מודל 2020 | הפואטיקה של הבידוד

"אפילו בודלר, עירוני במלוא הווייתו, חש בהתעצמות סגולת האינטימיות בשעה שהבית מותקף על ידי החורף." פרק מתוך "הפואטיקה של החלל" מאת גסטון בשלאר והקדמת דברים מאת המתרגמת, מור קדישזון

נועה תבורי, קורטיזאנה, טכניקה מעורבת, מראה הצבה, 2017 (צילום: מיה גורביץ)

.

הפואטיקה של הבידוד

מאת מור קדישזון

.

מפגש עם נשמתן של מילים כמוהו כגילוי טפח כמוס מהמעבדה הנסתרת שבה נרקח העולם, מעין הצצה חטופה לחומרי היסוד שמהם מורכבים גם חיינו, ולכן ליבי נמלא השבוע אושר גדול, במסגרת סדנת התרגום השבועית (Atelier Targoum) שמעביר מארק־אלן ואקנין, שבה הוא הציע לקשור בין המילים "בידוד" ו"לבד", למילה "בד", כלומר לבגד המגן עלינו ושומר אותנו חמימים ונעימים, ומיד חשבתי על בשלאר, חולם הבתים הגדול, שהרי המילה הצרפתית שמשמעה מגורים – habitation – קשורה למילה habit, לבוש; הבית הוא בעצם הבגד שלנו שמגן עלינו בעולם. והתפלאתי גם מהתזמון שבו ראה אור ספרו היפה של בשלאר, הפואטיקה של החלל, ארבעה ימים לפני שהכניסו אותנו לבתים שלנו, שכן ספרו זה הוא כולו שיר הלל לכל אותם מקומות המחסה, הבתים, המקלטים שמעניקים לנו פינה בעולם, ולא כדי להתגונן מפני וירוסים וחרדות, אלא כדי לחלום. לחלום את יסודות היקום, ואת יסודות נפשנו המשתקפים אלה באלה תדיר. איזו הזמנה רעננה לבחון בימים אלה הלכה למעשה את ההזדמנות הזאת, להתחפר במעיל האינטימי שהוא הבית שלנו, וללמוד את מרכזי האינטימיות שהבית מעניק לנו, ואת השיעורים שהוא מלמד אותנו. כשקוראים את הפואטיקה של החלל, המילה "בידוד" מקבלת משמעות מקורית ופואטית לגמרי: "הבית מגן על החולם, הבית מאפשר לנו לחלום בשלווה", כותב בשלאר. זוהי הזמנה להישאר בבית, בפינה חמה, מגוננת, נעימה, ולחלום את העולם. כל שדרוש הוא לתרגל מעט אי־עשייה, אם אפשר, להשקיט לכמה רגעים את הקולות העולים מן החוץ, כלומר מן המסכים. הבהייה תגיע אז מאליה, בטבעיות. על הספה בסלון נוכל לדמיין, לחלום בהקיץ על "הבקתה, הקן, על פינות שהיינו רוצים להתכרבל בהן כחיה במאורתה", ניכנס אט־אט אל קדמוניות הדימויים, ונגלה כיצד כל סוגי המחסה הם בעלי סגולות של חולמניות. "גם הקן, הקונכייה, המגֵרה, הם כולם בתים שמזמינים אותנו להיכנס ולשכון בהם, לחלום בהם, על אינטימיות". נגלה בתוכנו בתים קדמונים. העיר תהפוך לאוקיינוס. המרחב שמחוץ לחדר יהפוך למרחב קוסמי. נגלה כיצד כל חלל קורא אותנו לפעולה, וכיצד הדמיון עובד עוד לפני הפעולה.

ואם נבקש ללכת עוד יותר אחורה, למקור המילה habit בלטינית, נגלה שמלבד בגד, לבוש ומנהג, זוהי הטיה של הפועל habere, ופירושה מה שיש לך, to have, מה שעומד לרשותך, אבל גם למצוא את עצמך, להתמקם, לחשוב, להרהר. בקיצור, הבית הוא הפינה שלנו בעולם, הוא לא רק מקום, וחלל, הוא ערך, הוא איכות בסיסית וראשונית לגמרי בקיומנו, שמאפשרת לנו למצוא את עצמנו, להרהר, להתמקם בעולם. בלעדי הבית, אומר בשלאר, "האדם היה ישות מפוזרת. הבית תומך באדם במהלך סערות השמים וסערות החיים. הוא גוף ונשמה. הוא העולם הראשון של האדם, הוא הסביבה הראשונה שלנו. הוא באמת יקום שלם. יקום במלוא מובן המילה".

האם זכרנו להגיד לו לאחרונה תודה?

נ"ב: אם מותר לשאוב מנשמתן של המילים לא רק השראה אלא גם תקווה, נזכיר שמלבד בגד, המילה "בד" מציינת גם חתיכה, חלק, ענף, ואולי מותר לנו לקוות שאחת מן המזימות הנסתרות של הבידוד היא לגלות, באמת ובתמים, שכולנו מהווים חלקים מפסיפס אחד שלם וגדול מאיתנו.

