תחינות, נזיפות וחנופה: כך השיג אברהם שלונסקי טקסטים לשבועונים הספרותיים שערך

אין כמעט סופר או סופרת בעברית המתחדשת שהעורך שלונסקי לא גער בהם לשלוח לו טקסטים. הצצה לטכניקות המושחזות של משורר גדול ועורך עקשן.

מימין לשמאל: ש"י עגנון, לאה גולדברג, גרשון שלום ואברהם שלונסקי, 1966

לא קל היות עורך שבועון ספרותי ביישוב העברי. שבועונים ספרותיים, עיתונים יומיים, הוצאות ספרים, עלונים לספרות ועוד – בעשורים הראשונים לקיומה יצרה התרבות העברית המתחדשת יותר אכסניות לכתיבה מאשר כותבים. כל עורך היה צריך להילחם על חתיכה מהעוגה הספרותית הזאת.

בקרב הזה, עורך צעיר ונמרץ בשם אברהם שלונסקי, היה נחוש למצוא את דרכו. הוא ניסה להתגבר על הקושי הזה באותה דרך שבה התגבר על כל הקשיים בחייו הקצרים והסוערים: באמצעות הנשק החד ביותר שעמד לרשותו מאז ומתמיד – המילים שלו.

 

חלוץ כושל, משורר פורה ועורך מעט "נודניק"

 

חלוץ עברי חסון. זה הייעוד המלהיב (והמעט מעורפל) אותו ביקש ילד הפלא אברהם דוד שלונסקי להגשים בארץ. השנה הייתה 1921 ותכניתו התגלתה במהרה ככישלון קולוסאלי. לא לעבודת אדמה נועד הבחור, אלא ליצירה ספרותית.

כבר מראשית דרכו הסתמן המשורר הבדחן בתור מנהיג המורדים ב"גדול הדור", חיים נחמן ביאליק. שלונסקי היה משוכנע שניתן לייצר שירה תוססת וצעירה המפנה את מבטה אל העולם המודרני והמסעיר, כזו שלא מסתפקת רק בהשפעות יהודיות. ביאליק לא התרשם, קוראי שירה אחרים – דווקא כן.

 

כתבות נוספות:

"האמנם עוד יבואו ימים?": לאה גולדברג כותבת על היום שבו יהיה שוב מותר לאהוב

"שרוף אותם כמו נשרפו כל יקר לי ועולמי בקרמטוריון של אושוויץ" – ק.צטניק שורף את עברו

"הילד העברי הראשון" מכריז מלחמת חורמה על עיתון "הארץ"

 

לאחר אי אלו ניסיונות ראשוניים מצא לעצמו את המקצוע שיעניק לו את הפרנסה והשהות להתנסות ביצירה עברית: עורך ספרותי. גם כשעבד בשורה של עיתונים מבוססים, "הארץ", "דבר" ו"על המשמר", פעל ליצירת במה ספרותית משלו, בה יארח בין היתר את בני חבורתו המשתנה תדיר.

בשנת 1926 הצטרף אל מערכת השבועון הספרותי "כתובים". אחד מתפקידיו בתור העוזר של העורך אליעזר שטיינמן היה גיוס כותבות וכותבים לשבועון. מכתב ששלח עוזר העורך לחוקר הספרות וההיסטוריון יוסף קלוזנר, מלמד על השיטות שבאמצעותן ישכנע שלונסקי כותבות וכותבים מובחרים ביישוב לפרסם באכסנייתו.

מדובר בדוגמה מופלאה ליכולתו של שלונסקי לרקוח תמהיל עדין של חנופה (כלפיי קלוזנר) והאדרה עצמית (של השבועון): "יודעים אנו," כתב שלונסקי במכתבו  "כי הוא", פרופ' קלוזנר, "מטופל בעבודה רבה," והרי רק בשנה שעברה היה בין מקימי האוניברסיטה העברית, "ובוודאי אין עתותיו פנויות כל כך", למיני פרויקטים צדדים חסרי חשיבות, "ואעפי"כ הננו מנצלים הזדמנות זו לבקש ממנו להשתתף בשבועוננו", היות שמדובר ביותר מעוד שבועון ספרותי, "שמחמת כמה וכמה סיבות וצירופי סיבות מושכים הרבה סופרים את ידיהם מלסייע לו."

