סע לאט: נוסעים במכונית הישנה עם אריק איינשטיין
הצטרפו לנסיעה אל הסיפורים והאירועים שמהם נולד "סע לאט"
אריק איינשטיין, 1976. צילום: יוסי רוט, אוסף דן הדני
נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה
לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב.
הַגֶּשֶׁם שׁוּב נִהְיָה כָּבֵד,
וְלֹא רוֹאִים מִמֶּטֶר.
סַע לְאַט
צְבִי אוֹמֵר שֶׁגְּשָׁמִּים כָּאֵלֶּה מַזִּיקִים לַחַקְלָאוּת,
וַאֲנִי חוֹשֵׁב: כַּמָּה חַם בַּבַּיִת
וְאֵיזֶה מִסְכֵּנִים הַחַיָּלִים
שֶׁשּׁוֹכְבִים עַכְשָׁו בַּבֹּץ…
סַע לְאַט, סַע לְאַט
בָּרַדְיוֹ הַחַלְפוֹן שֶׁל הַגַּשָּשׁ,
בניגוד לדעה המקובלת, "החלפון של הגשש" לא קשור לסרט "גבעת חלפון אינה עונה" וזאת מהסיבה הפשוטה שהסרט עדיין לא יצא בזמן כתיבת השיר. "החלפון של הגשש" בשיר מתייחס למערכונים הפופולריים של הגשש מהתכנית "קסיוס קליי נגד חלפון".
פִּתְאֹם הִתְחִילוּ חֲדָשׁוֹת.
הַלַּיְלָה יֵרֵד בָּרָד כָּבֵד,
אֶצְלִי הָלַך הַוִּישֶׁר
צְבִי אוֹמֵר שֶׁקַּר לוֹ בָּרֹאשׁ, תִּסְגֹּר אֵיזֶה חַלּוֹן,
ומי זה אותו צבי, שתמיד יש לו משהו חשוב לומר? "'צבי אומר' זה צבי שיסל כמובן…", סיפר איינשטיין. "תמיד עם טיפות אף, ותמיד הרוח הזו, שנושבת מן החלון ונכנסת לאוזן. וכמובן הוויכוחים הבלתי פוסקים באוטו, חלק רוצה שהחלונות יהיו סגורים וחלק אומר אוויר, אוויר, תפתח…". שיסל – השחקן, הבמאי והמפיק – היה חבר קרוב של איינשטיין ושותף שלו גם ב"חבורת לול".
וַאֲנִי חוֹשֵׁב: הַפּוֹעֵל שׁוּב הִפְסִידָה,
וְאֵיזֶה מִסְכֵּנִים הָאוֹהֲדִים
שֶׁאוֹכְלִים לָהֶם תַּ'לֵב…
את אהדתו של איינשטיין להפועל תל-אביב כולם מכירים. בשנה שבה נכתב השיר, הפועל תל אביב סבלה מעונה גרועה במיוחד, וכמעט שירדה ליגה – כך שאין ספק שמסכנים היו האוהדים (ואריק ביניהם) שאכלו להם ת'לב…
סַע לְאַט, סַע לְאַט
תֵּן לַמַּחֲשָׁבוֹת לָרוּץ לְכָל הַכִּוּוּנִים,
לֹא יַתְחִילוּ בִּלְעָדֵינוּ,
"'לא יתחילו בלעדינו' זה משפט שהיה רץ באוטו", סיפר איינשטיין. "היינו ממהרים להופעה, הנהג היה נוסע מהר, אז היינו אומרים הלו, לא יתחילו בלעדינו".
סַע לְאַט, סַע לְאַט
נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה,
לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב.
מָחָר אֲנִי אָקוּם מֻקְדָּם,
תִּרְאֶה יִהְיֶה בְּסֵדֶר
צְבִי אוֹמֵר שֶׁקָּשֶׁה לוֹ לִנְשֹׁם וְנִגְמְרוּ לוֹ הַטִּפּוֹת.
וַאֲנִי חוֹשֵׁב, אֲנִי חוֹשֵׁב עָלַיךְ,
וְאֵיךְ שֶׁאַתְּ יוֹדַעַת לְפַנֵּק
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ.
