כך למדנו להתחמק מניקוב כרטיסיית האוטובוס

אז מה עשינו לפני שהיו אוטובוסים?

אוטובוס בקו כפר עטה זבולון. ליד ההגה הנהג רודי רוזנפלד

כרטיס יומי וכרטיסייה חודשית, כרטיסייה בת 20 נסיעות וכרטיסייה לנוער עד גיל 18, וגם כרטיסים מיוחדים למתרימים במבצע ״הקש בדלת״ ולבוחרים ביום הבחירות. אם אתם זוכרים את כרטיסי האוטובוס מנייר בערכים נקובים שונים, את הצבת שבעזרתה היה נהג האוטובוס מנקב את הכרטיסייה, את ״הפורט״ – מכשיר ששימש לפריטת מטבעות, ואת המבקר שהיה מופיע פתאום ומבקש מכל הנוסעים להציג כרטיסים – סימן שנולדתם במאה הקודמת.

כרטיסי נסיעה ושובר צהל משנות 1955.6.7
כרטיסי נסיעה ושובר צהל משנות 1955.6.7

״המעביר״ היה הקואופרטיב העירוני של תל אביב. עם היווסדה של העיר העברית הראשונה הקים אחד מחלוצי התחבורה הציבורית באזור, אפרים הלפרין, שירות של כרכרות בשני קווים, יפו-פתח תקווה; ויפו-ירושלים. בהמשך קנה ארבע מכוניות מעודפי הצבא הבריטי והפך אותן לאוטובוסים הראשונים בעיר. בתחילת שנות ה-20 התאגדו נהגיו של הלפרין לאגודה בשם ״המעביר״ ובשנת 1928 התאחדה המעביר עם קבוצת הנהגים ״גלי אביב״ לקואופרטיב העירוני של תל אביב ״גלי-המעביר״ שבמהרה נקרא פשוט – ״המעביר״. לאחר תום מלחמת העולם השנייה, התאחד ״המעביר״ עם ״איחוד רגב״ ויצר את קואופרטיב ״דן״. ניסיונות לאיחוד ״דן״ עם ״אגד״ לא צלחו.

כרטיס נסיעה
כרטיס נסיעה

״המקשר״ הייתה חברת אוטובוסים ירושלמית שפעלה משנת 1931 ועד לאיחודה עם אגד בשנת 1967. רכבי החברה הסיעו את בני העיר לעבודה, לשוק, לאוניברסיטה ולמקומות הבילוי. במלחמת העצמאות העבירו לחם ומים לתושבי השכונות.

תעודת נסיעה
תעודת נסיעה, "המעביר"
כרטיס נסיעה "המקשר", 1938
כרטיס נסיעה "המקשר", 1938

חברת אגד נוסדה כקואופרטיב בשנת 1933, תוצר התאחדותן של ארבע חברות תחבורה שפעלו במרכז הארץ: ״המהיר״, ״הגה״, ״התאחדות הנהגים״ ו״קדימה״ שהפכו לגוף אחד. את השם ״אגד״ הציע המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק.

על מה שעלה בגורלם של מי שניסו לזכות בנסיעה תוך שהם חומקים מניקוב הכרטיסייה אפשר ללמוד מהדוחות הרבים שמילאו המבקרים: ״דוח מבקר על אי ניקוב כרטיסייה״.

דוחות מבקר בדרכים
דוחות מבקר בדרכים
בפינה הימנית התחתונה של התמונה אפשר לראות את ה"פורט" ששימש את הנהגים לפריטת מטבעות. היום כרטיסי האוטובוס של פעם הם פריטי אספנות ונמכרים במכירות פומביות. כדאי לבקש מסבא לבדוק את הכיסים במעיל הישן

כל הפריטים מארכיון "אגד", ברשת ארכיוני ישראל

ראשון היישובים בשומרון לאחר מלחמת ששת הימים – שנותיו הראשונות של "עפרה"

סקירת אבני דרך בתהליך ההקמה של היישוב עפרה ושנותיו הראשונות

עפרה – ראשון היישובים בשומרון לאחר מלחמת ששת הימים – הוקמה בשנת 1975. היא שוכנת על מורדות רמת חצור, בגבול הרי בנימין והשומרון, ממוקם על כביש 60 מצפון לירושלים, ומשתייך למועצה האזורית מטה בנימין וליישובי "אמנה" – תנועת ההתיישבות של גוש אמונים. בעפרה עוצב דגם היישוב הקהילתי הלכה למעשה. כיום מתגוררות בו כ-750 משפחות, שהן כ-3,500 תושבים.

