לאה גולדברג נלחמת למען התלמידים הפוחזים

מכתב שנמצא בארכיון חושף צד נוסף באישיותה של המשוררת הנפלאה - צד מחנך וחומל שנלחם למען תלמידים שמעדו.

לאה גולדברג באחד משיעוריה באוניברסיטה העברית בירושלים

כמו בכל קיץ, גם בקיץ 1952 נבחנו תלמידי בתי הספר התיכון בבחינות הבגרות, וכמו בכל קיץ, גם אז נעשו ניסיונות לגניבת טפסי הבחינות מצד מיטב הנוער בישראל. העיתונות, כמובן, דיווחה בדרמטיות על המקרה:

"3 הצעירים, בני 18 מת"א חדרו אור ליום אתמול בשעה 11 בלילה למשרדי החינוך והתרבות בשדרות רוטשילד 30 בתל אביב", דיווח עיתון 'חרות'. "לאחר שהצליחו לפתוח את מגרת השולחנות ולחטט בהן, הופתעו לפתע ע"י מפקח משרד החינוך מר יהודה שרטון, שבמקרה שהה בחדר השני והכין את החומר לבחינות האנגלית".

 

(חרות, 01 ביולי, 1952. לחצו לכתבה המלאה)

 

"הוא אך נכנס למשרד ושמע רישרוש בחדר", סיפר גם כתב 'על המשמר', "הדליק את האור ובאותו רגע זנקו שלושה צעירים, השכיבוהו במכת פנס יד על מצחו".

 

 

(על המשמר, 01 ביולי, 1952. לחצו לכתבה המלאה)

 

 

ניסיון הבריחה של שלושת הצעירים לא צלח, ובסופו של דבר הם נעצרו על ידי המשטרה.

בארכיון שלמה שפאן אשר מקוטלג בימים אלה, נמצא מכתב מאת לאה גולדברג אל המחנך, המשורר והמתרגם – ובאותה העת גם מפקח מטעם משרד החינוך – מר שלמה שפאן. במכתב גולדברג מבקשת משפאן להשפיע על סיום חקירתם של שלושת הצעירים שניסו לגנוב את בחינות הבגרות בקיץ 1952 כדי להביא את הפרשה לכדי סיום ולאפשר להם להמשיך בחייהם:

"אין כמעט כיתה שמינית שדברים כאלה אינם נעשים בה ואין כמעט נער שיסרב להיות שליח-ציבור למחלקה שלו ולחבריו בענין כזה, אם מחשש להיות מוג לב בעיניהם, אם בחשבו שיהיה זה בלתי חברי אם יסתלק ממעשה שכזה, ברור גם לי, גם להורי הילדים ומוריהם גם לילדים עצמם שצריכים הם לבוא על עונשם בשל כך. אבל הם חוששים שמא כל עתידם יהרס בגלל זה, שמא לא יוכלו על שום כך עוד להמשיך ללמוד ופן יגרום הענין להיותם מודחים מחברה של נערים ונערות ישרים ונורמאליים… וראוי ראוי מאד היה להרגיע את ההורים, ולגמור חיש מהר את חקירת הילדים, כדי שידעו שמותר להם לשוב לחיות כבני אדם. לפי מצבם עכשיו ברור כי הם עצמם רוצים באיזה עונש וכי כבר באו על עונשם והם אומללים ומלאי חרטה".

גולדברג גם נתנה עדות אופי לאחד הנערים:

"במקרה מכירה אני את אחד הנערים, את אברהם קמחי. הוא שכני ואני ראיתיו שנים ושנים במשחקיו עם חבריו ובשקידתו על לימודיו… נער מוכשר מאד וישר מאד ורחוק ביותר מכל נטיה הרסנית".

 

(המכתב המלא)

 

 

 

כתבות נוספות:

הצצה נדירה אל העולם הפנטסטי של לאה גולדברג

איה פלוטו? השתתפו בחידון הטריוויה על לאה גולדברג

"האמנם עוד יבואו ימים?": לאה גולדברג כותבת על היום שבו יהיה שוב מותר לאהוב

לאה גולדברג מתרגזת: "לא ידעתי שאני אדון וממין זכר"

 

 

 

גורלו של הסופר העברי וחזון האינטרנט של אשר ברש

למה צריך ארכיונים? מה התפקיד שלהם? ולמה הם כל כך רלוונטיים גם היום? הכירו את חזונו של ה"ז'ול ורן" של הספרות העברית.

אשר ברש יושב בנחת עם ש"י עגנון בתל אביב 1935 (מכון גנזים)

"הסתכלתי בגורל עבודתו של הסופר העברי החי ומת, ראיתי בשנים האחרונות הרבה הסתלקויות של סופרים, יותר משדרך הטבע מחייבת, ומה עלתה לה לירושתם הספרותית ולכל מה שקשור ביצירתם?"

 

 

החזון של אשר ברש

 

 

במשפט זה פתח אשר ברש, שהחודש מלאו 65 שנה למותו ב-4 ביוני 1952, את חזונו בדבר הצורך להקים את מכון "גנזים" של אגודת הסופרים. "ואין לדחות. המטרה הקרובה: לפתוח מעין קונטו לכל סופר, חשבון של כדים גדולים וכדים קטנים. לפעמים גם פרט צדדי ניתן להידרש, וממנו תוצאות להבנת היצירה ויוצרה".

ואכן, ארכיון זה אכן הוקם ב-1951 על ידי אשר ברש, ועל שמו הוא נקרא.