.

מור קדישזון היא פילוסופית, סופרת, מתרגמת וחוקרת. ספרה "קליפות" עומד לראות אור בקרוב בהוצאת כנרת־זמורה ביתן, בסדרת רוח צד.

.

***

.

קטעים מתוך "הפואטיקה של החלל" / גסטון בשלאר

מצרפתית: מור קדישזון

 

פרק שני

 

בית ויקום

כַּאֲשֶׁר פִּסְגּוֹת הַשָּׁמַיִם שֶׁלָּנוּ
יִתְאַחֲדוּ
גַּג יִהְיֶה לְבֵיתִי.

פול אלואר, ראויים לחיות (Paul Eluard, Dignes de vivre)

בפרק הקודם הראיתי כי יש טעם לומר שאנו "קוראים בית", שאנו "קוראים חדר", כיוון שבית וחדר הם תרשימים פסיכולוגיים המנחים את הסופרים ואת המשוררים בניתוח האינטימיות. כעת נאמץ בקריאה איטית כמה בתים וכמה חדרים ש"נכתבו" בידי סופרים גדולים.

 

– 1-

אפילו בודלר, עירוני במלוא הווייתו, חש בהתעצמות סגולת האינטימיות בשעה שהבית מותקף על ידי החורף. בגני־העדן המלאכותיים, הוא מדבר על אושרו של תומס דה־קווינסי המסוגר בחורף וקורא את קאנט, בעודו מסתייע באידאליזם של האופיום. הסצנה מתרחשת בתוך "בית כפרי קטן" בוויילס. "[…] מחלונותיו של בית נאה נראֶה החורף פיוטי יותר, ואילו החורף מצידו אך מעצים את הפיוטיות שבבית. בית בוהק וכליל־לובן זה ניצב בעומקו של גיא קטן, שהרים גבוהים למדי כיתרו אותו מכל עבר. הוא היה כמו מחותל בשיחים מטפסים".* במשפט קצר זה הדגשתי את המילים השייכות לדמיון בשעת מנוחה. איזו מסגרת, איזה מסגור של שלווה לאוכל אופיום, שבעודו קורא קאנט, מאחד את בדידות החלום ואת בדידות המחשבה! כמובן, אפשר לקרוא קטע זה של בודלר כפי שקוראים קטע קליל, קליל מדי. מבקר ספרות אולי יתפלא על כך שהמשורר הגדול השתמש בקלות כה רבה בדימויים נדושים. אבל אם נקרא אותו, את הקטע הפשוט מדי הזה, ונקבל את דימויי המנוחה שהוא מעלה; אם נתעכב על המילים המודגשות, נמצא עצמנו שם, בגוף ובנשמה, בלב השלווה. אנו מרגישים שאנו נמצאים במרכז ההגנה של הבית בגיא הקטן, "מחותלים", גם אנו, באריגי החורף.

ובהחלט חם לנו, דווקא משום שקר בחוץ. בהמשך גני־העדן המלאכותיים האלה, בעודו צולל אל תוך החורף, טוען בודלר שהחולם מבקש חורף קשה. "הוא כמֵה תמיד לתועפות של שלג, של כפור ושל ברד – ככל שיוכלו השמים להכיל. הוא מרשה לעצמו לצפות לחורף אמיתי, חורף קנדי או רוסי […] בחורף כזה הופך ביתו חמים, נעים ואוהב יותר."* כמו אדגר פו, חולם וילונות גדול,* מבקש בודלר "וילונות כבדים המשתלשלים עד הרצפה" כדי לאטום את הבית. דומה שמאחורי הווילונות האפלים, השלג לבן יותר. כאשר הניגודים מצטברים, הכול נכנס לפעולה.

בודלר מסר לנו תמונה מרוכזת; הוא הוביל אותנו אל מרכז חלימה שנוכל לאמץ לעצמנו. ללא ספק נביא איתנו לשם מאפיינים אישיים משלנו. בבית הכפרי של תומס דה-קווינסי שמזכיר בודלר, נמקם את ישויות העבר שלנו. כך נפיק הנאה מהעלאת זיכרונות ללא עומס יתר. הזיכרונות האישיים ביותר שלנו יכולים לבוא לדור כאן. מתוך אהדה לא ברורה, התיאור של בודלר איבד את נדושותו. כך הדבר תמיד: מרכזי חלימה שמוגדרים היטב הם אמצעי תקשורת בין אנשי החלום באותה בהירות שבה רעיונות שמוגדרים היטב הם אמצעי תקשורת בין אנשי המחשבה.

בחיבורו "סגנונות אסתטיים" ("Curiosités esthétiques") מדבר בודלר גם על ציור של לַאוויֵי (Lavieille) המציג "צריף בשולי יער" בחורף, "העונה העצובה". אף על פי כן בודלר אומר: "אחדות מההשפעות שלאוויי הרבה לעורר נראות לי כתמציות של אושר חורפי". החורף המתואר מעצים את אושר המגורים. בממלכת הדמיון לבדה, מעלה החורף את ערך המגורים בבית.

