מאחורי התפוז והאבטיח של נורית זרחי

נורית זרחי כתבה מאות ספרי ילדים ויותר מכך שירים. הקסם הפרוע של כתיבתה הפך את השירים שלה לבני ברית של כל ילד וילדה שמחפשים משהו קצת שונה ומפתיע. לרגל יום הולדתה ה-80 חזרנו אל שניים משיריה המולחנים והאהובים ביותר

1

מתוך עטיפת האלבום "אישה באבטיח" של חוה אלברשטיין, הוצאת CBS

"ספרות צריכה להיות חידתית", אמרה פעם המשוררת והסופרת נורית זרחי בראיון שנערך עימה במוסף הספרות שלנו, "המוסך". "לילדים זו לא בעיה, רק להורים זו בעיה. לילדים יש תריס פתוח, והוא נסגר רק אחרי גיל ההתבגרות", היא אמרה. נורית זרחי היא במידה רבה "הילדה המרדנית" של שירי הילדים. שיריה מלאים בהפתעות, אירועים פלאיים וקסם פרוע שמושך עיני קוראים צעירים ומבוגרים. השנה היא חוגגת 80 וזאת הזדמנות מצוינת להיזכר בכמה משיריה האהובים ביותר, אלה שהצליחו להגיע לקאנון פזמוני הילדים, אפילו שהם די חריגים בנוף.

השנה האחרונה הייתה משמחת במיוחד עבורה, כשביום העצמאות תשפ"א זכתה גם בפרס ישראל לספרות. המשוררת שכתבה שירים על נמרים מתחת למיטה ונתנה דרור ליחס חצוף כלפי דודות שנפלו לשלוליות, זכתה סוף סוף בהכרה האולטימטיבית. לא שחסרים לה פרסים: היא כבר זכתה בשורה ארוכה, ביניהם פרס ביאליק, פרס ראש הממשלה וגם עיטור אנדרסן הבינלאומי לספרות ילדים. 

1
נורית זרחי. צילום: איריס נשר

ביקשנו משניים מהיוצרים ששרו משיריה, יוני רכטר וחוה אלברשטיין, שיספרו לנו קצת על החיבור עם השירים הפלאיים, המפתיעים והמצחיקים של זרחי.

קילפתי תפוז

איש אחד מקלף תפוז ומוצא בפנים ילד ישן. הילד מתרעם, ובצדק. גם העירו אותו וגם קר לו עכשיו משנפתח התפוז. האיש מבקש את סליחתו ומשיב את הפלחים למקום על מנת שהילד יוכל להמשיך לישון. כעת, קצת כמו אצל שרדינגר, האיש לא יודע אם הילד עדיין שם ואם הוא עדיין ישן. זאת בקצרה עלילת השיר "קילפתי תפוז" שכתבה נורית זרחי. במקור זו ילדה שמקלפת את התפוז, אבל רובנו מכירים את השיר הזה בביצועו של אריק איינשטיין, כפי שהופיע באלבומו "הייתי פעם ילד". האלבום הזה מורכב כולו משירי ילדים שהלחין יוני רכטר, ואתם מכירים מהם לא מעט: "שבת בבוקר", "אדון שוקו", "גברת עם סלים". חלקם זכו אחר כך גם לקליפים מתוך קלטת הוידאו "כמו גדולים".

1
איור: לנה גוברמן, מתוך ״דודה מרגלית נפלה אל השלולית״ בהוצאת כנרת זמורה ביתן

בין כותבי וכותבות שירי הילדים שבאלבום הזה נמצאים חיה שנהב, יהונתן גפן, תרצה אתר ושלומית כהן-אסיף. אבל רק שיר אחד באלבום נכתב על ידי נורית זרחי. זה השיר "קילפתי תפוז". "כשעבדתי עם אריק איינשטיין על שירי ילדים, הוא הביא הרבה ספרי ילדים, ובהם גם ספר של נורית זרחי", מספר יוני רכטר על הבחירה דווקא בשיר הזה. "כשנתקלנו ב'קילפתי תפוז' מיד אהבנו אותו בגלל הייחודיות שלו, ההומור והדמיון שבו".

