השנה היא 1968. ב"בית המורה" בתל אביב, מוקלטת תוכנית הרדיו "מועדון הזמר" בהנחיית רבקה מיכאלי. "השיר הראשון שנשמע נקרא 'אהבת ילדים' המוזיקה שלו נכתבה על ידי הבחור הצעיר הממושקף עם הגיטרה" סיפרה מיכאלי לקהל באולם ולמאזינים בבית "והוא כתב את השיר 'גשם ראשון' והוא כנראה יהיה פעם עוד יותר מפורסם, כבר עכשיו הוא מפורסם".
הצעיר הממושקף עם הגיטרה היה אברהם זיגמן. רבקה מיכאלי כבר הבחינה בכשרונו כמוזיקאי ויוצר, אולם לא ידעה שבהמשך, במקביל ליצירה פוריה וענפה, הוא גם יפעל לשימור המוזיקה הישראלית.
זיגמן, יליד העיר חיפה, הפגין מילדות כישרון מוזיקלי. כבר בגיל עשר הצטרף לתזמורת הנוער של חיפה כנגן כלי הקשה. לקראת הגיוס לצה"ל הצטרף לגרעין נח"ל שפעל בקיבוץ נחשון ובהמשך התגייס לנח"ל ובהמשך שירת בלהקת פיקוד המרכז ובצוות הווי חטיבת הצנחנים.
לאחר שחרורו מצה"ל בשנת 1970 החל זיגמן לעבוד ב"קול ישראל" כעורך תוכניות מוזיקה ומלל במשך למעלה מארבעים שנה. בשלהי שנות השבעים התחיל לשמור ולקיים תורה ומצוות, אז גם פגש ברבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מליובאוויטש, שעודד אותו לנצל את כישוריו ולהמשיך בעבודתו. במקביל, כתב והלחין שירים. את סיפורו של אחד משירי התקווה הגדולים שכתב זיגמן אנחנו מבקשים לספר הפעם:
במקרה הזה, המוזיקאי ואיש "קול ישראל" עודד פנחסי, פנה אל ידידו אברהם זיגמן בבקשה שיכתוב שירים ללהקת פיקוד הדרום ולצוות הווי נח"ל שאיתן עבד באותה העת.
היה זה כשנתיים בלבד מאז נסתיימה מלחמת ההתשה. המלחמה, שהחלה כיוזמה מצרית להתשת מדינת ישראל בתום מלחמת ששת הימים, הובילה למותם של מאות חיילים שלחמו מול החזית המצרית, הירדנית והסורית, ולפציעתם של רבים נוספים. זיגמן, ששירת בעת המלחמה כחייל בלהקה צבאית נזכר בהופעות הרבות בהן השתתף לאורך תעלת סואץ. בעקבות הזיכרונות האלו כתב והלחין שיר כמיהה לשלום ולשקט ושמו "מדרום תפתח הטובה":
מָה אַתָּה רוֹאֶה?
מָה אַתָּה רוֹאֶה?
אֲנִי רוֹאֶה שָׁקֵד פּוֹרֵחַ
וְהַמָּעוֹז מְלוֹן אוֹרֵחַ
וְזֶה סִימָן שֶׁל שֶׁקֶט וְשָׁלְוָה
כִּי מִדָּרוֹם תִּפָּתַח הַטּוֹבָה.מָה אַתָּה רוֹאֶה?
מָה אַתָּה רוֹאֶה?
אֲנִי רוֹאֶה אַמַּת הַמַּיִם
וּבָהּ סִירוֹת שְׁטוּת בִּשְׁתַּיִם
וְזֶה סִימָן שֶׁל שֶׁקֶט וְשָׁלְוָה
כִּי מִדָּרוֹם תִּפָּתַח הַטּוֹבָה.מָה אַתָּה רוֹאֶה?
מָה אַתָּה רוֹאֶה?
אֲנִי רוֹאֶה צִפּוֹר בָּרוּחַ
בֵּין הַחוֹמוֹת לָהּ קֵן בָּטוּחַ
וְזֶה סִימָן שֶׁל שֶׁקֶט וְשָׁלְוָה
כִּי מִדָּרוֹם תִּפָּתַח הַטּוֹבָה.
