רונית טל סולטן: חוקרת האומנות שקיבלה דוקטורט לאחר מותה

את ההודעה המיוחלת שהדוקטורט שלה אושר קיבלה רונית טל סולטן ממש כשבוע לפני טבח השבעה באוקטובר, בו מצאה את מותה יחד עם בעלה, רולאן. הילדה שהייתה, שחיה חיים כפולים כצברית וכארגנטינאית, גדלה להיות חוקרת מצטיינת באקדמיה, שרקחה מתוך הדואליות הזו מחקרים מרתקים ורלוונטיים מאין כמוהם

832 629 Blog 7.10 Heb

רונית טל סולטן ז"ל והמצבה שעל קברה. התמונות מתוך אלבום פרטי.

"אומנות היא לא מה שאתה רואה אלא מה שאתה גורם לאחרים לראות". זה הציטוט שבחרה משפחתה של רונית טל סולטן לחרוט על קברה. סולטן הייתה אישה שגרמה לאחרים סביבה לראות את העולם אחרת, להסתכל על האפשרויות הפתוחות בפניהם, ולדעת שיש בידיהם את היכולת לעשות שינוי לטובה בחייהם, לא משנה באיזה גיל.

***

היא נולדה בישראל ב-1967, למשפחה ממוצא ארגנטיאי. כשהייתה ילדה חזרה המשפחה לבואנוס איירס ואת רוב ילדותה ונערותה עברה שם, בתקופה בה שלט בארגנטינה שלטון רודני צבאי. "במובן מסוים", מספרת ד"ר רונית מילאנו, מי שהנחתה את סולטן בתואר השני ובדוקטורט, "היו לה שתי 'ילדויות', בישראל ובארגנטינה, והיו לה זיכרונות משתיהן". מהן ילדה סולטן שתי יצירות משמעותיות: התזה שלה עסקה במושגים הנוגעים לאמנות בקיבוצים, והדוקטורט, שעסק באמנות המחאה בארגנטינה. 

סולטן חזרה לישראל בגרעין שבא לישב את הגבול הדרומי של המדינה, בקיבוץ כרם שלום, ושם הכירה את רולאן בן זוגה ונולדו להם בהמשך שני בנים, אדם ותום. לאחר מכן עברו לחולית, קיבוץ צעיר שהועבר מסיני, ושם חיו יחד. עם השנים הצטרפו למשפחה הנכדים שנשארו בחולית סביב הבית החם והאוהב שיצרו רונית ורולאן.

Whatsapp Image 2024 12 01 At 11.28.43 (1)
רונית ורולאן. מתוך אלבום פרטי.

סולטן הייתה אמנם דמות משמעותית מאוד בתחום החינוך בקיבוצה הקטנטן, אך בגיל 40, אחרי שנים של עבודה חינוכית בקיבוץ, החליטה שהיא רוצה להגשים חלום ולצאת ללימודים גבוהים. עוד קודם לכן היא חקרה אמנות וגם יצרה בעצמה, עבדה בעיסת נייר וגם הכינה תכשיטים. לכל אחד מבני משפחתה הקרובה היא הכינה פסל מעיסת נייר שמותאם לו בדיוק. למשל לרולאן, שהיה ממוצא צרפתי ואהב לבשל, יצרה דמות של טבח, שהיה אחד החפצים ששרדו את ההרס שהתחולל בביתם בשבעה באוקטובר.

Whatsapp Image 2024 12 01 At 11.31.45
דמות הטבח עשוי עיסת הנייר שיצרה רונית עבור בן זוגה, רולאן, שכה אהב לבשל. היא נותרה, מפוייחת, כעדות למתקפה הנוראה על ביתם ב-7 באוקטובר, 2023. מתוך אלבום פרטי.

"העולם הפסיד אישה מרתקת" מתארת אותה כלתה, ניר סולטן. "היא הייתה אישה מוארת, שהשפיעה מהאור שלה על החיים של מי שהיה סביבה, העצימה אותם, במיוחד נשים. היא הייתה פמיניסטית בלי לדבר על זה", היא מספרת: "היא זו שהמציאה לי את הקריירה שלי. היינו מדברות המון על ספרות ילדים, שתינו תמיד עבדנו עם ילדים והיא הציעה לי ללמוד ליווי התפתחותי דרך תנועה, וזה העסק שלי היום, והשיחות שלנו הפכו לשיעורי תנועה מיוחדים שיצרתי – למשל שיעור על ויסות כוח ומשיכות דרך הספר "אליעזר והגזר". לכל אורך חייה רונית תמיד דאגה להתפתח לכיוונים שונים, לא שקטה על שמריה. תמיד היא אמרה לי – 'אף פעם לא מאוחר', זה משהו שילך איתי לכל החיים" מוסיפה ניר. 

Whatsapp Image 2024 12 01 At 11.28.43
רונית עם הנכדים. מתוך אלבום פרטי.

את התואר הראשון שלה בתרבות ואמנות עשתה במכללת ספיר, ובמקביל עסקה באמנות. היא התאהבה במחקר והמשיכה מייד לתואר שני באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובמהירות הפכה לחלק מהסגל האקדמי במכללת ספיר. התזה שלה, אותה כתבה על אמנות בקיבוצים הסבירה מושגים כמו האמן הקיבוצי, הגלריה הקיבוצית, והיא משמעותית לכל מי שעוסק בתחום כבסיס למחקרים עתידיים. 

Whatsapp Image 2024 12 03 At 10.59.51
עבודת הגמר לתואר שני של רונית טל סולטן השמורה בספרייה הלאומית.

בדוקטורט שלה פנתה לילדות השנייה שלה, זו שעברה בארגנטינה, בצל משטר חשוך ומאיים. היא בחרה לחקור האם אמנות באמת יכולה ליצור שינוי בעולם או שזה אפקט מוגזם לייחס לה? ואמנם, בארגנטינה בשנות ה-70' וה-80' האמנות נעשתה תחת פיקוח וצנזורה והאומנים נאלצו לעבוד במחתרת. אולם חלק מהעבודות יצאו מחוץ לגבולות ארגנטינה והתפרסמו (באו"ם, בקבוצות של אקטיביסטים, בארגוני זכויות אדם ועוד), ויצרו לחץ חוזר על הפוליטיקה בתוך המדינה.

