פרנץ קפקא שוכב על ערש דווי

על ימיו האחרונים של הסופר, ועל היצירות האחרונות שהעלה על הכתב

832 629 Blog 1

פורטרט של הסופר פרנץ קפקא

בתחילת המאה ה-20 הייתה מחלת השחפת אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם. באותה התקופה טרם ידעו כיצד לטפל בה בצורה יעילה. מחלה זו התפשטה בעיקר בקרב אוכלוסיות שסבלו ממחסור מסוים בתזונה. תקופות מלחמה גרמו לחלקים ניכרים באוכלוסייה לסבול מתת-תזונה ולכן לא מפתיע שהסופר פרנץ קפקא חלה בשחפת בשנת 1917 – בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה.

תחילה ניסה קפקא לטפל במחלה בדרך פשוטה: כמה חודשי מנוחה מחוץ לעיר, אצל אחותו אוטיליה. במהלך שנות המחלה חזר קפקא מידי פעם לעבוד בחברת הביטוח בפראג שבה היה מועסק, אך יותר ויותר נאלץ לעשות הפסקות ארוכות שבהן שהה בבתי הבראה שונים בבוהמיה ובאוסטריה. בשבועות האחרונים לחייו שהה בבית הבראה בעיירה קירלינג ליד וינה (אוסטריה). מקום זה קיבל מטופלים שמרביתם היו בשלבים סופניים של מחלת השחפת וסיכוייהם לצאת ממנו במצב בריאותי סביר היו כמעט אפסיים. אצל קפקא המחלה התפשטה לגרונו, דבר שמנע ממנו לדבר והוא עבר לתקשר עם סביבתו בכתב בלבד.

הסופר שלח עוד מכתבים וגלויות לידידיו, כמו אלה שכתב למקס ברוד בחודשי אפריל ומאי 1924:

Photo By Ardon Bar Hama
Photo By Ardon Bar Hama
Photo By Ardon Bar Hama
Photo By Ardon Bar Hama
הגלויות האחרונות ששלח קפקא למקס ברוד. צילום: ארדון בר חמה

בגלויות אלה התייחס קפקא עדיין לעניינים ספרותיים משלו, ליצירות של סופרים אחרים אבל גם לחוויותיו הלא-נעימות שחווה עקב הטיפולים הקשים (הזרקות אלכוהול). במקרה הטוב זריקות אלה נתנו הקלה מסוימת.

מהתקופה הקשה הזו אף נשתמרו כ-40 "דפי שיחה" שעליהם כתב קפקא את רעיונותיו ואמירותיו לחברים שסבבו אותו בימים אלה: חברתו דורה דיאמנט, הרופא רוברט קלופשטוק, מקס ברוד ואולי גם אחרים. אחרי מותו של קפקא ב-3 ביוני 1924, דפים אלה פוזרו בין החברים וחמישה מהם עברו לבעלותו של מקס ברוד. יחד עם ארכיונו האישי וכתבי קפקא שהיו אצלו, פריטים אלה הגיעו לספרייה הלאומית. במהלך קריאת הדפים (שמעולם לא פורסמו) לא תמיד קל להבין עם מי בדיוק "שוחח" קפקא כשכתב שורה מסוימת על הדף ועל מה בדיוק הייתה השיחה. ואולם, כן ניתן למצוא התייחסויות מסוימות, כמו למשל לחוויות שהיו לו עם אביו כשהיה ילד:

"כשהייתי ילד קטן, כשעוד לא ידעתי לשחות, לפעמים הייתי הולך עם אבי, שגם לא ידע לשחות, לבריכת המים הרדודים. אז היינו יושבים בעירום במזנון, כל אחד עם נקניקייה וחצי ליטר בירה. בדרך כלל אבי היה מביא את הנקניקיות מהבית, כי בבית הספר לשחייה הן היו יקרות מדי"

Photo By Ardon Bar Hama
Photo By Ardon Bar Hama
"דפי השיחה" שכתב קפקא והגיעו לידי מקס ברוד ושמורים בספרייה הלאומית. צילום: ארדון בר חמה

