גילוי העולם כפי שמשתקף במפות עתיקות

עידן התגליות הביא להרחבת הידע האנושי בנושא הגאוגרפיה של העולם בו אנו חיים ועל נופים ואנשים במחוזות רחוקים באמריקה ואסיה. חידושים אלו משתקפים גם במפות עתיקות השמורות בספרייה הלאומית

השנה מציין העולם 500 למותו של פרדיננד מגלן, מגלה הארצות הנודע. הפלגותיו בשירות מלכי פורטוגל וספרד הביאו לגילוי חלקי עולם ונתיבי שייט שלא היו ידועים עד אז לאדם המערבי. ניתן להתחקות אחר תגליות מסעות מגלן והידע האנושי שנצבר בהמשך עידן התגליות ע"י נוסעים וחוקרים נוספים, תוך עיון במפות עתיקות השמורות בספרייה הלאומית באוסף המפות ע"ש ערן לאור.

מפת עולם מעניינת וייחודית משנת 1503 היא מפתו של Gregor Reisch. תבנית המפה הבסיסית הינה כשל מפות תלמי (פתולומיאוס) הכוללות את העולם העתיק בלבד, כפי שהיה ידוע לגאוגרפים לפני עידן התגליות.

ואולם, במפה זו, בגשר היבשתי המקשר בין דרום מזרח אסיה לאפריקה (בשוליים התחתונים של המפה), יש התייחסות מרומזת ראשונה המופיעה על מפה מודפסת לגילויי קולומבוס: ["כאן אין יבשה כי אם ים ובו איים שאינם ידועים לפתולימיאוס"] מיקום הכיתוב (סומן בצהוב) מתאים לאמונתו של קולומבוס שגילה איים ליד חופי אסיה.

זו הפעם הראשונה שייצוג רוחות השמיים הינו כפרצופים מסוגננים וייחודיים, (ולא ככרובים כפי שנעשה עד אז); באחד הראשים מוצאים את הייצוג הראשון בדפוס לשימוש במשקפיים.

כידוע, אחת התגליות המשמעותיות ביותר של עידן התגליות היא גילוי אמריקה ע"י כריסטופר קולומבוס ב- 1492. בעשרות השנים לאחר מסע קולומבוס, שם היבשת המופיע על המפות כולל התייחסות להיותה "העולם החדש":

"תאור חדש של אמריקה העולם החדש" 1570

מפת צפון ודרום אמריקה משנת 1596 שכותרתה "אמריקה העולם החדש" כוללת את דמויותיהם של מגלי הארצות – קולומבוס, אמריגו וספוצ'י, מגלן ופרנסיסקו פיסארו – עם ציון שנות מסעותיהם – וכן איורי ספינות, עוגן, ועזרי ניווט כמצפנים ומפות.

פרדיננד מגלן
אמריגו וספוצ'י שעל שמו נקראת יבשת אמריקה

מפת התלתן, 1585 מציגה את יבשות העולם העתיק כשלושת עלי התלתן, ואת "אמריקה העולם החדש" בפינה השמאלית התחתונה.

מפה זו מייצגת ישן וגם חדש: מצד אחד נמצא בה את ייצוג העולם העתיק שבמרכזו שלוש היבשות אירופה, אסיה ואפריקה, והמניע ליצירתה הינו תפיסה דתית – ירושלים במרכז, רומא –מושב האפיפיור – מודגשת, ומן הצד השני המפה מייצגת את המציאות הגיאוגרפית המעודכנת – יבשת אמריקה. למרות שהספר מתוכו לקוחה המפה עוסק בכתבי הקודש, המחבר הרגיש כי אינו יכול להתעלם מן הגילוי החדש ובחר לכלול אותו במפה.

אטלס עולם, 1585

המפה הראשונה המופיעה בו – מפת עולם הכוללת גם את אמריקה, בחלקה הדרומי מערבי של המפה נדפס כיתוב המתייחס לגילויי מגלן.

המפה השניה באטלס נבחרה להיות מפת אמריקה עם הכותרת "אמריקה העולם החדש"

מדובר באטלס כיס בצביעת יד מוקפדת, בה עשו שימוש גם בעלי זהב להשגת תוצאה מרשימה ואיכותית.