לו התבקשתי להעריך את צביונו החולמני של ביתו הכפרי של תומס דה־קווינסי שנחווה מחדש על ידי בודלר, הייתי אומר שעולה ממנו ריח קלוש של אופיום, אווירה מנומנמת. דבר אינו מרמז לנו על גבורת הקירות, על אומץ לבו של הגג. הבית לא נלחם. אפשר לומר שבודלר יודע להסתגר רק בין וילונות.

היעדר לוחמנות זה מאפיין רבים מהבתים השרויים בחורף שאנו פוגשים בספרות. הדיאלקטיקה של הבית ושל היקום במקרים אלה היא פשוטה מדי. בייחוד השלג המאיין בקלות רבה מדי את העולם החיצון. הוא מאחד את היקום כולו בגוון אחד. במילה אחת, במילה שלג, היקום מתבטא ומתבטל עבור הישות החוסה. בסיפור החלום שלו "מדבריות האהבה" ("Les Déserts de l'amour"), רמבו עצמו כותב: "זה היה כמו ליל חורף, השלג חנק במפגיע את העולם".

מכל מקום, מעבר לבית המיושב, יקום החורף הוא יקום פשוט ביותר. הוא לא־בית במובן שבו המטאפיזיקאי מדבר על הלא־אני. מהבית ועד הלא־בית מתיישבות בקלות כל הסתירות. בבית הכול נעשה מובחן, הכול מתרבה. החורף מעניק לבית מאגרים של אינטימיות, של דקויות של אינטימיות. בעולם שמחוץ לבית, השלג מוחק עקבות, מטשטש דרכים, משתיק רעשים, מסווה צבעים. ניתן לחוש בשלילה קוסמית שהלובן האוניברסלי מכניס לפעולה. חולם הבית יודע כל זאת, חש זאת, ובזכות צמצום הקיום של העולם החיצון הוא זוכה בהגברת העוצמה של כל ערכי האינטימיות.


* שארל בודלר, "גני־העדן המלאכותיים", תרגום והערות: דורי מנור, ידיעות אחרונות, 2003, עמ' 109–110
* אנרי בוסקו מיטיב לנסח בקצרה את סוג החלימה הזה: "כשהמקלט בטוח, הסערה טובה".
* בשלאר מרמז לחיבורו של פו "הפילוסופיה של הרהיטים" שבו הוא מרבה לדון בווילונות.

 

.

גסטון בשלאר, "הפואטיקה של החלל", הוצאת בבל, 2020. מצרפתית: מור קדישזון

 

 

» במדור מודל 2020 בגיליון קודם של המוסך: קטע מתוך הספר "הקומה השנייה: חייה ויצירתה של עמליה כהנא־כרמון", מאת נגה רוזנפרב

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

אוסף כרזות ההסתדרות בעיצוב האחים שמיר

הכרזות שהודבקו על לוחות המודעות ברחובות או במקומות העבודה היו אמצעי תקשורת של ההסתדרות אל חבריה ואל קהל רחב יותר

מתחילת דרכה, ב-4 בדצמבר 1920, היו למייסדי הסתדרות העובדים הכללית בארץ ישראל שאיפות מעל ומעבר לאיגוד מקצועי שנועד להגן על זכויות חבריו. מטרה מרכזית הייתה בניית תשתית התיישבותית של הציבור היהודי באמצעות התיישבות עובדת, שכונות פועלים ופיתוח מפעלים חיוניים כמפעלי מים, תחבורה, מזון, בנייה וקליטת עלייה.

ראשי ההסתדרות היו ערים לצורך לגייס את חבריה למשימות אלו. אמצעי התקשורת בשנים הראשונות היו מצומצמים. רק למעט בתי אב היו אמצעים לרכוש מינוי לעיתון או מקלט רדיו. הפלקט שהודבק על לוחות המודעות ברחובות או במקומות העבודה היה אמצעי להגיע לקהל הרחב ביותר – גם מעבר לחברים הרשומים בהסתדרות. גם עיתוני ההסתדרות 'דבר ו'אמר' נזקקו לפרסום חוצות כדי לקדם את תפוצתם.

האחים גבריאל ומקסים שמיר התמחו בעיצוב כרזות בסטודיו שלהם בריגה, לטביה. עם עליתם ארצה באמצע שנות ה-30 פתחו סטודיו בתל אביב. בין העבודות הראשונות הייתה כרזה ליריד המזרח וכרזות 'הפועל' – אגודת הספורט של ההסתדרות. הקשר שלהם עם ההסתדרות על כל ענפיה נמשך 40 שנים.

 

 

פעמיים בכל שנה היו מאמצי יחסי הציבור של ההסתדרות מרוכזים בימי חג: אחד במאי – חג הפועלים הבינלאומי, יום ההסתדרות – יום השנה לייסוד ההסתדרות. שני המועדים נחגגו בתהלוכות, עצרות, מסיבות ואירועים משפחתיים. המסרים העכשוויים של ההסתדרות באו לביטוי בכרזות.

