הרב, הלורד והפרופסור: על הרב יונתן זקס

לאחרונה הגיע לספרייה הלאומית אחד מהארכיונים החשובים ביותר בתחום ההגות היהודית בת זמננו. זהו ארכיונו של מי שהיה רבה הראשי של בריטניה, הוגה דעות, כותב ומנהיג נערץ בכל העולם, וגם ידיד קרוב של המלך צ'רלס השלישי - הרב, הלורד והפרופסור יונתן זקס. קווים לדמותו של מי שככל הנראה היה מעדיף את התואר "אדם" ו"יהודי" על פני שלל התארים הנכבדים

832 629 Blog

הרב יונתן זקס. התמונה באדיבות מורשת הרב זקס

"יום יבוא וכל עמי העולם יכירו בכך שכוחם של הרעיונות גדול מרעיון הכוח." המילים הללו נאמרו ביום חנוכת הבית למשכנה החדש של הספרייה הלאומית בירושלים. הדובר, דוקטור לשם כבוד באוניברסיטה העברית, היה הרב הלורד פרופסור יונתן זקס, מי שהיה רבה הראשי של בריטניה ואחד היהודים המפורסמים ביותר בעולם.

אם הייתם תופסים בשנות החמישים של המאה הקודמת ברחובותיה של לונדון את הילד יונתן זקס ומספרים לו שיום אחד הוא יהיה האיש רב התארים הזה, או שהוא יפגוש את האפיפיור, למשל, או שהמלך צ'רלס עצמו יספיד אותו (בעברית!), הוא ככל הנראה היה מציין בנימוס בריטי מופתי, שכנראה נפלה כאן טעות, ואולי התכוונתם לתפוס מישהו אחר בכלל.

הרב יונתן זקס נולד בלונדון, כחודשיים לפני הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, ללואיס וליבי זקס, יהודים אורתודוקסים גאים אך נטולי השכלה מעמיקה – יהודית או כללית. לואיס נולד בפולין, והשקיע את כל אונו ומרצו בהיטמעות בחברה החדשה ובדאגה לתנאי החיים של ילדיו. אבל גם אם לא העביר להם מסורת תלמודית מיד ראשונה, וגם אם שלח אותם למוסדות לימוד נוצריים כמעט לחלוטין, הוא דאג להנחיל להם גאווה במוצאם, וללמד אותם עקרונות מהם. 

"אבי", סיפר פעם הרב זקס, "היה מוכן לאבד את כל חבריו, ובלבד שלא יידרש להתפשר על אחד מעקרונותיו. אימי הייתה ההפך הגמור. היא שמרה את כל החברים שאבי איבד". 

באווירה זו, שהייתה קצת מעין "היה יהודי בביתך ואדם בצאתך", גדל יונתן זקס.

Whatsapp Image 2024 11 19 At 12.59.46
נציגי צוות הארכיונים של הספרייה הלאומית עם פריטים מארכיונו של הרב זקס. לונדון, 2023.

בתיכון, שנשא בגאון את השם המאד נוצרי "כרייסט'ס קולג'", הוא היה מעורב לראשונה בפעילות חינוכית שנגעה למוצאו היהודי: כמעט מחצית מתלמידי התיכון היו יהודים. ביחד עם עוד כמה חברים, זקס התגייס לארגון שעת בוקר קבועה שהוקדשה ללימודי יהדות. זו הייתה הפעם הראשונה שבה משך צעירים ללמוד את מקורות המורשת שלהם. במהלך הפעילות הזו, הוא למד דבר נוסף: המורים, שכולם ללא יוצא מן הכלל היו נוצרים, לא רק שלא תנגדו לשעת הלימוד הזו או זלזלו בה, אלא להיפך, הם רחשו כבוד למסירותם של התלמידים לאמונתם האחרת. שוני, אינו מכריח שנאה או פילוג – המוטו הזה יהיה משמעותי מאד בהמשך חייו.

בגיל 18, הוא החל ללמוד פילוסופיה באוניברסיטת קיימברידג'. 3 שנים אחר כך, ב-1969 הוא קיבל תואר מצטיין בפילוסופיה, והתקבל מיד גם כעמית מחקר בתוכנית רונדה (Rhonda) בתחום הפילוסופיה של המוסר.

אבל תואר אקדמאי לא היה הדבר החשוב היחיד שהשנים הללו העניקו לו. בדרכים שונות, הן היו משמעותיות עבורו ועיצבו את עתידו האישי והציבורי.

מלחמת ששת הימים, שפרצה ב-1967, הביאה לגל של התעוררות יהודית וציונית במסדרונות האוניברסיטאות הבריטיות בכלל, וקיימברידג' בפרט. סטודנטים יהודים אספו תרומות למען מדינת ישראל, והחלו לדבר בעניין גובר והולך על יהדותם ועל המשמעות המעשית שלה לחייהם. 

ב-1968 נסע זקס לניו יורק, למה שהסתבר בדיעבד כהרבה מעבר לטיול חוויתי. שם, בעיר שבה חיה האוכלוסיה היהודית הגדולה בעולם, הוא פגש את הרב מנחם מנדל שניאורסון – הרבי מלובאביץ'. זקס הצעיר הגיע סקפטי לפגישה, והכין רשימת שאלות בנושאים שהטרידו אותו באותה תקופה, אבל יצא ממנה כשבראשו מהדהדות לא תשובות, אלא דווקא השאלות הנוקבות שהפנה אליו הרבי: כמה סטודנטים יהודים יש בקיימברידג'? מה אתם עושים כדי לפתח את היהדות שלכם בסביבה הזו? ובעיקר – מה אתה עושה למען סטודנטים יהודים אחרים? 

