האזינו לסיפורה של תזמורת קול ישראל בערבית וסיפורם של הנגנים שהגיעו לישראל מכל רחבי העולם הערבי והצליחו בכישרון, בעקשנות ובמסירות להפוך את המוזיקה שלהם לפופולרית ואהובה בכל שכבות הציבור בישראל
Listen on SpotifyListen on Apple Podcasts
בשנות החמישים פעל בשכונת התקווה קפה נח שנחשב למוסד מיתולוגי. במתחם ההופעות שלו תחת כיפת השמיים הופיעו יפה ירקוני ושושנה דמארי, ג'ו עמר ופלפל אל מסרי. ובהמשך גם זוהר ארגוב, חיים משה, הצ'רצ'לים ורבים אחרים. בתזמורת הבית של קפה נח ניגנו כמה מהמוזיקאים הטובים והחשובים ביותר שהגיעו לארץ בשנות הארבעים והחמישים ממדינות ערב. בארצות מוצאם הם ניגנו מול מלכים ואנשי החברה הגבוהה , חלקם ליוו את אום כולתום ופריד אל-אטרש. כמה מהם היו דמויות נערצות לפני שהגיעו לארץ. אבל בישראל של שנות החמישים והשישים מוזיקה ערבית זוהתה עם תרבות האויב והמוזיקה המזרחית נדחקה אל השוליים.
הפער בין הצלחתם של אותם נגנים בארצות מוצאם להתעלמות מצד הממסד הישראלי הוליד תסכול רב אבל גם ליותר ויותר יוזמות פרטיות כמו קפה נח שזכו להצלחה מסחררת. בכל ערב פקדו את בית הקפה של משפחת לוי בשכונת התקווה מאות מבלים ובסופי שבוע היו מצטופפים בו שבע מאות – שמונה מאות אנשים שהשתוקקו לשמוע את המוזיקה עליה גדלו בעיראק, אלג'יריה, מרוקו או סוריה.
השמועות על מה שקורה בקפה נח הגיעו עם הזמן גם אל קברניטי תחנת הרדיו קול ישראל ובמהלך העשור הראשון של המדינה החלה להתגבש תזמורת קול ישראל בערבית שקלטה אל שורותיה כמה מהמוזיקאים הטובים שניגנו שם. היו בה אברהם סלמן נגן הקאנון העיוור. אלברט אליאס נגן החליל. הכנר פליקס מזרחי. נגן העוד אליאס שאשא. וכמובן מי שעוד נדבר בו רבות – הכנר, המעבד המוזיקלי והמנצח זוזו מוסא.
האמנים המוכשרים האלה היו מנגנים בבוקר בשידורי התעמולה של מה שנקרא אז הגל הערבי. ובלילה הם המשיכו להופיע בקפה נח, בחפלות ובהופעות פרטיות. האזינו לסיפורה של תזמורת קול ישראל בערבית וסיפורם של הנגנים שהגיעו לישראל מכל רחבי העולם הערבי והצליחו בכישרון, בעקשנות ובמסירות להפוך את המוזיקה שלהם לפופולרית ואהובה בכל שכבות הציבור.
מגישה: ורד ליון-ירושלמי
אורח: אריאל כהן, המנצח והמנהל המוזיקלי של תזמורת "פירקת אל נור"
מפיק: דניאל גל
עורך: חן מלול
תגובות על כתבה זו