מפת אמריקה, 1610 בקרוב

כיתוב בצפון ומרכז אמריקה: [צרפת החדשה ו- ספרד החדשה] Nova Francia, (היום- רובו של חבל קוויקבק בקנדה) ו- Nova Hispania (היום – מרכז ארצות הברית ומדינות מרכז אמריקה). במקביל למסעות גילוי הארצות, המעצמות האירופאיות משתלטות על השטחים החדשים כדי לנצלם לצרכיהן.

האדם המערבי שהגיע לדרום אמריקה התבונן בסקרנות על ילידי היבשת החדשה ותאר את חייהם בציורים המעטרים את המפה: ילידים בברזיל מכינים משקה אלכוהולי מנדיוקה משורש המניהוט, (התססת שורש הצמח בתהליך של בישול, לעיסה ויריקה).

ציידים ודייגים בסירות:

במפה ציורית זו לא נפקד מקומו של עולם החי. נוכל למצוא בים דג מעופף ומפלצת ים, ועל מסגרת האיור התחתון תיעד מאייר המפה עופות האופיניים לדרום אמריקה.

לא תמיד הצליחו מגלי הארצות לעמוד בצורה מדויקת על טיב תגליותיהם בזמן אמת. דוגמא לכך ניתן לראות בייצוג חצי האי באחה קליפורניה:

מפת צפון ומרכז אמריקה, 1669 עם הזיהוי השגוי של חצי האי באחה קליפורניה כאי (ולא חצי-אי כפי שהוא במציאות).

ניתן לראות שקו החוף ממופה בפירוט יחסי, בעוד פנים היבשת ריק כי טרם הספיקו ללמוד אותו ולמפותו בצורה מדויקת. כן מופיעים על המפה איורי בעלי חיים אופייניים לאזור.

מפת עולם 1580 לערך כוללת כיתוב המתייחס לקולומבוס ולתאריך גילוי אמריקה 1492 וכן כיתוב "אמריקה או הודו החדשה". הכיתוב הזה תואם לאמונתו של קולומבוס שהגיע להודו (ממינוח זה נגזר השם אינדיאנים לילידי יבשת זו).

מפת אזור הפיליפינים 1593 [את איי הפיליפינים גילה פרדיננד מגלן במסעו בשנת 1521]

באיורים על המפה בדרום ובאזורי האוקיאנוסים הילידים בערום חלקי ועוסקים בדייג וציד כשהם אוחזים חניתות וקשתות. בעוד בצפון, ביבשה, רוב הדמויות לבושות.

מפת אזור הפיליפינים, 1595, מכוונת לדרום. על המפה איורי חיות וספינה אירופאית.

המפה כוללת בשטחי סין איורים נאים של בעלי החיים שהעין האירופאית בת התקופה אינה מורגלת לראותם:

ב- 1519 עברו ספינות מגלן מן האוקיאנוס האטלנטי לאוקיאנוס השקט דרך מה שייקרא מצר מגלן.

מפת המצר, 1638

המצר, ולצידו זוג פינגווינים ניצבים בשטח צ'ילה.

מפה פורטולנית מתוך אטלס של בלאו, 1663 מפה זו כוללת סימון מסלולי שייט באזור איי הודו המזרחית והפיליפינים ואיורי ספינות אירופאיות.

מפת עולם עם הגילויים החדשים – כולל דמויות ונופים מן הארצות שנתגלו לאחרונה, 1748

המתבונן באיור העליון משמאל יכול לראות דוגמה לארץ חדשה שהתגלתה לא מכבר, ובה חקלאים אוספים יבול בשדות, סחורות ארוזות ממתינות, צייד יורה חץ מקשת, וברקע ספינות.

באיור התחתון מימין מוצגות מדבריות אפריקה, ודמות עם אריה.

מפת אזור פולינזיה ואוסטרליה, 1790. המפה כוללת סימון נתיבי השייט של מגלי הארצות כג'יימס קוק (שהיה האירופאי הראשון שהגיע למזרח אוסטרליה) וטסמן (על שמו טסמניה) שגילה את ניו זילנד.

אוסטרליה מכונה Ulimaroa – שם שניתן לה ע"י גאוגרף שבדי והיה בשימוש בעבור יבשת זו במפות אירופיות במשך כארבעה עשורים.