"התחלתי לענות", סיפר הרב זקס על אותו מפגש, "בצורה אנגלית מאד. אמרתי משהו כמו 'במצב שבו אני מוצא את עצמי…' אבל הרב קטע אותי במקום, ובלהט 'אף אחד לא מוצא את עצמו במקום כלשהו! אתה מכניס את עצמך למקום הזה! ואתה יכול לשים את עצמך במקום אחר!'" 

מי שאז היה עדיין רק "יונתן זקס", סטודנט יהודי מצטיין באחת האוניברסיטאות הנחשבות בעולם, חזר לאנגליה להשלים את התואר שלו, אבל מבטו על תפקידו בעולם ועל לימודיו, השתנה מן הקצה אל הקצה. 

באותה שנה, הוא גם פגש את אשתו לעתיד – איילין. כשהיא עברה מול חלונו במדשאות הקמפוס עם חברה, הוא ראה בחורה שהייתה, לדבריו "האדם הכי שונה ממני שיצא לי להיתקל בו. קרנה ממנה שמחה". זו הייתה אהבה ממבט ראשון, גם מצידה שלה. נדרשו לו רק שלושה שבועות כדי לקנות טבעת, ולכרוע ברך באמצע כיכר אוקספורד. מאותו יום איילין ליוותה אותו, והייתה שם בכל פעם שיצא למסעות רחוקים. 

והוא יצא. זו הייתה תחילת דרכו של מורה דגול שיהפוך מהר מאד להיות מורה דרך להמונים, בכל רחבי העולם, מי שהמלך צ'רלס השלישי יכנה בהמשך "אור לגויים" (כך במקור, בעברית!).

Own Words Jonathan And Elaine Sacks Wedding 2048x2048
הרב יונתן זקס עם אשתו, איליין, ביום חתונתם. התמונה באדיבות מורשת הרב זקס

בשנים הבאות, לצד רצף הישגים אקדמאיים כמו תואר שני בניו קולג' באוקספורד (1972), הסמכה כדוקטור לפילוסופיה בקינגס קולג' (1981), פרופסור אורח באוניברסיטת אסקס, ופרופסור אורח לתאולוגיה ולימודי דת בקינגס קולג' (1989), הוא החל לפעול במישור הדתי, כמורה וכמנהיג רוחני.

הוא החל להרצות בנושאי פילוסופיה ותיאולוגיה במוסדות אקדמאיים שונים בכל רחבי העולם, והוסמך לרבנות בישיבת עץ חיים וג'וז קולג' שבלונדון (1976). שנתיים אחרי ההסמכה הוא החל לשמש בפועל כרב בית כנסת, בתחילה בגולדרס גרין ואחר כך בשכונת מארבל ארץ'.

הוא עשה עבור יהדות אנגליה, ובעיקר עבור צעיריה, מה שלא רבים הצליחו, או בכלל ניסו, לעשות. הוא הביא את הרעיונות והמסורת היהודיים העתיקים אל המאה בה חיו. הוא דיבר בשפה שלהם על רעיונות בני אלפי שנים שמבחינתם עד אז היו מכוסים בשכבה עבה של אבק, מצהיבים מיושן.

הוא כתב, נאם ודרש במגוון במות ומדיות, אירועים ומוסדות, יהודיים ולא יהודיים. בכריזמטיות אלגנטית ושקטה, הוא הציג את משנתו הדתית והפילוסופית, שבבסיסה עמדה אמונה יהודית עמוקה שאינה ניתנת לערעור, אבל אבני הבניין שלה הכילו וקיבלו גם את רעיונותיהם, בעיקר אלה הליברליים וההומניים, של פילוספים והוגי דעות בני כל הדתות.

הוא דיבר אל היהודים ועל היהדות כפי שאיש לא עשה זאת עדיין.

ב-1991, עם פרישתו של הרב עמנואל יעקובוביץ, הוצע לו תפקיד הרב הראשי של בריטניה. מדובר היה בהצעה זוהרת, שמאחוריה עמדו גם טובות הנאה אישיות לא פעוטות (כמו תואר אצולה, למשל), אבל הוא ראה דווקא את האחריות הכבדה שנלווית אליה. הוא התלבט אם לקחת על עצמו את העול הזה, ופנה, במכתב שמאוחר יותר התפרסם מאד, לאדם שנתן לו את הדחיפה הראשונית למסע שלו להנהגה והוראה – הרבי מלובאביץ. 

מהמכתב עולה תמונה של אדם צנוע, שלא מתלהב מהשררה הגלומה בתפקיד, אך גם מכיר היטב במעלותיו הייחודיות ובעושר הרעיוני שהוא יכול להביא לתפקיד, וברצונו העז להוביל שינוי.

הוא קיבל על עצמו את התפקיד, והפך להיות ממורה דרך לא רשמי של יהודי בריטניה, למנהיג גם בתוארו הממלכתי. תוכנית העבודה הראשונה שלו הניחה במרכז הפעילות את החינוך באופן כללי, ואת חיזוק הזהות היהודית והקשר עם הדור הצעיר, בעיקר סטודנטים באוניברסיטאות. 

השפעתו יצאה מהר מאד מגבולות הממלכה המאוחדת של בריטניה. הוא קיבל תארי כבוד ממוסדות אקדמאיים ודתיים בכל רחבי העולם, ויהודים – צעירים ושאינם צעירים נהרו למקומות בהם נשא דברים, וקראו בשקיקה את ספריו.

חיפוש בסיסי במסד הנתונים של הספרייה הלאומית מעלה עשרות ספרים שנכתבו על ידו, הן בשפת המקור (אנגלית) והן בתרגומם לעברית. הספרים הללו, שחלקם הגדול עוסק בשאלות אוניברסליות על זמניות כמו הקשרים בין דת למדע, מקומו של הפרט בחברה המודרנית, סובלנות בין תרבויות שונות, התמודדות עם רדיקליות אנושית ועוד, הפכו לרבי מכר לא רק בבריטניה ופנו לא רק ליהודים.

