לאה גולדברג הייתה סופרת, משוררת, מחזאית, עורכת ספרות ועיתונות, חוקרת ספרות ומאיירת, שגם כתבה כמה מספרי הילדים האהובים והמוכרים ביותר. אבל מה בעצם אתם יודעים עליה? ענו על החידון ותגלו
איכר חורש בשדות קבוצת יבנה, 1947. אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית
האנרכיסט הגרמני-מקסיקאי אגוסטין סוצי באואר (Agustín Souchy Bauer) נולד בעיר הנובר בשנת 1892 שם שהה עד 1917. באותה שנה ברח לשבדיה כדי להימנע מגיוס לצבא הגרמני שנמצאה בעיצומו של מלחמת העולם הראשונה. לאחר מספר שנים של שהות במדינות הנורדיות חזר לגרמניה שם שהה עד עלית הנאצים לשלטון בשנת 1933. בהיותו בגרמניה היה פעיל בפדרציה האנרכיסטית ועורך עיתונה. ב-1936 עם פרוץ מלחמת האזרחים הגיע לספרד כדי להשתתף בהגנת הרפובליקה כנגד המרד הצבאי הלאומני. בהיותו שם שימש כראש משרד האינפורמציה בשפות זרות באיגוד המקצועי האנרכיסטי CNT. לאחר נפילת הרפובליקה היגר כמו רפובליקנים רבים אחרים למקסיקו, שם שהה עד 1961 ואז חזר למערב גרמניה. שם שהה עד לפטירתו בשנת 1984 כשעודו פעיל כל ימיו בארגונים אנרכיסטיים.
בזמן שהותו בספרד עקב אגוסטין סוצי מקרוב אחרי תהליך הקולקטיביזציה והקמת הקומונות החקלאיות קואופרטיביות בעיקר במחוזות של אראגון וקטלוניה. ענינו בניסיון זה, שנקטע באיבו על ידי פרנסיסקו פרנקו כתוצאה מניצחון הלאומנים במלחמת האזרחים, גם הביא אותו למדינת ישראל בסתיו של שנת 1952. מטרתו היתה לבדוק מקרוב את צורות ההתיישבות החדשות בעיקר המושבים השיתופיים והקיבוצים, כדי ללמוד על השונה והדומה ביניהם לבין המקרה הספרדי.
לאחר שחזר למקסיקו דיווח על חוויותיו בחיבור "ישראל החדשה" (El nuevo Israel) בו ניסה לתת לקוראיו, הערכה של אופים והצלחותיהם של המוסדות הקולקטיביים של מדינת ישראל הצעירה. הוצאה שנייה של החיבור, שהיא כמעט ללא שינויים, יצאה לאור שוב בבואנוס איירס בשנת 1958. הוצאה זו מצויה בספריה הלאומית.
נראה כי המחבר התכונן כיאות למסעו זה, ועל כן בדווחו על הרצאה שנשא בתל אביב בשפה הגרמנית, אשר במהלכה ניסה להשוות בין הישובים הקואופרטיביים בארץ ישראל לבין אלו שנוסדו בספרד הזכיר את דעתו השלילית של אבא אחימאיר על הקיבוצים. אבא אחימאיר טען כי בכסף שהיה צריך לאסוף כדי ליישב אדם אחד בקיבוץ אפשר היה ליישב על הקרקע עשר משפחות בודדות של עולים.
חמוש ביכולתו המופלאה להתבטא בכמעט כל השפות האירופיות המרכזיות כולל מעט עברית הצליח המחבר ליצור קשר עם אנשים רבים מכול שדרות החברה הישראלית לגווניה. בניגוד למבקרים אחרים מאמריקה הלטינית אשר ביקרו בארץ בראשית שנות החמישים ואשר לוו בדרך כלל על ידי אנשי המחלקה לאמריקה הלטינית במשרד החוץ או על ידי מוסדות ציבוריים אחרים, הסתובב אגוסטין סוצי רבות בגפו. הוא אף השתמש באמצעי התחבורה הציבוריים כבן הארץ לכל דבר. פעם אחת זכה אפילו לטרמפ בג'יפ צבאי בדרכו מנהלל לנצרת. בשל גמישות זו זכה לנהל שיחות עם דמויות אשר ספק אם ה"מבקרים הרשמיים" יותר שהוזמנו על ידי הרשויות יכלו לנהל. כך למשל שמע באוטובוס משבי ציון לחיפה את קובלנותיה של עולה צעירה מתורכיה דוברת ספרדית יהודית על קשיי החיים במעברה ועל השיטה הלא הוגנת והנגועה בפרוטקציה של חלוקת הדירות לעולים חדשים. המחבר הגן במקרה זה על המדינה והגיב לדברי בת שיחו בהצביעו על כך כי בעיית הדיור היא בעיה עולמית וכי מדינת ישראל אינה יכולה לבנות בתים בכמות כה גדולה כדי לאכלס במהירות את כל העולים החדשים שבאו.