התכנים והעיצוב של כרזות אחד במאי שיקפו את אופייה הייחודי של ההסתדרות: רק כרזה אחת מוקדשת לערך של איגוד מקצועי – ערבות הדדית. יתר הכרזות מעבירות מסרים לאומיים: עצמאות, עלייה, ביטחון.

בכרזות יום ההסתדרות באו לידי ביטוי המשימות של איגוד מקצועי: גיוס חברים, הגנה על העובדים ושותפות במאבק. אך גם בחגה של ההסתדרות השתקפו משימות לאומיות – ביסוס המדינה וביטחון.

שמיר עבדו עבור מועצת הפועלות ועבור כתב העת 'דבר הפועלת' ושילבו דמויות נשים בכרזות לצד פועל התעשייה והחקלאי.

בתקופת המדינה-בדרך נטלה על עצמה הסתדרות העובדים משימות אופייניות לממשלה, לצד ממשלת המנדט ובמקביל לסוכנות היהודית, ובחלקן – המשיכה כך גם בעשורים הראשונים של המדינה. בשנות העלייה הגדולה נרתמה ההסתדרות לבניית שיכונים לעולים ולימודי עברית. בימי הצנע השתתפה ההסתדרות במאבק של משרד האספקה בשוק השחור ועידוד מעבר מן העיר אל החקלאות. בשנים הקשות של המאבק בהסתננות נחלצה לעזרת יישובי הספר.

האחים שמיר, מעצבי סמל המדינה, שילבו באופן טבעי את יצירתם בכרזות אחדות, בסגנון ריאליסטי או סימבוליסטי, כמו גם את הדגל הלאומי בשני הסגנונות; ובכך שיקפו את ההזדהות של הסתדרות הפועלים עם הלאום.

 

כל הכרזות בכתבה הם מאוסף האחים שמיר, אוסף האפמרה של הספרייה הלאומית

שירה | פֶּרֶץ סילוני כחום היום

שירים מאת נועם דרומי, דלילה מסל גורדון ויורם חורש

נעמי טנהאוזר, אורזלי והפעמון (מתוך ספר ילדים שוויצרי), פלסטלינה על קרטון, 23X17 ס"מ, 2018

.

נועם דרומי

כל המדורות שדלקו בעולם דלקו בתוך הבטן שלי

לִהְיוֹת בַּכִּיס הַקָּטָן שֶׁל אֱלֹהִים.
הַסַּקְרָנוּת לִחְיוֹת וְהַצִּפִּיָּה
עוֹלָה בְּכָל יוֹם שֶׁעוֹבֵר, וְהִיא
עוֹלָה גַּם עַל מְצוּקוֹת הַנֶּפֶשׁ הַנִּזְכָּרוֹת
וְחוֹזְרוֹת כִּי
פִּשְׁפַּשׁ הַלֵּב פָּתוּחַ תָּמִיד עַד
קְצֵה הַקָּצֶה.

וְהַפִּשְׁפָּשׁ מֻקַּף יַסְמִין, אַלְמוֹגָּן, קִדָּה וְכָל רֵיחָם
וּפַעֲמוֹן תָּלוּי שָׁם גַּם.
וּבַכִּיס הַקָּטָן תְּפִלּוֹת גְּדוֹלוֹת
הַסַּקְרָנוּת לִחְיוֹת, הַבַּקָּשָׁה לְאַהֲבָה –
שֶׁתִּגְדֹּשׁ אֶת כָּל סְאַת הַלֵּב
וְהַפַּעֲמוֹן וְהָעִנְבָּל בְּתוֹכוֹ, שֶׁיִּפָּגְשׁוּ, שֶׁיִּתָּקְלוּ גַּם אִם בְּיַד הַגּוֹרָל, בְּמִקְרֶה, בְּטָעוּת, וּמֵעֵת לְעֵת –
שֶׁיְּצַלְצֵל.

וּמֵהַכִּיס הַקָּטָן מְנַצְנְצִים
חֲלוֹמוֹת גְּדוֹלִים.

 

נועם דרומי, אחות מוסמכת במרפאה אזורית ובעלת תואר ראשון בסיעוד, גרה בגולן ועוסקת בפרמקלצ'ר, קיימות וסביבה. השיר מתוך ספר בכתובים.

.

.

דלילה מסל גורדון

מראת הכיס של הנמלה הקטנה בעולם

הָעוֹלָם הַמְּקוֹרִי אָבַד
וְנִגְנַב בַּד־בְּבַד עִם הַיָּרֵחַ
שֶׁנִּמְצָא בַּכִּיס הַקָּטָן
שֶׁל הַנְּמָלָה הַקְּטַנָּה
בָּעוֹלָם
שֶׁהִיא כָּאֵם הַקְּדוּמָה
הַמִּינְיָאטוּרִית.

.

1
פַּעַם מְכַשֵּׁפָה כָּעֲסָה עַל הָעוֹלָם בְּאֹפֶן כְּלָלִי
וְלֹא בְּאֹפֶן סְפֵּצִיפִי וּנְקֻדָּתִי,
וְלָכֵן הָרְסָה בִּבְעִיטָה
עִם צִפֹּרֶן שְׁבוּרָה, קָשָׁה וִיבֵשָׁה,
אֲבָל עָבָה כְּמוֹ זְגוּגִית עָבָה
שֶׁל מִשְׁקָפַיִם,
בִּנְיָן עַל כָּל יוֹשְׁבָיו.

