרבות נגד הצבא המצרי במלחמת העצמאות. עשרות מחברי הקיבוץ נהרגו ונקברו בקבר אחים. חברי הקיבוץ קיבלו הבטחה כי מול האנדרטה שתוקם לאנילביץ' תוקם גם אנדרטה לחבריהם.

בעלון הקיבוץ נכתב: "אנו פה לא רק ננציח את זכרו של מרדכי אנילביץ' על-ידי הקמת המצבה, אלא גם מצווים אנו למזג את הערכים שנוצרו על ידם עם היצירה שלנו פה ולהנחילם לדורות הבאים." רפופורט אף יצר דגם לאנדרטה לזכר הלוחמים, שכללה חמש דמויות – שתי נשים ושלושה גברים – בקרב עז שלרגליהם אלומת חציר ולידן עגלה. אנדרטה זו לא הוקמה בסופו של דבר.

5
אנדרטה לזכר הנופלים בקרב על הגנת יד מרדכי בעיצוב נתן רפופורט. לא הוקמה. תצלום מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי (חטיבת תצלומים)
הלוחמת והפצוע
הלוחמת והפצוע – מתוך האנדרטה שלא הוקמה לזכר הנופלים ביד מרדכי. תצלום מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי (חטיבת תצלומים)

ואולם בכך לא תמו תלאות האנדרטה והזכרון שהיא מייצגת.

באותן שנים, טרם הקמת 'יד ושם׳, כל תנועה פוליטית ניסתה להבטיח את מעמדה כמובילה את הזיכרון הלאומי של השואה בכלל ובעיקר של המרד – שייצג את ״הגבורה״. על רקע זה החל מתפתח מאבק בין תנועת קיבוצי השומר הצעיר לבין תנועת הקיבוץ המאוחד בתחרות סמויה על הבכורה, כפי שמתארת פרופסור בתיה דונר, בספרה ״נתן רפופורט – אמן יהודי״.

הקיבוץ המאוחד, בהיותו התנועה שאליה שייך קיבוץ לוחמי הגיטאות, היה מזוהה באופן טבעי עם המרד היהודי שפרץ בגטאות. זאת גם בזכות דמויות כמו צביה צוקרמן ואנטק צוקרמן, שהיה סגנו של אנילביץ׳ במרד. הזוג צוקרמן שרדו את המרד ואת השואה, עלו לארץ והיו לחברים מובילים בקיבוץ מורדי הגיטאות.

השומר הצעיר, לעומת זאת, ביקש את הזכות כמקום להנצחה בזכות שם הקיבוץ. השם "יד מרדכי" ניתן לקיבוץ שהיה קרוי קודם "מצפה ים". הקיבוץ היה שייך לתנועת השומר הצעיר, תנועת הנוער שאנילביץ' גם היה חבר בה. הקשר של יד מרדכי לפיכך יותר סמלי ולא מבוסס על יוצאי המרד שחיו בו. שכן מעבר לחברות בתנועה אחת, לא היה ליד מרדכי קשר ישיר למורדי גטו ורשה.

כך נולד לו מאבק טבעי על זכות הראשונים לשאת את זכר המרד, כששתי התנועות טוענות לכתר ההובלה, שלא לומר על זכותן לבעלות על טקסי יום הזיכרון.

בעיתון "על המשמר", עיתון מפלגת מפ״ם ותנועת השומר הצעיר, הציגו את העצרת ביד מרדכי כאירוע מרכזי, בהשתתפות נציגי הממשלה וההסתדרות. ואולם, באותו יום התקיימו בארץ שתי עצרות נוספות: בקיבוץ לוחמי הגטאות של הקיבוץ המאוחד, ובאולם "מרתף השואה" שעל הר ציון בירושלים, שם נערך טקס ממלכתי מטעם משרד הדתות. חלוקת המנהיגות בטקסים לפי שיוך פוליטי ומפלגתי הייתה ברורה, והמאבק על הזיכרון נמשך.

יוזמה להסדר בין שתי התנועות, השומר הצעיר והקיבוץ המאוחד, ולפיו כל שנה יתחלף מקום העצרת המרכזית, נחל כישלון מהדהד. למרות ניסיונות תיאום, הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה. בקיבוץ יד-מרדכי אף התלוננו שמזכירות הקיבוץ הארצי לא נתנה גיבוי לניסיון להגיע להסדר, וההכרה בצורך לתאם בין האירועים נותרה ללא מענה.

במקביל, ועדת ההנצחה של הקיבוץ הארצי האשימה את קיבוץ לוחמי הגטאות במהלכים להפרדה בין העצרות, כולל מניעה של שידור עצרת יד-מרדכי בתקשורת, והצגת הטקס של השומר הצעיר כאירוע נחות ודל לעיתונאי לרשות השידור הלאומית.