בסניף ההסתדרות בנצרת ובחנות הקואופרציה באיזור עפולה (כנראה של תנובה) שמע המחבר תלונות קשות מצד אזרחי ישראל הערבים על המשטר הצבאי, על קיפוחם של האזרחים הערבים, ועל הגבלות התנועה והחרמת האדמות. המחבר שהבין שישנה בעיה ביחסי יהודים ערבים בישראל הצעירה וניגש לשוחח עם א. ברון מזכיר אגודת איחוד, אשר תמכה בדו-לאומיות והתקרבות יהודית-ערבית ואשר נוסדה עוד קודם הקמת המדינה על ידי יהודה ליב מאגנס. באותה עת הוציאה האגודה כתב עת קטן לאור בשם נר – ירחון לבעיות צבור ולהתקרבות יהודית-ערבית. כמו גם שוחח עורך הדין אליאס קוסה ממנהיגי הציבור הערבי בעיר חיפה ואשר ייצג את האינטרסים שלו בבתי המשפט הישראליים. אליאס קוסה התלונן אף הוא על קיפוח הערבים אזרחי ישראל וכהוכחה לכך הציג את הנתונים אשר פורסמו כבר בכתב העת נר אשר הראו כי הקצבת המזון לערבים היתה קטנה יותר מאשר זו שניתנה ליהודים בתקופת הצנע. מובן היה כי התוכנית המדינית אשר אליאס קוסה הציע בשיחתו אשר כללה את החזרת האדמות המופקעות והחזרת הפליטים הערבים לאדמותיהם היתה בלתי קבילה מבחינת השלטון הישראלי. נראה כי בשיחותיו עם ערביי ישראל נקט המחבר זהירות רבה והסתפק בשמיעה ביקורתית של דברי שומעיו תוך ניסיון להבין כיצד יתכן שמדינת ישראל נוהגת כך בעודה מחויבת לשוויון זכויות לכלל אזרחיה. לעיתים הרהר כי הפיגור הכלכלי מדעי של האיכר הערבי הוא האחראי אולי לפערים בין החקלאיים היהודים והערבים.
לאחר שקיבל את הצעת המזכירה במשרד לאינפורמציה של ההסתדרות סטלה רבינוביץ לבקר בקיבוץ דתי, נפל הפור על קבוצת יבנה. המחבר הכין את עצמו לאפשרות שיצטרך להיפגש שם "עם שבט פרימיטיבי פחות או יותר מאסיה הקטנה" ותהה כיצד יוכל, אם בכלל, להתקשר עמו. להפתעתו יכול היה לנהל שיחה עם החברים בשפת אימו כי הרי קבוצת יבנה הוקמה על ידי עולים מגרמניה בשנת 1931. שיחותיו עם אנשי הקבוצה עסקו ברובם בשאלות הקשורות לארגון הקיבוץ ולכלכלתו כמו גם לשאלת אורח החיים השיתופי. נראה כי האופי הדתי היחיד שהתבטא בביקורו בקבוצה היתה הדרישה שנדרש לחבוש כיפה בזמן שהותו בחדר האוכל. בזמן ארוחת הערב, היה עד לוויכוח בין חלוץ צעיר שהגיע רק לאחרונה משוויצריה אשר "תמך בתיאוריה הכלכלית של קרל מרקס למרות אמונותיו הדתיות" ומזכיר הקיבוץ אליהו בוכאסטר אשר העדיף דווקא את התיאוריות של האנרכיסט סוציאליסט היהודי גוסטב לנדאואר (Gustav Landauer). אפשר משום שלנדאואר המליץ על הקמת ישובים חקלאיים בה העבודה תעשה במשותף ועל כן אפשר לראותו כאחד מההוגים של הרעיון הקיבוצי. ויכוחים מעין אלו יכלו כמובן להתרחש גם בקבוצות או הקיבוצים החילוניים.
המחבר ניהל גם שיחה ארוכה עם חברת הקבוצה רחל אדלר, כדי להבין לעומק את ערכה של האישה בקיבוץ. כנגד המעמד שזכתה לו האישה בקיבוץ יצאו מתנגדיהם של צורות החיים הקולקטיביות, שכן, 'כאשר מדברים על הקיבוצים מחוץ לישראל … אי אפשר להימנע מלשמוע דעות כי החיים בקיבוץ תורמים לחורבנו של מוסד המשפחה. ישנם מתנגדים לישובים הקולקטיביים אשר שמים לצחוק את צורות החיים הללו ומדברים ברשעות "על הקולקטיביזציה של האישה'. גברת אדלר הגיבה כי ההיפך הוא הנכון וכי הקיבוץ מאפשר לאישה את החיים הנוחים ביותר כמו כן שעות פנאי רבות. זאת כיוון שבניגוד לאישה העירונית או החקלאית אשר צריכה לעבוד מחוץ לבית וגם להשקיע בהחזקת משק הבית ובטיפול בילדים, דבר שמביא אותה לעבוד 12 ואפילו 14 שעות ביום, הרי האישה החיה בקיבוץ פטורה מעבודות אלו כיוון שעבודות המשק והטיפול בילדים נעשים בשיתוף על ידי הקולקטיב. ואכן ציין המחבר למרות הלינה המשפחתית יכולים ההורים לבקר את ילדיהם השוהים בבית הילדים בכול פעם שירצו ואף להשכיב אותם לישון אם יתעורר הצורך.