האקדמיה הפכה לבית נוסף עבורה. לרוב הכניסה לעולם האקדמי תופסת תאוצה רק לאחר קבלת תואר הדוקטור אולם במקרה של סולטן היא הצליחה במקצועיות ובקסם האישי שלה להיכנס אליו עוד קודם לכן, והיא השתלבה בהוראה גם במכללת ספיר וגם באוניברסיטת בן-גוריון. עוד במהלך הדוקטורט הציעו לה להעביר קורס בנושא אותו חקרה, אמנות המחאה, והיא הייתה לקראת סיום הכנתו. 

"היא הייתה סטודנטית מעולה, מעמיקה. מאמרים שלה, המבוססים על המחקר, התפרסמו ובמהלך הדוקטורט היא זכתה במענק מטעם המועצה להשכלה גבוהה לנסיעת מחקר בארכיונים בארגנטינה", מספרת ד"ר מילאנו. 

דוקטורט של רונית
עבודת הדוקטורט של רונית טל סולטן.

במשך שנים עבדה סולטן בתחום החינוך בקיבוץ, עם ילדים בגילאים שונים. "היא הייתה אשת חינוך בבסיס שלה, והייתה בה אכפתיות עמוקה, שהיא העבירה מהילדים הרכים, לסטודנטים שלה ולעמיתיה ללימודים. בזמן שעבדה כעוזרת הוראה במכללת ספיר היא גם התנדבה להיות חונכת של מספר סטודנטיות במסגרת תכנית פר"ח, חלקן מהפזורה הבדואית. זה היה מאתגר, בגלל השפה ופערי התרבות,. אבל היא לא וויתרה על אף אחת ונלחמה כדי שהן יצליחו בלימודים. כשאחת לא הגיעה לאיזו תקופה למכללה, רונית ממש נלחצה ולא נרגעה עד ששמעה שהיא בסדר".

"היה בה משהו כל כך אצילי ואלגנטי ועם זאת מאוד חד ונחוש" מספרת עליה ד"ר מילאנו. "היה לה עוגן פנימי חזק וציר מגובש שסביבו היא בנתה את העשייה שלה. האומץ שלה לצאת לקריירה חדשה בגיל מבוגר יחסית הוא מעורר השראה". 

Whatsapp Image 2024 12 01 At 11.31.45 (1)
רונית ורולאן. מתוך אלבום פרטי.

כשנה לאחר מותה, הוציאו חבריה מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב את הדוקטורט שלה כספר עיון: "מכחולים בצל הגנרלים: אמנות מחאה בארגנטינה, 1976-1983". בפתיחתו כתבה ד"ר מילאנו על חשיבות המחקר, לצד האישיות הייחודית של סולטן ז"ל: "רונית לא נסחפה לרגע לחשוב שאמנות מחאה לבדה יכולה להפיל ממשלות. אבל היא כן מראה בעבודתה, על בסיס עובדות היסטוריות, כיצד האמנות יכולה לקחת חלק פעיל ומשמעותי בעיצוב שיח מרדני, בהפצתו, ובדחיפה לעבר סנטימנט מחאתי שעשוי להניע, בסופו של דבר, תהליכי התנגדות חברתיים אפקטיביים." 

בעבודת הדוקטורט שלה בחנה רונית אסטרטגיות מחאה שונות בהן נקטו אומנים על מנת לקחת חלק בעיצוב השיח הציבורי וביצירת כוח שהביא בסופו של דבר להפלת המשטר הדיקטטורי. "רונית", מספרים עליה, "שהכירה מקרוב את מאפייניהן של דיקטטורות, הקפידה להדגיש במהלך שנת 2023, באופטימיות, שאנחנו, בישראל, עדיין רחוקים משם". בעבודתה היא הראתה שהדבר המרכזי שמצטייר כבסיס לאמנות המחאה תחת דיקטטורות או משטרים צבאיים, הוא הפחד, המגיע ממנגנונים קיצוניים של פיקוח וענישה. 

 ***

את ההודעה המשמחת על סיום תהליך השיפוט של הדוקטורט, קיבלה ד"ר מילאנו, כמה ימים לפני השבת ההיא: "שמחנו יחד כי היה ברור שיאושר הדוקטורט, אחרי כל כך הרבה עבודה קשה של שנים" נשאר לה רק עוד להגיש גרסה סופית אחרונה. רונית אמרה שהיא תתעכב עם זה קצת, כי אמא שלה, שרה, בת ה-90 בדיוק בביקור בארץ והן מטיילות יחד. אימה הייתה עתידה לעלות על טיסה חזרה לארגנטינה ב-7 באוקטובר לפנות בוקר.

Whatsapp Image 2024 12 01 At 11.39.44
רונית, רולאן, בנם אדם ואשתו ניר וילדיהם יחד עם אמה של רונית, שרה ב-2022. מתוך אלבום פרטי.

ביום שיהיה האחרון לחייה, לפנות בוקר, נסעה סולטן יחד עם בנה אדם לשדה התעופה שם הם נפרדו בחום מאימה המבוגרת שרה, שעדיין חיה בארגנטינה והייתה מגיעה לבקר לעיתים את בתה ומשפחתה האהובה בישראל. בשעה 6:15 אדם, בנה של סולטן הוריד את רונית בביתה ונסע לביתו ששוכן בצד השני של הקיבוץ. 

המתקפה האכזרית של חמאס על קיבוץ חולית החלה בדקות לאחר מכן. ההודעה האחרונה למשפחתה הגיעה מסולטן בשעה 7:57, אז היא כתבה להם: "אני אוהבת אתכם תשמרו על עצמכם". לחברה מהקיבוץ הספיקה סולטן לכתוב בשעה 8:07: "הנה הם שברו את הזכוכית הם נכנסים אלינו…". גופותיהם של סולטן ובן זוגה נמצאו ביום שלאחר מכן והמשפחה קיבלה על כך הודעה מנציגי הקיבוץ. הם הובאו לקבורה יחד, כמו שחיו את מרבית חייהם. הם הובאו למנוחות בבית העלמין באשדוד, שם קבורים בני משפחתו של רולאן. 