סַע לְאַט
אַתָּה זוֹכֵר שֶׁנָּסַעְנוּ לְאֵילַת,
יָרַדְנוּ אֶל הַמַּיִם.
כֻּלָּם הָיוּ בְּרֹאשׁ אֶחָד –
שַׁרְנוּ בִּיטְלְס בְּקוֹלוֹת
אָה, אָה, אָה, אָה
איזה שיר של החיפושיות שרו אריק וחבריו בדרך לאילת? יכול מאוד להיות שאת השיר "You Never Give Me Your Money:
נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה,
לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב.
הַגֶּשֶׁם שׁוּב נִהְיָה כָּבֵד,
וְלֹא רוֹאִים מִמֶּטֶר.
צְבִי אוֹמֵר שֶׁגִּלּוּ כּוֹכָב שֶׁיֵּשׁ עָלָיו חַיִּים,
השנים 1974-1973 היו אכן שנים מסעירות מאוד בעולם חקר החלל. בין היתר בזכות תכנית מארינר של נאס"א ששלחה גשושיות אל כוכבי הלכת השכנים לכדור הארץ. "האם כדור הארץ הוא כוכב הלכת היחיד במערכת השמש עליו מסוגלים להתקיים חיים?", שאלו את עצמם האסטרונומים ככל שהתגלו עוד ועוד פרטים על השכנים שלנו בשביל החלב.
וַאֲנִי חוֹשֵׁב: עוֹד מְעַט זֶה עַזָּה, וְרַק שֶׁלּא יָעוּף אֵיזֶה רִמּוֹן
וְנֵלֵך לַעֲזָאזֵל…
שורה של פיגועי טרור שמקור מבצעיהם ברצועת עזה התרחשו בתחילת שנת ה-70. אחד מהפיגועים המזעזעים ביותר בגל הטרור של אותה תקופה, היה רצח שני הילדים מרק ואביגיל ארויו ז"ל לאחר שמחבל השליך רימון למכונית המשפחה. ככה שהפחד "שיעוף איזה רימון" היה חשש מוחשי מאוד באותה תקופה.
סַע לְאַט, סַע לְאַט
תֵּן לַמַּחֲשָׁבוֹת לָרוּץ לְכָל הַכִּוּוּנִים,
בסרט "סע לאט" בכיכובם של אריק איינשטיין, צבי שיסל ואחרים, אלמנט "סע לאט" מככב ממש בתחילתו של הסרט. כבר בדקות הראשונות של הסרט איינשטיין מבקש לפתוח חלון ודורש: "סע לאט!":
לֹא יַתְחִילוּ בִּלְעָדֵינוּ,
סַע לְאַט, סַע לְאַט…
נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב.
[הציטוטים של אריק איינשטיין בכתבה לקוחים מהספר "אריק איינשטיין זו אותה האהבה – ביוגרפיה בראשי פרקים". עורך: עלי מוהר, הוצאת דניאלה די-נור, 2006)
כתבות נוספות
נדיר: אריק איינשטיין מצייר ומסכם את שירותו בלהקת הנח"ל
המשוחרר הטרי אריק איינשטיין שר על השעות הקטנות של הלילה
למי נכתב "עָטוּר מִצְחֵךְ"?
הוא נבחר לשיר האהוב ביותר של אריק איינשטיין. אך למי נכתב השיר?
עָטוּר מִצְחֵךְ זָהָב שָׁחֹר
(אֵינֶנִּי זוֹכֵר אִם כָּתְבוּ כָּךְ בְּשִׁיר)
מִצְחֵךְ מִתְחָרֵז עִם עֵינַיִם וְאוֹר,
(אֵינֶנִּי זוֹכֵר אִם חָרְזוּ כָּךְ בְּשִׁיר)
אַךְ לְמִי שֶׁתִּהְיִי –
חַיָּיו מְלֵאֵי שִׁיר.
חֲלוּקֵךְ הַוָּרֹד צַמְרִירִי וָרַךְ.
אַתְּ בּוֹ מִתְעַטֶּפֶת תָּמִיד לְעֵת לַיִל.