ראשיתו של עפרה במחנה עובדים שיועד למקימי הגדר של המחנה הצבאי שֶׁבְּהַר בַּעַל חָצוֹר. קבוצת פעילים של תנועת גוש אמונים קיבלו עליהם לבצע את עבודת ההקמה של הגדר כדי ליצור אחיזה באזור. משהחלו העבודות, התיר להם שר הביטחון דאז, שמעון פרס, ללון במחנה הצבאי הירדני הנטוש שלמרגלות ההר; כך החלה ההתיישבות היהודית במקום.

השלט הראשון של עפרה. את השלט יצר אברהם מייטליס, פעיל גוש אמונים מרחובות. מקור התמונה בווידאו 8 מ"מ "עפרה תשל"ה" שצילם ראובן דה-רוס. התמונה הופיעה ברשימה שכתב מנחם תלמי ונדפסה במוסף "ימים ולילות" של מעריב, 27 ביוני 1975.

 

שר הביטחון דאז, שמעון פרס, מתכבד בנטיעת העץ הראשון ביישוב החדש עפרה, בסיועו של יהודה עציון, רכז המטעים. 1975.
שר הביטחון דאז, שמעון פרס, מתכבד בנטיעת העץ הראשון ביישוב החדש עפרה, בסיועו של יהודה עציון, רכז המטעים. 1975.

"עפרה חותרת ליישב את אדמת הארץ תוך מעורבות גבוהה בסוגיות ציבוריות וקשר חזק להוויה הישראלית. היישוב שואף לעצמאות כלכלית ומעודד פיתוח מקורות תעסוקה ושירותים בתוך תחום היישוב. היישוב פועל לשמר את הערבות ההדדית והמעורבות הקהילתית שהנן לו אבן יסוד מראשיתו."

(מתוך אתר המועצה האזורית מטה בנימין)

ימיה הראשונים של עפרה, 1975. מראה כולל מכיוון מזרח, עם המבנים הירדניים. צילום: אייב ברמן.
נטיעות במטע הדובדבנים. חורף 1975. אוסף פנחס ולרשטיין – שקופיות.

באביב 1976 היו כל יחידות הדיור בעפרה מאוכלסות. 15 משפחות המתינו לאכלוס. לשם כך רכשה עפרה שש יחידות דיור טרומיות (אשקוביות), שנדרשה להן השלמה תקציבית. אוהדי עפרה התבקשו להלוות ליישוב 500 לירות כל אחד כדי להשלים את מבצע האכלוס.

המבצע עלה יפה: הכסף גויס, האשקוביות הובאו במשאיות והוצבו באמצעות מנוף על משטח בטון ששימש בראשית ימי עפרה קרקע לאוהלים.

חנוכת המדרשה בעפרה, 1977.
אוטובוס אגד (קו 40) בליווי ג'יפ צבאי.
הכשרת שטח לבניית שכונה א' והקמתה, 1980. צילום: ארנה קובוס.

בספטמבר 1983 הגיע הסופר א"ב יהושע לעפרה, לשיחה עם התושבים. הבעות פניהם של המצולמים מעידות כי המפגש היה מרתק וטעון כאחד.

 

לסיום, "כיסא אליהו", שהוצב בבית הכנסת בעפרה בראשית שנות השמונים:

צילום: אייב ברמן.