Whatsapp Image 2024 12 01 At 11.31.46 1
קברה של רונית עם הציטוט של אדגר דגה בעברית ובספרדית. מתוך אלבום פרטי.

תואר הדוקטור הוענק לסולטן לאחר מותה, בטקס מרגש ועצוב, ובנה, תום, קיבל אותו בשמה. כמה חודשים לאחר מכן נערך גם יום עיון לזכרה בשיתוף מכללת ספיר ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב בו הוצגו מחקריה ומחקרים נושקים בנושא אמנות המחאה. באותו אירוע, הושק ספרה של סולטן בעברית וגם בספרדית, שפת האם שלה. 

Whatsapp Image 2024 12 19 At 11.51.52
אדם, מימין, בנם של רונית ורולאן סולטן מקבל את הדוקטורט בשמה של רונית טל סולטן ז"ל. לידו ד"ר רונית מילאנו, המנחה של ד"ר סולטן במחקריה.
Whatsapp Image 2024 12 19 At 12.41.42
הדוקטורט בידיהם של שני הבנים של רונית ורולאן סולטן ז"ל.

המחקר של ד"ר רונית טל סולטן ימשיך להוות בסיס למחקרים נוספים בתחום, והיא עצמה נשארת השראה כאישה שלא פחדה משינויים, שהעיזה להמציא את עצמה מחדש, להאמין בעצמה ולחיות לאור הערכים בהם האמינה.

***

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

גדולה מהחיים: זוכרים את עדן בן רובי

עדן בן רובי הייתה בעלת כישרון אמנותי טבעי וניצוץ ייחודי שאפשר לה לבטא את אישיותה ביצירותיה. היא צבעה את העולם בצבעים בהירים וחלמה להותיר בו חותם. החלום נקטע עם הירצחה ב-7 באוקטובר, בעת שניסתה להימלט מפסטיבל הנובה. בכל רחבי העולם, הוריה ומכריה של עדן מגשימים את חזונה ומנציחים אותה באמצעות היצירות שלה. פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10 Heb

הפיל הצבעוני מביט קדימה מתוך ציור התלוי על קיר בקומת הקרקע של בניין עיריית ראשון לציון. גופו כחול, ירוק, כתום, צהוב ואדום, והוא מצויר במשיכות מכחול רחבות. אולי הוא לא מתאים לנופי הסוואנה האפריקאית, אך בעיני עדן בן רובי, האמנית המקומית שציירה אותו, הוא נראה טבעי לחלוטין.

Eden Ben Rubi's Elephant Painting
ציור הפיל של עדן

הציור שבה את ליבה של מירב בן רובי, עד כדי כך שהיא הדפיסה אותו על חולצה שלבשה בזמן שהתראיינה לסרט קצר על חייה של בתה, בת ה-23. עדן בן רובי נרצחה עם בן זוגה, אריאל ביטון, על ידי מחבלי חמאס לאחר שנמלטה מפסטיבל המוזיקה נובה והסתתרה במיגונית ב-7 באוקטובר 2023.

עדן ציירה את הפיל במהלך סדנת אמנות בת שבועיים בהודו, שם ביקרה בקיץ האחרון לחייה. מכיוון שהבד לא התייבש עדיין כשעדן עזבה את הודו, מנהל הסדנה לקח על עצמו לשלוח אותו בדואר מאוחר יותר. הציור הגיע אל עדן שבוע לפני הירצחה.

Eden's Sketch Of The Taj Mahal, Which She Visited In Summer 2023.
רישום של עדן, הטאג' מהאל בו ביקרה בקיץ 2023

כשתיסגר התערוכה בעירייה — המציגה יצירות של שישה תושבי ראשון לציון שנהרגו בפסטיבל הנובה ובמלחמה מאז — הציור יחזור לבית משפחת בן רובי, שם הוא היצירה היחידה של עדן שמוצגת. זה לא שעדן אהבה פילים במיוחד, הסבירה מירב האם. אלא שבתה התרשמה במיוחד מפוסט באנגלית שקראה:

עצות מפיל
תעשה רושם ראשוני גדול.
אל תעבוד עבור בוטנים.
היה קשוב
דע מתי לדרוך במקום הנכון.
היה עדין, לא משנה מה גודלך.
תחשוב בגדול.
הסתער קדימה.


"זו הייתה עדן: היא האמינה שלא משנה מה הגודל שלך — תביא רעיונות גדולים," אמרה. "תשאיר רושם, כזה שלא ישכחו."

Some Of Eden Ben Rubis Works At Rlz City Hall Pic By Keren Weisshaus 1
חלק מיצירותיה של עדן בן רובי מוצגות בתערוכה בבניין עיריית ראשון לציון (צילום: קרן ויסהוז)

עדן, בעלת הצמות הבלונדיניות, אהבה ליצור. "גלריה בניו יורק" הייתה אחת המטרות שכתבה ברשימה במחברת שנמצאה מתחת לכרית שלה. עדן לא הספיקה לפתוח גלריה, אך מירב הגשימה עבורה את הדבר הקרוב ביותר לכך – היא אירגנה תערוכה ודאגה שעבודותיה של עדן, יחד עם עבודות של קורבנות נוספים מפסטיבל הנובה, יוצגו בשכונת צ'לסי במנהטן בחודש אפריל.

"מה שנגע בי ביצירות של עדן היה הכנות שבהן. אפשר להרגיש את הרגשות שלה ואת החיבור שלה לאנשים, למקומות ולדברים שהיו חשובים לה," אמרה ג'וליה לוין, שותפה לארגון האירוע בניו יורק שבדירתה תלוי עותק של ציור פיל נוסף של עדן, הפעם בסגנון הודי.

Meirav Above Her Daughters Picture At Exhibition Dedication Event In Rishon Photo Credit Meirav B.r 1
מירב, מעל תמונת בתה, באירוע פתיחת התערוכה בראשון לציון (צילום באדיבות מירב בן רובי)

עדן הייתה מציירת, רושמת ויוצרת. היא עשתה קעקועים לחברים. נראה היה שהיא חברה של כולם, מישהי שמשמחת, מעודדת ומרוממת את הרוח, מישהי שמחמיאה לאחרים בחופשיות. היא אהבה לרקוד ולשיר ולחייך. זה הקונצנזוס שעולה מתוך הסרט שנעשה על חייה, "After Eden".

