האדם מול הטבע: הצצה אל היבט נוסף של חג האילנות

מערכת היחסים המורכבת שבין האדם לטבע היוותה מאז ומעולם מצע לרישומים, ציורים, איורים, תחריטי עץ ואין-ספור יצירות אמנות. יש שהרחיבו את הדיון לשאלה הנצחית המתבקשת: מהו טבע האדם?

"[…] וידעת ביום ההוא, בן אדם, את הטבע, כי יהיו עיניך וכל חושיך די גלויים, לבך די פתוח, מוחך די עמוק. […] וידעת ביום ההוא, בן אדם, כיצד חיים את הטבע – כי תרצה לדעת."

(א"ד גורדון, "האדם והטבע")

מקורותיו של חג האילנות, מנהג הנטיעות ומערכת היחסים שבין האדם לטבע בכלל ולעצים בפרט נבחנים בהרחבה בכרך ח של הסדרה ערכים לתודעה יהודית שראתה אור בתשכ"ט. בין דפי הספר משובצות יצירות אמנות נדירות מן המאות הקודמות.

"הנוטעים" יצירתו של יוחנן סימון (1976-1905) – צייר ישראלי שנודע בפרסקאות (ציורי קיר).

סימון נמנה עם חברי קבוצת "אופקים חדשים". הוא הושפע מהסגנון של ריאליזם סוציאליסטי ונחשב לאמן המייצג והמוביל של התנועה הקיבוצית.

חיתוך עץ של האמן יעקב שטיינהרדט, מהחשובים והמשפיעים שבאמני העלייה החמישית מגרמניה (1935-1933).

שטיינהרדט היה מראשוני האמנים שעבדו בסגנון האקספרסיוניסטי הגרמני. בעבודותיו, הוא ביקש לבטא את רוחניותה של ירושלים.

אחת היצירות המוקדמות של חנוך הנריק (אנריקו) גליצנשטיין (1942-1870), צייר ופסל יהודי יליד פולין.

רבים מפסליו  של גליצנשטיין מוצגים במוזיאון התנ"ך הישראלי ועבודות נוספות שלו מוצגות במוזאונים המובילים בעולם כמרכז פומפידו שבפריז, המטרופוליטן שבניו יורק ועוד. תכניתו של גליצנשטיין לעלות לארץ ישראל נגדעה עם מותו בתאונת דרכים.

 

במדינת ישראל מופקדת האחריות על נטיעת היערות ושמירתם בידי קרן קימת לישראל. "הקופסה הכחולה" – סמלה של קק"ל – זכתה אף היא לביטויים יצירתיים, כמו כמו התמונה כאן:

קופסת התרומות המיתולוגית של קק"ל מייצגת את המאמץ לפתח את אדמת הארץ, לנטוע יערות ופארקים, להכשיר קרקע לחקלאות ולהתיישבות, לפרוץ דרכים ולהקים מאגרי מים.

נוסף על ייצוגי הקופסה, בין פרסומי ט"ו בשבט שהופקו לאורך השנים בחברה הקיבוצית ניתן למצוא רישומים ואיורים, חלקם הומוריסטיים, של חברי קיבוצים מכל קצות הארץ. בכולם ניכרת האהבה העצומה של האדם לאדמה והיותה חלק בלתי נפרד מחייו.

ולסיום, סידורי פרחים ושזירת צמחים הם סוג נוסף של אמנות המבטאת את הגשת יופיו של הטבע. בארכיון החגים הקיבוצי שבמכון שיטים נשמרה חוברת של סידור פרחים בסגנון יפני. הינה כמה מהם:

 

אל"מ לוי מגלה: ישראל החליטה לספוג את המכה הראשונה

עשרה ימים בלבד לאחר הפסקת האש במלחמת יום הכיפורים, ב-5 בנובמבר 1973, מפרסם "מעריב לנוער" ראיון רחב היקף עם אל"מ ברוך לוי, יועץ ראש הממשלה לנוער, לשעבר מפקד הגדנ"ע ואחיו של משה לוי, לימים הרמטכ"ל