לֹא הָיִיתִי רוֹצֶה לִהְיוֹת לָךְ אָח,
לֹא נָזִיר מִתְפַּלֵּל לִדְמוּתוֹ שֶׁל מַלְאָךְ,
וְרוֹאֶה חֲלוֹמוֹת עֲגוּמִים שֶׁל קְדֻשָּׁה –
וּלְמוּלוֹ אַתְּ, אִשָּׁה.
אַתְּ אוֹהֶבֶת לִהְיוֹת עֲצוּבָה וְשׁוֹתֶקֶת,
לְהַקְשִׁיב לְסִפּוּר עַל קָרוֹב, עַל רָחוֹק.
וַאֲנִי שֶׁלֹּא פַּעַם אַבִּיט בָּךְ בְּשֶׁקֶט,
אֵין קוֹל וּדְבָרִים,
שׁוֹכֵחַ הַכֹּל עַל אוֹדוֹת אֲחֵרִים.
שׁוֹכֶנֶת נַפְשִׁי בֵּין כָּתְלֵי בֵּיתֵךְ.
וּשְׁבוּיָה בֵּין כְּתָלַיִךְ מִמֶּנִּי נִפְרֶדֶת
עֵת אֲנִי בְּגוּפִי נִפְרָד מִמֵּךְ.
פָּרוּשׂ חֲלוֹמִי כְּמַרְבָד לְרַגְלַיִךְ.
צַעֲדִי, אֲהוּבָה, עַל פְּרָחָיו פְּסִיעוֹתַיִךְ.
לִבְשִׁי חֲלוּקֵךְ הַוָּרֹד לְעֵת לַיִל.
עוֹד מְעַט וְאָבֹא אֵלַיִךְ.
עָטוּר מִצְחֵךְ זָהָב שָׁחֹר
יִקְרַב אֶל שְׂפָתַי כְּחָרוּז אֶל שִׁיר.
אָז אֶלְחַשׁ בְּאָזְנַיִךְ עַד בֹּקֶר,
עַד אוֹר,
כְּשִׁכּוֹר:
עָטוּר מִצְחֵךְ זָהָב שָׁחוֹר.
"עטור מצחך זהב שחור. מילים אברהם חלפי. מנגינה יוני רכטר. אני רוצה להזמין את קורין אלאל, יהודית רביץ ואבנר קנר שנשיר ביחד", כל מי שצפה בקליפ משנת 1977, יודע מה מגיע אחרי שמציג אריק איינשטיין את העוסקים במלאכה. המילים השורטות של המשורר אברהם חלפי מוצמדות למנגינה הנפלאה של יוני רכטר וממלאת את מילותיו של האהוב הנכזב באותה אווירת קדושה ממנה ביקש להתקרב ולהתרחק בו זמנית בשיר (לֹא נָזִיר מִתְפַּלֵּל לִדְמוּתוֹ שֶׁל מַלְאָךְ).
יש להניח שבפעם הראשונה ששמענו את השיר הייתה זו המנגינה הנפלאה של רכטר שמשכה אותנו פנימה. קולותיהם של אריק איינשטיין, קורין אלאל ויהודית רביץ הן שדחפו אותנו להעמיק, אך המילים – המילים ה"כאילו" פשוטות – הן שאחזו בנו ולא נתנו לנו לעזוב. לא שבאמת רצינו.
חוקר הספרות דן מירון כבר הבחין שמה שנדמה מקריאה/שמיעה ראשונה כשיר פשוט וצלול, הוא בעצם שיר ש"אינו חסר תחכום ומודעות עצמית". פעמיים בשיר בן חמשת הבתים הזה מעלה האהוב את האפשרות שמילותיו הופיעו כבר בשירים אחרים. שתיהן מופיעות כבר בבית הראשון (אֵינֶנִּי זוֹכֵר אִם כָּתְבוּ כָּךְ בְּשִׁיר" ומקץ השורה הבאה, "אֵינֶנִּי זוֹכֵר אִם חָרְזוּ כָּךְ בְּשִׁיר"). אנחנו לא מכירים את כל השירים שכתבו אהובים נכזבים לאורך הדורות, אך נוכל לשער בביטחון שאיש מהם לא עטר את מצחה של אהובתו בשיער צבוע זהב שחור, או חרז את אותו המצח עם עיניים ואור.