האזור הצפוני מזרחי לניו-זילנד עם סימון נתיבי מסעותיהם של קוק וטסמן ושנת המסע.

מפת אזור אוסטרליה ופולינזיה 1796 עם הכיתוב "הולנד החדשה" לאוסטרליה. זו התקופה בה הולנד היתה מן המעצמות המובילות במסחר ימי ובספנות, ומערב אוסטרליה היה שטח שליטה הולנדי.

גם במפה זו מסומנים נתיבי ההפלגה של נווטים ומגלי ארצות, תוך ציון שמם ותאריך המסע.

גילויי מגלן וחידושי עידן התגליות באים לידי ביטוי במפות העתיקות והציוריות, וניתן למצוא בהן עדות להשתנות תמונת העולם עם הגילויים החדשים, התפתחות המדע ופיתוח חידושים בתחומי עזרי הניווט והקרטוגרפיה. המפות האירופאיות מתעדות לא רק את הארצות החדשות, אלא גם את הנוף והמראות המהווים חידוש לעין המערבית ומספקים למעיין בהן חוויה אסתטית ולימודית גם יחד.

אתם מוזמנים להמשיך ולעיין במפות אוסף לאור הסרוקות באתר הספרייה. אוסף המפות ע"ש לאור בספרייה הלאומית

על מי מבוסס הסיפור המוכר ביותר של פרנץ קפקא?

אחת ההשערות המובילות לזהותו של השרץ מהגלגול היא מורה העברית של הסופר

מרדכי גיאורגו לנגר כחרדי וכחוזר בשאלה, מתוך אוסף מרדכי גיאורגו לנגר בספרייה הלאומית

אחד הסיפורים המפורסמים ביותר שנכתבו בפראג הוא "הגלגול" של פרנץ קפקא, המספר על אדם שמתעורר בוקר בהיר אחד ומגלה שנהפך לשרץ ענקי. תלי תילים של פרשנויות נכתבו על הסיפור הזה, שהסימבוליות שלו היא אינסופית, ורבים רואים בו מעין משל מודרני כביר להעדר המוצא, חוסר האונים והאבסורד של האדם הניצב מול איתנים גדולים שאינו מסוגל להבין. גדולים וטובים הציעו פרשנויות סבוכות ומשונות לסיפור על השרץ שמתמודד עם עולה של המציאות וסביבתו הקרובה, אולם ייתכן שההשראה נובעת מסיפור אמיתי לגמרי, של יהודי אחד שגר בעיר פראג.

אותו יהודי הוא מרדכי גיאורגו לאנגר, אינטלקטואל מקומי ממשפחה שהייתה בהווייתה גם יהודית, גם צ'כית, ואפילו קצת גרמנית. הם חיו חיי נוחות בורגניים מחוץ לרובע היהודי, שיהודים רבים בפראג השאירו מאחור כחלק מתהליך ההפיכה לאזרחים מהשורה, אבל משהו אצל לנגר היה שונה. הוא ראה את עצמו קודם כל כיהודי בעל יעוד למסע רוחני. את מסעו הרוחני העביר לאנגר בחצרות חסידים בפולין, וכשחזר למשפחתו בפראג הוא נראה כאדם שעבר מטאמורפוזה. הוא אימץ את אורח החיים החסידי והתלבש כחסיד בעלז בצורה שהייתה זרה לחלוטין ואף מביכה ליהודי פראג, שכבר עזבו את חיי הגטו. הוא אף נהג להסתגף ולאכול לחם ובצל בלבד ולהתהלך במהירות כמנהג החסידות.

פסל של פרנץ קפקא המציין את מקום הולדתו בפראג

 

במקביל, נעשה לאנגר בפראג למלומד שהעמיק בידיעת העברית עד למדרגת משורר, וחשף בכתביו לעולם הקבלה היהודית והחסידות. ידיעותיו המרשימות פרסמו את שמו ברחבי העיר, ובין תלמידיו לעברית נמנה גם הסופר האלמוני (אז) פרנץ קפקא, שכינה את מורו באחד מכתביו "היהודי המערבי שהתבולל בחצרות חסידים". קפקא היה עד לתחושת הזרות והניכור שחווה לנגר בקרב משפחתו שגר תחת קורתה, ואפשר לראות דמיון רב בין גיבורו של "הגלגול", גרגור סמסא, ובין מרדכי גיאורגו לנגר החסיד. גם אחיו של לאנגר, הסופר פרנטישק לאנגר תהה על דמיון זה. בכל מקרה, חוקרים היום רואים קשר הדוק בין פראג לסיפוריו של קפקא, וכמובן גם קשר ליהודי פראג, שקפקא נמנה עם קהילתם.