במקום אחר בדפים אלה מראות לנו שתי שורות את הדאגה של קפקא לפרחים שהביאו לו לחדרו בבית ההבראה: "לא מים קרים אבל גם לא חמים מדי, כדי שלא יחטפו בחילה". " עוד היה צריך לדאוג שהפרחים שנדחקו לתחתית האגרטל לא יינזקו. איך אפשר לעשות את זה"

גם על תזונתו היו לקפקא הערות: "מאוד הגיוני שבבית החולים הארוחה האחרונה הייתה בין שש לשבע וחצי, אחרי ששוכבים כל היום אי אפשר לאכול בשמונה וחצי" או: "אחרי הכול סיבוב של ארוחות בלי פירות הוא בלתי נסבל לאורך זמן". במצבו הקשה גם השתייה לא הייתה קלה: "חלב? שתיתי חלב חמוץ יותר מדי זמן, ואז חומץ. הייסורים שגורמת שתיית חלב, עכשיו"

מובן שגם מחלתו המכבידה והטיפולים הפכו לנושא: "זה היה משיעול באותו הזמן. עדיין שורף מהשמן."

"גם אותי הזריקות כבר לא מלהיבות, זה מבלבל מדי"

הסדר המדויק של הדפים אינו ברור וגם לא ברור אם הם מכילים את כל העדות מהשיחות בימיו האחרונים של קפקא או אם היו עוד.  

על אף מצבו הבריאותי והנפשי ליקט מספר סיפורים קצרים לאסופה האחרונה שהכין בשם "אמן התענית". תיקון דפי ההגהה של הספר היה אולי המעשה הספרותי האחרון שקפקא עשה. ידידו ברוד השלים את תהליך הפרסום. את הספר המודפס פרנץ קפקא כבר לא זכה לראות.

Photo By Ardon Bar Hama
דפי ההגהה של הספר "אמן התענית" עם הערות בכתב ידו של קפקא, השמורים בספרייה הלאומית. צילום: ארדון בר חמה

פריטים אלה ורבים אחרים יוצגו בתערוכה על פרנץ קפקא אשר מתוכננת להיפתח לקראת סוף שנת 2024 בספרייה הלאומית.

האזינו לפרק המיוחד על קפקא בהסכת "הספרנים"

הגלגול הציוני של פרנץ קפקא

כיצד תיאר קפקא את האד"מור מבעלז? במה רצה לעבוד בארץ ישראל? למה הוא השתעמם בקונגרס הציוני? ואיך נראו מחברות לימוד העברית שלו? האזינו לשיחה מרתקת עם ד"ר שטפן ליט על הצדדים הפחות מוכרים וידועים בחייו של הסופר הנערץ ויחסו ליהדות, לציונות ולשפה העברית

זמן שמיעה 62 דק'
832 629 Blog Podcast

מגישה ועורכת ראשית: ורד ליון-ירושלמי
אורח: ד"ר שטפן ליט, אוצר אוסף מדעי הרוח בספרייה הלאומית
הפקה: KeyPod הפקות הסכתים
עריכה: הספרייה הלאומית

לכל פרקי הסכת הספרנים – לחצו כאן

"המחברת הכחולה" של קפקא נחשפת

מדוע החליט הסופר הפראגאי ללמוד עברית? ומה תיעד במחברת העברית שלו?

שנת 1917 הייתה שנה גורלית בחייו של פרנץ קפקא. בשנה זו, אותה שנה שבה אובחן בתור חולה שחפת, החל קפקא ללמד את עצמו עברית. כששמע על כך חברו מקס ברוד, הוא הופתע. כיצד ייתכן שבמשך יותר מחצי שנה לומד חברו הקרוב עברית מבלי ליידע אותו – פעיל ציוני שמתעתד לעלות לארץ ישראל? הגילוי הזה הוליד התכתבות ענפה בעברית, שבה ביקש הסופר והמשפטן הצ'כי-יהודי לתרגל את העברית שלו עם דובר כשיר ממנו.