בהינתן מצב זה, אין פלא  לגלות את החוזר שהפיץ נתן פלד, חבר הכנסת מטעם מפ״ם, בשם תנועת ההשומר הצעיר לקראת יום השואה והמרד באביב שנת 1955.

פלד קורא בפאתוס: ״מול נסיונות ההשכחה וסילוף הצוואה של מורדי הגטאות… קוראים לקיבוצים להשתתף בטקס הנחת הזרים על ידי משלחת של 5 חברים, ובה נציגי השכבות והגילים השונים של הקיבוץ…״, ומוסיף ציווי: ״אף קיבוץ לא ייעדר מטקס הנחת הזרים,  הקיבוצים הסמוכים ליד מרדכי ישתתפו בטקס בהמוניהם!״

7
נתן פלד אל כל הקיבוצים 13 באפריל 1955. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ יד מרדכי. (חטיב 38ב׳ הנצחה)


הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

כיצד נראה אריה גיבור?

99 שנים לנפילת תל-חי: כך הקים הפסל אברהם מלניקוב את אנדרטת האריה השואג

תל חי

"את מלניקוב אתם מכירים?" שואלים דן בן-אמוץ וחיים חפר את קוראיהם, בפתח אחד מסיפורי "ילקוט הכזבים". "הסיפור הזה הוא לא על אחיו ולא על אביו, כי אם עליו בעצמו", הם ממשיכים, מתוך הנחה שבעת כתיבת הדברים כל ישראלי ידע בדיוק במי המדובר. לצ'יזבט שסיפרו בפלמ"ח על מלניקוב נשוב בהמשך הדברים, במיוחד בשל העובדה המפליאה שברובו הוא נכון. למען אלה שעדיין אינם יודעים מיהו מלניקוב ובמה מדובר, נערוך תחילה היכרות קצרה עימו, בעזרת תיעוד מארכיונו האישי שבספרייה הלאומית, הטומן בחובו תשובות לכמה מן החידות האופפות את פרשת חייו.

מעטים בלבד מבין העולים לרגל אל פסל האריה השואג בתל-חי, הניצב במקום בו נטמנו טרומפלדור וחבריו, מבחינים כי לא הרחק מן האנדרטה המרשימה קבור גם האיש שיצר אותה. אברהם מלניקוב, מאבות הפיסול הארצישראלי, מצא את מנוחתו האחרונה דווקא בין אנשי "השומר", לרגלי האנדרטה המזוהה עמו יותר מכל. את פרשת חייו הסוערים התחיל מלניקוב הרחק מהרי הגליל. הוא נולד בשנת 1892 בבסרביה, חבל ארץ שבאותה עת היה תחת שלטון הצאר הרוסי.

הנער הרגיש שגילה כישרונות ציור נשלח על ידי הוריו, בניגוד לרצונו, אל וינה, שם רשמוהו ללימודי רפואה. על רקע חילוקי הדעות ביניהם באשר להמשך לימודיו, הם הפסיקו לתמוך בו אחרי זמן לא רב והוא, אשר נטש את ספסל הלימודים, החל במסע הרפתקאות שבמהלכו הגיע לארצות הברית. שם, כך סיפר לימים, פגש בסופר הנודע ג'ק לונדון שעמו התיידד. באחת הפעמים שבהן בילוי לילי של השניים הסתיים בכי רע, הם אף נעצרו יחד על-ידי המשטרה המקומית.

התשוקה ללמוד אמנות גברה על יצר ההרפתקנות, ובשנת 1917 מלניקוב בן ה-25 נרשם ללימודי אמנות בשיקגו. אך למרות הכישרון המבריק והעתיד המזהיר שמנבאים לו מוריו, הוא לא הצליח להתמיד גם בלימודיו אלה. במארס 1918 נענה מלניקוב בהתלהבות לקריאות שנשמעו אז, להצטרף אל הצבא העברי הראשון, והוא מתנדב לגדודים העבריים. את רעייתו הצעירה ובתו התינוקת, שנולדה חודשים אחדים קודם לכן ולה העניק את השם בת-ציון, לא יראה עוד לעולם.

המערכה במזרח התיכון נסתיימה עד מהרה, ומלניקוב הגיע לארץ ישראל אחרי שהות קצרה במצרים, במחנה הצבא הבריטי. הוא עתיד היה לשוב לשם שנים אחדות מאוחר יותר, בחיפושיו אחרי דמותו של האריה השואג.

 

אברהם מלניקוב בירושלים, 1922. צלם בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ‫ ARC. 4* 1956 03 49‬
אברהם מלניקוב בירושלים, 1922. צלם בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ‫ ARC. 4* 1956 03 49‬

 

גם אחרי שפשט את מדיו והיה לאחד ממנהיגי קהילת האמנים הארצישראלית הצעירה שמרדה ב"בצלאל", המשיך מלניקוב לאחוז בנשק בעת הצורך. הצעיר החסון והשרירי, היה אחד ממגניה של ירושלים בימי מאורעות תר"ף, והחדשות על נפילתם של טרומפלדור וחבריו בגליל, הדהימוהו.