עוזר העורך אברהם שלונסקי והעורך אליעזר שטיינמן. אנשי שבועון "כתובים"

 

עוזר העורך הנלהב לא שכח לבטח את עצמו מראש, במקרה של התחמקויות וסירובים. אחרי שהסביר כי הטרחה האמתית נחה דווקא על כתפי המערכת, "הרי זה ממש עמל-פרך", חתם בהזמנה/ הוראה מכבדת: "ישלח נא לנו במשך הימים הקרובים איזה מאמר בענין מן הענינים התרבותיים והספרותיים בשעה זו". ולמען לא יוותר שום ספק, גם לא הקל שבקלים, לגבי זכותו של השבועון, סיים במשפט – "זוהי בקשתנו הקונקרטית והצודקת".

אפשר בהחלט לפטור את המכתב לקלוזנר כדרישה יהירה של עורך לאחד מכותביו לתרום לו כתיבה חדישה ואיכותית ללא שום תמורה כספית. אך מכתב ששלח שלונסקי למו"ל שלמה זלמן שוקן היושב בברלין, מלמד שמה שדרש שלונסקי מאחרים – דרש קודם כל מעצמו: תרומה אמתית לשינוי נוף הספרות העברית, גם במחיר עבודה בחינם.

עוזר העורך הצעיר הסביר למר שוקן כי "ג' שנים עבדה קבוצתנו שלא על מנת לקבל פרס. ג' שנים השתתפו עמנו המשתתפים מקרב הסופרים בארץ ובגולה מתוך התנדבות. ורשאים אנו לומר בלא גוזמא: הננו השבועון העברי היחיד – בימים אלה ובשנים הקודמות – המתקיים בלא כל תמיכה ותקצוב, לא איש חסדים ולא מוסד רשמי לא באו לעזרתנו." ההתמסרות היא התקציב האמתי שמניע את השבועון, אך היות שאין הוא מספיק כדי להאכיל את הכותבים ואת הצוות, פנה שלונסקי אל שוקן בבקשה לתמיכה. אנו לא יודעים מה הייתה תשובת שוקן.

 

"הנני כותב לו את אגרתי זו בשם קבוצת סופרים עברים, שנתרכזה מסביב לכלי מבטאה, "כתובים"…", המכתב ששלח שלונסקי לזלמן שוקן. המכתב לקוח מתוך אוסף שבדרון בספרייה הלאומית

 

בארכיוני הספרייה הלאומית נמצא מכתב נוסף מהעורך שלונסקי אל כותב משפיע אחר. המכתב נשלח ב-8 במרץ 1934. החבורה ששקדה על הוצאת השבועון "כתובים" התפרקה לה שנה קודם לכן, פרשה שלא התבהרה במידה מספקת עד היום. את שלונסקי אנו מוצאים עתה עומד בראש שבועון חדש בשם "טורים". המגויס החדש אותו מבקש שלונסקי לצרף הוא ש"י עגנון.

את הרשמיות הטקסית והשימוש בגוף שלישי יחיד באמצעותם פנה אל פרופ' קלוזנר, החליף שלונסקי באגביות חברמנית. הוא פצח בנזיפה: "רואה אני שאתה מסלק לאט-לאט את חובותיך לבמות רבות וכן שונות – ורק "טורים" מוסיפים עדיין להיות בנושים ואינם נענים". מדוע זה המקרה, תהה העורך לעצמו, "האמנם רק משום "אחרון אחרון חביב"?".