אולם חרף כל ההצלחות הכלכליות והחברתיות של הקבוצה, לא כל חברי הקבוצה היו אופטימיים לגבי עתיד צורת החיים הקיבוצית. ברוך כהנא מנהל מפעל הזיפזיף של הקיבוץ העיד כי קבוצת מייסדי הקבוצה, אליה השתייך, היו חדורים באידיאולוגיה השיתופית והאמינו כי הם "הממשיכים של האיסיים, היא אותה קבוצה מהתקופה של העברים העתיקים שחיו בשיתוף רכוש מלא. חברי הקבוצה הזאת חיו בצורה ראויה להערצה, הם תיעבו את המלחמה, גינו את המסחר וזלזלו באוצרות העולם". אולם לא כך נוהגים העולים שהגיעו לפני זמן קצר לארץ, להם "אין אותו אידיאליזם" שהיו חדורים בו מייסדי הקבוצה, ועל כן הקבוצות והקיבוצים לא יוכל לקבל כוחות חדשים מהעליה של ראשית שנות החמישים.
אף דוקטור רוזנשטיין, רופא השניים וחבר קיבוץ קריית ענבים לא היה אופטימי יותר מברוך כהנא לגבי שאלת עתיד ההתיישבות הקיבוצית. אך לדעתו האשמה אינה דווקא בעולים אלא בדור הצעיר אולי אפילו זה הקיבוצי. זאת משום שהצעירים אינם שותפים היום לערכי ההקרבה וההסתפקות במועט שאפינו את מייסדי הקיבוצים. הצעירים אינם נלהבים "לחיות כל כך קרוב אחד בתוך השני. רבים אינם רוצים לאכול תמיד בחדר האוכל השיתופי. אין זה נושא חן בעיניהם להסתפק בארוחה, שאף על פי שהיא בריאה ומזינה, אינה לוקחת בחשבון את הטעם האישי של כל אחד". נראה כי החיים בעיר בו ניתן היה ללכת בחופשיות לקולנוע או למועדון ריקודים נראו להם מושכים הרבה יותר.
מתברר שגם שאלות אידיאולוגיות סיכנו את אורח החיים השיתופי. המחבר נסע לקיבוץ גבעת השלושה אשר חבריו נמצאו בתוך תוכו של קונפליקט פנימי קשה. הקונפליקט היה קשור לשמש העמים הוא יוסף סטלין ולברית המועצות עימן הזדהו החברים תומכי מפ"ם בעוד תומכי מפא"י שבקיבוץ הסתייגו מהם. כפי ששח למחבר בלא מעט שמץ של אירוניה סנדלר בן הקיבוץ תומך מפא"י: "יש בקיבוץ שלנו תומכים במפלגת השלטון (מפא"י) ובמפלגת האופוזיציה (מפ"ם). חברי מפ"ם, הפרו סובייטים פחות או יותר הינם הרוב, וביניהם מצויים מורי בתי הספר, אשר הכניסו לתוך הלימוד הבית ספרי את הדוקטרינה הסובייטית … הם אמרו כי סטלין היה האדם הגדול ביותר באנושות אחרי אדני (יהוה). בדיונים על המושגים הללו, באו לידי ביטוי חילוקי דעות כה מהותיים עד כי לא ניתן היה למצוא דרך להשיג פשרה". לשאלת המחבר אם לא ניתן כדי להציל את האיחוד לספק לכול נטייה את המורים שלה ובכך בעצם אולי לייסד שני בתי ספר ענה הסנדלר כי הדבר הוא כבר בלתי אפשרי. לימים התפצל הקיבוץ וחברי מפא"י שבו הקימו קיבוץ חדש בשם עינת.
אופטימי יותר לגבי סיכוי אורח החיים השיתופי היה דוקטור אלפרד שויאר יושב ראש המושב השיתופי שבי ציון, אשר אף קיווה להצטרפות אנשים חדשים ליישובו. לשאלת המחבר אם הצלחת הישוב אכן עונה על השאלה בה מתחבטים תומכי הקפיטליזם או הסוציאליזם בשאלת הדרך להשיג את הצדק החברתי, ענה, מנפרד כי "אנחנו איננו עוסקים בתיאוריות … אנחנו אנשים פרקטיים. עבורנו רק הניסיון הוא זה שמלמד. אנו בוטחים בחוש ההיגיון שלנו ובשימוש ביושר ובכבוד בביצועה של העבודה. אלו הם העקרונות על פי הם בנינו את הקבוצה שלנו". נראה כי המחבר הרגיש נוח יותר בקיבוצים שם היה יכול ביתר קלות לעסוק ב"תיאוריות" מאשר במושב שבי ציון.