.

2
אֲבָל הַבִּנְיָן נִשְׁאָר עוֹמֵד עַל תִּלּוֹ
כִּי הוּא הָיָה בִּנְיָן אֲמִתִּי
שֶׁלֹּא הֵגִיב לִמְכַשֵּׁפוֹת כָּמוֹהָ
שֶׁקַּיָּמוֹת בְּעוֹלַם הַדִּמְיוֹן בִּלְבַד
וְגַם לֹא לְמִפְלְצוֹת־יָד קְטַנּוֹת כָּמוֹהָ
שֶׁאֶפְשָׁר לְאַגְרֵף אוֹתָן בְּאֶגְרוֹף מְמֻצָּע.

אֲבָל נִשְׁמַט וְנָפַל בַּחֲלוֹם.

 

דלילה מסל גורדון, ילידת ארגנטינה 1968, למדה קולנוע וספרות באוניברסיטת תל אביב. שיריה ראו אור בבמות שונות, בהן עיתונות הכתובה וכתבי העת שבו, מאזניים, קפל ועִתון 77. פרסמה שלושה ספרי שירה: "הלשון הגדולה של אימא" (אבן חושן, 2015), שזיכה אותה בפרס למשוררים בתחילת דרכם, "ספר שמואלה" (אבן חושן, 2016), ו"החיים העצובים של עמיקם ומתתיהו" (אבן חושן, 2018), וכן שני ספרי ילדים. ספר שיריה הרביעי, "תותי, העוגות העירומות והאימהות הקטנות", עתיד לראות אור בשנה הקרובה בהוצאת אבן חושן.

.

.

יורם חורש

מתוך המחזור "נימפות המים" 

נימפת המזרקה 

פֶּרֶץ־סִילוֹנִי כְּחֹם הַיּוֹם גּוֹאֶה
נְתָזָיו שׁוּב מִשְׁתַּבְּרִים בְּאוֹר־הַשֶּׁמֶשׁ
עַל לֶחְיָהּ שֶׁל הַנִּימְפָה הָאוֹר תּוֹעֶה
לְהוֹסִיף וּלְעַטֵּר לַיּוֹם עוֹד נֶמֶשׁ

בָּהּ דְּרָכִים שׁוּב סוֹאֲנוֹת לְהִתְעַלּוֹת
בְּשִׁקְשׁוּקֵי־מֵימֶיהָ הַמִּתְרַעְנְנִים
בַּסֻּלָּם כְּבָר נִסְפָּרוֹת הַמַּעֲלוֹת
הִנֵּה הֵן מַשִּׁילוֹת אֶת אוֹבֵךְ־הַשָּׁנִים

וּכְמוֹ תְּפִלָּה אֵל עַל שָׁבָה וְנִשָּׂאָה
לְשַׁחַק־מְרוֹמִים וְשׁוּב מוּטַחַת
לֹא תְּוַתֵּר בַּטּוֹב, לֹא תִּוָּאֵשׁ בָּרַע
אֶת הָאֲוִיר הַדַּל הִיא שׁוּב פּוֹלַחַת

אוֹסֶפֶת מֵחָדָשׁ מִכֹּל אֲשֶׁר נִפְרַע
וְשָׁבָה לְהָבִיס תְּבוּסָה נִצַּחַת

.

נימפת האגם 

בַּאֲגַם־הַזְּמַן בָּבוּאָתְךָ נֶחְתֶּמֶת
בִּרְאִי־יַמַּת־הַמַּיִם הַנִּקְוִים
בְּמַאֲגַר־תּוֹדַעַתְךָ הַנֶּאֱטֶמֶת
הַגֹּמֶא וְהַסּוּף נֶעֱזָבִים

וּבְעֵינֵי־הַבְּדֹלַח שֶׁל נִימְפַת־הַיָּם
סְגוּרוֹת וּנְעוּלוֹת כָּל הַדְּלָתוֹת
וְאֵין מִי שֶׁיַּבְחִין אַיֵּה הַנֶּעְלָם
וְאֵין מִי שֶׁיָּרִים מֵאַשְׁפַּתּוֹת

וְהִיא מַכָּה גַּלִּים בִּפְנֵי הַהִשְׁתַּקְּפוּת
נָפְשָׁהּ שׁוּב לְחַלֵּץ אֶל הַחוֹפִים
וּבַמִּקְוֶה הִיא אַף טוֹבֶלֶת בִּתְכִיפוּת
כְּדֵי לְהַדְחִיק וּכְדֵי לִדְחֹק סוֹפִים

וְהַשֵּׁדִים שֶׁבְּרֹאשָׁהּ תְּאֵבֵי־צְפִיפוּת
נֶאֱחָזִים הֵמָּה וְשׁוּב מַרְפִּים

 

יורם חורש, בן 56, מלונאי, מתגורר באילת. שיריו פורסמו בכתבי העת משיב הרוח, הו! והליקון.

