תעלומת הרצח האמיתית שמאחורי "רומן רוסי"

מאיר שלו היה ידוע בנטייתו לקחת אירועים אמיתיים ולשלב אותם בספריו. הוא השתמש בהם לעיתים כאבני יסוד בסיפור שלו, וגם כדרך בה הביע את אהבתו לילדותו ולנעוריו, על הצדדים היפים והפחות יפים שבה. ב"רומן רוסי" לוקח שלו טרגדיה לא פתורה משנות ה-30 של המאה הקודמת בנהלל והופך אותה לזו שמניעה את עלילת הרומן הראשון שכתב

832 629 Blog1

מאיר שלו בביתו, 1991, (צילום: Yolene Haik מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית) ויוסף יעקבי ז"ל, שנרצח בנהלל ב-1932. כותרת עיתון "דבר" מיום ה-25 בדצמבר, 1932. מתוך ארכיון העיתונות בספרייה הלאומית.

ביום חמישי, ה-23 בדצמבר 1932, בשעה עשר ורבע בלילה, נזרקה פצצה לתוך צריף במושב נהלל. בצריף ישנו באותה העת זוג האיכרים יוסף ושלומית יעקובי עם שני ילדיהם. יעקובי ובנו בן ה-8 דוד נפצעו קשה ומתו מאוחר יותר מפצעיהם בבית חולים בחיפה. אנשי נהלל נותרו המומים, בתל אביב בוטל בגלל האסון נשף של מפלגת "הפועל הצעיר" שתוכננה ליום למחרת, והמשטרה הציעה פרס של 500 לירות א"י למי שיוביל למציאת הרוצחים. הנציב העליון מטעם הממשל הבריטי דאג לשלוח מכתב ניחומים לאנשי המושב באסונם, והחקירה בנושא ומעצר החשודים במעשה תפסו את כותרות העיתונים במשך חודשים ארוכים לאחר מכן.

יותר מ-50 שנה לאחר שהתרחש האירוע שהסעיר את תושבי נהלל, לקח מאיר שלו את סיפור הפצצה שנזרקה לתוך בית בנהלל, ושילב אותו בספר הפרוזה הראשון שלו, "רומן רוסי". 

לשלו קשר עמוק לנהלל, שם גדלה אימו ואף הוא התגורר בה מספר שנים כילד. למעשה, שלו חי ונשם את נהלל, את סיפוריה, את עברה ואת ההיסטוריה של אנשי העלייה השנייה ועמק יזרעאל – ההיסטוריה של משפחת אמו. עד יום מותו אהב שלו, אהבה עזה את העמק ואנשיו, והקיף את עצמו בסיפורים, באגדות ובזכרונות עליהם, שעוברים כחוט השני בספריו השונים. הוא הכיר את הסיפור על הרצח בנהלל והשתמש בו כהשראה לכתיבתו. 

מה היה בתעלומת הרצח הזו שהסעיר את דמיונו של מאיר שלו הילד ושל מאיר שלו הסופר?

בארכיון העיתונות של בספרייה הלאומית אפשר למצוא עדויות לאירוע ההיסטורי של זריקת הפצצה לבית בנהלל:

דבר 25 בדצמבר 1932 הגדלה
דיווח בעמוד הראשון של עיתון דבר, 25 בדצמבר 1932, מתוך אוסף העיתונות ההיסטורית בספרייה הלאומית.

הבן, דוד, נפטר בבוקר שלאחר התקיפה. גופתו הוחזרה לנהלל וכל השבת ישבו לידה חבריו בני נהלל בתורות לשמור עליה עד למועד הלוויה:

"דוד הקטן שוכב על מצע הקש במחלקתו בבית הספר. הילדים שומרים את גוויתו זוגות-זוגות. .. בכי תמיד ועצב תהומי משתקף בפניהם. כל הנכנס למחלקה לבו מתכווץ והעינים זולגות מאליהן".

שמואל דיין, כתב בעיתון "הפועל הצעיר" במלאת שנה לרצח, מתוך ארכיון נהלל שבאוסף העיתונות ההיסטורית בספרייה הלאומית.
המצבה בנהלל לזכר האב ובנו צילום אלי אלון
המצבה על קברי האב ובנו בנהלל, צילום: אלי אלון.

האב, יוסף, שהיה בן 42 במותו, נפטר כמה ימים לאחר מכן. הרוצחים היו ככל הנראה מכפר הערבי הסמוך ספריה (צפורי), שם התארגנה כנופיה ערבית בראשות השייח עזאלדין אל-קאסם. החשודים והמשפט תוארו בהרחבה בעיתוני הארץ. 

האם שלומית והבת חיה שרדו ללא פגע. מארכיון נהלל עולה שהאם, העדה היחידה לאירוע, זומנה בהמשך לחקירה רשמית במשטרת המנדט. שם סיפרה כי "שמעה דפיקה חזקה, אמרה ליוסף המנורה נשברה; יוסף ירד מן המיטה וקרא: "מה נעשה, בבית עשן מתחת למיטת דוד". הוא התכופף לראות מה קרה ובו ברגע נשמעה התפוצצות קשה. הבית מלא עשן."   

האירוע שהסעיר את כל נהלל, הסעיר גם את דמיונו של שלו, שהבין את הפוטנציאל הדרמטי הגדול הטמון בו. הנה דוגמה טובה לכך. בערב הרצח התקיימה אסיפה בבית העם. כשנודע בעת האסיפה מה קרה לא הרחק משם, התחוללה במקום סערת רגשות. שמואל דיין, שהיה חבר נהלל, תיאר את שקרה:

"בערב זה ריכז בית העם המואר את החברים לאסיפה. השיחה בעצם תקפה, הויכוח משתלהב, והקהל מרוכז בשיחה. והנה צעקה פורצת לאולם, הקהל מנסה להתעכב, לא לגרום לבהלת – הנס, אולם העצבים נמתחים, הצעקות גוברות, הקהל פורץ החוצה. והנה בית יעקבי, החדר שטוף דם, עשן ופיח ממלאים אותו מהפצצה שהושלכה. פצעי יעקבי שותתים לעיניני, והוא מבקש לדעת בשקט מה שלום הילד, ילדו דוד?"