 

 

 

אשר ברש (מכון גנזים)

 

 

את הטקסט היפה והמדויק הזה – שיש ללמדו בבתי ספר לארכיונאות – מצא השבוע יניב עצמון, מ"מ יו"ר אגודת הסופרים. החזון מפתיע לא רק בדייקנותו ובחיוניותו, שלא לדבר על העברית הנפלאה שלו, אלא גם בראיית הנולד שלו. יובל לפני עידן האינטרנט והקישורים הדיגיטליים שבין ארכיונים, כתב ברש כי "ודאי גם הספרייה הלאומית והאוניברסיטה יוסיפו לעסוק בזה אבל כאן יהיה האוצר המרכזי. צינורות יחברוהו [את הארכיון] עם יתר המוסדות".

 

 

 

אשר ברש עובד קשה – דוחף אוטובוס. תצלום מ-1948. שימו לב לפנסי האפלה של האוטובוס (מכון גנזים)

 

 

ז'ול ורן שלנו: צינורות – הלא הם ערוצי האינטרנט, שעתידים על פי חזונו של ברש לקשר את המידע האצור ב"גנזים" לבין הספרייה הלאומית ובין שאר הארכיונים הספרותיים בארץ ובעולם. נפלא.

 

 

הכירו את הפריטים הנפלאים של מכון גנזים באתר "אז" – רשת ארכיוני ישראל

אתם בוחרים: מה השיר הכי נפלא של נעמי שמר?

כל כך הרבה שירים יפים כתבה והלחינה נעמי שמר ז"ל, אך מה השיר שהכי מרגש אתכם? בחרנו עבורכם 40 שירים, סמנו חץ עולה לשירים שאתם הכי אוהבים, וחץ יורד לשירים שאליהם אתם פחות מתחברים. השיר שלכם לא מופיע ברשימה? ספרו לנו בתגובות!

כתבות נוספות:

השיר הראשון שחיברה נעמי שמר בת ה-8

ארכיון נעמי שמר בספרייה הלאומית: התמונות, השירים והסיפורים

עוד חוזר הניגון: שירים אהובים בלבוש חדש, אוסף מיוחד

 

 

עוד חוזר הניגון: שירים אהובים בלבוש חדש, אוסף מיוחד

מה קדם למה? המנגינה למילים או המילים למנגינה? ד"ר גילה פלם ותמר זיגמן ממחלקת המוזיקה ליקטו ובחרו עבורנו אוסף מיוחד של מנגינות נהדרות ולא מוכרות לשירים אהובים ומוכרים.

חוה אלברשטיין מתוך אוסף דן הדני

רוב המלחינים כותבים מנגינות למילים, אולם אחדים כותבים מלים למנגינות שהושמעו בפניהם, ואחדים כותבים גם מילים וגם מנגינות ואין לדעת מה קדם למה.

שירי משוררים, נכתבו ופורסמו שלא על מנת לקבל מנגינה, אולם חלקם היוו השראה למלחינים שונים בתחום הזמר העממי, הפופולרי והאמנותי. וכך קיבלנו מנגינות אחדות לאותם טקסטים שהמשורר כלל לא העלה בדעתו שיהיו מולחנים באחד הימים.

לטקסטים של שירי משוררים, מוזיקה משלהם, משקל משלהם וחרוזים אשר מייצגים מצלול ומקצב, שכאשר מדקלמים אותם או קוראים אותם בלב, אפשר לשמוע את המוזיקה של הטקסט. מלאכת ההלחנה של שירי משוררים היא מורכבת מפני שלפני המלחין עומדות אפשרויות רבות: האם לשרת את המוזיקה של המילים, להתנגד לה, לשנות אותה או לנקוט בעמדה שונה ומגוונת לגבי כל בית ובית.

המנגינה מוסיפה משקל, טמפו, גובה, הדגשות ולעתים לוקח המלחין חופש טקסטואלי וחוזר על מילים ושורות מתוך הטקסטים המקוריים כדי להתאים את הטקסט למקצב או למנגינה שכתב.
במתח הזה המכריע הוא הקהל: האם הוא אוהב את השיר ומאזין לו? האם הוא שר אותו וזוכר? האם המנגינה שהשיר מקבל מעניקה לו משמעות חדשה ושונה? האם היא מעצימה את הממד הרגשי של השיר ובזכותה מילות השירים נעשות בלתי נשכחות?

"הכניסיני תחת כנפך" לביאליק הוא דוגמה טובה לשיר כזה שזכה ללחנים שונים.

אין ספק שלמנגינה יש כוח רב בהנחלה של שירים ובהנגשתם לקהל הרחב ופעמים רבות נשכח שם המלחין והמשורר והשיר עומד בפני עצמו כמקום הנותן למאזין רגע של התבוננות פנימה אל עצמו ואל חייו.

 

הפעילו רמקולים, לחצו פליי והתענגו על הצלילים ועל המילים.

לשמיעת השירים ברצף הקליקו כאן

1. משירי ארץ אהבתי (לאה גולדברג – סשה ארגוב) – דודו אלהרר

2. בגני נטעתיך (רחל – מוני אמריליו) – חוה אלברשטיין

3. עקרה (רחל – דרורה חבקין) – חוה אלברשטיין

4. האם השלישית [אמהות שרות] (נתן אלתרמן – נעמי שמר) – צילה דגן

5. עוד חוזר הניגון (נתן אלתרמן – נעמי שמר) – אילנה רובינא

6. ניגון עתיק (נתן אלתרמן – נפתלי אלטר) – אושיק לוי

7. תיבת הזמרה הנפרדת (נתן אלתרמן – יוני רכטר) – חיים צינוביץ' ויובל זמיר

8. כובע קסמים (לאה גולדברג – מארינה מקסימיליאן בלומין) – מארינה מקסימיליאן בלומין

9. אהבה [שני דגים] (דליה רביקוביץ – מתי כספי) – צוות הווי הנדסה קרבית