אל"מ לוי מגלה: ישראל החליטה לספוג את המכה הראשונה

עשרה ימים בלבד לאחר הפסקת האש במלחמת יום הכיפורים, ב-5 בנובמבר 1973, מפרסם "מעריב לנוער" ראיון רחב היקף עם אל"מ ברוך לוי, יועץ ראש הממשלה לנוער, לשעבר מפקד הגדנ"ע ואחיו של משה לוי, לימים הרמטכ"ל

מתוך מעריב לנוער, 5 בנובמבר 1973

​עשרה ימים בלבד לאחר הפסקת האש במלחמת יום הכיפורים, ב-5 בנובמבר 1973, מפרסם "מעריב לנוער" ראיון רחב היקף עם אל"מ ברוך לוי, יועץ ראש הממשלה לנוער, לשעבר מפקד הגדנ"ע ואחיו של משה לוי, לימים הרמטכ"ל. המראיינים הם חמישה "כתבי נוער": מרדכי שריר, אסנת פדני, דורון ארזי, אורית גולן ויצחק הנגבי, המוכר כיום כצחי הנגבי, ששימש שר בממשלות ישראל וגם יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הריאיון מתפרש על שני חלקים, בשני גיליונות עוקבים של "מעריב לנוער", כשלושה עמודים גדולים בכל גיליון.​

​כתבי הנוער מגלים רצינות עצומה. הכול מעסיק אותם: ההתראה לפני המלחמה, גיוס המילואים, ההערכות המודיעיניות, המסקנות שיוסקו בעקבות המחדל, ההחלטה להסכים להפסקת אש, היחסים עם ארה"ב בעקבות הרכבת האווירית האמריקנית במהלך המלחמה, ההסברה הישראלית – הנקראת אז "תעמולה", קו בר-לב, תפקוד דובר צה"ל, ההודעות על האבדות, ההתמודדות עם שמועות זוועה, היכולת והצורך לפגוע באוכלוסייה אזרחית בסוריה ובמצרים, המאבק על הקרדיט בעקבות צליחת התעלה, הצורך להקים ועדת חקירה, סכנת העימות עם ברית המועצות והמצב בקרב הערבים בעקבות המלחמה.

לכל אורך הריאיון בולטת רצינותם של בני הנוער. אל"מ לוי עונה ברצינות ובפירוט רב. 40 שנה לאחר מכן, אנו קוראים את הדברים ומתפלאים לא רק על הפורמט, על ההיקף ועל הנימה, אלא בוודאי גם על כך שנאמרים דברים רבים כל כך ימים אחדים לאחר תום המלחמה. אמירה של אל"מ ברוך לוי מחלקו הראשון של הריאיון מעוררת פליאה גם היום:

"תארו לעצמכם, ששניים מכם הולכים ומתגוששים זה עם זה. מי שיש לו היכולת להרביץ את ה'זץ' הראשון הוא זה שיש לו יתרון ולמרות זאת הלכנו ביודעין לעניין הזה, בעקבות כל מיני שיקולים פוליטיים-בינלאומיים… הפעם מי שצריך היה לשקול, החליט שמוטב שלא תהיה הפעם מלחמת-מנע על מנת שלא להסתבך".

דבריו של אל"מ לוי הם לא פחות מהודאה בכך שישראל ידעה שהיא עומדת להיות מותקפת, והחליטה לא להקדים מכה. 5 בנובמבר 1973. ועדת אגרנט עוד רחוקה מלבוא לעולם, אך דובר רשמי כבר מסגיר דברים שעתידים לזעזע את הארץ חודשים ושנים לאחר מכן.

חיים גורי מספר על מלחמת יום כיפור

חודשיים לאחר תום מלחמת יום הכיפורים, ב-25 בדצמבר 1973 נערך במכון ון ליר בירושלים ערב עם המשורר חיים גורי. באותו ערב, גורי הביט במלחמה ומספר על אודותיה ועל החוויות האנושיות שהוא חווה במהלכה ואחריה, ומעניק לשומעיו הקשר היסטורי, רוחני רחב.​​​

חיים גורי, 1987, צילום: מאיר כפיר, מתוך ארכיון דן הדני

"ובשעה שתיים נשמעה אותה צפירה…"

ראשית, הוא מספר על רגע הצפירה, זיכרון משותף שבאותה עת היה עדיין טרי מאוד: "ובשעה שתיים נשמעה אותה צפירה, שבני דורנו יש לשער לא ישכחו אותה עד בוא חליפתם. הצפירה הזאת, היללה הצופרית, שפתאום בבת-אחת משכה בלב רבים מאיתנו משהו מן האימה הקיומית".

"ספק אם היהודים התאוששו עד היום"

גורי מספר כיצד כבר בשעה שלוש, ביום הכיפורים, הוא נקרא ליחידתו הצבאית. מוחנף ותמהָ, הוא נוסע לתל אביב כאחד החיילים, מהטרמפיאדה הירושלמית. גורי משחזר תחושה של גורל היסטורי, של רגע ייחודי, ושל הלם עמוק: "גם המעבר הזה בין ערב חג לטרם שואה… ספק אם היהודים התאוששו עד היום מן היום הזה. לדעתי הם נמצאים עוד בשלב ההלם".

1948 ו-1973

הצבא רוצה לשלוח את גורי לחזית, להיות עם הכוחות, כקצין חינוך, אך המהומה רבה וקציני החינוך נשארים בקריה. למחרת, 7 באוקטובר, הוא מתבקש לכתוב דף מטכל"י, כרוז. הוא מיד נמשך להשוות בין מלחמת השחרור ובין המלחמה החדשה, שאין לה עדיין שם: "חשבתי שהדבר היחיד שעולה בדעתי הוא לערוך השוואה, או גזירה שווה כלשהי, למרות כל ההבדלים, בין מלחמת 48 למלחמת 1973, כי בשתיהן הוטל הכול על כפות המאזניים…"

חיים גורי מדבר על התחושה הקיומית הייחודית שנגרמה עם פרוץ המלחמה:

"ובכן, מדוע אני אומר שהצפירה של יום הכיפורים היה בה משהו מאימת הקיום? לנו, כאזרחי ישראל… אין זיכרון קולקטיבי של תבוסה בארץ… אנחנו זוכרים מאורעות, שחיטות, את שנת תל-חי אנחנו זוכרים, זוכרים את תרפ"א, את תרפ"ט… אבל תמיד מכל סיבוב כזה אמרנו, אמרו לנו בתור ילדים, ואנחנו אומרים את זה היום לבנינו – מכל סיבוב כזה יצאנו חזקים יותר… אבל יש בנו מן הצד האחר, כרקע… אותו דבר ששייך לאימת הקיום היהודי, ושארץ ישראל כנראה לא פטרה אותנו מן האימה הזאת… של חיים על קו הקץ, שתמיד הלב והסכין. וההוויה הכפולה הזאת היא הוויה פרובלמטית ביותר. כי המעבר אצלנו הוא מהיר מאוד מארי יהודה אל תולעת יעקב."

לשון קורעת לב ברשתות הקשר

גורי איש המלים מגיב לשפה שהוא נתקל בה בצבא, שפת הדיבור ברשתות הקשר:
"…לשון המעטה, לשון מיוחדת של אנדרסטייטמנט, שהמרחק בינה לבין המציאות שבה היא מתרחשת… הוא אשר קורע לב. כאשר אדם אומר 'אני אנסה להסתדר, אבל כמה תותחים יכולים לעזור לי', הוא יודע שמצבו רע מאוד, וה'אנסה להסתדר' הזה הוא צעקה איומה, אדם שלוחם בשארית חילותיו מול מסות נוראות… בכל זאת הוא אומר 'אני אנסה להסתדר'…"

מפגשים עם חיילים: חרדה וחיבור להיסטוריה

גורי מדווח על חוויות של מפגש עם אנשים שדיברו על מצב של סף אבדון, על האפשרות שאילו צבאות ערב היו תוקפים בחול המועד סוכות, כשרבים היו נמצאים בחופשה בסיני והארץ הייתה עמוסה כלי רכב ופקקי תנועה, והם מהרהרים שמצב כזה "אולי היסטוריה של אלפי שנים הייתה מסתיימת, אם לא בשואה, בפצעים נוראים". גורי מביט בפרספקטיבה ואומר "המעבר המיידי הזה מביטחון מוחלט לחוויה קיומית של חרדה איומה, חרדה לאומית נוסף לחרדה האישית, הוא דבר שכנראה יחלחל בנו תקופה ארוכה מאוד".

החרדה אינה חזות פני הכול. חיים גורי מספר על תחושה היסטורית שחיברה את הישראלים ליהדותם. אם בתקופה שלפני המלחמה רב העיסוק בכך ש"אנו ישראלים יותר מאשר יהודים", המלחמה הביאה אנשים לכך שהם "נקלעו למצב שבו הם היו שותפים במלוא חושיהם לגורל עמם, בלי שלבם, מוחם, חינוכם, היה חופף לאות החוויה קיומית היסטורית". גורי מדבר על הבדידות שישראל החזקה, החמושה, הספרטנית, הבוטחת, נקלעה אליה במלחמה. והבדידות מוליכה לתחושות של סף-שואה. למצב שבו "הלא-ייאמן פתאום הופך לממשות מגואלת בדם". גורי סבור שיתכן שהחוויה תביא לשינוי בקרב ישראלים רבים באשר לאופן שבו הם מביטים על אבותיהם אנשי הגולה. אם מאז קום המדינה ואף קודם לכן, היה קל לישראלים להתמיד בביקורת על ראשי קהילות ש"לא עלה בידיהם לפענח נכונה את האותות", הרי שכעת הם רואים כיצד יתכן שעם שלם, מדינה מודרנית ומצוידת, אינם מפענחת נכונה את האותות ומוצאת את עצמה, בחוויה ואולי בממשות, על סף השמדה.

קיום של גטו? דימונה כאופציה?

ההשוואה בין מלחמת 1973 ומלחמת 1948 מעסיקה את גורי, והוא מעלה תובנות מקוריות. במלחמת העצמאות אבד אחוז מן האוכלוסייה, במלחמה ארוכה. חיים גורי מדבר על מלחמת יום הכיפורים כמלחמה ארוכה, אך מזכיר שבשנת 1948 "היה איזה יסוד אופטימי של שחרית, של בראשית, של איזה מהפכה לאומית מתחילה". ישראל נהנתה אז מאהדה, ואילו בשנת 1973 חוו הישראלים בדידות קשה: "ומישהו אומר, אולי הקיום הוודאי שלנו הוא קיום של גטו. זה האיום האימננטי הקבוע האופייני ביותר, למרות המהפכה הציונית. עם ישראל החליף צורה בצורה, מהות במהות, אבל בסופו של דבר הוא נשאר עם לבדד ישכון". גורי מספר על המחשבות הקשות ביותר שהוא שמע במהלך המלחמה: "היו מקרים שהעלו באוב את דימונה כאפשרות או-או, או יחד נחיה או יחד נאבד…"

הלנצח נאכל חרב?

חיים גורי מספר על חוויות של שיחות עם קבוצות של חיילים. שיחות ארוכות, פתוחות, בעידוד המפקדים, מתוך תחושה של דמוקרטיה. והוא מספר על צעירים התוהים בדבר עתידם. חייל צעיר אומר לו: "אני עוד שנה שנתיים אשתחרר, אשא אישה אולי ואביא ילדים, ואז תפרוץ עוד מלחמה, ואחריה תפרוץ עוד מלחמה. האם לא נראים לך החיים לפיכך כסיוט שאין לו קץ?" ובשיחות הללו עולות גם שאלות פוליטיות, שאלות על אחריות הדרגים הגבוהים, תהיות בדבר ההתנהלות ברמה הגבוהה ביותר.

​המשורר רואה קדימה, מביט בתקווה

חיים גורי מספר על ההקשר ההיסטורי שהוא מעמיד בפני החיילים, תפיסה "שמפקיעה את היחיד מבדידותו": המאבק על שיבת ציון, מלחמת השחרור, הדיפת הפולש המצרי והלגיון הירדני, על המפגש עם ניצולי השואה באירופה. והוא מספר על דברי עידוד, שנאמרו במבט רחב של מי שכבר חווה פרקים מכריעים בהיסטוריה:

"אל תראו את העתיד כאופק חסום. גם הערבים כואב להם. וגם המלחמה לא מתחדשת בשל העובדה שיש בהם גם כן אנשים שמחפשים דרך אחרת, אפשרות אחרת."