בארכיון ישעיהו ליבוביץ בספרייה הלאומית שמורה ביקורת שכתב ליבוביץ בשנותיו האחרונות על אחד מספריו של זקס ("משבר וברית"), בה נאמר בין השאר:

"… יש לציין שהדברים לא נאמרו לקהל יהודי דווקא, אלא לקהל אקדמאי כללי. אבל המחבר מדבר כיהודי בכל מאודו, שלבו נתון לבעיית היהדות בקרב העם היהודי היום, ולא להצגתה בפני העולם החיצון, ואצ"ל – ללא כל מגמה "להראות העמים והשרים את יופיה"… הספר בכללותו הוא תרומה חשובה להגות היהודית בימינו וחובה – ואף מצוה – להלבישו לבוש עברי."

Whatsapp Image 2024 12 04 At 05.33.08 (4)
הביקורת שכתב ישעיה ליבוביץ על אחד מספריו הראשונים של הרב יונתן זקס "משבר וברית". מתוך ארכיון ישעיהו ליבוביץ, הספרייה הלאומית.

היכולת לחבר בין עולמות שונים, האמונה בהכלה וקבלה של האחר והשונה, הם מאבני היסוד הבולטות ביותר בתורתו של הרב זקס. בשיחה קצרה על כל נושא שבעולם הוא יכול היה לצטט בזה אחר זה את ר' סעדיה גאון, בלז פסקל, אברהם אבינו ופילון האלכסנדרוני. הוא לא נבהל מרעיונות סותרים, או מהאישים שנשאו אותם. את ניטשה, למשל, הוא נהג לכנות בנאומיו "האתאיסט החביב עלי".

אבל בניגוד למה שניסו לייחס לו מתנגדים שהתקשו להכיל את המגוון הזה, הרב יונתן זקס לא היה זיקית אנושית שהחליפה את דעותיה לפי המאזין התורן. הוא היה אדם אחד כשדיבר מול האפיפיור וכשדיבר לילדי כיתה ו' בבית ספר יהודי בטקסס. דעותיו הליברליות וההומניות היו נטועות עמוק ביהדות הקדומה. הוא היה אדם שלם, ישר כסרגל, מלא וגדוש בידע מכל קצוות תבל ובגאווה דתית ולאומית, גאווה שמקורה בטוב שיש לעמו ולאמונתו להציע לעולם ולא בהתנשאות על פני אחרים. 

הסובלנות שדיבר עליה רבות כל כך, לא הייתה רק כלפי חוץ, בין תרבויות שונות, אלא גם, ואולי בעיקר, פנימה, לתוכנו.

כשהגיע לנאום בטקס חנוכת הבניין החדש של הספרייה הלאומית, סיים הרב זקס את נאומו (שכלל, בין השאר ציטוטים מפיהם של הנביא ישעיהו, עמוס עוז, סרגיי ברין, אחנתון, רש"י, הרמב"ם ואפלטון) בהתייחסות ישירה למה שהוא ראה כתפקידה החשוב ביותר של הספרייה:

"… בעולם היהודי השסוע של זמננו, כשהפער בין דתיים וחילונים גדל והולך, הספרייה הלאומית יכולה ליצור חיבורים בין יהודים. אם יש דבר אחד שגם יהודים חילונים מאמינים בו מעומק לבם, הרי זה שלכולנו יש חלק במורשת ספרותית ואוריינית גדולה, והיא שעושה את עם ישראל למה שהוא. זה מה שניסה עמוס עוז לומר לנו. זה מה שעשתה רות קלדרון, אישה נפלאה, בנאום הבכורה שלה בכנסת – אישה יהודייה חילונית שקמה ונותנת שיעור גמרא בכנסת. זה היה שיעור מבריק, וגם דרך נאה לומר "יודעים מה? הטקסט הזה שייך לכולנו"… קמפיין שיפיץ את בשורת הספרייה הלאומית, כך שכולם ידעו להתחבר מרחוק למשאבי הידע שלה, הוא דרך להפוך את הטקסט היהודי ואת הפרשנות היהודית לְמה שתורה שבעל פה נועדה להיות: שיחה מתמשכת, רבת-קולות, בין יהודים על ייעודם. אנחנו אוהבים להתווכח. נראה לי שאנחנו לא מכירים צורות שיחה אחרות."

123951144 3517736148272731 7986057311287468930 N
הרב יונתן זקס בספרייה הלאומית, 2016. צילום: חנן כהן

אלה לא היו דיבורים בעלמא. בניגוד למתבקש אולי מעמדתו הגבוהה ומהאופן בו התקבל אצל שועי עולם, הדרך בה התנהל בחיי היום יום שלו הייתה מלאה בענווה ובכבוד לכל אדם באשר הוא. אנשים שונים שעבדו או נפגשו איתו בנסיבות שונות מספרים כולם את אודו הדבר: כשדיברת איתו, הרגשת שאתה האדם החשוב ביותר, לפחות כרגע.

צור ארליך, מי שאחראי בכשרון רב על רוב תרגומי ספרי הרב זקס לעברית, סיפר לנו על שיחת טלפון שקיבל באחד מערבי יום כיפור: על הקו היה לא אחר מאשר הרב זקס בעצמו. הוא רצה לאחל לו גמר חתימה טובה.

"אני מאמין", הוסיף ארליך "שהיו לו באותו יום אלפי שיחות טלפון. ובכל זאת, הייתי ברשימה שלו, למרות שכמעט לא יצא לנו לעבוד יחד. הוא דיבר בחום, בחיבה, וזה לא הרגיש כאילו שעשה את זה כדי לצאת ידי חובה. גם בכנסים או הרצאות בארץ, כשהייתי פוגש אותו הוא מיד היה מזהה אותי ומברך אותי בחום".

