ריטה יהאן-פרוז הפכה לאייקון "ריטה" במהלך חודשים ספורים בין סוף 1985 לאמצע 1986, כשהייתה רק בת 24. זה התחיל בשני תקליטי שדרים מתוך אלבום הבכורה שלה שחרכו את הרדיו ובישרו על בואה של הזמירה מפרס, וזה התפוצץ בהופעה בלתי נשכחת בקדם האירוויזיון של שנת 1986, שחשפה לעולם את כל המרכיבים שהפכו את ריטה לכוכבת-על, לתופעה בימתית, לאייקון.
הולדתו של "שביל הבריחה", השיר שהפך את ריטה מזמרת מבטיחה לסנסציה ישראלית, הייתה קשה ומאתגרת. הקשיים שנערמו בכל שלב ודרך עד לחשיפתו בפני הציבור על במת הקדם, ממחישים כמה קסם וכישרון היה ליוצריו, שהפכו את האתגרים שבדרך ליתרונות. את רמי קליינשטיין, שהלחין את המנגינה המרהיבה, אין צורך להציג. גם לא את ריטה, שקולה החד פעמי והופעתה המחשמלת הפכו את השיר מלהיט לקאלט. אבל מיהי מיכל ברנט, האישה שהעניקה לשיר את מילותיו הדרמטיות והמכשפות?
כְּמוֹ צִפּוֹר בַּשֶּׁבִי
בֵּין קִירוֹת לְבָנִים מִסְתַּגֶּרֶת
אִלּוּ רַק יָדַעְתִּי
לְסַמֵּן לִי אֶת שְׁבִיל הַבְּרִיחָה
מִן הַתְּפִלָּה קוֹרֶסֶת
אֶל חֲלוֹמִי הַפָּרוּעַ
הֱיֵה לִי מֶלֶךְ
שְׂבֹר צִמְאוֹנִי בַּנְּשִׁיקָה.
משהו בין פינגווין למלצרית
ריטה הייתה אז זמרת מתחילה. שני סינגלים שלה – "בגידה" ו"שיר אהובת הספן" – כבר יצאו לרדיו והתקבלו בחיבוק גדול. “בגידה” זינק ישירות לראש מצעדי הפזמונים בכל תחנות הרדיו, ושמר על ההישג במשך יותר מחודשיים, מאורע חסר תקדים באותה עת. גם "שיר אהובת הספן", למילותיו של יאיר לפיד, הפך ללהיט גדול. בעקבות ההצלחות האלו, הוזמנה ריטה להשתתף בקדם האירוויזיון של שנת 1986, ששודר ב-16 למרץ. השיר שנבחר לבסוף הוא "שביל הבריחה" שיר נוסף מאלבומה הראשון, שטרם יצא.
בפרק הראשון של סדרת הדוקו "בית. פזמון" שיצרה וערכה אתי אנטה-שגב, מספרת ריטה על מה שקרה בעת צילומי "שביל הבריחה" אז בקדם האירוויזיון, ואיך התקלות הרבות בצילומים יצרו לבסוף קליפ בלתי נשכח. הכל התחיל, איך לא, בתלבושת.
"ברגע האחרון תפרו לי שמלה. אמרנו שחור לבן. מדדתי את זה. נראיתי משהו כמו…בין פינגווין למלצרית. ובדיוק הייתה תצוגה עם מלא מלא ג'קטים, וראיתי שם ג'קט צהוב. אמרתי 'הנה, הנה! את הג'קט הזה!' אמרו 'לא, תמי בן-עמי לבשה את זה, זה יהיה ענק עלייך'. אז אמרתי 'תעשו לי פנסים פה, מאחורה'".
התלבושת נבחרה, וצילומי השיר החלו, כאשר סדרה של תקלות פקדה את הצילומים: הטייק הראשון הופסק כי חגורת הסינתיסייזר של רמי קליינשטיין נקרעה. את הטייק השני הפסיקו כי נכנס לריטה משהו לעין.
"הבמאי בא אליי ואמר: 'תקשיבי, גם אם התקרה נופלת, לא יודע מה קורה, את ממשיכה לשיר'". ריטה הבינה שזה הטייק האחרון להקלטת הווידאו לשיר, אבל אז צצה בעיה חדשה. הג'קט היה כאמור גדול עליה בכמה מידות, ונפל מכתפיה כל אימת שזזה. מספרת ריטה: "אני שרה. בצד הזה נופל, אני מרימה, זה נופל, מרימה. כבר התחלתי לעשות כל מיני כאלו, תנועות. יש איזשהו מקום שאני כבר מתפקעת מצחוק. כי אני בטוחה כבר שזה לא ייכנס לצילומים באמת. ובסוף אני מסיימת לשיר והוא צועק לי 'השתחוויה, להשתחוות', ואני משתחווה ומסיימת ואז הם אומרים 'תודה רבה, היה מדהים'".
ריטה ההמומה השיבה לצוות הטלוויזיה: "'מה היה מדהים? נפל לי הג'קט כל הזמן מצד לצד! אף אחד לא ישים לב לשירה, ואף אחד לא ישים לב לשיר. כולם יראו איך נפל לי הג'קט', והתחלתי לבכות שם. והם אמרו 'זה מדהים, זה מדהים'".
צוות הצילום צדק. ריקודה החושני של ריטה (שהיה ניסיון להשתלט על הג'קט הסורר) ובמיוחד הכתף החשופה, הפכו את ההופעה שלה לבלתי נשכחת. על אף שהגיע רק למקום הרביעי בקדם, הביצוע שלה הוא בין הבודדים ששרדו את מבחן הזמן ("הלוואי", של בועז שרעבי, שהגיע למקום האחרון, הוא השני).
אבל לא רק אירוע המלתחה עורר מהומה – השירה הזועקת של ריטה הייתה דבר חדש בנוף המוזיקה המקומית. ריטה אולי לא ידעה זאת באותה שעה, אבל ההופעה שלה תשנה משהו מהותי בהופעתן של זמרות מנוסות ומוכרות יותר. אחרי שידור הקדם קיבלה ריטה טלפון מפתיעה מזמרת ותיקה ומפורסמת יותר – באותה תקופה – יהודית רביץ. "אף אחת מאיתנו הזמרות כבר לא תוכל לשיר כמו ששרנו", אמרה לה רביץ. ריטה המופתעת והנבוכה קיבלה חותמת איכות מאחותה למקצוע.
יהודית רביץ עצמה סיפרה באותו פרק של "בית.פזמון": "היא באה וכאילו נתנה לגיטימציה ל'יאללה – בואו נצעק את זה'. לא היינו יכולות לשיר בטמפרטורה של דלקת אם לא הייתה ריטה".
אין מילים אז אני אכתוב
אבל מתברר שעוד לפני העלייה על הבמה, לשיר היה שביל מיוחד משלו. על מילותיו של "שביל הבריחה" חתומה מיכל ברנט, כותבת עלומה שמלבדו כתבה רק עוד שיר אחד. מיהי האישה מאחורי המילים שהציגו לעולם את ריטה?
ברנט הייתה המפיקה של תקליט הבכורה של ריטה. היא התגלתה בעודה ממלצרת בבית קפה שנקרא "אבטיחים" על ידי אתי אנטה-שגב, אז מפיקה בכירה בחברת התקליטים סי.בי.אס (כיום אן.אם.סי), שם הפיקה כמה מהאלבומים הבולטים של המוזיקה הישראלית באותה תקופה.
במהלך שנות ה-80 הפיקה ברנט כמה וכמה תקליטים ומופעים וזכתה אפילו לשיר על שמה, "מיכל ברנט-כהן", שנכתב לה באהבה ומתוך רוח שטות על ידי יוני רכטר ועלי מוהר, איתם עבדה על האלבום "בגובה העיניים".
ובחזרה לריטה – אלבום הבכורה שלה, שנקרא פשוט "ריטה", הוקלט במהלך שנת 1985. ריטה הייתה אז עדיין תלמידה בבית ספר למשחק "בית צבי", בת טיפוחיו של רוני בראון, שעזב את חברת התקליטים סי.בי.אס כדי להקים חברת תקליטים ישראלית חדשה בשם "הליקון". ריטה יהאן-פרוז ובעלה רמי קליינשטיין היו שני כשרונות עולים שבראון טיפח ורצה להציג לעולם.
ברנט, אז צעירה בת 25, הייתה המפיקה של האלבום של ריטה מטעם חברת התקליטים. "זה היה ממש לפני שהיא 'בקעה' כזמרת", היא נזכרת. "'שביל הבריחה' היה מנגינה נהדרת של רמי קליינשטיין שלא היה לה טקסט, ויועדה להיכנס לתקליט של ריטה. כחלק מתפקידי כמפיקה פניתי לכמה וכמה כותבים פוטנציאליים בניסיון למצוא טקסט מתאים, אבל לא מצאנו משהו שישב נכון על המנגינה. ככל שחלף הזמן הצורך למצוא טקסט הפך דחוף יותר ולבסוף עמדנו בפני ימי ההקלטות ללא טקסט למנגינה".
בשלב הזה לקחה ברנט את העניינים לידיים. "אז מה עושה מפיקה מסורה?", היא שואלת. "יושבת וכותבת מילים כדי שאפשר יהיה להקליט. פשוט כך. אמרתי 'אין מילים אז אני אכתוב – הזמן נגמר וצריך להיכנס לאולפן'".
כך, ללא ניסיון קודם כתמלילנית, התיישבה ברנט לכתוב טקסט למנגינה. "לא לקח לי הרבה זמן לכתוב. אולי יום, אולי שעה. כשסיימתי הראיתי את התוצאה לרמי וריטה והם אהבו את המילים, וריטה הקליטה את השיר". ומאיפה הביאה ברנט את עולם התוכן של השיר? מחלומה הפרוע: "זה היה סתם סיפור שהמצאתי, שלא תאר את עולמי או תחושותיי".
ריטה עצמה לא זוכרת שנכתבו גרסאות קודמות לטקסט, כאלה שנפסלו לפני שברנט התיישבה לכתוב מילים. "הבתים היו נפלאים!", היא נזכרת. "בפזמון ביקשתי שיכניסו את המילים 'מן התפילה' ואת השורה 'קורסת אל חלומי הפרוע'. הייתי צריכה להגות את הצלילים בצורה מסויימת והמילים האלה שירתו את השירה בלחן הזה, המאוד פתוח וגדול".
אחרי ההצלחה הפנומנלית של "שביל הבריחה" ברנט כתבה גם לירדנה ארזי טקסט בשם "כאבים רחוקים", אבל לא המשיכה בקריירה של תמלילנית מעבר לכך. היא הלכה ללמוד פסיכולוגיה קלינית ועזבה את עולם ההפקות.
והיום? "היום אני מטפלת בבני, יונתן, שהוא עם צרכים מיוחדים, ועוסקת במיתוג", גילתה ברנט. יחד עם בן זוגה, עדלי סטוק, היא מנהלת חברת מיתוג. לחייה בעולם המוזיקה היא לא מתגעגעת.
גם לא לתואר הכותבת של השיר הכי מצליח במדינה? "כשהשיר הפך ללהיט זה היה נורא כיף, אבל לא מעבר לזה". סיפרה לנו ברנט. "לא רציתי לעשות מזה קריירה".