הסרט נוצר על ידי צעירים יהודים מיוון, ארץ מוצאם של בני משפחתו של אביה של עדן, עוזי. במהלך חודשי הקיץ, נהגה עדן לנסוע ליוון על מנת להשתתף במחנה קיץ יהודי, שם עבדה מאוחר יותר כיועצת. כשמירב ועוזי ביקרו באקרופוליס בפסח האחרון, קופאית מקומית זיהתה את מירב כאמא של עדן.

"אני לא כמו כולם. זה די ברור. זו גם הסיבה שאני אצליח", אומרת עדן בקטע שנכלל בסרט.

Eden At Work (photo By Meirav Ben Rubi)
עדן בעבודה. צילום: מירב בן רובי

קרן וייסהאוס, אוצרת התערוכה בראשון לציון, סיפרה שהיא נפעמת מתנועת משיכות המכחול של עדן, מהשימוש הרב בצבעים ומהעליזות שמשתקפת ביצירותיה. בתערוכה מוצגות כתריסר מיצירותיה, כולן סקיצות ורישומים למעט ציור הפיל.

"התצוגה מעידה על האישיות של עדן, על כך שראתה את האור בכל דבר," אמרה וייסהאוס. "רואים כמה היא הייתה תוססת, כמו מים מבעבעים. בדיוק כמו שלכל אחד יש סגנון כתב יד ייחודי, כך גם אצל אמנית – אפשר ללמוד על האישיות והסגנון שלה. רואים מהיצירות שלה שהיא מלאת אנרגיה, חיובית ואופטימית. אפשר לראות דרך הנושאים שבחרה ביצירותיה שהיא רואה את היופי בעולם ובאנשים."

Eden Ben Rubi
עדן בן רובי

זה בולט גם בציורים של עדן שווייסהאוס לא כללה בתערוכה — " הם מאוד צבעוניים, רוויים בצבעים, כמו כשציירה שקיעות," היא אמרה. "רואים את התשוקה שלה לחיים."

הדבר המדהים ביותר ביצירות ובתערוכות הוא שעדן מעולם לא למדה אמנות. "הכל הגיע מהראש שלה, מהדמיון שלה," אמרה מירב.

אנשים ממשיכים לחלוק לעדן כבוד. אירוע יוגה מתקיים לזכרה במיאמי, וערב טעימות יין נערך בישראל. השף הידוע משה שגב הוסיף קוקטייל "שקיעות של עדן" לתפריטי המסעדות שלו בפתח תקווה ובהוד השרון על שמה.

"כל מי שעושה משהו לזכרה של עדן מחזק ומרגש אותנו מאוד. הכאב תמיד שם, אבל זה עוזר. זה מבחינתי אומר, 'תראו, אנחנו לא שוכחים אותה'," אמרה מירב.

"בכל פעם שאני מנציחה אותה בדרך כלשהי, אני מרגישה אותה קרוב ללב שלי."

***

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

על ענן ורוד: זוכרים את ענבר הימן

ענבר הימן, אמנית גרפיטי סקרנית ופורצת דרך שהייתה מוכרת בשמה האמנותי "פינק", צבעה את רחבי ישראל בגרפיטי ורוד וחדשני, ויצרה אמנות בועטת כבר מגיל צעיר. ב-7 באוקטובר השתתפה בפסטיבל נובה וצולמה כשהיא נחטפת לעזה על אופנוע. ב-16 בדצמבר הודיעו למשפחתה על הירצחה בשבי החמאס וגופתה עדיין מוחזקת בעזה. קרוביה ואמנים שונים ברחבי הארץ בחרו להנציח אותה בורוד, ולהעלות את המודעות למאבק להשבת גופתה עם הכיתוב "Free Pink". פרויקט מיוחד

832 629 Blog 7.10 Heb

ענבר הימן ז"ל

מחזיק המפתחות שהכינה ענבר הימן כמתנה לשותפתה למעונות במכללה, נעמי גולדשטיין, כלל אלמנטים סטנדרטיים, כמו שרשרת המשלבת מתכת וחוט. בקצה השרשרת ישנו כפתור פלסטיק בצבע ירוק-ליים, שככל הנראה הימן לחצה עליו מאות פעמים כדי ליצור בעזרתו אמנות. זו הייתה פייה ממיכל ספריי צבע, הכלי המועדף בעבודתה. הימן השתמשה בספריי צבע כדי לעטר פריטים שמצאה, כמו חלקי צעצועים שנזרקו, ולאחר מכן מיחזרה אותם ליצירות אמנות שמכרה – מסגרות לתמונות, עגילים או מחזיקי מפתחות.

Keychain Inbar Made For Her Roommate Naomi Goldstein Photo By Naomi Goldstein
מחזיק מפתחות שהכינה ענבר לשותפתה לחדר במעונות, נעמי גולדשטיין. צילום: נעמי גולדשטיין.

הימן השתמשה במיכלי ספריי צבע גם בצורה קונבנציונלית יותר, אם אפשר להשתמש בתואר כזה בהקשר של אמנות גרפיטי. הז'אנר משך את הימן משום שכפי שסיפרה לקרוביה ולחבריה, הוא נגיש לכולם בחוץ, במרחב הציבורי, ולא רק למי שמשלם כדי להיכנס למוזיאון.

"היא גם התרגשה מהסיכון שביצירת גרפיטי על רכוש ציבורי," אמרה גולדשטיין. "היא אהבה שבגרפיטי אפשר להיות מוערך ואנונימי בו זמנית."

Inbar2
ענבר הימן עושה את מה שהיא הכי אוהבת. התמונה באדיבות משפחת הימן.

הימן כינתה את עצמה "השאלה הורודה" (Pink Question) בשל צבעה האהוב וסקרנותה — כינוי שקיצרה ל"Pink" (ורודה). בשם זה היא נצרבה בתודעה והפכה מוכרת. הימן בת ה27 נחטפה על ידי אנשי חמאס במהלך המתקפה האכזרית ב-7 באוקטובר 2023, בפסטיבל נובה שהתקיים בקיבוץ רעים. לאחר מכן נרצחה בידי המחבלים, שעדיין מחזיקים את גופתה בשבי.