 

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת שמואל מוניץ, עירית אבני כהן ודותן ברום

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מיוחד | הפלנטה "בית"

"מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" חוגג השנה 42. שוחרי דגלאס אדמס ו״המדריך״ יודעים היטב למה המספר הזה חשוב כל כך. לכבוד יום המגבת החל בשבוע הקרוב, נועה מנהיים מוסיפה למדריך כמה ערכים רלוונטיים במיוחד

ליאור שטיינר, ללא כותרת, שמן על נייר, 35X25 ס"מ, 2016

.

מאת נועה מנהיים

.

יום אחד, בראשית שנות השבעים, מצא את עצמו דגלאס אדמס שיכור, תפרן ורטוב באוסטריה. בחזקתו היה עותק מרופט ורטוב לא פחות של מדריך הטרמפיסט לאירופה, שלא עזר לו להבין איפה הוא, למה הוא שם וכיצד לתקשר עם המקומיים. אדמס השתרע בשדה, בהה בכוכבים הרחוקים מעליו ותהה איך ירגיש טרמפיסט גלקטי שיגיע לכדור הארץ. תוצאותיו של אותו יום היו הצטננות חריפה ותסכית ששודר לראשונה ב־BBC בשנת 1978. עד אז הצליח אדמס לאסוף שפע תסכולים בקריירת הכתיבה שלו ולעבוד בשלל פרנסות משונות, בהן בונה אסמים, סניטר בבית חולים, מנקה לולים ושומר ראש למשפחת אצולה מקטאר.

אבל מדריך הטרמפיסט לגלקסיה שינה את כל זה. התסכית, הספר וארבעת המשכיו הפכו לסדרת טלוויזיה, מחזה, קומיקס, משחק מחשב וסרט, ועוד בחייו נמכרו הספרים ב־15 מיליון עותקים ועיצבו, לצד יצירותיהם של חברי "מונטי פייתון" הנערצים על אדמס, את ההומור בבריטניה ובחלקים נרחבים של הגלקסיה.

עלילות לא היו מעולם הצד החזק של אדמס, אז ניסיון לסכם את המהלך הנרטיבי של "המדריך" – תמהיל של מסע בזמן ובחלל, חייזרים משונים, דגים מתרגמים, פרות המבקשות שיאכלו אותן, עכברים לבנים היפר־אינטליגנטיים, סוף העולם (שהוא בעצם כמו ההתחלה, רק ברוורס) – נדון לכישלון מפואר. אדמס העדיף בדרך כלל לכתוב זיקוקי די־נור מילוליים, לדחוס בפסקה אחת מספר רעיונות שהיה יכול להספיק לסופרים אחרים למשך חיים שלמים, ולשלב בקצב רצחני סאטירה, נונסנס, פרודיה, פילוסופיה וטכנולוגיה, לצד פרספקטיבה מבורכת ומבודחת על הכאוס הגלקטי, שאפשר לתמצת בשתי המילים שנכתבו על כריכתו של "המדריך" באותיות גדולות וידידותיות: "בלי פאניקה". האיש שהמציא את מחשב־העל "הרהור עמוק" – שנוצר כדי לענות על השאלה הגדולה, האחת והיחידה, על משמעות החיים, היקום וכל השאר – מת מהתקף לב ב־11 במאי 2001, ולא זכה לראות את הטכנולוגיה מדביקה את קצבן של כמה מהמצאותיו היותר פרועות.

התשובה לשאלה הגדולה, למי שתהה, היא 42.

השנה, במלאת 42 שנים לשידור הראשון של "המדריך", חוגגים מעריציו הרבים של אדמס ברחבי הפלנטה את יום הולדתו של הספר יוצא הדופן ביותר שראה אור בבית ההוצאה של אלפא סנטורי, כפי שעושה גם המעריצה הזו, במחווה שלפניכם.

.

***

.

דבר "האנציקלופדיה גלקטיקה" על הפלנטה "בית": פלנטה קטנה למדי ונעדרת עניין מיוחד. מצויה בצביר צפוף של פלנטות דומות זו לזו באופן יחסי, שלמרות זאת מתקיימות בבידוד.

דבר "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" על הפלנטה "בית": אף שאינה מומלצת לגזעים קלסטרופוביים או לישויות טראנס־ממדיות כמו הזירקונים מג'לול 7, שלפחות באחד מממדיהן משתרעות על פני למעלה משבעים מטרים רבועים, טרמפיסטים נועזים שמוצאים עניין בחיים בזעיר אנפין עשויים למצוא אותה מסקרנת, לפחות לזמן קצר.

.

אופנה: טרמפיסטים שוחרי אסתטיקה ייטיבו לעשות אם יימנעו. רוב תושבי הפלנטה מגלים זלזול מופגן באופנה וטיפוח, ודומה שהם ממעטים להחליף את בגדיהם – העשויים ברוב המקרים מאריג רך כלשהו – ולעיתים אף ישנים בהם. עם זאת, הדבר מהווה הסוואה מושלמת עבור מי שנוהגים לתפוס טרמפים בחלוק בית מטונף.