אם בתחילה ראה ברוד במעשיו של חברו בעיקר ניסיון בשעשוע אינטלקטואלי חדש, ככל שהלך והתעמק קפקא בלימוד השפה גבר עניינו בציונות ובמסורת אבותיו. מעבר לרצונו העז לקרוא את התנ"ך בשפת המקור, הוא החל להתעניין בזרם הסוציאליסטי של הציונות. הוא עקב אחר כמה כתבי עת ציוניים בגרמנית והקפיד להתעדכן בקורותיה של העלייה השנייה לארץ ישראל.

עדות לכך אנו מוצאים באחת משמונה מחברות העברית של קפקא, מחברת שהגיעה לספרייה בחלק מעיזבון מקס ברוד בתום הליך משפטי ארוך שנים. מלבד רשימות מילים עבריות ותרגומן הגרמני, ב"מחברת הכחולה" תיעד קפקא שביתת מורים בארץ-ישראל שהתרחשה בנובמבר 1922. תיעוד זה מאפשר את תיארוכה של המחברת – שנתיים לפני מותו ממחלת השחפת בקלוסטרנויבורג, אוסטריה. באותה עת הייתה מורתו של קפקא לעברית בחורה צעירה בשם פועה בן טובים, בת היישוב הארץ-ישראלי שהגיעה לפראג כדי ללמוד רפואה. גם כשהידרדרה בריאותו, התמיד בלימודי העברית ושקד עליהם.

המחברת הכחולה

וכך כתב קפקא (בעברית!) למורתו פועה במכתב שמתפרסם כאן לראשונה:

"בטרם את תתקני כל השגיאות במכתב […] אהיה כבר שוב בבתיך. רק על כן עשיתי שגיאות […]
אני הכינותי גם ספר תחת מכתבי. ספר שאולי תענין [יענין] אותך. אבל אם אי אפשר לך להמתין כתבי מתי את תבואי מחר. כי אני מקוה בטח, כי את תשמחי אותי בלכתך מחר. עוד פעם אחת: אל תהיי כועסת אני כועס כבר די לשנינו."

המכתב הלא ידוע ששלח קפקא למורתו פועה בן טובים

 

ועוד תיעד קפקא שביתת מורים שהתקיימה ביישוב:

"…מהאנחות הכבדות והעמוקות הבוקעות ועולות מתוך הלחץ הכלכלי שהציונות והעבודה הא"י נתונות בו. לקחו המורים תשעה קבים ושמונה קבים מאלה לקחו מורי ירושלים. אין קץ לאיומי-שביתות ואין מספר למחאות ולתזכירים (?) העפים מהכא להתא [מפה לשם] בסגנון מרעיש עולמות. מתקבל רשם כי אכן נפלו המורים במצבם לרע מכל העובדים את עבודה הישוב והם היחידים הסובלים ומקופחי השכר.

שאלת-משכורת המורים נעשתה לשאלה מרכזית והכי בוערת. כאילו בה מתחילה ובה מסתימת כל פרשת היסורים וההתאבקות הקשה של תקופה מחוסרת אונים זו".

קפקא מתעד את שביתת המורים בארץ ישראל בנובמבר 1922

המפנה הרציני הגיע בשנה האחרונה בחייו, 1924, כאשר סיפר לאהובתו, דורה דיאמנט, על תוכניותיו לעתיד: להשתקע בארץ ישראל ולפתוח מסעדה שתשרת את חלוצי המהפכה הציונית. התוכנית הייתה פשוטה להפליא – דורה תהיה אחראית על בישול האוכל, והוא יהיה מלצר ולמנהל המסעדה. התוכנית שרקח ודאי נשמעה לדורה כעוד אחד מהסיפורים הרבים שאהב הסופר לפרוש בפני מכריו. אולם, ייתכן שהייתה בה יותר ממשאלת לב: כבר שנה קודם לכן התכתב קפקא עם חברו מימי האוניברסיטה, הפילוסוף והמחנך שמואל הוגו ברגמן ורעייתו אלזה לגבי האפשרות שהוא, קפקא, ילווה את אלזה במסעה חזרה לארץ ישראל.

