כאשר יחגוג העולם הנוצרי את חג המולד, יציינו ברחבי קהילות חסידיות את ה"ניטל נאכט". מנהגי ה"ניטל" ('מולד' בשפות הלטיניות) היו נפוצות בכל קהילות יהודי אשכנז ומתועדים לפחות חמש מאות שנה, עד שעם העליה למדינת ישראל, הפכו לנחלתן של חסידויות בודדות בלבד.
בליל חג המולד נהגו יהודים להתקהל במבנה ציבורי מואר היטב, לשחק בקלפים עד אור הבוקר, לאכול שום ולהימנע מלימוד תורה. גם אם מי מהם לא הזדמנו לאירוע הניטל המרכזי ונשארו בבית, הם נהגו להימנע מקיום יחסים (ובמקומות מסויימים אפילו נעלו את המקוואות מבעוד יום). מנהג נוסף היא הקפדה לא לצאת מהבית אל בית הכיסא, כלומר השירותים, שבימים עברו היה מבנה חיצוני ומרוחק.
טאקי עד אור הבוקר
אם אתם שואלים את עצמכם מה המקור למנהגים הללו – אתם לא לבד. כבר מאות שנים שרבנים, חוקרים ואנטישמיים אינטרנטים אנונימים מנסים להבין אותם. ההסבר הנפוץ הוא שמדובר בהפגנת זילזול בחג הנוצרי ואבלות על הולדת "אותו האיש", שאפילו לא מאוזכר בשמו. אבל אם נחשוב על כך לעומק, אפשר לחשוב על מעשים הרבה יותר מזלזלים כלפי אירוע הולדתו של ישו מאשר משחקי פוקר עד הבוקר.
מעניין הוא שאצל אנשים שבעצמם נהגו את מנהגי ה'ניטל' ניתן בדרך כלל טעם אחר: מקובלים אמרו שבלילה הזה שולטים כוחות הטומאה, 'הקליפות', 'החיצוניים', ולכן הוא מסוכן במיוחד. ההתקהלות, האור, המשחק והשום נועדו להבריח את האופל. לכן גם חשוב היה להימנע מלימוד תורה משום שלימוד תורה בזמנים שבהם שולטים כוחות הטומאה עשוי דווקא לחזק אותם.
לאורך השנים הנצרות נהגה לצנזר ולמחוק התייחסויות לא מחמיאות או מזלזלות בנצרות גם בתוך טקסטים יהודים פנימיים (לדוגמה, התלמוד). אך במקורות שלא היו נתונים תחת הצנזורה הנוצרית נאמר במפורש שכוחות האופל הללו כוללים את ישו הנוצרי בכבודו ובעצמו – בלילה זה, ישו קם לתחייה ונדון להסתובב בעולם, ומנסה לפגוע ביהודים שאינם נזהרים. הוא עשוי לפגוע בכל מי שמסתובב בחוץ לבדו או יוצא לבית הכיסא. הם הזהירו שתינוק שיווצר בלילה זה יהיה נתון להשפעתו של ישו כל חייו. הוא נמשך במיוחד ללימוד תורה, משום שבעברו היה תלמיד חכמים, ועל כן נמנעים מהלימוד שעשוי לזמן אותו או למשוך אותו. הוא שורץ בחושך ונרתע מן האור, מן השחוק ומריח השום. חדי העין יראו מייד את הקישור בין אלמנטים ערפדיים קלאסיים לבין דמותו של ישו כמי שקם לתחיה מהמתים.
אבל עדיין, יש משהו קצת מוזר בהסבר של ישו הערפד.
חג המולד של הרוחות
הפתרון לתעלומה, על פי מאמר של החוקרת רבקה שרבך, הוא במנהגי חג המולד הנוצריים מימי הביניים וראשית העת החדשה. ה"קריסמס"' העליז והמשפחתי שכולנו מכירים הוא המצאה בריטית מהמאה ה-19. עד אז ליל חג המולד נחשב לזמן שבו רוחות המתים החוטאים שבות לעולם, לילה בו מכשפות ושדים שורצים ברחובות ומנסים לפגוע בבני האדם.
בלילה זה נוצרים נמנעו מללכת לכנסייה או לאתרים קדושים, כי שם הרוחות היו מקיימות את תפילות החג שלהם, ולכן תפילות בכלל נחשבו ללא יעילות ואף מזיקות. במקום זאת, היו מתקהלים המאמינים הנוצרים בחדרים ציבוריים מוארים עד הבוקר, אוכלים שום, ומשחקים בקלפים – הכול כדי להרחיק את הרוחות. כמובן שלא היו מקיימים יחסי מין, אך גם התפתחה אמונה עממית שתינוק שנתעבר בליל חג המולד ישתייך לכוחות האופל, או שיהיה מסוגל לראות רוחות.
במקומות רבים התפתחו מנהגי חיקוי של האמונות הללו, ואנשי עיירה נבחרים היו מתחפשים לרוחות, מכשפות וחוטאים שקמו לתחייה. הם היו עוברים מבית לבית בצלצולי פעמונים, ובודקים אם הילדים יודעים טקסטים דתיים בעל פה: הילדים הטובים קיבלו ממתק, ואילו הילדים הרעים, לפי השמועה, בותרו לבתרים ואיבריהם בושלו ברותחים. אם המנהג הזה מזכיר לכם את 'ליל כל הקדושים', זו השתלשלות מקבילה של אותו מנהג; וכן, אם זה נשמע לכם כמו גרסה מוקדמת לסנטה קלאוס, זה כנראה מה שזה היה.
לכאורה ניתן להניח שהטוויסט המזלזל, כלומר האיחוד בין דמותו של ישו וכוחות הטומאה והשדים והמזיקים, הוא הדגש היהודי בכל סלט המנהגים הללו. אבל מסתבר שאפילו זו לא המצאה יהודית.
עד ימינו אנו, בארצות רבות, קיימת האמונה ש'ישו הקטן' מסתובב בליל חג המולד וישנם כפרים בהם המנהגים התערבבו, ואדם המחופש לישו הצטרף לשדים ולרוחות ברחובות. ישו הזה לא היה תינוק יפהפייה, אלא בחור הלובש עור דוב הפוך עם זנב, אוחז באלת עץ מסיבית, מסתובב בין הילדים המובהלים ודורש מהם להתפלל אליו.
ישו הקטן יתפוס לך את הבהונות
נראה שאפשר לומר שהמסורת העממית היהודית הכירה, אימצה ואפילו שימרה את המנהגים העתיקים יותר של חג המולד אחרי שאלה עברו ברובם מין העולם.
הרפורמציה הגרמנית, המהפכה התעשייתית האנגלית והקפיטליזם האמריקאי שינוי את חג המולד ללא היכר, וכמעט כל מנהגי החג המוכרים כיום הם חידוש ממאתיים השנים האחרונות. למרבה האירוניה, היחידים שעדיין משמרים את מנהגי החג הקדומים הם כמה קהילות של יהודים אשכנזים, שאצלם מנהג אבות דין הוא. או כמו שאומרת הבדיחה היהודית המפורסמת, מה נוצרים מבינים בכלל בחג המולד?