שמואל דיין, כתב בעיתון "הפועל הצעיר" במלאת שנה לרצח, מתוך ארכיון נהלל שבאוסף העיתונות ההיסטורית בספרייה הלאומית.
דבר מותו של יוסף יעקבי
מודעה שצורפה לעיתון "דבר" ב-27 לדצמבר, 1932. מתוך אוסף האפמרה – הספרייה הלאומית

שלו אף פעם לא לקח את האירוע ההיסטורי עצמו בדיוק כפי שהתרחש, ותיאר אותו כפי שהיה, אלא תמיד שינה אותו כך שיתאים לצרכים הספרותיים שלו, בלי להיצמד לעובדות הכובלות. גם כאן, הוא השתמש בחלקי התבשיל הדרמטיים כדי לרקוח מאכל קצת שונה.

בספר – מי שנהרגו בפיצוץ היו בני זוג, אסתר ובנימין. לפני הפיצוץ, הספיק בנימין, האב, להציל את בנו הפעוט, ברוך, בכך שהשליך אותו עטוף בשמיכה החוצה מהחלון, מה שכמובן לא קרה במציאות. שלו השתמש באירוע הדרמטי בבית העם כמעט כמות שהוא, אבל תיבל והוסיף לו מדמיונו:

"האנשים שמעו את הפיצוץ כשהיו באספת חברים בבית העם. דיברו אז על הצורך בהחלפת כמה קווי השקאה מרכזיים, והרוחות סערו. הם התפרצו מדלתות בית-העם ורצו אחרי הדיו המתרחקים של הרעם, אל רחש הקירות הנשרפים ואל ריח הבשר הנצלה. כשהגיעו לחצרו של רילוב כבר שב השקט לשרור. הפרות כבר הפסיקו לצרוח ושבו ללעוס את גירתן. העשן התפזר."

"רומן רוסי", עמ' 178

למעשה, שלו השתמש באירוע הטלת הפצצה כזרז דרמטי. הוא הפך את הטרגדיה שהתרחשה במציאות למניע עיקרי בעלילה הדמיונית שטווה. ברוך היתום, שהוא המספר בספר, יגודל על ידי סבו לאחר מות הוריו. הסב, יעקב מירקין (שנוטר לאנשי היישוב מסיבות אחרות), הוא זה שייטע אחר כך בנכדו ברוך את הרצון לנקמה באנשי הכפר.  

21203 008 16
מאיר שלו בביתו, 1991. צילום: Yolene Haik מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

רצח הוריו האוהבים של ברוך מירקין הופך ל"סיפור המקור" (origin story), מונח מעולם הספרות והקומיקס – האירוע הדרמטי המספק הסבר ומניע להתנהגות הגיבור במהלך הספר. שלו השתמש במוות של בנימין ואסתר, והמעבר של ברוך לחיות בצל קורתו של סבו החקלאי הוותיק, כסיפור מקור שמסביר איך ברוך הופך מילד רגיל, בן נאמן להתיישבות העובדת, חרוץ ונאמן לערכי המקום, למכשיר בידיו של סבו. הסב מייעד את נכדו להיות זה שינקום את נקמתו שלו על מה שעוללו בני המושב לבנו השני, אפרים. אותו אפרים חזר שרוף כולו בפניו מפצצת זרחן שפגעה בו בעת שירותו ביחידת קומנדו של הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. אחרי שאנשי המושב הביעו אימה וזוועה ממראהו, הוא בחר לחיות חיי בידוד והסב נטר על כך לתושבי הכפר כל חייו. 

שלו מנצל את האירוע הקשה כדי לחבר בין הסב לנכדו בעבותות שאין להתירם. בעלילה שכתב הוא משתמש בשיחות הרבות ביניהם, ובשיחות של הסב עם חבריו (להן ברוך מצותת בשקט), וכן בפתקים שהסב כותב ומפזר ברחבי הבית, כדי לרקום את הקשרים והמחוייבות של הנכד למלא את צוואת סבו. סיפור המקור מכוון אותנו אל השכבות העמוקות של הסיפור: אל השייכות, הנאמנות והחלוציות שבנו את הארץ אך הרסו חלק מחיי תושביה.  

שלו נהג לומר "לספר סיפור לסופר זה כמו להתחבק עם כייס". הוא אסף סיפורים כל חייו, ובהמשך השתמש בהם בספריו. הוא היה ידוע בנטייתו לקחת אירועים אמיתיים ולשלב אותם בספריו. 

הוא עשה זאת בספר "רומן רוסי" פעם נוספת כשהכניס לעלילה את הצבוע שהיה מסתובב בלילות בעמק יזרעאל והטיל אימה על תושבי האיזור. ב-1943 צבוע הרג ילד מכפר יחזקאל, שככל הנראה הלך בשנתו ויצא מביתו לשדות:

על המשמר 29 באוגוסט 1943 הצבוע מכפר יחזקאל
הידיעה על מות הילד שנטרף על ידי צבוע בכפר יחזקאל שבעמק יזרעאל, שפורסמה בעיתון 'על המשמר' ב-29 באוגוסט, 1943.

"הצבוע אכן היה והרג ילד בשדות. אגב, זה היה אחד הסיפורים שגרמו לי לכתוב את הרומן הזה, כי זה זעזע אותי בזמנו, לפני עשר שנים. התחלתי לכתוב אז סיפורים קצרים, ואחר כך את 'רומן רוסי'. כשאמי היתה ילדה קטנה בנהלל, היו המבוגרים מאיימים על הילדים: 'אם לא תעשה כך וכך, יבוא הצבוע ויטרוף אותך!".

מתוך ראיון ל"הארץ" 23 באפריל 2023.

במציאות הצבוע מעולם לא נתפס. ב"רומן רוסי" כותב שלו את סופו המדומיין של אותו צבוע אכזר, במחווה של צדק פואטי. כשהצבוע בסיפור מתקרב ומאיים על נכדו, הסב לא משאיר לחיית הטרף סיכוי:

"..את שתי ידיו הגרומות כרך סביב החזה המדובלל. הצבוע צרח וחירחר, נופף ברגליו והתפתל, ושיניו הלחות חרצו בכתפיו של סבא. .. אבל עודני זוכר עתה את קול הצלעות המתפצחות שבקע מגופו של הצבוע אל האויר הצלול, בשעה שזרועותיו הלבנות של הזקן, המורגלות בעבודה קשה, בפתיחת מכתבים, בנפנופי פרידה ובהרכבות, ריסקו את גוו."

"רומן רוסי", עמ' 168
רומןרוסי
רומן רוסי מאת מאיר שלו, 1988.