היה קל להלחין אותו?
השיר עצמו אינו קשה להלחנה. הטקסט נתן לי מיד השראה ללחן, וחשבתי שסגנון של רגאיי יתאים לו. ברגע שבחרתי בז'אנר זה נתן לי כיוון, וההלחנה זרמה די מהר. אפשר לשמוע זאת מהתוצאה.

למה דווקא רגאיי?
הרגאיי מגיע מג'מייקה, והתפוז שהוא פרי היה עבורי איכשהו דימוי לאי הזה. זה עבד. השיר אהוב מאוד במשך שנים רבות, ונדמה שאינו מאבד מרעננותו. אני גם מבצע אותו בהופעות שלי מזה כמה שנים.

1
יוני רכטר על הפסנתר, אריק איינשטיין ברקע. מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

 

אישה באבטיח

ילד ישן בתפוז זה דבר אחד, אולי הוא סתם עצר שם לנוח. אבל מה לגבי אישה שבוחרת לקבוע את ביתה דווקא בתוך אבטיח? נכון, מדובר בפרי מרווח, ובוודאי טעים מאוד, ובכל זאת לא מדובר בהכרח בפתרון טוב לבעיית מחירי הדירות. השיר הזה של זרחי, "אישה באבטיח", מספר על אישה אשר – כמו שאפשר להבין – גרה בתוך אבטיח. יש לה שם מקום ל"שני שרפרפים וכיסא ומנורה", יש לה שם סלון וארון, ואפילו חתול היא מביאה. אבל כמו שקורה כל שנה, יום אחד תמה לה העונה. כבר אין אבטיחים כשמגיע הסתיו, והאישה נאלצת לתור אחר מקום מגורים אחר. אז היא מגלה את מצוקת הדיור ונאלצת להסתפק בחדרון קטן בתוך גזר. שם כבר אין כל כך הרבה מקום, והיא מסתפקת בחצי ארון, ברבע כיסא ובשרפרף, ו"מעצמה היא בקושי הצליחה לדחוק את האף". גם השיר הזה הולחן על ידי פסנתרן מוכר – שלמה גרוניך – ובוצע בוירטואוזיות על ידי האחת והיחידה, חוה אלברשטיין במסגרת תקליט שלם משיריה של זרחי. אלברשטיין היא זו שבחרה את השיר וביקשה להלחינו. דיברנו איתה על התהליך.

"ביקרתי אצל שכנים שלי ואת עיני משכה עטיפה צבעונית מאוד של ספר. זה היה ספר של נורית זרחי, והציורים הנפלאים היו של רות צרפתי. בזכות הציורים התחלתי לקרוא גם את השירים ופשוט נדהמתי".

1
איור של רות צרפתי עבור ספרה של נורית זרחי "כישוף". ארכיון רות צרפתי שטרנשוס זמין דיגיטלית באדיבות המשפחה ובמסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, שנקר-הנדסה עיצוב ואמנות, ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.

מה אהבת בשירים האלה?
"הבנתי שמדובר בספר לילדים אבל מעולם לא קראתי שירי ילדים כאלה. התאהבתי בהם מיד, וגם במשוררת. רק מאוחר יותר גיליתי שהיא הייתה אשתו של יורם טהרלב, שאיתו הרביתי לעבוד עוד קודם".

ואיך העיון בספר הפך לאלבום שלם?
"התחלתי לקרוא את כל השירים של נורית שהיו בנמצא, ומהר מאוד החלטתי שהם ראויים לפרויקט מיוחד. רציתי שהם יזכו להלחנות מיוחדות אז פניתי לכמה יוצרים צעירים, ממש בתחילת דרכם, וחילקתי לכל אחד מהם שיר להלחנה".

מי היה שם? ואיך הייתה העבודה איתם?
"שלמה גרוניך, מתי כספי, דני עמיהוד ומישה סגל שגם הפיק ועיבד את הפרויקט. זאת הייתה הרפתקה נהדרת. את נורית הכירו אז בעיקר אוהבי שירה ואנחנו הצלחנו להביא אותה לכולם".

אלברשטיין הפכה את שירי זרחי לתקליט שלם בשם "לאט לאט לאט". "על העטיפה הייתה אמורה להיות תמונה שלי עם שמלת תחרה לבנה וארוכה עם שמשיה לבנה", מספרת אלברשטיין. "לידי היו עז וכלבלב. הכל בהשראת השיר שנתן לאלבום את שמו, שם כתבה זרחי על 'גברות זקנות עם שמשיות לבנות פוסעות לאט לאט'". אבל בהתחלה, מתברר, "אישה באבטיח" לא היה דווקא השיר הבולט מתוכו, וגם האלבום לא התקבל מיד בעין יפה.

מה אמרו על התקליט כשהוא יצא?
"הוא לא התקבל בהתלהבות. טענו שהוא נופל בין הכיסאות – יש בו שירי ילדים עם מנגינות מורכבות מידי. אז הוחלט לשנות את העטיפה ואבנר כץ אייר אותי בתוך אבטיח. כך או כך, במשך השנים התקליט הזה מצא את מקומו, ועד היום הוא אחד האהובים עליי ביותר", מסכמת אלברשטיין.

1
חוה אלברשטיין. מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים ע"ש משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

"יצירתה של נורית זרחי לילדים מלאה באיגיון פרוע ובפנטסיה, בסיפורים ובשירים שמאכלסים אותם חיות מדברות, מכשפות מקסימות ופירות שמשמשים כבית", אומרת לנו דורית גני, סופרת ועובדת בצוות היעץ של הספרייה הלאומית. "אבל בצד ההומור והדמיון, יש ביצירותיה גם מלוא החופן עצב ובדידות. חלקם מקורם ביתמותה המוקדמת ובהתמודדות הלא פשוטה עם חברת הילדים בקיבוץ".

1
איור של אורה איתן עבור ספרה של נורית זרחי "באה המלכה למלך". ארכיון אורה איתן זמין דיגיטלית, באדיבות בעלת הארכיון ובמסגרת שיתוף הפעולה בין משרד ירושלים ומורשת, הספרייה הלאומית של ישראל, שנקר-הנדסה, עיצוב ואמנות ומחלקת היודאיקה בספריית אוניברסיטת הרווארד.

מה מיוחד בשירה לילדים של נורית זרחי?
"היא לא דומה לשום דבר אחר. יצירותיה של זרחי מסרבות לציית לגבולות ולהגדרות של קהלי יעד, ז'אנרים, חוקי טבע או חוקים בכלל. אלה יצירות שאין בהן רצון לחנך או להעביר מסר, אלא לבטא אמת פנימית עמוקה ולא מתחנפת. ודבר נוסף עומד בבסיס כל יצירתה של זרחי – גם בגיל 80 זרחי תמיד בצד של הילדים, מבינה אותם, דואגת להשמיע את קולם ומאמינה בזכותם לחופש, לאוזן קשבת, לאהבה ולכבוד".

איזה משיריה של נורית זרחי אתם ואתן הכי אוהבים/ות? ספרו לנו כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.

האזינו: "בעלי הדיח אותי לחיי הפקרות"

על נישואים מסוג אחר בהיסטוריה היהודית: סיפוריהן קורעי הלב של צעירות יהודיות שחותנו בניגוד לרצונן ועדויות לטקסי חתונה עצובים או מוזרים אחרים שנערכו בקהילות ישראל

חתונה יהודית. צילום: דנצ'ו ארנון

Listen on Spotify
Listen on Apple Podcasts

הסכת הספרנים: כל הפרקים 

ההיסטוריה היהודית רצופה סיפורי נישואים מאולצים, אינטרסנטיים או פיקטיביים שהתרחשו בשלל קהילות ברחבי העולם. בפרק הזה של הסכת הספרנים ייחשפו בפנינו כמה מהתופעות הללו, שבלטו בתולדות ישראל של הדורות האחרונים.

בין היתר נשמע את הסיפורים העצובים על נערות יהודיות מפולין שאולצו להתחתן עם סרסורים יהודים ולעבוד בבתי בושת בארגנטינה; על משפחות יהודיות בגרמניה הנאצית שחיתנו את בנותיהן בניגוד לרצונן כדי לקבל אישורי הגירה; על זוגות שהתחתנו באירופה בנישואים פיקטיביים לפני העלייה לארץ ישראל; על "חתונות שחורות" שהתקיימו בבתי קברות בזמן מגפות ועל עוד מקרי נישואים מוזרים ונוגעים ללב.

מגישה: ורד ליון-ירושלמי

אורח: ד"ר יוחאי בן-גדליה, מנהל הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי

סייעה בתחקיר ותרגמה מספרדית: תמי סיזל

מפיק: דניאל גל

עורך: נתי גבאי


עוד בנושא:

סיפורן של הנשים הירושלמיות שהצילו את אחיותיהן מהזנות

הינכם מוזמנים לחתונה פיקטיבית

סוכות על ג'יפים במלחמת יום הכיפורים

תמונות נדירות חושפות כיצד הצליחו בדרך לא דרך חיילי צה"ל לקיים מצוות ישיבה בסוכה בחזיתות המלחמה בצפון ובדרום

סוכה על רכב צה"ל, אוקטובר 1973. אוסף נתן פנדריך

מלחמת יום הכיפורים כשמה כן היא – המלחמה הקשה שפרצה ביום התענית הקדוש והפתיעה את מדינת ישראל ביום שבת, 6 באוקטובר 1973, בשעה 13:55. אך המלחמה לא פסחה גם על חג הסוכות התשל"ד, והלוחמים בסדיר ובמילואים מצאו את עצמם מנסים לחגוג את חג האסיף בחזית, בקרבות הבלימה בדרום ובצפון.

סוכה מאולתרת על משוריין צה"לי, 17 באוקטובר 1973. צילום: אלי לנדאו, אוסף דן הדני

"חיילי צה"ל פטורים ממצוות סוכה", כך קבע הרב הצבאי הראשי תת-אלוף מרדכי פירון במנשר מיוחד שהופץ לקראת חג הסוכות, בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים. "חובתם בשעה זו היא למגר את האויב ולהביסו עד תום", פסק הרב, "ומי שאין ביכולתו לקיים מצוות ישיבה בסוכה פטור ממנה".

אך למרות הפסיקה החד-משמעית, היו חיילים שניסו בכל זאת לקיים את מצוות הישיבה בסוכה, אפילו בחזית. אפשר להניח כי המניע לכך היה לאו דווקא הלכתי, אלא סביר הרבה יותר שהחיילים העייפים בעיצומה של המלחמה השתוקקו לקצת ריח של חג, לאווירה של חירות.

סוכה על זחל"ם בסיני. 11 באוקטובר 1973. צילום: שלמה ארד, לע"מ

כתב "על המשמר" שהתלווה לחיילים בקרבות הקשים בחזית התעלה בדרום דיווח ב-12 באוקטובר: "למרות הקרב המר אין שוכחים, כי קיימים גם חיים אזרחיים. בקו הראשון גילינו סוכה מאולתרת: זחל"מ עטור כפות אשלים, כשר למהדרין".

ובאמת באוספי הספרייה הלאומית מצאנו כמה וכמה צילומים נדירים המתעדים חיילים מקימים להם סוכה מאולתרת על ג'יפים ורכבים צבאיים אחרים. אנחנו לא בטוחים לגבי מידת כשרותן ההלכתית של הסוכות היצירתיות, אבל ייתכן מאוד שעבור החיילים בחזית הן היו מקור לקצת שמחה ותחושה של בית בימים קשים.

סוכה על רכב צה"ל בגולן, 1973. צילום: נתן פנדריך

בין התצלומים בולטות במיוחד תמונותיו של הצלם נתן פנדריך. התייר היהודי האמריקאי, בן 39, הגיע במקרה כמה ימים לפני פרוץ המלחמה לישראל כדי לתעד אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים. העיתוי המקרי הפך להיסטורי, פנדריך נקלע לתקופת מלחמה, ושהותו בישראל התארכה ועברה תפנית חדה. מייד עם תחילת המלחמה הוא החליט לצאת למסע בין חזיתות המלחמה, חמוש במצלמה שלו. בתוך מאות התצלומים שצילם מצאנו בין היתר גם כמה סוכות מאולתרות.

סוכה מעל רכב צבאי ישראלי ברמת הגולן. צילום: נתן פנדריך

 

סוכה על רכב צה"לי. צילום: נתן פנדריך

חג הסוכות של 1973 החל בקרבות הבלימה הקשים, בימים שבהם היה חשש אמיתי לגורלה של מדינת ישראל. אך במהלך שבעת ימי חג הסוכות התרחשה נקודת המפנה של המלחמה, ועד סוף החג כבר עברו כוחות צה"ל ממגננה למתקפה. כך דיווח כתב מעריב ב-17 באוקטובר מעומק השטח הסורי: "על אם הדרך בואכה חושנייה – בתווך בין שני טנקים פגועים, מתבדר ברוח סכך מצהיב בראש סוכה מאולתרת. איש חיל הנדסה מספר: החבר'ה מהשריון הקימו את הסוכה. כן, הם הספיקו לקיים את מצוות הישיבה בה, בטרם נקראו למגר את כיס אויב הגדול האחרון בצומת חושנייה".

האזינו: "היה ברור שנעמי שמר לא תהיה חקלאית"

מ"חורשת האקליפטוס" ועד "ירושלים של זהב": ללי שמר חושפת בפנינו את הסודות מאחורי שיריה של אימה, המשוררת הנפלאה נעמי שמר

Listen on Spotify
Listen on Apple Podcasts

הסכת הספרנים: כל הפרקים 

בגיל 6 החלה נעמי שמר ללמוד לנגן בפסנתר; בגיל 8 פרסמה את שירה הראשון ב"דבר לילדים"; ובגיל 25 כבר כתבה והלחינה ללהקות צבאיות ולחבורות זמר.

אימה, רבקה ספיר, ידעה כי נעמי שלה אינה ילדה רגילה – היא לא תהיה חקלאית בקבוצת כנרת, לא תעבוד בגן הירק, וככל הנראה גם לא תהיה קיבוצניקית, אף על פי שהאם כל כך רצתה וקיוותה.

ואכן כבר בשנות העשרים לחייה של נעמי התגלו ובלטו כישרונותיה יוצאי הדופן לשלב ולמזג בין המילה ללחן ולתת ביטוי אישי ולאומי לרחשי הלב של העם. מאז ובמשך יותר מחמישים שנים שמר כתבה והלחינה כאלף שירים, ואלו הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית.

בפרק חגיגי זה נעבור בין כמה תחנות בחייה באמצעות שיחה עם בתה ללי שמר וגם דרך כמה מהשירים הידועים שכתבה, המסמלים, כל אחד בדרכו, את אישיותה המיוחדת.

האזנה נעימה!

מגישה: ורד ליון-ירושלמי

אורחת: ללי שמר, בתה של נעמי שמר

מפיק: דניאל גל

עורך: נתי גבאי


עוד בנושא:

לשירים, תעודות אישיות, מכתבים ומידע נוסף על נעמי שמר

לכתבות מרתקות על נעמי שמר בבלוג "הספרנים"