מלניקוב הפגין את כשרון הפיסול שלו במונומנטים ומצבות רבות רושם, שהגדולה והמרשימה מכולן היא האנדרטה שהקים לכבוד הגנרל אלנבי בבאר-שבע. גם פסל זה, כאחרים שהציב ברחבי הארץ, עתיד היה לגרום לו מפח נפש, כאשר נותץ, מקץ שנים אחדות, בידי המון פורעים מוסת.

 

מלניקוב מפסל את דיוקן אלנבי בסטודיו שלו שבשער שכם, 1922. צלם: בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 42
מלניקוב מפסל את דיוקן אלנבי בסטודיו שלו שבשער שכם, 1922. צלם: בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 42

 

ואולם, שנות העשרים היו עדיין תקופת השיא ביצירתו, ימי פריחה ויצירה מתפרצת: מלניקוב, העומד בראש "אגודת אמנים עברית", נבחר ליצור את המצבה על קברו של אחד-העם, ובאמתחתו תכניות לאנדרטאות גדולות נוספות.

 

תצלום דגם גבס של המצבה שפיסל מלניקוב על קברו של אחד העם, בתל-אביב. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 07
תצלום דגם גבס של המצבה שפיסל מלניקוב על קברו של אחד העם, בתל-אביב. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 07

ההזדמנות לה חיכה מלניקוב הגיעה בסוף 1928, כאשר הנדבן סיר אלפרד מונד הזדעזע מכך שטרם הוקמה מצבה על קברם של מגיני תל-חי, והחליט לממן את בנייתה מכיסו. מלניקוב היה האיש שנבחר על-ידו לבצע את המשימה של פיסול אנדרטה לאומית-ציונית מודרנית אולי הראשונה מסוגה בארץ-ישראל.

לפני ראשי המוסדות הלאומיים שנטלו על עצמם את ביצוע עבודת הקמתה של האנדרטה, הציג הפסָּל הנמרץ תכנית סדורה. היה בדעתו ליצור פסל בדמותו של אריה שואג, מגוש אבן שייחצב בגליל, סמוך לתל-חי. לעזרתו של מלניקוב גוייס יצחק שדה. יחד הם איתרו סלע שממנו יחצבו הפועלים, תחת ניצוחו של שדה, את גוש האבן שישמש את האמן.

נדלג על הקשיים הביורוקרטיים שנערמו לפני מלניקוב בטרם התחיל בעבודת החציבה עצמה, ונשוב אל הצ'יזבט שפתחנו בו. מהו הסיפור של בן-אמוץ וחפר על מלניקוב?

"כשביקשו את מלניקוב שיעשה את פסל האריה על קברו של טרומפלדור", הם ממתיקים סוד, "אמר שקודם כל הוא מוכרח לראות אריה אמיתי. אמרו לו: לך, חפש לךּ אריה. ובאותם הימים לא היה בארץ אף אריה אחד. הלך אל ד"ר בודנהיימר בירושלים שמבין בחיות ושאל אותו בגרמנית איפה אפשר למצוא אריה חי. אמר לו הדוקטור: לך לקאירו [קהיר]. נסע למצרים. בא ושאל: איפה כאן גן החיות? אמרו לו: אתה שומע את שאגות חיות המדבר? שמה גן החיות. הלך, הלך, עד שהגיע. […] רק נכנס, רץ לכלוב האריות." בהמשך מספרים חפר ובן-אמוץ בציוריות רבה כיצד נאלץ מלניקוב לשחד את הפקיד המצרי הממונה, כדי שייתן לו אישור רשמי להכנס אל כלובי האריות ולעשות רישומים מהם.

תצלומים ותעודות ששרדו בארכיונו של מלניקוב, מגלים לנו כי אין זו בדייה כלל: מלניקוב אכן התייעץ, קרוב לוודאי, עם שמעון פריץ בודנהיימר, מראשוני הזואולוגים בארץ-ישראל, אשר סייע לו להגיע למצרים, ולפנות שם לגן החיות הגדול אשר בגיזה. בודנהיימר, יש להניח, הכיר היטב גן חיות עצום ממדים זה, שנפתח עוד בשנת 1911. למרות שאין בידינו כל תיעוד על השוחד שנאלץ לתת לפקיד הממונה, הרי שסביר כי כך היה. אך ראו זה פלא: במקום הנייר והעיפרון ששלף מלניקוב, על-פי המסופר, הוא כנראה הוציא מכיסו דווקא את המצלמה שניתנה לו, והחל לתעד באמצעותה את האריות שראה לפניו. תצלומי האריות שנמצאו בארכיונו של מלניקוב, מגן החיות בגיזה, מתעדים את הסיוע שקיבל מן העובדים המקומיים, בבימוי בעלי החיים והעמדתם בתנוחות מסויימות, שנדרשו לאמן לקראת הכנת הפסל. האריה המצרי המתועד כאן, הוא, למרבה ההפתעה, הדוגמן שבדמותו נוצרה אחת האנדרטאות הציוניות הידועות ביותר.

