לחבק את הצער, ולצחוק: שלמה ארצי פותח את הלב 

מי שהגיע לאירוע "מילים ראשונות" בספרייה הלאומית זכה לראות אירוע נדיר: הצצה קליידוסקופית ומרגשת לחייו של האיש שאחראי, במידה רבה, לפס הקול של כולנו בחמישים השנים האחרונות. שלמה ארצי הגיע כדי לדבר עם רוני קובן על תחילת דרכו והמילים הראשונות שכתב, אבל מצאנו את עצמנו בוכים וצוחקים בזמן שהוא דיבר על הבמה על מוות, אהבה ותהילה, על ההשראה המפתיעה (מאוד) מילדותו וגם על חוויות מפוקפקות בהוליווד, על ארוחת ערב עם טרנטינו, ועל מי שלימדה אותו שהכי חשוב להקשיב לבטן שלו

832 629 Blog

שלמה ארצי שר בפסטיבל הזמר בירושלים, 1970. התמונה מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

זה לא קיסריה וגם לא היכל מנורה, ואנחנו, אלה שיושבים בקהל, יודעים שהוא לא עומד לשיר לנו. ובכל זאת, כששלמה ארצי נכנס לבמה יש חשמל באולם. כאילו שהוא מכניס איתו עוד כמה אלפי צופים שעוד ימחאו איתנו כפיים ביחד. ואולי אלה הילדים או הצעירים שאנחנו עצמנו היינו כששמענו בפעם הראשונה את "ירח", או כשזמזמנו למישהו את "אהבתיה" או את "מלך העולם". 

"חשבתי עליך, אתה יודע" אומר לו רוני קובן, המנצח על סדרת המפגשים האינטימיים האלה, "בתחילת המלחמה. הכל כל כך התערער לנו מתחת לרגליים, הקרקע נשמטה. לא היה במה להיאחז. ובכל זאת ההרגשה הייתה שיש כמה דברים שהם עדיין, שאם הם יקרו – אז אנחנו בסדר. בקיץ שלמה ארצי מופיע בקיסריה (עם מגבת), זה משהו יציב בחיים שלנו, הישראלים". 

בין אם הוא תוצר שלה, ובין אם הוא אחד מיוצריה, שלמה ארצי הוא אכן מופת של ישראליות. הוא מוזיקאי, כותב ויוצר שאין כמותו, והוא הכי שלנו. הוא מחובר למציאות ולמהות שלנו פה, בארץ הקצת מטורפת, מסוכסכת וכל כך כואבת לפעמים שאנו חיים בה. גם היצירה שלו היא חלק מהפסקול של חיינו כאן: הוא כותב כבר יותר מחמישים שנה על מי שאנחנו. על האהבות שלנו. על הקשיים שלנו. על כל מה שיפה ומגעיל בנו. 

אבל בימים שאחרי השבעה באוקטובר 2024, גם הוא התקשה למצוא את המילים המתאימות. "ניסיתי לכתוב שירים על זה, אבל אין מילים. אין מילים לתאר את זה. יש דברים שאין מילים להם." 

לשיר למשפחות ההרוגים, בשבילי זה דבר קדוש

אז במקום מילים חדשות, הוא השתמש במוזיקה ובמילים שהוא כבר כתב פעם, כדי להציע כתף וחיבוק, שמץ של נחמה. מאז השבעה באוקטובר הוא יצא למסע "הופעות" במקומות הכי עצובים שיכול להיות: הלוויות ושבעות. 

"אני ישר בוכה כשאני מדבר על זה", הוא מספר בעצב. "הופעתי כבר במלחמת ההתשה, אז הייתי חייל. היינו יורדים לתעלה וחווים הפגזות חיות, זה היה מפחיד. אחר כך, במלחמת יום כיפור הדבר הכי קשוח היה להופיע לפני פצועים… אבל עכשיו, שום דבר לא דומה לזה". 

Capture1
שלמה ארצי שר לזכרו של רותם דושי ז"ל (צילום מסך)

הפעם הראשונה שהתבקש להופיע בהלוויה בחודשים האחרונים הפתיעה אותו. הוא לא עשה דברים כאלה קודם. 

"פתאום מישהו מבקש: אתה יכול לבוא להלוויה, בחיפה? זאת הייתה הפעם הראשונה. אמיר איל קראו לו, ז"ל. חייל צעיר, הוא היה מפעיל בלון תצפית בבסיס נחל עוז. הגעתי בלי לדעת מה אני הולך לעשות. באתי עם מיכאל, שמנגן בגיטרה, וביקשו שאשיר את 'מלך העולם'. אז שרנו. ובכינו. מאותה הלוויה המשכנו לפרדס חנה, לשבעה של אורי לוקר ז"ל. אתה לא מכיר את האנשים האלה, ובכל זאת הם מכניסים אותך למקום הכי אינטימי שלהם. הם מבקשים ממני לבוא לשבעה של היקרים להם. בשבילי, זה דבר קדוש. אני זוכר את השבעה של אבא שלי, של אחותי, של אמא שלי, אתה יושב שבעה על האנשים שהכי קרובים אליך. אנחנו שם, ומישהו אומר "הוא אהב את 'תתארו לכם'"  ואז מישהו מביא גיטרה, מישהו אחר לוקח את הגיטרה, ומתחילים לשיר. יצאתי משם בהבנה מה זה בן אדם, בעולם הזה. זה היה פתאום כאילו האדם שבנו יצא החוצה. וגם אני, הקטן, יצאתי משם כל פעם יותר בן אדם."