בפועל, למרות שברגמן נתן את הסכמתו לתוכנית, הוא ניסה להתחמק מההתחייבות לקפקא בשלל טיעונים שונים, כולם בעלי רגליים: לאשתו אלזה סיפר שהוא מעדיף שקפקא יחכה באירופה עוד זמן מה. היות שהבית קטן מדי, הוא יאלץ לישון בחדר הילדים, ובעיקר – קפקא חולה מדי בשביל המסע המפרך והתנאים הלא פשוטים שיפגוש בארץ ישראל.

בסופו של דבר, מצבו הרפואי הקשה אכן ביטל כל אפשרות כזאת. משהתברר שאזלו הכרטיסים בספינה שבה תכננה אלזה לחזור לארץ ישראל, סיפר לה שאל לה לייחס חשיבות רבה לתוכניתו ללוותה כיוון שהייתה פנטזיה של אדם חולה, אך לא פסל את האפשרות שיגיע לבקרם משעה שתשתפר בריאותו.

יותר משבע שנים שקד קפקא על לימודי העברית שלו. התכנון לפתוח מסעדה בארץ כנראה לא היה יותר מחלום בהקיץ, אולם השאיפה שלו לחזות במו עיניו ביישוב העברי המתפתח ולפטפט בשפת המקומיים החלוצים נותרה בעינה עד מותו.

הוא לא זכה מעולם לעשות את המסע הזה כיוון שנפטר ב-3 ביוני 1924 בבית ההבראה בקלוסטרנויבורג, אוסטריה. הסופר היהודי-צ'כי הובא למנוחות בפראג שבה התגורר מרבית שנותיו, ובה כתב את מרבית היצירות שהעניקו לו תהילת עולם.

 

קבלו טעימה מארכיון קפקא

כשקפקא כתב מכתב זועם בן 47 עמודים לאבא

צייר ושמו פרנץ קפקא

כשקפקא כתב מכתב זועם בן 47 עמודים לאבא

"איני יכול להעלות בדעתי שהייתי סורר במיוחד, איני יכול להעלות בדעתי שלא היה אפשר להשיג ממני כל דבר במילת חיבה, באחיזה שקטה בידי, במבט שוחר טוב"

"אבא היקר מכל,

שאלת אותי לאחרונה מדוע אני מתעקש שאני מפחד ממך."

במילים אלו בחר הסופר הצ'כי-יהודי בן ה-35, פרנץ קפקא, לפתוח את המכתב שכתב בנובמבר 1919 לאביו, הרמן קפקא. מרבית חייו ניסה קפקא לברוח מהצל של אביו; הוא סירב להיכנס לעסק המשפחתי – חנות הסדקית שניהלו הוריו בפראג – ובמקום זה בחר לרכוש השכלה כמשפטן. בשנותיו האחרונות הוא מיעט לבקר בבית הוריו וניסה לבנות לעצמו חיים חדשים כמשפטן בחברה ממשלתית לביטוח עובדים מפני תאונות, והיה לסופר שממעט לפרסם.

כל זה נקטע לאחר עוד התערבות הרסנית מצד אביו – התערבות שהובילה לביטול האירוסין של בנו עם יולי ווריצק. קפקא לא יכול היה עוד להכיל את כעסו והטיח באביו את רצף ההתעללויות שהעביר את ילדיו ואת הדרך שבה נפגע קפקא עצמו.

דרך המכתב נחשפת דמות של אב נוקשה ואכזרי – נכון, הרמן אכן עבד קשה כל חייו כדי לפרנס את משפחתו, אך דווקא דמותו הקשוחה, היודעת-כל והרודנית מנעה כל אפשרות לאמפתיה מצד ילדיו. לכך תרמה הנטייה התמידית שלו לדכא את כל רצונות ילדיו ולבטל כל דעה שונה משלו בטענה שהיא תוצר של מוח פגום והוזה. בשלב מסוים, מציין קפקא, כיוון אביו חצי ביקורת ארסית כלפי כל העולם (ובראש ובראשונה כלפיי בנו הבכור) עד שנשאר היחיד בצד הנכון.