 

תצלומי אריות בגן החיות בגיזה, ספטמבר 1932. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 38

תצלומי אריות בגן החיות בגיזה, ספטמבר 1932. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 38

תצלומי אריות בגן החיות בגיזה, ספטמבר 1932. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 38

תצלומי אריות בגן החיות בגיזה, ספטמבר 1932. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 38
תצלומי אריות בגן החיות בגיזה, ספטמבר 1932. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 38

 

רק בסוף 1930 נחצבה האבן שבחר לו מלניקוב, ובמאמצים רבים החל הפסָּל במלאכת עיצובה של הדמות. התצלומים המטושטשים מעט ששרדו בין ניירותיו של מלניקוב, מגלים פן לא ידוע בתהליך הפיסול וגרירת הסלע למקומו, בתנאים פרימיטיביים למדי.

 

 עבודות ההקמה של אנדרטת תל-חי, בערך 1931. ארכיון אברהם מלניקוב, ‫ ARC. 4* 1956 03 39‬
עבודות ההקמה של אנדרטת תל-חי, בערך 1931. ארכיון אברהם מלניקוב, ‫ ARC. 4* 1956 03 39‬

 

בזיכרונותיו, תעד מלניקוב את הרגע שהונצח במצלמתו: "גוש האבן החל במסעו האחרון אל בסיס האנדרטה בשעה 11 בבוקר ובשעה 5:30 אחרי-הצהריים ניצב על מכונו. אחרי שנתיים של עבודה קשה וטכנית גרידא, צפיתי לראשונה בפרופורציות של האנדרטה. היא היתה מרשימה מאוד, אבל עליי להודות כי נבלעה במרחבים אשר סביבה."

 

טקס גילוי האנדרטה לגיבורי תל-חי, 23 בפברואר 1932. צלם: בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 41

 

טקס גילוי האנדרטה לגיבורי תל-חי, 23 בפברואר 1932. צלם: בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 41
טקס גילוי האנדרטה לגיבורי תל-חי, 23 בפברואר 1934. צלם: בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 41

 

ב-23 בפברואר 1934, כחמש שנים אחרי תחילת העבודה וסמוך ליום השנה הארבעה-עשר לנפילת תל-חי, נחנכה האנדרטה. תחת גשם שוטף, נערך טקס רב רושם, שבו נטלה חלק כל הנהגת היישוב העברי. מלניקוב לא המתין לביקורות העוקצניות שנפוצו עד מהרה, וימים אחדים לאחר הטקס, הוא עזב את הארץ. עורך הדין והמנהיג הציוני הבריטי, הארי סאקר, הזמין אותו לבוא ולפסל את בני משפחתו, בתנאי עבודה ובשכר נדיב – אולי כפיצוי-מה על הסבל וההקרבה שנדרשו ממלניקוב בעת שנות העבודה הקשות בתל-חי.

 

דיוקן ילדי הארי סאקר, 1922. צילום: פוטו פלסטיקה, תל-אביב. ארכיון אברהם מלניקוב ARC. 4* 1956 03 31
דיוקן ילדי הארי סאקר, 1922. צילום: פוטו פלסטיקה, תל-אביב. ארכיון אברהם מלניקוב ARC. 4* 1956 03 31

 

הפעם, מלניקוב לא נטש את משפחתו: רעייתו השנייה, שרלוט, ובתו הקטנה חווה, עתידות היו להצטרף אליו לאחר זמן לא רב, ויחד עמו השתקעו בלונדון.

 

מלניקוב עם רעייתו שרלוטה ובתו חווה, תל-אביב, 1929. צלם בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 65
מלניקוב עם רעייתו שרלוטה ובתו חווה, תל-אביב, 1929. צלם בלתי ידוע. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 65

 

השנים הבאות היו שנות רווחה והצלחה למלניקוב: הוא נסוג מסגנונו הנועז, הארצישראלי, אך זכה להוקרתם של אנשי אצולה, מימשל ובעלי המעמד הגבוה בבריטניה. דמותו של הלוחם הנועז, יליד רוסיה, שפיסל את הגנרל אלנבי במדבר הארץ-ישראלי, הפליא לנגן בכינור וכתב סיפורים קצרים באנגלית מהוקצעת, משכה אליה נשים וגברים שביקשו את קרבתו. אחד משיאי הצלחתו היה פיסול דיוקנו של וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה, שניאות לשבת לפניו ולהקדיש לו מזמנו היקר, כדי שיפסל את דיוקנו.