מתוך מעריב לנוער, 5 בנובמבר 1973

​עשרה ימים בלבד לאחר הפסקת האש במלחמת יום הכיפורים, ב-5 בנובמבר 1973, מפרסם "מעריב לנוער" ראיון רחב היקף עם אל"מ ברוך לוי, יועץ ראש הממשלה לנוער, לשעבר מפקד הגדנ"ע ואחיו של משה לוי, לימים הרמטכ"ל. המראיינים הם חמישה "כתבי נוער": מרדכי שריר, אסנת פדני, דורון ארזי, אורית גולן ויצחק הנגבי, המוכר כיום כצחי הנגבי, ששימש שר בממשלות ישראל וגם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הריאיון מתפרש על שני חלקים, בשני גיליונות עוקבים של "מעריב לנוער", כשלושה עמודים גדולים בכל גיליון.​

​כתבי הנוער מגלים רצינות עצומה. הכול מעסיק אותם: ההתראה לפני המלחמה, גיוס המילואים, ההערכות המודיעיניות, המסקנות שיוסקו בעקבות המחדל, ההחלטה להסכים להפסקת אש, היחסים עם ארה"ב בעקבות הרכבת האווירית האמריקנית במהלך המלחמה, ההסברה הישראלית – הנקראת אז "תעמולה", קו בר-לב, תפקוד דובר צה"ל, ההודעות על האבדות, ההתמודדות עם שמועות זוועה, היכולת והצורך לפגוע באוכלוסייה אזרחית בסוריה ובמצרים, המאבק על הקרדיט בעקבות צליחת התעלה, הצורך להקים ועדת חקירה, סכנת העימות עם ברית המועצות והמצב בקרב הערבים בעקבות המלחמה.

לכל אורך הריאיון בולטת רצינותם של בני הנוער. אל"מ לוי עונה ברצינות ובפירוט רב. 40 שנה לאחר מכן, אנו קוראים את הדברים ומתפלאים לא רק על הפורמט, על ההיקף ועל הנימה, אלא בוודאי גם על כך שנאמרים דברים רבים כל כך ימים אחדים לאחר תום המלחמה. אמירה של אל"מ ברוך לוי מחלקו הראשון של הריאיון מעוררת פליאה גם היום:

"תארו לעצמכם, ששניים מכם הולכים ומתגוששים זה עם זה. מי שיש לו היכולת להרביץ את ה'זץ' הראשון הוא זה שיש לו יתרון ולמרות זאת הלכנו ביודעין לעניין הזה, בעקבות כל מיני שיקולים פוליטיים-בינלאומיים… הפעם מי שצריך היה לשקול, החליט שמוטב שלא תהיה הפעם מלחמת-מנע על מנת שלא להסתבך".

דבריו של אל"מ לוי הם לא פחות מהודאה בכך שישראל ידעה שהיא עומדת להיות מותקפת, והחליטה לא להקדים מכה. 5 בנובמבר 1973. ועדת אגרנט עוד רחוקה מלבוא לעולם, אך דובר רשמי כבר מסגיר דברים שעתידים לזעזע את הארץ חודשים ושנים לאחר מכן.

חיים גורי מספר על מלחמת יום כיפור

חודשיים לאחר תום מלחמת יום הכיפורים, ב-25 בדצמבר 1973 נערך במכון ון ליר בירושלים ערב עם המשורר חיים גורי. באותו ערב, גורי הביט במלחמה ומספר על אודותיה ועל החוויות האנושיות שהוא חווה במהלכה ואחריה, ומעניק לשומעיו הקשר היסטורי, רוחני רחב.​​​

חיים גורי, 1987, צילום: מאיר כפיר, מתוך ארכיון דן הדני

"ובשעה שתיים נשמעה אותה צפירה…"

ראשית, הוא מספר על רגע הצפירה, זיכרון משותף שבאותה עת היה עדיין טרי מאוד: "ובשעה שתיים נשמעה אותה צפירה, שבני דורנו יש לשער לא ישכחו אותה עד בוא חליפתם. הצפירה הזאת, היללה הצופרית, שפתאום בבת-אחת משכה בלב רבים מאיתנו משהו מן האימה הקיומית".