פרנץ קפקא סביבות גיל 5, שנת 1888?

"הייתי ילד מפוחד וחששן", כתב קפקא לאביו לפי תרגום המכתב לעברית מאת אילנה המרמן, "ובכל זאת אין ספק שהייתי גם עקשן, כדרכם של ילדים, גם אין ספק שאמא פינקה אותי, אבל איני יכול להעלות בדעתי שהייתי סורר במיוחד, איני יכול להעלות בדעתי שלא היה אפשר להשיג ממני כל דבר במילת חיבה, באחיזה שקטה בידי, במבט שוחר טוב".

מקרה אחד מילדותו בצל הרמן התעלה מעל כולם: פרנץ קפקא הילד בוכה ודורש לשתות מים מתוך רצון להציק להוריו, ואביו הכועס עוקר אותו ממיטתו בכוח ונועל אותו במרפסת לקפוא בחורף הצ'כי. הרגע הזה הבהיר לילד כיצד בכל רגע הוא יכול להילקח מהמציאות המוכרת ולהיזרק אל עולם שבו כל החוקים סתומים בעבורו. היה זה מיצוי של הרגע הקפקאי – אותו רגע מפתח שמשוחזר שוב ושוב בכתיבה הבדיונית שלו – מהמפגש של יוסף ק. עם החוק ועד אותו בוקר ארור שבו הקיץ גרגור סמסא מתוך חלומות טרופים וגילה ש"נהפך במיטתו לשרץ ענקי".

הרמן קפקא

ברצף התוכחות הללו בחר קפקא להאיר גם את תכונות האופי החיוביות של אביו, תכונות שהפיחו בו תקווה לשיפור היחסים. הוא נזכר בחיבה בפעם ההיא שבה ביקר אותו הרמן כשהתאושש ממחלה קשה. כיצד התהלך על בהונות והציץ אל חדרו, מנופף בשלום כדי לא להפריע למנוחת בנו. הוא סיפר לאביו שרגעים מסוג זה יכולים לגרום לאדם לבכות מאושר, "כפי שאני בוכה עתה". מבין השורות מתגלה המכתב כמה שהוא באמת – ניסיון נואש של בן ממורמר אך אוהב לקבל אישור מאביו.

כשסיים קפקא לכתוב את המכתב, הוא מסר אותו לאימו. לאחר שקראה את תוכנו החליטה שמוטב שאביו לא יראה אותו כלל והחזירה אותו לבנה. הוא לא ניסה לשלוח אותו בשנית. המכתב ובו 47 עמודים מעולם לא הגיע ליעדו. בעיזבון מקס ברוד שמור המכתב הכתוב במכונת כתיבה (ברוד ציין כי היה זה קפקא שהקליד את המכתב). העמוד האחרון נכתב בכתב ידו של קפקא. לצערנו, לא נוכל לקבוע אם מדובר באותו עותק שהעביר קפקא לאימו, או שמדובר בטיוטה קודמת. גרסה נוספת למכתב, כולה בכתב ידו של קפקא, שמורה בארכיון הספרות הגרמנית בעיירה הגרמנית מרבאך.

"המכתב אל האב" הוא הטקסט האוטוביוגרפי היחיד שהשלים קפקא בימי חייו, ואף על פי שהזכרונות המשוחזרים בין דפיו נבחרו כדי לשרת את הרוח הלוחמנית שבה נכתב, זהו הטקסט שמספק את התמונה החדה ביותר בילדותו של הסופר המודרניסטי הגדול. נהוג להפריד בין הכתיבה הספרותית של קפקא – כתיבה של משלים החסרים נמשל ברור וחד – לבין הכתיבה האישית המורכבת ממכתבים, מיומנים וממחברות הגיגים. את "המכתב אל האב" מתקשים חוקרי קפקא להכניס בלעדית לאחת מהקטגוריות הללו.

 

קבלו טעימה מארכיון קפקא

"המחברת הכחולה" של קפקא נחשפת

צייר ושמו פרנץ קפקא