תמונת מרדכי גיאורגו לנגר מתוך ספרו "מעט צרי", הוצאת "דבר"

למרות שעברו קרוב למאה שנה משיעורי העברית והמפגשים המרתקים בין לאנגר לקפקא, עדיין אפשר למצוא אותם תחת אותה קורת גג בספרייה הלאומית בירושלים. עזבונם מצא בית בספרייה הלאומית כמו ארכיונם של חברים אחרים מהחוג האינטלקטואלי היהודי של פראג כמו הסופר מכס ברוד, הפילוסוף שמואל הוגו ברגמן ועוד אשר תקעו יתד בישראל והביאו קצת מימי הזוהר של יהדות פראג. האוסף כולל מכתבים, העתקים של כתבי יד, תצלומים מעטים ובעיקר דברי דפוס הקשורים לפעילותו הספרותית של מרדכי גיאורגו לנגר.

ארכיונו של מרדכי גיאורגו לאנגר הופקד בספרייה הלאומית בידי דב סדן. הארכיון כולל מכתבים, העתקים של כתבי יד, תצלומים מעטים ובעיקר דברי דפוס הקשורים לפעילותו הספרותית של האיש שאולי, כך אומרים, היווה השראה לסיפור המוכר ביותר של קפקא.

 

לקריאה נוספת

מה עלה בגורלו של ארכיון פרנץ קפקא?

מרים זדוף, לשנה הבאה במריינבד: העולמות האבודים של תרבות המרחצאות היהודית, מרכז זלמן שזר, 2019

הוויכוח סביב מקום קבורתו של משיח השקר

מדוע מצא נשיא מדינת ישראל עניין באדם שטען שהוא המשיח לפני מאות שנים? ואיך קרה שנקלע לוויכוח עם גדול חוקרי הקבלה?

התגלע ויכוח בין הנשיא השני, יצחק בן צבי, ובין גדול חוקרי הקבלה גרשם שלום. הוויכוח נסוב סביב מקום קבורתו של שבתי צבי, האיש שהכריז על עצמו כמשיח, סחף אחריו המוני יהודים ואולץ לבסוף להתאסלם על ידי הסולטן העותמני. בן צבי, שהיה היסטוריון ללא הכשרה רשמית, ובכל זאת היה אינטלקטואל הניחן בסקרנות, דקדקנות ותחושת שליחות שהלוואי והיו לכל חוקר, טען בתוקף ששבתי צבי נקבר בעיר בראט שבאלבניה, לצד קהילה יהודית קטנה שתמכה בו בפרק האחרון של חייו. שלום, מנגד, קבע את מקום פטירתו וקבורתו בעיירה שאליה הוגלה בידי העותמנים – אולצין, הנמצאת במונטנגרו של ימינו.

תחריט של העיירה אולצ'ין בסוף המאה ה-17

 

את זיהוי מקום הקבורה של שבתי צבי ביסס שלום על מספר תעודות שמקורן בחוג מקורביו של המשיח המיוסר. בן צבי הביע ספק במהימנות התעודות הללו, וסבר, כאמור, שהוא נקבר בבראט, בקרבת הקהילה היהודית הקרובה ביותר, שסיפקה לו שירותי דת בימיו האחרונים כשנע בין איסלם ליהדות. את הסברה הזו היה קשה מאוד להוכיח, אולם יצחק בן צבי, כידוע, לא היה היסטוריון בלבד. אז מה עשה נשיא מדינת ישראל? הוא שלח דיפלומט ישראלי מבולגריה לאלבניה, מדינה ללא יחסים דיפלומטיים עם ישראל באותן השנים, והטיל עליו משימה אחת ויחידה: להגיע לאותו יישוב אלבני ולחפש שרידים והוכחות לגבי קבורתו של שבתי צבי במקום. בסופו של דבר, לא הצליח הדיפלומט לחשוף ממצאים משמעותיים, וכיום נוטה המוסכמה המחקרית לצדו של שלום כי שבתי צבי נקבר באולצין. ההיסטוריון יוסף ינון פנטון אף טרח להגיע באופן אישי לעייר, זו, וקבע כי הקבר נמצא על שפת הים במקום שבו יש כיום "קברי צדיקים" של מוסלמים שלחמו בשודדי ים. עם זאת, עדיין יש מספר שאלות שלא נענו לגבי מקום קבורתו בעיר, והמידע לתייר בעיר דווקא נותן מיקום אחר, כנראה גם כדי לא ליצור עימות דתי מיותר על סוגיה זו.