התושבים נוהגים לחבוש צעיפים או מסכות (ע"ע) על החלק התחתון של פניהם בפעמים הנדירות שבהן הם עוזבים את הפלנטה, עובדה שתשמח את בני ארקטורוס 3, הנוהגים ממילא לכסות חלק זה בפניהם, שכן שם שוכנים אברי הרבייה שלהם.

בידור: היצע הבידור על הפלנטה מצומצם יחסית ומתחלק באופן גס למדי לבידור יום ובידור לילה. במהלך היום מתקני הבידור נשלטים באופן מוחלט בידי הילדים (ע"ע) ותושבי הפלנטה האחרים שומרים מהם מרחק בטוח, אך לאחר שקיעת השמש צורת הבידור החביבה עליהם – הגם שהיא עשויה להיראות תמוהה עבור המבקר האקראי – היא לעקוב בדריכות אחרי הוראות שונות, סותרות, מנוגדות, אקראיות וגחמניות, שמפרסמת הנהגת הצֶבֶר הפלנטרי.

ביצים: שקי חלמון מוקפים בחלבון הנתונים בקליפה שבירה. בתקופות שונות קיים בפלנטה מחסור במוצר מותרות זה, ושוק שחור בין־פלנטרי ער מתנהל בגזרה. אם בחרת להביא כמה איתך, ודא כי אתה עוטף אותן בזהירות במגבת (ע"ע), שאם לא כן תמצא את עצמך משתמש בכל המטבע המקומי (ע"ע) הנוסף שלך כדי לספוג את ההפסדים.

חדר הילדים: אחת היבשות המסוכנות ביותר על הפלנטה. אנחנו ממליצים בחום להימנע ממנה. טרמפיסטים נועזים שנקעה נפשם בהתגרות במפצפצת החרקים מטראאל, בקפיצה מצוקי המוות בדארגון 8 או בחקר מערות הבדולח החי הטורפות של טאטואין, מוזמנים לנסות לנווט את דרכם בביצות הסליים הדביקות ובין צוקי הפלסטיק הדוקרניים. האוויר ביבשת זו רעיל למדי, ומורכב מלפחות 30% נצנצים ו־50% זיעה. מומלץ להצטייד במסכה (ע"ע).

חדר כביסה: אחת היבשות הנעימות יותר על הפלנטה. בניגוד לרבים מאזוריה המנומנמים יחסית, בעיקר בשעות שבהן הילדים (ע"ע) נסוגים חזרה לאתרי הקינון שלהם, ביבשת זו תמיד משהו קורה. המיכון שעליו יצאה תהילתה מפיק המיה קבועה בעלת קצב משתנה, שתענג גזעים בעלי רגישויות לצלילים נמוכים, כמו ארוכי האוזן של פכסם 7. ניחוח פרחוני־סבוני נישא באוויר וניתן לצפות בתצוגה מסחררת ומרגיעה במידה משונה של צבעים, המופקת מערבולם במים של פריטי לבוש מכל שאר היבשות, הנשלחים אליה כמה פעמים ביום.

חתול: יונק פרוותי הולך על ארבע בעל אינטליגנציה עילאית. אויבם המושבע של ישויות פאן־ממדיות היפר־אינטליגנטיות המוכרות לתושבי הגזרה כ"עכברים". החתול עשה את הפלנטה הזו לביתו זה עידנים, וזוכה לכבוד ויקר מצד תושביה, המוקירים את תכונותיו הייחודיות וחוש התזמון הנשגב שלו. חתול הפלנטה עסוק במשך רוב שעות היממה בהרהור עמוק על אודות החיים, היקום וכל השאר, המתבצע בעיניים עצומות, כדי לא להניח להבלי העולם הזה להפריע את הריכוז המוחלט שלו, בדרך כלל על איי "ספה" האקזוטיים. את שאר זמנו חולק החתול בין שגרת טיפוח חיונית וקפדנית לניסויים בגרביטציה.

כלב: יונק פרוותי הולך על ארבע בעל כושר סיבולת כביר. רוב תושבי הפלנטה נסמכים על הכלב לצורך ביטחון, הגנה ותמיכה במסעותיהם אל החלל הבין־פלנטרי שורץ הסכנות, ולעיתים נדירות יסכנו את חייהם ויעזבו את "בית" בלעדיו. הכלב, בהיותו אחד היצורים טובי הלב והנדיבים ביותר ביקום הידוע, אף רותם את עצמו לתושבים אחוזי היראה ומוליך אותם ברצועה. ניתן לומר בביטחון שרבים מהתושבים היו נמקים לולא הנחייתו הסבלנית.

ילדים: תושביה הפראיים של יבשת "חדר הילדים" (ע"ע), שביצעו לאחרונה כמה מסעות כיבוש נרחבים וברבריים ברחבי הפלנטה וכיום שולטים באחוזים ניכרים משטחה. מדובר בשבט עז במיוחד, חסר מעצורים ורחמים, שניסיונות למשא ומתן איתו נכשלו עד כה.