"ספק אם היהודים התאוששו עד היום"

גורי מספר כיצד כבר בשעה שלוש, ביום הכיפורים, הוא נקרא ליחידתו הצבאית. מוחנף ותמהָ, הוא נוסע לתל אביב כאחד החיילים, מהטרמפיאדה הירושלמית. גורי משחזר תחושה של גורל היסטורי, של רגע ייחודי, ושל הלם עמוק: "גם המעבר הזה בין ערב חג לטרם שואה… ספק אם היהודים התאוששו עד היום מן היום הזה. לדעתי הם נמצאים עוד בשלב ההלם".

1948 ו-1973

הצבא רוצה לשלוח את גורי לחזית, להיות עם הכוחות, כקצין חינוך, אך המהומה רבה וקציני החינוך נשארים בקריה. למחרת, 7 באוקטובר, הוא מתבקש לכתוב דף מטכל"י, כרוז. הוא מיד נמשך להשוות בין מלחמת השחרור ובין המלחמה החדשה, שאין לה עדיין שם: "חשבתי שהדבר היחיד שעולה בדעתי הוא לערוך השוואה, או גזירה שווה כלשהי, למרות כל ההבדלים, בין מלחמת 48 למלחמת 1973, כי בשתיהן הוטל הכול על כפות המאזניים…"

חיים גורי מדבר על התחושה הקיומית הייחודית שנגרמה עם פרוץ המלחמה:

"ובכן, מדוע אני אומר שהצפירה של יום הכיפורים היה בה משהו מאימת הקיום? לנו, כאזרחי ישראל… אין זיכרון קולקטיבי של תבוסה בארץ… אנחנו זוכרים מאורעות, שחיטות, את שנת תל-חי אנחנו זוכרים, זוכרים את תרפ"א, את תרפ"ט… אבל תמיד מכל סיבוב כזה אמרנו, אמרו לנו בתור ילדים, ואנחנו אומרים את זה היום לבנינו – מכל סיבוב כזה יצאנו חזקים יותר… אבל יש בנו מן הצד האחר, כרקע… אותו דבר ששייך לאימת הקיום היהודי, ושארץ ישראל כנראה לא פטרה אותנו מן האימה הזאת… של חיים על קו הקץ, שתמיד הלב והסכין. וההוויה הכפולה הזאת היא הוויה פרובלמטית ביותר. כי המעבר אצלנו הוא מהיר מאוד מארי יהודה אל תולעת יעקב."

לשון קורעת לב ברשתות הקשר

גורי איש המלים מגיב לשפה שהוא נתקל בה בצבא, שפת הדיבור ברשתות הקשר:
"…לשון המעטה, לשון מיוחדת של אנדרסטייטמנט, שהמרחק בינה לבין המציאות שבה היא מתרחשת… הוא אשר קורע לב. כאשר אדם אומר 'אני אנסה להסתדר, אבל כמה תותחים יכולים לעזור לי', הוא יודע שמצבו רע מאוד, וה'אנסה להסתדר' הזה הוא צעקה איומה, אדם שלוחם בשארית חילותיו מול מסות נוראות… בכל זאת הוא אומר 'אני אנסה להסתדר'…"

מפגשים עם חיילים: חרדה וחיבור להיסטוריה

גורי מדווח על חוויות של מפגש עם אנשים שדיברו על מצב של סף אבדון, על האפשרות שאילו צבאות ערב היו תוקפים בחול המועד סוכות, כשרבים היו נמצאים בחופשה בסיני והארץ הייתה עמוסה כלי רכב ופקקי תנועה, והם מהרהרים שמצב כזה "אולי היסטוריה של אלפי שנים הייתה מסתיימת, אם לא בשואה, בפצעים נוראים". גורי מביט בפרספקטיבה ואומר "המעבר המיידי הזה מביטחון מוחלט לחוויה קיומית של חרדה איומה, חרדה לאומית נוסף לחרדה האישית, הוא דבר שכנראה יחלחל בנו תקופה ארוכה מאוד".