 

אברהם מלניקוב עם המתווה לפסל דיוקנו של וינסטון צ'רצ'יל, בערך 1941. ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 29
אברהם מלניקוב עם המתווה לפסל דיוקנו של וינסטון צ'רצ'יל, בערך 1941.
ארכיון אברהם מלניקוב, ARC. 4* 1956 03 29

 

ימי מלחמת העולם השנייה עוברים בחרדה ובקשיים מרובים: הסטודיו של מלניקוב בלונדון נפגע באופן קשה מהפצצה גרמנית, ורבות מן העבודות שהשלים ניזוקו. הוא נאלץ להיפרד מרעייתו האהובה (שמתה ב-1949) ולשלוח את בתו היחידה לפנימייה מרוחקת. התקף הלב שבו הוא לוקה ב-1952, גורם לו להתחיל לחשוב על שיבה לארץ-ישראל, אך שנים חולפות והוא אינו מצליח לממש את חלומו. בינתיים, חווה בתו חוזרת ארצה ומשתלבת היטב בחברה הישראלית.

את הנסיעה לישראל תכנן מלניקוב זמן רב, והצליח להוציא אותה אל הפועל רק לאחר מאמצים רבים ולחצים שהופעלו עליו מצד ידידים ובני משפחה. בנובמבר 1958 כותבת לחווה מלניקוב ידידתה מלונדון: "[מלניקוב] לא החליט עדיין לאיזה קיבוץ יצטרף, לכפר גלעדי או לקיבוץ אחר. בכספו יצטרך לבנות סטודיו בקיבוץ ואת השיכון יקבל מהקיבוץ. […] נראה לי שהוא מרוצה מאוד מעצם נסיעתו ארצה ובעיקר מאפשרות פגישה איתכם בקרוב […]"

כאשר הגיע מלניקוב ארצה, בקיץ 1959, הוא היה אדם שונה לחלוטין מן האמן הצעיר שעזב 25 שנים קודם לכן. תוכניותיו לפסלים ולאנדרטאות חדשות הלכו ונמוגו, עם התגברות קשיי הבריאות. קבוצה של פסלים נבחרים שארז והביא עמו ארצה, הגיעה לאחר תלאות רבות מלונדון לנמל חיפה, והוא נדרש לשחררם מן המכס. בדרכו לשם, לקה מלניקוב בשבץ הלב, וזמן קצר לאחר-מכן נפטר. את סיפורם העגום של פסליו ועיזבונו האמנותי, אשר נעלם ברובו, נפרוש לפני הקוראים בפעם אחרת.

שבוע לאחר מותו, ב-5 בספטמבר 1960, נטמן מלניקוב בבית הקברות שבתל-חי. הוא נח מנוחת עולמים, כאשר ביקש, לרגלי אנדרטת האריה השואג, שעליה היתה גאוותו.

 

עוד תמונות מהקמת אנדרטת "האריה השואג"

 

כתבות נוספות

הנערה היהודייה שמאחורי גברת החירות

מסע קסום: ארץ ישראל לאורך שלוש מאות

 

 

הטרקטור הזקן של קיבוץ יד מרדכי מבקש פטור מגיוס

מלחמת המוחות שהתנהלה בין קיבוץ יד מרדכי לצבא ההגנה לישראל כללה טרקטור ותיק ומטעי גויאבות

832 629 Blog

בתמונה: קטרפילר 22 ובו נוהג זליג פרופסט. ארכיון קיבוץ יד מרדכי

בסתיו 1956, נחת על שולחנה של מזכירות קיבוץ יד מרדכי מכתב יוצא דופן. המכתב כלל האשמה חריפה נגד הקיבוץ בגין מעשה גזל חמור. סעיפי המכתב הציגו איום ברור וחד-משמעי בפנייה למשטרה, במטרה שתנקוט לאלתר בצעדי אכיפה כנגד מעשי הפשע הפליליים המיוחסים לחברי הקיבוץ. המכתב נשלח בידי רץ מיוחד, נכתב עליו "מיידי", והוא יצא מלשכתו של רב-סרן מעוז יחזקאל, מפקד הגוש – ממונה הביטחון מטעם צה"ל באזור שבו נכלל יד מרדכי. המכתב הופץ לכל הנוגעים בדבר: פיקוד הדרום, ועד הביטחון של הקיבוץ הארצי (התנועה הקיבוצית שאליה השתייך קיבוץ יד מרדכי), וכמובן – מא"ז יד מרדכי, מפקד היישוב. זה היה אחד השיאים, שממרחק נראים מוזרים ואפילו קומיים, ביחסים המורכבים בין צה"ל לקיבוץ, יחסים שידעו עליות ומורדות לאורך השנים.