מקרה דרמטי נוסף שאירע במציאות הפך לגרעין סביבו טווה שלו רומן שלם. ב"שתיים דובים" מדובר דווקא במושבה אחרת, בנימינה, שם אחד האיכרים הוותיקים, חשד שאשתו בוגדת בו, וירה במאהב. כמו בסיפור, במציאות היה עד לרצח, שטען בפני הרשויות שלא ראה דבר. לאירוע הטראגי הזה לא מצאתי סימוכין כלשהם בעיתונות, אך אחד מוותיקי בנימינה סיפר לי שכילד הוא שמע בבית דיבורים על המקרה המטלטל סמוך להתרחשותו.

שלו מספר איך התגלגל אליו הסיפור: 

"תוך כדי הכתיבה, הגיע אליי סיפור מעניין. ישבתי לאכול עם כמה חברים ותיקים, ואחת מהן, בת גילי, רצתה לספר לי סיפור שחשבה שיעניין אותי. היא קמה לספר לי את הסיפור, ולפתע אביה, שישב שם, אדם בן יותר מ- 80, אמר 'שבי, אני לא מוכן שתספרי'. הוא השתיק אותה. ביקשתי מהאישה השנייה שהיתה שם שתלחש לי באוזן את הסיפור, והסיפור היה על אדם שרצח את המאהב של אשתו ואת הדבר המזעזע שהוא עשה בהמשך. נחרדתי והחלטתי לכתוב את זה. 

הסיפור על הרצח הוא בוודאי אמיתי, אבל את הסיפור השני לא אימתתי, וזה גם לא משנה. אני לא כותב ספר היסטוריה. כתבתי ספר שגרעין מסוים שלו שמעתי כסיפור". 

מתוך שיחה שקיים שלו בבית אביחי, על כך כתב אריאל הורוביץ, 6.10.2013

גם ספרי הילדים של שלו משופעים בסיפורים שנולדו מתוך המציאות: החל מהכינים מהן סבלה ביתו זהר, שנטעו בו את הרעיון לכתוב את "הכינה נחמה", עד החתול קרמר, חתולו הפרטי. גם "הקטר שרצה לנסוע לרומא" נולד בעקבות נסיעה של שלו עם בת זוגו אילת שדה לסיציליה, שם לדבריה התרגש מאוד לראות את הר אתנה מבעד לחלונות הרכבת וכשעלו על המעבורת אמר: "מזה אעשה ספר ילדים!".  

מכל אלו ידע שלו לרקוח סיפורים חדשים, שכעת הם חלק ממאגר הסיפורים של כולנו.

Whatsapp Image 2024 06 19 At 11.31.12
שלו יחד עם כלבת המשפחה, ננה, שהיוותה השראה לספר הילדים שכתב "פנדה יוצאת אל המרעה". מתוך אלבום פרטי.

 החיים מורכבים גם מטרגדיות. לעיתים ידיעות קשות על גבי העיתונים גורמות לנו לעצב וייאוש. מאיר שלו מציג בספריו אפשרות לקחת אירוע טרגי אמיתי ולטוות סביבו סיפור עם משמעות, עם עתיד ועם המשך, אפשרות הנותנת מעט נחמה. 

החידון הגדול של ספרי הילדים של מאיר שלו 

שנה עברה מאז נפטר מאיר שלו, סופר שמילותיו האירו את ימינו - ברומנים שכתב, בטוריו לעיתון וכמובן בעשרות ספרי ילדים שבהם הוא דאג לרתק את ילדינו אבל לא שכח לשמח ולהצחיק גם אותנו. לזכרו, הנה חידון שמחבק באהבה את ספרי הילדים של שלו. אז קדימה, להתמהר ולענות

832 629 Blog 2

מאיר שלו. מתוך אלבום פרטי

שירים למאיר: יצחק שלו כותב לבנו הפצוע

כשמאיר שלו היה עוד חייל בסדיר, הוא נפצע קשה בפעילות מבצעית. אביו, הסופר והמשורר יצחק שלו, סעד אותו במיטת בית החולים במשך חודשים רבים. הוא גם כתב על כך ספר שירים מכמיר לב שלוקח אותנו ממלחמת ההתשה הישר אל עולמם של הפצועים והפצועות מאז ה-7 באוקטובר

715 537 Blog (3)

יצחק שלו וכריכת ספרו "נער שב מן הצבא", 1970.

 

ב-1967 היה יצחק שלו משורר וסופר ידוע. הוא היה גם אב חרד למאיר, בנו הבכור ששירת בסיירת גולני.  

מאיר שלו כבר היה פז"מניק בשירות הסדיר, לוחם בסיירת גולני, כשפציעה קשה איימה על חייו. הוא השתתף במלחמת ששת הימים והדריך טירונים עד לאותו ליל חורף, בו לקח חלק בפעילות מבצעית בבקעת הירדן. לאחר טעות בניווט של מפקד החוליה, נפצע שלו הבן. צרור יריות מכוח צה"לי נוסף שהיה באותו אזור פגע בפלג גופו התחתון.

25 שנה לאחר האירוע סיפר מאיר שלו:

"אני זוכר כל קליע שקרב אלי ופגע בי. הקליע הראשון פגע בי בגבי, סמוך מאוד לעמוד השדרה. התחושה היתה כמו בעיטה של סוס. זו עוצמה שקשה לתאר במילים. הקליע יצא מן הצד הקדמי של האגן, בצד ימין, אתרי ששבר את עצם האגן. הפגיעה ממש הרימה אותי וסובבה אותי. הקליע השני פגע בי מלפנים, סמוך לחור היציאה של הקליע הראשון. שוב באגן. נפלתי על הגב. תוך כדי נפילה, אחת מרגלי התרוממה ואז פגע בי קליע נוסף ממש מעל הברך ושבר את עצם הירך, והוציא אותה אל מחוץ לבשר. קליע רביעי פגע לי בשריר השוק, מתחת לברך. אותו גילו רק בבית החולים. מאחר שהפגיעה היתה בבשר ולא בעצם, כבר לא חשתי בכאב, על רקע כאבי התופת של הפצעים הקודמים."