הרב יונתן זקס הלך לעולמו בשנת 2020, בגיל 72. אחרי פטירתו, הספיד אותו צ'ארלס, מי שהיום הוא הוד מלכותו ואז היה עדיין רק יורש העצר, במילים הבאות: 

"ישרותו העמוקה, השכנוע הפנימי המוסרי שלו, בעולם מבולבל ומבלבל היו נדירים כל כך. היינו בני אותו זמן, שנינו נולדנו בשנת היווסדה של מדינת ישראל, ולאורך היכרותנו הארוכה למדתי להעריך עד מאד את עצתו. הוא היה מדריך מהימן ומורה מלא השראה. חבר נאמן מאין כמוהו. אני אתגעגע אליו יותר משמילים יכולות לבטא. הוא הפיץ סביבו אור, גם אם זה היה למשך זמן קצר יותר ממה שאיחלתי לו, ולנו. הוא היה באמת "אור לגויים" [את הביטוי הזה, ואת המילים הבאות אמר צ'רלס בעברית – מ.ז.], יהי זכרו ברוך".

הרב קוק: מנהיג ומשורר, רב ופילוסוף

הרב אברהם יצחק הכהן קוק היה דמות ייחודית בנוף היהודי בעת החדשה, גלו פרטים נוספים על אודות הרב קוק בכתבה שלפניכם

הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הארכיון לחינוך יהודי בישראל ובגולה, מתוך אוסף האפמרה של הספרייה הלאומית.

ההתחלה: עלייה מהירה של גדול בתורה

הרב אברהם יצחק הכהן קוק היה דמות ייחודית בנוף היהודי בעת החדשה. הוא נולד בשנת תרכ"ה (1865), בעיירה גריבה שבלטביה, והתקדם במהירות בעולם התורני. בהיותו בן פחות מעשרים הוסמך לרבנות ושימש מספר שנים ברבנות בערים זיימל ובויסק שבליטא. לא היה ספק כבר אז שמדובר בעילוי בתחום ההלכה. ואכן, הרב קוק הרבה לפרסם חיבורים הלכתיים ובנה לעצמו שם ומעמד בתחום. אלא שהרב קוק התפתח גם כמשורר וכהוגה דעות ועוד בגיל צעיר גם ניכרו בו תכונות של איש ציבור ומנהיג.

 

העלייה לארץ ישראל

בשנת 1902 (תרס"ב) נפטר רבה של יפו, ר' נפתלי הירץ הלוי, ועלתה השאלה מי ימלא את התפקיד. יואל משה סלומון המליץ לפנות לרב קוק בעיירה בויסק שבליטא, ולבקש ממנו לשמש כרב של יפו. הרב קוק, שהיה אז בן 37, היה מקובל הן על רבני ירושלים והן על מנהיגי הציבור ביפו כמו שמעון רוקח ואחרים. בירושלים תמכו בו רבני העיר, הרב שמואל סלנט ור' אליהו רבינוביץ תאומים, האדר"ת, שהיה חותנו של הרב קוק. הרב אליהו רבינוביץ' תאומים היה אביה של אשתו הראשונה של הרב קוק, אלטה בת-שבע. לאחר פטירתה, נשא הרב קוק את רייזה-רבקה, בת אחיו התאום של האדר"ת, הוא הרב צבי יהודה רבינוביץ' תאומים.

וכך, לאחר משא ומתן ממושך, ניאות הרב קוק להתמנות למשרת רבה של יפו. בתוקף תפקידו הוא היה אחראי גם על המושבות סביבה, כלומר על קהילות של חלוצים שלפחות חלקן התרחקו כבר מאורח החיים הדתי המסורתי המלא. הרב קוק שימש כרבה של יפו במשך עשור, בין השנים 1904 ו-1914. בתקופת שהותו ביפו פרסם את חיבוריו אדר היקר, עקבי הצאן, קול בהדר, על אתרוגי ארץ ישראל, הכשר שמן השומשומין לפסח, בטאון הניר, בו פרסם קבצים ספרותיים, ועוד.

 

הרב קוק "נתקע" באירופה וחוזר ארצה עם הבריטים

בשנת 1914 יצא הרב קוק לאירופה. מטרת נסיעתו הייתה השתתפות בוועידה העולמית של "אגודת ישראל". אלא שמלחמת העולם הראשונה מנעה מן הרב את האפשרות לשוב לארץ ישראל. כך הוא נאלץ להישאר בשווייץ, בעיר סנט-גאלן, עד לשנת 1916. בחורף של שנת 1916 הוא קיבל הזמנה מלונדון, מראשי קהילת מחזיקי הדת, לכהן בה ברבנות. הרב קוק הגיע ללונדון במועד רב משמעות: מלחמת העולם הראשונה עמדה אז בשיאה, ואיתה גם הפעילות המדינית של התנועה הציונית. כך היה הרב קוק לחלק מהפעילות שהובילה לבסוף להצהרת בלפור.

עם סיום מלחמת העולם הראשונה ותחילת השלטון הבריטי בארץ-ישראל, החל פרק חדש בחייו בפעילותו של הרב קוק. בשנת 1919 הוא שב ארצה וכיהן כרב של ירושלים. בשנת 1921 (תרפ"א) הוא הקים את "הישיבה המרכזית העולמית", הידועה היום כ"מרכז הרב", מוסד מרכזי של הציונות הדתית. בקיץ של אותה שנה הוקמה הרבנות הראשית לארץ ישראל, והרב קוק עמד בראשה עד פטירתו בג' אלול תרצ"ה (1935).