לא ברור מה סיכמו שלונסקי ועגנון ביניהם. אך סדרת התחמקויות של עגנון מוצגת על ידי שלונסקי כהסכם מחייב. המכתב לא משאיר מקום לספק בנושא: "והנה אנו באים עכשיו להזכירך שוב את "חובתך" – ומכיוון שאדר הולך וניסן בא, ואנו קרבים לחג הפסח, תיהא זו הזמנה בעוד מועד לשתפך – מרצון ולא מאונס – בגליון החג של "טורים"."

 

המכתב ששלח שלונסקי לעגנון בתאריך ה-8 במרץ 1934. המכתב לקוח מתוך ארכיון ש"י עגנון בספרייה הלאומית

 

העורך שהפריח טבעות עשן

 

לא רק התחנפויות ונזיפות אפיינו את סגנונו של העורך. במשך השנים סייע שלונסקי לשורה ארוכה של יוצרות ויוצרים מתחילים למצוא במה ליצירה הספרותית שלהם. הוא פרסם את שיריו הראשונים של אלכסנדר פן ב"כתובים", צירף את נתן אלתרמן למאבקו ב"דור ביאליק" והעניק לדליה רביקוביץ' את מילות העידוד הראשונות שהייתה צריכה כדי להתמסר לכתיבה.

גם את הגעתה לארץ של אחת היוצרות החשובות והאהובות ביותר שידעה העברית המתחדשת נוכל לזקוף לזכותו של שלונסקי. הבמה הצעירה והבועטת שתיחזקו העורך שטיינמן ועוזרו שלונסקי ב"כתובים" הביאה אותם לחפש כישרונות חדשים גם בחוץ לארץ. בשנת 1930 יצרו קשר עם חבורת פֶּתַח, קבוצת יוצרים צעירה בקובנא שבליטא, והזמינה אותם לתרום משיריהם.

השירים הבוסריים של אחת מבנות החבורה, נערה עדינה ומבריקה בשם לאה גולדברג, הקסימו את שלונסקי. לאורך חליפות המכתבים הארוכה שניהלו הצליח לשכנע אותה להצטרף אל הפרויקט העברי בארץ ישראל.

ממכתב ששלחה גולדברג מקובנא ב-19 במאי 1934, אחרי שעזבה את גרמניה עם עליית הנאצים לשלטון, אנו למדים כי היא לא ידעה דבר על המתנה שהכין לה שלונסקי בארץ. הוא השיג את כתב היד של ספרה הראשון והעניק לה עותק מהמהדורה הראשונה שלו כשהגיעה לארץ. תחילה התרגשה, לאחר מכן פרצה בבכי תמרורים – ההדפסה הייתה מלאה בשגיאות! אולי כפיצוי ואולי לא, מינה אותה שלונסקי למזכירת מערכת השבועון "טורים".

 

ככל הנראה המכתב האחרון ששלחה לאה גולדברג לאברהם שלונסקי לפני בואה ארצה. המכתב לקוח מתוך אוסף לאה גולדברג בספרייה הלאומית

 

המהדורה הראשונה של "טבעות עשן" מאת העולה החדשה ליישוב העברי לאה גולדברג

ספרים שהושאלו לפני 60 שנה הוחזרו לספרייה

הקנס על איחור של 60 שנה בהחזרת ספר לספרייה הוא 93,600 ₪.

היום (יום א' 7.5.2017) בשעת הצהריים הגיע בחור צעיר לדלפק ההשאלה בספרייה וביקש להחזיר שני כרכים של ספר היסטוריה. לתדהמת אנשי הספרייה התברר שהספרים הושאלו בשנת '57, לפני 60 שנה, וליתר דיוק ב-31.10.1957.

הצעיר סיפר שמצא את שני הכרכים בבית סבתו כאשר פינה ספרים מן הדירה, ושלפי החותמת "בית הספרים הלאומי" ידע להחזיר אותם אלינו לספרייה.

החתימה למטה הצילה את המצב

 

הוא הוסיף שסבתו, החוקרת, כנראה השתמשה בספרים לכתיבת הדוקטורט שלה שהוגש בשנות ה-60. היא שאלה את הספרים מהספרייה הלאומית בימים שקראו לה עדיין "בית הספרים הלאומי", עוד לפני שנפתח בניין הספרייה בגבעת רם. קרוב לוודאי שהספרים הושאלו מבניין טרה סנטה.