(מתוך ריאיון עם מיכה פרידמן ב"הארץ", מה-11 בנובמבר 1992⁩)

במחנה 7.9.1988 (3)
מתוך כתבה של מאיר שלו בעיתון "במחנה", בה התבקש לחזור לבסיס של סיירת גולני בה שירת יותר משני עשורים קודם לכן, 7.9.1988. אפשר לראות את רגלו הפצועה: "היא לא מעץ, הכל בסדר. אבל בשעת מאמץ היא זקוקה למחוך".

הוא הובל במסוק לבית החולים "העמק" בעפולה בו נולד 20 שנה קודם לכן. יצחק ובתיה, ההורים המודאגים, ליוו את בנם בחודשים בהם שכב בבית החולים וניהל מאבק עיקש לשוב ולעמוד על רגליו, מאבק שבו ניצח בסופו של דבר.

לנוכח הפחד והכאב שליוו את מאיר, עשה יצחק שלו את מה שהוא עושה הכי טוב והעלה את תחושותיו על הכתב. ספר השירה השישי של יצחק שלו: "נער שב מן הצבא", נולד כתוצאה מהחודשים הקשים הללו, שבו התנדנדה המשפחה בין פחד לתקווה. 

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.40
"נער שב מן הצבא", יצחק שלו, 1970.

ספר השירים "נער שב מן הצבא" יצא לאור ב-1970, אך השירים בו לא התיישנו. השירים בספר המוקדש למאיר שלו, נוגעים בשלבים השונים של אירוע הפציעה ופורטים אותו לתמונות מוכרות ומצמיתות לב: ההליקופטר שלוקח את מאיר הפצוע קשה לבית החולים; הרופא שטיפל בו; קצינת העיר שהגיעה להודיע להורים על פציעת בנם; כסא הגלגלים בו התנייד בנו הצעיר והחברים מהיחידה שבאים לבקר בבית החולים. את כל התמונות הללו למדנו להכיר טוב מדי במלחמות ישראל, וכעת הן טריות מתמיד.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.41

עברנו על כמה משירי הספר כדי למצוא בקשר הפרטי בין אב ובנו את סיפורם של הפצועות והפצועים מאז ה-7 באוקטובר.

997009656374305171
משפחת שלו: מימין ההורים יצחק ובתיה, הילדים – משמאל מאיר ומלפנים רפאלה. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון מושב נהלל, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

השיר הראשון בספר נקרא "אותו קיץ עם בני שלי" ומחבר אותנו לשינוי המתרחש בקשר בין אב לבן, קשר מיוחד שהיה ליצחק ולמאיר עוד טרום גיוסו לצבא:

 בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה אַתָּה וּבִדְרָכִים נֵלְכָהּ
וּכְבָר אֵינִי צוֹעֵד בָּרֹאשׁ כִּי אִם מֵאֲחוֹרֶיךָ.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.41 (3)

 

השיר השני בספר, "הליקופטר נע מערבה", נוגע כבר בפציעה ובנסיבותיה. יצחק שלו מזכיר את משימתם של הלוחמים, להגן על אזרחי המדינה:

טָס מֵעַל הָרְפָתוֹת, בָּתֵּי הַתִּינוֹקוֹת,
-כָּל אֲשֶׁר הֵגֵן עָלָיו הַנַּעַר בְּנִשְׁקוֹ.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.41 (2)

 

בשיר "הרופא" הוא כותב על הרופאים, "לוחמי בית החולים", ועל המשימה העצומה המונחת בידיהם:

עַל כֵּן נְעָרִים יְהוֹדֻךָ,
אַתָּה הַמְּתַקֵּן אֶת שְׁגִיאוֹת הַמְּדִינַאי, הַמַּצְבִּיא,
וּמְבַטֵּל הַזְמָנוֹת שֶׁשָּׁלַח הַשָּׂטָן לְקַבְרָן, לְמַסְפִּיד,
וּלְחוֹקֵק אוֹתִיּוֹת מַצֵּבָה…

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.42 (1)

 

גם החפצים הדוממים, כמו מקבלים חיים ומשמעות בשירים של יצחק שלו לבנו. בשיר "כִּסֵּא גַּלְגַּלִּים", הוא מספר סיפור של לוחם אחר שכנראה היה שכן של מאיר שלו במחלקה בבית החולים:

וְאַחֲרֵי אֲשֶׁר קָטְעוּ אֶת רַגְלָיו
נָתְנוּ לוֹ כִּסֵּא גַּלְגַּלִּים
לָשׁוּט בּוֹ בְּבֵית הַחוֹלִים
בַּמִּסְדְּרוֹנוֹת הַמּוּאָרִים וְהָאֲפֵלִים,
וּלְבַקֵּר אֶת הַפְּצוּעִים בְּכָל הַחֲדָרִים,
אֶת הַיְּשָׁנִים וְהֶעָרִים,
אֶת מְאִירִי הַפָּנִים
וְאֶת הַמָּרִים.

יצחק שלו מדריך טיול בשנות ה 70 ויקיפדיה
יצחק שלו מדריך טיול בשנות ה-70', מתוך ויקיפדיה.

אחד מהגורמים לתקרית הקטלנית בה נפצע מאיר מירי כוחותינו, היתה טעות בניווט של מפקד הכוח.  מאיר שלו כתב באחת מרשימות, אי אז, בצחוק מהול בעצב, שמאז לעולם לא נתן לאחרים לנווט במקומו, ויצחק שלו כתב על התקרית הזו את אחד משיריו המפורסמים  "אשר לא סומן במפה":  

עֵינָיו רוֹעוֹת בְּמַפַּת מֵאָה הָאֶלֶף,
עֵינָיו בְּקַוֵּי הַגֹּבַהּ – כְּצֹאן בְּשֶׁלֶף

מָקוֹם שֶׁצְּפוּפִים הַקַּוִּים – תְּלוּל הַמִּדְרוֹן,
וְדוֹפֵק שָׁם הַלֵּב כִּמְכוֹנָה בַּחֲרוֹק הַקָּרוֹן
לֹא סֻמְּנוּ הַדְּפִיקוֹת

סֻמַּן שִׂיא הָהָר, לֹא סֻמְּנוּ עֲנָנִים.