החרדה אינה חזות פני הכול. חיים גורי מספר על תחושה היסטורית שחיברה את הישראלים ליהדותם. אם בתקופה שלפני המלחמה רב העיסוק בכך ש"אנו ישראלים יותר מאשר יהודים", המלחמה הביאה אנשים לכך שהם "נקלעו למצב שבו הם היו שותפים במלוא חושיהם לגורל עמם, בלי שלבם, מוחם, חינוכם, היה חופף לאות החוויה קיומית היסטורית". גורי מדבר על הבדידות שישראל החזקה, החמושה, הספרטנית, הבוטחת, נקלעה אליה במלחמה. והבדידות מוליכה לתחושות של סף-שואה. למצב שבו "הלא-ייאמן פתאום הופך לממשות מגואלת בדם". גורי סבור שיתכן שהחוויה תביא לשינוי בקרב ישראלים רבים באשר לאופן שבו הם מביטים על אבותיהם אנשי הגולה. אם מאז קום המדינה ואף קודם לכן, היה קל לישראלים להתמיד בביקורת על ראשי קהילות ש"לא עלה בידיהם לפענח נכונה את האותות", הרי שכעת הם רואים כיצד יתכן שעם שלם, מדינה מודרנית ומצוידת, אינם מפענחת נכונה את האותות ומוצאת את עצמה, בחוויה ואולי בממשות, על סף השמדה.

קיום של גטו? דימונה כאופציה?

ההשוואה בין מלחמת 1973 ומלחמת 1948 מעסיקה את גורי, והוא מעלה תובנות מקוריות. במלחמת העצמאות אבד אחוז מן האוכלוסייה, במלחמה ארוכה. חיים גורי מדבר על מלחמת יום הכיפורים כמלחמה ארוכה, אך מזכיר שבשנת 1948 "היה איזה יסוד אופטימי של שחרית, של בראשית, של איזה מהפכה לאומית מתחילה". ישראל נהנתה אז מאהדה, ואילו בשנת 1973 חוו הישראלים בדידות קשה: "ומישהו אומר, אולי הקיום הוודאי שלנו הוא קיום של גטו. זה האיום האימננטי הקבוע האופייני ביותר, למרות המהפכה הציונית. עם ישראל החליף צורה בצורה, מהות במהות, אבל בסופו של דבר הוא נשאר עם לבדד ישכון". גורי מספר על המחשבות הקשות ביותר שהוא שמע במהלך המלחמה: "היו מקרים שהעלו באוב את דימונה כאפשרות או-או, או יחד נחיה או יחד נאבד…"

הלנצח נאכל חרב?

חיים גורי מספר על חוויות של שיחות עם קבוצות של חיילים. שיחות ארוכות, פתוחות, בעידוד המפקדים, מתוך תחושה של דמוקרטיה. והוא מספר על צעירים התוהים בדבר עתידם. חייל צעיר אומר לו: "אני עוד שנה שנתיים אשתחרר, אשא אישה אולי ואביא ילדים, ואז תפרוץ עוד מלחמה, ואחריה תפרוץ עוד מלחמה. האם לא נראים לך החיים לפיכך כסיוט שאין לו קץ?" ובשיחות הללו עולות גם שאלות פוליטיות, שאלות על אחריות הדרגים הגבוהים, תהיות בדבר ההתנהלות ברמה הגבוהה ביותר.

​המשורר רואה קדימה, מביט בתקווה

חיים גורי מספר על ההקשר ההיסטורי שהוא מעמיד בפני החיילים, תפיסה "שמפקיעה את היחיד מבדידותו": המאבק על שיבת ציון, מלחמת השחרור, הדיפת הפולש המצרי והלגיון הירדני, על המפגש עם ניצולי השואה באירופה. והוא מספר על דברי עידוד, שנאמרו במבט רחב של מי שכבר חווה פרקים מכריעים בהיסטוריה:

"אל תראו את העתיד כאופק חסום. גם הערבים כואב להם. וגם המלחמה לא מתחדשת בשל העובדה שיש בהם גם כן אנשים שמחפשים דרך אחרת, אפשרות אחרת."