הספרים שבו הביתה. התגעגענו

 

הספרים מאת סר ויליאם מיטצ'ל רמזי עוסקים בממלכת פְרִיגיה (חלק מאנטליה של היום). הם ראו אור ב-1897 והם בני 120 שנה. יש בהם תיאורים מפורטים של המקום ומפות מאוירות.

הקנס על איחור של שנה בהחזרת ספר לספרייה הוא 1,560 ₪.

הקנס על איחור של 60 שנה בהחזרת ספר לספרייה הוא 93,600 ₪.

הספרייה שמחה לספר שהספרים חזרו לספרייה במצב מצוין ובשלום. ודרך אגב, בשל הנסיבות, ויתרנו על הקנס.

ודרך אגב. אפשר לקרוא פה את הספר. לא חייבים לשאול ל-60 שנה.

 

כתבות נוספות:

איך מפה שנתלשה מעיתון עזרה להכריע את הקרב הקריטי בגולן במלחמת יום הכיפורים

למבוגרים בלבד: סיפורו של שיר הסקס מהמאה ה-18

ממטולה ועד אילת: מסע הפלאים של גיל הקטן עם אווזי-הבר

מה ההבדל בין לוי אשכול לג'יימס בונד?

ספר בדיחות שיצא לאור חודשים ספורים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים מסמל את תום עידן ההערצה העיוורת למנהיגי המדינה.

חוברת "כל בדיחות אשכול".

"חוברת קטנטונת זאת באה לאסוף את בדיחותיה של תקופת אשכול – ההנאה היחידה שתקופה זו הביאה לאזרחי המדינה."

(מתוך הקדמת החוברת "כל בדיחות אשכול")

 

בשנת 1967 הופצה מיד ליד חוברת "כל בדיחות אשכול" שהוציאה לאור הוצאת איסר בתל אביב. כיצד קרה שעל אף היוזמות הרבות והחשובות שלו, זכה ראש הממשלה השלישי, לוי אשכול, ללעג ולבוז שהובילו להדחתו מתפקיד שר הביטחון, ימים ספורים לפני פרוץ מלחמת ששת הימים? הסיבה לכך נעוצה אולי בנעליים המאוד גדולות שהשאיר לו קודמו לתפקיד – מייסד המדינה דוד בן-גוריון.

 

לוי אשכול, ראש הממשלה ושר הבטחון. גלויה בהוצאת "פלפוט", כנראה בהוצאת המדפיס הממשלתי. לפריט באוסף התמונות של הספרייה לחצו

 

מי יבוא במקומו של בן-גוריון?

 

מעשה במכונית ריקה

אשכול לא היה הראשון שנאלץ להחליף את "הזקן" בן-גוריון. משה שרת ניסה לעשות זאת עוד בתקופת פרישתו הראשונה של דוד בן גוריון אי שם בשנת 1953. לצערו של שרת, הוא גילה תוך מספר חודשים כי לפורש הטרי מלשכת ראש הממשלה לא הייתה כל כוונה לוותר על רסן השלטון: בן גוריון המשיך לבחוש בענייני מפלגת השלטון, לעורר התנגדות מבפנים נגד שרת ויחד עם הרמטכ"ל משה דיין – לתאם ולהוציא לפועל שורה של פעולות צבאיות שנויות במחלוקת.

מדוע שיתנהג בן-גוריון אחרת בתקופת פרישתו השנייה בשנת 1963?

 

"בינתיים הכל בסדר".