לֹא סֻמְּנוּ עִקְבוֹתָיו שֶׁל סַיָּר
שֶׁנּוֹרָה לְעָפָר.
סֻמַּן קַו הַגְּבוּל.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.45 (1)

 

למרות שיצחק שלו זכה לכך שבנו יינצל מפגיעתו הקשה, השכול ליווה אותו בזמן פציעתו של מאיר. בייחוד כאשר האבות השכולים של חבריו של מאיר לצבא היו באים לבקר במחלקה בה אושפז בנו. בשיר "תמונותיהם" נוגע שלו במה שעד היום לופת את הלב – התמונות היפות של הגברים שישארו לעד צעירים: 

הַמַּצְלֵמָה תָּפְסָה בְּלוֹרִית בְּנִפְנוּפָהּ,

קָלְטָה זִיווֹ שֶׁל מֵצַח, נֹגַהּ קִמְרוֹנוֹ,
וּכְמוֹ צֻוְּתָה לִרְשֹׁם לָעַד אֶת פְּנֵי הַנַּעַר
טֶרֶם יֵעָלְמוּ בְּצֹהַר שִׁרְיוֹנוֹ.

וְלֹא נִחֵשׁ לִבּוֹ אֶת הַבָּאוֹת עָלָיו,
וְאֶת אֲשֶׁר צַפְנוּ יָמִים לִתְמוּנָתוֹ,
וְאֵיזוֹ הַתְּמוּנָה אֲשֶׁר תָּבוֹא עִמָּהּ
לָנוּחַ בְּצִדָּהּ בְּרֹאשׁ עַמּוּד עִתּוֹן.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.46

 

בתוך הכאב וחוסר הודאות שאופפים כל מי שאהובו שוכב בבית חולים, מצליח יצחק שלו לראות גם את רגעי החסד והרעות. בשיר אַהֲבַת תַּרְמִילֵי הַצַּד", כותב שלו על החברים לנשק שהצילו את בנו בשטח, מצילים אותו גם לאחר הפציעה:

הִנֵּה הוֹלֵךְ אַתָּה לְבַד
בְּפַאֲתֵי שָׂדֶה.
אַךְ לָעַד אֵינְךָ לְבַד
וְלֹא תֵּלֵךְ בּוֹדֵד
הִנֵּה צִלּוֹ שֶׁל עוֹד אֶחָד
עַמְּךָ הוּא מְדַדֶּה.

תָּמִיד יְהִי עִמְּךָ אֶחָד
אֲשֶׁר אֶל מוּל הָאֵשׁ
יָשׁוּב אֵלֶיךָ לִשְׂדֵה,
זוֹחֵל וּמְגַשֵּׁשׁ,
וּבְקוּרוֹ יְמַשֶּׁכְךָ
בֵּין קֶלַע וּמוֹקֵשׁ.

וְלֹא תֻּטַּל אֶל בֵּין פְּצוּעִים
בְּלִי רַע, לְבָדָד.
הִנֵּה בָּאִים אֶל מִטָּתְךָ
שֶׁלְּךָ. אֶחָד אֶחָד.
וּמוֹצִיאִים הֵם אַהֲבָה
מִתַּרְמִילֵי הַצַּד…

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.44
Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.44 (1)

 

פציעה קשה היא אירוע משנה חיים עבור הפצוע ומשפחתו. אהבתו של האב המשורר לבנו שזורה בין דפיו של הספר היפה והצנוע הזה ופציעתו של מאיר מצאה ביטוי בכתיבתו העשירה של אביו. שיריו הן כמעין תמונות סטילס התופסות רגע אחד, זווית התבוננות חד פעמית על המאורעות הכאוטיים של אותה העת. הנצחתם והעברתם לנייר נותנת משמעות ומנוחה לעבר הסוער ואולי מאפשרת לעבור הלאה, להתמודדויות הבאות.  

מאיר שלו: ילד הטבע שהפך לסופר

הילד שגידל עכבישים ועקרבים במרפסת ביתו הירושלמי, שנבחן בנהלל על בקיאותו במיני צמחים, שחרש את ישראל לאורכה ורוחבה, דאג להעביר את אהבת הטבע שבתוכו אל הטקסטים הקאנוניים שכתב. מאיר שלו לא היה הופך לסופר האהוב והמוערך שהוא לולא גדל בסביבה שידעה לטפח את אהבתו לטבע מגיל צעיר

מאיר שלו (צילום מפסטיבל הספרים בלייפציג, 2015, מתוך ויקיפדיה) ופרט שאייר יוסי אבולעפיה מתוך הספר "קרמר החתול יוצא אל היער" שכתב שלו.

"כל גלגליו של הטבע תקתקו סביבי כמו בחנות של שען. המחוגים הקטנים של עונות-השנה הורו סוף-קיץ בצעקתן של ציקדות אחרונות, בריח הצחיח החמים של אבק השדות הנחרשים, בטפיחות כנף של חוגלות צעירות, שצבעיהן, תעוזתן וגודלן מנו מספר לימים שעברו משעת בקיעתן. המחוגים הגדולים הראו את שעת היום בשמש שהחלה להשפיל וברוח המערבית שלחשה כבר-ארבע-אחרי-הצהריים-ותיכף-אני-מתחזקת, ובצריחת הסיסים משחרים לציד ומבשרים קרבתה של ערבית."

("כימים אחדים" עמ' 97)

הטבע חי וצומח בכתיבתו מאיר שלו. מוזר לחשוב שיכול להיות שלא היינו זוכים לכך אלמלא גדל כשהוא מוקף בטבע ובאנשים שהכירו לעומק את כל גווניו ויצוריו. כששומעים איזה שחקן מרכזי היה הטבע בגידולו, אפשר להבין טוב יותר מדוע הוא השתקף בכל פסע מכתיבתו.

הכל עובר במשפחה

למשפחתו של שלו מצד אמו היה חיבור חזק מאוד לטבע. אמו בתיה הייתה ילידת מושב נהלל. היא גילתה בקיאות מדהימה – כמי שגדלה וחונכה במושב – בצמחיה ובחי של האזור, וספגה שם אהבה גדולה לטבע. שלו זוכר כילד פרחי בר מפוזרים לייבוש בין הספרים בבית ואת הכישרון של אימו לנקוב בשמה של כל ציפור רק על פי צליל ציוציה.

שני הוריו היו מורים ואהבו מאוד לטייל. אביו, יצחק שלו, היה גם סופר ומשורר ומשיריו ניכרת היכרותו עם הטבע והאהבה לחי ולצומח. שלו האב נהג להסתובב בטבע עם ספר תנ"ך, ובהשראתו טען מאיר שלו כי הן את מקצוע הטבע והן את מקצוע התנ"ך יש ללמוד אך ורק מחוץ לכותלי הכיתה, בטבע. זו הדרך הטובה, הנעימה והיעילה ביותר, אמר, לחנך את הנפשות הרכות של ילדים בגילאי בית הספר היסודי, ולהקנות להן ידע.