שירה | למר ארז ביטון היקר

שירים מאת שגיא אלנקוה, הגר יושע, ציפי גוריון ואיתי עקירב

ציבי גבע, עזה, אקריליק על קנווס, 2013

.

שגיא אלנקוה


יוֹשֵׁב עַל מַצְּעֵי הַמִּטָּה הַלְּבָנִים
וְצוֹפֶה בְּלֹא עָנָן, וּבֶאֱמֶת חַשְׁרַת עָבִים הִיא סוֹד.
גָּלוּי, כְּשֶׁנִּקְלָעִים לְסִיטוּאַצְיָה מְשֻׁנָּה וְתַחַת חַשְׁרָה
בְּשָׁעָה מְאֻחֶרֶת. כְּלוֹמַר, יֵשׁ כִּנּוּס בְּאֵין וְאֵין כִּנּוּס בְּיֵשׁ.
וּמִי שֶׁמְּבַקֵּשׁ דַּעַת זוֹכֶה בְּטֶפַח, חֹפֶן.
אֶצְלִי, מָה שֶׁאֲנִי עָשׂוּי לָדַעַת זֶה מָה שֶׁאֲנִי עָשׂוּי לִשְׁאֹל.
מַמָּשׁ כְּפִי שֶׁקָּרַע בְּדַשׁ בִּגְדּוֹ שֶׁל שְׁמוּאֵל, שֶׁל שָׁאוּל.
זֶה, כְּמִנְהַג בְּרִית עוֹלָם, יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל, שָׁאוּל, מֻשְׁאָל, לַמָּקוֹם
הַזֶּה, מְקוֹמוֹ.

.


כְּמוֹ מִקְשַׁת אֲבַטִּיחִים הַבֹּקֶר. הִנֵּה
בֵּיצָה עֲלוּמָה וּמִמֶּנָּה פּוֹרֵחַ אֶפְרוֹחַ.

דָּבָר פָּתוּחַ מְנֻקָּד גַּחְלִילִיּוֹת אוֹר,
מַבָּט פֹּה בָּעֶרֶב בַּכְּנִיסָה לְזִכְרוֹן.
מַעֲרִיב וּמִתְחַדֵּד וּמַשִּׁיר עָלִים רְחָבִים,
מִין בִּצְבּוּץ כֵּהֶה שֶׁל שְׁמֵי עֶרֶב.
וּמָה הֵם הַחֲרִיצִים בָּהֶם אָדָם כֹּתֶל?
וְאֵיךְ אַחֶרֶת מִתְעַגְּלִים?

אֲנִי הוֹלֵם, בְּהֶחְלֵט, אֲבָל בּוֹדֵד וּמְפַחֵד מְאוֹד.
כְּמוֹ נִהְיֵיתִי פְּרָט מֵהַצּוֹמֵחַ וְהָאַבְנִי שֶׁסְּבִיבִי.

כֵּן, הַחוּץ הַמִּתְהַוֶּה בִּנְגוֹהוֹת דַּקּוֹת. מִין מַעֲטֶפֶת לְדָבָר הוֹמֶה
מְאוֹד. וְאָנָה אֲנִי בָּא?

הַזְּמַן, יְחִידוֹתָיו הֵן מַפְתֵּחַ, וְהִנֵּה הַצְּרוֹר מִתְמַעֵט וּמְרַשְׁרֵשׁ כְּפַעֲמוֹנֵי עֲלֵי אַלּוֹנִים.

.


שִׁירַת הַיָּם, שְׂכִירוּת. דֶּקֶל מְעֻנָּב.
כֻּלּוֹ אוֹמֵר חַיִּים. תְּנוּעָה כַּבִּירַת מְמַדִּים. וּמֵעַל שְׁמָשׁוֹת לוֹהֲטוֹת.
חַיִּים. עֲצִיץ וְסוּפוֹת אֵשׁ. פֶּרַח כָּתֹם לָבָן.
וּמִין עֲנָק עִוֵּר שׁוֹלֵחַ כַּפּוֹת גְּדוֹלוֹת. מְסַמֵּן בְּאֶצְבְּעוֹתָיו בְּכָל כִּוּוּן.
חָשַׁבְתִּי הָרָקִיעַ גָּבוֹהַּ יוֹתֵר. הַכָּחֹל כָּחֹל יוֹתֵר. הַמַּבּוּעַ מְעֻנַּב פַּסִּים,
דִּמִּיתִי. הַמַּבּוּעַ בִּעְבּוּעַ.