עכשיו מגיעה השאלה החשובה מכולן. מדוע מצא נשיא מדינת ישראל עניין באדם שטען שהוא המשיח לפני מאות שנים, ולמה זה בכלל חשוב? האמת, למדינת ישראל היו שני נשיאים שהיו גם היסטוריונים של התנועה השבתאית (מנחשים מי השני?), ולא בכדי. הציונות המזרח אירופאית קיבלה השראה לא מבוטלת מרעיון שיבת ציון והגאולה תוך ניתוק מהסמכות הרבנית (שבתחילת המאה ה-20 הממסד הרבני היה רחוק למדי מהציונות). הרעיון של אישיות כריזמטית הקוראת להמונים להגיע לארץ ישראל העניקה השראה גם לכתיבה ספרותית רומנטית בפולנית, אידיש ועברית, שבין נציגיה נמנים גם ביאליק כמשורר וסוקולוב כמתרגם.

אבל העניין של בן צבי בשבתאות היה לא רק אידיאולוגי. הוא היה גם מעשי לגמרי. בדומה לשבתי צבי בתמונה, שחבש על ראשו את "מצנפת הישמעאלים", גם בן צבי עבר התעתמנות קלה בתחילת דרכו הציונית, חבש לראשו תרבוש טורקי ויצא (יחד עם בן גוריון) ללמוד משפטים וטורקית באיסטנבול. בדמיונו, ראה את בני כת הדונמה, ממשיכי דרכו של שבתי צבי באימפריה העותמנית, בתור קבוצה מוסלמית שעתידה לשוב אל חיק היהדות, ואף לסייע לפרויקט הציוני בהקמת מחתרת "ילידית" בשטחי האימפריה העותמנית, בלימוד טורקית בתל אביב ולבסוף בעליית הקהילה כולה ארצה. כל תכניותיו לבסוף הסתיימו במפח נפש (שאולי שווה להקדיש לו פוסט נפרד), אך כהיסטוריון ופוליטיקאי בעל שם והשפעה הוא הצליח לחשוף מסמכים חשובים ותגליות מעניינות, כמו קיומה של קבוצה שבתאית סודית בארגנטינה במאה ה-20.

בתמונה הבאה ניתן לראות את קברו של שבתי צבי לפי הדעה המקובלת בקרב ההיסטוריונים, הקבר נמצא בעיר אולצ'ין. במשך זמן רב דנה הממשלה האם לפתוח את מונטנגרו לתיירות חוץ, וכפי שאתם רואים יש פה פוטנציאל לטיול בן גב על החוף האדריאטי לצד ביקור קברו של אחד ממחוללי התנועה הלאומית היהודית, לפחות לפי אחת הדעות של ההיסטוריוגרפיה של הציונית המוקדמת.

תמונה של וילה ובמורד הגבעה בשער נמצא קברו של שבתי צבי

 

ואם הגעתם עד לסוף הפוסט הזה אגלה לכם שמועה לא ממש מבוססת, שגונבה להיסטוריון בן זמננו לאחר שקושש עדויות בעל פה על חייהם הסודיים של השבתאים המוסלמים. הוא טוען כי שמע על התאגדות סודית של קומץ שבתאים המוסיפים לחיות באלבניה, ופוקדים את קבר משיחם שבקרבת בראט, ממש כפי שטען כבוד הנשיא…

 