אביה של אימו בתיה, אהרון בן-ברק, היה הסב האהוב מן המושב ואל ביתו היה שלו הילד מגיע מירושלים בכל חופשה. אהרון היה נוטע מומחה, ושלו נהג להתלוות אליו כשטיפל בעצים:

"אהבתי לראותו גוזם ומדלה את הגפנים בכרמו. תנועות ידיו הקסימו אותי. הייתי ילד קטן ולא ידעתי לנסח זאת במילים אבל הרגשתי שתנועותיו של בעל מקצוע הן התנועות היפות ביותר שצפונות בגוף האדם".

("גינת בר", עמ' 12)

למרות ששלו התגורר רק שנתיים מילדותו בנהלל (בנוסף לחופשים שאהב לבלות עם משפחתו המורחבת בכפר), השנים הללו היו צרובות בו ושימשו לו השראה ברבים מספריו.

השכן שהפך למורה

שלו בילה את רוב ילדותו דווקא בעיר – בירושלים, אבל גם שם היה מוקף טבע וספרים. "לא היה משהו טוב יותר לעשות" היה נוהג לומר. האם זו הייתה אמת לאמיתה או הגזמה ספרותית? בדבר אחד אין ספק: השילוב של שני אלה ליווה אותו כל חייו, ואהבתו העצומה לחי ולצומח השתקפה כמעט בכל הספרים שכתב. התיאורים החיים, המפורטים והמרתקים של הצמחים, החרקים והחיות הכניסו אותנו לעולמם המופלא של גיבוריו, בין אם היו אלה חתולים שמנמנים ועצלנים, או מושבניקים מיובלי ידיים.

כבר כילד רך, בן 5 או 6, מצא לעצמו מאיר שלו מדריך מושלם לעולמות הטבע. בשיכון בו גר בשכונת קרית משה בירושלים, התגורר גם איש שקט מאוד, לבן שיער ועיניו כחולות ביותר, שעורר את תשומת ליבו. כל יום ראה אותו יוצא לשדה הפתוח, מרים אבנים, צופה בסבלנות במתרחש תחתן ורושם לאיטו בפנקס שבידו. שמו היה אמוץ כהן. אביו של שלו, יצחק, היה תלמיד של כהן בשיעורי טבע בגימנסיה. הוא שאל את מורהו לשעבר אם מאיר הצעיר יוכל להצטרף אליו להליכותיו בשדה. שלו הפך לנושא כליו של כהן, ועולם שלם ומרתק נפתח בפניו.

לא רק ידיעת הטבע של כהן הייתה מרשימה. שלו גם ספג ממנו את העברית העשירה שלו, ושמר איתו על קשר חם כל חייו.

"בסוד העכבישים" מאת אמוץ כהן. המשפט הפותח את הספר, אותו נהג שלו לצטט כדוגמא לכתיבה מופלאה: "עכבישים סתם אין דעת הבריות נוחה מהם".

כילד שהפך לחובב חרקים מושבע, שלו לא היה מעוניין בכלב או חתול כחיית מחמד. הוא רצה להרשים את אמוץ כהן, שחנך אותו, וחלם לגדל רצה חיות בר, כאלו שיוכל לעקוב אחריהן ולהכירן מקרוב. שלו ידע שהוריו לא יסכימו בקלות שיגדל חיה מסוכנת, לכן החיה הראשונה שהביא הביתה הייתה בלתי מזיקה – זחל זנב הסנונית, שאחרי שהתגלם הפך לפרפר יפהפה. רק לאחר מכן התחיל להביא אל הבית הירושלמי את היצורים בהם באמת היה מעוניין – עכבישים, עקרבים וכל מיני זוחלים שהוריו פחות חיבבו.

לכן לא פלא ששלו חלם כילד להיות זואולוג. כשהוציא בגיל 40 "המופלג" את רומן הביכורים שלו, גמל למורה האהוב אמוץ כהן והכניס כבר ל"רומן רוסי" את דמותו של פינס, מורה נערץ לטבע ומחנך ואיש קרוב ויקר לנפשותיהם של הילדים, שהיה מבוסס על זכרונותיו מכהן:

"פינס הראה לנו את תחנות-הריח של הצבאים, את מלכודות ההפריה של הדבורנית ואת רשתותיו הדביקות של עכביש-הצלב פרושות בין שיחי הלוטם. שליחיו הקטנים אספו שרידי חרסים בתל, ביצי חומטים בשדות מאובנים בסלעי הגיר של הגבעות. בלילות הוציא אותנו לשדות אל מתחת לשמים המכוכבים, להשמיענו את "זמרת הקרפדים" ולהראותנו את "גרמי השמים"."

("רומן רוסי", עמ' 177)

חשיבותם של החרקים

לאחר כמה שנים כנושא כליו של כהן, התבקש שלו לצאת לבדו על מנת לערוך תצפית על קן של צרעות מזרחיות שמצאו השניים בשדות. עם עפרון ופנקס ישב ורשם – מי הגיעה, מי יצאה, ומה נשאו בפיהן. לאחר כמה שעות השתעמם, ובמשובת ילדות החליט לעשות ניסוי – הוא הניח סמרטוט על פתח הקן וחיכה לראות מה יקרה. הצרעות הכועסות המו תחת המחסום הלא צפוי. רחמיו נכמרו עליהם בסופו של דבר וכשהניף את הסמרטוט חטף כמה עקיצות כואבות בפניו שבעקבותיהן נאלץ לשכב שבוע בבית ולהחלים.

הוא בא איתן חשבון שנים מאוחר יותר ב"רומן רוסי":

"בעונת האביב יצאו מלכות הצרעה המזרחית ממחבואי החורף שלהן. קפואות וחלושות תרו אחר מקום להקים בו את קנן החדש. בתוך שבועות מספר הולידה כל אחת מהן גדוד של שודדים. הוועד שילם לילדים כמה פרוטות בשביל כל דבור מת וכל אביב הוציא פינס את הילדים אל השדות והחצרות ללכוד את המלכות בטרם יקימו דור חדש של "מדיינים שוסים"."

