פרנץ קפקא הלך לעולמו ב־1924 משחפת בבית הבראה והשאיר מאחוריו פתק הממוען לחברו הטוב ביותר, מקס ברוד.
ה"צוואה" שהשאיר קפקא בפתק הייתה חד משמעית: על ברוד לאסוף את כל כתביו ולהעלות אותם באש. בלי להשאיר להם שריד ופליט. אלא שברגע האמת, ברוד בגד בקפקא. בניגוד לקפקא שסבר שכל הספרות שכתב היא לא ראויה, ברוד הכיר בגאונות שלו כבר מהמפגש הראשון שלהם כסטודנטים באוניברסיטה. לא רק שברוד לא שרף את כתביו, אלא החל עורך אותם ומתקין אותם להוצאה לאור.
אחד מכתבי היד הללו, הוא הרומן "הטירה", סיפור שישנה את הדרכים בה כותבים ומתארים את כל חווית החיים המודרניים, ולולא התערבותו של ברוד – היה עולה בסערה השמיימה.
כשם שהיו ברוד וקפקא קרובים ושלובים זה בזה בחייהם, כך גם הארכיונים שלהם מצאו את משכנם הסופי לאחר מאבק משפטי ממושך, בספרייה הלאומית. בין הפריטים הרבים שנחשפים עתה לראשונה לעיני הציבור נמצא גם דף נדיר המכיל סצנה שהושמטה מתוך "הטירה", ושופכת אור נוסף על היצירה המשפיעה הזאת.
מאחורי חומות הטירה
עלילת הטירה מתארת את ק. – מודד קרקעות אשר נשלח למלא תפקיד בכפר קטנטן על נוף הררי. הכפר שוכן למרגלות טירה גבוהה שמנהלת את כל מערך הבירוקרטיה של הכפר וסביבתו, אולם בלתי נגישה לחלוטין לאנשי הכפר.
ק. מנסה להבין עם מי עליו לדבר כדי למלא את תפקידו, אולם מוצא את עצמו מתרוצץ בין בעלי תפקידים שונים ומשונים – ראש הכפר אל פקיד בשם קלאם, ואל שאר דמויות הכפר אשר מנותקות לחלוטין מהמתרחש בטירה אבל מוכנות להציע כל אחת פרשנות ספקולטיבית משל עצמה לצדקתם של הדברים.
יותר ויותר משתכנע ק. שעליו לגשת אל הטירה, אולם גישתו לא מתקבלת באופן חיובי בקרב אנשי הכפר אשר סבורים שאנשי הטירה בוודאי צודקים במעשיהם ואין להטרידם בזוטות. כך הוא ממשיך ומנסה לשווא להבין מה בעצם תפקידו ולמה נשלח לכפר הזה, ועם מי הוא אמור לדבר כדי להבין את הפרטים הללו.
גלגלי הצדק טוחנים לאט
הדף התלוש שנמצא בארכיונים של ברוד וקפקא מתאר סצנה שהושמטה מתוך העלילה הקפקאית של "הטירה". בסצנה מגיע ק. אל ראש הכפר, אשר שוכב במיטתו משום שהוא חולה. ראש הכפר נושא נאום בדבר חשיבותה של הבירוקרטיה אשר לא יכולה לטעות, משום שכל המערך הבירוקרטי מטרתו ליצור את ההחלטה הטובה ביותר האפשרית. ואם אין היא מפיקה את ההחלטה הטובה ביותר, הרי שלשם כך ישנו משרד הבקרה שמטרתו לוודא שהמנגנון הבירוקרטי ימשיך לטחון מים. או בלשונו החדה של קפקא, מטרתה של הבירוקרטיה להמשיך לחתור אל ההחלטה הנכונה ביותר, אך לא להגיע לשם לעולם:
לאחר מכן אמר ק' והתרומם, כשהוא אוחז בידו את המכתב המקומט מקלאם: הלוואי שהיו לי למעלה בטירה תומכים נלהבים או אויבים נלהבים, אבל למרבה הצער אין איש שאוכל לשמוע ממנו 'כן' או 'לא' חד משמעי. ואף על פי כן אצטרך למצוא אדם כזה. כמה רמזים כיצד לעשות זאת כבר נתתם לי.'
'לא הייתה לי כוונה כזו,' אמר לק' ראש הכפר בצחוק תוך שהוא לוחץ ידיים לפרידה. 'אך היה לי נעים מאוד לדבר איתך, זה ממש מקל על מצפוני. אולי נתראה שוב בקרוב.'