מֵחַדְרוֹ שֶׁל אָדָם מָקוֹם וּמִי שֶׁבָּא וְהוֹלֵךְ אָנָה הוּא? מָהֵם יְרֵחָיו?
זוֹ תְּנוּעָה, סַחַף וְשָׂפָה, מָקוֹם פָּתוּחַ וּמְסַנְוֵר, הַתְחָלָה

אַתָּה חָרִיץ בָּעוֹלָם, אָז תַּחְרֹץ, אַתָּה בַּקָּצֶה אָז תִּדְאַג בַּקָּצֶה לְמִי
שֶׁפּוֹחֶדֶת מְאוֹד, אַל תִּדְאַג, לִדְאֹג צָרִיךְ לְקַבֵּל וְלִהְיוֹת, לְהִתְמַלֵּא,
וְאַל תְּסַרְהֵב בְּמִי שֶׁבְּעַצְמוֹ רַךְ לִרְאוֹת זָנָב, זְנָבוֹ,
אָנוּ שְׁנַיִם כָּלִים, אִישׁ בְּכִלְיוֹן רֵעֵהוּ, וְאֶחְתֹּךְ פָּחוֹת אֶת הֶחָתוּךְ,
כְּאִלּוּ, לְהִתְנַחֵם בְּמִי שֶׁמְּקַבֵּל דְּאָגָה, שֶׁלּוֹמֵד לְאַט אוֹתִי,
וּבִכְלָל לִהְיוֹת, לְבַד לֹא לְבַד, בַּבַּיִת, לֹא בַּבַּיִת.
לֹא מַמְצִיאִים דִּבּוּר מִסְּתָם. צָרִיךְ רֶגַע. מַשֶּׁהוּ שֶׁל הַתְחָלָה.
בְּכָל זֹאת, מִישֶׁהוּ יָקָר שָׁם, וּשְׁנַיִם
לֹא צוֹלִים עַל הָאֵשׁ, נִצְלִים וְרוֹאִים חַיִּים זֶה בָּזֶה.

.

שגיא משה אלנקוה, משורר, תושב זכרון יעקב. פרסם שישה ספרי שירה. האחרון עד כה, "דרך כריכה ריקה", ראה אור בשנת 2019, בהוצאת אבן חושן.

.

.

הגר יושע

עזה

קִרְעֵי קִירוֹת
פּוֹצְעִים אֶת הַיָּם.
שִׁבְרִי פְּנִים.

צַעֲקוֹת הַיְּלָדִים
בְּגֶדֶר הַתַּיִל סְבוּכוֹת.

אֲנִי זָרָה בְּאֶרֶץ זוֹ
אָרִים קְלִפַּת פָּנִים יְשָׁנָה
לַעֲטוֹת עַל פָּנַי
לִרְאוֹת דַּרְכָּהּ אֶת פָּנַיִךְ.

וְעוֹד אַחֶרֶת אֶאֱסֹף
מְגַשֶּׁשֶׁת דַּרְכִּי אֵלַיִךְ
לְהַנִּיחַ זְהִירָה
עַל פְּצָעִים
שֶׁיָּבְשׁוּ בָּרוּחַ.

 

הגר יושע, מחנכת ופעילה למען זכויות בעלי חיים. בעבר עבדה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הייתה רקדנית ועסקה ביוגה ובטכניקת אלכסנדר. זהו לה פרסום ביכורים.

.

.

ציפי גוריון

מתוך "שירי אבא"

*
מֵאַבָּא קִבַּלְתִּי אֶת עַצְמוֹת הַלְּחָיַיִם
וּנְטִיָּה לְדִכָּאוֹן

.

