רבי חיים יוסף דוד אזולאי (החיד"א, 1724-1806) הוא אחד מחכמי המאה הי"ח המפורסמים ביותר, והוא נערץ בקרב כל עדות ישראל. פרסומו הגדול בא לו ממסעותיו הרבים ברחבי העולם כשד"ר שקיבץ כספים לעניי ארץ ישראל, וכמחבר פורה שכתב עשרות רבות של ספרים.
את ספר השאלות ותשובות שלו 'יוסף אומץ' הוא הדפיס בעיר ליוורנו, ועל שער הספר רשומה שנת ההדפסה באופן הבא: "שנת הושיעני כחסדך לפ"ג". בחישוב הגימטריה של מילים אלו מתקבל המספר 563, וממנו צריך להחסיר 5 שהוא מניין האלפים. מדובר אם כן על שנת 558 (תקנ"ח), והיא מצוינת כשנת ההוצאה כמעט בכל הרשימות הביבליוגרפיות (כולל בקטלוג הספרייה הלאומית). כעת מתברר לי שהקביעה הזאת אינה נכונה, ושנת הדפסת הספר טעונה בירור.
בין אלפי כתבי היד והמסמכים שהגיעו השנה לספרייה מאוסף מנשה רפאל (מנפרד) להמן, נמצאת איגרת שכתב הרב משה חיים סוסקינו (1760-1823) מפירנצה שבאיטליה, אל החיד"א שהיה באותה העת בליוורנו.
סוסקינו מספר על איש זקן שהיה בעירו שחשש פן מצבו הרפואי יגרום למצב של איבוד הכרה, ובטעות ייקבע מותו בטרם עת. משום כך ציוה הזקן להמתין ולקבור אותו רק יומיים אחרי מותו. מצד אחד מצווה לשמוע בקול המת, אבל מצד שני הלנת המת היא דבר בעייתי מאוד ביהדות, ובשאלה הזאת ביקש סוסקינו מהחיד"א לחוות את דעתו. בסוף האגרת רשום תאריך כתיבתה: ה' בכסלו תקנ"ט.
את אגרת תשובתו של החיד"א אין בידינו, אבל בספרו 'יוסף אומץ' סימן פט הוא מביא את השאלה ואת תשובתו. לדעתו אין לשמוע לצוואת המת וצריך לקוברו מיד, שאילו ידע הזקן מה גדול צערה של הנשמה עד הקבורה היה מצווה לזרז קבורתו במידת האפשר. וכאן מתעוררת השאלה כיצד הדפיס החיד"א בשנת תקנ"ח תשובה לשאלה שנשלחה אליו רק שנה אחר כך?
משהתעוררה לה השאלה הלכתי לבדוק האם יש בשאר סימני הספר רמזים שעשויים ללמד על מועד הדפסתו. ואכן בסימן קג נמצאת תשובתו של מיודענו ר' משה חיים סוסקינו בעניין ריקוד מעורב של נשים וגברים, ובסופה התאריך ראש חודש אדר שני תקנ"ט.
ברור אפוא שספר השאלות-ותשובות יוסף אומץ לא נדפס בשנת תקנ"ח. גדולה התמיהה על חיים צבי עהרנרייך שהדפיס בירושלים תשכ"א מהדורה מחודשת של הספר, ובשערו הוא כותב: "נדפס פעם ראשונה … בליוורנו שנת תקנ"ח". איך לא שם לבו לתאריך שנמצא בתוך הספר?
אהרן וואלדן ככל הנראה שם לב לסתירה שבין שנת ההדפסה הכתובה בשער הספר, ובין התאריך המפורש בסימן קג, ואולי משום כך הוא רושם בספרו: "יוסף אומץ, שאלות ותשובות … נדפס בליוורנו שנת תקנ"ט" (שם הגדולים החדש, חלק שני, ורשה תרכ"ד, דף יח ע"ב). אם נקבל את דעתו שהספר נדפס בתקנ"ט, נצטרך להניח שמי שרשם את סימן השנים בעמוד השער ("הושיעני כחסדך") טעה והחסיר 1 מחשבונו.
אפשרות אחרת היא שסימן השנה הוא לפ"ק (לפרט קטן, דהיינו מניין השנים ללא האלפים) ולא לפ"ג, ואז שנת ההדפסה היא תקס"ג. חיזוק להשערה הזאת נמצא באגרת ששלח החיד"א אל הרב ישמעאל הכהן ממודינה בעניין גילוח בחול המועד, שפרסם מאיר בניהו במאמרו 'עניינות חיד"א', בתוך: ספר חיד"א, ירושלים תשי"ט, עמודים לז-לח. בראש האגרת: "שנת ישמח צדיק", ובחישוב הגימטריה (562) היא שנת תקס"ב.
גם את תשובתו זאת הכניס החיד"א לספר 'יוסף אומץ' בסימן ז, ללא ציון שם הנמען וללא תאריך כתיבתה. בניהו שם לב שלא יתכן שתשובה שנשלחה בתקס"ב תודפס כבר בשנת תקנ"ח, ולכן הציע שסימן השנה בראש האגרת ("ישמח צדיק") הוא לפרט גדול, דהיינו שנת תקנ"ז. ברם לאחר שכבר התברר כי שנת הדפסת 'יוסף אומץ' אינה תקנ"ח אין צורך בהצעת בניהו, ואפשר לקבל את הדברים כפשוטם שהאיגרת לר' ישמעאל הכהן נכתבה בשנת תקס"ב. אם כנים הם הדברים נוכל לקבוע שהספר 'יוסף אומץ' נדפס בשנת תקס"ג, וסימן השנה "הושיעני כחסדך" הוא לפ"ק ובטעות נכתב שם לפ"ג.
ברם לפי עצתו של ידידי הטוב החוקר והביבליוגרף חזקי סופר החלטתי לבדוק האם מזכיר החיד"א ב'יוסף אומץ' את אחד מספריו המאוחרים, והאם בספריו שנדפסו בשנת תקס"א ('דבש לפי', 'ככר לאדן') הוא מזכיר את 'יוסף אומץ'. בבדיקה נמצא כי בכמה מקומות ב'יוסף אומץ' מזכיר החיד"א את ספרו 'אהבת דוד' שנדפס בליוורנו בשנת תקנ"ט, וכן להיפך. כמו כן נמצא כי בספריו משנת תקס"א יש הפניות לספר 'יוסף אומץ', אבל הם לא מוזכרים בו.
בשיקול כל הנתונים נראה כי פתרון החידה פשוט והגיוני. הדפסתו של 'יוסף אומץ' אכן התחילה בשנת תקנ"ח כפי שכתוב בדף השער, אבל היא נמשכה עמוק לתוך שנת תקנ"ט, לפחות עד חודש אדר שני. באותו זמן עסק החיד"א גם בהדפסת ספרו 'אהבת דוד', ולכן נמצא בכל אחד מהם זכרו של השני.
ולסיכום, החלטתם של הביבליוגרפים לציין את שנת תקנ"ח כשנת הדפסת הספר 'יוסף אומץ' סבירה בהחלט, ולכל היותר יכולים המהדרים לומר כי שנת ההדפסה היא תקנ"ח-תקנ"ט.