אחת הלוויות שהכי נגעו בו במסע הזה, הייתה לוויתו של גל אייזנקוט ז"ל. 

"הם ביקשו שאשיר את 'ירח', בהלוויה. תשמע – אני בוכה על הבמה לפעמים, זה לא משהו חריג, אבל זה היה מסע בתוך השיר. בתחילה חשבתי שירח לא מתאים, מה פתאום ירח להלוויה, אבל שרתי את זה פעם בבירקנאו, במצעד החיים, ולא מזמן שלחו לי תמונות משם. רואים את גדי, שהיה אז הרמטכ"ל, ואת גל. ורואים בוידאו איך שהוא מציג לי את גל, מכיר לי אותו. שרתי את ירח גם לגדי עצמו, כשהוא השתחרר מתפקידו כרמטכ"ל. אז השיר הזה הפך למין מסע כזה, עם המון בכי. לא חשבתי שאני יכול לגמור את זה אפילו, את השיר, עד הסוף. זאת חוויה שקשה להסביר. 

בסוף, אני חושב, שבחשבון הנפש שלי עם עצמי, זאת אחת הפעמים שהרגשתי הבן של אבא שלי, ושל אמא שלי. אבא שלי היה קורא לזה "מענטש". להיות בן אדם."

הייתי הולך כל ערב לבית כנסת, שם למדתי לשיר

כשארצי אומר "אבא שלי", אפשר לשמוע את כובד המילים. מערכת היחסים של ארצי עם הוריו ניצולי השואה, לא הייתה נטולת עומסים. "הייתה לי ילדות מאושרת, עם סיוטים" הוא אומר חצי-בצחוק. 

בבית, אבא היה שורק שירים ביידיש: "אויפֿן וועג שטייט אַ בוים, שטייט ער איינגעבויגן" (וזה השיר היחיד שארצי מזמזם עבור הקהל בערב הזה). אמא הביאה מורה לאקורדיון, שהיה מפליק עם סרגל על הידיים של תלמיד הצעיר  שלא כל כך התחבר לכלי הנגינה הכבד. השיעורים האלה, שארצי מכניס תחת הכותר "סיוט", לא היו מה שהפך אותו למוזיקאי ולזמר שכולנו מכירים. 

בגיל 12 שלמה ארצי מתחיל לנגן בגיטרה, ולשיר. הוא שר את "כוכב הצפון" של דני בן ישראל בצופים, וזוכה לטעום מאהדת הקהל. 

באותן שנים הוא מתחיל גם לכתוב, אבל הדבר הראשון שהוא כותב, למרבה ההפתעה, אינו שיר. בגיל 13 או 14 הוא כותב ספר. 

"אני כותב", מספר ארצי, "עם כל הדאווין של סופר. ליד שולחן, עם מנורת לילה." הספר מספר על ילד שבורח במנהרות מהמצור על ירושלים בימי נבוכדנצאר. אולי באמת אין חדש תחת השמש. אביו, מספר ארצי, לא שמר את הטקסט הבוסרי ההוא. הוא עד היום לא מבין למה.

מידי קיץ, הוא נשלח לסבא וסבתא מקרית ים ג', לחודשיים בהם מצד אחד הוא הסתובב יחף על החוף יחד עם חבריו, כשהם "גונבים את החיים", ומצד שני – נדרש ליישר קו עם אורח החיים הדתי מאד שלהם. ודווקא שם, נפתח לו משהו.

Download
חוף גליה, קריית ים, 1947. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

"אצל סבא הייתי דתי, הייתי הולך עם ציציות, הולך למקווה, כל ערב לבית כנסת. שם למדתי לשיר. החברים הכי טובים שלי היו תימנים ומרוקאים, אז אני הלכתי לבית הכנסת של התימנים ושל המרוקאים, וסבא שלי היה עובר לפני התיבה אצל האשכנזים, ואני חושב שעד היום, אני שר כמו סבא שלי. רוב המנגינות שלי הן מנגינות שהיו יכולות להיכנס לתפילה. אם אתה לוקח את "שינויי מזג האוויר", נניח, ואתה מזמזם את זה כמו יהודי טוב, "אייי איי איי איי", איך זה נשמע." 

היא הייתה המלאך השומר שלי 

אי אפשר לדבר על תקופת הילדות של ארצי בלי להזכיר את נאוה. נאוה סמל, אחותו הקטנה, הסופרת המוכשרת והמאירה, שהלכה לעולמה פחות משבועיים לאחר מותה של אימם, כשהיא משאירה את אחיה הגדול לבדו, האחרון שנותר ממשפחתם הגרעינית הקטנה. 

997012320139705171 Archive
נאוה סמל. היא הייתה סופרת, משוררת, מחזאית, מתרגמת ועיתונאית. ארכיונה זמין דיגיטלית במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון מכון גנזים – אגודת הסופרים העבריים במדינת ישראל (ע"ר), משרד ירושלים ומורשת ותכנית ציוני דרך, חטיבת היודאיקה בספריית הרווארד והספרייה הלאומית של ישראל.