("רומן רוסי", עמ' 116-7)

ספר הביכורים של שלו מלא בתיאורי חרקים מפעימים. כתיבתו המדויקת והיצירתית אודות חיות נשכחות אלו הרשימו גם את אנשי המדע. אלה בחרו בו כזוכה בפרס השנתי של אגודת האנטמולוגים (חקר החרקים) ב-1990, פרס בו שלו היה גאה במיוחד, מאחר ולא היה איש מקצוע בתחום אלא חובב. את כספי הפרס, 5,000 ש"ח, תרם חזרה לאגודה לשם המשך המחקר על החרקים האהובים עליו.

כתבה על זכייתו של שלו בפרס האנטמולוגיה מתוך עיתון כל העיר ירושלים, 1990, כולל ראיון קצר עימו.

חג שהפך למלחיץ

"ט"ו בשבט הוא חג נפלא. הוא לא כרוך בחשבונות נפש, פוגרומים ומלחמות. יש לו ניחוח פגאני-נורמלי דק ונעים, הוא אופטימי מעצם הגדרתו ועל אף המנהג המוזר לאכול בו פירות יבשים, הוא החג הרענן ביותר בלוח השנה היהודי". כתב שלו על טו בשבט באחד מטוריו השבועיים ב"בידיעות אחרונות". זכרונות ילדותו מאותו החג עיצבו את מי שהוא, אך לא היו נעימים בהכרח.

כשעבר עם משפחתו מירושלים לנהלל בעקבות לימודיה של אמו, היה שלו בכיתה ד'. הוא נאלץ להיכנס לכיתה מגובשת היטב ולה מסורות ידועות שהיו קשורות בקשרים עבותים לציונות החקלאית-חלוצית שנהלל היתה בין סמליה הבולטים. אחת מאותן מסורות נקשרה לט"ו בשבט – שבנהלל נקרא יום האילן – ובו היה נערך כל שנה חידון אימתני בנושאי ידיעת הטבע. הדבר היה ככה: בחדר הטבע של בית הספר פוזרו ענפים משלל שיחים ועצים וצמחים שגדלו באיזור. כל ילד קיבל דף ובו נתבקש לרשום את שמותיהם של אותם צמחים. ילד בכיתה א' נדרש להכיר 10 שמות, ילד בכיתה ב' – 20 שמות – וכן הלאה. הצלחה בחידון הייתה סמל סטטוס נחשב – לא רק למעמדו של הילד בכפר אלא למעמדה של משפחתו כולה. לכן לא פלא שאמו הכינה אותו בקדחתנות ליום הגדול, וישבה איתו על שמות הצמחים בסביבתם ימים ארוכים לפני החג.

הגיע ט"ו בשבט. שלו מספר איך מילא את הדף שם אחר שם, באיטיות שסבל רב לצידה. בסופו של דבר הצליח לקושש 39 שמות של צמחים, אחד פחות מהמינימום הנדרש לגילו. התגובה של המורה שלו בנהלל, יעקב מתתיה, הייתה מעודדת: "לפעם ראשונה זה טוב מאוד, בשנה הבאה תצליח יותר". אמו לעומת זאת, לא הייתה מרוצה וכבר יום לאחר מכן התחילה לאמן אותו לקראת השנה הבאה. לא תופתעו לגלות ששנה לאחר מכן שהוא הצליח הרבה יותר, אבל זכרון "מבחן הצמחים" רדף אותו שנים ארוכות לאחר מכן.

הפרח שהוציא את שלו מהבית

"עם בואה של עונה חדשה הוא היה נתקף בחוסר המנוחה של אוהבי הטבע", מספרת אילת שדה, מי שהייתה בת זוגו של מאיר שלו. החיים לצידו של חובב טבע אדוק שכמותו היו מרתקים ומלאי פעילות: "בשבילו לא היה דבר כזה יותר מידי טבע. הוא היה גורר אותי מיום עבודה לראות את המים השוצפים בגעתון, את פריחת החלמוניות, את מרבדי הפרגים בנגב או את מה שהכי אהבתי – מעופי הלפני-שינה המרהיבים של הזרזירים בחורף. אבל לפעמים לא עמדתי בקצב שלו", היא מודה בחיוך.

מאיר שלו ואילת שדה, בת זוגו. מתוך אלבום פרטי.

הטבע היה בנפשו של שלו האדם, ולכן אך טבעי שהופיע בכל פינה בבכתיבתו של שלו הסופר. נדמה היה שהוא מסוגל למצוא לכל אירוע בחיים מקבילה בטבע ולהאניש כל יצור חי:

"האם זוכרת הציקדה את ארבע השנים מתחת לאדמה?" תהה פינס מתחת לעץ התפוח, "וזנב הסנונית היפהפה? היזכור את ימי היותו זחל מגושם על עלי הפיגם?"
"תקופת הגולם" הסביר לי, "אינה רק תקופה של בישול והכנה שקטה, אלא גם תקופה של נשייה ושכחה, מחסום אטום בין תקופת הזחל ותקופת החרק, בין שני ביטויי חיים כה מנוגדים של נפש אחת"."

("רומן רוסי", עמ' 334)

"גינת בר", הספר שהקדיש שלו לחי ולצומח שהרחיבו את ליבו, התחיל בכלל מהביטויים הספורדיים שאהבתו לטבע מצאה בטורים שכתב לעיתון "ידיעות אחרונות" מידי שבוע. בין הרשימות הפוליטיות והחברתיות שכתב מעל דפי העיתון – השתחלו לעיתים פסקאות על צמחים יוצאי דופן שנדמה היה שבאו להקליל מעט את האוירה באותו הטור.

למעשה, היחיד שהצליח אי פעם "להוציא" את שלו מחדר העבודה שלו בעשרות שנות כתיבה פובליצסטית היה לא אחר מאשר החצב, כך העיד אביב הברון, מי שהיה עורך "המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", שם כתב שלו באופן קבוע. "הוא אמר לי שהוא המציא את התחרות הזו כדי שיהיה לו תירוץ לטייל בכל הארץ" מספרת אילת. לכבוד רשימתו על החצב, הם הסתובבו, פגשו את מי שטענו שדווקא בחצרם צומח החצב הגבוה ביותר בישראל, מדדו גבעולים ופריחות לבנות וארוכות וצילמו את החצבים שטענו לכתר. חצב אחד גבוה במיוחד עליו כתב עורר את מחאתם של קוראים שביקשו לטעון לכתר "החצב הגבוה ביותר", והטור הצנוע על חצבי ארצנו בהמשך לתחרות כלל ארצית ולטור כפול (!) בעיתון. אבל הפרסום שנתן שלו לפרח המבשר את הסתיו הייתה בעוכריו. חמתו של שלו עלתה כשגילה שהחצב הראשון עליו כתב נעקר ממקומו. מאז התמיד לטשטש את מקומם המדויק של המועמדים הנוספים לתואר "החצב הגבוה ביותר" כדי שלא יחבלו בהם.

