במשך חייו התוססים, גרשם שלום (1897-1982) ידע פולמוסים לא מעטים. בין ברי-הפלוגתא המפורסמים שלו נמנים גדולי החוקרים וההוגים, כגון מרטין בובר, חנה ארנדט, ישעיהו תשבי, הרב ראובן מרגליות ויעקב טאובס. עוד מחלוקת מפורסמת הייתה זו שבין שלום ובין חוקר הספרות, פרופ' ברוך קורצווייל (1972-1907) מאוניברסיטת בר-אילן.
קורצווייל תקף את שלום על רקע מחקריו הרבים על שבתי צבי והתנועה השבתאית. לדידו של קורצווייל, שלום לא באמת היה "חוקר אובייקטיבי" כפי שהוא טען, לא במדעי היהדות בכלל, ולא בפרשת השבתאות בפרט. אדרבא! מחקריו מגלים אדם עם אג'נדה דתית – תרבותית ברורה, שהיא לדבריו של קורצווייל לקעקע את יסודות היהדות הרבנית-הלכתית המסורתית, ולהחליפה בסוג של ניהיליזם ואנרכיזם דתי. במילים אחרות, שלום אינו רק היסטוריון של השבתאות, אלא הוא סוג של שבתאי בעצמו!
קורצווייל פרסם את התקפותיו על שלום בספרו, "במאבק על ערכי היהדות" (תש"ל – 1969). העותק האישי של גרשם שלום (אוסף שלום R6427), מלא בהערותיו של שלום בגיליונות של הפרק הרלבנטי. ליד עמוד השער רשם שלום, "דוגמה למופת לשנאה המקלקלת את השורה. ועל כגון אלה אענה??"
עוד מספר שנים קודם לכן, בקיץ 1967, השנים החליפו מכתבים על המחלוקת שביניהם, מכתבים שפורסמו במאמרו של נועם זדוף בכתב העת "קבלה" בשנת תשס"ז.
ב31.7.1967 כתב שלום בנימה פייסנית:
"…לאור ריחוק הלבבות שנתהוה בינינו. בודאי שלא מה שכתבת עלי בענייני תורה ודעת היה גורם לכך. אדרבה, כיבדתי את תרומתך לחקר עולמנו גם בשעה שאינני שותף לדעות או לפירושים שהשמעת…אם כתבת עלי מה שכתבת, הרי זה זכותך ואני מכבד אותה גם כשעצם הדברים נראים לי כרחוקים…ברצון הייתי בא ולוחץ את ידך ואומר: ברוך תהיה גם על מה שאמרת לשבחי (והוא הרבה מאד) וגם על מה שאמרת לגנותי. מבחינה זאת אין בלבי עליך ולא כלום…אני מצטער שיחסים הוגנים שמעבר לתחום המדעי והספרותי נשתבשו בינינו…אולי יבואו ימים והעושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל.
מוקירך ומברכך מלא כואב, גרשם שלום"
תשובתו של קורצווייל (14.8.1967) הייתה הרבה פחות ידידותית:
"אתה מדבר על 'ריחוק הלבבות שנתהווה בינינו' כמו כן הנך קובע ש'יחסים הוגנים שמעבר לתחום המדעי והספרותי נשתבשו בינינו' – ואתה אינך מעלה על דעתך שאפשר ובכל זאת אתה הוא שגרמת למצב מצער זה….אני דווקא תמיד הבעתי הערכה עמוקה וכנה למפעל חייך ויחד עם זה הרשיתי לעצמי – ועוד אוסיף לעשות זאת – לא להסכים לכל מה שאתה כותב ועושה [ההדגשה במקור]. הייתי בוגד בתפקידי…אילו נקטתי כלפיך בדרך הזולה, הקלה והמכניסה רווחים, של חנפים למיניהם, שהרבו לצטט אותך ולשבח אותך אך ורק משום שידעו, שאתה איש רב-השפעה ומסוכן הוא להביע דעה מנוגדת לדעתך….הגיע הזמן שתבדוק את מעשיך ואל תהיה צדיק בעיניך. בהוקרה, ברוך קורצווייל"
אין בכוונתי להרחיב את הדיבור על המצב העגום הזה, כבר רבים וטובים עשו כן. רצוני רק להאיר על זווית חדשה על פי ההתכתבות בין קורצווייל ובין מו"ר הרב פרופ' דוד הלבני ז"ל בנושא.
על מערכת היחסים בין שלום ובין פרופ' דוד הלבני (2022-1927),
כבר כתבתי באנגלית כאן. ניתן גם לשמוע הקלטה משנת 1973 שבה הלבני מגיב (בכבוד רב) להרצאה של שלום כאן. במשך השנים שוחחתי עם פרופ' הלבני כמה פעמים על שלום. הוא סיפר על כך ששלום התאכזב ממנו כשעזב את בית המדרש לרבנים (JTS) לאחר ההחלטה להסמיך נשים לרבנות ב1983. לדבריו, שלום לא היה מסוגל להבין כיצד חוקר ביקורתי יכול במקביל להישאר שמרן בענייני הלכה.
פעם שאלתי את הלבני איך שלום והרב פרופ' שאול ליברמן (1898-1983) היו חברים כל כך טובים, שכן לכאורה הם היו שונים מאד. הוא הגיב, "שניהם היו אוהבי תורה" (ראו בחיבורי 'מעשה ברבי דוד', עמ' ו). אמנם בהספד שכתב הלבני על פרופ' ליברמן הדברים נראים מורכבים יותר:
לאחרונה ארכיונו האישי של פרופ' הלבני הופקד במחלקת הארכיונים של הספרייה הלאומית, ובתוכו מסמכים ששופכים אור חדש על ראייתו של הלבני את שלום, ובהקשר של מחלוקת עם קורצווייל. לא רק זה, אלא שלחומר זה גם קשר עם עזיבתו של הלבני את בית המדרש לרבנים, ואודות מערכת היחסים שלו עם ההיסטוריון פרופ' גרשון כהן (1924-1991), נגיד בית המדרש, והאדריכל של תכנית ההסמכה לנשים, מה שגרם למתחים גדולים מאד בינו ובין ידידו לשעבר, פרופ' הלבני. על הפרשייה הזאת כתב הלבני באריכות רבה באוטוביוגרפיה שלו, אבל שוב, חומר ארכיוני חדש נותן לנו גם בזה זווית חדשה.
כבר בשנת תשכ"ח קורצווייל כתב מכתב להלבני, בו הוא מביע אכזבה [כנראה] על זה שהלבני לא יבוא ללמד בבר-אילן.
לאחר פרסום של ספרו ב1969 קורצווייל הרגיש בודד במערכה נגד שלום, שבלי ספק היה במעמד אקדמי יותר חזק ממנו. קורצווייל, כנראה בניסיון לגייס תומכים, פנה ב1971 להלבני, אז פרופ' צעיר לתלמוד, יחסית בתחילת דרכו האקדמית, בבית המדרש לרבנים שבניו יורק. במכתב של יב' ניסן תשל"א (אביב 1971), קורצווייל מבקש מהלבני להביע דעה על ספרו, שבגללו הוא "כמעט מנודה" בירושלים, וסובל מ"טירור [טרור] רוחני" והשמצות מצד "הכנופייה…הכלבים הפרנקיים והשבתיים" על מנת להשתיק את קולו. הוא טוען ששלום אינו חוקר אובייקטיבי, ומסיים בנימה פסימיסטית ש"יודע אני רק דבר אחד – שדרכם של רשעים צלחה".
לכאורה קורצווייל לא תקף רק את שלום, אלא השתלח בכל התחום של "מדעי היהדות" באקדמיה, ולכך כפי שנראה יגיב הלבני בתשובתו. הוא גם מאשים את הלבני ב"שתיקה" מול הנ"ל, ותוקף חוקר אחר, בכתיבתו, "חברך החנפן הבזוי שמשון ר' [כנראה שהכוונה היא לחוקר התלמוד אליעזר שמשון רוזנטל (1915-1980), ששימש פרופ' באוניברסיטה העברית ועמד בראש מכון שוקן לחקר התלמוד של בית המדרש לרבנים בירושלים] שוב הוכיח את עצמו. הדבר קשור עם חנופה אצילה לליברמן". הוא מסיים חלק זה של המכתב בהכרזה דרמטית ש"טירור [טרור] מוחלט שורר במה שנקרא מדעי היהדות".
כעבור חודש (כג' אייר תשל"א) הלבני הגיב במכתב ארוך. שם, בין היתר הוא מגלה ביקורת נוקבת על גרשם שלום, ובו זמנית טורח להגין על "מדעי היהדות". בין היתר הוא כותב על שלום;
"אינני חושב את ג. שלום לחוקר אוביקטיבי טהור…במסתרים יודע הוא שגם הוא אינו נקי…חקירותיו חדורות ורוויות מגמתיות לקעקע את בירת היהדות-הרבנית-ההלכתית".
זה נכון במיוחד לגבי ספר "שבתי צבי" של שלום; "אחת המטרות של ספרו "שבתי צבי" היא להראות את חוסר רציפותה של יהדות הרבנית ההלכתית". וכל כך למה? על פי תפיסתו של הלבני לשלום אג'נדה להצדיק את אלה שבדורו פועלים נגד היהדות המסורתית; "אין יהדות נורמטיבית. ממילא אם יחליטו (כבר החליטו) 'שלומי אמוני ישראל' של היום שהם רוצים ביהדות מרוקנת ממצוות וללא אמונה – מי יעכב בידם?".
כל זה לגבי שלום עצמו, אבל בקשר למדעי היהדות בכלל הלבני אינו מוכן לקבל את דעותיו של קורצווייל. על מנת כן הוא עושה הבחנה חדה בין מדעי היהדות "הקלאסית", ובין מחקריו של שלום;
"ברם אנני מוכן להסיק מכאן מסקנות שליליות כלפי מדעי היהדות בכלל. אינני חושב את ג. שלום לחוקר הקלאסי של מדעי היהדות בדורנו….בעיני מי שאינו עוסק בספרות הרבנית…אינו ראוי להכתר בכתר זה. וספרות זו ממנו ולהלאה של שלום. אל 'בית היוצר לנשמת האומה' לא נכנס ואת בניו לא הכיר".
לאחר דיון קצר ומעניין בעייני תלמוד והלכה (שאינו לנושא שלנו), שואל הלבני:
"מה יודע שלום על יהדות זו? אינני בקי בכל כתבי שלום, אבל נדמה לי שבין עשרות דיוקניו שהפליא לצייר לא נמצא אף אחד (אף אחד (ז"ה [כנראה שצריך להיות ז"א] חיובי) של יהודי הרואה את עולמו בד' אמות של תורה והלכה. אין לו אמפתיה [EMPATHY] עמהם. גיבוריו הם 'נשמות ערטילאין' תלושים ממקור מחצבתם, העומדים על סף הנטישה את עמם ודתו, מנהיגים כתתיים, כמו שבתי צבי או חילוניים מרקסיסטים, כמו ו. בנימין. אלה הם בני לוויתו. וכי לזה תקרא כהן גדול המכהן בלפני ולפנים של מדעי היהדות?"
לעניות דעתי, תיאור זה של ולטר בנימין בעייתי. נכון שבנימין היה מרקסיסט, או לפחות עבר תקופה כזאת. שלום, בניגוד לאנשי אסכולת פרנקפורט, ניסה לטשטש, או למעט בחלק זה מאישיותו של בנימין, אבל הוא באמת קיים. אבל מי שהוגה בכתבי בנימין יתקשה לכנות אותו "חילוני". בוודאי לפי הגדרתו של שלום, שלא הסכים להיקרא "חילוני", כי לטענתו, מי שמאמין באלהים אינו "חילוני", וזה נכון גם כלפי בנימין. נדמה לי ששלום אפילו כתב או אמר את זה פעם על בנימין עצמו.
לכאורה ההתקפה הבוטה של הלבני על שלום מצאה חן בעיני קורצווייל, אבל כנראה שהלבני המשיך לשתוק בנושא באופן ציבורי. יודעים אנו שהייתה עוד התכתבות שלצערנו לא השתמרה [וחבל מאד על דאבדין], כי במכתב של טז' אייר תשל"ב, קורצווייל מודה להלבני על ברכותיו לחג הפסח, כנראה של תשל"ב, לפני כחודש. קורצווייל, שכותב באווירה קודרת של עצבות וייאוש, מספר להלבני ש"חורף קשה עבר עלי". הוא בעצמו היה חולה, ואשתו עומדת לפני ניתוח. הוא גם מתלונן על האווירה האקדמית בארץ וכותב, "באוניברסיטה עברנו זעזועים. שגעונות הסטודנטים – חיקוי מטומטם של אירועים שהיו באוניברסיטאות באמריקה ובאירופה המערבית ["מרד הסטודנטים" של שנות ה60 וה70] – התפשטו גם אצלנו. יש ואני כמעט מתייאש מכל מה שנקרא 'עבודה חינוכית' ועוד יותר מדאיג הרוע של כל הדברים שאתה מרמז עליו [לצערנו אי אפשר לדעת מה הכוונה]". לסיום קורצווייל קובע, "לא היה העולם חשוך כמו היום…חסרה כל הנהגה רוחנית [ההדגשה במקור]; מהיכן לקחת את האמונה בצדקת דרכנו? האם בכלל עוד קיימת דרך כזו? או אפשר ואנו ניזונים מפירורי אשליות?"
כשלושה חודשים אחרי כתיבת מכתב זו, ביום כא' אב תשל"ב (1.8.1972), קורצווייל התאבד בדירתו בקמפוס האוניברסיטה ברמת-גן. הוא נקבר בבית הקברות קריית שאול שבתל-אביב. על פניו זה אמור להיות הסוף של סיפרנו העצוב. אבל לא. בארכיון הלבני נמצא חומר יותר מאחר, מתחילת שנת 1974.
פרופ' גרשון דוד כהן, היסטוריון דגול של עם ישראל בימי הביניים, שימש כפרופ' מן המניין באוניברסיטת קולומביה, וגם כספרן בספרייה המפוארת של בית המדרש לרבנים, פרופ' להיסטוריה, ובין השנים 1986-1972, שימש כנגיד המוסד. בתחילה שררה שלום ורעות בינו ובין הלבני, אבל מערכת היחסים ביניהם נעשתה עכורה במיוחד על רקע הפולמוס על הסמכת נשים לרבנות בבית המדרש, בתחילת שנות השמונים, שעל רקע זה הלבני עזב את בית המדרש ב1983. ונאריך על כך במקום אחר.
כנראה, שזמן מסויים לאחר שקורצווייל התאבד, הלבני שלח את המכתב שכתב אליו לחברו גרשון כהן, וכהן הגיב במכתב מפורט ביום 23.1.1974. במכתבו יצא כהן להגן על שלום מההאשמות שכתב הלבני לקורצווייל שלוש שנים לפני כן.
אע"פ שכהן מסכים עם הלבני שלשלום יש מטרה מגמתית בכתיבתו, בכל זאת להערכתו הלבני (כקורצווייל לפניו) לא היה הוגן כלפי שלום. לדעתו של כהן, הלבני טועה בטענתו ששלום צייר רק "נשמות ערטילאין, מורדים וסוטים [deviants]" מדרך היהדות הרבנית ההלכתית. אדרבה, הוא גם כתב הרבה על הרבנים בפרובנס וספרד של ימי הביניים, כמו הרמב"ן ורבי יצחק סגי נהור ותלמידיהם, שהיו בו-זמנית מקובלים ואנשי הלכה. יחד עם זה, הוא גם חיבר ספר על המיסטיקה של המרכבה והגנוסטיקה (שיצא לאור על ידי בית המדרש), ובזה שלום הצליח להוכיח שלקבלה בעצמה מקום עמוק בתוך המסורת ההלכתית. על פי הנ"ל אפשר לטעון אחרת, שהפרויקט של שלום הוא דווקא להראות את הקשר ההדוק בין המסורת ההלכתית ובין זו המיסטית, נושא שהוכחש על ידי גדולי החוקרים של מדעי היהדות של המאה ה19, גרץ ושטיינשניידר. לכן, כהן חוזר ומדגיש, שלום אינו רק משבח את ה"סוטים" אע"פ שנראה שכן ממחקריו על שבתי צבי. כהן מתנגד לניסיון לעשות לשלום "פסיכואנליזה", ובסופו של דבר, שלום "העשיר את הבנתנו של היהדות הרבנית".
אחר כך כהן מאריך לחלוק על מה שכתב הלבני לקורצווייל בתחום התלמודי, ושוב, אין זה רלבנטי לנושא שלנו. לבסוף הוא מבקש סליחה על זה שמסיבה טכנית, הוא נאלץ לכתוב באנגלית.
יש לציין שנמצא באוסף שלום ספרו החשוב של כהן, מהדורה ביקורתית של "ספר הקבלה" (לא במובן המיסטי) לר' אברהם אבן דאוד הלוי (פילדלפיה תשכ"ז) עם הקדשה יפה.
בארכיון גרשם שלום, שמור התכתבות בין שלום וכהן, הרוב מהתקופה הקודמת למכתבו של כהן להלבני (אבל יש גם מהתקופה שלאחריו), והיא בעיקר קשורה להצעה מכהן לשלום לקבל תואר דוקטור לשם כבוד מבית המדרש. רעיון זה לא צלח עקב מלחמת יום הכיפורים שגרמה לשלום לעזוב את קנדה ולחזור לירושלים. היו עוד ניסיונות בהמשך, שתמיד נפלו עקב אי-התאמות בין לוח הזמנים של שלום ובין זו של בית המדרש.
חצי שנה לפני מכתבו של כהן להלבני, כהן כתב לשלום לברך אותו על פרסומו של התרגום האנגלי של "שבתי צבי". הוא אינו חוסך מילים של שבח, ובין היתר כותב ש"קוראים בלתי ספורים ייהנו מהתובנות המבריקות שלך על ההשלכות של התנואה השבתאית", וששמור לו מקום של כבוד "בתולדות הספרות וההיסטוריה התיאולוגית", כמו המהדורה העברית. ואחרון חביב, בשנת 1978, יותר משנה לאחר [!] יום הולדתו ה80 של גרשם שלום, כהן שלח לו מכתב ברכות בעברית. במכתב זו כהן שופך שבחים מופלגים על שלום, וכותב; "זכות גדולה לי להביע ברכות כהן לך…לרגל הגיעך ל'גבורות'. מימיך אנו שותים ובעפר רגליך אנו מתאבקים, ואשרי הדור שאתה מלמדו. תפילתנו היא שתגיע למאה ועשרים ותזכה אותנו ואת כל עם ישראל בעוד פירות רבים מעטך ומהגות לבך". כידוע, שלום לא הגיע ל120, ונפטר בשנת 1982 בגיל 85. ובזה מסתיים סיפורנו של שני דורות של חוקרים גדולים ופולמוסיהם. יהי זכרם ברוך.
הערה אישית
את הרב פרופ' דוד הלבני ז"ל זכיתי להכיר מקרוב במשך קרוב ליובל שנים. מפרופ' גרשם שלום ז"ל שמעתי הרצאה אחת. את פרופ' ברוך קורצווייל ז"ל, לא זכיתי להכיר כלל. עם פרופ' גרשון דוד כהן ז"ל, היה לי מעשה אחד, וכך היה:
הייתי סטודנט לתואר ראשון בבית המדרש לרבנים בשנות ה70 כאשר כהן שימש כנגיד. פעם הזדמנו יחד לסעודה שלישית בבית המדרש. בשעת נטילת ידיים ניגשתי עליו, הצגתי את עצמי כלוי והצעתי לו שאני אטול את ידיו עבורו, מכיוון שהוא כהן. היא הביט בי וענה, "זה רק לקודשים". והמבין יבין.
תודה רבה לידידי הרב שלום (מתן) שלום, שהביא לתשומת ליבי את ההתכתבות בין פרופ' קורצווייל ופרופ' הלבני, הקליד את שלושת המכתבים של קורצווייל, ועזר לי בהכנת המאמר. תודה גם לגב' יעל ברונר על עזרתה.
לקריאה נוספת:
דוד ביאל, "גרשם שלום", ירושלים תש"פ, עמ' 162-169
יובל דה-מלאך, "קוסמות מילין: על קשרי אהבת תורה בין גרשם שלום ושאול ליברמן, מבט דרך הקדשת-מתנה, הערת-צד ואמרת-כנף", כאן.
צבי לשם: "אינו מבין אף מילה ממה שכתב: גרשם שלום והראי"ה קוק: מעשה בהערת שוליים", כאן.
צבי לשם, "מעשה ברבי דוד: אמירות ומעשים שראיתי או שמעתי מהגאון רבי דוד הלבני זצ"ל", ירושלים תשפ"ג. כאן.
נועם זדוף, בערוגות הניהיליזם: הפולמוס בין ברוך קורצווייל וגרשם שלום על חקר השבתאות", קבלה טז (תשס"ז) עמ' 299-360.
Amir Engel, "Gershom Scholem: An Intellectual Biography", Chicago and London 2017, pp. 130-133.
David Myers, "The Scholem-Kurzweil Debate and Modern Jewish Historiography", "Modern Judaism" 6, 3 (1986), pp. 261-286.
עוד על מערכת היחסים בין פרופ' דוד הלבני ובין פרופ' גרשון כהן, במאמר שלי:
"Stetl-Mentality and Non-Native Ignorance: David Weiss Halivni and Gerson Cohen on the Ordination of Women", here.