דרך לא דרך אלך איתך: כשהסיפור האישי של מיקי גבריאלוב הפך ללהיט ענק

מי כתב את אחת מהבלדות האהובות ביותר של מיקי גבריאלוב, ואיך זה קשור לסופה של התקופה הקשה בחייו? איך הופכים טקסט של חנוך לוין ללהיט? ומה הטריק המוזיקלי שלו לכתיבת שירי מחאה שהם גם שירי רוק מעולים? מיקי גבריאלוב חוגג יומולדת 75 באלבום חדש ומספר לנו כמה מהסודות מאחורי השירים הכי יפים שכתב ושר

832 629 Blog 1

מיקי גבריאלוב, אז ועכשיו. צילומים באדיבות מיקי גבריאלוב.

כבר שישה עשורים שמיקי גבריאלוב יוצר מוזיקה שנכנסת לנו עמוק לתוך הלב ומחזור הדם. השירים שכתב עם אריק איינשטיין העניקו לו מזמן מקום של כבוד בפנתיאון המוזיקה הישראלית, אבל הפעם בחרנו לדבר איתו על שירים שכתב עבורו, לעצמו, וגילינו, ושב, את הוורסטיליות המוזיקלית שלו, את הכישרון ואת הדרכים העדינות והמתוחכמות בהן הוא משתמש כדי להגיד את דעתו, להביע ביקורת, למחות – ועדיין ליצור שיר רוק או פופ שלא נוכל להפסיק לזמזם.

האיש שכבר בגיל 22 הלחין את "אני ואתה" ואחריו עוד מאות שירים – עשרות רבות מהם הפכו לחלק בלתי נפרד מפס הקול הישראלי – לא מפסיק ליצור. אחרי 5 אלבומי מופת עם אריק איינשטיין, חבירה לשותפים אחרים ליצירה כמו קורין אלאל (כן, כן, הם היו צמד, אי אז) ויהונתן גפן ואלבומי סולו שחיברו בין הרונקרול שזורם בדמו לבין השפעות מוזיקליות מבית ההורים, אחרי הלחנה לתיאטרון וכתיבה לאחרים – הוא לא נח על זרי הדפנה של נכסי צאן הברזל שכתב. יש לו מה להגיד, והוא עושה זאת דרך המוזיקה שלו.

בתחילת נובמבר 2024 מלאו לגבריאלוב 75 סתווים, ובאותו שבוע יצא אלבום הסולו ה-16 שלו "בימים אחרים", אלבום שהגיע אחרי שנה בה חרש את הארץ בהופעות בפני מפונים, משפחת שכולות, משפחות חטופים וחיילים, כדי לשמח ולעודד אותם עם השפע המוזיקלי המדהים שלו. התוצאה היא אלבום שגם בו אומר גבריאלוב – בשפתו שלו – את דעתו על המתרחש ומשתף את תחושותיו על מה שקורה סביבו.

צילום תמונת עטיפה בימים אחרים
עטיפת האלבום החדש של גבריאלוב, "בימים אחרים".

כי למיקי גבריאלוב אכפת. אכפת מאוד. בלי ששמנו לב, לאיש השקט והנחבא אל הכלים היו תמיד שירים שהביטו על המציאות, על המתרחש סביבנו, בעין בוחנת, ואמרו את שעל ליבו כשראה עוולה או אי צדק. "אני ואתה" היה הסנונית הראשונה אבל מאז הלחין עוד הרבה שירים, עם אייינשטיין ובלעדיו, שביקשו מאיתנו להסתכל לרגע על מה שקורה, למחות כשנעשה אי צדק ולגלות אמפתיה לחלש ולעצמנו.

גבריאלוב פורש באלבום החדש את מה שמעיק על ליבו אחרי שנה קשה מנשוא לכולנו. אפשר למצוא שם טקסטים של אשתו מיכל ושל משוררים ישראליים לצד שירים שגבריאלוב כתב את מילותיהם: לצד שירים כמו ״מלאך שלי״ ששלחה אליו המשוררת והסופרת שלומית כהן אסיף והוקלט עם ילדי וילדות קיבוץ נחל עוז כתב גבריאלוב את השיר ״כולם נגדנו״ המתייחס לאנטישמיות הגוברת אחרי השבעה באוקטובר ואת השיר "אל תוותר" בו הוא מפציר בו ובנו להמשיך ולשמור על התקווה ולא לוותר עלינו ועל הבית שלנו. 

תֵּן לִחְיוֹת, תֵּן לִחְיוֹת, תֵּן לִישֹׁן בְּשֶׁקֶט בְּלִי לִדְאֹג

בהופעות הרבות שעשה מול אלו שהשבעה באוקטובר שינה את חייהם לנצח, יש כמה שירים שהקהל לא מוותר עליהם: "הם מבקשים במיוחד את "אבא סיפור" בגלל הילדים, את "ערב מול הגלעד" בגלל 'ישוב טלה אל חיק האם', את "אמא אדמה" וכמובן את "אני ואתה". אני לא יכול לעשות הופעה בלי השיר הזה." אומר גבריאלוב.

ומה אתה רוצה ואוהב לשיר בהופעות האלו?

אני כמובן שר את "תן לחיות" [מהאלבום "מחסה בטוח" – ל.ה] שזה בעיניי המהות של מה שאני רוצה לעשות, וכך אני מרגיש לגבי כל סוג של רצח, הרג או מניעת חיים. תאהבו איש את רעהו. עדיף.

ישבתי עם גבריאלוב כדי שיספר לי את הסיפורים מאחורי כמה מהשירים הכי יפים שיצר, דווקא לעצמו ולא לאחרים. 4 שירים שמראים בזעיר אנפין את רוחב היריעה עליו מתפרשת יצירתו, כי גבריאלוב הוא אחד מאבות הרוק הישראלי, אבל גם כזה שיודע לתעל את שורשיו הטורקיים ליצירת פופ שמח או בלדה עצובה ומרגשת להפליא, כזה שיודע להלחין יצירה של חנוך לוין לתיאטרון אבל גם לקחת את אחד מהטקסטים הלא פשוטים של לוין ולהפוך אותו ללהיט רדיו.

רַק תַּשְׁאִירוּ לִי פִּנָּה לְגַדֵּל כַּמָּה פְּרָחִים, לְהַרְגִּישׁ אֶת הַיָּרֹק, אֶת הָאִשָּׁה וְהַיְּלָדִים

"פינה ירוקה" הוא אחד מהשירים שאנשים מבקשים מגבריאלוב לשיר להם בשנה האחרונה, הרבה בגלל הפזמון שפשוט מבקש מה שכולנו משוועים לו – לשמור על חלקת אלוהים הקטנה שלנו, לחיות בשקט תחת גפננו ותאנתנו.

אבל השיר הזה, שהשנה מהדהד לנו כבקשה לשקט ושלווה, הוא בעצם שיר מחאה: "כשהתחלתי לכתוב את המילים ב-1984, זה היה אמור להיות שיר על שיר על הבקשיש הטורקי המפורסם, על שוחד. היה לי רעיון והתחלתי לכתוב – זה מקבל וההוא מקבל, מעל השולחן, מתחת לשולחן – לאט לאט פיצחתי את המנגינה אבל המילים לא הסתדרו לי כל-כך. לא הייתי ממש מיומן אז בלכתוב פזמונים ולא הייתי בטוח שמישהו יתחבר למה שאני כותב, שמישהו בכלל ירצה לשמוע דבר כזה. אז התחלתי לגלגל את הטקסט, בהתחלה עם אשתי, ולאחר מכן עם רוני סומק. בסוף רוני כתב לזה מילים חדשות על פי האסוציאציות שלי ומה שרציתי להביע." 

אֲנִי לֹא מֵבִין מָה כֻּלָּם רוֹצִים לִהְיוֹת ג'וֹן וֵיְין

לֹא מֵבִין לְאָן כֻּלָּם יוֹרִים

לִי מִקַּפְּצוֹנִים יֵשׁ בַּבֶּטֶן פַּרְפָּרִים

אֲנִי פּוֹחֵד מִגּ'וּק מֵרוּחַ וּמַסָּתָם שׁוֹטְרִים

אָז רַק תַּשְׁאִירוּ לִי פִּנָּה לְגַדֵּל כַּמָּה פְּרָחִים

לְהַרְגִּישׁ אֶת הַיָּרֹק אֶת הָאִשָּׁה וְהַיְּלָדִים

רַק תַּשְׁאִירוּ לִי פִּנָּה לִשְׁתֹּל כַּמָּה עֵצִים

לְהַרְגִּישׁ אֶת הַיָּרֹק אֶת הָאִשָּׁה וְהַיְּלָדִים

אֲנִי לֹא מֵבִין מָה כֻּלָּם חוֹלְמִים עַל מרלין מוֹנְרוֹ

מָה כָּל כָּךְ רַע בְּשֵׂעָר אָסוּף וְקוּקִיּוֹת

אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָן כְּשֶׁהֵן חוֹזְרוֹת מֵהַקְּנִיּוֹת

עִם הַפִּלְפֵּל עִם חַסָּה וְסַל עַגְבָנִיּוֹת

אֲנָשִׁים שׁוֹכְחִים שֶׁפַּעַם חָפְרוּ עִם טוּרִיָּה

וּבְלִי עֲבוֹדָה יִהְיֶה לָנוּ פֹּה עֵסֶק בִּישׁ

אֲנִי לֹא מֵבִין לָמָּה בְּזֵעַת הַפֶּשַׁע נֹאכַל לֶחֶם

וּבְסוֹף כָּל עִסְקָה מְשַׁלְשְׁלִים לַכִּיס עוֹד בְּקָשִׁישׁ

אבל הייתה כבר מנגינה?

כבר הייתה מנגינה על פי המילים שכאמור לא הסתדרו לי ממש, ישבתי עם רוני סומק הוא פיתח את זה למשהו אסוציאטיבי אחר – מה שהוא אומר בעצם זה "תשאירו לי פינה לגדל כמה פרחים" כלומר – אל תקחו לי, אל תהרסו לי את החיים, תנו לי משהו שאני אוכל להרגיש איתו טוב. אני בהחלט שלם עם הטקסט, זה מין שיר מחאה, שיש בו גם כעס.

אבל המנגינה קצבית – זה שיר נורא כיפי.

אני נוהג הרבה פעמים להשתמש בטקסט מחאתי או טקסט מלנכולי ולשים אותו על מנגינה יותר קצבית, כדי שזה יאזן, שמי שישמע את זה – לא יתנגד לזה. יש לי נטייה כזו.

זה מה שהרגשתי גם עם 'הנשרים פשטו עם שחר', עוד רעיון שהעליתי ולא יצא לי לכתוב כמו שצריך, וכתבתי עם רוני, בדיוק כמו עם 'פינה ירוקה'. שם רציתי לספר על זה שפשוט עשקו אנשים מבוגרים ולקחו מהם את השטחים שלהם בצפון תל אביב ובנו על זה מגדלים ועשו מזה הרבה כסף. הם בסך הכל רצו שתהיה להם חלקת אדמה כשיצאו לפנסיה ולקחו את זה מהם, קנו את השטח בזול, בנו שם מגדלים ועשו הון תועפות.

צילום אילן בשור
צילום: אילן בשור

אַל תִּבְכֶּה יֶלֶד, אֲנָשִׁים חַיִּים כְּמוֹ בְּמִלְחָמָה. יָד אַחַת מַחֲזִיקָה יוֹנָה – הַיָּד הַשְּׁנִיָּה מַחְזִיקָה רוֹבֶה

בסוף שנות השבעים ולאורך שנות השמונים הגיע אלינו של מוזיקה מרחבי העולם, כל פעם ממדינה אחרת, שקיבל לבוש ישראלי חדש. זה התחיל ב"ארץ טרופית יפה" שחגג את המוזיקה הברזילאית, המשיך עם "האישה שאיתי" שבו דיוויד ברוזה ויהונתן גפן הפכו את המוזיקה הספרדית לבת בית בישראל, וכאשר יהודה פוליקר שר "אל נא תבכי, עיניים שלי" לצלילי המוזיקה היוונית שספג מבית הוריו, לא נשארה עין יבשה מול מקלטי הרדיו.

גם מיקי גבריאלוב חזר לשורשיו הטורקיים באלבום "כשחלמתי על הבית". אבל עוד לפני כן, באלבום האוסף "סיפור של חורף", הופיעה סנונית טורקית ראשונה, השיר "אל תבכה ילד" עיבוד חופשי לשיר טורקי, במילים חדשות שכתב אפרים בוצ'וק. בניגוד ל"גברת מגונדרת" ו"הופ הופ" השמחים והקופצניים ששר עם הילדה-זמרת מוג'דה, "אל תבכה ילד" הוא שיר אפוף עצב גדול.

אֲנָשִׁים חַיִּים כְּמוֹ בְּמִלְחָמָה

יָד אַחַת מַחֲזִיקָה יוֹנָה

הַיָּד הַשְּׁנִיָּה מַחְזִיקָה רוֹבֶה

אַל תִּבְכֶּה יֶלֶד אַל תִּבְכֶּה

כָּל כָּךְ טָהוֹר וְרַעֲנָן לֶאֱהֹב אוֹתָךְ

אַף עַל פִּי שֶׁאַחַר כָּךְ יֵשׁ כְּאֵב

הַלֶּהָבָה שֶׁבְּתוֹכִי מֵעַצְמָהּ לֹא תִּכְבֶּה

אַל תִּבְכֶּה יֶלֶד אַל תִּבְכֶּה

יוֹם אֶחָד אַתָּה תִּתְעוֹרֵר בְּאֵיזֶשֶׁהוּ מוֹטֵל

עַל הַמִּטָּה תִּשְׁכַּב אִשָּׁה רְחוּצָה בְּאַלְכּוֹהוֹל

וְהִיא תְּדַבֵּר אִתְּךָ עַל אַהֲבָה שֶׁמֵּתָה

אַל תִּבְכֶּה יֶלֶד אַל תִּבְכֶּה

אי אפשר שלא לבכות בשיר הזה.

נכון, זו הייתה המטרה. זה שיר שנולד בשנת 1990, ממש לפני מלחמת המפרץ, וכשהוא יצא במלחמת המפרץ השמיעו אותו הרבה מאוד, בעיקר בגלל הקלרינט הטורקי שמנגן בהתחלה, זה הזכיר לכולם אזעקה. כמובן גם המשפט "אל תבכה ילד" – מטריד אותנו נורא כשיש מלחמות, מה יקרה עם הילדים.

זה שיר עם מנגינה טורקית במקור?

כן. נתנו לי קסטה עם המנגינה הזו, שבמקור היא בכלל קופצנית והמילים שלה מדברות על משהו אחר בכלל.

אז למה לקחת את זה לכיוון העצוב?

הקלטתי את האלבום 'סיפור של חורף', ומשום מה המנגינה הזו מצאה חן בעיניי, למרות שהמילים בטורקית אומרות "חבר למה השיער שלך לבן?". התחלתי לנגן את המנגינה הזו בסגנון אחר לגמרי, בלדה כזו. התחלתי לשיר את זה לעצמי, וביקשתי מהיוצרים בטורקיה לתת לי אפשרות לשנות את המנגינה, כי המנגינה הזו שאני מבצע אותה שונה מהמקור. היא דומה למנגינה שלהם אבל עם שינויים. שיניתי את המקום של הפזמון והפכתי את הפזמון שלהם למנגינה, הפכתי את 'אל תבכה ילד' לפזמון. זה קירב את השיר לאוזן הישראלית ולא השאיר אותו במחוזות הטורקיים המייללים.

ואחר כך גם האלבום הטורקי שלך "כשחלמתי על הבית" שלך זכה להמון אהבה

נכון, אבל תמיד איזנתי את זה, קירבתי את זה והתאמתי את זה לאוזן הישראלית. ניסיתי להשתמש בעיבודים בצליל הישראלי עם הגיטרות, עם האקוסטיקה. השתמשתי באלמנטים טורקיים כמו נגנים שינגנו עם כלים טורקיים, אבל היה איזון בין סוג של פופ, רוקנרול כזה, לבין משהו אתני. ואז השירה שלי עם המילים קרבו את זה לאוזן הישראלית. וזה מה שחיפשתי, מה שחלמתי לעשות אחר כך, כל האלבום הזה.

טוּרְקִי, טוּרְקִי, מִי חָלַם אוֹתְךָ הַלַּיְלָה? זְקֵנָה יַפָּאנִית, הִיא חָלְמָה אוֹתִי.

ומטורקי אחד (גבריאלוב), לטורקי אחר (לגמרי). בקריירה העשירה והארוכה שלו כתב גבריאלוב גם מוזיקה לתיאטרון. מפגש מקצועי עם חנוך לוין הוליד גם שיר מאוד קשה להלחנה, שהתחבב על גבריאלוב מאוד ונלקח לרפרטואר האישי שלו.

איך זה קרה?

עבדתי ב-1989 עם חנוך לוין והעלינו מחזה, מין קברט שנקרא ה"ג'יגולו מקונגו" וישבנו יחד וחשבנו מה עובד, הוא הביא מערכונים ושירים. אמרתי לו שיש משהו קצת יידישאי לא רק בכתיבה שלו אלא גם בשירים שהוא מביא ובמערכונים בקברט הזה, ואני חושב שזה צריך להיות מין בלוז יידישאי.

וזה מה שיצא?

הוא כמובן צחק מזה ואמר 'בוא נשמע את זה'. הוא אהב מאוד לידים [הובלות מוזיקליות- ל.ה] קלאסיים. אז יש כמה דברים שהלחנתי בקברט הזה שיש להם טעם של ליד קלאסי כמו 'ציפור המכנסיים הקטנה'. המערכון אליו שייך 'טורקי טורקי' דיבר על חייל טורקי ששומר על הגבול ואין שם מה לעשות, אין לו מה לעשות. הוא לאט לאט נרדם וחולם, וחולם על זה שהוא ביפן, ובהודו, שט על הגנגס, ובנורבגיה הוא כמו סרדין. וזה הצחיק אותי נורא. הלחנתי את זה ואמרתי לעצמי שהמנגינה צריכה להיות מין משהו כזה שמח כזה. לוין מאוד אהב את זה. אבל כשעשינו חזרה על הבמה, המערכון לא התאים. לעומת מערכונים אחרים הוא היה כנראה לא מספיק חזק בעיניו. בעיני כולם.

השיר נחתך מההצגה?

כן. תיקי דיין וגידי גוב ויוסי פולק שיחקו ושרו בהצגה, ויום אחד נסעתי עם תיקי באוטו ואמרתי לה מה את חושבת? כדאי לי לשיר בעצמי את השיר הזה? והיא אמרה, וואלה, תעשה את זה. באלבום 'מחסה בטוח' הוספתי את את השיר בעיבוד של סוג כזה של אירובי, כמו אגדו-דו-דו, קופצני כזה.

טוּרְקִי, טוּרְקִי, מִי חָלַם אוֹתְךָ הַלַּיְלָה?

– זְקֵנָה יַפָּאנִית, הִיא חָלְמָה אוֹתִי.

– טוּרְקִי, טוּרְקִי, וּמֶה עָשִׂיתָ בַּחֲלוֹם יַפָּאנִי?

– חַיַּי וּמַעֲשֵׂי הָיוּ קְצָרִים:

עַל שְׂפַת הֲגַנְגֶּס שֶׁבְּהֹדּוּ רַצְתִּי בְּתַרְבּוּשׁ אָדֹם,

קוֹף בֵּין הָעֵצִים צָרַח, אַחַר-כָּךְ גַּזְתִּי.

– טוּרְקִי, טוּרְקִי, מָה פֵּשֶׁר הַחֲלוֹם?

– אֵינִי יוֹדֵעַ. מָה לִי וּלְגַנְגֶּס?

– טוּרְקִי, טוּרְקִי, אֵיךְ הִגַּעְתָּ מִיַּפָּאן לְהֹדּוּ?

– בָּאתִי, נֶעֱלַמְתִּי, הַשֵּׁד יוֹדֵעַ אֵיךְ,

הַכֹּל עָבַר כְּאִלּוּ לֹא אֲנִי הוּא, בָּאתִי

לְעוֹלָם מוּזָר, אוֹחֵז קָצֶה שֶׁל חוּט

לֹא מְחֻבָּר לְשׁוּם דָּבָר.

– זְקֵנָה, זְקֵנָה, אֶת מִי חָלַמְתְּ הַלַּיְלָה?

– חַיָּל טוּרְקִי, הוּא שֶׁאוֹתוֹ חָלַמְתִּי.

– זְקֵנָה, זְקֵנָה, וּמֶה עָשָׂה טוּרְקִי בַּחֲלוֹמֵךְ?

– חַיָּיו וּמַעֲשָׂיו הָיוּ קְצָרִים:

הוּא רָץ עַל שְׂפַת הֲגַנְגֶּס שֶׁבְּהוֹדוּ בְּתַרְבּוּשׁ אָדֹם,

קוֹף בֵּין הָעֵצִים צָרַח, וְאָז הֵקַצְתִּי.

– זְקֵנָה, זְקֵנָה, מָה פֵּשֶׁר הַחֲלוֹם?

– אֵינִי יוֹדַעַת, מָה לִי וּלְגַנְגֶּס?

– זְקֵנָה, זְקֵנָה, אֵיךְ בָּא אֶצְלֵךְ טוּרְקִי לְהֹדּוּ?

– בָּא מֵעַצְמוֹ, הַשֵּׁד יוֹדֵעַ אֵיךְ,

דְּבָרִים קוֹרִים סְבִיבִי, חוֹלְפִים בִּי,

כְּאִלּוּ מְסֻפָּר בִּי מַשֶּׁהוּ הַמְּיֹעָד

בִּכְלָל לֹא לִי.

– חַיָּל טוּרְקִי, זְקֵנָה יַפָּאנִית,

מִי אַתֶּם? מָה לִי וְלָכֶם?

נָמוֹג הַקּוֹף, נָגֹז הֲגַנְגֶּס,

וְגַם אַתֶּם,

עוֹד רֶגַע – וְאֵינְכֶם.

זה שיר קשה מאוד להלחנה, אין לו בית ופזמון (B-A) אלא כל בית שונה (A-B-C-D-E). יש מעטים שעושים את זה בהצלחה. הופכים שיר מורכב ללהיט. איך עושים את זה?

זה כמו שעשיתי עם "סע לאט". צריך כישרון בשביל זה, זה לא דבר שלומדים. צריך כלים וגם כשרון, לראות את התמונה המלאה. זה היה בשבילי אתגר – אומנות זה לא רק עניין מסחרי. ישבתי וחשבתי איך לבנות את המנגינה – מתי יהיה יותר קצב ומתי פחות. הדברים האלה מובילים אותי כשאני יוצר משהו, שאחר כך הופך לשלם, הופך להיות שיר.

אוווווו אַתְּ יָפָה שֶׁלִּי. אַתְּ יָפָה וַאֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ

ואיך אפשר בלי קצת רומנטיקה? גבריאלוב חתום על כמה משירי האהבה הנפלאים ביותר במוזיקה הישראלית. אחד היפים שבהם נכתב יחד עם אישתו מיכל גבריאלוב, והוא מספר את סיפור האהבה שלהם. בגיל שלושים הוא מצא את עצמו אב חד-הורי שמגדל לבדו את ילדיו, אז בני 8.5 ו-4.5, אחרי שנישואיו הראשונים הסתיימו. שנתיים לאחר מכן הוא פגש במיכל וחוץ ממערכת יחסים אוהבת ועוד שני ילדים יצאו לו מזה גם שירים שכתבו יחד, ובראשם "את יפה שלי".

מְחַכָּה לִי שֶׁאֶחְזֹר

בַּלֵּילוֹת הַיָּם שָׁחֹר

אֵיךְ הַבַּיִת מִתְמַלֵּא

אוֹר חָזָק מַכֶּה

שָׁם לְמַטָּה יֵשׁ אוֹרוֹת

אַתְּ אָמַרְתְּ הוּא לֹא יָבוֹא

וְהַלַּיְלָה יִגָּמֵר בִּלְעָדָיו

אַתְּ יָפָה שֶׁלִּי

אַתְּ יָפָה וַאֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ

כָּל שָׁנָה אֲנִי נִזְכָּר

שֶׁנִּפְגַּשְׁנוּ חֹרֶף קַר

כָּל הָעִיר לָגְמָה יֵינוֹת

וַאֲנִי אִתָּךְ

וּכְשֶׁאַתְּ אוֹמֶרֶת לִי

"בּוֹא וְשֵׁב כָּאן לְיָדִי"

בִּשְׂפָתַיִךְ תְּחַיְּכִי וְתִהְיִי אִתִּי

אַתְּ יָפָה שֶׁלִּי

אַתְּ יָפָה וַאֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ

דֶּרֶךְ לֹא דֶּרֶךְ אֵלֵךְ אִתָּךְ

וְעַד הַסּוֹף אֶהְיֶה

אַתְּ וַאֲנִי לְעוֹלָם

אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ

איך השיר נולד?

ניסיתי לכתוב על הפגישה הראשונה של אשתי ושלי. היתה לי מנגינה שניסיתי לכתוב לה מילים וזה לא הסתדר לי, ואחרי כמה משפטים כבר הפסקתי לנסות ושאלתי את אשתי אם היא רוצה לכתוב על זה. היא כתבה על אירוע ספציפי במפגש הראשון שלנו כזוג: נכנסתי למעלית לבקר חבר, ואז מיכל רצה כדי לתפוס את המעלית כי היא ראתה אותי. נפגשנו לפני זה פעם אחת, ובמעלית היא הזמינה אותי אליה. אמרתי לה שאני נוסע לחו"ל ו'אני אחזור ואצלצל אלייך', והיא אמרה 'כן כן בסדר'.

ובאמת חזרתי. היה אז פורים, הרמתי אליה טלפון והיה שקט בצד השני. אמרתי לה 'את זוכרת אותי? נפגשנו לפני איזה חצי שנה או משהו כזה'. היא ענתה 'כן, כן! בטח שאני זוכרת!' שאלתי אותה מה היא עושה והיא אמרה כלום, למרות שהיא כמובן הוזמנה לאלף מסיבות. אז אמרתי 'אולי אנחנו יכולים להיפגש?'. נפגשנו והלכנו לראות סרט ואחרי זה הלכנו למסיבת פורים ומשם לעוד מסיבה ועוד מסיבה. וזהו. מאז אנחנו 42 שנה ביחד. אפשר לראות את זה בשיר במשפטים כמו 'כל העיר לגמה יינות ואני איתך.' 'האורות דולקים', 'דרך לא דרך אלך איתך'.

מהאינסטגרם 3.1
מיקי ומיכל גבריאלוב, ביום חתונתם וכיום. צילומים באדיבות מיקי גבריאלוב.

מצאתי לעצמי את האישה שאני יכול לחיות איתה. לפני זה עברתי גירושים, גידלתי ילדים לבד יותר משנתיים. ואז הכרתי אותה והתחתנו. היא ציירת עד היום אבל היא הפסיקה כדי לגדל את הילדים מנישואיי הקודמים. אחר כך נולדו לנו שני ילדים משותפים, נועם הגדול שהוא פיזיקאי ושירה שהיא זמרת. לא היה לי קל ליצור קשר עם אישה, גירושים זה טראומה לא קלה. ואז הכרתי את מיכל וזה פתאום פתח לי אור.

***

איזה מהשירים באלבום החדש של גבריאלוב יהפכו לקלאסיקות, לנכסי צאן ברזל? על זה כבר תכתוב בת דמותי ההיברידית, בעוד חמישים שנה. בינתיים אתם ואתן מוזמנים להאזין לאלבום ולנחש.

כשאריק איינשטיין הפסיק לצאת מהבית

הסיפור מאחורי "שביר", האלבום היחיד שאת כל מילותיו כתב הזמר

אריק איינשטיין. אוסף דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

שָׁבִיר, מִתְפּוֹרֵר בְּקַלּוּת

מַעֲמִיס עַל עַצְמוֹ אֶת כָּל הָעוֹלָם,

נוֹשֵׁר כְּמוֹ עָלָה לְמַשַּׁב כָּל רוּחַ קַלָּה,

בְּקִצּוּר, שָׁבִיר מתפורר בְּקַלּוּת.

שָׁבִיר, מִתְפּוֹרֵר בְּקַלּוּת

מְחַפֵּשׂ אֶת עַצְמוֹ, מְחַפֵּשׂ כָּל הַזְּמָן,

לוֹקֵחַ כָּבֵד, חוֹשֵׁב זֶה סוֹף הָעוֹלָם,

בְּקִצּוּר, שָׁבִיר מִתְפּוֹרֵר בְּקַלּוּת

 

"התאונה קטעה לנו, כמובן, הרבה תוכניות", סיפר אמרגנו של אריק איינשטיין, מיכאל תפוח, לעיתון מעריב, " קשה לתכנן עכשיו מי – מתי ומה – אבל כשאריק יבריא אין ספק שנוכל לחזור לתוכניות שהפסקנו לעבוד עליהן. בינתיים הכי חשוב זה שיהיה בריא".

לפנות בוקר ה-23 באוגוסט 1982 חזרו אריק איינשטיין, זוגתו סימה אליהו, נורית בורנשטיין והציירת רבקה רובינשטיין מבילוי בפאב "הסניף". היה זה ערב לכבוד עזיבתו של הכדורסלן היהודי-אמרקאי בארי לייבוביץ את קבוצת הפועל תל אביב. בפינת הרחובות פרישמן-ריינס בתל אביב פגע אוטובוס ברכב הרנו הקטנה. שלוש הנוסעות הוצאו מהרכב המרוסק, בעוד שכוחות ההצלה התקשו לחלץ את איינשטיין מן המושב האחורי. הם הצליחו רק באמצעות ניסור דלתות המכונית המעוכה.

בתאונה הקטלנית נהרגה רבקה רובינשטיין. שאר הנוסעים יצאו בשן ועין. סימה אליהו אושפזה כשהיא מחוסרת הכרה. הנהגת נורית נפגעה באורח בינוני ואריק איינשטיין נפגע קשה בראשו, צלעותיו נשברו ורשתית חדשה הושתלה בעינו.

התאונה קטעה את השנה המוצלחת של איינשטיין ושלחה את הזמר לשיקום ממושך. את שיתוף הפעולה הפורה של איינשטיין עם יצחק קלפטר היא לא קטעה. בתחילת השנה (1982) הוציאו איינשטיין וקלפטר את האלבום "יושב על הגדר". שלושה מתוך עשרת שירי האלבום כתב איינשטיין. בדומה לאלבומיו הקודמים, שילב איינשטיין בין שירי משוררים (נתן אלתרמן ואברהם חלפי) לבין שירים שחיבר עם שותפו לאלבום.

עתה, בשנת 1983, ובזמן שהוא מתאושש מהתאונה, החל איינשטיין באיסוף חומרים לאלבום חדש. יהיה זה שיתוף הפעולה המלא השני והאחרון של איינשטיין וקלפטר (זאת למרות שקלפטר ניגן בגיטרות באלבומים אחרים של איינשטיין). התקליט שהפיקו השניים זכה לשם "שביר", היחיד שאת כל מילותיו כתב אריק איינשטיין בעצמו. זהו תקליט של עצירה וחשבון נפש.

בעשירי בינואר 83' נצפה איינשטיין במשחק כדורסל של קבוצתו, עיתון מעריב הכניס ידיעה זו לשער העיתון

 

שיר הנושא שהעניק את שמו לתקליט מפרק את שניגלה לו בעקבות התאונה. בן האדם השביר, המתפורר בקלות נוטה להעמיס על עצמו את כל העולם – לדאוג לדברים שאינם בשליטתו ושאינם קשורים ישירות לחייו, ושאין לו יכולת לשנותם.

באוגוסט 83' – בדיוק שנה מתאונת הדרכים בפרישמן-ריינס – נכנס השיר "שביר" למצעד הפזמונים של רשת ג', והאלבום הגיע לחנויות התקליטים. בספר "זו אותה האהבה: ביוגרפיה בראשי פרקים" מתייחס איינשטיין לאלבום מבלי להזכיר ולו במילה את התאונה: "ב'שביר' כתבתי את כל הטקסטים, דבר די נדיר אצלי. זה תקליט מאוד מאוד אהוב עליי. מסחרית הוא פחות הצליח, אבל בעיניי הוא אחד היפים שלי".

על שיתוף הפעולה עם יצחק קלפטר סיפר: "בשני התקליטים שעשינו יחד הקסים אותי הדיאלוג שנוצר בין הגיטרה שלו לשירה שלי, דיאלוג מאוד מיוחד ומאוד אהוב עלי. מאוד".

למרות שאיינשטיין עצמו מעולם לא עשה את הקישור, מאז החלמתו הוא כמעט וחדל להעניק ראיונות ומיעט יותר ויותר – עד שחדל לחלוטין – להופיע בפני קהל. הזמר שהעיד על עצמו כמי שאוהב להיות בבית, הסתגר מעתה בדירתו התל-אביבית.

בשנת 2016, שלוש שנים מפטירתו של אריק איינשטיין, חידש קלפטר את השיר "שביר" עם פרויקט המוח הכחול. בריאיון לידיעות סיפר קלפטר על הגעגוע לחברו: "אני מתגעגע אליו כל הזמן והוא חסר לי כל הזמן. אבל זה לא רק לי, אריק חסר לכל המדינה מאז שהלך".

 

 

כתבות נוספות

תמונות נדירות של כוכב הבמה אריק איינשטיין

אריק איינשטיין בן העשרים שר על השעות הקטנות של הלילה

נדיר: אריק איינשטיין מצייר ומסכם את שירותו בלהקת הנח"ל

למי נכתב "עָטוּר מִצְחֵךְ"?

סע לאט: נוסעים במכונית הישנה עם אריק איינשטיין

הצטרפו לנסיעה אל הסיפורים והאירועים שמהם נולד "סע לאט"

אריק איינשטיין, 1976. צילום: יוסי רוט, אוסף דן הדני

נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה
לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב. 
הַגֶּשֶׁם שׁוּב נִהְיָה כָּבֵד, 
וְלֹא רוֹאִים מִמֶּטֶר. 
סַע לְאַט

צְבִי אוֹמֵר שֶׁגְּשָׁמִּים כָּאֵלֶּה מַזִּיקִים לַחַקְלָאוּת,

 

כתבה שפורסמה ב"מעריב" ב-18 באפריל 1971. לחצו על התמונה לכתבה המלאה

 

וַאֲנִי חוֹשֵׁב: כַּמָּה חַם בַּבַּיִת
וְאֵיזֶה מִסְכֵּנִים הַחַיָּלִים 
שֶׁשּׁוֹכְבִים עַכְשָׁו בַּבֹּץ…
סַע לְאַט, סַע לְאַט

בָּרַדְיוֹ הַחַלְפוֹן שֶׁל הַגַּשָּשׁ, 

 

"קסיוס קליי נגד חלפון", אוסף הכרזות בספרייה הלאומית

 

בניגוד לדעה המקובלת, "החלפון של הגשש" לא קשור לסרט "גבעת חלפון אינה עונה" וזאת מהסיבה הפשוטה שהסרט עדיין לא יצא בזמן כתיבת השיר. "החלפון של הגשש" בשיר מתייחס למערכונים הפופולריים של הגשש מהתכנית "קסיוס קליי נגד חלפון".

 

פִּתְאֹם הִתְחִילוּ חֲדָשׁוֹת. 
הַלַּיְלָה יֵרֵד בָּרָד כָּבֵד, 
אֶצְלִי הָלַך הַוִּישֶׁר
צְבִי אוֹמֵר שֶׁקַּר לוֹ בָּרֹאשׁ, תִּסְגֹּר אֵיזֶה חַלּוֹן, 

 

ומי זה אותו צבי, שתמיד יש לו משהו חשוב לומר? "'צבי אומר' זה צבי שיסל כמובן…", סיפר איינשטיין. "תמיד עם טיפות אף, ותמיד הרוח הזו, שנושבת מן החלון ונכנסת לאוזן. וכמובן הוויכוחים הבלתי פוסקים באוטו, חלק רוצה שהחלונות יהיו סגורים וחלק אומר אוויר, אוויר, תפתח…". שיסל – השחקן, הבמאי והמפיק – היה חבר קרוב של איינשטיין ושותף שלו גם ב"חבורת לול".

 

וַאֲנִי חוֹשֵׁב: הַפּוֹעֵל שׁוּב הִפְסִידָה,
וְאֵיזֶה מִסְכֵּנִים הָאוֹהֲדִים

שֶׁאוֹכְלִים לָהֶם תַּ'לֵב…

 

הכותרת שפורסמה ב"מעריב", ב-17 במרץ 1974

 

את אהדתו של איינשטיין להפועל תל-אביב כולם מכירים. בשנה שבה נכתב השיר, הפועל תל אביב סבלה מעונה גרועה במיוחד, וכמעט שירדה ליגה – כך שאין ספק שמסכנים היו האוהדים (ואריק ביניהם) שאכלו להם ת'לב…

 

סַע לְאַט, סַע לְאַט
תֵּן לַמַּחֲשָׁבוֹת לָרוּץ לְכָל הַכִּוּוּנִים, 
לֹא יַתְחִילוּ בִּלְעָדֵינוּ, 

 

"'לא יתחילו בלעדינו' זה משפט שהיה רץ באוטו", סיפר איינשטיין. "היינו ממהרים להופעה, הנהג היה נוסע מהר, אז היינו אומרים הלו, לא יתחילו בלעדינו".

 

סַע לְאַט, סַע לְאַט

נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה, 
לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב. 
מָחָר אֲנִי אָקוּם מֻקְדָּם, 
תִּרְאֶה יִהְיֶה בְּסֵדֶר

צְבִי אוֹמֵר שֶׁקָּשֶׁה לוֹ לִנְשֹׁם וְנִגְמְרוּ לוֹ הַטִּפּוֹת. 

 

צבי שיסל, חברו ושותפו של אריק איינשטיין. צילום: שאול רחמים, אוסף דן הדני, 1990

 

וַאֲנִי חוֹשֵׁב, אֲנִי חוֹשֵׁב עָלַיךְ,
וְאֵיךְ שֶׁאַתְּ יוֹדַעַת לְפַנֵּק 
אֲנִי אוֹהֵב אוֹתָךְ. 
סַע לְאַט

אַתָּה זוֹכֵר שֶׁנָּסַעְנוּ לְאֵילַת, 
יָרַדְנוּ אֶל הַמַּיִם. 
כֻּלָּם הָיוּ בְּרֹאשׁ אֶחָד – 
שַׁרְנוּ בִּיטְלְס בְּקוֹלוֹת
אָה, אָה, אָה, אָה

 

איזה שיר של החיפושיות שרו אריק וחבריו בדרך לאילת? יכול מאוד להיות שאת השיר "You Never Give Me Your Money: 

 

 

נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה, 
לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב. 
הַגֶּשֶׁם שׁוּב נִהְיָה כָּבֵד, 
וְלֹא רוֹאִים מִמֶּטֶר. 
צְבִי אוֹמֵר שֶׁגִּלּוּ כּוֹכָב שֶׁיֵּשׁ עָלָיו חַיִּים, 

 

 

כתבה שפורסמה בעיתון "דבר" במרץ 1973. לחצו על התמונה לכתבה המלאה

 

השנים 1974-1973 היו אכן שנים מסעירות מאוד בעולם חקר החלל. בין היתר בזכות תכנית מארינר של נאס"א ששלחה גשושיות אל כוכבי הלכת השכנים לכדור הארץ. "האם כדור הארץ הוא כוכב הלכת היחיד במערכת השמש עליו מסוגלים להתקיים חיים?", שאלו את עצמם האסטרונומים ככל שהתגלו עוד ועוד פרטים על השכנים שלנו בשביל החלב. 

 

וַאֲנִי חוֹשֵׁב: עוֹד מְעַט זֶה עַזָּה, וְרַק שֶׁלּא יָעוּף אֵיזֶה רִמּוֹן 
וְנֵלֵך לַעֲזָאזֵל… 

 

הכתבה פורסמה ב"דבר", 3 בינואר, 1971. לחצו על התמונה לכתבה המלאה

 

שורה של פיגועי טרור שמקור מבצעיהם ברצועת עזה התרחשו בתחילת שנת ה-70. אחד מהפיגועים המזעזעים ביותר בגל הטרור של אותה תקופה, היה רצח שני הילדים מרק ואביגיל ארויו ז"ל לאחר שמחבל השליך רימון למכונית המשפחה. ככה שהפחד "שיעוף איזה רימון" היה חשש מוחשי מאוד באותה תקופה.

 

סַע לְאַט, סַע לְאַט
תֵּן לַמַּחֲשָׁבוֹת לָרוּץ לְכָל הַכִּוּוּנִים, 

 

בסרט "סע לאט" בכיכובם של אריק איינשטיין, צבי שיסל ואחרים, אלמנט "סע לאט" מככב ממש בתחילתו של הסרט. כבר בדקות הראשונות של הסרט איינשטיין מבקש לפתוח חלון ודורש: "סע לאט!":

 

לֹא יַתְחִילוּ בִּלְעָדֵינוּ, 
סַע לְאַט, סַע לְאַט…

נוֹסְעִים בַּמְּכוֹנִית הַיְשָׁנָה לְתוֹךְ הַלַּיְלָה הָרָטֹב. 

 

[הציטוטים של אריק איינשטיין בכתבה לקוחים מהספר "אריק איינשטיין זו אותה האהבה – ביוגרפיה בראשי פרקים". עורך: עלי מוהר, הוצאת דניאלה די-נור, 2006)

 

כתבות נוספות

נדיר: אריק איינשטיין מצייר ומסכם את שירותו בלהקת הנח"ל

המשוחרר הטרי אריק איינשטיין שר על השעות הקטנות של הלילה

הסיפור מאחורי "עָטוּר מִצְחֵךְ"

ככה הם נראו פעם: מסע מצולם בעקבות זמרי ישראל

שלום חנוך בן ה-16 חוזר לשעות הלילה בבית הילדים

מדוע "בביתני התינוקות מיללים בהפסקות"? הסיפור מאחורי השיר "לילה"

ילדי קיבוץ והמטפלת חנה גלזר על רקע בית הילדים, שנת 1946. מתוך אוספי ביתמונה

בואו לגלות את הסיפורים מאחורי השירים האהובים: הצטרפו לקהילת "הסיפור מאחורי"

 

מֵעַל הַצַּמָּרוֹת עֵדִים הָעֲנָנִים
כְּשֶׁהַיָּרֵחַ אֶל הַגַּן מֵנִיד רֹאשׁוֹ, נוֹתֵן סִימָן
"אֶפְשָׁר לָשֶׁבֶת"
שָׁם בַּפִּנָּה אוֹתוֹ סַפְסָל
קָלַט אֶת כָּל כַּמּוּת הַטַּל
וְהִתְרַטֵּב
"תִּקַּח מַגֶּבֶת"
אוֹמֵר הַלַּיְלָה וְשׁוֹכֵב.

הַלַּיְלָה הַזֶּה,
שׁוּם סִימָן הוּא לֹא נוֹתֵן
הוּא מְעַוֵּר, הוּא מְכַוֵּן
אֶת הַתְּנוּעָה בִּשְׁלַל גַּחְלִילִיּוֹת.
הוּא מְסַפֵּר מַעֲשִׂיּוֹת
וְהוּא חוֹשֵׁב שֶׁיְלָדִים מַאֲמִינִים לָזֶה,
מִן לַיְלָה שֶׁכָּזֶה,
כָּזֶה.

בַּחַלּוֹנוֹת כָּבוּ מִזְּמַן כָּל הָאוֹרוֹת,
וּשְׁתֵּי עֵינַיִם יְרֻקּוֹת שׁוֹלְחוֹת סִימְפוֹנְיוֹת אֲנָקוֹת
סֻלָּם מִינוֹרִי.
בְּבִיתָנֵי הַתִּינוֹקוֹת
מְיַלְּלִים בְּהַפְסָקוֹת.
נִצְבָּט הַלֵּב
"הֵי אִמָּא, עוּרִי!"
אוֹמֵר הַלַּיְלָה וְשׁוֹכֵב.

הֵחֵלָּה רוּחַ שׁוֹרֶקֶת אֶלֶף מַנְגִּינוֹת
חָצֵר פָּנֶיהָ מְלִיטָה, עוֹצֶרֶת אֶת נְשִׁימָתָהּ
כִּי בָּא אוֹרֵחַ.
הַסַּהַר מְעַגֵּל אֶת פִּיו
בְּמִין חִיּוּךְ כָּל כָּךְ חָבִיב
וּמִסְתָּרֵק
"אַתָּה קֵרֵחַ!"
אוֹמֵר הַלַּיְלָה וְצוֹחֵק.

("לילה", שלום חנוך)

 

מאז ימי דגניה העליזים ועד קום המדינה לפחות, היה הקיבוץ ראשון המכשירים שבעזרתם ביקשה התנועה הציונית לעצב את היהודי החדש בארץ ישראל. השותפות המלאה בעוני, בגורל וברכוש; העבודה המאומצת בחקלאות חלוצית ביום והישיבות הליליות שנמשכו אל תוך הבוקר – כל אלו היו אמורים לסייע ביצירת אותו טיפוס עברי שורשי החף מכלל הנוירוזות והכניעות הכללית שייבאו, כביכול, היהודים מן הגולה.

קיומו הבלתי נמנע של הרכוש – הן החומרי הן האנושי – הקשה על המהלך הכללי. בתחילת הניסוי, כשהייתה הדלות בשפע, קל היה להתחלק שווה בשווה ברכוש החומרי. הרכוש האנושי היה האתגר הגדול יותר.

כבר בשנים הראשונות של הקיבוץ הועלו מספר שאלות גורליות הנוגעות לצעירי החברים בקיבוץ: למי שייכים הילדים והילדות שטרם הגיעו לגיל עבודה? האם להוריהם או לקיבוץ? מי צריך לגדל אותם? מה ילמדו? ולא פחות חשוב, היכן ילונו בלילה?

הפתרון שסיפקו מייסדי הקיבוץ נראה למרבית החברות והחברים הטוב ביותר: אם זו אכן אחריותו המלאה של הקולקטיב לדאוג לרכוש, כל רכוש, מדוע שהחינוך והדאגה לילדי הקיבוץ לא יופקדו בידי הקיבוץ כולו?

ההורים עסוקים בעבודתם, ואת החברה החדשה יש לבנות מן היסוד – על בסיס של שותפות קהילתית ולא על בסיס המשפחה הישנה. ולכן, ביום ילמדו מטפלות את ילדי הקיבוץ, בצהריים יעבדו הילדים לפי גילם ויכולתם, בשעות אחר-הצהריים יבלו שעות מספר עם הוריהם ולקראת הערב יחזרו אל בית הילדים להתכונן ללינה המשותפת.

במשך עשרות שנים התקשו ואף נמנעו אימהות ואבות חברי קיבוץ להתמודד עם המעמסה הרגשית שהלינה המשותפת גזרה על מרביתם. היה זה הרי צו התנועה שנקבע כבר בדור המייסדים, אחד מעמודי התווך שעליהם נשען הניסוי הקיבוצי כולו. בשונה מהם, ניגשו ילדות וילדי הקיבוץ אל הלינה המשותפת מכיוון אחר. במאבק בין האידיאלים עליהם חונכו ובין הגעגוע שפיעם בהם, ניצח הגעגוע. הם פשוט רצו לישון קרוב לאימא, ולשמוע סיפור לפני השינה מאבא.

 

ההבדל בגישות מצא ביטוי בשירי התקופה. שירים רבים נכתבו על הקיבוץ, את רובם המוחלט חיברו כותבים מבוגרים – חלקם אפילו לא קיבוצניקים. 'שיר העמק' לנתן אלתרמן התל-אביבי הוא דוגמה לשיר שכזה. השיר נכתב בשנת 1934 בתור שיר נוסף לפסקול הסרט הציוני 'הארץ המובטחת'.

בָּאָה מְנוּחָה לַיָּגֵעַ
וּמַרְגּוֹעַ לֶעָמֵל.
לַיְלָה חִוֵּר מִשְׂתָּרֵעַ
עַל שְׂדוֹת עֵמֶק יִזְרְעֶאל.
טַל מִלְּמַטָּה וּלְבָנָה מֵעַל,
מִבֵּית אַלְפָא עַד נַהֲלָל.

כיאה לרוח התקופה, מדובר בשיר אידיאולוגי, חלוצי וציורי שמטרתו לספק "מְנוּחָה לַיָּגֵעַ" עת "לַיְלָה חִוֵּר מִשְׂתָּרֵעַ".

מעטים בהרבה הם השירים שחיברו ילדים על הקיבוץ. המוכר והחשוב שבהם הוא השיר "לילה" שחיבר שלום חנוך בן ה-16 סביב שנת 1962. שלושה עשורים מפרידים בין השיר של אלתרמן לבין שירו של חנוך, שלושה עשורים ושתי נקודות מבט. השיר "לילה" מתאר את חוויות ילדותו בבית הילדים ונכתב מנקודת מבטו של בוגר המוסד המשונה הזה, ולכן לא מפתיע שהוא נכתב בערב אחד – מילים ולחן.

 

שלום חנוך בצעירותו

 

חנוך ביצע בחירה מעניינת בשיר: שירי הקיבוץ וההתיישבות של המבוגרים לא חששו להעניק קול לחלוצים, ולשים בפיהם אמרות שפר מלהיטות וקריאות פטריוטיות למען העם והמולדת, ואילו הדבר היחיד ששם חנוך בפיותיהם של החלוצים הצעירים הן יללות (בְּבִיתָנֵי הַתִּינוֹקוֹת מְיַלְּלִים בְּהַפְסָקוֹת).

גיבור השיר של חנוך הוא הלילה. עידוד הילדים שמתגעגעים לאימא היא המשימה הבלתי אפשרית שהוטלה על כתפיו העגולות, והוא עושה ככל שביכולתו לעמוד בה. הוא מעורר, מסנוור, מכוון, מספר מעשיות ובעיקר, נכשל נחרצות. רק בבית השלישי של השיר, כשכבר נצבט הלב, קורא הלילה לאימא, "עורי", ושוכב. הלילה (והטבע כולו) שנכבש והוכנע בשירי החלוצים, מנסה בשירו של חנוך לכבוש את לב הילדים המתגעגעים, עד שנכנע גם הוא בתורו.

"שנה טובה" מקיבוץ משמרות. אוסף הכרזות של הספרייה הלאומית

שנים ספורות לאחר כתיבת השיר, הלב הצבוט של אימהות קיבוץ משמרות הכניע גם אותן. הן השתכנעו שהזמן בשל לשנות כיוון, ומוסד הלינה המשותפת בקיבוץ משמרות הגיע לקיצו. בקיבוצים אחרים נמשכה הלינה המשותפת בבתי הילדים עוד עשורים מספר. כיום, ישנים כל ילדות וילדי הקיבוצים (אידיאלית לפחות) יחד עם הוריהם.

 

בואו לגלות את הסיפורים מאחורי השירים האהובים: הצטרפו לקהילת "הסיפור מאחורי"

 

כתבות נוספות

הסיפור מאחורי "עָטוּר מִצְחֵךְ"

אוֹמְרִים, אַהֲבָה יֵשׁ בָּעוֹלָם – מַה-זֹּאת אַהֲבָה?

הַכֹּל נִגְמַר – השיר האחרון של תרצה אתר