Friends Sign Near Petach Tikva Photo By Naomi Goldstein
שלט שהכינו חבריה של הימן ליד פתח תקווה. צילום: נעמי גולדשטיין.

קרוביה של הימן ממשיכים לפעול בישראל ומחוצה לה להשבת גופתה. המאמצים שלהם כוללים את הפצת הבשורה והמסר בדרך שהיא כנראה הייתה מעריכה. "Free Pink" (שחררו את הורודה), הוא המסר שנכתב בגרפיטי באנגלית — על סלעים לצד מסילות הרכבת בצפון הארץ, על קיר כביש מהיר, באותיות באנגלית ובעברית, בכביש 471, לא רחוק מבית הוריה של הימן בפתח תקווה. גם בין כניסות לחנויות ברחוב העצמאות העמוס בחיפה מופיע מסר שנראה כי נכתב על ידי חבריה לספסל הלימודים במכללת ויצו לעיצוב וחינוך: "RIP Pink: Rest in Paint" (נוחי בשלום ורודה: נוחי בצבע). והמסר מופיע במקומות רבים נוספים.

האמנות, במידה מסוימת, היא זו שהביאה את הימן לפסטיבל הגורלי. היא הביאה איתה לפסטיבל לפחות שלושה מציוריה כדי לנסות למכור אותם שם. גולדשטיין ואמה של הימן, יפעת, לא יודעות אם הצליחה בכך או אם היצירות שלה שרדו את הטבח. הימן גם נמשכה לפסטיבל הנובה בגלל המוזיקה, הריקודים — וההזדמנות לעזור. היא נשכרה לעבוד שם כ"הלפרית" (עוזרת): מי שמסייעת לאנשים במסיבה ששתו, עישנו או שאפו יותר מדי.

"היא אהבה אנשים ללא שיפוטיות. היא נגעה בכל כך הרבה אנשים. היא עזרה לאנשים," מספרת יפעת. הימן פעם עזרה להרגיע חברה שהיתה במצב אובדני ושקלה לפגוע בעצמה. בזמן שלמדה בויצו, היא התנדבה בבית ספר תיכון בחיפה והעבירה סדנאות לאמנות גרפיטי וכתיבה יצירתית. במהלך שירותה הצבאי, הימן ארגנה ערב שירה עם מיקרופון פתוח לנוער בירושלים; שם היא וגולדשטיין נפגשו לראשונה.

"ענבר פשוט חיה את האמנות כל יום," אמרה גולדשטיין.

יעל ברנע-גבעוני, מרצה של הימן במכללת ויצו התרשמה מאוד מפרויקט הגמר שלה בשנה השנייה ללימודיה. המטלה דרשה לספר סיפור בחמישה חלקים בתלת-ממד. הימן יצרה משפחה בת חמישה אנשים מפחיות צבע ספריי, כפתורים וחומרים נוספים. היא השתמשה בצבעים עזים לגופם ובעזרת חתכים ייחודיים ממתכת יצרה שיניים, כדי לתת מאפיינים מובהקים ל"שבט" המשפחתי שיצרה, אותם כינתה ברנע-גבעוני "מפלצות נחמדות". "הפרויקט ביטא את הדמיון והפראיות של ענבר", אמרה. "היא לא הייתה טיפוס שמרני. היא הייתה נועזת".

Inbar Hymans Class Project With Teacher Yael Barnea Givoni
פרויקט הגמר של ענבר הימן בשנה השנייה ללימודים. עם המרצה יעל ברנע-גבעוני.

יפעת, אמה של הימן, זוכרת שבתה החלה ליצור גרפיטי עם חברים כשהייתה בערך בת 15. כמה שנים לאחר מכן, היא ציירה סימן שאלה ורוד ליד קיר הבית. גם בחיפה, היא הייתה יוצרת גרפיטי בשעות הקטנות של הלילה, לבדה או עם מישהו שהגיע כדי "לשמור" ולבדוק שהשטח פנוי. "זה היה סוג של מרד, כמובן", אומרת יפעת.

Inbar3
ענבר הימן מציירת גרפיטי. התמונה באדיבות משפחת הימן.

הימן הכינה את עצמה לקריירה בעיצוב ומיתוג אמנותי, למשל עבור חברות היי-טק, מספרת יפעת. הימן ובן זוגה, שגם למד איתה במכללת ויצו, נועם אלון, תכננו לפתוח יחד סטודיו לאמנות. הם גם דיברו על חתונה. בעקבות הרצח של הימן, אלון נשר מהלימודים ונסע לטייל בחו"ל. 

יפעת מתגעגעת לשיחות העמוקות שלה עם ענבר. הן היו הולכות יחד לשתות קפה, מניחות בצד את הטלפונים ו"פשוט יושבות ומדברות, פותחות את הלב", יפעת מספרת. "היא לא הייתה רק הבת שלי. היא הייתה חברה שלי. היא סיפרה לי את הסודות שלה ולפעמים גם אני גיליתי לה את שלי. זה לא משהו שאני לוקחת מובן מאליו. היינו מדברות על הכל". 

יפעת לא ידעה הרבה על האמנות של בתה עד לאחר מותה של הימן, כאשר חברים ללימודים בויצו הביאו את ציוריה ויצירותיה מחיפה. חלק מהעבודות שלה הוצגו מאז ברחבי ישראל ואפילו באו"ם. כמה סטודנטים בויצו — וגם באוניברסיטת אריאל ובאקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל — הקדישו את פרויקטי הגמר שלהם לזכרה של הימן.

"זה מעלה אותה למודעות ומחזיר את האור שלה," אמרה יפעת. "זה מחזק אותי."