קיבוץ יד מרדכי באותם ימים היה יישוב ספר, סמוך לגבול עם מצרים, בקו הסכם שביתת הנשק של מלחמת השחרור. בשנים מתוחות אלו, במיוחד ביישובים הסמוכים לאזורי הסכסוך, הגבול בין רכוש הצבא לרכושם הפרטי של היישובים ושל תושביהם, היה מטושטש במקצת. ברוח זו, נשלחו צווי גיוס לא רק לאנשים, כי גם לכלי רכב פרטיים ואפילו לציוד חקלאי. באווירת הגיוס הכללי ששררה אז בארץ, סירוב או השתמטות משירות בצה"ל לא היו אופציה, גם כאשר מדובר היה בצו 8 לטרקטור. לבעלים המופתעים של הכלי החקלאי, נותר רק לגייס הרבה כישרון ולמצוא דרכים יצירתיות, להתחמק מההתנדבות בכפייה.

וכך אמנם היה כשנקרא הטרקטור די-4 עם דחפור של קיבוץ יד מרדכי להתייצב ולשרת את צה"ל. אחרי שיחת טלפון עם הקצין הנוגע לעניין שככל הנראה לא הצליח להסיר את רוע הגזרה, שלחה מזכירות הקיבוץ מכתב לקצין ההנדסה הראשי שביקש את הטרקטור לצרכי החיל. במכתב פירטו הקיבוצניקים הסברים כבדי משקל מדוע נבצר מהם, למרבה הצער, להיענות לדרישת הצבא.

הנימוק הראשון לדחייה היה שהטרקטור "יצא מכלל שימוש… המשאבות מקולקלות, והבולודזר לא מורכב… [ולכן] לעבודות הכרחיות הזמנו בולודזר מקיבוץ כרמיה השכן". הנימוק הבא לשחרור הטרקטור משירות, שנכתב מיד ובאותו מכתב, מבלי לתת את הדעת שהוא סותר את הנימוק הראשון, היה כי "הטרקטור עובד בענף הפלחה שבו מעבדים 7,000 דונמים והוא חיוני ביותר בעונת הקציר [הקרובה] ולכן עובד מספר שעות מלא ביממה ולא נוכל לשחררו״.

Traktor
מזכירות קיבוץ יד מרדכי לקצין הנדסה ראשי. 23 בחודש מאי 1956, י״ג בסיוון תשט״ז. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

מבצרים את מטע הגויאבות

צה"ל השתמש בשטח יד מרדכי ובמחסנים שבתוך הקיבוץ לאחסון ציוד צבאי. בין היתר, אוחסנו ביד מרדכי חומרי בנייה וגידור שנועדו לביצורים. מיקום הגיוני, ככל שאלה נועדו להגנה מפני תוקפנותם הצפויה של כוחות האויב שנמצא כה קרוב לקיבוץ.

באותן שנים, כאמור, עמלו חברי יד מרדכי על פיתוח פרנסתם בשדות ובמטעים שנזרעו ונטעו באדמות שהקיפו את חצר הקיבוץ ובתי החברים. המשק סבל באופן קבוע, שיטתי וגובר מגניבות של יבול, ציוד חקלאי ובעלי חיים, שנחטפו בידי השכנים והוברחו אל מעבר לגבול למצריים. מה עשו החברים? לקחו את חומרי הביצורים של הצבא והקיפו בהם את מטע הגויאבות הצעיר שנטעו זה לא מכבר.

כאשר התגלה השימוש היצירתי של חברי יד מרדכי ברכוש צה"ל, הגיע מפקד האזור, רס"ן יחזקאל, לקיבוץ, התייצב מול המזכיר ושוחח עמו בעניין. ״הובטח לי שהגדר תורד והחומרים יוחזרו למחסן״, הוא כותב, ומוסיף: "אך לא מילאתם את ההתחייבות הזו עד היום״.

"נראה לי מיותר להסביר לחברי יד מרדכי [את] הערך של חומרי ביצורים, ואני מתפלא על הפקרות זו", מעיר יחזקאל ורומז לפרשייה הטראגית של פינוי הקיבוץ ותושביו בקרבות מלחמת השחרור. הוא חותם בלשון חריפה: "אני מודיע לכם, באם הגדר לא תורד עד מחר… אמסור את העניין לטיפול פלילי של משטרת ישראל".

Guyavot
רב סרן מעוז יחזקאל מפקד הגוש למזכירות קיבוץ יד מרדכי. 2 באוקטובר 1956, [כ״ט] תשרי תשי״ז. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

האם צייתו חברי יד מרדכי לאיום המפורש? אין לדעת. בחלוף פחות מארבעה שבועות פרצה מלחמת סיני, היא "מבצע קדש", שנפתחה ב-29 באוקטובר 1956. קיבוץ יד מרדכי שוב היה בנקודה אסטרטגית, במיקומו הקרוב מאוד לגבול עם מצרים. הכניעה הכמעט מיידית של הגנרל המצרי שפיקד על עזה בבוקר ה-2 בנובמבר לא העמידה את ביצורי הקיבוץ במבחן פלישה של צבא האויב.