יש שטענו שהשיר "מדרום תפתח הטובה" הוא שיר חזון אוטופי שנכתב בהשפעת הניצחון במלחמת ששת הימים ותחושת האופוריה ששררה בעקבותיו, אלא שהשיר נכתב בעקבות ובהשפעת מלחמת ההתשה שהתרחשה לאחר מלחמת ששת הימים.
בכתיבתו קיבל זיגמן השראה מ נבואת ירמיהו (א, יא-יד), שמילות השיר הן פרפרזה עליה: "וַיְהִי דְבַר-השם אֵלַי לֵאמֹר מָה-אַתָּה רֹאֶה יִרְמְיָהוּ וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה; וַיֹּאמֶר השם אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת כִּי-שֹׁקֵד אֲנִי עַל-דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ; וַיְהִי דְבַר-השם אֵלַי שֵׁנִית לֵאמֹר מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר סִיר נָפוּחַ אֲנִי רֹאֶה וּפָנָיו מִפְּנֵי צָפוֹנָה; וַיֹּאמֶר השם אֵלָי מִצָּפוֹן תִּפָּתַח הָרָעָה עַל כָּל-יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ".
זיגמן הפך בשיריו את נבואת הפורענות של הנביא ירמיהו. בריאיון ליואב קוטנר סיפר: "אמרתי 'אם מצפון תפתח הרעה' אז 'מדרום תפתח הטובה'…" הזכרונות המוחשיים הובילו את זיגמן לכתיבת שיר תקווה, על מה שהיה רוצה שיקרה בעתיד: "כשאני כתבתי את השיר זכרתי את ה'מעוז מלון אורח', את תקופת המעוזים, את תקופת ההתשה. זה לא שלום, בכלל לא, זו הכמיהה לשלום. זה לא שהכל היה בסדר ואנחנו שם, זו היתה כמיהה למה שיהיה, מדרום תפתח הטובה".
זיגמן סיפר לקוטנר איך עלה בדעתו להשתמש במובאות מהמקרא: "אחד הדברים שעשיתי עוד כשהייתי בקיבוץ היה לבדוק איך אנשים כותבים, ציינתי לעצמי אי אילו דברים. שמתי לב שנעמי שמר משתמשת בהרבה מאוד מובאות מן המקראות והחלטתי שאם אני הולך על 'מדרום תפתח הטובה' אז אשתמש באזכורים כאלו". ואכן, בשיר משובצים אזכורים שונים מן המקורות כמו גם הביטוי "מלון אורח" שלקוח מנבואת ירמיהו (ירמיהו ט, א) ומוזכר בשירה של נעמי שמר "בהיאחזות הנח"ל בסיני". לימים, הוציא זיגמן את ספרו "מדרש נעמי" בו הוא מתחקה אחר המקורות היהודיים בשירתה של נעמי שמר.
השיר "מדרום תפתח הטובה" בוצע, איך לא, על ידי להקת פיקוד דרום, ואף שימש כשמה של תוכנית הלהקה משנת 1972. "מדרום תפתח הטובה" תועדה בסרט חדשני שצולם מהאוויר ומהיבשה ובוים בידי שמואל אימברמן. בקליפ הפותח את הסרט נראים חברי להקת פיקוד הדרום על רקע תעלת סואץ כשהם שרים את "מדרום תפתח הטובה". בין חברי וחברות הלהקה אז ניתן למנות את אביבה אבידן, חנה לסלאו, יוריק בן דוד, רוני בראון, ציפי מור, עירית דגן, ברייני ויינשטוק, דליה מנטבר ואחרים.
השיר נחל הצלחה רבה, והדהד בלבבות הציבור. "בפרמיירה של התוכנית שהייתה בבאר שבע", סיפר זיגמן, "הרגשתי פתאום טפיחה חזקה על הגב, זה היה משה וילנסקי שישב מאחוריי וכשהלהקה שרה את 'מדרום תפתח הטובה' והקהל השתולל הוא אמר לי: 'זיגמן, הפעם הצלחת'".
מאז יצא השיר לאור, הפכו המילים "מדרום תפתח הטובה" כותרות לתוכניות, אירועים ופעילויות שונות. השיר גם זכה לגרסה פרודית בביצוע חברי להקת כוורת.
לפני שנים אחדות, קיבל השיר עוד תפנית מרגשת: במסגרת מיזם סולידריות למנהיגות חינוכית בעוטף עזה, התבקש אברהם זיגמן לכתוב גרסה חדשה ועדכנית לשיר שתבוצע בשירת רבים. זיגמן נענה לבקשה וכתב גרסה חדשה:
מה אתה רואה?
מה אתה רואה?
אני רואה חיטה צומחת
במקום שדות שרופים ופחד
וזה סימן של שקט ושלווה
כי מדרום תפתח הטובהכי מדרום תפתח הטובה
כי מדרום תעלה התקווה
עזוב שנאה, אחוז באהבה
כי מדרום תפתח הטובהמה אתה רואה?
מה אתה רואה?
אני רואה בלון ברוח
עליו כתוב "שלום בטוח"
וזה סימן של שקט ושלווה
כי מדרום תפתח הטובהמה אתה רואה?
מה אתה רואה?
אני רואה גדר ביניים
שלא חוצה, לחיצות ידיים
וזה סימן של שקט ושלווה
כי מדרום טובהמה אתה רואה ?
מה אתה רואה?
אני רואה משכן של קבע
לנודדים, אנשי הטבע
וזה סימן של שקט ושלוה
כי מדרום תפתח הטובה.
בגרסה החדשה לשיר התייחס זיגמן למציאות היומיומית של תושבי עוטף עזה ושדרות, וכתב תקווה מעודכנת לשלווה ושלום.
כמו שסיפרנו, אברהם זיגמן לא היה רק יוצר מוכשר ועורך מוזיקלי. הוא היה מפעל של איש אחד, נחוש ויסודי, לשימור והנגשת מוזיקה ישראלית.
במקביל לעבודתו של כעורך מוזיקלי ב"קול ישראל", וכאדם בעל תודעת שימור חזקה, הוא אסף, שימר והנגיש הקלטות רבות "מאוצר הארכיון של רשות השידור" ומארכיונו הפרטי. כמי שהיה שותף, מבצע ומפיק בהקלטות שנערכו ב"קול ישראל", איתר זיגמן חומרי ארכיון רבים שנשכחו במהלך השנים.
בימים בהם העברת חומרים ממדיה דיגיטלית לאנלוגית כמעט ולא הייתה מוכרת, הוא חבר לאיש הטלוויזיה הישראלית אילן הראל וביחד ביצעו דיגיטציה לחומרים רבים. במסגרת זו ערך בין השנים 2001-2003 את סדרת התוכניות "הלהקות חוזרות: שרים במדים" שהציגה הקלטות נדירות ובלעדיות שהוקלטו ב"קול ישראל" משירי הלהקות הצבאיות מאז קום המדינה ועד תום עידן הלהקות. התוכניות כללו מפגשים ייחודים בין חברי הלהקות השונות, שנים לאחר שנפרדו. בנוסף, משנת 2003 ועד שנת 2012 ערך והגיש את התוכנית "עוד חוזר הניגון". במסגרת תוכנית זו חשף הקלטות נדירות מארכיון רשות השידור. הוא גם כתב ל- Ynet רשימות שכותרתן "עוד חוזר הניגון" ובהן תיאר בסגנונו המיוחד את הזמר העברי, את תחילת דרכם של יוצרים ישראליים נודעים ואת היצירה המוזיקלית הישראלית שהיה שותף לה.
אברהם זיגמן הלך לעולמו ב-ל' בשבט תשפ"ב, ה-31 בינואר 2022, כשהוא פעיל, יצירתי ופורה, והוא בן 72.
בחודשים שקדמו לפטירתו הפתאומית העביר לארכיון הצליל שבמחלקת המוזיקה בספרייה הלאומית הקלטות רבות מארכיונו האישי. הוא הכיר בחשיבות שימור החומרים הנדירים והנגשתם לציבור בתיווך הידע הרב שהיה נחלתו.