 

יוצר מגוון ומפתיע: רב, משורר ופילוסוף

הרב קוק הותיר אחריו שפע עצום של כתבים. הללו מתפרשים על פני תחומים רבים מאוד: הלכה, פרשנות והסכמות לספרי בתחום ההלכה, ולצדם גם כתבי הגות רחבי יריעה, שירה עברית ומאמרים בענייני השעה. בימי חייו, ובוודאי בשנותיו בארץ ישראל, הוא מיעט לפרסם את יצירתו ההגותית. לאחר מותו, פורסמו חלקים ניכרים ממנה על ידי בנו, הרב צבי יהודה קוק, ועל ידי תלמידיו. עד היום מצוי חלקה בכתבי יד השמורים באוספים פרטיים, ולמרבה הצער כלל אינם זמינים לציבור. הגותו של הרב קוק משלבת יסודות של פילוסופיה גרמנית, רעיונות מתחום הקבלה והחסידות, ורעיונות חדשניים ואפילו נועזים ומהפכניים. הרב קוק כתב בשפה גבוהה, ולא מעט מכתביו שראו אור לוו בהערות ובפרשנות. בין חיבוריו החשובים בתחום ההגות ניתן לציין את: אורות, אורות הקודש, אורות התורה, אורות התשובה, ערפלי טוהר, מוסר אביך, אדר היקר, ובתחום ההלכה:  חבש פאר, עץ הדר, דעת כהן, עזרת כהן, משפט כהן וכתבים נוספים.

הרב קוק עצמו התבטא על יצירתו במלים הבאות: "מתוכי, מתוך מעיני, הנני צריך תמיד לקחת את האוצרות הגנוזים. תמיד אני קשור באותו הצער הקדוש של דרישת השלמות העליונה, וזו אינה מתמלאת ואינה צריכה להתמלאות, כי זאת היא תכונת העריגה הנצחית, שיסודה הוא הצימאון האלוהי, אשר כל דבר אחר שבעולם לא ירווה אותו, כי אם המבקש לבדו, הצימאון לבדו, שייחשף תמיד יותר ויותר, ויוכר תמיד יותר ויותר, הוא בעצמו הוא מתהפך למקור כל עונג, למכון כל העדנים הרוחניים, לזיו שדי" (חדריו, מבשרת ציון תשנ"ח, עמ' יט).

 

​ ​ מתוך כרטסת דברי הגות של הרב קוק
אוסף רבקה שץ, מספר תיק: Scholem MS RS 11
​ ​ מתוך כרטסת דברי הגות של הרב קוק
אוסף רבקה שץ, מספר תיק: Scholem MS RS 11

 

​מנהיג רב השפעה, חוצה גבולות

כאיש ציבור וכמנהיג, כרב הראשי הראשון של ארץ-ישראל וכדמות כריזמטית ומקובלת על קהלים רבים ומגוונים, הרב קוק היה יחיד במינו. באוסף העלונים בחתימתו של הרב קוק השמור בספרייה הלאומית מצויות פניות לקהלים רבים בארץ ובחוץ לארץ. החל מפנייה לחקלאי ארץ ישראל "אחים חביבים בני הקבוצות בישובנו המתחדש בא"י … גדולה היא דרישתי מכם שתסדרו את ארחות חייכם … בדרכי המסורת" (1932, תרצ"ב). פניות לגיוס כספים למוסדות בארץ ישראל "אחינו שבגולה אשר עינם ולבם לציון" (לטובת "קופסאות הצדקה אשר זכו בהם המוסדות היותר עתיקים). באוסף המכתבים של הרב קוק המצוי בספרייה הלאומית ניתן למצוא פניות לאישים מכל גווני הקשת היהודית והארץ ישראלית, ביניהם אחד העם, מנחם אושיסקין, הוגו ברגמן, דוד תדהר (מפקח המשטרה בירושלים), זלמן דוד לבונטין, הנהלת בנק אנגלו-פלשתינה, וכמובן לרבנים רבים מכל רחבי העולם היהודי. כך, למשל, מכתב גלוי שהוא כתב לאנשי ועד הסתדרות "המזרחי" שבו הרב קוק מתגלה כמתנגד לזכות הבחירה לנשים. הוא אהב את החלוצים והתלהב ממפעלם, אך דרש מהם לשמור על עיקרי הדת. הוא פעל במציאות הציבורית המודרנית, אך היה שמרן באשר למעמד האישה. הוא חש קירבה גדולה לציונות המדינית, אך לא ויתר כהוא-זה בכל הקשור לצורך להחיל את ההלכה על כל אורחות החיים של הציבור היהודי.

 

הרב קוק: דמות שקשה לסווג

היום, במבט לאחור ומתוך המציאות כפי שהיא מוכרת לנו, קשה להגדיר את דמותו של הרב קוק, ועוד יותר קשה למקם אותו בקשת הדעות והגוונים ביהדות. האם הוא היה חדשן או שמרן? פוסק ציוני שתמך במפעל התחייה הלאומי, או שמא רב חרדי מהטיפוס הישן, שהתאים עצמו לפוסקי דורו? מנהיג לאומי שחצה את גדרי הציבור הדתי, או שמא מנהיג דתי שביקש לקרב את כל הציבור לעולם הדת וההלכה?

עובדיה יוסף: הרב שהאזין למוזיקה של הלב

לצד ידיעותיו המופלגות היה הרב עובדיה יוסף גם אוהב מוזיקה גדול, ובעיקר מוזיקה ערבית. מכתב מאוספי הספרייה הלאומית מגלה כיצד ראה בשימור הפיוט והזמר המזרחי שליחות לא פחותה מלימוד התורה

832 629 Blog

הכתרת הרב עובדיה יוסף כרב הספרדי הראשי לת"א-יפו. 17.6.1969. צילום: ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

הסרט "הרב עובדיה יוסף: מלך הספרדים" יוקרן בפסטיבל הסרטים דוקו.טקסט בספרייה הלאומית ב-20.8.2024. לפרטים ורכישת כרטיסים לחצו כאן.

בהלוויתו של מרן עובדיה יוסף ז"ל, מי שהיה במשך מספר שנים הרב הספרדי הראשי הראשון לציון, נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, וחתן פרס ישראל, השתתפו יותר מ-700 אלף איש. עד היום ההערכות טוענות שהייתה זו ההלוויה הגדולה ביותר במדינת ישראל. אין זה מפתיע משום שעבור רבים הוא היה פוסק ההלכה הגדול בדורו, מכונן זהות, ומנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס.

לצד פעילותו הציבורית והחברתית, לימוד התורה והפסיקה לרבים, היה לו גם תחביב. הרב עובדיה יוסף אהב מוזיקה. הוא היה בעל אוזן מוזיקלית חדה ביותר וכבר מגיל צעיר שימש כחזן תחת השגחתו של אביו, יעקב עובדיה שהיה צורף ופייטן, בבית הכנסת שלהם בבגדד.

"כל השבוע היינו לומדים כאילו יש מישהו מזמזם לי באוזן את כל השירים ההם, וכל התשבחות האלה, איזו מנגינה יפה, יש עליה רוח של קדושה. אין שכינה שורה על האדם אלא רק בשמחת מצווה"

מתוך הסרט "הרב עובדיה יוסף: מלך הספרדים

בין הזמרים האהובים עליו נמנו עבד אל וואהאב, לילה מוראד, פריד אל-אטרש וכמובן אום כולתום – כולם מצמרת המוזיקה הערבית הקלאסית של ימיו. אהבתו למוזיקה שלהם באה לידי ביטוי בפסיקות שלו. הוא התיר לשמוע שירת נשים כאשר היא מוקלטת ולהשתמש במנגינות ערביות עבור תפילות אפילו בקטעים חשובים במיוחד כמו קדיש או קדושה (חלק מחזרת הש"ץ של תפילת שמונה עשרה הנחשבת חשובה במיוחד עד כדי כך שמותר לאמרה רק כשישנו מניין). הוא אפילו כתב פיוט שהותאם לשיר של אום כולתום, ששירתה הייתה חביבה עליו במיוחד, אך סירב להצעות להקליט אותו.

הרב עובדיה יוסף
ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית


הרב עובדיה עצמו חיזן והיה בעל קריאה, ואף נהג לקרוא בתורה כדי לפרנס את משפחתו מרובת הילדים בצעירותו. אולם הוא סירב ללמוד לפרוט על עוד, למרות היותו הכלי האהוב עליו, משום היותו בן תורה שלא היה לו פנאי לכך.

הוא כן שלח את ידו בכתיבה מחורזת ובעלת משקל, ובנערותו אפילו כתב כמה פיוטים בעצמו, ניתן להבחין בחתימת שמו של הנער עובדיה יוסף בסופו של השיר:

רעיה אגאלך, שובי אהלך, סתרך ואורך למעוני, אוציאך לרויה.
לך קויתי ה' רועי. חמול נא וחיש להרגיעי. מגיני וקרן ישעי.
גואלי שלח. וחובי סלח.
משגבי עיני צופיה
בך נגיל ונשמחה. ונסו יגון ואנחה. נשב בהשקט ובבטחה.
קרית מלך רב. אור הנערב.
משגבי שלח אליה
יה פדה נא לעם אביון. בנה המקדש והאפריון. נכון יהיה בהר ציון.
השב העטרה. כתר תפארה.
משגבי לעם עובד יה.

(הודפס בידי החזן יוסף יחזקאל ז"ל בספר שירה ורינה ירושלים תשכ"ו 1966 סימן קיז).

נהגו של הרב עובדיה יוסף, ר' שלומי אברהם, מספר שהרב נהג להאזין לקלטות של אום כולתום. מידי פעם, בעודו נהנה מהמוזיקה, היה מפטיר לעבר מערכת השמע "ימח שמה", שכן היא לא הייתה מפורסמת באהבת ישראל גדולה.

כאשר התמנה למשרת הרב הראשי הספרדי, הראשון לציון, הוא לא לקח על עצמו רק את ענייני הפסיקה וחיזוק המורשת ולימוד התורה, אלא ראה בעצמו גם שליח לטיפוח התרבות והזמר המזרחי.

במכתב שכתב הרב בכ"ב שבט תשמ"ה (13 בפברואר 1985), הוא פונה בבקשה מיוחדת לעזרא אהרון, אחד מגדולי הפייטנים והמלחינים של תקופתו – בבקשה להקליט ולקדם מספר מנגינות מיוחדות הזכורות לרב ולהפיץ אותן ברבים.

עזרא אהרון נולד בבגדד ב-1903 ונחשב למוזיקאי ובעל יכולות ווקאליות נדירות וכשרון הלחנה גדול. הוא עלה לישראל והקים את האגודה לקידום הזמר המזרחי העברי ולאחר קום המדינה הקים וניהל את תזמורת קול ישראל בערבית.

במכתב שנשמר בארכיוני הספרייה הלאומית מכנה הראשון לציון את אהרון "נעים זמירות ישראל" ומבקש ממנו להקליט מספר ניגונים. הרב כותב שהוא סומך על אהרון יותר מכל להקליט את השירים בעצמו משום שהוא יודע להקפיד על המקאמים כראוי. ההתכתבות בין השניים ובעיקר מכתב התודה שנשלח מלשכתו של הראשון לציון לאחר סוף המעשה מציגים היטב את החזון הכולל של הרב עובדיה יוסף, לשמר מנגינות וזמירות עתיקות. יתרה מזאת, המכתב מראה שלדידו של הרב גם  המוזיקה שאולי עשויה להיחשב כשולית או בלתי חשובה, היא עמוד תווך עקרוני של מסורת שיש לטפח ולהפיץ.

לקריאה נוספת

עולמו הפיוטי של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

חידת חייו ומותו של הבעל שם טוב: אגדה שהייתה באמת?

איש אינו יודע מתי או איפה הוא נולד, אבל בחג השבועות אנחנו מציינים את יום השנה לפטירתו של אחד האנשים המשפיעים ביותר על העולם היהודי במאות השנים האחרונות. האם הבעש"ט היה אדם אמיתי או אגדה חסידית? איך דמותו החידתית השפיעה על דורות של תלמידים? כיצד חזה את מותו שלו, ואיך כל זה קשור לנעמי שמר? ד"ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות בספרייה, מספר על אחת הדמויות המרתקות בהיסטוריה היהודית

832 629 Blog

תצלום מתוך ספר ביידיש, ובו רפרודוקציה של דיוקן הבעש"ט. התצלום שמור באוסף אברהם שבדרון (פורטרטים), הספרייה הלאומית

כשהבעל שם טוב היה בראשית דרכו, מספרת האגדה, הוא הגיע לעיירה יהודית. מוקדם בבוקר הוא עמד עם העגלה שלו, פגש יהודי בדרכו לבית הכנסת, והתחיל לשוחח אתו ולספר לו סיפור. היהודי נהנה מהסיפור, ונשאר לשמוע עוד אחד. בינתיים עברו שם יהודים נוספים, ראו את המחזה, הקשיבו לסיפור, ונשארו גם הם לשמוע עוד סיפור. וכך התאספו כל יהודי העיירה, עמדו והקשיבו לבעל שם טוב ולסיפוריו.

באותה עיירה היה רב חמור סבר, שהקפיד מאד על תפילה בזמנה. הגיע רב העיירה לבית הכנסת, וחיכה למניין, שלא הגיע. המתין הרב חצי שעה, שעה, עד שהבין שהיום לא יהיה לו מניין. וכך מתוך רוגז, התפלל הרב ביחידות, ויצא לברר מדוע לא היה היום מניין בעיירה.

והנה מתברר לרב שיש יהודי שעומד במרכז העיירה, מספר סיפורים, ומעכב את כולם. קרא הרב למזכירו, ואמר לו לך קרא מהר ליהודי הזה, ונעניש אותו על הפרעתו לקיום מניין הבוקר. לאחר כמה דקות, נכנס הבעל שם טוב ואמר: כבוד הרב, באמת מגיע לי עונש על ביטול תפילה בציבור, אך לפני שאתה מעניש אותי, תן לי לספר לך סיפור. 

וכך סיפר הבעל שם טוב לרב העיירה סיפור אחר סיפור, עד שבסיום הפגישה היה זה הרב, שקיבל על עצמו להיות מחסידיו הגדולים של הבעל שם טוב. החסידים מספרים שלרב העיירה קראו רבי יעקב יוסף מפולנאה, מי שמוכר כתלמידו הגדול של הבעל שם טוב, ומראשוני גדולי החסידות.

יכולתה יוצאת הדופן של התנועה החסידית לספר סיפורים תרמה לא מעט למבוכה סביב דמותו החידתית והפלאית של מחולל התנועה רבי ישראל בעל שם טוב. דמות שהעסיקה דורות של היסטוריונים וחוקרים. שמעון דובנוב, אבי המחקר הביקורתי של החסידות כתב בפתח ספרו "תולדות החסידות":

"מתוך הערפל נשקפת אלינו צורתו ההיסטורית של יוצר החסידות…מסכה עבה, ארוגה בדמיון בני דורו ודורות מאוחרים, מכסה מעינינו את תמונתו האמיתית של הבעש"ט, עד שלפעמים נראה לנו, כאילו אדם זה לא היה ולא נברא, אלא משל היה, שם בדוי לגורם תנועה דתית שהרעישה את עולם היהדות". 

דובנוב עצמו לא הטיל ספק בקיומו של האדם הממשי, רבי ישראל בעל שם טוב, ועדיין מחסור במידע עובדתי כיסה את פני מחקר החסידות במשך עשרות שנים. עד היום איננו יודעים בביטחון לא את שנת לידתו ולא את מקום הולדתו. איננו יודעים מאומה על הוריו ולא על מוריו. ילדותו ובחרותו אפופים סוד – "משל יד נאמנה טרחה לטשטש את עקבותיו", כלשונו של הסופר אליעזר שטיינמן. 

רק עם תחילת פעילותו הציבורית, באמצע שנות השלושים של המאה ה-18, הוא מתגלה אט-אט, אלא שאז הוא מופיע כבר במלוא שיעור קומתו. הוא כבר נפגש עם מקובלים, ומרכז סביבו חוג תלמידים, מעריצים ומתנגדים, נשים ופשוטי עם, יהודים ונוכרים. במיוחד הוא מוכר כ"בעל שם": מרפא ומחולל נסים. 

בעוד דובנוב, גרשום שלום ורבים מחוקרי החסידות העריכו בוודאות שהבעל שם טוב לא היה רק אגדה – שהרי תלמידיו מזכירים אותו ומלמדים תורה בשמו, הסידור בו השתמש קיים, ואפילו קברו ומצבתו מונחים בפנינו –  היו מספר חוקרים שהטילו ספק בקיומו. האם לא ייתכן שאגדות שונות על בעלי שם שונים התלכדו יחד לספר סיפור אחד? האם יתכן שאדם שכל עולמו הוא ניסים ונפלאות באמת היה ונברא? ואולי אכן היה אדם כזה, אבל תלמידיו הם אלה שיצרו את האגדה סביבו אחרי לכתו? 