הפשטות של אברהם חלפי הסתירה מאחוריה מורכבות גדולה, וייתכן שכאן טמונה הסיבה לכך שדווקא חלפי – מגדולי המשוררים שקמו לעברית החדשה, מעולם לא זכה להתייחסות רצינית מצד הביקורת במהלך חייו. המבקרים המעונבים ראו בו את דמות השחקן מחבר השירים, דמות שונה כל כך מהמשורר הבודד חמור הסבר שידעו להתמודד איתה.
ב-8 ביוני 1980 נפטר חלפי והותיר את כולנו עם שאלה גדולה: מי היא מושא האהבה של משורר "עטור מצחך"? כל המעיין בשיר מזדעק מיד: הרי חייבת להיות אישה בשר ודם מאחורי המילים, אישה שעל פניו אפשר היה לגעת ולממש (גם אם לא צלח הדבר בייי אהובנו). החיפוש אחר האישה הארצית, החיה, לובשת החלוק הוורוד הצמרירי והרך נמשך מאז חיבור השיר בסוף שנות החמישים.
בשנת 2011 נפתרה התעלומה. בהלוויתה של זהבה ברלינסקי, אשת השחקן זאב ברלינסקי, חשפו בני משפחה את העובדה שחלפי, שהיה מיודד עם בני הזוג ברלינסקי, היה מאוהב באשת חברו. השיר "עטור מצחך" הושר בהלוויה, ולבקשת הנפטרת נחקקו מילותיו על מצבתה.
מה היה טיב היחסים בין זהבה ברלינסקי לאברהם חלפי? בתה של זהבה סיפרה לימים שלטענת זהבה אמה – אהבה זו לא מומשה מעולם.
את אהבתו של חלפי לברלינסקי אשת חברו תיאר גם בשירו "אשר טייל עמך":
"נָשִׁים שֶׁרָאוּנִי, עָלַי הִצְבִּיעוּ: הִנֵּה מְאֹהָב בְּאֵשֶת רֵעֵהוּ".
שיר זה זכה גם כן ללחן מיוני רכטר, ואריק איינשטיין ביצע גם אותו באלבום "משירי אברהם חלפי":
פתחנו בביצוע של איינשטיין, אלאל ורביץ, ולא נוכל לסיים מבלי להפנות אתכם לביצוע החשוף בהרבה של אביתר בנאי לאותו השיר. העיבוד הוא של יונתן רזיאל.
כשאריק איינשטיין הפסיק לצאת מהבית
הסיפור מאחורי "שביר", האלבום היחיד שאת כל מילותיו כתב הזמר
אריק איינשטיין. אוסף דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.
שָׁבִיר, מִתְפּוֹרֵר בְּקַלּוּת
מַעֲמִיס עַל עַצְמוֹ אֶת כָּל הָעוֹלָם,
נוֹשֵׁר כְּמוֹ עָלָה לְמַשַּׁב כָּל רוּחַ קַלָּה,
בְּקִצּוּר, שָׁבִיר מתפורר בְּקַלּוּת.
שָׁבִיר, מִתְפּוֹרֵר בְּקַלּוּת
מְחַפֵּשׂ אֶת עַצְמוֹ, מְחַפֵּשׂ כָּל הַזְּמָן,
לוֹקֵחַ כָּבֵד, חוֹשֵׁב זֶה סוֹף הָעוֹלָם,
בְּקִצּוּר, שָׁבִיר מִתְפּוֹרֵר בְּקַלּוּת
"התאונה קטעה לנו, כמובן, הרבה תוכניות", סיפר אמרגנו של אריק איינשטיין, מיכאל תפוח, לעיתון מעריב, " קשה לתכנן עכשיו מי – מתי ומה – אבל כשאריק יבריא אין ספק שנוכל לחזור לתוכניות שהפסקנו לעבוד עליהן. בינתיים הכי חשוב זה שיהיה בריא".