***

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד

חנהל'ה קריצמן: מספרת הסיפורים של בארי

חנהל'ה קריצמן ברחה בגיל 15 מבית הוריה כדי להצטרף למקימי קיבוץ בארי והפכה שם לגננת אהובה, זאת שכולם מתרפקים על "שעת סיפור" איתה, זו שמנחילה לדורות של פעוטות את אהבת הספרים. מאוחר יותר יזמה את הקמת ספריית הילדים של בארי. בגיל 88, אחרי שעות בהן הסתתרה עם המטפלת בממ"ד ביתה, בעת חילוצם, היא נורתה על ידי מחבל חמאס. אבל סיפור חייה, שהועלה על הכתב והפך לספר זכרונות, מגלה לנו קצת על האישה מופלאה שהייתה. פרויקט מיוחד 

832 629 Blog 7.10 Heb

כמה חודשים אחרי שחנהל'ה קריצמן, מספרת הסיפורים האגדית של קיבוץ בארי, העלתה את סיפור חייה על הכתב והוציאה אותו לאור בחגיגה גדולה, נאלצו בני משפחתה להוסיף לו את ההקדמה הבאה:

חנהל'ה קריצמן, נורתה בקיבוץ בארי על ידי מחבלי החמאס בשבת הארורה של ה-7/10/2023.

נפטרה מפצעיה האנושים בשבת ה-21/10/23.

בת 88 בהירצחה

***

חנהל'ה קריצמן בת ה-88 הייתה בין הנפגעות המבוגרות של אותו יום ארור באוקטובר 2023.

נחמה מסוימת שאבו בני משפחתה מהידיעה שחנהל'ה חיה חיים מלאים. כמה חודשים קודם לכן הם אף הספיקו להפיק עבורה ספר זכרונות ביוגרפי שחוגג את חייה: "סיפורה של מספרת הסיפורים" שמו. "אני כל כך שמח שהספקנו את הפרויקט עוד בחייה". מספר בנה, צפריר קרן. "היא שמחה עליו והתגאתה בו. ארגנו אירוע חגיגי מיוחד לכל בני המשפחה, בו היא חילקה עותק עם הקדשה לכל אחד מהילדים והנכדים."

עמוד ראשון
כריכת ספרה, הוצאת אות ועוד.
הקדמות 2
ההקדמה שהכניסו בני המשפחה לאחר אוקטובר 2023.

הספר, שנכתב ביוזמת ילדיה ומגולל את סיפור חייה, נותר כמזכרת מהאישה המיוחדת שהייתה שכל כך אהבה ספרים וסיפורים. הם הציעו לשני ההורים לכתוב את סיפור חייהם עבור הדורות הבאים. אביהם סירב, אך חנהל'ה, התמסרה לתהליך ובמשך כמה חודשים הייתה יושבת בסלון ביתה שבקיבוץ בארי ומתמסרת לכותב הספר, אלי חליפה, שטווה יחד איתה את סיפור חייה על הכתב. 

חנוכת הספר כל המשפחה המורחבת
אירוע השקת ספרה של חנהל'ה עם כל המשפחה המורחבת, מרץ 2022. מתוך אלבום פרטי.

***

הנערה המרדנית שהפכה למחנכת

חנהל'ה העבירה את שנות חייה הראשונות במקום מאוד שונה מזה שבו סיימה את חייה. היא הייתה בכורה מבין 5 אחים ואחיות, ממשפחה דלת אמצעים בשכונת פלורנטין בתל אביב. משפחתה בת 7 הנפשות חלקה את דירתם הצנועה בת 2 החדרים עם משפחה אחרת. את האהבה לסיפורים ינקה מהוריה שהיו מספרים לילדיהם סיפורים בעודם מצטופפים על המיטה אחת בדירתם. אבל לחנהל'ה לא היה באמת זמן להתענג על ספר טוב באותה תקופה. כנערה נאלצה לעבור ללימודי ערב בכדי לסייע בכלכלת המשפחה. במפגשי תנועת הנוער, "הנוער העובד" שמעה על קריאתו של בן גוריון ליישב את הנגב, ועל קיבוץ חדש בשם בארי שעומד לקום שם.

מתוך הספר שלה 3
חנהל'ה עם אופניים שקנו לה, מתוך ספרה ע"מ 39.

"על גופתי המתה" הייתה התגובה של אביה כשחנהל'ה סיפרה לו על כוונתה ליישב את השממה, ועוד במוסד "משוקץ" כמו קיבוץ. "אם תלכי, לא יהיה לך לאן לחזור" איימו עליה בתחינה נואשת של הורים שחוששים לאבד את בכורתם. השנה הייתה 1950, והם לא ידעו מה זה בדיוק קיבוץ, והשמועות ששמעו ("חולקים שם אפילו את הילדים") לא עזרו להפיס את דעתם.

מתוך הספר שלה 2
משפחת דוטסדינר, מתוך ספרה, ע"מ 33.

אבל חנהל'ה לא ויתרה. בעוז נעורים היא ברחה מהבית, תפסה אוטובוס עד קיבוץ סעד שנמצא קילומטרים ספורים צפונית לבארי ואת חלקת הדרך האחרונה עשתה ברגל, עם שני נערים בני גילה שעל כתפיהם הצעירות הכבידו רובים שקיבלו מאחר ובאיזור הסתובבו "פדאיונים". קבלת הפנים החמה של מקימי בארי שישבו ושרו סביב המדורה, היתה הרגע בו חנהל'ה התאהבה בקיבוץ, אהבה שמעולם לא דעכה. 

הנתק בין חנהל'ה ומשפחתה בתל אביב נמשך חודשים שנדמו ארוכים, והגעגועים שלה להוריה ולאחיה קרעו את ליבה של הצעירה החלוצית. לבסוף הלכה אמה להתייעץ עם רב השכונה שענה: "אם היא הלכה לקיבוץ בנגב זו מצווה גדולה שכן מצווים אנו ליישב את הארץ". תשובתו של הרבה ריככה את ליבו של האב שהתרצה והקשר ביניהם חודש. עם פטירתו בשיבה טובה, ביקש האב, כבמעין בקשת סליחה מבתו להיקבר באדמת הקיבוץ. בקשתו נענתה.