הטור השבועי הכפול והמיוחד של מאיר שלו בנושא תחרות החצבים. איורים: ירמי פינקוס. מתוך "המוסף לשבת" של ידיעות אחרונות, 5.10.2012.

צריך להתחיל מוקדם

היכרותו העמוקה של שלו עם רזי הטבע עיצבה במובנים רבים את הסופר הגדול שהיה: סופר שמכיר לעומק כל תחום עליו הוא כותב, שמבין את מקומו הצנוע בתוך העולם, שמכיר בכוחות הגדולים שפועלים בו ובעיקר – רואה בעולמנו את היופי הגלום בו, ואת יכולתו של האדם להרוס את היופי הזה בקלות.

הוא לא רק הפליא בתיאוריו המדוייקים את הטבע. הוא מצא בו דימויים לכל תחום אחר בו עסק. העיסוק הנוקדני בטבע גם לימד אותו כיצד להעמיק ולחקור בכל תחום, כפי שעשה כשלמד על מקצועות שונים אותם תיאר בספריו: המספר האופה ב"עשו", אברהם הסתת ב"בביתו במדבר" ומגדל היונים ב"יונה ונער" ועוד רבים אחרים. כדי לתאר אותם ואת אורחות חייהם, הקפיד שלו ודקדק עד קוצו של יוד, ראיין בעלי מקצוע ותיקים בתחומם ודאג להכיר את כל כלי העבודה בהם נהגו להשתמש.

כיוון שרכש את אהבתו לטבע כבר כילד רך, הבין שלו מניסיונו כי אם האהבה וההיכרות עם הטבע ייקנו בגיל מוקדם, יש סיכוי גבוה הרבה יותר שהן ידבקו באותו ילד קורא ויישארו עימו לכל החיים. ברבים מספרי הילדים שכתב יש לטבע מקום של כבוד, בין אם מרכזי כמו ב"קרמר החתול יוצא אל היער" ו"פנדה יוצאת אל המרעה" ובין אם כחלק בלתי נפרד מהעלילה ובדמויות בדמויות המניעות את הסיפור כמו הארנבות והפרות בספר "הגשם של סבא אהרון", או השדות החקלאיים ב"הטרקטור בארגז החול". כתיבתו לפעוטות תואמת את תפיסתו הגורסת כי היכרות מעמיקה עם הטבע מגיל רך וצעיר מגדלת אנשים טובים יותר.

מתוף הספר "הגשם של סבא אהרן" מאת מאיר שלו, איורים: יוסי אבולעפיה. "אתם יכולים לא להאמין אך יש הרבה מה לעשות. אם אתם לא רוצים לבוא איתי לשם, אלך לבדי."

התחביב שהפך לאהבה

"צל האלה, כגודלו, בכיוונו ובצינתו אומר לי תשע בבוקר, העלעלים האדומים של הרימון מורים תחילת מרס, גודלם של עלי החצבים בקצה המדרון מזכיר לי לפני כמה שנים זרעתי אותם ממש כמו שעורי ושערי מונים את שנותיי שלי. וכיוון שמדובר כאן בי ובגינה שלי, המשמעות היא שגם בעוד כמה שנים אזרע בה חצבים, אבל כבר לא אראה אותם פורחים."

("גינת בר", עמ' 83)

מאיר שלו הלך לעולמו ב-11 באפריל 2023, באביב, העונה בה הטבע קם לתחיה במלוא הדרו. בספרו "גינת בר", שיצא 6 שנים קודם לכן, הוא מזכיר לנו שבטבע, כמו בחיים, יש מוות וסופיות שהם חלק ממשהו גדול יותר מאיתנו. הספר הזה שונה מהרומנים שלו; ספר שלא נכנס לאף קטגוריה מוכרת של סוגות ספרים, אך זהו שיר הלל אחד גדול לאהבה שליוותה אותו כל חייו – אהבה לטבע הפראי.

"גינת בר" מאת מאיר שלו. את הספר איירה אחותו, רפאלה שיר, שהייתה ציירת במקצועה. למרות שחיה בקנדה באותה העת, הכירה היטב את הנוף המדובר והם עבדו על הפרוייקט יחד מרחוק.

"הוא היה אספן כפייתי של זרעים ופקעות וגידל רקפות מזרעים קטנים ועד לפקעות עטירות פרחים שעד היום ממלאות את כל גינת-הבר הפרטית שלו. בכל הארץ הכירו את הנטייה הזו שלו וכשהיו מפנים שטח לקראת בנייה היו קוראים לו והוא היה מגיע לכל מקום. תמיד היו לו באוטו מכוש וכלי חפירה למקרה שיזדקק להם. הוא היה זוחל על הברכיים שעות ברחבי הגינה, לאסוף זרעים כדי שלא יברחו לו." מתארת שדה את הקשר של שלו לגינתו. בעשורים האחרונים לחייו, לאחר שעבר מירושלים למושבה צפונית, לבית שנדמה שהגינה עומדת במרכזו, טיפח במסירות ובאהבה גינת בר. מכתיבתו עליה עולה כי הייתה יותר מסתם תחביב אלא מעין חברה וותיקה שמלווה אותו מילדות. חברה נאמנה, כזו שנותנת מרגוע לנפש.

שלו גדל בדור של כותבים נוספים שהפליאו לכתוב, חלקם גדלו בקיבוצים ובמושבים, ונחשפו רבות לחי ולצומח. למעשה, הוא בן דורו של יהונתן גפן, שגדל לצידו בנהלל. אבל אף אחד לא הכיר את הטבע טוב כמוהו ולא היטיב לכתוב עליו באותו שילוב מרתק של אהבה, היכרות אינטימית ופליאה ילדית. איזו זכות היא להתענג על מילותיו, להתאהב מחדש בטבע שמקיף אותנו, וללמוד ממנו עליו ועל עצמנו גם כשהוא כבר לא כאן עימנו.