לקריאה נוספת

יעקב ברנאי,  יצחק בן-צבי וזלמן שז"ר ומחקריהם על השבתאות, עיונים 25 (2015)
יוסף ינון פנטון, ‏קברו של משיח ישמעאל, פעמים 25 (1985)
יונתן מאיר ושיניצ'י יאמאמוטו, פתח דבר מתוך תולדות התנועה השבתאית, גרשם שלום, בעריכת יונתן מאיר ושיניצ'י יאמאמטו, הוצאת שוקן, 2018.
The Burden of Silence: Sabbatai Sevi and the Evolution of the Ottoman-Turkish Dönmes, C Şişman – 2015

נוסעים סמויים מההיסטוריה היהודית

מסע קצר בזמן חושף כי נוסעים סמויים היו תלויים בין החיים ובין המוות.

ביידיש: הגלגול פנחס נוסע למריבנד. פה אתם יכולים לראות איך אשתו מלווה אותו לרכבת. במריבנד......!

לפי האקדמיה ללשון עברית, נוסע סמוי הוא מי שנוסע בהסתר ברכבת, אונייה או מטוס לשם בריחה או כדי לחסוך את דמי הנסיעה. האם תהיתם פעם עד מתי, אם בכלל, היה אפשר להתנגב למטוס ואפילו להגיע ליעד? ההיסטוריה מאשרת שזה לא קל: בשנת 1989(!) נוסע הצליח להתגנב לטיסת ארקיע לפריז והוא אפילו לא היה נתפס אילולא המטוס היה מלא עד אפס מקום. הגברת שאת מושבה תפס, לא התכוונה לריב עם האדון אך משלא מצאה מושב פנוי במטוס כולו פנתה לדיילת. המטוס כבר החל לנוע לכיוון מסלול ההמראה אך נעצר כאשר צוות האוויר גילה כי אין לאדון לא דרכון ולא כרטיס. בחקירה התברר כי הנוסע הסמוי עלה למטוס עם צוות הניקיון. הוא כנראה ירד מהמטוס עם צוות האבטחה. (מעריב, פברואר 1989)

 

לפריז אולי קשה לטוס בלי כרטיס אבל לישראל זה אפשרי. כותרת חגיגית בעיתון דבר (אוגוסט 1967) הכריזה כי: 'הנער ש"גנב" טיסה ביקר בעיר העתיקה':

טסתי ב"אל על" – כתוב היה על כובע "הטמבל" של הנער ויקטור רודאק, שיצא אתמול חזרה לניו-יורק, לאחר שהתגנב כנוסע סמוי למטוס "אל-על" בניו יורק, כדי "להתגייס לחיל-האוויר".

 

הנער בן הארבע עשרה מצא "בורדינג פאס" על הרצפה בנמל התעופה קנדי לא הרחק מביתו ובהחלטה של רגע ניגש לתור לעליה למטוס. שלוש שעות לאחר ההמראה הדיילת קראה בשמו והוריו המודאגים קיבלו את ההודעה כי הוא בדרך ארצה. משנחת, "סגן מנהל תחנת אל-על עובדיה חיים לקח אותו אל ביתו ובשעת אחר הצהריים הסיע אותו לירושלים". הנער לא התגייס לחיל האוויר, אבל חזר הביתה לניו-יורק מצויד במזכרות: "מכנסיים קצרים, חולצה ישראלית ובידו תיק מלא מתנות".

 

—-

עמוק בבטן הספינה,

בחום גובר,

אדם נואש מאוד

מצא מחבוא.

 

מסע קצר בזמן חושף כי נוסעים סמויים היו תלויים בין החיים ובין המוות. בשנת 1905, יוסף ויינרבי, התגנב לרכבת היוצאת מריגה כדי להגיע לאמריקה מחשש שמעורבותו במהפיכה תגזור עליו מאסר או גיוס לתפקיד בשר תותחים. עד כאן העובדות כפי שסיפרה לי אמא, נכדתו של ויינרבי. המשך המעשה הוא שכל רכושו של יוסף בעת עלייתו לרכבת היה רק המעיל שעל גופו ותפוח עץ. כשהכרטיסן הגיע, כפי שקורה בסיפורים מעין אלו, יוסף נבהל כהוגן שהנה יזרק מן הרכבת ויימסר לרשויות. אלא שאז הכרטיסן ציווה על הנער בקול רועד שירוקן מיד את כיס מעילו הקדמי. יוסף שלף את התפוח מהכיס. הכרטיסן נבח עליו: "תאכל מיד את התפוח!", ונעלם מן הקרון בזעף. המעשה נגמר עם פתרון החידה: יום קודם לכן מהפכנים צעירים פוצצו את אחד מרכבות הקו עם רימוני יד. הכרטיסן, שראה בליטה בגודל הנכון בכיס המעיל, היה משוכנע שלפניו טרוריסט מהפכן.