בילדותם הם חלקו חדר ואינספור שיחות אחרי שעת כיבוי האורות. כשגדלו להיות יוצרים מפורסמים, הם חלקו את הרגעים הטובים אבל גם את תחושות התסכול והכישלון שליוו חלקים מהקריירות המפוארות שלהם. היא הייתה כותבת שזכתה להצלחה בחו"ל יותר מאשר בארץ, הוא היה ועודנו זמר ומוזיקאי מחונן, שחווה בין התקופות הטובות שלו גם תקופת שפל גדולה. הם היו אוזן קשבת האחת לשני. 

"אנחנו היינו חוטפים ביקורות רעות, אני והיא", מספר ארצי, "לא שפר עלינו מזלנו בחלק (מהזמן), אז היינו מנחמים אחד את השני: לא נורא, הוא אידיוט, אל תתייחס אל ההיא, היא מטומטמת…"

אבל למרות שהיו המעודדים האולטימטיביים זה לזו, את ספרה האחרון של נאוה, "פאני וגבריאל", ארצי מעולם לא סיים לקרוא. הוא יצא לאור כשהיא כבר הייתה חולה, והוא נדר לא לסיים אותו עד שהיא תבריא. 

"עד היום באמת לא סיימת אותו?" שואל רוני קובן. 

"לא", עונה ארצי, "אולי היא תבריא. מה אתה יודע. אני בא אליה לבית קברות לפעמים, בירושלים. ואני ממש שומע אותה משוחחת איתי, אז, לא יודע… אולי…"

Fani Vegvriel Master
פאני וגבריאל. הספר ששלמה ארצי לא סיים. ניתן למצוא אותה בספרייה הלאומית.

אחרי שאיבד את אחותו, ארצי כתב פעם אודותיה כך: "אהבתי אותך אחותי, מהיום שהגעת אלינו הביתה לביצרון, ולמרות שאני רציתי אח, הבנתי שהגעת להיות האור של הורינו, הניצולים, והאור שלי. היית my guardian angel". 

אני רוב הזמן לא שלמה ארצי

הציטוט הנ"ל מגלגל דיאלוג בין רוני קובן לשלמה ארצי שיושב מולו: 

קובן: "זה חתיכת תואר לתת למישהו"

ארצי: "היא הייתה הכי מכילה שהכרתי, ואני בחור די מעצבן, לעיתים".

קובן: "למשל?" 

ארצי: "אני יכול להיות נסטי, וציני, ו.."

קובן: "נרקיסיסט?"

ארצי: "לא. לא נרקיסיסט, בדקתי את זה – אני לא."

קובן (צוחק): "מה? איך בודקים דבר כזה? שאלת אנשים תגידו אני נרקיסיסט?" 

ארצי: "לא, שאלתי את הפסיכולוגית. היא אמרה שלא. אמרה לי הוא כן, הוא כן, אתה לא." 

קובן: "שלמה ארצי אצל פסיכולוגית, זה מעניין"

ארצי: "למה?"

קובן: "כי איך אתה שם את שלמה ארצי בצד, מחוץ לחדר? זה בלתי אפשרי" 

ארצי: "אני רוב הזמן לא שלמה ארצי". 

קובן תוהה: מה זה באמת אומר "להיות שלמה ארצי"? 

השם "שלמה ארצי" פרץ לתודעה הציבורית בתחילת שנות השבעים עם פרסום השיר "אהבתיה".

"בבוקר שאחרי", ארצי משחזר "נסעתי לחתום עם חברת התקליטים, שכבר לפני זה רצו אותי. ואז בשדרות רוטשילד האיש בקיוסק אמר: בוא, בוא, שלמה, אני אתן לך לימונדה חינם. ואז הבנתי שקרה משהו. מאיפה האיש ידע מי אני? 

שלמה ארצי שר
שלמה ארצי הצעיר שר בפסטיבל המוזיקה, 1978. התמונה מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

לא הייתי סלב, אני גם לא חושב עד היום שאני סלב, המילה הזאת מעליבה אותי, אני חושב שהייתי מפורסם, אז. האם זה היה לי טוב או לא טוב? זה כבר שאלה יותר מורכבת.

פעם אל פצ'ינו אמר משפט יפה שאני חוזר עליו המון פעמים, הוא אמר שצריך לעשות הבדלה בין fame and glory – שזה להיות מפורסם, לבין מהות. מעניין אותי המהות… לא שלא חטאתי ב fame and glory, אבל זה לא הדבר הראשון שמעניין אותי. לא עניין אותי להיות מפורסם. זה הגיע."

והם אמרו תורידו את הנמוך עם הטוקסידו

אבל כמו שזה הגיע, זה הלך. הכוכבות הצעירה של ארצי התנפצה לחופיה של תקופת יובש ארוכה שבמהלכה האהבה שזכה בה מהקהל הישראלי נעלמה. לרגע (שארך כמה שנים טובות), נראה היה שהשיא מאחוריו. למעשה, ארצי שקל הסבת מקצוע.

ואז הגיעה המהות. הוא המציא את עצמו מחדש, הפעם עם יצירה מוזיקלית שהרבה יותר מחוברת לאדם שהוא, על רבדיו השונים. הוא הצליח לעשות את זה ברגע האחרון ממש. ניסיון אחד בלבד לפני שהורידו את הנמוך עם הטוקסידו מהבמה. 

"לפני שהוצאתי את "גבר הולך לאיבוד", בחברת התקליטים אמרו לי 'זהו, זה האחרון.'"

בצד חיכו שמונת אלפי הלירות שהוא ומילכה אשתו חסכו, למקרה של כישלון שינחית מכת מוות על הקריירה המוזיקלית שלו. 

"כשהקלטתי את 'גבר הולך לאיבוד', זו הייתה תקופה בה חברות תקליטים היו צריכות לאשר את השירים שאתה מקליט. ואז, כשהשמעתי לזאב לוין, שהיה מנכ"ל החברה, את 'גבר הולך לאיבוד', עם גיטרה, הוא אמר 'אני לא יודע… זה לא… את זה תוציא. תוציא מהתקליט.' בסופו של דבר, זה היה השיר הראשון שהוצאתי לרדיו, והוא אמר לי 'איי! איזה שיר יפה!' אמרתי לו 'אתה אמרת לי להוציא את השיר הזה מהתקליט!'"

Download (1)
שלמה ארצי מופיע עם "גבר הולך לאיבוד", מתוך אוסף הכרזות של הספרייה הלאומית.

גבר הולך לאיבוד נחשב לאחד השירים המכוננים בתרבות המוזיקה הישראלית. לארצי יש הסבר משלו למה:  

"זה היה טוב כי הייתי מחובר לעצמי. אני תמיד חושב שזה הכל נכתב מתוך כמיהה, שזו המילה. כמיהה. הרצון להיות, הרצון להציל, הרצון להגיד את זה, הייתה שם איזה כמיהת התבגרות אני חושב."

ארצי מאמין גדול בעבודה מהבטן. הוא כתב חלק גדול מהשירים שלו בבת אחת, טקסטים שפשוט פרצו מתוכו. יש שורות, בתים ואפילו שירים שלמים שנולדו ככה. 

על הבמה הוא מספר לנו ש"ירח" נכתב תוך כדי משחק כדורגל. "תגידי" היה במקור "תגיד לה" עד שטיול בחוף הים סידר את המילים מחדש. שורות אייקוניות שכל ישראלי ימשיך אותך אם תתחיל אותן בקול, כמו "והם אמרו תורידו, ת'נמוך עם הטוקסידו" הביכו אותו בהתחלה. רק כשנעמי שמר כתבה לו שזו אחת השורות היפות בשירה העברית, הוא הצליח להיות גאה בה. 

בדרך הזו הוא מצא את עצמו במרכז הבמה, כותב, מלחין ושר להמונים שירים שנהפכים לנכסי צאן ברזל מול עיניו. 

הוא היה כל כך במרכז הבמה, שלפעמים הוא קצת "השתלט" על שירים לא-לו. 

"איך לא כתבתי את "מחכים למשיח"? שיר מטורף. כששלום הקליט את זה, הייתי שם באולפן, ואתי אנטה [המפיקה – מ.ז.] יוצאת ואומרת לי, תגיד – אתה יודע עברית – משיח לא מטלפן (עם פ' רפה) או לא מטלפן (עם פ' דגושה), אמרתי לה אני חושב שהוא לא מטלפן (עם פ' רפה), אם הוא ישיר עם פ' דגושה אף אחד לא יבין מה רוצים ממנו. לימים הגעתי לפרס, הוא היה אז ראש הממשלה, באתי לראיין אותו, הייתי אז בגלי צה"ל, ולפני שיצאנו הוא אומר לי: מחכים למשיח שיר מאוד יפה שלך." 

כשאתה משחק ברולטה, שחק עם האינסטינקטים שלך

אבל גם אם בארץ הוא היה אליל, כוכבות ישראלית, גדולה ככל שתהיה היא לעיתים קצת פרובינציאלית. באמתחתו של ארצי כמה סיפורים על חוויותיו בחו"ל, סיפוריו של ישראלי שבארץ לא היה אדם כמעט שלא הכיר אותו, אבל פתאום מצא את עצמו אלמוני, מתחכך בשולי הברנז'ה האמריקאית. 

"בעוונותי כתבתי פעם מוזיקה לסרט אמריקאי, השירים בסרט היו מ"כרטיס ללונה פארק" – תקליט שלא היה מהמוצלחים שלי. אני חושב שהוא טוב, אבל הוא לא הצליח. עבדתי אז עם לואי [להב, המפיק המוזיקלי – מ.ז] בהוליווד, ושלחו אותנו כאורחים של HBO, לראות את הקרב של ג'ורג' פורמן בלאס וגאס. במלון, הכירו לי איזה שחקן בשם ג'ון קיוזק. הוא שחקן צעיר ומפורסם אז, והוא לקח אותי לשחק ברולטה. אני לא יודע לשחק ברולטה, אני טמבל מארץ ישראל, מה אני יודע מהחיים שלי, אז כשהוא אומר לי שים את הכדור על האדום, שמתי אותו על האדום. האישה מסובבת, והוא עומד מאחורי ואומר לי שלמה, שנה את זה לשחור, אז אני מחליף. ומפסיד. עוד סיבוב. אוקיי, שים אותו על השחור. הוא שחקן, אני לא אגיד לו לא. שמתי על השחור. תוך כדי סיבוב הוא אומר לי שנה את זה לאדום. משנה. מפסיד. 

ואז האישה שמפעילה את הרולטה, מרימה את הראש ואומרת לי: מיסטר, כשאתה משחק ברולטה, שחק עם האינסטינקטים שלך. 

5252704 Coverart
עטיפת האלבום "כרטיס ללונה פארק"

איזה משפט זה לחיים! לכל התקליטים שלי לקחתי אותו איתי. כשכל הנגנים חשבו ש'ירח' זה חרא של שיר, אני הלכתי עם האינסטינקטים שלי, וכשחשבתי שצריך לעשות אותו רק עם גיטרה, וכולם אמרו תעשה אותו עם שבעים כלים, אמרתי: לא. הגיטרה תפוצץ להם ת'לב. זה היה מאבקים מול מוזיקאים גדולים ממני. אני לא מוזיקאי, אני אינטואיטיבי, מאד." 

ואז ארצי חוזר להמשך ההרפתקאות שלו בווגאס, באנקדוטה שגורמת לפרצי צחוק בקרב הקהל: "בהמשך, הגיעה שעת צהריים, ואני נורא רעב. פגשנו עורך דין (יהודי כמובן) של כל השחקנים, ושאלנו אותו איפה אנחנו יכולים לאכול פה? אז הוא שולח אותנו לאיזה אולם שמתקיימת בו קבלת פנים. אני ולואי בג'ינס וכפכפים, שני חתיכים בני ארבעים, נראינו טוב, לא היו סימנים לכרס, לואי עם מלא שיער, הכל סבבה. אנחנו עושים את הסיבוב, מגיעים, פותחים את הדלת, טראח, האולם מלא בג'ק ניקולוסונים וכאלה, כולם בטוקסידו, מעונבים. 

אנחנו לוקחים צלחות, נעמדים כמו שני אנשים חשובים, אוכלים ומסתכלים על השחקנים. אחרי כמה דקות אני רואה את ריצ'רד דרייפוס קורא למאבטח. המאבטח ניגש אלינו, גבוה, אמריקאי. היי, מאיפה אתם? יש לכם הזמנה? מה נגיד, עורך דין שלח אותנו, ואנחנו לא יודעים אפילו איך קוראים לו? וג'ון קיוזק, הוא נמצא שם בין השחקנים, לא בא להציל אותי. לא ידענו מה להגיד, אז הוא אומר תשתו ואז תלכו. ובבושת הלכנו משם. התפוצצנו מצחוק, אבל זה היה סיפור כל כך מלמד על מה זה חַרְטָה."  

השנים שעברו מאז שיפרו כנראה את מערכות היחסים הבינלאומיות של ארצי. לאחרונה, הוא מספר, הוא אירח את קוונטין טרנטינו לארוחת ערב בביתו. 

"זה היה ערב מצחיק, למות. הוא הופעה. הוא מספר סיפורים, והוא משחק אותם. כשהוא נכנס, הוא אמר לי: הסתכלתי על התמונות שלך היום, Have you ever been a movie star?? יס, אני רוצה לענות לו, In Hasamba."

אבל אם ארצי חשב שהוא בדרך להמציא את עצמו מחדש ככוכב קולנוע הוליוודי, טרנטינו לא הוכיח את עצמו כמי שיקדם את זה. "התעניינתי איזה סרט יש עכשיו, שאלתי אם אני יכול לקבל תפקיד, וזה לא היה… לא הביא תגובה. הוא לא אמר בסדר אני אסדר לך. התעלם". 

אנחנו חיים בלוע הר געש ומהופנטים על תקווה

לקראת סיום אנחנו חוזרים לארצנו, המורכבת, הפצועה, הזקוקה נואשות לנחמה. 

"תגיד, נצא מהתקופה הזאת?" שואל קובן

"אני לא נביא." עונה ארצי, "לא יודע". 

"עוד שנה מהיום נוכל ללכת ברחוב ולנשום?" 

הקהל עונה במקומו. 

"תראה אותם," אומר שלמה ארצי ומצביע על הקהל "אנשים מהופנטים על תקווה. המילה הזו היא מילה מהפנטת. ואנשים חייבים להיאחז במשהו. 

פעם הלכתי לראות את חוה אלברשטיין, היא הופיעה עם שמלה שחורה. פעם שירים זו הייתה תרבות, אף אחד לא זז בכסא, מי שזז נענש. אין פיפי באמצע, תעשה במכנסיים ואל תפסיד את ההופעה. ככה היו הופעות. והיא שרה שיר על אנשים שגרים בפתח של הר הגעש. 

והרבה פעמים אני אומר לעצמי: ככה אנחנו חיים, בעצם. בלוע הר געש שיכול להתפרץ בכל רגע. אף אחד אחר לא חי ככה. 

ומה אנחנו שרים בסוף? 

מחר, יש משחק מול איסלנד, מה נשיר? 

התקווה."

הרגע שבו שלמה ארצי הפך מחייל לכוכב

חזרנו אל הרגע הקסום בשנת 1970 שבו "אהבתיה" סימן את שלמה ארצי כדבר הגדול הבא

"הזמר, סמל חיל-הים שלמה ארצי, היה מבולבל לחלוטין בעת ההפסקה – משהחלו להגיע התוצאות הראשונות של ספירת הקולות. ידיעה רשמית עדיין לא קיבל, אך לפתע החלו הכל להקיף אותו. ילדים רצו וביקשו אוטוגרפים בהכריזם: 'הצבעתי בשבילך!' חברי התזמורת חייכו בחיוך מסתורי, ואנשי קול ישראל עברו על ידו בקריצות רבות משמעות.

'אני? פרס ראשון?' שאל בתמיהה. 'קשה לי להאמין', והוא מוסיף – 'תאמיני לי, לא נעים לי. ככה סתם בא לו בחור צעיר וחוטף את הכתר…'"

(מתוך הכתבה "הזוכים המאושרים", מעריב, 14.5.1970, על זכייתו של שלמה ארצי בפסטיבל הזמר והפזמון של שנת 1970)

וכך כשהוא עדיין חייל בלהקת חיל הים הפך שלמה ארצי בערב ה-12 במאי 1970 לכוכב.  הביצוע שלו לשיר "אהבתיה" בלחן של יעקב הולנדר, או כמו שקראה לו המשוררת תרצה אתר במקור "פתאום עכשיו, פתאום היום", הציב אותו בקדמת הבמה.

המפתיע הוא ששלמה ארצי בכלל לא היה הבחירה הראשונה למבצע שישיר את השיר בתחרות. השיר הוצע קודם לשני זמרים אחרים שדחו את הבקשה לשיר אותו כי לא האמינו שהשיר יוכל לזכות אותם בפרס הראשון. וכך, שלושה שבועות לפני התחרות, זכה הכוכב העולה של להקת חיל הים להצעה להתמודד בתחרות. צה"ל הסכים להשתתפותו של סמל ארצי רק בתנאי שהתחרות לא תפגע בעבודה השוטפת של להקת חיל הים שבה היה חבר, יצא מכך שאפילו להתאמן כמו שצריך לא הצליח שלמה ארצי הצעיר.

שלמה ארצי בפסטיבל הזמר של 1970. מתוך אוסף דן הדני

"חשבתי זאת לכבוד רב להיות  מוזמן לקחת חלק בפסטיבל והסכמתי", סיפר ארצי לאחר הזכייה. "לא, לא שמעתי קודם את השיר, ולמען האמת הייתי מוכן לשיר כל שיר שהיו מציעים לי. אני צעיר ומתחיל מכדי להביע דעה על השירים".

עטיפת התקליט "פסטיבל הזמר והפזמון" 1970

אך "פתאום עכשיו, פתאום היום", שייך קודם כל למחברת השיר, המשוררת, הסופרת והמתרגמת תרצה אתר. זו הייתה תקופה לא קלה לאתר, רק חודש וחצי קודם לכן הלך לעולמה אביה האהוב, המשורר נתן אלתרמן. "שמחתי. וגם הצטערתי", סיפרה אתר לאחר הזכייה. "הצטערתי על זה שאבי, נתן אלתרמן ז"ל, לא זכה להיות איתי ברגע הזה. כמה שאבא היה צנוע ונחבא אל הכלים בכל הנוגע לפרסום ויחסי ציבור, הוא היה רגיש כפליים בכל הנוגע אלי. כל שיר שכתבתי וכל מילה שנכתבה עלי העסיקה אותו. הוא ידע ששלחתי את השיר לפסטיבל, ואני יודעת שהיה נגרם לו אושר, לו יכול היה לחלוק עמי את הרגע הזה".


נתן אלתרמן יחד עם בתו תרצה אתר בקפה "כסית", 1.1.1960 צילום: אברהם ברזילי. מתוך אוסף דן הדני

בחזרה לשלמה ארצי. אומנם הביצוע שלו כבש את תחרויות הזמר והוא נבחר לזמר השנה, אבל היו שתהו האם יצליח כוכב להקת חיל הים להמשיך ולהצליח גם לאחר שחרורו. "שלמה ארצי איננו הכוכב הנערץ ביותר, ובכל זאת זכה השיר בביצועו בפרס הראשון". כתב מבקר המוזיקה נועם שחק. "אני לא מוכן להסתכן, אבל נדמה לי שמהשבוע הפך שלמה ארצי ל'כוכב' בזכות הפסטיבל".

כמה חודשים אחר כך הוציא המשוחרר הטרי את אלבומו הראשון "שלמה ארצי". "שלמה ארצי אינו כוכב צאן ברזל", נכתב עליו בעיתון "דבר" בתחילת 1971. "וגם הוא עצמו, וזה חשוב עוד יותר, אינו סבור כך. יש לו קול נעים, חזות תמימה וכובשת, המזל האיר לו פנים ומה שחשוב לא פחות – הוא כן. כנותו היא קסמו. הוא זמר מעודן, רך ולירי, זמר בסגנון מיושן במקצת ונוסטלגי במקצת, מה שנקרא בארצות הברית 'זמר הפונה במיוחד לנשים'."

"נגד שלמה ארצי", הוסיף המבקר נועם שחק, "אין לי שום דבר אישי. להיפך, אני חושב שהוא בהחלט זמר טוב. אבל הייתי מעדיף לחכות לראות כיצד יתפתח ואז לומר אם אכן באמת הלך בדרך הנכונה".

 

***

כתבות נוספות:

"שִׁמְרִי נַפְשֵׁךְ": הסיפור מאחורי "שיר משמר" שכתב אלתרמן לבתו תרצה אתר

הסיפור מאחורי "עָטוּר מִצְחֵךְ"

כששושנה דמארי סירבה לשיר את "כלניות"

***

 

כששלמה ארצי שר על ניקיון ו"אמקור" זכתה בגביע

מנהג הניקיון בחג הפסח אומנם נעוץ עמוק במסורת היהודית של ביעור החמץ. אבל לפעמים, המסורת היא רק תירוץ להתחדשות חיצונית ופנימית וערים, שכונות ומוסדות לא היססו להשתמש בה. והיו גם פרסים!

תן ידך לנקיון עירך! - מבצע אביב לנקיון בעיר. מקור: עיריית תל אביב

"צַלַּחַת סְדוּקָה, קֻמְקוּם וְקַנְקַן,
תְּמוּנָה מְחוּקָה, בְּדִיחָה עִם זָקָן,
תַּנּוּר שֶׁחִמֵּם בְּעִקָּר אֶת עַצְמוֹ,
וְסֵפֶר אֶחָד, שָׁכַחְתִּי אֶת שְׁמו".

"ניקיון" יסודי אינו שיר לאגרנים וייתכן שגם לא לעצלנים.

הוא מעודד אנשים להיפטר מהחפצים הישנים שלהם, לנקות ולסדר וגם לזנוח הרגלים ישנים ואכזבות מרות. זהו אומנם שיר לפסח אבל נסו לשאוב ממנו השראה בכל יום אחר, זה עובד.

שירה של לאה נאור נכתב עבור תוכנית ששודרה בערוץ הראשון באמצע שנות ה-70 וביקשה להפוך את חגי ישראל לעדכניים ונגישים יותר עבור הקהל הצעיר, שהתרחק מן המסורת לטובת פיתויי המדינה שהלכה והתבססה.

נסו לדמיין: במקום "הזמר במסכה" בהשתתפות סלבריטאים חצי אלמוניים, חבורה של זמרים וזמרות שרים על פסח, פורים וחנוכה. ואיזה זמרים וזמרות! את "ניקיון יסודי" ביצעו שלמה ארצי, אושיק לוי וחבורת "שוקולד מנטה מסטיק" (ירדנה ארזי, רותי הולצמן ולאה לופטין).

"אֲנַחְנוּ עוֹשִׂים נִקָּיוֹן יְסוֹדִי
קִירוֹת, חַלּוֹנוֹת, לְבָבוֹת וּבְגָדִים.
סַבּוֹן וּמִבְרֶשֶׁת,
מַטְלִית מְשֻמֶּשֶׁת,
וּדְלִי, מַטְאֲטֵא וּמַקֵּל וְצִנוֹר
וּמִי שֶׁרוֹצֶה שֶׁיָבוֹא לַעֲזוֹר".

רבים אכן באו לעזור.

ראשי היישוב והערים נהגו לעודד מבצעי ניקיון, בעיקר לקראת בוא האביב וחג הפסח. עם התחממות מזג האוויר ולבלוב הפרחים ניסו בערים לגייס את הקהילה לטובת ניקיון הרחובות ולעיתים אף הציעו פרס תמורת זאת. שורשי הבקשה היתה אולי נעוצה במושג ביעור החמץ שבמסורת היהודית אך היא הפכה גם למנהג חילוני, שמוטב היה אם היינו מקיימים אותו בכל עת.

כך, למשל, יצאה עיריית תל אביב בשנת 1968 למבצע ניקיון נושא פרסים: "ועדת שופטים תבקר בחדרי המדרגות ובחצרות והמצטיינים בנקיונם יקבלו פרסים".

מבצע ניקיון עם בוא האביב, 1968. מקור: עיריית תל אביב

לא לגמרי ברור מי היו המנקים המצטיינים במקרה הזה אבל המבצע לא היה חד-פעמי ולא הוגבל רק לאביב ולחג הפסח. שלוש שנים קודם לכן יצאה עיריית תל אביב ב"מבצע נקיון יסודי" שבו השתתפו חברות מרכזיות במשק.

מבצע נקיון יסודי בתל אביב, 1965

הזוכה היתה חברת "אמקור" שלה הוענק גביע בטקס שהתקיים בגני התערוכה, לא פחות.

"הצופה". 11 באוגוסט, 1965

יוזמות ותחרויות דומות תועדו בערים נוספות, כמו רמת גן, יפו ואפילו בשכונה ח' באשדוד שבה גרתי בתחילת שנות התשעים. מיותר לציין שהבניין שבו התגוררתי זכה בפרס, בין היתר בגלל היוזמות הנפלאות המבורכות של ועד הבית לשתילת עציצים ובניית ספסל. "בניין 1963 תמיד בראש!" הייתה הסיסמה שלנו. ועד הבית היה אבא שלי.

פסטיבל הזמר והפזמון: איך הפכו חיילי צה"ל לכוכבי הפופ שלנו

אריק איינשטיין, יהורם גאון, שלמה ארצי, חוה אלברשטיין, יהודית רביץ, גידי גוב, הגשש החיוור, ירדנה ארזי, אילנית, שושנה דמארי, יפה ירקוני, בעז שרעבי – כולם השתתפו ב"פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי".

אריק איינשטיין, פראג, 1969 צילומים: אמיתי לבון, דב בן-דוד

פסטיבל הזמר והפזמון היה האירוע המרכזי במוזיקה הישראלית הפופולרית בשנות ה-60 וה-70 של המאה שעברה. רשות השידור ערכה והפיקה את הפסטיבל, שהיה אירוע כמעט שנתי. התוצאה הייתה מופע חגיגי שעלה לרוב במוצאי יום העצמאות.

 

 

כל שיר בשני ביצועים – זמר וזמרת

פסטיבל הזמר והפזמון היה רעיון של ישראל דליות, איש "קול ישראל", עוד בשנת 1960. בשנים הראשונות, הפסטיבל היה תכנית רדיו, ששודרה כמופע במוצאי יום העצמאות מהיכל התרבות בתל-אביב. בארגון הפסטיבל, לצד קול ישראל, הייתה פעילה הוועדה לחגיגות יום העצמאות, מטעם משרד ראש הממשלה. הוועדה מיינה וסיננה תשעה שירים שהשתתפו בתחרות.

כדי לתת לשירים סיכוי שווה וכדי להעריך אותם מוזיקלית, נהגו אז לבצע כל שיר פעמיים: פעם על ידי זמר ופעם על ידי זמרת. כך חשבו לנטרל את האפשרות שהמבצע ירשים במיוחד, ויחפה על שיר בינוני. הזוכים קיבלו פרסים כספיים, שהתחלקו בין הכותבים. הפסטיבל התקיים במתכונת הזאת גם בשנת 1961, ולאחר מכן הייתה הפסקה של שנתיים. הוא התחדש בשנת 1964 ובשנת 1965 עבר לבנייני האומה בירושלים ונקרא "פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי". השוויון המגדרי נמשך, ובשנת 1966, למשל, אריק אינשטיין ביצע את "לא פעם בקיץ", ואילו הביצוע הנשי היה של עדנה גורן.

 

 

פסטיבל הזמר והפזמון: מלך הרייטינג

התקופה בין מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים נחשבת לתקופת שיא ההצלחה של פסטיבל הזמר. לאחר הפסקה נוספת, בשנת 1968, חודש הפסטיבל בשנת 1969. בשלב הזה הייתה כבר טלוויזיה בישראל. הפסטיבל הפך לאירוע משודר ולחגיגה תקשורתית. במדינה שבה היה ערוץ טלוויזיה אחד, הפסטיבל זכה לחשיפה ענקית ולהצלחה גדולה. השידור תוזמן למוצאי יום העצמאות, והפסטיבל חזר בגדול כאירוע ממלכתי. חגיגה של "כולנו", שידור לאומי עם רייטינג גבוה.

 

חיילים במדים על במת הפסטיבל

בשנים שאחרי מלחמת ששת הימים והניצחון הגדול החלו להופיע בפסטיבלים זמרים במדים, חברי להקות צבאיות. הם הופיעו לפעמים במסגרת ההרכבים של הלהקות, בחלק הלא תחרותי של המופע, ובמקרים אחרים כסולנים שביצעו את אחד משירי התחרות. הפופולריות של צה"ל הייתה אז בשיאה והעם חיבק את הצבא ללא תנאי. כך, ההופעה של חיילים בפסטיבל הוסיפה יוקרה לאירוע וזיהתה אותו עם ההצלחה הלאומית הגדולה.

 

פסטיבל הזמר: אירוע מסחרי, אירוע ממלכתי

יובל ניב טוען שעל אף שבפסטיבל היו מעורבים גורמים פרטיים ומסחריים כגון חברות תקליטים, אמרגנים ומפיקים, האירוע קיבל מעמד לאומי-ממלכתי והפך לחלק בלתי נפרד מאירועי יום העצמאות הרשמיים. לצד טקס הדלקת המשואות, חידון התנ"ך וטקס פרס ישראל, הפך פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי לחלק קבוע בחגיגות יום העצמאות.

אז איך עושים פופ בשירות המדינה? לכאורה, מדובר בסתירה: מוזיקת פופ מייצגת חופש, מרדנות וחגיגת נעורים. הרי מדובר במוזיקה שמגיעה מחו"ל ומושפעת מן המערב ומאווירת הסיקסטיז. ואילו כאן, בישראל, נוצרו והופקו שירים ביוזמה ובמימון של גורם ממלכתי כמו רשות השידור ואפילו במעורבות של פקידי ממשלה, והכול לצורך שימוש בשירים ובמופע במסגרת חגיגות יום העצמאות, האירוע הממלכתי ביותר בלוח השנה.

 

פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי תשכ"ד. עיריית תל אביב, אוסף האפמרה של הספרייה הלאומית

 

פסטיבל הזמר: הסודות מאחורי הקלעים

לצורך העבודה רואינו כ-30 זמרים, מוזיקאים, פזמונאים, נגנים ומפיקים. כך התאפשר להציץ לחדרי החזרות, למשרדי ההפקה ולאחורי הקלעים של בנייני האומה בירושלים, שם נערך הפסטיבל באותם הימים. המחקר בודק את דרכי העבודה ובעיקר מבקש לגלות כיצד נעשה התמרון בין שני הקטבים: מוזיקה פופולרית מצד אחד, והמדינה מהצד האחר. בראיונות נחשפו תנאי העבודה, שהיו חובבניים מאוד, בוודאי בהשוואה לסטנדרטים שהתגבשו מאוחר יותר. ולמרות הסתירות, הבעיות והאינטרסים המנוגדים, המפעל זכה להצלחה גדולה. בסופו של דבר, פסטיבלי הזמר של הימים ההם הוציאו מתוכם שירים שהפכו חלק בלתי נפרד מהפסקול הישראלי. הם גם חשפו לציבור שורה ארוכה של אמנים ויוצרים שהפכו לאושיות המוזיקה הישראלית הפופולרית עד היום. והכול בפסטיבל הזמר והפזמון: פופ בחסות המדינה.

 

הפוסט מבוסס על עבודתו של יובל ניב, "פסטיבל הזמר והפזמון הישראלי בין מלחמת ששת הימים למלחמת יום כיפור: פופ בשירות המדינה", במסגרת תואר שני בתכנית הבינתחומית לאמנויות של אוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופ' פרדי רוקם ופרופ' מוטי רגב. ​