לפנות בוקר ה-23 באוגוסט 1982 חזרו אריק איינשטיין, זוגתו סימה אליהו, נורית בורנשטיין והציירת רבקה רובינשטיין מבילוי בפאב "הסניף". היה זה ערב לכבוד עזיבתו של הכדורסלן היהודי-אמרקאי בארי לייבוביץ את קבוצת הפועל תל אביב. בפינת הרחובות פרישמן-ריינס בתל אביב פגע אוטובוס ברכב הרנו הקטנה. שלוש הנוסעות הוצאו מהרכב המרוסק, בעוד שכוחות ההצלה התקשו לחלץ את איינשטיין מן המושב האחורי. הם הצליחו רק באמצעות ניסור דלתות המכונית המעוכה.
בתאונה הקטלנית נהרגה רבקה רובינשטיין. שאר הנוסעים יצאו בשן ועין. סימה אליהו אושפזה כשהיא מחוסרת הכרה. הנהגת נורית נפגעה באורח בינוני ואריק איינשטיין נפגע קשה בראשו, צלעותיו נשברו ורשתית חדשה הושתלה בעינו.
התאונה קטעה את השנה המוצלחת של איינשטיין ושלחה את הזמר לשיקום ממושך. את שיתוף הפעולה הפורה של איינשטיין עם יצחק קלפטר היא לא קטעה. בתחילת השנה (1982) הוציאו איינשטיין וקלפטר את האלבום "יושב על הגדר". שלושה מתוך עשרת שירי האלבום כתב איינשטיין. בדומה לאלבומיו הקודמים, שילב איינשטיין בין שירי משוררים (נתן אלתרמן ואברהם חלפי) לבין שירים שחיבר עם שותפו לאלבום.
עתה, בשנת 1983, ובזמן שהוא מתאושש מהתאונה, החל איינשטיין באיסוף חומרים לאלבום חדש. יהיה זה שיתוף הפעולה המלא השני והאחרון של איינשטיין וקלפטר (זאת למרות שקלפטר ניגן בגיטרות באלבומים אחרים של איינשטיין). התקליט שהפיקו השניים זכה לשם "שביר", היחיד שאת כל מילותיו כתב אריק איינשטיין בעצמו. זהו תקליט של עצירה וחשבון נפש.
שיר הנושא שהעניק את שמו לתקליט מפרק את שניגלה לו בעקבות התאונה. בן האדם השביר, המתפורר בקלות נוטה להעמיס על עצמו את כל העולם – לדאוג לדברים שאינם בשליטתו ושאינם קשורים ישירות לחייו, ושאין לו יכולת לשנותם.
באוגוסט 83' – בדיוק שנה מתאונת הדרכים בפרישמן-ריינס – נכנס השיר "שביר" למצעד הפזמונים של רשת ג', והאלבום הגיע לחנויות התקליטים. בספר "זו אותה האהבה: ביוגרפיה בראשי פרקים" מתייחס איינשטיין לאלבום מבלי להזכיר ולו במילה את התאונה: "ב'שביר' כתבתי את כל הטקסטים, דבר די נדיר אצלי. זה תקליט מאוד מאוד אהוב עליי. מסחרית הוא פחות הצליח, אבל בעיניי הוא אחד היפים שלי".
על שיתוף הפעולה עם יצחק קלפטר סיפר: "בשני התקליטים שעשינו יחד הקסים אותי הדיאלוג שנוצר בין הגיטרה שלו לשירה שלי, דיאלוג מאוד מיוחד ומאוד אהוב עלי. מאוד".
למרות שאיינשטיין עצמו מעולם לא עשה את הקישור, מאז החלמתו הוא כמעט וחדל להעניק ראיונות ומיעט יותר ויותר – עד שחדל לחלוטין – להופיע בפני קהל. הזמר שהעיד על עצמו כמי שאוהב להיות בבית, הסתגר מעתה בדירתו התל-אביבית.
בשנת 2016, שלוש שנים מפטירתו של אריק איינשטיין, חידש קלפטר את השיר "שביר" עם פרויקט המוח הכחול. בריאיון לידיעות סיפר קלפטר על הגעגוע לחברו: "אני מתגעגע אליו כל הזמן והוא חסר לי כל הזמן. אבל זה לא רק לי, אריק חסר לכל המדינה מאז שהלך".
כתבות נוספות
תמונות נדירות של כוכב הבמה אריק איינשטיין
אריק איינשטיין בן העשרים שר על השעות הקטנות של הלילה