אנחת הרווחה של החברים הגיעה לפחות עד העיר רחובות, ששיגרה לקיבוץ יד מרדכי מברק ברכה מרטיט לב. בימים אלה שבהם מלאה שנה לטבח שמחת תורה שיד מרדכי היה בין נפגעיו, נושא מברק מרגש זה, שגילו כמעט 70 שנה, משמעות מיוחדת:

"עם שיחרור עזה וסביבותיה שלוחה לכם ברכת העיר… יש גמול לעמידתכם. יהיו חייכם שלום״.

Mivrak
עיריית רחובות למשק קיבוץ יד מרדכי. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

המסמכים הארכיונים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

הכיבוש משחית! מלחמת החמוצים הקיבוצית

מי העז לקרוא תיגר על אימפריית החמוצים של יד מרדכי?

832 629 Blog 2

חבר הקיבוץ צבי מאיר מכין את פחי המארז לחמוצים מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)

כשהוקמו הקיבוצים הראשונים, עשרות שנים לפני הקמת המדינה, הייתה הארוחה בחדר האוכל המשותף תוצאה של עבודה קשה של כל החברים, בעיקר החברות. המנות שהכינו היו פשוטות – מרקים, דייסות, לחם שאפו בעצמם, ולעתים רחוקות ביצים ועוף מתוצרת הלול והמשק של הקיבוץ.

עם ההתפתחות והגידול במספר החברים בקיבוצים בשנות ה-50, והצורך להיענות להכנת ארוחות בהיקף של מאות מנות ביום, הקימו התנועות הקיבוציות מחלקות מטבחים תנועתיות. אלו פעלו כמוסד-על המתכלל את מטבחי הקיבוצים ואספקת המזון שהגיעה אליהם. המטרה הייתה לארגן את ניהול חדר האוכל הקיבוצי והמטבח הצמוד אליו, לפי אמות מידה תזונתיות ובריאותיות, וגם כלכליות. תפקיד המחלקה היה לפיכך להציע תפריטים, להנחות וללמד את צוות עובדי המטבחים שיטות הכנה יעילות, ולעדכן בחידושי המזון העולמיים. כך, למשל, הופצה בשנת 1959 הזמנה לימי עיון בהכנת מנות צמחוניות.

‎⁨מסמך 2⁩.heic
חוזר מחלקת המטבחים להנהלות המטבחים בקיבוצי השומר הצעיר. 15 במאי 1955. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ענף המזון, חטיבה 17)

בתקופה זו, מטבחי הקיבוצים כבר השתכללו ולא הסתמכו עוד רק על המזון שהכינו בעצמם מתוצרת המשק וחומרי גלם בסיסיים. הנהלות המטבחים גם קנו פריטי מזון מן המוכן ששולבו במנות הארוחות שהוגשו בחדרי האוכל.

ביחסי הגומלין הכלכליים בין קיבוצים, שנוהלו ביד רמה בידי הנהגת תנועות הקיבוצים, כל קיבוץ שנפל בחלקו להתמחות בתחום מסוים – היה כוכב על במת התוצרת. כשקיבוץ אחד התמחה בייצור נעליים, כל שאר חברי הקיבוצים, על טפם וזקניהם, צעדו רק בנעליים שלו. קיבוץ אחר תפר מעילים? כולם התעטפו בחורף ביצירה המקומית שהייתה זהה ואחידה כמיטב דרישות השוויון המוחלט. כך היה בכל תחום, גם מוצרי בנייה ואלקטרוניקה, ציוד עזר של חקלאות ואפילו בתחום המזון שהוגש לחברים בחדרי האוכל. אותה שיטה: מאפייה של קיבוץ אחד מספקת את הלחם לכל יתר הקיבוצים, וכן הלאה.

המציאות הזו יצרה תקריות שממרחק הזמן נראות כמו קומדיה של טעויות. כך למשל, באביב 1959, רק שבועיים אחרי חג הפועלים ב-1 במאי המייצג את הערבות ההדדית בין פועלי כל העולם ובכלל חברי קיבוצים בשומר הצעיר, שיגרה מחלקת המטבחים של תנועת הקיבוץ הארצי (המאחדת את קיבוצי השומר הצעיר), חוזר להנהלות המטבחים בכל קיבוצי התנועה, ובו הזמינה בגאווה להשתתף ב"יום לימוד לכיבוש מלפפונים".

Img 8447.heic
קיבוץ יד מרדכי למחלקת המטבחים בקיבוץ הארצי. 24 במאי 1955. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ענף המזון, חטיבה 17)

שיגור המכתב להנהלת המטבח של קיבוץ יד מרדכי היה אירוניה במקרה הטוב, ועלבון צורב במקרה הרע. ולמה? כי ביד מרדכי של אותן השנים פעל במלוא המרץ מפעל שמר – שימורים, מיצים וריבות – גאוות המשק.