*
לְמַר אֶרֶז בִּיטוֹן הַיָּקָר,
אֲנִי רוֹצָה לְהוֹדוֹת לְךָ עַל שֶׁאַתָּה כּוֹתֵב עַל אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת עִוֵּר
כִּי אַתָּה מֵבִין, מַר בִּיטוֹן, גַּם אַבָּא שֶׁלִּי הָיָה עִוֵּר
אֲבָל הוּא מֵת כְּבָר כָּל כָּךְ הַרְבֵּה שָׁנִים
וְהָיָה אַבָּא שֶׁלִּי כָּל כָּךְ מְעַט –
אָז אֲנִי מְקַוָּה שֶׁזֶּה לֹא יֵרָאֶה לְךָ כְּמוֹ קֶטַע מֻפְרָע, מַר בִּיטוֹן
אֲנִי פָּשׁוּט קוֹרֵאת אֶת הַשִּׁירִים שֶׁלְּךָ
וּמְדַמְיֶנֶת שֶׁזֶּה אוּלַי מַשֶּׁהוּ שֶׁהוּא הָיָה יָכוֹל לְסַפֵּר
אִלּוּ כָּתַב שִׁירָה
אוֹ אִלּוּ זָכַרְתִּי אֶת הַקּוֹל שֶׁלּוֹ.
לְמָשָׁל אֶת הַשִּׁיר עַל הַמַּקֵּל
אוֹ עַל אֵיךְ לְלַמֵּד אֶת יְלָדֶיךָ לְהִתְחַבֵּר לַחֲשֵׁכָה.
מַר בִּיטוֹן הַיָּקָר, אֲנִי רוֹצָה לִשְׁאֹל אוֹתְךָ בְּבַקָּשָׁה,
אֵיךְ זֶה לֹא לִרְאוֹת אֶת הַיַּלְדָּה שֶׁלְּךָ?

.

*
אֲנִי זוֹכֶרֶת שֶׁהָיִיתִי עוֹצֶמֶת עֵינַיִם וְיוֹרֶדֶת בַּמַּדְרֵגוֹת
וּמְנַסָּה לְדַמְיֵן אֵיךְ זֶה לִהְיוֹת אַבָּא
לָדַעַת שֶׁמִּיָּמִין יֵשׁ מַעֲקֶה
לְהַרְגִּישׁ שֶׁמִּתַּחַת לָרַגְלַיִם יֵשׁ אֶבֶן
אֲבָל הִיא יְכוֹלָה לַהֲפֹךְ לִתְהוֹם.

 

ציפי גוריון, עורכת ומתרגמת, מנחת סדנאות כתיבה ומועדוני קריאה לכל הגילים, כותבת פרוזה, מסות, ביקורות ספרות ושירה. מנהלת את קבוצת הפייסבוק "המסע אל האי אולי – מסעות בספרות ילדים ונוער", עם הדר בן־יהודה.

.

.

איתי עקירב

דיו, מזבח זכרון

מִי כּוֹתֵב אֶת שְׁמִי
מְצַיֵּר בְּפֶחָם
אֶת תָּוֵי פָּנַי.
נוֹתֵן לִי שֵׁם
בְּמָקוֹם שֶׁבּוֹ הָאִלְּמוּת
הִיא עֶרֶשׂ־חַיַּי.

.

*
יָדַיִם מְפֻחָמוֹת מַכְתִּימוֹת
אֶת קוֹרוֹת הַדַּף.
…..מָה שֶׁנִּכְתַּב
כְּבָר שָׂרַף אֶת הַפַּרְדֵּס.
וּמָה שֶׁלֹּא, הִרְקִיב
אֶת הַגּוּף עַד הַיְּסוֹד.

.

איתי עקירב הוא משורר ויוצר קולנוע. בוגר ביה"ס סם שפיגל, מורה וחונך בו. בוגר כיתת השירה של הליקון. מלמד כתיבה יוצרת בעמותת אנוש. סרטים שהפיק וביים השתתפו בפסטיבלים ובתערוכות בארץ ובעולם וזכו בפרסים. ספר שיריו הראשון, "דברים שהשארנו באש", ראה אור בשנת 2015.

.

» במדור שירה בגיליון קודם של המוסך: שירים מאת צור גואטה, ספיר יונס ויורם ניסינוביץ'

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן