האוצר שנמסר לספרייה: ספר המשניות שהותיר חייל המילואים שנהרג בעזה
בהערות קצרות ואיורים, בשפה מודרנית (שרבנים זיהו בה עומק וכישרון), איל מאיר ברקוביץ' נהג להסביר משניות מסובכות. ב־7.12.2023 איל נפל במבצע לחילוץ גופות של חטופים בעזה, ומשפחתו החליטה למסור לספרייה הלאומית ספר משניות עם הערותיו
מאחורי הרבה מאוד פריטים בספרייה הלאומית מסתתרים סיפורים מיוחדים ומרתקים. אבל לא בכל יום אנחנו מקבלים לידינו ספר שהסיפור מאחוריו נקשר לאירועים טרגיים אקטואליים שכולנו שמענו עליהם. וכשזה קורה, זה נכנס לנו עמוק ללב. הנה המקרה שכל כך ריגש אותנו בזמן האחרון.
***
עדן זכריה וזיו דדו נחטפו לעזה באסון השבעה באוקטובר. עדן, בת 28 מראשון לציון, נחטפה כשניסתה להימלט ממסיבת הנובה, שבה בילתה עם בן זוגה אופק קמחי, שנרצח ביום המסיבה. לאחר 67 יום התבשרה משפחתה שעדן נרצחה בשבי החמאס. זיו, רס"ב ששירת כמנהל עבודה לוגיסטי בגדוד 51 של גולני, בן 36 מרחובות, נשוי ואב לתינוקת, נפל בהיתקלות עם מחבלים בשבעה באוקטובר. גופתו נחטפה והוא הוגדר כחלל חטוף בידי ארגון טרור.
כחודשיים לאחר שעדן וזיו נחטפו, בעקבות מידע מודיעני יצאו חיילים מגדוד 699 של "עוצבת חיצי האש" – חטיבת הקומנדו במילואים (חטיבה 551) – לחלץ את גופותיהם ממנהרה באזור ג'באליה. בדרך לשם הופעל מטען צד על החיילים. בפיצוץ נהרגו שני חיילי המילואים – החברים הטובים עוד מהמסלול – איל מאיר ברקוביץ', בן 28 מירושלים, וגל מאיר איזנקוט, בן 25 מהרצליה, בנו של הרמטכ"ל לשעבר והשר גדי איזנקוט. לוחמים נוספים נפצעו. בסופו של דבר גופותיהם של עדן וזיו חולצו לשטח ישראל, והם הובאו לקבורה.
איל ברקוביץ' גדל בסוסיא שבהר חברון. את לימודיו התיכוניים עשה בישיבת בני עקיבא לחינוך סביבתי ביישוב. עם סיום התיכון עבר לישיבה הגבוהה "בני דוד" בעלי.
בעת לימודיו בעלי, הצטרף איל לקבוצת לומדי משניות. את המשנה למד ושינן מתוך מהדורה בפורמט קטן שהודפסה בהוצאת "משנה סדורה".
המהדורה הראשונה של שישה סדרי משנה בהוצאת "משנה סדורה" יצאה לאור בשנות התשעים. הייחוד של "משנה סדורה" הוא בעיקר בעיצוב המיוחד ובסידור הטקסט בעמוד בצורה שמקלה על הלומד להבין את המשנה. כל משנה מתפרסת על מספר שורות קצרות. כל שורה מוקדשת למשפט חדש, הפסקה באמצע משפט או נקודה מתוך רשימת נקודות. המבנה הזה משמש גם מעין פיסוק ואפילו עוזר לשנן בעל פה. העיצוב המרווח גם משאיר בדף מקום פנוי לכתיבת הערות.
איל בהחלט ניצל את היתרון הזה, ובאופן מסודר במשך כל תקופת הלימוד היה כותב הערות קצרות כמעט לכל משנה. כמי שמגיל קטן בלט בכישרון הציור שלו, לפעמים הוסיף גם איורים קטנים.
לאחר שלוש שנים בישיבה בעלי, בשנת 2016 התגייס איל לצה"ל. תחילה שירת בסיירת מטכ"ל ומשם המשיך למגלן. בשנת 2022 התחתן עם מיכל. הם התגוררו בירושלים, שם התחיל לימודי רפואה באוניברסיטה העברית. אבל הוא הספיק לסיים רק את שנה א'.
בשמחת תורה תשפ"ד שהו איל ומיכל בבית הוריו בסוסיא. עם היוודע ממדי מתקפת הטרור בעוטף עזה גויס איל מייד למילואים, ולאחר תחילת התמרון הקרקעי מצא את עצמו בלחימה בעזה.
איל נפל כמה שעות לפני הדלקת נר ראשון של חנוכה, כ"ד כסלו תשפ"ד ה-7 בדצמבר 2023. רק כמה ימים קודם לכן ציינו הוא ומיכל את יום נישואיהם הראשון והבטיחו לחגוג את האירוע כשאיל יחזור מהמילואים.
כמה שבועות לאחר שאיל נהרג פנתה המשפחה לספרייה הלאומית דרך חברים. המשפחה מצאה את ספר המשניות של איל עם ההערות בכתב ידו, ועלה הרעיון לסרוק את הכרך ולהעלות את הסריקות לקטלוג הספרייה. הרעיון התקבל בספרייה בברכה וכבר יושם. ברשומה הביבליוגרפית של המשניות של איל בקטלוג הספרייה מופיעה הערה קצרה:
המאייר, בוגר הישיבה הגבוהה "בני דוד" ביישוב עלי שבבנימין, שירת ביחידת מגלן ונפל בדרכו למשימת חילוץ גופות חטופים ברצועת עזה ביום כ"ד כסלו תשפ"ד, 7.12.23. הכרך נמסר לצילום בידי אשתו.
תוך כדי הכנת הכתבה התרגשנו לשמוע שמלבד הסריקות שהועלו לקטלוג שלנו, החליטה המשפחה לתרום את ספר המשניות עצמו לספרייה הלאומית. הספר של איל נמסר ימים ספורים לאחר יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה.
בספר שנסרק רואים שההערות של איל קצרות, אך בתמציתיות רבה הוא הצליח להסביר את כוונת המשנה במקומות שבהם המשנה איננה נדיבה בפרטים. את המשנה, כמו כל מקור קדום, קשה לקרוא ולהבין ללא רקע בתחומי העיסוק שלה. לכן נכתבו במשך הדורות הסברים ופירושים כמו אלו של רש"י, הרמב"ם, רבי עובדיה מברטנורא, תוספות יום טוב ופירושים מודרניים יותר כמו במהדורות של קהתי, ספראי וארטסקרול שמרחיבים יותר. איל הצליח במילים בודדות ובשפה מודרנית, לעיתים אפילו משעשעת, להאיר את דברי המשנה. רבנים שראו את המשנה עם הערותיו של איל העידו שבדברים המתומצתים שכתב יש עומק מדהים ושבכישרון רב הוא חיבר בין משניות למקורות נוספים.
הנה דוגמה קצרה:
המשנה במסכת עירובין מחשבת את המרחק בין שתי ערים כדי לאפשר טלטול בשבת ביניהן (לפי ההלכה, בשבת אסור לטלטל, כלומר לשאת, חפץ מרשות לרשות). אם הרדיוס של 70 אמה ו־2/3 אמה מעיר אחת נושק לאותו תחום בעיר סמוכה, שתי הערים נחשבות כעיר אחת, או במילים של איל, שגם הוסיף איור קטן: "מחברים את שניהם". תודו שזה ברור הרבה יותר מ"עושה קרפף לשתיהן להיות כאחת", כמו שכתוב במשנה.
רק נוסיף שנהוג בימי אזכרה של נפטרים ללמוד משניות לעילוי הנשמה שכן אותיות "משנה" הן אותיות "נשמה".
יהי זכרם של איל, גל וכל הנופלים במערכות ישראל ברוך.
בלב עזה: חיילים שרים תפילה לשחרור החטופים
התפילה למען "אַחֵינוּ הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה" מלווה מהמאה התשיעית את העם שפודה את שבוייו. היא הושרה בין היתר במלחמת העולם הראשונה, בפסטיבל הזמר החסידי מפי ריקי גל, ולאחרונה בכינוס ספונטני של חיילים בבית חשוך בעזה לאחר שאיבדו את מפקדיהם המוערכים
הלחימה בג'באליה הייתה קשה באותו שבוע. ביום שלישי (26.12.2023) איבד גדוד 931 של חטיבת הנח"ל את המ"פ האהוב רס"ן שי שמריז ז"ל, ואיתו נפל גם חברו הטוב סרן שאולי גרינגליק ז"ל. חיילים נוספים נפצעו. ארבעה ימים לאחר מכן, במוצאי שבת פרשת ויחי, בתום יום פעילות מתיש נוסף מול מחבלי החמאס, התכנסו חיילי מחלקה 2 של הפלוגה הרובאית באחד הבתים בשכונה. החיילים, תלמידי ישיבות הסדר מישיבת "שירת משה" ביפו ומישיבת הכותל בעיר העתיקה בירושלים, שלפו את שאריות הממתקים והתיישבו באפלה (אין חשמל בצפון הרצועה) לסעודת "מלווה מלכה" מאולתרת. בצפיפות ובחשיכה סיפרו דברי תורה ושרו כפי שהורגלו בזמנים טובים יותר בישיבותיהם. אחד השירים, שנעשה בחודשים האחרונים רלוונטי ומצמרר מתמיד, היה "אחינו כל בית ישראל" – תפילה לשחרור שבויים וחטופים.
את הלחן חיבר אייבי רוטנברג, מגדולי המלחינים החסידיים, אי שם בסוף שנות השמונים. השיר, שבמקור שר המלחין בעצמו, הופק במסגרת קלטת בשם "לב ונפש" בשנת 1990. באלבום "בטחו בהשם", שיצא בשנת 1997, חידש את השיר הזמר דדי גראוכר, שנפטר לפני כחצי שנה. מאז הפך השיר לאהוב ופופולרי מאוד וזכה לעיבודים וביצועים רבים ומגוונים, אחד האחרונים והמושמעים בהם הוא של ליאור נרקיס מאוקטובר 2023.
תפילת "אחינו כל בית ישראל" עצמה נאמרת בקהילות אשכנז מייד לאחר קריאת התורה בימי שני וחמישי. תחילה נאמרות ארבע בקשות "יהי רצון", ולאחריהן בקשת "אחינו כל בית ישראל". בני עדות המזרח אומרים את בקשות ה"יהי רצון" כחלק מתפילת ברכת החודש בשבתות, אבל ללא התוספת של "אחינו".
מקורה של התפילה בסידור הרב עמרם גאון. במאה התשיעית, לבקשת הקהילה היהודית בספרד, שלח הרב עמרם גאון מבבל את סדר התפילות באופן ערוך ומסודר לשימוש הקהילה.
בסידור מתייחס הרב עמרם גאון לאמירת "יהי רצון" ו"אחינו" במסגרת קריאת התורה של ימי שני וחמישי, ובהמשך הסידור גם בראש חודש. הנוסח שם מעט שונה מזה שמוכר לנו היום.
במחזור ויטרי, ספר ההלכות ומנהגי התפילה החשוב מהמאה ה־12, התפילה מופיעה בתפילת מנחה של שבת. פרופסור אהרן קלרמן ציין במאמרו על גלגולו של המנהג, שלסידורים האשכנזיים המודפסים הגיעה התפילה לראשונה במהדורת קרקוב של"ח (1578). ב־1646 התפילה מופיעה גם בסידור שהודפס באמסטרדם.
הסידור הספרדי הראשון שבו הודפסו תפילות ה"יהי רצון" יצא לאור בקושטאנדינא (היא איסטנבול של ימינו) בשנת תצ"ט (1739) בתפילת שבת ראש חודש. בסידור זה, כבכל הסידורים הספרדיים גם בימינו, לא מופיעה התפילה האחרונה – "אחינו כל בית ישראל".
כשהתפילה הפכה לשיר פופולרי
במשך הדורות נפלו יהודים בארצות רבות בידי שוביהם, ולעיתים דרשו תמורתם כופר רב. הקהילות עסקו רבות במצוות פדיון שבויים והצליחו לפעמים להחזיר את אחיהם ואחיותיהם לחיק משפחותיהם. אך לעיתים אבדו עקבותיהם של השבויים לגמרי ונותר רק להתפלל לשלומם. מילות התפילה "אחינו" כל כך רלוונטיות, ובמידה מסוימת מנחמות, ורק טבעי היה שברבות השנים יהפכו גם לשיר.
אחת היצירות המוזיקליות הראשונות המוכרות לנו למילים אלו היא קטע חזנות של החזן היהודי המפורסם יוסל'ה רוזנבלט (1882–1933). שנתיים לאחר הגעתו מאירופה לחופי ארצות הברית פרצה מלחמת העולם הראשונה. המלחמה וסבל אחיו היהודים השפיעו עליו ועל יצירתו. בתקופה הזאת הלחין בין היתר את "אחינו כל בית ישראל", שבו רצה להביע את כאבם של בני העם היהודי. השיר הזה יחד עם שיריו האחרים ריגשו את ההמונים שנהרו לקונצרטים שלו, תחילה בניו יורק ואחר כך ברחבי ארצות הברית ואירופה.
מאז הולחנו המילים עוד כמה פעמים, הן כיצירות חזנות והן כשירים חסידיים. אחד הלחנים הושמע בפסטיבל הזמר החסידי התשיעי בשנת 1977 בשירתה של הזמרת הצעירה ריקי גל.
ובנימה אישית: בין הצללים באותו החדר בעזה ישב גם הבן שלי, מ"כ בנח"ל. הוא וחייליו בוודאי חשבו על הרלוונטיות של המילים ועל הסיבה שהשיר הזה הפך לאחד משירי המלחמה לאחר חטיפתם של כ־240 ישראלים בשבעה באוקטובר.
כולנו תפילה ש"המקום ירחם עליהם" ונזכה לחזרתם הביתה בקרוב יחד עם חיילי וחיילות צה"ל המוסרים את נפשם למען עם ישראל, "השתא בעגלא ובזמן קריב".
סיפורו של עם שפודה את שבוייו
בין אברהם אבינו המציל את אחיינו שנלקח בשבי לבין סרטונים של נשים וילדים שבויים עולים על מסוקי צה"ל בדרך חזרה לארץ, בשלהי 2023, מקופלות אלפי שנים שבהן יהודים נאבקו, שילמו את מיטב כספם ואף סיכנו את חייהם כדי לפדות ולהציל את בני עמם שנשבו ונאסרו
אחד מהם היה אביה של אומה. את השני ההיסטוריה זוכרת בתור אחיינו, ההוא שעזב יחד איתו את המולדת והצטרף למסע הכמעט מטורף לארץ חדשה. זה לקח קצת זמן, וסיבוב קצר והרפתקני במצרים, עד שבסופו של דבר הם התיישבו בארץ כנען. אבל אז, האחיין נפל בשבי – הוא וכל אשר לו. זה קרה בעקבותיה של מלחמה שלא נגעה להם כלל, בין קבוצות שונות של מלכי-ערים עם שמות מוגזמים כמו כדרלעומר ואמרפל.
כשאברהם אבינו שומע שלוט אחיינו נפל בשבי, הוא לא מהסס אפילו לא לרגע אחד. הוא אורז את אנשי משק ביתו ואת בני בריתו הקרובים – כולם ביחד בסך הכל 318 איש – ויוצא לרדוף אחרי ארבעת המלכים השובים וצבאותיהם, אלה שזה עתה ניצחו ניצחון מוחץ בקרב עמק השידים חמישה מלכים גדולים. המרדף מתנהל מסדום עד דמשק, ובסופו אברהם מצליח להציל את לוט: "וגם את לוט… השיב וגם את הנשים ואת העם". (בראשית, יד, טז)
מלך סדום ומלך שלם (היא ירושלים) מחכים להם עם פרחים ומתנות (לא באמת. בסך הכל לחם ויין), ואברהם מעביר אליהם את השלל. הוא לא יצא למלחמה כדי להתעשר, הוא יצא כדי להציל את לוט ואת שאר השבויים שנשבו עמו.
זהו כנראה אירוע שחרור השבויים הראשון בהיסטוריה הלאומית שלנו.
–
היהדות מתייחסת בחומרה רבה לשבי של אדם. אחת מעשרת הדברות היא "לא תגנוב" – והכוונה היא לגניבת בני אדם, לא רכוש. העונש על כך הוא מוות – "וגונב איש ומכרו, ונמצא בידו מות יומת" (שמות פרק כא פסוק טז).
כפועל יוצא מכך, ואולי גם מהעובדה שאנחנו עם שנולד מתוך השבי במצרים – שחרור השבויים מצרתם הפך לציווי מוסרי נעלה. משהו שחובה לעשותו.
הרמב"ם כותב על מצווה זו כך:
"ואין לך מצווה רבה כמו פדיון שבויים שהשבוי הוא בכלל הרעבים והצמאים ובכלל הערומים ועומד בסכנת נפשות" (הלכות מתנות עניים, פ"ח, י).
לפי ההלכה, פדיון שבויים קודם לדברים רבים אחרים: עם ישראל מצווה לפדות את השבויים לפני שהוא דואג לעניים ולרווחתם, ואף מותר למכור ספר תורה כדי לפדות שבויים בתמורה המתקבלת ממכירתו.
גם כשגבר נושא אשה, הוא מתחייב לה בעשרה דברים, אחד מהם הוא: לפדותה אם נשבית.
מי שקיים את החובה הספציפית הזו היה דוד המלך. בעוד הוא עסוק עם בלאגן פלישתי בחלק אחר של הארץ, אחינועם ואביגיל – שתיים מנשותיו – השתכנו בעיר ציקלג. העמלקים שחיו בסביבה ניצלו את העדרם של המלך וצבאו, עלו על העיר, שרפו אותה עד היסוד ולקחו את כל הנשים והילדים בשבי. כשחזר דוד לעיר שרופה וריקה, הוא קיבל החלטה לצאת למרדף אחרי גדוד העמלקים, על אף שיכול היה לקחת איתו רק פלוגה קטנה של כ-400 איש, (שמתוכם 200 נשרו בסופו של דבר באמצע הדרך). למזלם הם תופסים בדרך נער מצרי, עבד של אחד החוטפים. הוא מכוון אותם למקום החניה של הגדוד העמלקי, שם הם צופים נדהמים בחגיגות הנלהבות עם השלל שנלקח מציקלג (הנשים, ניתן להניח במידה סבירה של ביטחון, היו חלק בלתי נפרד מהשלל). יתרון ההפתעה עומד לצד דוד ואנשיו והם מתחילים להרוג בבוזזים החוגגים עד שהנותרים נסים על נפשם, מותירים מאחוריהם את הרכוש כמעט בשלמותו, את הנשים ואת הילדים.
אבל סיפורי הצלה מרהיבים סטייל מארוול, גם אם סופרו אודות אבותינו ומלכי ישראל בתנ"ך, לא היו הדרך העיקרית להתמודדות של עם ישראל עם פדיון שבוייו.
בשנות הגלות של העם היהודי מארצו כל מה שיכלו מנהיגי הקהילות היהודיות לעשות היה לאסוף כסף – כופר – תמורת השבויים, או לשכנע קהילות אחרות, עשירות יותר, שיסייעו כשהגיעו שבויים לפתחן.
בגניזת קהיר, למשל, נתגלו התכתבויות של הרמב"ם עם קהילות שונות שעניינן פדיון שבויים – כמה שבויים יש ואיפה, וכמה כסף דרוש כדי לפדותם. ביניהן, השתמרה גם קבלה החתומה בכתב ידו של הרמב"ם עצמו על סכום שנתרם לטובת פדיון שבויים, כאשר הקבלה מפרטת כי התורם קיבל את הכסף ממכירת רכושו.
השבויים שנפדו על ידי הקהילות במצרים לא היו חבריהם ובני משפחתם של אלה שתרמו את הכסף לפדיונם, אלא "סתם" יהודים שהגיעו בדרך כלל ממקומות רחוקים מאד כמו מסופוטמיה ודרום אירופה. הם נשבו על ידי שודדי ים או שודדי דרכים והובאו לערים הגדולות בצפון אפריקה כדי להציגם למכירה.
התחושות הקשות של השבויים לא היו זרות לבני הקהילות היהודיות באשר הן. גם אם לא חוו את החוויה על בשרם, כולם גדלו וחונכו על סיפורי הגלות – החל מגלות מצרים, דרך גלות בבל ומאוחר יותר חורבן הבית השני ואיתו סיפורי האימה אודות שיירות השבויים שנלקחו לרומא.
השבויים היהודים היו אחיהם, ומצווה גדולה הייתה לפדות אותם, גם בדמים מרובים. וגם אם לא ידעו מי הם.
היו מקרים בהם המאמץ לפדיון השבויים היה לשווא – הם היו חולים ופגועים מתלאות הדרך ומהתעללויות פיזיות שעברו, ומתו מהר מאד. לעומת זאת בפעמים אחרות, שחרורם עזר להפריח קהילות חדשות או להעלות את קרנן של קהילות קיימות.
כזה היה, למשל, סיפורם האגדי של "ארבעת השבויים". ארבעת השבויים היו לפי האגדה ארבעה חכמים שיצאו מבבל או מהעיר בארי שבאיטליה (תלוי את מי שאלתם). ספינתם נקלעה למארב של ספינת פיראטים בים התיכון, והם נלקחו בשבי. בתקופה ההיא, שלהי תקופת הגאונים בבל וכ-150 שנה לפני שנולד הרמב"ם, המרכז הרוחני היהודי העיקרי היה בבבל. היהודים בקהילות צפון אפריקה, איטליה וספרד היו תלויים מבחינה דתית כמעט לחלוטין בחכמים שישבו בבבל ובפסקי ההלכה שלהם, שהגיעו במקרה הטוב באיחור של מספר חודשים.
הפיראטים לא נפטרו מכל השבויים בבת אחת, אלא הציעו את מרכולתם האנושית בנקודות שונות בהן חנו במסעם. כך נפוצו ארבעת החכמים שנשבו בקשת גאוגרפית רחבה מאד – ממצרים במזרח, דרך מרוקו ועד ספרד במערב. בכל אחד מהמקומות שהגיעו אליהם ופדו אותם, הם עזרו לבסס מרכז רוחני עצמאי.
לספרד הגיעו רבי משה בן חנוך ובנו, שאף הוא נקרא חנוך. הם נפדו בדמים מרובים על ידי קהילת קורדובה, שהייתה בזמנו קהילה קטנה ומתפתחת. איש בקהילה לא ידע מי הם השניים לבושי הבלויים, ובכל זאת – לא היססו כשנדרשו לשלם סכום גבוה בהרבה ממה שהקהילה יכולה היתה להרשות לעצמה. דבקותם במצוות פדיון השבויים השתלמה עשרות אלפי מונים: מאוחר יותר הבינו במי מדובר ורבי משה מונה לעמוד בראש הישיבה שהוקמה בעיר. עם הזמן קורדובה הפכה למרכז תורני חשוב ומשמעותי ופריחתה, לצד קהילות נוספות באזור, הייתה חלק בלתי נפרד מתור הזהב של יהדות ספרד.
אבל המציאות לא הייתה פשוטה כל כך. המאמצים היהודיים לשחרר את שבוייהם בכל מחיר היו פרצה קוראת לגנב, והיה ברור לחכמים כי הדבר עלול לעודד שבי של בני ישראל דווקא. לכן, תוקנה על ידי חז"ל התקנה הבאה:
התקנה הזו, שאומרת שאין לשלם עבור פדיון השבויים יותר משווים בשוק, דרשה מהעם לבחור בראש במקום בלב – להעדיף את האסטרטגיה השכלית, זו המביאה בחשבון את טובתו של כלל העם לטווח הרחוק, על פני הלב הנצבט למראה עיניה של אם שבויה, או דמעותיו של ילדה.
אלא שלא תמיד קיימו את התקנה הזו ככתבה וכלשונה. הגמרא כבר מספרת על רבי יהושוע בן חנניה שפדה מידי הרומאים תינוק (האם התינוק נשבה לבדו או יחד עם משפחתו שנשארה בשבי? הגמרא לא מספרת לנו על זה). כשהשחרור נתקל בקשיים, הוא הכריז "איני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו". ואכן, הגמרא מספרת שהוא שילם ממון רב מאד על התינוק, הרבה יותר משוויו. האם היה זה בשל סכנת חיים שביטלה את התקנה הזו או כי הוא ידע שהתינוק הזה יכול לגדול להיות מנהיג? לא ברור, בכל מקרה לפי הסיפור התינוק המשוחרר גדל להיות רבי ישמעאל, שהיה לכהן גדול ולאחד מעשרה הרוגי מלכות.
מי שכן דרש לקיים את התקנה הזו – על עצמו – היה המהר"ם מרוטנבורג. המהר"ם נולד בשם מאיר בן ברוך בשנת 1220 בעיר וורמייזא שבגרמניה. וורמייזא הייתה עיר פסטורלית בעלת היסטוריה יהודית עשירה – יצאו מנה גדולי עולם שתורתם היוותה בסיס איתן ליהדות אשכנז דורות אחר כך, אבל היא גם ידועה בטבח הנורא שנרך בתושביה היהודים ובחורבן הרובע היהודי כמאה שנה אחרי מותו של המהר"ם. בנערותו נסע ללמוד אצל גדולי התורה בצרפת וכשחזר לגרמניה הפך מהר מאד להיות הסמכות הרבנית הראשית של יהדות אשכנז. בערוב ימיו, התגברו הרדיפות נגד היהודים בגרמניה והוא, שהאמין כי כל יהודי חייב לעשות בפועל כל שביכולתו כדי להגיע לארץ ישראל – יצא למסע הקשה. אלא שהחוק הגרמני באותה תקופה אסר על יהודים לצאת מגבולות גרמניה. הוא נתפס באיטליה והועבר לידי השלטונות הגרמניים.
המהר"ם מרוטנבורג נכלא במבצר בעיר אנזיסהיים, למגינת ליבם של תלמידיו ובני משפחתו. הקהילה היהודית רצתה כמובן לפדות אותו – הוא היה מנהיגם הבלתי מעורער – וככל הנראה אף החלו באיסוף הכסף בפועל. אלא שהשליט הגרמני דרש כופר מופקע, והמהר"ם – אולי בתקווה לשחרור מאוחר יותר תמורת סכום הוגן יותר – ציווה עליהם לא לשלם את הכופר. שנים מעטות אחר כך הוא נפטר בבית הכלא, כשהוא משאיר אחריו את פירושיו שכתב בתאו שבמבצר, לאחר שסופקו לו (לא בלי מאבק) קולמוס וקלף שיוכל לכתוב עליהם. גם לאחר מותו – השלטונות הגרמניים לא הסכימו לשחרר את גופתו לקבורה יהודית. רק 14 שנים אחר כך הגיע יהודי עשיר בשם אלכסנדר זיסקינד ווימפן ושילם הון תמורת שחרור הגופה. הוא נקבר לצידו של המהר"ם בבית הקברות בוורמייזא עיר הולדתו, שם נשתמרו עד היום המצבות הצמודות על קבריהם שמספרות חלק מהסיפור הזה.
סיפורו של המהר"ם היה רק אחד מיני רבים. באירופה הנוצרית היהודים אולי לא נמכרו לעבדות או לקרבות ראווה אכזריים מול אריות וגלדיאטורים, אבל הם המשיכו להילקח בשבי ולהיכלא במצודות ובבתי כלא אימתניים, פעמים רבות מאד ללא משפט הוגן או ללא משפט כלל.
פנקסי הקהילות מכל רחבי אירופה עמוסים בהערות-צד על נסיונות שחרור דפלומטיים, תיעוד תפילות לשחרורם של האסירים או שורות בספרי חשבונות שמציינות סכומים שהופנו ל"פדיון שבויים". ההצלחות, ככל הנראה, היו מעטות.
שנים רבות מאוחר יותר, עם הכיבוש הבריטי בארץ, פדיון השבויים קיבל תפנית חדה בצביונו – לא עוד תשלומי כופר (או שוחד לפקידים עותמנים). האסורים בבתי הכלא הבריטים היו עכשיו עם זיקה צבאית – חברי המחתרות והלוחמים לשחרור הארץ. לצד נסיונות (כושלים בעיקר) דיפלומטיים, חזרו אט אט בני היישוב והפעילים המחתרתיים לדרכם של אבותיהם מימי התנ"ך ועצמאות ממלכת יהודה – הדרך הצבאית.
ב-4 במאי 1947 פשט האצ"ל על כלא עכו, כדי לשחרר את אסירי המחתרות. זו הייתה פעולה מורכבת שכללה תיאום בין מספר צוותים (כולל מול האסירים עצמם), התחזות לחוליית הנדסה בריטית ואנשי תחזוקה וקרב יריות עם יחידת צנחנים בריטית שאבטחה את הכלא.
היישוב היהודי סער. 41 אסירים יהודים הצליחו להימלט, 6 מתוכם נהרגו ו-8 נתפסו והוחזרו לכלא. 3 מחברי הכוח התוקף נהרגו אף הם ו-3 נוספים נתפסו והוצאו להורג מאוחר יותר. בנוסף, ברחו באותו יום מהכלא גם למעלה מ-180 אסירים ערבים. רובם נתפסו, אבל חלקם – וביניהם פושעים מסוכנים עם פוטנציאל משמעותי להרג יהודים בהמשך – הצליחו להישאר בחוץ.
האם היה מדובר בפעולה הרואית של פדיון שבויים או בפעולת התאבדות מיותרת שסיכנה את היישוב? בנאום שנשא מנחם בגין ברדיו שלושה ימים אחר כך, הוא אמר את הדברים הבאים:
"שוב נשפך דמנו והרווה את הרי הגליל. אך לא דם טבוחים הוא, כי אם דם לוחמים וגיבורים, המוליד גיבורים חדשים, המצמיח גבורה מחודשת, המביא חרות למולדת וחיי כבוד לעם."
בעיניו, לפחות, הייתה זו חזרה מזהירה לימים בהם עם ישראל יכול היה להגן על עצמו, גם אם במחיר קורבנות בנפש.
מאז שהוקמה מדינת ישראל ועד היום, אנחנו מתמודדים עם סוגיות שונות ומורכבות של פדיון שבויים – החל בחיילים שנשבו תוך כדי קרבות וכלה באזרחים שנלקחו לאורך השנים כבני ערובה על ידי ארגוני טרור רצחניים.
מי יתן וכל מי שעדיין לא חזר משם יזכה אותנו במהרה בקיום מצוות פדיון שבויים, ושישובו הביתה, כולם, בשלום.
מתיר אסורות: על בית הדין המיוחד שהקים הרב עובדיה יוסף אחרי מלחמת יום כיפור
סוגיה הלכתית קשה איימה לפעור פצע נוסף בליבו המדמם של העם שרק החל להתאושש ממוראות מלחמת יום כיפור. זהו סיפורו של בית הדין המיוחד שהוקם כדי למנוע את האסון, ושל הרב שעמד בראשו והחליט לעשות הכל. פרויקט מיוחד
משפחות הנופלים משתתפות בטקס העברת גופות החללים שנפלו במלחמת יום כיפור ממקום הקבורה הזמני לקברים הקבועים. מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית
יום הכיפורים, 1973. ברגע אחד מופרת תחושת השלווה הפסטורלית של יום הכיפורים ביבבות צופרים. באחת מוטלת החברה הישראלית כולה אל מלחמת קיום אכזרית, במספר חזיתות בו זמנית. גם חיילי המילואים, רבים מהם בעלי משפחות וילדים, יוצאים אל הקרב המר. למעלה מתשע מאות מהם מוגדרים "נעדרים" ולא שבים משדות הקטל.
אנשי החברה קדישא הצבאית מסכנים את חייהם ושלמות גופם כדי להחזיר כל גופה מהחזית. הם קוברים את החללים בקברים זמניים, עד לסיום המלחמה.
לא את כולם אפשר לזהות באופן מוחלט, ובלא זיהוי מוחלט – נשותיהם שנשארו מאחור עלולות להחשב כעגונות – נשים שאיבדו את בעליהן אבל בהיעדר הוכחות על מותו, נחשבות עדיין נשואות ואינן יכולות להינשא בשנית.
בתום הימים הקשים מתקשרת ראש הממשלה גולדה מאיר למי שהיה אז הרב הראשי הצבאי – הרב מרדכי פירון – ובפיה שאלה ובקשה: "צלצלה אלי ראש-הממשלה גולדה מאיר", סיפר לימים הרב פירון, "ודיברה בכאב נוראי. מה עושים עם כל הנשים העגונות שנותרו מהמלחמה? זה אסון בתוך אסון".
המדינה, שעוד שנים רבות תלקק את פצעי המלחמה ההיא, עמדה בפני משבר רגשי, דתי, ערכי ומהותי – נשים רבות, רבות מידי, נותרו ללא מענה הלכתי מובהק. האם ניתן להכריז עליהן כעל אלמנות?
הרב מרדכי פירון ידע שהפתרון יהיה חייב להיות כזה שיתקבל על כל העם. פסקי הלכה שיעמדו בסימן שאלה או שמישהו יפקפק בכשרותם לא יביאו מזור ושקט לאלמנות.
כדי לפתור את האתגר גובש הרכב רבני מיוחד, מחוץ למסגרת הצבאית. למעשה הוקם בית דין מיוחד אשר בראשותו עמד הרב עובדיה יוסף.
ישנם אנשים גדולים – המשפיעים לדורם, וישנם ענקים – שהשפעתם איננה רק על דורם, אלא גם על דורות רבים אחריהם. הרב עובדיה יוסף היה מאותם ענקים, שהשפעתם איננה מצטמצמת לדורם, או לחוג מכרים ואוהדים קרוב.
הכרעותיו ההלכתיות עיצבו את פני העם היהודי, ואת פני ההלכה לדורות. היכרותו המופלאה עם כל מכמני התורה, התלמודים, ספרות השאלות והתשובות, מדרשים, אגדה וקבלה, הציבה את הכרעותיו ההלכתיות בגובה אחר. היו לו, כמובן, ברי פלוגתא, אך ברי הפלוגתא שלו לא יכלו שלא להודות שמולם ניצב ענק שבענקים.
היה בו כוח חידוש עצום, מחויבות עמוקה לכלל ישראל, ונכונות להתעסק בשאלות קטנות כגדולות. ספריו מפליאים עד היום בשל הלמדנות שבהם, ובשל התשובות שענה לאלפי השאלות אותם נשאל בכל תחום ובכל עניין. החברה בישראל תזכור לו לעוד שנים רבות את גאולת הקהילה האתיופית, ולא תשכח את עמידתו בראש בית הדין המיוחד להתרת עגונות חללי צה"ל במלחמת יום הכיפורים.
הרב יוסף היה אז רק בתחילת דרכו כרב ראשי אך הוא כבר התבלט כפוסק בעל שיעור קומה. משכך הוא נטל על עצמו את אחת המשימות ההלכתיות הסבוכות ביותר מאז קום המדינה, והתמנה לאב "בית הדין לענייני עגונות" של צה"ל שפעל במהלך 1974.
בראיון שהתקיים עם הרב יוסף בעיתון דבר (טו, אלול תשל"ט, 7.9.1979) הוא מספר את הדברים הבאים:
"אז ישבנו כששה חודשים, ארבע חמש שעות בכל יום, היו כאלה שלא נשאר מהם זכר. עצמות, קצת אפר. היו צריכים לגבות עדות מפי חיילים שראו את האסון שהתרחש. היינו מזילים דמעות, דמעות כמים נגרו. גם בלילות לא שכבנו, לא ידענו שינה. ראינו חלומות מבועתים כאלה, במשך שישה חודשים. יותר מתשע מאות ושישי תיקים שבעליהם מתו מיתה אכזרית כל כך… אני הכרתי אישית כמה מן הבחורים שנהרגו, ולמדתי באלו נסיבות נהרגו".
עגינות היא נושא הלכתי סבוך, פוסקי הלכה רבים מתרחקים ממנו בעיקר מחשש שיתירו בטעות אשה שבעלה חי ויום אחד ישוב לביתו, אלא שלנגד עיניו של הרב יוסף עמדה האישה, האלמנה הצעירה שיכולתה לבנות זוגיות חדשה ובית חדש הייתה על הפרק. במבוא לתשובתו, שנכתבה בשבט תשל"ד, הסביר הרב את חשיבות התרת העגונות, ואף הסביר מדוע שלא כאחרים, האו איננו מתרחק מתפוח האדמה ההלכתי הלוהט הזה:
"ידעתי דרך קצת חכמי דורנו, דרך ישכון אור, להסתלק מכל ספק שבעולם כדי שתעלה בידם הלכה פסוקה וברורה עד שלא ייפול בה דבר מחלקי הסותר; ואמנם דרכם טובה וישרה בכל שאר הוראות, אבל בעיגונא דאיתתא (בעגינות האשה; י"א) לא כן אנוכי עמדי, רק אנוכי הולך בעקבי הצאן רבותינו הראשונים והאחרונים, שביקשו צדדים וצדי-צדדים בכל מאמצי כוחם להקל בעיגונא דאיתתא".
פעילותו המהירה, השקטה והיסודית של בית הדין דיברה בעד עצמה. בשקט ובדיסקרטיות תוך שמירה על כבודם של החללים נגבו עדויות מחבריהם לנשק, נשקלו מעמדם ההלכתי של הדסקית הצהלי"ת ואמצעי זיהוי אחרים, שהרב עובדיה התיר להסתמך עליהם, ובתוך מספר חודשים קיבלו מרבית המשפחות את אישור בית הדין על כך שאבי המשפחה נפל חלל במערכה.
כפי שתיאר זאת העיתונאי והסופר אדם ברוך: "הרב יוסף נקרא לאחת ממשימותיו השיפוטיות הדרמטיות וההומניות הגדולות, וממילא לאחת ממשימותיו הישראליות ביותר… הפוסק החרדי פעל כאן כמעבדה מודרנית, ופעילותו ההלכתית בעניין העגונות הייתה מופת הומני ומופת הלכתי. פעולת עומק בתוך החברה הישראלית בכללותה".