‎⁨סריקה 20241010⁩
הדפסה על מארז מתוצרת מפעל ״שמר״ ביד מרדכי. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)]

שמר נוסד בראשית שנות ה-40, כמהלך חירום. יד מרדכי, אז קיבוץ צעיר מאוד, נקלע לסכנה של עודף יבול. השקעה ביותר מ-100 דונם מלפפונים שנזרעו, הייתה עלולה לירד לטמיון לאחר שהקונה שהבטיח לקנות את הסחורה השופעת פשט את הרגל. אז נולד הרעיון לכבוש את המלפפונים ולמכור אותם כתוצרת משומרת, ולשם כך הובהלה לקיבוץ מדענית מתחנת הניסיונות ברחובות (היום מכון וולקני) שתלמד את החברים את הכימיה הנדרשת להחמצה ואחסון של הכמויות העצומות של המלפפונים. במקביל, נשלחו שליחים לבית חרושת שכן שהסכים להשאיל לקיבוץ הצעיר חביות גדולות של 200 ליטר לשלב השימור הראשון. חברים אחרים מיהרו לסוחר פח בתל אביב וקנו ממנו יריעות שישמשו לייצור מארזים לשיווק הסחורה. בשנה הראשונה נעשתה העבודה תחת כיפת השמיים בצל עצים.

ההצלחה לא אחרה לבוא, וכשהובן שזו לא גחמה חד פעמית הוחלט ליסד מפעל. הוקם צריף ייעודי ונבחר שם: "שמר". גם ראשי תיבות שרומזות על התוצרת, וגם צליל דומה ל"שמן", בית חרושת למזון שהיה אז שם דבר. אחרי הקמת המדינה, המפעל המשיך לשגשג ולפרוח. ייצר שימורים מפרות וירקות רבים: כל סוגי ההדרים שעובדו למיצים ולפתנים, ירקות כמו כרוב, שעועית במיץ עגבניות, מלפפונים, אפונה, ריבות ממגוון פירות ועוד ועוד. וכמיטב המסורת, הוא שיווק את תוצרתו ללקוחותיו הנאמנים – קיבוצי הקיבוץ הארצי, קרובים כרחוקים – חבריו לתנועה, לדרך ולרעיון הסוציאליסטי עם ערבות הדדית לטיפוח כלכלה עצמאית ומשותפת.

‎⁨יד מרדכי שמר חבר הקיבוץ צבי מאיר
חבר הקיבוץ צבי מאיר מכין את פחי המארז לחמוצים מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)
‎⁨חברים בשמר⁩
חברי קיבוץ יד מרדכי בצריף הפח בראשית ימי מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)

התגובה לאיום בתחרות שהקימה מחלקת המטבחים התנועתית לתוצרת "שמר". לא אחרה לבוא. החוזר המזמין ללמוד להכין "חמוצים" מתוצרת בית עבר בין חברי קיבוץ יד מרדכי. "לא נשתתף", כתב אחד בכתב יד נחרץ על המכתב החצוף, הפוגע בכבודם של חברי הקיבוץ כולם. ובתוך ימים אחדים נשלחה תשובה נחרצת, שנכתבה ככל הנראה בחופזה ואולי אף בזעם, עד כדי כך שבהדפסתה נפלו שגיאות, אחת מהן פרוידאנית ממש. בכותרת המכתב על "יום הלימוד" הקולינרי, המילה "כיבוש" (מלפפונים) הוחלפה במילה "כבוד". איננו רוצים להשתתף, כתב הקיבוץ במכתב, אותו חתם ב״ברכת חברים״ המקובלת. ואם אתם לא מבינים רמזים, ובכן מסבירים חברי הקיבוץ הנעלבים עד עמקי נשמתם: ״מלפפונים כבושים מספק לנו בית החרושת 'שמר'".

‎⁨יד מרדכי שמר סירוב להגיע לקורס מ
קיבוץ יד מרדכי למחלקת מטבחים קיבוצי השוה״צ. 24 במאי 1959. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (מזון, חטיבה 17)

אירוניה כפולה היא שבשנת 1966, מכר יד מרדכי את בית החרושת לשלושה יזמים פרטיים. הסיבה: לא נמצאו חברים שהסכימו לעבוד במפעל, והקיבוץ נאלץ לייבא עובדים מהעיר אשקלון השכנה. בקיבוץ הסוציאליסטי רצו להימנע מהעסקה של פועלים כבעלי בית, הסותרת את העקרונות הקומוניסטיים. החברים העדיפו להיפרד מהמפעל, לסמוך מבחינה כלכלית ולהתמסר לענפים בהם היו רק ידיים עובדות של חברי הקיבוץ.



הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי בקיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.