 

בשנת 1963 שוב פרש דוד בן גוריון מתפקיד ראש הממשלה. בניגוד לרצונו, גויס לוי אשכול למלא את החלל שהותיר בן גוריון, ונקרא לתפוס את מקומו בהנהגת המדינה. היו אלו נעליים עצומות למלא. באותה תקופה כמהה ישראל למנהיגים צברים שיוכלו להוציא אותה מהקיפאון המדיני, לעודד אותה שהמצב הצבאי ייפתר לטובה ושהמיתון יוחלף חיש מהר בעידן של שגשוג. אך דווקא אז, התקשה אשכול – העולה הוותיק מרוסיה, המתבל את דיבורו בביטויים ביידיש, לספק את הדרישות הבלתי אפשריות של אזרחי המדינה אותה נבחר להנהיג.

על אף שנבחר להחליף את "הזקן", לא חשש אשכול לסטות ממדיניותו הלוחמנית של קודמו בתפקיד כשזו לא התאימה לו: הוא העלה את עצמותיו של מנהיג חרות זאב ז'בוטינסקי בטקס חגיגי, ביטל את הממשל הצבאי על ערביי ישראל ופעל לשילוב האוכלוסייה המזרחית המקופחת בארץ. דווקא נימה פייסנית זו פגעה בתדמיתו. בן גוריון, שהכתיר את אשכול בתור ממשיכו, הפך תוך חודשים ספורים לגדול מבקריו.

 

"תן לי חצי חצי". דוגמה לדימוי של אשכול כפשרן שמפחד להתחייב לכיוון פעולה ברור

 

השמועות על מצבו הבריאותי הקשה של ראש הממשלה בן ה-71 לא סייעו גם הן לפופולריות הצונחת שלו. על אף שלא נשמע לעצת רופאיו ופצח במשא ומתן להקמת קואליציה לאחר ניצחונו הסוחף בבחירות 1965, נתפס בעיניי הציבור כאדם קשיש, כזה המעדיף לצאת לחופשות במקום לקחת לידיו את מושכות השלטון.

 

 

(כמעט) 72 סיבות לפרישה

 

אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים בספרי בדיחות, בפועל המצב הכלכלי השתפר פלאות עוד לפני פרוץ המלחמה

 

מכל מלעזיו ומבקריו, היה זה כנראה אשכול שפגע את הפגיעה הקשה ביותר בתדמיתו שלו כשתמך במדיניות כלכלית לא פופולרית: קיצוצים כבדים בתקציב, העלאת מיסים ו"העמקת מיתון כלכלי". ראש הממשלה היה מודע היטב לכך ש"מדיניות המיתון" שהוביל תפגע בתדמיתו, אך הכיר בנחיצותה למשק הישראלי בתקופה של משבר כלכלי הולך ומעמיק. הצהרותיו החוזרות והנשנות כי המצב הכלכלי הקשה ישתפר לטובה, הוציאו לו שם של אופטימיסט המתעלם במודע (או שלא) מהמציאות ההולכת והמחריפה.

 

טעימה מאווירת הנכאים בתקופה שקדמה למלחמת ששת הימים. מתוך "כל בדיחות אשכול"

בתקופה של מיתון ואיומים ביטחוניים בעצימות נמוכה ניתן לחיות עם ראש ממשלה נלעג, אך משעה שהדרדר המצב הביטחוני גברו הקולות בציבור הקוראים לשינוי. תקריות גבול בין ישראל לשכנותיה לא פסקו מאז מלחמת העצמאות, אך עם הזרמת כוחות הצבא המצרי במאי 1967 אל חצי האי סיני נקלעה ממשלת ישראל לדילמה קשה: האם להבליג על מה שהוגדר על ידי ישראל בסוף מבצע סיני כעילה למלחמה, או לצאת להתקפה שתצית ככל הנראה מלחמה אזורית כוללת?

 

ראש הממשלה בביקור בחזית הדרום בתקופת ההמתנה, בחברת השר יגאל אלון והאלופים ישראל טל וישעיהו גביש. תמונה מה-25 במאי 1967. מקור: לע"מ.