המחבר התרשם גם מהאופי הסוציאליסטי של שכונת קריית עבודה מרכזה של העיר חולון, בה הותקנו תקנות מחמירות המטילות הגבלות על הבעלות הפרטית. כששאל את מארחו המזכיר של האגודה השיתופית קרית עבודה בזמן סיורו במקום, "לאן נעלמו החנויות, בתי הקולנוע ובתי הכנסת" אשר אמורים להימצא בכול עיר ועיר. ענה לו המזכיר כי "איננו זקוקים לא לאלה ולא לאלה. יש לנו בית כנסת קטן אשר משרת חלק קטן מהאוכלוסייה. רוב הישוב אינו סובר כי הדת צריכה להיות דבר הבולט בנראותו בשטח … בכול מה שנוגע לחנויות פרטיות, אנו חושבים שהדבר מיותר. יש לנו את החנות הקואופרטיבית, שבה אנו יכולים לקנות סחורה טובה יותר וזולה יותר". המחבר התרגש מאוד בשמיעת המענה, לרגע נדמה היה לו כי בעיר חולון התגשם החלום של הרס המסחר הפרטי והאנוכי אשר הרווח בראש מעיניו לטובת החנות הקואופרטיבית אשר חושבת על טובת הכלל. האם האידיאל האנרכיסטי המדמה עולם המורכב מקומונות המספקות את צרכיהן ללא ניצול התגשם בישראל? לצערו אשת המזכיר ציננה את התלהבותו בציינה כי רבים מתושבי חולון עובדים בתל אביב ושם הם עורכים גם את קניותיהם. נראה כי הדרך להגשמת האידיאל של חברה אשר פועלת ללא הדחף של הרווח הפרטי עדיין ארוכה.
לספר נוספו צילומים אשר הכיתוב המסביר אותם לא עבר עריכה של אדם היודע עברית במידה מספקת על כן השמות העבריים יצאו לעיתים משובשים. משום כך כיכר דיזנגוף הפכה לדיזנגולף, קבוצת יבנה לחבנו (Javno) וגבעת ברנר לרבעת ברנר. כך נוסף מימד קומי לקריאת החיבור.
לסיכום נראה כי אחד מהגורמים אשר משך מבקרים אל ישראל הצעירה היא רוח הסולידריות החברתית והאמונה בסוציאליזם אשר הביא להישגים ניכרים. אנו מחויבים לזכור זאת במיוחד עכשיו כאשר עלינו להשתקם מהמתקפה הרצחנית אשר ארגון החמאס הנחית עלינו. אשר למחבר נראה כי ערך סיור נוסף לישראל בשנות השבעים, אולם יש צורך בהשגת חומר מחקרי נוסף על מנת שנוכל להעריך את אישיותו ודבריו כראוי.
עזה, 1917: חיילים יהודים בקרבות עזים
במלחמת העולם הראשונה ניהל הצבא הבריטי קרבות עקובים מדם לכיבוש העיר עזה מהטורקים. החיילים שנהרגו נקברו בבית הקברות הצבאי בעזה, ובהם היו גם יהודים כמו מוריס, ווילפריד והיימן. יצאנו למסע בעקבות סיפוריהם
כדרכן של מלחמות עולמיות, מלחמת העולם הראשונה התרחשה לא רק באירופה שבה התלקחה ב־1914, אלא גם במזרח התיכון ואפילו ממש כאן בארץ ישראל. תפקידו העיקרי של כוח הצבא הבריטי שהוצב במצרים היה להגן על תעלת סואץ, המעבר הימי החיוני בין המושבות הבריטיות במזרח לאירופה, דרך הים התיכון. ב־1916 התרחב הכוח הבריטי שלחם באזור לכוח צבאי רב־לאומי בפיקוד בריטי שכונה "חיל המשלוח המצרי", EEF – Egyptian Expeditionary Force.
כדי להרחיק את הטורקים ובני בריתם הגרמנים מתעלת סואץ, וגם כדי להגביר את הלחץ על הטורקים וכך למנוע מהם להפנות כוחות ללוחמה בזירות אחרות של המלחמה, החליטו הבריטים להתקדם צפונה לכיוון ארץ ישראל.
את שנת 1917 פתחו הבריטים בהצלחה ראשונה בכיוון הזה. העיר רפיח נכבשה תוך יום אחד בלבד, ב־9 בינואר 1917. אך הפיקוד הבריטי הבין שיתקשה להגן על רפיח מפני הטורקים, ולכן הצבא הבריטי יצטרך לכבוש גם את העיר הגדולה באזור – עזה. ולא פחות חשוב: עזה נחשבה למפתח לכיבוש ארץ ישראל מכיוון דרום.
אבל עזה מעולם לא עשתה חיים קלים לכובשיה. במרץ ובאפריל 1917 נכשלו שני ניסיונות בריטיים לכבוש את עזה מדרום. הכישלונות העקובים מדם הביאו להחלפת מפקד ה־EEF, ולהצלת המצב מונה לתפקיד הגנרל אדמונד אלנבי, שפיקד עד אז על הארמייה השלישית בצרפת. משימתו הייתה לכבוש את ירושלים לפני חג המולד (של 1917) בתור מתנת עידוד לעם הבריטי השקוע בדיכאון המלחמה כבר שלוש שנים.
אלנבי, שלימים נחקק בהיסטוריה כגנרל המהולל שכבש את ארץ ישראל והביא לסיומן 400 שנות שלטון עות'מני, בחר באסטרטגיה מפתיעה וסדרת תרגילי הטעיה. הוא הבין שיש לנתק את עזה מבאר שבע ולהפיל את שורת המוצבים המחברים בין הערים. בזמן שהטורקים ציפו למתקפה על עזה, החליט אלנבי לכבוש קודם את באר שבע ולאחר מכן להפתיע את הטורקים בהתקפה על עזה ממזרח וכך לפגוע ביכולות תגבור הכוחות אליה.
הפרשים האוסטרלים מסתערים על באר שבע
שעת השין נקבעה ל־27 באוקטובר 1917. קרב עזה השלישי החל בהפגזה ארטילרית כבדה על העיר באמצעות 68 תותחים כבדים וירי מספינות בריטיות וצרפתיות. בינתיים, ובחשאיות האפשרית, התקדמו כוחות רבים לכיוון באר שבע, שאותה הטורקים עדיין לא סיימו לבצר. מלבד המחפורות בגבולות בדרומה ובמערבה, רוב העיר הייתה מחוסרת הגנה יעילה. הבריטים הקיפו את דרום מערב העיר ב־24,000 חיילים והחלו בירי וכיבוש עמדות אויב. בינתיים יחידות הפרשים מאוסטרליה וניו זילנד (אנז"ק) וכוחות רכובים נוספים, שכללו 11,000 חיילים, עשו את דרכם מזרחית לבאר שבע. כולם הגיעו ליעדם בלילה שבין 30 ל־31 באוקטובר.
התוכנית הבריטית קבעה שההשתלטות על באר שבע תיפתח בהסתערות רכובה של הפרשים האוסטרלים מכיוון מזרח.
ההתקפה החלה בשעה 16:30 ממרחק של כ־6.5 קילומטר מהעיר. הפרשים הגבירו לאט לאט את קצב הרכיבה עד להסתערות על יעדי המגינים הטורקים, שלא היו חמושים כראוי והיו גם כך בשלבי בריחה מהעיר. פרשי החטיבה הרביעית דילגו מעל העמדות הטורקיות, החיילים ירדו מסוסיהם והתחילו בלחימה פנים מול פנים. חטיבת הפרשים ה־12 המשיכה בהשתלטות על העיר. תוך זמן קצר באר שבע נפלה.
קרב עזה השלישי
לאחר זמן מה למנוחה ולהשקיית הסוסים, התחיל אלנבי לקדם את כוחות הרגלים והפרשים מבאר שבע מערבה. אך הטורקים נאחזו בכמה מקומות בין באר שבע לעזה, והלחימה הייתה קשה ומורכבת. אחד היעדים המאתגרים היה המרכז הצבאי הלוגיסטי בתל א־שריעה(היום תל שרע ליד רהט). לאחר לחימה עזה נכבשו לבסוף התל ותחנת הרכבת הסמוכה בידי חטיבות הדיוויזיה הלונדונית ה־60 בסיוע כוחות נוספים.
בדרום עזה היו הטורקים מחופרים היטב בסדרת תעלות שהגיעו עד לים התיכון, וביניהן מספר מוצבים שולטים. הבריטים כבשו חלק מהביצורים ועלו לאורך קו החוף לתוך השטח הטורקי עד לכפר שייח' חסן (היום אזור מחנה הפליטים שאטי), אך הם נבלמו וכיבוש עזה התעכב. הטורקים הבינו שעזה לא תוכל לעמוד יותר בהפגזות ולעצור את הכוחות הבריטים המתקדמים, וב־6 בנובמבר 1917 פינו את העיר. כשהבריטים נכנסו לעזה הם מצאו אותה חרבה ונטושה. הדרך צפונה אל ארץ ישראל הייתה עכשיו פתוחה. הכוחות הבריטים התקדמו לכיוון יפו, ותוך מספר שבועות הגיעו לירושלים ושחררו אותה מידי הטורקים ללא קרב.
רוב החיילים הבריטים שנהרגו בקרבות על עזה נקברו בבית הקברות הצבאי שהוקם בעיר לאחר מלחמת העולם הראשונה, היום בשכונת תופאח ליד כביש סאלח א־דין. בבית הקברות יש 3,691 קברים, רובם של חיילים שנפלו בשלושת הניסיונות לכבוש את עזה.
בעקבות החללים היהודים בעזה
כמיליון וחצי יהודים נלחמו במלחמת העולם הראשונה, מתוכם כ־50,000 חיילים יהודים מרחבי האימפריה הבריטית. חלקם לחמו בארץ ישראל. 8,600 חיילים יהודים מצבא בריטניה נפלו במלחמה. אפשר להניח שחלקם השתתפו בקרבות על עזה.
בזמן הכנת הכתבה חיילי צה"ל נלחמים בעזה במלחמת חרבות ברזל. הקרבות העזים והאבדות הכבדות ששוברות את הלב הזכירו לי את החיילים היהודים מהצבא הבריטי שנפלו בעזה ב־1917. החלטתי לנסות להתעמק בסיפורים של כמה מהם.
שמות החיילים היהודים שלחמו בצבא הבריטי נאספו לאחר המלחמה ופורסמו בספר "British Jewry Book of Honour", הכולל גם רשימה של הנופלים. לפני כשנה קיימנו שיחת זום עם זוג יהודי מלונדון שחקר את הספר, עריכתו והחיילים הרשומים בו. אין דרך למצוא בספר חלל לפי תאריך או מקום המוות, אז ניסיתי את מזלי באתר של בתי הקברות הצבאיים הבריטיים, Commonwealth War Graves Commission.
לא ידעתי את שמות הנופלים היהודים, מספרם האישי או היחידה שבה שירתו, אז בחיפוש המתקדם רשמתי בשם בית הקברות Gaza War Cemetery וקיבלתי 2,696 קברים. השיטה היחידה, גם אם לא מדעית, למצוא חייל יהודי היא לפי שם שנשמע קצת יהודי. חיפשתי כמובן את "כהן". עלתה תוצאה אחת: רב"ט Frederick Arthur Cohen, שנפל בקרב עזה השני, באפריל 1917. אבל שמו לא הופיע בספר "British Jewry Book of Honour". אז ניסיתי את "לוי". עלתה תוצאה אחת: סג"מ J. Levy, אבל גם הוא לא הופיע בספר. נראה שבספר יש אי־דיוקים ושלא הצליחו לאסוף את שמות כל היהודים. וייתכן גם שלמרות שם המשפחה, מדובר בלא יהודים.
אז התחלתי לעבור על רשימת 2,696 שמות ההרוגים שנקברו בבית הקברות הצבאי הבריטי בעזה.
לאחר זמן רב הגעתי לחייל עם שם יהודי: Hyman Goodfriend. אפשר לנחש ששמו המקורי היה חיים גודפריד. הוא נפל ב־7 בנובמבר 1917, זאת אומרת ביום האחרון של קרב עזה השלישי. מצוין גם מיקום הקבר לפי חלקה, ובאתר אפשר להוריד מפה ישנה של בית הקברות. Hyman נקבר קרוב לחלק הקדמי של בית הקברות מצד ימין. שמו מופיע גם בספר, אבל עם תאריך אחר. התאריך באתר, כפי שרואים גם בתצלום המצבה, הוא כנראה הנכון.
לפני כמה שנים קמה יוזמה לאיסוף מידע על יהודים בריטים במלחמת העולם הראשונה. היוזמה, ששמה We Were There Too, הפכה לאתר אינטרנט ובו אפשר בין היתר לחפש שמות של חיילים. מצאתי את Hyman עם תצלום שלו במדים ושמות בני משפחתו. תאריך מותו נלקח מהספר ולא מהמצבה. בן 25 היה בנופלו.
Hyman שירת בגדוד ה־17 של הרג'ימנט הלונדוני, שצורף לחטיבה ה־180 של הדיוויזיה ה־60 שבין היתר לחמה בארץ ישראל. בקרב עזה השלישי משימתה הייתה לכבוש עם כוחות נוספים את תל א־שריעה. הגדוד הסתער על עמדות מקלעים טורקיים וכנראה שבקרב הזה נפל Hyman.
לפי מספר הקברים הבנתי שצמוד לקברו של Hyman קבור קצין יהודי בשם Wilfrid Gordon Aron Joseph. הוא נהרג בקרב השני על עזה באפריל 1917. היה בן 21 בנופלו והשאיר אחריו אישה.
לא רחוק ממנו קבור טוראי Sam Bernstein, חייל בן 40 שעבד כחייט בעיר לידס באנגליה ושירת בגדוד קלעי המלך ה־39. אומנם הוא נקבר בעזה אבל נהרג במצרים שנה לאחר הקרב, באוקטובר 1918.
באתר בתי הקברות הצבאיים הבריטיים, דף הבית המוקדש לבית הקברות בעזה נפתח בתמונה גדולה ופסטורלית של בית הקברות על מרבדי הדשא המטופחים בו. מעל לתמונה מופיעה כיום הודעה אקטואלית צפויה:
November 2023 – This cemetery is currently closed to visitors.
בקצה הימני של התמונה נראית מצבה עם סמל של מגן דוד.
בתמונה בלתי אפשרי לזהות את שם החייל, אבל מהשוואה בין התמונה למפה הבנתי שמדובר בקבר מספר XIV B 1.
באתר Find a Grave אפשר לחפש קברים בכ־250 מדינות, גם לפי מספר קבר ספציפי. בעזרת המאגר הזה מצאתי מי נקבר בקבר XIV B 1 שבתמונה מעזה. שמו Maurice Magasiner והוא שירת בגדוד ה־11 של הרג'ימנט הלונדוני. הגדוד הזה צורף לדיוויזיה 54 שהציב הגנרל אלנבי קרוב לרצועת החוף דרומית לעזה. חיילי הגדוד עלו לאורך החוף תוך לחימה קשה מול הטורקים, עד שנעצרו בכפר שייח' חסן. הטורקים הגיבו בהפגזת האזור ב־2 בנובמבר, ונראה שאז נפל מוריס. הוא נולד בברדיצ'ב שבאוקראינה ובגיל 4 היגר לאנגליה. בן 21 היה במותו. מוריס השאיר אחריו אישה.
אפשר להניח שנקברו עוד יהודים בבית הקברות הצבאי הבריטי בעזה, ויש גם בית קברות צבאי נוסף בדיר אל־באלח. קשה לדמיין מתי בפעם האחרונה נערך להם טקס אזכרה יהודי.
קרבות רבים התנהלו בעזה מאז שלושת הקרבות הבריטיים של שנת 1917. הלוואי שמלחמת חרבות ברזל תהיה מלחמת עזה האחרונה.
ניר עוז תפרח בשנית: סיפורו של הגנן המיתולוגי
בשנים הראשונות לקיומו, סופות החול באזור קיבוץ ניר עוז לא אפשרו לחבריו לזוז, לראות או לאכול. רן פאוקר, איש הנוי האגדי של הקיבוץ נחלץ לפתור את הבעיה ועל הדרך הפך אותו לפנינה ירוקה ואקולוגית. לגבי עתיד הקיבוץ שנפגע אנושות ב-7 לאוקטובר הוא אומר: את הצמחייה נשקם תוך שנה. לגבי החברה – נצטרך לראות
רן פאוקר, הגנן ואיש הנוי של קיבוץ ניר עוז במשך עשרות שנים, ליד שלט הכניסה לגן הבוטני שהקים בקיבוץ - "נקודה ירוקה", המתמחה בצמחייה בהשקייה מועטה. צילום מתוך אלבום פרטי.
"אני רק מסיים לגזום פה את הגינה וכבר חוזר אלייך", ענה לי רן פאוקר, בן ה-86, מפונה מקיבוץ ניר עוז, כשהתקשרתי לשוחח עימו לגבי מפעל חייו. כנראה שאת הגנן אי אפשר להוציא מהגן גם כשהוא נמצא הרחק מביתו. פאוקר ואשתו כרמלית פונו לקיבוץ הסוללים שבגליל התחתון. שניהם מבני גרעיני השומר הצעיר הראשונים שייסדו את קיבוץ ניר עוז, ממנו נאלצו לברוח לאחר המתקפה הנוראית של ה-7 לאוקטובר. הם במקרה התארחו באותה שבת אצל ביתם המתגוררת בשדרות וכך ניצלו.
כמו קיבוצים רבים שהוקמו באזורי הספר של ישראל, גם חבריו נאלצו להתמודד עם קשיים רבים – אם הייתם מגיעים לניר עוז בשנות ה-50' והייתם מביטים סביב, הייתם רואים שממה, גבעות חול מדברי מקצה האופק אל קצהו.
"כשהתיישבנו כאן היו בשטח סופות חול בלתי נסבלות. לא יכולתי לראות כמה מטרים ממולי", סיפר פאוקר. "אני זוכר שבאחת מסופות החול נאלצנו לאכול במחסן המצרכים של המטבח, כי לא ניתן היה לאכול בצריף חדר-האוכל שהתמלא באבק וחול. המחסן היה קטן ולכן אכלנו בקבוצות ובמשמרות".
בהסתכלות לאחור, ייתכן שפאוקר היה בדיוק הפתרון שהקיבוץ סחוף החול היה צריך. עם הגיעו לקיבוץ, נכנס באופן לא מתוכנן לתפקיד האחראי על הנוי של קיבוץ ניר עוז, מי שמטפח את כל הצמחיה והירק במרחב הציבורי. באוטובוס מתל אביב לקיבוץ תפס אותו חבר גרעין שלו מנהריה, מאיר לביא (מאיור), שהיה אז מזכיר הקיבוץ, ואמר לו: "רן, אין לנו גנן. אתה בן של גנן, אתה בוגר כדורי, גמרת להיות מרכז משק ואין לך תפקיד כרגע. בוא תהיה גנן חודשיים שלושה עד שנמצא מישהו".
פאוקר הסכים: "אומרים שאין קבוע מהזמני. צודקים. מאז אני גנן."
סופות החול גרמו לו להבין שהתפקיד שלו יותר משמעותי משחשב. הוא לא רק ישנה את חייו אלא גם יהפוך אותו לגורו של תכנון מרחב ירוק, חסכוני ואקולוגי.
בתחילת דרכו עמד אל מול פאוקר היה אתגר כפול: איך להפוך את החיים לנסבלים במדבר החם והמאובק ובמקביל לחסוך בכסף ובמים שעלו הון לקיבוץ הצעיר והעני. פאוקר החרוץ עשה זאת בצורה מעוררת התפעלות: הוא נטע את העצים בחוכמה ותוך ראייה קדימה ושתל צמחייה מותאמת למדבר. הירוק השולט בניר עוז הפך להיות סמל ההיכר שלו, וגם אחרי האסון הנורא של ה-7 באוקטובר שרדה הצמחיה לצד הבתים ההרוסים והשרופים. הסוד, לדבריו של פאוקר, הוא סבלנות ואורך רוח, נכונות ללמוד מטעויות בשילוב עם תשומת לב תמידית לתנאים והתאמה של הצמחים הנכונים לשטח.
עם הזמן ראה פאוקר שלשיטות העבודה שלו יש יתרון נוסף: כשהוא חוסך בכסף ובמשאבי זמן עבודה – הוא הוא פועל באופן אקולוגי יותר, שמותאם יותר לעולם ההולך ומתחמם שלנו. הרעיונות והפיתוחים של פאוקר הפכו את ניר עוז לדוגמא ומופת לטיפוח המרחב הטבעי בצורה שמאפשרת חיים נוחים ונעימים וגם חסכוניים ואקולוגיים:
"הבנתי שאם לא אאסוף את הכסוחת [מה שקוצצת המכסחת – י.א.] ואעבוד עם מכסחת־ממחזרת [שמשאירה את מה שכיסחה בשטח – י.א.], אחסוך בהוצאות טיאטוא ואחסוך בדלק. בדרך זאת אשאיר מינרלים בקרקע ולא אצטרך לדשן. הכנסנו צמחים בעלי עמידות גבוהה ליובש; יצרנו אגני ניקוז בקיבוץ השטוח יחסית וגם ניצלנו את מי המזגנים להשקיה, וזה השתלם לנו כלכלית וסביבתית".
את אהבתו לגינון ירש רן מבית אביו. הוא נולד בנהריה, הוריו היו ממייסדי העיר. אביו עבד גם כגנן ומתכנן גינות וכבר כילד קטן, רק בן 4, סייע פאוקר לאביו בעבודתו -האב נתן לו דלי קטן עם סיד ושלח אותו לסייד גזעי עצים.
כשהחל לעבוד בענף הנוי בקיבוץ פנה לאביו: "אבא, בוא תעזור לי בתכנון" אביו, שנולד בגרמניה, הנחיל לו דרך עבודה מסודרת ושיטתית. כבר בתחילת דרכו כראש ענף הנוי היו לו חזון ותוכניות ברורות וכן דאג לתעד את עבודתו כך שיכל להציג בפני חברי הקיבוץ את הישגיו ובהמשך – לציבור הרחב. בתוך הקיבוץ הירוק והפורח הקים רן גן בוטני בשם "נקודה ירוקה" המהווה תחנת מחקר לצמחים שאליה מגיעים מומחים ותלמידים מכל רחבי העולם.
את אשתו כרמלית הכיר, איך לא, בזמן שעבדה איתו במשתלת וורדים. הם הרכיבו יחד של זנים שונים על שיחי הורדים ושיתוף הפעולה במשתלה לבלב לאהבה שהובילה לנישואים מאושרים ומשפחה גדולה ותומכת.
ב-10 לאוקטובר עתיד היה פאוקר לחגוג את הוצאתו לאור של הספר האוטוביוגרפי על חייו ועל דרכו המקצועית: "סיפורו של צבר בהפרחת המדבר". הספר מקיף את תרומותיו המשמעותיות לקיבוץ, ולמומחי גינון וסביבה שעד היום מגיעים לקיבוץ ללמוד ממנו. רן פאוקר מקווה ומייחל, יחד עם כולנו, שיגיע יום, כשכל החטופים וביניהם בני הקיבוץ יוחזרו והקהילה תתחיל בשיקומה, והוא יוכל לחגוג את פרסומו של הספר.
הגן הבוטני והנוי כולו בניר עוז הוא סיפור של הצלחה, של הפרחת השממה המדברית. כששואלים את רן על העתיד הוא מתרכך. "הקיבוץ עצמו הרוס הבתים הרוסים, אך הצמחייה עומדת וההשקייה עוד פועלת הודות לנעמית שאחראית כיום על הנוי וחברי הקיבוץ הנהדרים שמגיעים לסייע. אם יאפשרו לנו תוך שנה אנחנו מחזירים את כל הנוי לקדמותו. אבל השאלה הגדולה היא הקהילה של ניר עוז, מה היא תרצה לעשות ואיך נשקם אותה. לגבי זה נצטרך לחכות ולראות".