מגבת: טרמפיסט שעשה את הטעות הקרדינלית ושכח היכן הניח את המגבת שלו, יכול להצטייד בחדשה ביבשת "חדר הרחצה" הקטנה והדחוסה, ששם מגדלים אותן תושבי הפלנטה. עם זאת, בימים אלו ניתן למצוא אותן בעשרותיהן כשהן סרוחות על איי "ספה" הנרחבים למטרות רבייה, או בחדר הכביסה (ע"ע).

מזון: אם איתרע מזלכם לנחות על הכוכב הזה ברגע הנכון, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שלכל הפחות תאכלו לשבעה. מבקר המסעדות של "המדריך" טוען שמלבד מיליוויס, המסעדה שבקצה היקום, אין מקומות רבים בגלקסיה שבהם תוכלו "לדגום ממיטב האוכל המקומי האקזוטי, המותקן בידיים אמונות ובשפע כה רב, בכל שעות היום והלילה". דומה כי לתושבי הפלנטה יש מעט מאוד עיסוקים מלבד בישול מזון, רחיצת המכלים שבהם הוא נתון ושטיפת הבגדים שעליהם הוא ניתז (ע"ע חדר הכביסה), וחוזר חלילה. רוב המזון נמצא ביבשת "מטבח" המהוללת, הגם שטרמפיסטים שיתעצלו להגיע עד אליה יוכלו למצוא אותו מפוזר בשפע על הקרקע, ולעיתים אף מתחת לערמות המגבות (ע"ע) שעל איי "ספה".

מטבע מקומי: גלילים של עיסת עץ דחוסה ורכה, המגיעים בעוביים שונים המעידים על ערכם. מומלץ לתיירים להצטייד בהם לפני ההגעה שכן הם נחשקים במיוחד בקרב הילידים, שאוגרים אותם בכמויות מרשימות. "המדריך" אינו ממליץ על הצטיידות בביצים (ע"ע) לצורכי סחר חליפין, שכן למרות ערכן הגבוה בשוק המקומי, הן שבירות מאוד ואינן נוחות לטלטול ולאחסון בטוח.

מסכות: אקססורי לוהט במיוחד המשמש לגיחות חוץ־פלנטריות. מגיע במגוון גדול של חומרים, צבעים וסגנונות, ממסכות הפנים השקופות שהפכו פופולאריות לאחרונה, דרך מסכות הפילטר היוקרתיות וכלה במסכות הנייר החד־פעמיות השכיחות. חובה להצטייד באחת כדי להשתלב כראוי עם הגעתכם.

משקה: אלכוהול נמצא בשפע בפלנטה זו, ומוגש בשני מצבי צבירה עיקריים. הצורה שתהיה מוכרת לרוב הגזעים התבוניים היא הג'יננגס טון אקס, הקרוי כאן ג'ין&טוניק, ומוגש עם קליפת מלפפון החל משעת ההשכבה של הילדים (ע"ע). הגרסה השנייה מוגשת בבקבוקון פלסטיק, בצורה ג'לטינית. תושבי הפלנטה מורחים אותה משום מה על ידיהם בטקס סבוך, הכולל נפנוף נמרץ באוויר, בכל פעם שהם שבים ממסעות חקר, אבל מאחר שהם מסבירי פנים, אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שיציעו ממנו גם לכם עם הגעתכם. למעשה, סביר להניח שיתעקשו. מומלץ שלא לצרוך אלכוהול ג'לטיני זה בבליעה, שכן השפעותיו יכולות להאפיל אפילו על אלה של נפץ גרגרת פאן־גלקטי. אזהרת מסע מיוחדת לגזעים מגזרה H674 אלפא – כל מי שבלוטות הטעם שלו ממוקמות בגפיו יטיב לעשות אם יימנע מביקור בעת הזאת.

שלום: טקסי הברכה ב"בית" סבוכים ומורכבים, והטרמפיסט הממוצע עשוי להיכשל בהם לא אחת. כל מגע נתפס כהפרה בוטה ולא רצויה של הכללים, לכן לחיצות יד, טפיחות על השכם או החלפת נוזלים אינם באים בחשבון. לגזעים שאינם מתהדרים במפרקים מעוטרים בעוקצים מומלץ להציע את המרפק בברכת שלום.

תחבורה: בעיקר מבוססת דלק מאובנים פרימיטיבי. מצב התחבורה הבין־פלנטרית בגזרה בכי רע כרגע, ואפילו בוהן אלקטרונית לא תהיה שימושית במיוחד. רוב התחבורה מושבתת ומשמשת כמקומות קינון לעופות.

סקס: נסו פלנטה אחרת.

.

נועה מנהיים, עורכת, מתרגמת, מבקרת ומסאית. לאחרונה ראה אור ספרה "הרשת התרבותית: מסות על מסעותיהם של הרעיונות" (גרף, 2019).

.

דוגלס אדאמס, מדריך הטרמפיסט לגלקסיה, כתר, 1985. מאנגלית: מתי ונגריק ודנה לדרר.

..

 

 

» במדור "מיוחד" בגיליון קודם של המוסך: שֹהם סמיט חוזרת לרומן "הדֶּבר" של אלבר קאמי

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן