קצין, טייס, צלם: האיש שצילם לראשונה את ארץ ישראל מהאוויר

פריץ גרול היה קצין גרמני שנשלח לארץ ישראל בשיא מלחמת העולם הראשונה במטרה לסייע לכוחות העותמאניים. על הדרך, הוא צילם את הנופים, הערים והאתרים המיוחדים בארץ: מהקרקע ומהאוויר

יפו מן האוויר, מתוך אלבום התמונות של פריץ גרול, הספרייה הלאומית

ב-1916 כבר היה מצבם של הכוחות העותמאניים במזרח התיכון לא טוב כל כך. הם התקשו לעמוד מול הכוחות הבריטיים שתקפו בכמה חזיתות. בקיץ נפתח המרד הערבי הגדול בהובלת האמירים עבדאללה ופייסל, ובתמיכת הכוחות הבריטיים ששלחו לאזור את לורנס איש ערב. עוד לפני שנפתחה מלחמת העולם הראשונה נחשבה האימפריה העותמאנית ליצור גוסס שכונה "האיש החולה של אירופה". בשלב הזה, אחרי כשנתיים של לחימה, האיש החולה היה על ערש דווי.

בני בריתה הגרמנים של האימפריה העותמאנית לא יכולים היו לעמוד מהצד. הם היו זקוקים לטורקים שיעסיקו את הבריטים וימנעו מהם להכריע את החזית המערבית. ואכן, אחרי מסע לחצים של בכירי הצבא, נשלחו סוף סוף באביב-קיץ 1916 יחידות סיוע גרמניות למזרח התיכון, לעמוד לצד הצבא הטורקי המתפורר.

1
חיילים על רקע מטוסים. מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית

היחידות האלה הגיעו לקראת המתקפה הטורקית-גרמנית האחרונה נגד הכוחות הבריטיים בסיני, וביניהן הייתה גם טייסת גרמנית. הצבא הגרמני הצטיין בשימוש במטוסים, כלי תחבורה חדש ולא כל כך אמין באותה עת, שבמלחמה זו נעשה בו שימוש צבאי לראשונה. ויחד עם הטייסת הגיע קצין גרמני כבן 40 שזהו לו הביקור הראשון בארץ ישראל. זה היה פריץ גרול, שפיקד על יחידה חדשה נוספת שהגיעה עם טייסת המטוסים: יחידת הצילום האווירי.

1
פריץ גרול. מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית

משימתו העיקרית של גרול הייתה יחידה במינה: לראשונה בהיסטוריה תצולם ארץ ישראל מן האוויר לצרכים צבאיים. כך נוצרו צילומי האוויר הצבאיים הראשונים של ארץ ישראל. בצילומיו של גרול אפשר לראות מהאוויר לראשונה את יפו. הוא צילם מהאוויר את אזור הכנרת ואזורים במדבר סיני, ואפשר לזהות בצילומיו שדות חקלאיים ופסי רכבת.

1
אזור אשקלון של היום, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
קיסריה מן האוויר, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
עתיקות שבטה מן האוויר, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
באר שבע מן האוויר, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
המושבה הטמפלרית שרונה מן האוויר, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית

אבל גרול, כמו גם חבריו לטייסת ולשאר היחידות הגרמניות שהגיעו לכאן, לא התייחס לארץ ישראל בשוויון נפש, או כיעד צבאי בלבד. כמו תייר מצטיין – או בעצם צליין – תיעד גרול את הדרך שעשה מחופי אירופה, דרך טורקיה, סוריה ולבנון, עד לארץ ישראל. הוא צילם את הבוספורוס, תיעד את רחובות דמשק, את הנסיעות, את האנשים שפגש בדרך וגם את חבריו ליחידה. מדיהם של החיילים הגרמנים רומזים אולי גם הם על היחס הקולוניאליסטי משהו של אנשי הצבא לארץ הקודש ולמזרח התיכון (שימו לב לכובעים). מנגד, את עמודי האלבום בהם הוצבו תמונות הר הבית ואתרים קדושים אחרים בירושלים מילא גרול בתיאורים מלאי התרגשות ובכתב צפוף. יחסית לציוד הצילום המיושן, נראה שגרול תיעד ללא הפסקה: את חיפה ויפו, את באר שבע בה הוצבו הכוחות, ואפילו שני עמודים עם תמונות של העיר רמלה.

1
אנשי הטייסת במסדר, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
באיסטנבול, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
תושבים בסוריה, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
פורטרט מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
נשים בדואיות בבאר שבע, מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
תמונה אחת של רמלה מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית
1
אחד מדפי האלבום המתעדים את הר הבית ומקומות קדושים אחרים בירושלים. בין התמונות כתב גרול תיאורים בגרמנית. מתוך אלבום פריץ גרול, הספרייה הלאומית

כדאי מאוד לעיין לעומק באלבום המפואר, שנתרם לספרייה הלאומית על ידי גב' רות של (Ruth Schell) מלונדון, באמצעות פרופ' בנימין זאב קידר, אשר חקר את תצלומיו של גרול. עשרות התמונות שבו מאפשרות ממש לחזות בארץ ישראל של אז, בסופן של 400 שנות שלטון עותמאני. הוא זמין לצפייה כאן.

תודה לגיל וייסבלאי על סיועו בהכנת הכתבה