בתחילה עבדה חנהל'ה בגן הירק, אך לא הצטיינה כחקלאית, או כפי שאמר לה אחד מחברי הקיבוץ: "אם את עובדת או לא – זה אותו דבר". היא נעלבה עד עמקי נשמתה אבל זעמה רק דירבן אותה להוכיח את עצמה. היא החליטה להתמקצע כרפתנית ובמשך תקופה עבדה ברפת, בחליבות הארוכות בשעות המשונות של היום והלילה, כשווה בין שווים. יחד עם כל בני גילה מהקיבוץ שירתה חנהל'ה בגרעין נח"ל, 'במעלה'. לאחר שנישאה מצאה סוף סוף את ייעודה. הנערה שלמדה לימודי ערב הפכה לגננת, וגידלה את היבול החשוב ביותר של הקיבוץ.

מתוך הספר שלה 9
ציקי וחנהל'ה ביום חתונתם, עם הוריה של חנהל'ה, הדסה ושמחה, מתוך ספרה ע"מ 68.

 ***

דורות של ילדים בבארי גדלו על ברכיה של חנהל'ה קריצמן. למרות שמעולם לא למדה חינוך באופן רשמי, הגישה החינוכית המגובשת והמיטיבה שלה הייתה טבעית עבורה והיא נשאבה לעולם הזה ולא עזבה אותו עד יציאתה לפנסיה. 

"הייחוד בחינוך שלה היה שהיא לא ויתרה על אף ילד" מספר בנה. "באותה תקופה לא ידעו מה זה הפרעות קשב, אבל היא הבינה את זה אינטואיטיבית: כשהיה ילד שלא יכול היה לשבת ורצה לצאת לתפוס זרזירים – היא יצאה איתו לחפש אותם". חנהל'ה הבינה לנפשו של הילד. היא ידעה לרתום, לחבר, להראות שיחד מצליחים יותר. תמיד צעדה לצד הילדים שחינכה, איתם ולא נגדם, אף פעם לא בצעקות, לא בכוח. "גם עם הנכדים כשהם היו למשל צריכים ללכת להתקלח בערב לא היה מצב שהיא תריב, תכריח או תשחד אותם. היא ידעה ליצור מצב שהילד בעצמו רוצה להיכנס להתקלח, במשחק או בדיבור בגובה העיניים – ותמיד בהבטחה המפתה: 'אם תתקלח מהר יהיה לנו זמן להקריא סיפור'".  

מתוך הספר שלה 12
חנהל'ה מקריאה ספר לילדי הקיבוץ, מתוך אלבום פרטי.

כשיותם קרן, אחד מנכדיה, החליט להתמחות ברפואת ילדים, היא הציעה את עזרתה – לפני תחילת ההתמחות היא תיפגש איתו ועם חבריו וחברותיו הרופאים לעתיד ותלמד אותם איך לגשת לילדים ככה שלא יפחדו מהם. היה לה ברור שבתחום הזה יש לה מה לתרום.

"אלה חוויות שילדים לא שוכחים"

ספרים היו כלי חינוכי בו השתמשה חנהל'ה בצורה חכמה במיוחד. "כשבגן ילד היה מפריע כשהיא עמדה להקריא ספר היא הייתה אומרת לו 'בוא אתה תהיה אחראי, תחזיק לי את הספר ותעביר את הדפים'. היה הייתה מרתקת וממגנטת את כולם, גם את הגננות!", אמר צפריר, בנה. 

אהבתה העצומה של חנהל'ה לספרים ליוותה אותה כגננת, אך היא חיפשה דרכים נוספות לקרב ילדים לעולם הקריאה. 

כשיזמה את הקמת ספריית הילדים בבארי, היה לה חזון של מקום בו משפחות יכולות להתקרב ולחוות חוויות מגבשות יחד. הספרייה שכנה בבית ישן בו פעלה בעבר המעבדה של בית הספר היסודי וחנהל'ה ארגנה אותו כך שיהיה נעים ומזמין, עם שטיחים ופופים בצבעוניות נעימה. היא הייתה פותחת אותו אחרי הצהריים וממחיזה בו סיפורים. "היא לא רק מקריאה: אלא גם עושה קולות, ותנועות ומערבת את השומעים, שואלת שאלות." מספר בנה.

היא יזמה בספרייה המקומית אירועים ומפגשים עם סופרים וסופרות והספרייה הפכה למרכז תרבותי שוקק. בהמשך, לאחר שהייתה גם רכזת תרבות מוצלחת במיוחד בקיבוץ, מונתה למנהלת התרבות של התנועה הקיבוצית כולה, שם חנכה רכזי תרבות בקיבוצים רבים.  

גם לאחר פרישתה מעבודת חייה כגננת, המשיכה חנהל'ה להגיע לגנים בבארי, שם נוכחותה הייתה רצויה על גדולים וקטנים. גם בגיל 80 הייתה מגיעה בהתנדבות, פעמיים שלוש בשבוע, לספר לילדים סיפור, והם היו מיד מתקבצים סביבה במעגל. "זה אף פעם לא היה סתם 'לקרוא סיפור'." אומר בנה. "כשהקריאה את 'הבית של יעל' – הביאה איתה קופסא גדולה מקרטון, ונתנה לכל ילד בתורו להיכנס לתוכה. כשהקריאה את 'מעשה בחמישה בלונים' הייתה יוצאת איתם בסוף החוצה והם היו מפריחים את הבלון יחד. אלה חוויות שילדים לא שוכחים".

לא רק ילדים נפלו בקסמיה. כשהייתה בפנסיה נסעה פעמיים בשבוע לעיר השכנה, שדרות, למועדון של עמותת "אנוש", שם התנדבה בהקראת סיפורים לבעלי מוגבלויות שהיו מחכים ומצפים לה, כל פעם מחדש. "היא תמיד אמרה שהיא מרגישה שהיא מקבלת מהם יותר ממה שהיא נותנת ולא ויתרה על זה גם כשהייתה חולה", סיפר צפריר.

"מי יגיד לי לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב?"

בשבעה באוקטובר הייתה חנהל'ה בביתה עם בעלה ציקי ועם אביגל ריברו, המטפלת הפיליפינית הקבועה שלהם. עם הישמע אזעקות "צבע אדום" הראשונות, היא והמטפלת נכנסו מיד לממ"ד, ואילו ציקי, שסירב להיבהל, התעקש להישאר על הכורסא בסלון ולצפות בטלוויזיה.