הענקת תואר ד"ר לרפואה ליוסף ווינרבי, בבוסטון 1915(?)

 

הסיפור המשפחתי הקטן שלי לא לבד. כששלום יעקב אברמוביץ תיאר את גיבור סיפורו "שם ויפת בעגלה" נוסע ברכבת בפעם הראשונה בחייו ("חידוש היה לי כל ענין הנסיעה הזו במסלת-הברזל, שלא עברתי בה מימי") הוא כינה את נוסעים המתחבאים מתחת לכסאות מאימת הכרטיסן בכינוי הסאטירי "הנעלמים":

המשגיח נכנס ובא בחברת מרי-דעגלה לבקר פתקאות של האורחים, ונפסקה השיחה. כשיצאו הממונים האלה בשלום והנעלמים הנה זה הגיחו ממחבואיהם בכל מקום מתחת הספסלים, כדרך העולם, נערמו הכסתות, המחצלאות והמטלטלים במחיצתי. (מתוך: שלום יעקב אברמוביץ, מנדלי העברי, חרגול, 2013)

 

עלילות מסעירות שמתרחשות בכלי תחבורה הן, ובכן, מסעירות. טוב שגורל זה יישמר לגיבורים ספרותיים ולא למהדורות החדשות. נוסעים סמויים לא משחקים במחבואים עם הכרטיסן בשביל השעשוע, יש סיבה שבגללה אין להם כרטיס. אצל אברמוביץ, הרכבות סימלו את התפרקות הקהילה היהודית תחת גלגלי הקידמה וסיפקו ליחידים נתיב בריחה והצלה מטאפורית ולא מטאפורית. זיגמונד פרויד שירבב לספרו פירוש החלום מעשיה אירונית על יהודי אביון, גיבור במסע חתחתים:

מתגנב אל הרכבת המהירה לקרלסבד ללא כרטיס נסיעה, נתפס, ובכל פעם שנערכת ביקורת הוא מוצא מן הרכבת ומטפלים בו ביד קשה יותר ויותר. באחת מתחנות נתיב הייסורים שלו הוא פוגש מכר, ולשאלות של הלה לאן הוא נוסע, הוא משיב: 'אם הקונסטיטוציה שלי תחזיק מעמד – לקרלסבד'. (זיגמונד פרויד, פירוש החלום, עם עובד, 2008)

זיגמונד פרויד. מתוך אוסף שבדרון

 

לפי פרויד, נדודיו של היהודי עולים לו בייסורים גופניים ונפשיים. תקוותו הגדולה היא שיצליח להגיע לקרלסבד וזה לא תלוי בחוק, שעומד כנגדו, כי אם ביכולותו לשאת את הסבל הכרוך במצבו. פרויד לא צפה שהקונסטיטוציה תהפוך את מסילות הרכבת לנתיב המוות של יהודי אירופה. לאותם יהודים, גם עמידה בסבל לא הספיקה. שירו של המשורר וניצול השואה יעקב ברזילי הביע זאת בעוצמה: "נסעתי ברכבת שלך כנוסע סמוי חינם אין כסף" (נוסע סמוי, בתוך: מחכה לאבי, כרמל 2009)

לא לחינם קרא אברמוביץ לנוסע הסמוי נעלם. הוא נשכח מלב, מטלטל, גורלו לא ידוע והוא בצד הלא נכון של החוק ואולי גם ההיסטוריה. הוא יודע שאם לא יאיר לו המזל (או ההשגחה) גורלו יחרץ. אבל אם המזל יאיר לו פנים, הוא יוכל לספר סיפור מופלא על מעיל ותפוח לנכדים ונכדות. בזכות אותם הסיפורים "נוסע סמוי בתוכנו חי". (מילים: גדעון כפן לחן: חוה אלברשטיין).