'סביר להניח שיהיה צורך שאבוא,' אמר ק' והתכופף לעברה של מיצי החתולה. הוא ניגש בחשש ללטף אותה, אבל מיצי התרחקה ממנו ביללה קטנה של פחד והתחבאה מתחת לכרית.
ראש הכפר ליטף את מיצי באהבה . 'אתה תמיד מוזמן,' אמר, אולי כדי לעזור לק' להתמודד עם התנהגותה של מיצי, אך אז הוסיף: 'במיוחד עכשיו, כשאני חולה. כשאבריא ואוכל לחזור לשולחן העבודה, יש להניח שהעבודה הרשמית תדרוש ממני את כל תשומת הלב.'
'האם אתה רוצה לומר,' שאל ק', 'שגם היום לא דיברת איתי באופן רשמי?' ראש הכפר השיב: 'כמובן, לא דיברתי איתך רשמית, ניתן לקרוא לכך שיחה חצי-רשמית.'
'אתה לא מעריך מספיק את הדברים הלא-רשמיים, כפי שכבר אמרתי, אך אתה גם מעריך פחות מדי את הדברים הרשמיים.' אמר ראש הכפר. 'החלטה רשמית איננה כמו בקבוק התרופות הזה שעומד כאן על השולחן. אינך יכול פשוט ליטול אותה ולקבל לך את התשובה. החלטה רשמית אמיתית דורשת אינספור שיקולים קטנים, התלבטויות ובדיקות. לשם כך נדרשת עבודה ממושכת של הפקידים הטובים ביותר לאורך שנים, גם אם לעיתים הפקידים כבר ידעו בתחילת הדרך את ההחלטה הסופית.
והאם בכלל ישנה החלטה סופית? לשם כך, קיימים משרדי הביקורת, כדי למנוע את האפשרות שהיא תופיע,'
'נו טוב,' אמר ק', 'הכול מאורגן בצורה יוצאת דופן, מי יכול לפקפק בכך? תיארת זאת באופן מפתה מאוד, עד כדי כך שכעת אינני יכול שלא להתאמץ בכל כוחי ללמוד זאת לפרטי פרטים.'
ק' יצא, לאחת שנפרד מהצוות, וכשיצא נשמע מאחוריו גל של לחשושים וצחוק מהוסה.
הוא חזר לפונדק. בחדרו הוא מצא הפתעה: החדר נוקה ביסודיות. פרידה עבדה במרץ וקיבלה אותו בנשיקה על סף הדלת. החדר היה מאוורר היטב, התנור הפיץ חום, הרצפה נשטפה, המיטה סודרה, וחפצי המשרתות, כולל תמונותיהן, נעלמו. תמונה חדשה נתלתה כעת על הקיר מעל המיטה.
ק' ניגש לתמונה החדשה שנתלתה על הקיר.
להתנקש בראש הכפר
"אנחנו מעריכים שמי שתלש את הדף היה מקס ברוד עצמו", מתאר שטפן ליט, אוצר אוסף מדעי הרוח בספרייה הלאומית. "משום שהוא נתלש בשלב מוקדם מאוד. אפשר להבין למה, זו סצנה קצת חתרנית שיוצאת באופן מאוד קשה נגד המנגנון הבירוקרטי".
הסצנה מתארת לא רק את חוסר התוחלת של המנגנון הבירוקרטי בכללותו אלא גם יוצאת כנגד מנגנוני הבקרה שלכאורה מנסים למנוע טעויות אולם בפועל רק מזינים את ההליך הלא יעיל שרומס ודורס את האזרח הקטן.
"כנראה שהסיבה לכך שהסצנה הזאת לא נכללה ביצירה הסופית", אומר ליט, "ברוד ניסה לוודא שהטיוטה תהיה נאמנה לתוצר הסופי ולכן הדף נתלש מתוך המחברת של קפקא".
אולם למרות הניסיונות להעלים אותם, הדף התלוש והסצנה שהושמטה השתמרו בארכיונים של קפקא וברוד, ומוצג עתה בפעם הראשונה לעיני הציבור הרחב, במסגרת התערוכה הייחודית "קפקא: גלגולו של סופר", בה מוצגים פריטים נדירים בכתב ידו של הסופר ששינה את הספרות המערבית אפילו באמצעות הטיוטות הבלתי גמורות שלו, וכמובן גם הדף שנתלש מטיוטת "הטירה".