פרופסור משה רוסמן הוא היסטוריון מיומן ומקצועי, וגם היה לו מזל. בראשית דרכו האקדמית הוא החליט להתמקד לא בתיאולוגיה של הבעל שם טוב אלא בחיים עצמם. הוא ניסה להימנע מלכתוב על הביוגרפיה האינטלקטואלית של הבעל שם טוב, ובמקום זאת נבר בארכיונים בניסיון לקבל תמונה על החיים היהודיים בתקופה זו. 

והנה בתחילת הקריירה שלו, תחילת שנות ה 90,  הוא גילה תגלית חשובה ביותר. ברישומי המס של העיירה מדז'יבוז' שבאוקראינה, עיירת מגוריו של הבעל שם טוב, המתייחסים לשנים 1740-1760 ושמורים בספריית צ'רטוריסקי בקרקוב, מופיעים אזכורים ל"קבליסט" או "בעל שם, דוקטור" הגר בבית בבעלות הקהילה ופטור מתשלום מסים. 

לצד ה'בעל שם' הזה, ויחד עימו, מופיעים באותם רישומים דמויות רבות המוכרות מהספר 'שבחי הבעל שם טוב'. מתברר אם כן שלא רק שהבעל שם טוב אכן היה קיים, אלא שכבר בחייו הוכר כ'בעל שם', כמרפא, 'דוקטור', ואפילו כ"קבליסט". יתרה מזו, מרישומי המס ניכר שהבעל שם טוב לא היה בהכרח דמות אנטי ממסדית – כפי שדורות מאוחרים נטו להציג אותו – אלא אדם המוכר על ידי הקהילה ומתוקף ייחודו הוא מקבל מהקהילה בית ומהשלטונות פטור ממס. 

החל משנת 1760 הבעל שם טוב שוב איננו מופיע ברשימות, ומכאן שנפטר.

דמותו של הבעל שם טוב ממשיכה להיות דמות חידתית, פלאית, ואגדתית. עד היום חלוקות הדעות על מועד לידתו, אבל על מועד פטירתו יש הסכמה: חג השבועות תק"כ, 1760. אבל כפי שחייו של הבעל שם טוב היו מלאי חידות ואגדות, כך גם תהליך פטירתו. 

תהליך הפטירה של הבעל שם טוב, כפי שהוא מתואר בספר "שבחי הבעל שם טוב" (העיבוד כאן לעברית על פי אתר זושא), כאילו נשלט על ידי הבעל שם טוב עצמו. הוא יודע את המועד. הוא חש את המאבק ועבורו המוות הוא בסך הכל מעבר לקיום אחר:

"קודם לכך, מסר הבעש"ט לתלמידיו סימן – כאשר ייעצרו שני השעונים שבביתו, ייפטר מן העולם. 
והנה, כשחזר הבעש"ט מבית הכיסא (-השירותים) ורחץ את ידיו, עצר מלכת השעון הגדול. וסבבו אנשיו אותו (-תלמידי הבעל שם טוב ניסו להסתיר ממנו), שלא יראה את השעון שעצר. 
אמר להם הבעש"ט: "אני יודע שעצר השעון, ואיני דואג, שהרי יודע אני בבירור כי כשאצא מפתח זה אכנס מיד בפתח אחר." 

וממשיך הסיפור החסידי ומתאר:

"ישב הבעש"ט על המיטה, וביקש שיעמדו תלמידיו סביב המיטה, ואמר להם דברי תורה. אמר להם הבעש"ט כי ישנו עמוד שבו עולים מגן עדן התחתון אל גן העדן העליון, וכך מתקיים גם בכל עולם ועולם. ועמוד זה מתקיים בכל אדם ובכל זמן….

אט אט נחלש קולו עד שלא יכלו עוד תלמידיו להבין את המלים והאותיות היוצאות מפיו. וציווה לכסות אותו בסדין, והתחיל להזדעזע ולרעוד, כמו שהיה נוהג בתפילת שמונה עשרה. 

ואחר כך נח מעט ונרגע גופו, וראו שעצר השעון הקטן…

לימים העיד ר' לייבּ קֶסלר, שהיה במקום, כי ראה את נשמתו של הבעש"ט יוצאת מגופו כמין שלהבת שצבעה תכלת."

***

בשיר הפרידה מאמו נעמי שמר, "כל מי שאת", מתאר אריאל הורביץ את מחוגי השעון הנעים כמו זוג מספריים, סופרים את הזמן לאחור.

המחוגים בשעון כמו זוג מספריים

קרובים לנגיעה בפתיל חייך

ואי אפשר לתפוס במבט

את כל מי שאת

בשירו של הורביץ אין שעון קטן ואין שעון גדול, אלו המחוגים שנעים כמו זוג מספריים, חותכים את הזמן, את פתיל החיים. 

ואולי כדברי הבעל-שם-טוב עצמו: "העמוד שבו עולים מגן עדן התחתון אל גן העדן העליון… מתקיים בכל אדם ובכל זמן,"  ואי אפשר לתפוס את חידת האדם במבט, "את כל מי שאת". 

עבור החסידים הסתלקותו של הבעל שם טוב בחג השבועות מסמלת יותר מכל את מעמדו ואת נשמתו כמי שקשורים קשר עמוק ל'מתן תורה' ולהפצתה. דמותו של הבעל שם טוב נשזרת בדמותם של מנהיגים יהודיים אחרים הקשורים קשר עמוק לחג השבועות: משה רבנו שקיבל את התורה ודוד המלך, שגם עליו מספרת המסורת שנפטר בשבועות, ושמצאצאיו יבוא מלך המשיח, משיח בן דוד. פטירתו של הבעל שם טוב בשבועות מסמלת את היותו חוליה משלימה בשרשרת ארוכה של הפצת  מעינות התורה החוצה, וקירוב הגאולה.