באותה העת צפה צפריר באימה באביו יושב בסלון, בעוד ברקע נשמעים הקרבות הקשים המתחוללים בשבילי הקיבוץ. הוא ראה את המתרחש בבית בשידור חי ומקפיא דם, דרך מצלמות שהתקינו הילדים בבית ההורים המבוגרים, בעיקר כי חששו מנפילות או אירועים בריאותיים. בשלב מסוים המצלמות הפסיקו לעבוד. צפריר היה חסר אונים: "זו הייתה אימה משולבת בהקלה ענקית – מה שלא יקרה להורים, לטוב או לרע, אני לא אראה את זה בשידור חי."

בסופו של דבר שרדו שלושתם את השעות הארוכות של אותו יום נורא. המחבלים טבחו בבתים השכנים ורק במקרה פסחו על ביתם. 

מתוך הספר שלה 14
חנהל'ה וציקי, מתוך אלבום פרטי.

רק לפנות בוקר יום ראשון הגיע כוח מילואים להוציאם מהבית. בני הזוג המבוגרים נסעו בקלנועיות לכיוון היציאה מהקיבוץ, כשהחיילים מאבטחים אותם בהליכה סביבם, אבל מחבל שנותר בשטח הקיבוץ וחיכה על אחד הגגות בדרך ירה עליהם מטווח של כמה מטרים. חנהל'ה נפגעה בבטנה.

חנהל'ה קריצמן נורתה בזמן חילוצה מביתה שבקיבוץ בארי, פונתה לבית חולים מאיר שם שכבה מחוסרת הכרה במשך שבועיים, מורדמת ומונשמת. ימים ספורים לאחר מכן נולד באותו בית חולים, נינה העשירי. היא לא זכתה לראותו וב-21 לאוקטובר נפטרה מפצעיה.  

לאחר לחימה של כ-20 דקות הצליח הכוח להגיע עם בני הזוג לנקודת הכינוס בכניסה לקיבוץ שם הועלתה חנהל'ה על מסוק שלקח אותה לבית החולים סורוקה. פציעתה הייתה קשה, גם עבור אדם צעיר. מאחר ולא היה ניתן לקבור בבארי בגלל המלחמה שעדיין התחוללה באיזור, נקברו נרצחי בארי בקבורות זמניות ברחבי הארץ. חנהל'ה נקברה בתחילה בקיבוץ עינת ופעם נוספת בקיץ 2024 בקיבוצה האהוב, בארי. בני המשפחות של נרצחי בארי נאלצו לקבור את אהוביהם פעם נוספת, קבורה שנייה, קבועה הפעם, דבר שלא היה פשוט כלל וגבה מחיר נפשי – הספדים נכתבו ונקראו פעם נוספת. אולי הקלה הייתה רק במפגש החברתי המסורתי במועדון לחבר של הקיבוץ לאחר כל לוויה כזו. חנהל'ה נקברה לצד הוריה, ועם עם הספר האהוב עליה: "אי הילדים" של הסופרת היהודייה מירה לובה, לבקשתה. 

Whatsapp Image 2024 10 14 At 12.23.49
קברה של חנהל'ה בקיבוץ בארי בצמוד לקברי הוריה, שמחה והדסה גוטסדינר. צילום: צפריר קרן.

"האסון שלנו מתגמד" אומר צפריר. "האסון של קיבוץ בארי כולו הוא בלתי נתפס, ילדים, משפחות שלמות שנרצחו. איבדתי כל כך הרבה יותר מרק את אמא שלי. עדי דגן, החבר הכי טוב שלי מאז הפעוטון, שעברנו יחד את כל הילדות, נרצח. עוד התכתבתי איתו בבוקר והבטחתי לו שהצבא בדרך. הוא ענה לי 'אין פה אף אחד'". 

נכדה של חנהל'ה, עומר קרן, כתב לזכרה: "סבתא חנה הייתה האדם האופטימי ביותר בעולם. כשהמטפלת הפיליפינית המלאכית שלה, שהגנה עליה בגבורה 20 שעות בממ"ד הקטן, הגיעה להיפרד ממנה בבית החולים, היא פרצה בבכי: "מי יגיד לי לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב?". זאת סבתא שלי. אשת מילה שהמילים קטנות עליה. זה לא סוף הסיפור שמגיע לה, היא בחיים לא סיפרה לאף אחד סיפור עם סוף עצוב, וגם הסיפור שלה לא יכול להיות כזה.

סבתא הייתה אומרת שהתרופה היחידה היא לחייך, להמשיך ליצור, לאהוב, לבנות משהו חדש. כמו שהמשפחה הענקית והמאוחדת שהיא הקימה היא הנקמה האמיתית בנאצים שהשמידו את המשפחות של ההורים שלה. לחזור לבארי ולבנות אותה מחדש כמו הגן עדן שהיא עצמה בנתה."

מבנה הספרייה עצמו בבארי נפגע קשות במהלך המתקפה הרצחנית באוקטובר 2023. בזמן כתיבת הכתבה הזו קיבלתי חדשות מרגשות מעליזה גד, חברת קיבוץ בארי ומי שהחליפה את חנהל'ה כמנהלת הספרייה: מבנה הספרייה לא יהרס אלא ישופץ ויפתח בעתיד מחדש. 

***

בפתיחת סיפור חייה, כתבה חנהל'ה הקדשה כללית לקוראיה:

"בנאדם יוצא מהבית עם מזוודה. בתוכה מניח אהבה, אכפתיות, רגישות לזולת, חמלה, סקרנות ואז בכל פעם הוא יכול לפתוח אותה ללמוד מעצמו להעניק ממנה לאחרים. אבל כשהמזוודה מהבית ריקה, אין לו אפשרות להתפתח ולהעניק לסביבה. לכן עלינו כהורים לצייד אתה ילדים שלנו במזוודה שתהיה מלאה בדברים טובים".  

"לאחר לכתו של אדם מה נותר ממנו? לא רכושו, ולא כספו אלא סיפורו, אם כתב אותו או סיפר, ואני את סיפורי מעלה בפניכם".

הקדמות 1
ההקדמה שכתבה חנהל'ה לספרה.

חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר – פרויקט מיוחד