 

בשלב זה ניסה ראש הממשלה להרגיע את הרוחות ולהרוויח זמן. ב-28 במאי 1967, בעקבות תיקונים שהוכנסו בכתב היד של נאומו בקול ישראל, התקשה אשכול לפענח את הנאום המודפס וגמגם מספר פעמים במהלכו. אפשר ש"גמגום" זה שינה את ההיסטוריה והוביל ללחץ ציבורי חסר תקדים להחליף את לוי אשכול כשר ביטחון ולמנות תחתיו את "המושיע" – משה דיין. ב-5 ביוני פרצה המלחמה שהגדילה פי שלושה ויותר את גבולות המדינה הקטנה.

גם לאחר גדול ניצחונותיה הצבאיים של מדינת ישראל במלחמת ששת הימים, נשלל הקרדיט מראש הממשלה שהשיג מארה"ב ובריטניה את החימוש הנחוץ לצבא ודחק שוב ושוב בצה"ל להתכונן למלחמה קרבה עם צבאות ערב. אדריכלי הניצחון, כפי שהכתירו אותם אזרחי המדינה, היו שר הביטחון משה דיין והרמטכ"ל יצחק רבין.

שנים לאחר פטירתו של אשכול בשנת 1969, סיפרה אשתו מרים שהיא וראש הממשלה השיגו כל אחד בנפרד עותק מ"כל בדיחות אשכול" והחביאו אותו האחד מהשנייה. כשגילו השניים על כך, חקרה מרים אשכול את בעלה מה דעתו על החוברת. הוא השיב כי "אני הייתי יכול לחבר בדיחות מוצלחות יותר" (הסיפור מצוטט בספר "1967: והארץ שינתה את פניה" מאת תום שגב).

 

הכרך השני של "כל בדיחות אשכול"

 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם:

אייבי מחכה לנאצר: הטיסה שנועדה למנוע את המלחמה הבאה

"משחק הניצחון": הכירו את מונופול ששת הימים

איך מפה שנתלשה מעיתון עזרה להכריע את הקרב הקריטי בגולן במלחמת יום הכיפורים

אך אנו עוד נקום: סיפורה של שיירת נבי דניאל

ממטולה ועד אילת: מסע הפלאים של גיל הקטן עם אווזי-הבר

תפריט לסדר הפסח: מתכוני האימה של שנות הארבעים

מה אוכלים בפסח? בערך מה שאוכלים בימי מלחמה: מרק מהביל של שעועית נובטת וקצף של סולת כמנה ראשונה. אלישה בסקין מכינה אתכם לשבעה ימים של מרורים.

כריכת הספר "כיצד מבשלים בימי מלחמה", הוצאת עולם האשה, תש"ב

כריכת הספר "כיצד מבשלים בימי מלחמה", הוצאת עולם האשה, תש"ב

דמיינו לפניכם שולחן ערוך כל טוב: מרק מהביל של שעועית נובטת וקצף של סולת כמנה ראשונה. לעיקרית: אטריות עם גבינה לבנה בתוספת מיונזה מבושלה, ולקינוח דייסה של גרגירי כוסמת בחלב.

עיתון עולם האשה החל להופיע בשנת 1940 ויצא לאור בעריכת רחל ליפשיץ עד 1948. העיתון פנה לנשים ועסק באופנה, בישול, משק בית, אימהות ושאר נושאים "נשיים" בארץ ישראל. הגיליון הופץ אחת לשבועיים וכלל טור קבוע בנושא מזון ומתכונים. אפשר ללמוד הרבה על תרבות הארץ ועל מצב האשה באופן כללי בשנים אלה מקריאה בכתב העת.

המדור החביב "תפריט בימי מלחמה" מציע שלל אפשרויות בישול לזמנים קשים: גולאש, חסה בשמנת חמוצה, כופתות משמש, אומלט ממולא פירות מתוקים (?), צלחת מזון חי (?!), מרק קוואקר (דיסה?). במילים אחרות – נשים: עדיף היה לכן להתגייס. ללגיון הזרים.

 

עולם האשה, חורף 1940, עמ' 11

 

האם המלחמה היא באמת הסיבה לתפריט האמור? למה בעצם לא אכלו דברים יותר טעימים בארץ זבת חלב ודבש? הרי כבר הייתה בנמצא תרבות מזרח אירופאית שיודעת להתמודד עם מחסור, ושבמיטבה היא מעולה. אבל לא! זה גלותי ולא ציוני ואנחנו יהודים חדשים. ומה לגבי גידולים מעניינים יותר? מאכלים משבעת המינים? גוועלד. זה גדל בחוות של ערבים! ומה לגבי מטבחים של יהדות המזרח? מה, השתגענו? לא בבית ספרנו. כך שבסופו של דבר לא המלחמה היא שהכניעה את הקיבה היהודית. הרצון העז להתנער מאורחות החיים האירופאים, הדחייה הטוטאלית של תרבות המזרח, והאינטרס הכלכלי למכור תוצרת קיבוצית עברית הם שהולידו את המתכונים הדלים והמוזרים הללו. תקווה מסוימת למעט טעם עוררה הכותרת "עולם המטבח – תפריטים ממזרח למערב" אבל לא. חביצת בשר, כרוב פולני ,תרד אנגלי, סלט משיירי בשר בקר, שבוטה בפלפל אדום, כופתאות בתפוחים, ולשון בקר פולנית. מדובר במזרח ומערב… אירופה.

 

עולם האשה, חורף 1940, עמ' 16

 

אפשר להניח שבבית דווקא כן בישלו מאכלים מתובלים ו/או מסורתיים, אבל העיתון ראה עצמו אחראי לייצר זהות קולקטיבית חדשה. מה פתאום שהעיתון ילמד אותך איך להכין כבד קצוץ וגפליטע? האג'נדה החדשה היא ציונית, סגפנית, מלחמתית וספרטנית. מעניין שהיום מדורי האוכל בעיתונים עושים את המהלך ההפוך: חיפוש אחר מתכונים אבודים ויציאה למסעות שורשים קולינריים בניסיון ללכוד ולהחיות את העבר במקום לקיים מירוץ אחר החדש.

במובנים רבים התקדמנו מימי עולם האשה וטוב שכך, אבל אם יש זמן ומקום שבו מתכוני האימה של שנות הארבעים הכו שורש הרי זהו חג הפסח. ואם המחשבה על מלפפון חמוץ ממולא תפוח אדמה וביצה לא עושה לכם את זה, אז חבל, כי חג ה haute cuisin בפתח. ומסתבר שהיום אוכלים בפסח כמעט את אותם דברים שאכלו אז (לפחות אנחנו האשכנזים). הנה לכם כמה מתכונים נטולי חמץ מעולם האשה, על אחריותכן בלבד.

 

עולם האשה, אביב 1941, עמ' 12

 

עולם האשה, אביב 1941, עמ' 12

 

עולם האשה, אביב 1941, עמ' 12

 

ולסיום, עצה ידידותית ממערכת העיתון לקראת החג הקרב ובא (נכתב בלשון נקבה אך מיועד לכל המינים): "אל לה לעקרת הבית לשכוח את הירקות והפירות. התאית שבהם משמשת מעין אבן טוחנת בצינור העיכול והדבר חשוב בייחוד בימי הפסח, כשהמצה מקשה על העיכול. לכן יש להרבות באכילת ירקות בימים אלו."

חג שמח.

 

את אלישה בסקין דרך אגב פגשנו במקרה כאשר היא נברה בעיתוני "העולם" אצלנו בספרייה. אפילו כתבנו עליה פוסט:

 

מוזמנים לבקר את אלישה גם פה

 

מיוחד לפסח: סדרת סיפורים על מצות, הגדות ויציאת מצרים

פסח: הגדות, מאמרים, שירים ועוד

 

ואנחנו בטוחים שתהנו לקרוא:

מתכונים לשעת חירום

כרזות על אוכל ותזונה מימי המנדט וראשית המדינה

ראשית המטבח הישראלי: האמנם? כיצד? מתי?

ואתם חייבים לבקר ב: