זה תמיד עסק מסובך לקבוע מהי היצירה הראשונה בז'אנר מסוים, אבל כאן אין מקום לספק. הספר "הַחֲתָךְ" מאת שרון שפירא הוא הרומן הטרנסג'נדרי הראשון בעברית, וייתכן שהיחיד. מעט ידוע על נסיבות פרסום הספר. הוא ראה אור בשנת 1977 בהוצאת "ספרית פועלים", שערך נתן יונתן.
בשנות השבעים של המאה הקודמת חוותה הספרות הלהט"בית פריחה, ואוטוביוגרפיות של טרנסים וטרנסיות התפרסמו באנגליה ובצרפת. גיל אנגלשטיין, שאיתו שוחחנו על "החתך", סיפר לנו שגם "ישראל לא הייתה לגמרי מחוץ ללופ".
הרומן של שפירא עוקב אחר הסצנה של נשים טרנסיות בברים ברחוב הירקון בתל אביב בשנות השישים והשבעים. הדמות הראשית היא רוני, שבמהלך הספר מגלה את זהותה כאישה טרנסית צעירה. בתחילת הרומן הוריה שולחים אותה לפנימייה חקלאית בתור נער. בפנימייה היא מנהלת סיפור אהבה עם אחד החניכים, ובעקבותיו עולות אצל רוני שאלות הגורמות לה לעזוב את הפנימייה ולהגיע אל תל אביב. שם, בעיר הגדולה, תחת חסותן של נשים טרנסיות אחרות רוני מגבשת את זהותה כאישה. היא גם מוצאת תמיכה, חברות ואת המשאבים הדרושים להגשמת תהליך ההתאמה המגדרית, שמרכזו מבחינתה היה מצוי בניתוח, כפי שכותרת הספר מרמזת. קורותיה של רוני כוללים גם סיפור אהבה עם קצין צה"ל, ותיאורו חושף את המורכבות הרבה הנלווית למערכת יחסים שכזו.
קריאת הספר מותירה תחושה שזהו רומן בדיוני, אך הערה שנכתבה בתחילת הספר מבטיחה כי מדובר בחשיפה של סיפור אמיתי. וכך נכתב בהערה: "שרון שפירא הוא שם בדוי. המחברת, ילידת הארץ חושפת, בדרך ספרותית, חיים של מאבק על הנשיות. הארועים והמקומות – כולם אמת, אבל כל דמיון בין שמות הגיבורים לשמות אנשים חיים הוא מקרי בהחלט". גם כיום, יותר מארבעה עשורים אחרי שפרסמה את הספר תחת השם הבדוי שרון שפירא, המחברת מעוניינת לשמור על פרטיותה.
מצד מבקרי הספרים בישראל נראה שהספר זכה בעיקר להתעלמות, והביקורות המעטות שכן פורסמו אינן מהללות. אלכס זהבי מ"ידיעות אחרונות" ביקר את הספר על מה שכינה "הצגה מרפרפת, בגוף שלישי, של ההיבטים החיצוניים שלו [של תהליך הניתוח], הסנסציוניים כביכול". ולמרות זאת מתברר שהספר נחל הצלחה מסחרית כלשהי, שכן הוא יצא לאור גם בהדפסה שנייה.
במשך השנים נשכח "החתך" ונדחק לשולי המציאות החברתית. רק בשנים האחרונות זכה לעדנה מסוימת בזכות החשיפה הכנה של אנשים טרנסג'נדרים, המייצגים קבוצה חברתית שכמעט לא דובר בה. השיח הפתוח בימינו נוגע להיבטים החיוביים של הקהילה, ובהם אחוות הדחויים שנוצרה, כמו גם לדברים הסימפטיים פחות.
נורה גרינברג – יו״ר אגודת הלהט"ב בתחילת שנות האלפיים ופעילה להט״בית ותיקה ורבת זכויות – התייחסה לספר לא מזמן בראיון לעיתון "הארץ":
זה ספר שהיה בשבילי חוויה מכוננת חסרת תקדים. הוא מתאר בגוף ראשון את התלאות שהיו אופייניות לנשים טרנסג'נדריות, שרצו לחיות את החיים שלהן ושילמו מחיר. אלה חוויות של השפלה, הדרה ושוליים. היום המציאות פחות קשה. עדיין יש טרנספוביה, אבל יש יותר לאן לברוח ויש ידע ותמיכה. קורים היום הרבה דברים טובים שלא היינו מעיזים לחלום עליהם לפני 20 שנה.
ספרים הם לעולם מוצר המתקיים בתוך חברה וכלכלה. לכן יש להבין את הוצאתו לאור של "החתך" בהקשר של התהליכים שעברה החברה הישראלית ביחס לקהילה הגאה. כבר בשנות השישים הלכה וגברה הפומביות של הקהילה בחברה הישראלית. למשל בעיתון "העולם הזה" נכתבו כתבות על "המחתרת ההומוסקסואלית"; הסופרת רינה בן מנחם פרסמה כמה רומנים על חייהם של הומואים ולסביות; בתיאטרון עלתה ההצגה "הנערים שבחבורה", שעסקה אף היא בנושאים דומים. החשיפה התעצמה בד בבד עם ההטמעה של ההמשגות והידע על אודות הקהילה הגאה בחברה הישראלית ועם התרחבות ההתעניינות בקהילה.
בשנות השבעים היה בום פוליטי של הקהילה הגאה בארצות הברית ובאירופה. הדי המגמה הגיעו גם לכאן. ב־1974 ארגן סיון מלכיאור בכיכר מלכי ישראל את "מצעד המסכות", מעין אב קדמון של מצעד הגאווה. בשנה שלאחר מכן הוקמה "האגודה לשמירת זכויות הפרט", הנקראת היום "האגודה למען הלהט"ב בישראל". בשנת 1977 כבר ארגנה האגודה מפגש של עשרות להט"בים בפארק הירקון תחת השם הנהדר "העליזיאדה". מובן שמכלול המהלכים האלה העצים את ההתעניינות בקהילה הגאה ותרם להבשלת התנאים להוצאה לאור של ספר פורץ דרך כמו "החתך".
הכתבה נכתבה בעזרתם של גיל אנגלשטיין ודותן ברום.